معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۲/۰۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۰۱

اخبار اقتصادی ایتالیا (هفته اول اردیبهشت 1400 )

اخبار اقتصادی ایتالیا در هفته اول اردیبهشت ماه 1400 که در رسانه‌های این کشور منتشر گردیده به شرح زیر است :

سخنان نخست وزیر ایتالیا در مورد واکسن کرونا و هدف دولت؛

ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا دیروز در مورد طرح واکسیناسیون دولت گفت: هدف دولت کمک ازسرگیری هرچه سریعتر و با امنیت بهداشتی هرچه بیشتر فعالیت های اقتصادی است. بدین منظور باید ابتدا سالمندان و افراد ضعیف واکسینه شوند و همه چیز به این ربط خواهد داشت. دراگی ضمن ابراز ناراحتی شدید در مورد کسانی که منتظر نوبت واکسن خود نمی‌شوند و قصد دارند در صف واکسن همواره جلو بزنند گفت: جلوی واکسن زدن کسانی که زیر 60 سال هستند را بگیرید. با کدام وجدان یک جوان خارج از لیست خود را واکسینه می‌کند؟وی افزود هدف دولت واکسینه کردن مردم با سرعت 500 هزار تزریق در روز می‌باشد.

منبع: روزنامه اقتصادی ایل سوله مورخ 9 آوریل 2021 ص 1)

تلاش جناح راست برای حذف وزیر بهداشت

متعاقب افزایش اعتراضات مردمی درخصوص محدودیت های کرونایی دولت، فشار احزاب راست بر  وزیر بهداشت جهت استعفا افزایش یافته است. اسپرانزا که از جنبش 5 ستاره می‌باشد، به شدت در این مورد مقاوت نموده و اعلام نمود تصمیم های اتخاذ شده درمورد اعمال محددیت ها در کابینه تائید شده وی کماکان معتقد است برای امنیت جامعه حفظ آنها ضروری می‌باشد. وی در خصوص طرح موضوع از طرف نخست ویر نیز اظهار داشت، دراگی همواره از تصمیمات او پشتیبانی کرده و شایعه درخوااست استعفا ، خبری بی اساس بوده و به سخنان نخست وزیر در کنفرانس مطبوعاتی در این خصوص و رد درخواست سالوینی اشاره کرد. لتا رهبر حزب  دمکراتیک نیز ضمن حمایت از  وزیر بهداشت، عملکرد وی را قابل توجه ارزیابی نمود اما گاسپاری از حزب فورتسا ایتالیا ، اسپرانزا را وزیر قرمز معرفی کرد که همواره در صدد تعطیلی اقتصاد کشور بوده و با تصمیمات غلط خود فشار زیادی را بر کشور و مردم وارد کرده و بایستی الان این پست را ترک نماید. اسپرانزا روز گذشته در مجلس تلاش نمود به اعتراضات وسوالات جناح راست پاسخ های منطقی بدهد که ظاهرا مورد توجه آنها قرار نگرفته است. وزیر  بهداشت امیدوار است وام 31 میلیاردیورویی اتحادیه اروپا را در بخش بهداشت جذب واهداف ارتقاء این بخش را در کشور عملی نماید. انتظار می رود در روزهای آینده با تداوم اعتراضات فشار جناح راست برای استعفای وزیر افزایش یابد.

تداوم اعتراض صاحبان رستورانها به محدودیتهای کرونایی

صاحبان و کارکنان رستوران‌ها در اعتراض به تداوم ممنوعیت فعالیت آنها، اتوبان A1 (واصل بین رم و میلان) را مسدود کرده و با شعار "ما می خواهیم فعالیت های خود را دوباره آغاز کنیم" تردد عمومی را مختل نمودند. این تظاهرات با علامت اختصاری Tutela Nazionale Imprese  روز گذشته آغاز شده و  گروهی از مردم با حمله به واگن‌های قطار نزدیک اتوبان اورت (به شمال) ، در A1 ، موجب ترافیک سنگینی شدند. اعمال محدودیت های همه گیری باعث از دست رفتن منابع مالی بسیاری از فعالیت های تجاری شده که مطمئناً گروه رستوران دارها بیشترین تأثیر را در این بین متحمل شدند. بیش از یک سال تعطیلی اغلب مشاغل مرتبط با بخش های سیاحتی و گردشگری شرایط غیر قابل تحملی را برای آنها بوجود آورد که تظاهرکنندگان اظهار می داشتنددیگر نمی‌توانند آنرا تحمل کنند. تظاهرکنندگان خواستار "بازگشایی فعالیت ها" در برابر محدودیت های ارائه شده در اقدامات ضد کووید هستند و از "دشواری‌ها " شکایت دارند. معترضین با راه رفتن در میان صف طویل اتومبیل هایی که به دلیل تحصن متوقف شدند،  شعار"آزادی در برابر دیکتاتوری" را فریاد می زدند و موجب  صف ترافیک بیش از 35 کیلومتری شدند. اعتراضات در برخی  دیگر از شهرهای ایتالیا ازجمله میلان  و ناپل نیز گزارش شده  و بر حسب فراخوان این تظاهرات مقرر است صاحبان مشاغل سایر شهرها نیز جهت فشار بر دولت، به معترضین در رم  بپیوندند.

ورود 250 میلیون ماسک تقلبی چینی

ماسک های توزیع شده با مارک های Ffp2 و Ffp3 که قابلیت جذب  کمتر از 10٪ مورد معلق و ویروس را فیلتر می‌کنند، بعنوان ماسک های غیر استانداردو تقلبی اعلام  شدند.: Guardia di Finanza of Gorizia ، از طرف دادستانی کشور، در حال ردیابی و ضبط 250 میلیون ماسک است که برای بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی درمانی وارد شده است ، مشخص نیست مراحل ثبت قانونی و تائیدیه‌های  بهداشتی آن با قانون مطابقت داشته باشند. در حال حاضر 65 میلیون از این ماسک ها که در انبارها نگهداری می‌شد ، کشف و ضبط شده ، اما اکنون Fiamme Gialle در تلاش است تا 185 میلیون قطعه دیگر را که قبلاً در سطح کشور توزیع شده است را ردیابی کند. همه ماسکهایی با منشا چینی ، که در ماه‌های اخیر توسط ساختار کمیساریای فوق العاده اورژانس ویروس کرونا توسط شرکت دومنیکو آرکوری خریداری شده  "غیر استاندارد در مقررات فعلی و برای سلامتی خطرناک" اعلام شده است.

هشدار OECD به ایتالیا در تشدید نابرابری‌ها

سازمان همکاریهای اقتصادی و توسعه OECD در گزارش اخیر خود با اشاره به اثرات بحران همه گیری کرونا که با کاهش بیشتر نرخ اشتغال و تقویت نابرابری‌ها ، به ویژه برای افرادی که سطح مهارت پایین قرار دارند، همراه است، هشدار د اد. OECD  دراین خصوص پیشنهاد آموزش کارآمد ، خدمات ارتقا اشتغال عمومی و تقویت سیاست های فعال سازی خدمات آموزشی که می‌تواند به کاهش شکاف بین مهارت ها و عرضه و تقاضای بازار کار ، به ویژه برای جوانان و کارگران آسیب پذیرتر کمک کند را ارائه نمود. این سازمان اولویت اساسی ایتالیا را ارتقا کارآیی عمومی دولت ، عمدتا با هدف بهبود مدیریت سرمایه گذاری‌های عمومی در عین حال ، تعیین تکلیف و هماهنگی وظایف اجرای سیاست های مختلف بین سطوح مختلف دولت ارزیابی  کرده و گام های اساسی برای استفاده موثر از کمک های بازیابی و تحقق کامل منافع مورد انتظار از اصلاحات ساختاری برنامه ریزی شده و رفع محدودیت های قانونی در دورکاری را اعلام کرده است. ،   در این گزارش همچنین در راستای رسیدن به رشد مطلوب،  تسریع روند بهبودی و شتاب بخشیدن به تولید وا حیاء بخشهای خدماتی پیشنهادشده است.  

دیدار نخست وزیر ایتالیا با مدیران مهمترین شرکت های ایتالیایی

دولت ایتالیا تا پایان ماه جاری میلادی باید برنامه‌های خود را در رابطه با طرح تحول انرژی در رابطه با جابجایی پایدار که بخش اعظمی  از کمک های اتحادیه اروپا (Recovery found) را به خود اختصاص داده است را به اتحادیه اروپا معرفی نماید. در همین رابطه دیروز نخست وزیر ایتالیا، ماریو دراگی با مدیران: شرکت استلانتیس (فیات)، شرکت نفت ایتالیا، (انی)، شرکت تولید انرژی الکتریکی ایتالیا (انل)، شرکت توزیع گاز (اسنام)، و شرکت شبکه انتقال برق ایتالیا (ترنا) ملاقات نمود. هدف دولت از برگزاری این نشست، بررسی آخرین وضعیت موجود تا قبل از ارائه طرح کشور ایتالیا (Recovery plan) به اتحادیه اروپا برای استفاده از کمک های بروکسل نام برده شده است. در این دیدار هر یک از شرکت ها برنامه‌های خود را در رابطه با طرح تحول انرژی سبز معرفی نمودند که محورهای اصلی آنها عبارتند از:   

  • شرکت نفت ایتالیا (انی): طرح تولید سوخت سازگار با محیط زیست (biocarbutante) از طریق تبدیل خط تولید پالایشگاه‌های خود به تولید انرژی و سوخت سبز.
  • شرکت برق ایتالیا (انل): برنامه نصب 21 هزار جایگاه (عمومی) توزیع انرژی الکتریکی (شارژ باطری) برای اتومبیل های برقی تا سال 2023 و همچنین نصب 70 هزار جایگاه شارژ خصوصی.
  • شرکت توزیع گاز ایتالیا (اسنام): این شرکت علاوه بر سرمایه گذاری‌های زیادی که اخیرا در زمینه تولید سوخت هیدروژن انجام داده است، طرح توزیع گاز طبیعی و بیومتان و طرح هایی نیز در رابطه با جایگاه‌های کوچک توزیع سوخت Gnl معرفی نمود.
  • شرکت استلانتیس (فیات)، طرح تولید 11 مدل اتومبیل های برقی جدید که به 29 مدل فعلی افزوده خواهد شد. در این رابطه رئیس شرکت فیات از دولت خواست تا با توجه به سرمایه گذاری‌هایی که شرکت فیات باید انجام دهد، در شفاف سازی مقررات کوشش نماید.
  • شرکت انتقال برق ایتالیا (ترنا): پشتیبانی از طرح های انتقال انرژی برق در رابطه با طرح های فوق.

شایان ذکر است که از کل رقم 209 میلیارد یورو کمک های اتحادیه اروپا به ایتالیا، 80 میلیارد یورو به موضوع تحول انرژی سبز اختصاص داده شده است. دولت ایتالیا قصد دارد تا سال 2030 میلادی تعداد 6 میلیون دستگاه از اتومبیل هایی را که در این کشور تردد می‌کنند برقی باشند. (منبع: روزنامه اقتصادی ایل سوله مورخ 14 آوریل 2021 ص 1 و 5)

کاهش سرعت اجرای برنامه واکسیناسیون در ایتالیا

با متوقف شدن صادرات واکسن جانسون اند جانسون توسط دولت آمریکا برنامه واکسیناسیون ایتالیا مجددا زیر سوال رفته است. بر اساس برنامه دولت تا پایان سال 2021 قرار است تا پایان سال 2021 تعداد 26.57 میلیون دوز واکسن تولیدی این شرکت آمریکایی به ایتالیا تحویل گردد. (7.31 میلیون در سه ماهه دوم، 15.94 در سه ماهه سوم و 3.32 میلیون دوز در سه ماهه چهارم). وزیر بهداشت ایتالیا در این رابطه گفت: لغو شدن ناگهانی تحویل واکسن‌ها وضعیت بدی را برای برنامه واکسیناسیون ما ایجاد خواهد کرد. در روزهای آینده با بررسی نظر آژانس دارویی اروپا و آمریکا اطلاعات دقیق تری را به ما بدهند ما تصمیم گیری خواهیم نمود. این روزنامه در خبر دیگری به آغاز آزمایش واکسن اسپوتنیک روسیه در ایتالیا؛ اشاره می نماید. بر اساس این خبر از دیروز در بیمارستان تخصصی اسپلانزانی شهر رم برنامه آزمایش واکسن اسپوتنیک روسیه با حضور کارشناسان روسیه آغاز نمود. این برنامه به منظور بررسی قابلیت این واکسن در مقابل انواع جهشی ویروس کرونا انجام می‌گیرد. این آزمایش که بر روی 600 نفر داوطلب انجام خواهد گرفت و در دو مسیر :دومین دوز سه واکسن‌های دیگری که تا بحال در ایتالیا استفاده شده است و دو دوز واکسن اسپوتنیک مورد مورد آزمایش قرار می‌گیرد.   (منبع: روزنامه اقتصادی ایل سوله مورخ 14 آوریل 2021 ص 9)

رشد بدهی عمومی ایتالیا در بالاترین سطح

بانک ایتالیا در بولتن اقتصادی ماهانه خود اعلام نمود، در ماه فوریه  متاثر از بحران کرونا با افزایش 36.9 میلیارد یورویی نسبت به ماه قبل رکورد جدیدی برای بدهی عمومی در ایتالیا برابر با 2،643 میلیارد یورو ثبت شد. شد ، این بدهی  با افزایش 4.1میلیارد یورویی نسبت به پایان سال 2020 همراه بود که  در آن سال برابر با 155.8٪ تولید ناخالص داخلی بود. نکته جالب توجه اینکه معادل این بدهی در اختیار ایتالیایی‌ها و سپرده نزد بانک ایتالیا است. در پایان ماه فوریه ، سهم بدهی در اختیار بانک ایتالیا 21.8 درصد بود (0.1 واحد درصد بیشتر از ماه قبل). متوسط سررسید باقیمانده بدهی در مقایسه با ژانویه یعنی 7.3 ثابت مانده است.

افزایش بدهی عمومی عمدتا به دلیل افزایش نقدینگی خزانه داری ( از 27.8 میلیارد به 102.9) است. نیاز به وام نیز به این میزان افزوده شده است (9.2 میلیارد یورو) ، در حالی که تأثیر کلی نرخ اسپرد (سود بین بانکی)و حق بیمه بر انتشار و بازخرید ، ارزیابی مجدد اوراق بهادار مرتبط با تورم و تغییر نرخ ارز در جهت مثبت موجب کاهش0 ، 2 میلیارد بدهی شده است. بدهی دولت مرکزی 36.7 میلیارد دلار افزایش را نشان می دهد ، در حالی که بدهی دولت محلی صرفا 0.2 میلیارد دلار افزایش یافته است.

در ماه فوریه ، دومین بخش (4.5 میلیارد) وام ارائه شده تحت ابزار پشتیبانی موقت اروپا برای کاهش خطرات بیکاری در شرایط اضطراری  به ایتالیا پرداخت شد. در پایان ماه وام های پرداخت شده توسط موسسات اروپایی در مجموع 21.0 میلیارد بوده است. همچنین در ماه فوریه ، درآمد دولت به 29.2 میلیارد میلیارد رسید که در مقایسه با ماه مشابه سال 2020 7.6 درصد (2.4 میلیارد) کاهش داشته است. در دو ماه اول سال ، درآمد مالیاتی معادل 65.8 میلیارد بود ، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 2.5 درصد (1.7 میلیارد) بوده است.

بهبود نسبی بحران کرونا در ایتالیا

بر طبق گزارش هفتگی وزارت بهداشت نرخ مبتلایان به بهبود یافتگان(RT  ) در سطح ملی از 0.92 روز گذشته به 0.85 کاهش یافت. نرخ شیوع  نیز به182 مورد جدید در هر 100 هزار نفر رسید. بر این اساس مناطق پوگلیا ، ساردینیا و واله دآوستا در منطقه قرمز باقی مانده، وکامپانیا نارنجی شد. با توجه به کاهش روند مبتلایان، انتظار می رود بخشی از استانها از ماه مه به منطقه زرد تغییر وضعیت داده و ازمحدودیت های اعمال شده فعلی تا حد قابل ملاحظه ای کاسته شود. هرچند طبق وضعیت فعلی هنوز نارنجی بوده وبسیاری از فعالیت ها از جمله رستوران‌های بسته بوده و ممنوعیت ترک منطقه ای برقرار است.

در بین این مناطق می‌توان امیدوار بود که در ماه مه علاوه بر استانهای لندر ، لاتزیو ، لیگوریا ، ونتو ، پیمونت ، آبروزو ، امیلیا رومانیا ، مارکه ، مولیسه و امبریا که به وضعیت زرد می رسند، استانهای ترنتو و بولزانو. کالابریا نیز ازوضعیت قرمز خارج شوند.

متاسفانه با اعمال محدودیت در واکسن جانسون، روند واکسیناسیون عقب تر از برنامه ریزی بوده و دولت در صدد جبران این کمبود می‌باشد. است. بسیاری از استانها هنوز  به سطح قابل قبول در تزریق واکسن برای افراد مسن(بیش از 80 سال) نرسیده و تفاوت زیادی بین مناطق شمالی و جنوبی در این بخش  مشاهده می‌شود.  مدیر عامل شرکت فایزر اعلام نمود انتظار می رود تا پاییز اروپا با دریافت بیش از یکصد میلیون دوز از این شرکت به حالت عادی بازگردد. . روز گذشته مبتلایان تقریبا 17 هزار و قربانیان  کرونا 380 نفر اعلام شدند.

تصویب سند اقتصادی مالی دولت ایتالیا توسط هیئت دولت

 هیئت دولت ایتالیا سند اقتصادی مالی 3 ساله 22-2020 را تصویب نمود. بر اساس این سند امسال اقتصاد ایتالیا %4.5 رشد مثبت خواهد داشت. در جلسه دیروز، دولت از منبع فروش اوراق قرضه 40 میلیارد یورو برای کمک به بخش های مختلف اقتصادی تخصیص داد که با این رقم امسال نسبت بدهی ملی کشور به تولیدات ناخالص داخلی (Debito/Pil) به بالاترین رقم در یکصد سال گذشته یعنی %159.8 و نسبت کسری در بودجه کشور با تولیدات ناخالص داخلی (Deficit/Pil) به %11.5 (2.3 درصد بیشتر از سال گذشته) خواهد رسید. دراگی در جلسه دیروز کاهش بدهی ملی کشور را فانوس دریایی اقتصاد کشور نامید و افزود دستیابی به سطح تولیدات ناخالص داخلی تا میزان قبل از شروع پاندمی تا سال 2023 امکان پذیر نخواهد بود همچنین کسری در بودجه نیز حداقل تا سال 2025 بیشتر از %3 خواهد بود.

(منبع: روزنامه اقتصادی ایل سوله، مورخ 16 آوریل، ص  1و 3)

روش کشور آلمان در کمک به بخش نمایشگاهی

جانکارلو جورجتتی، وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا، در مقابل کمیسیون‌های مجلس گفت، دولت برای کمک به بخش نمایشگاه‌ها روش کشور آلمان را که 642 میلیون یورو کمک بلاعوض به نمایشگاه‌های خود ارائه نمود، اجرا خواهیم کرد. به همین منظور وزارت توسعه اقتصادی درصدد تقاضای مجوز از بروکسل برای ارائه این کمک ها می‌باشد. وی افزود بخش نمایشگاه‌ها یکی از مهمترین بخش های اقتصادی برای معرفی کالاهای ساخت ایتالیا و صادرات محسوب می‌گردد. این بخش علاوه بر 2 میلیارد یورو درآمد سالیانه باعث به حرکت انداختن 60 میلیارد یورو تجارت می‌گردد. و در %50 صادرات نقش مؤثر دارد.

(منبع: روزنامه اقتصادی ایل سوله، مورخ 16 آوریل، ص18 )

طرح های آینده اتومبیل سازی استلانتیس (فیات به مراتب هچومی تر خواهند بود)؛

جان الکان، رئیس شرکت اتومبیل سازی ایتالیا، استلانتیس (فیات)، دیروز در اولین جلسه سهامداران در رابطه با برنامه‌های آینده این شرکت گفت: طرح صنعتی شرکت استلانتیس (فیات) در سال 2021 به مراتب هجومی تر خواهد بود، و با طرح های قبلی تفاوت چشم گیری خواهد داشت. وی با اشاره به طرح صنعتی امسال و اینکه ساخت اتومبیل های برقی در برنامه صنعتی آینده این شرکت نقشی غالب خواهد داشت، افزود بر اساس پیش بینی امسال %14 از کل اتومبیل هایی که در اتحادیه اروپا به فروش خواهد رسید از نوع اتومبیل های برقی خواهد بود. این میزان تا سال 2025 یه %38 خواهد رسید.

(منبع: روزنامه اقتصادی ایل سوله، مورخ 16 آوریل، ص27 )

اخرین وضعیت واکسیناسیون در ایتالیاو چشم انداز آن

بر طبق برنامه اتحادیه اروپا ایتالیا بایستی طی سه ماه آینده به 54میلیون دوز واکسن تزریقی رسیده باشد به این ترتیب سطح 70% پوشش بزرگسالان در واکسن تا ماه ژوئیه امکان پذیر خواهد شد. طی روز های اخیر با ورود واکسن‌های امریکایی سرعت واگسیناسیون افزایش یافته و به حدود 350 هزار در روز رسیده است. هرچند هنوز نهاد نظارتی اتحادیه اروپا EMA در خصوص واکسن جانسون-جانسون نظر نهایی خود را اعلام ننموده ولی برآوردها  نشان می دهد این واکسن برای افراد بالای 60 سال مجاز شناخته خواهد شد که دراین صورت سرعت بیشتری را در ایتالیا شاهد خواهیم بود. ایتالیا در سه ماهه دوم 30 میلیون و سه ماهه سوم 70 میلیون واکسن آسترازنکا سفارش داده که تاکنون این شرکت نتوانسته است تعهدات خود را به موقع انجام دهد. در حال حاضر 10.6 میلیون نفر (تقریبا 18%) شهروندان حداقل یک دوز  واکسن را دریافت کرده اند و 4.4 میلیون هر دو دوز را تزریق کرده اند. مصونیت گله ای بنا به ادعای وزیر بهداشت با رسیدن به مرز 70% واکسیناسیون بزرگسالان حاصل خواهد شد که انتظار می رود تا اخر تابستان نهایتا انجام پذیرد. در لاتزیو تاکنون 1.5 میلیون نفر واکسینه شده که حدودا20% جمعیت می‌باشد.در  سایر استانها نیز نرخ تزریق واکسن به افراد بالای 80 به سطح مطلوبی رسیده است که برخی از استانها ازجمله ونتوو لاتزیو پیشتاز هستند.

عرضه عمومی‌کیت تست کرونا در سوپرمارکت ها وداروخانه‌ها

از اول ماه مه کیت تشخیص سریع کرونا محصول شرکت Xiamen Boson Biotech (چینی) که مراحل ثبت آن در اتحادیه اروپا انجام شده ، توسط گروه Technomed با گواهینامه CE در سطح عموم به قیمت 6-8 یورو عرضه می‌شود این کیت هرچند فاقد حساسیت کیت های آزمایش تخصصی ملکولی است لیکن برای تشخیص مبتلایان وحامل های ویروس و غربالگری مورد تائید است. نحوه بکارگیری آسان آن و تشخیص ویروس در دستورالعمل همراه این کیت عرضه شده و به راحتی توسط افراد قابل استفاده خوادهد بود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما