معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۲/۰۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۳۰

اخبار اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو ( نیمه دوم فروردین ماه 1400)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو، جمهوری کنگو برازاویل و جمهوری آفریقای مرکزی در نیمه دوم فروردین ماه 1400 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

جمهوری دموکراتیک کنگو 

تخصیص بودجه حداکثر 3 میلیون دلار کانادایی برای پروژه "تقویت معیشت جمعیت های آسیب پذیر در معرض COVID در جمهوری دموکراتیک کنگو از سوی سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (FAO)

 این برنامه با پشتیبانی کانادا ، حمایت از معیشت جمعیت های آسیب پذیر روبرو Covid-19 را در استان‌های کسای ، کسای مرکزی و ایتوری بر عهده دارد.  این پروژه برای تقویت معیشت 8500 خانوار در معرض خطر برای تولید مواد غذایی ، مدیریت پس از برداشت و دسترسی به بازار و هم چنین 3000 ذی نفع دیگر ، به ویژه زنان ، با مبلغ 3،000،000 دلار (CAD)  توسط کانادا تأمین می‌شود. این پروژه 18 ماهه هم چنین به منظور تسهیل در دسترس بودن و دسترسی محصولات غذایی برای اقشار آسیب پذیر ، به ظرفیت های تولیدی خانوارها کمک خواهد کرد. برای اجرای آن ، این برنامه از همکاری نزدیک با وزارت کشاورزی و وزارت دام و شیلات کنگو بهره مند می‌شود و از چارچوب های همکاری مشترک موجود بین WFP ، UNICEF ، FAO و سایر آژانس ها مانند UN Women ، UNFPA استفاده خواهد کرد تا حداکثر بهره را ببرد. چندین فعالیت برای دستیابی به اهداف تعیین شده در نظر گرفته شده است. این موارد شامل ایجاد مدارس مزارع کشاورزان (CEP) برای تقویت ظرفیت های فنی تولیدکنندگان کوچک ، افزایش آگاهی از بیماری همه گیر  Covid-19  و خرید و توزیع بذرهای با کیفیت و ابزارهای کشاورزی و هم چنین تأمین فرآوری ماشین آلات برای افزودن ارزش به محصولات کشاورزی و کاهش کار طاقت فرسای زنان. هفته گذشته فاو و WFP (برنامه جهانی غذا) هشدار دادند که وضعیت امنیت غذایی در جمهوری دموکراتیک کنگو همچنان وخیم است. طبق آخرین داده‌ها 27.3 میلیون نفر در این کشورتحت تأثیر عدم امنیت غذایی حاد قرار دارند ، یا از هر 3 نفر یک نفر ، از جمله نزدیک به 7 میلیون نفر با سطح اضطراری گرسنگی حاد روبرو هستند.

 موجودی مازاد حساب خزانه داری جمهوری دموکراتیک کنگو در سه ماه اول 2021 میلادی

مطابق با اعلامیه مطبوعاتی بانک مرکزی کنگو،  حساب خزانه داری سه ماهه اول سال 2021 را با موجودی مازاد 9.6 میلیارد فرانک به پایان رساند در حالی که در دوره مربوط به سال 2020 ، دولت کنگو در کسری بودجه قرار داشت.

با این حال ، در طول سه ماهه دوم سال ، بانک مرکزی کنگو از این نگران است که 4 عامل فشار شدیدی بر امور مالی دولت جمهوری دموکراتیک کنگو وارد کنند. از جمله این عوامل خطر: کم تحرکی درآمد ، توقف انتشار اسناد خزانه داری ، افزایش پرداخت های تحت عنوان اضطراری و اجرای هزینه‌های مربوط به تغییر دولت

در همین حال ، ذخایر بین المللی جمهوری دموکراتیک کنگو نیز در پایان مارس 2021 معادل 505.71 میلیون دلار برآورد می‌شود که نشان دهنده دو هفته واردات کالا و خدمات با ارزش سهام است. در پایان فوریه 2021 ، این ذخایر بین المللی 671.26 میلیون دلار ارزیابی گریده بود که در طی یک ماه 166 میلیون دلار کسری ذرا نشان می دهد.

آخرین تحولات مریوط به همه‌گیری ویروس‌‎کرونا در ج.د.کنگو

در گزارش منتهی به 18 آوریل 2021 (29 فروردین 1400) دبیرخانه فنی ستاد مبارزه با ویروس‌کرونا در خصوص آخرین تحولات مربوط به این بیماری اعلام شد، از زمان آغاز همه‌گیری این ویروس یعنی 10 مارس 2020 تا به امروز،  جمعا 28955 مورد مبتلا در سطح کشور شناسایی شدند و در نهایت، تعداد 25841 تن از بیماران بهبود پیدا کرده‌اند. در این گزارش تصریح شده آمار جان باختگان کرونا بدون تغییر در مجموع بر عدد 745 ثابت باقی مانده است. در پایان این گزارش آمده 23 استان از مجموع 26 استان ج.د.کنگو به ویروس کرونا آلوده شده‌اند. شایان ذکر است در جمهوری دموکراتیک کنگو آزمایش کرونا برای همه رایگان است، اما مسافران برای دریافت پاسخ منفی آزمایش به منظور انجام سفر ملزم به پرداخت مبلغ 30 دلار هستند.

 جمهوری کنگو برازاویل

توافق نامه حمل و نقل هوایی بین دولت ایالات متحده آمریکا و دولت جمهوری کنگو

مطابق بیانیه صادره وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا:  در تاریخ 19 آوریل 30 فروردین ) توافق نامه حمل و نقل هوایی بین دولت ایالات متحده آمریکا و دولت جمهوری کنگو لازم الاجرا شد. این توافق نامه یک ارتباط هواپیمایی مدنی مدرن با کنگو ایجاد می‌کند که مطابق با سیاست بین المللی هواپیمایی آسمان باز ایالات متحده است. این توافق نامه روابط اقتصادی ما را بیشتر گسترش می دهد. روابط بین مردم را ارتقا می‌بخشد و فرصت های جدیدی را برای شرکت های هواپیمایی ، شرکت های مسافرتی و مشتریان ایجاد می‌کند. شرکت های هواپیمایی اکنون می‌توانند خدمات ارزان قیمت ، راحت و کارآمد هوایی را به مسافران بین ایالات متحده و کنگو ارائه دهند. این توافقنامه هر دو دولت را به رعایت استانداردهای بالای ایمنی و امنیت هواپیمایی متعهد می‌کند. این هم چنین نشان دهنده تعهد ایالات متحده به متنوع سازی اقتصاد و رهبری کنگو برای آزادسازی بخش هواپیمایی کشوری است.

جمهوری آفریقای مرکزی

 بحران در آفریقای مرکزی قیمت سیمان را بیش از دو برابر افزایش داده است

سایت خبری journaldebangui 12 آوریل 2021 (23 فروردین1400) می نویسد با شدت گرفتن بحران در ماه دسامبر 2020، یعنی روزهای منتهی به انتخابات سراسری در آفریقای مرکزی، تا به امروز قیمت سیمان در بانگی(Bangui) ظرف کمتر از 4 ماه بیش از دو برابر افزایش پیدا کرده است. در این خبر در مورد بهای مواد ضروری اولیه وارداتی نیز سیر صعودی قیمت‌ها گزازش شده است. در پابان آمده مقامات بانگی امیدوارند با افزایش تدریجی ترافیک حمل و نقل بار از طریق مسیر دوالا (Douala) به بانگی (پایتخت آفریقای مرکزی) که اخیرا بازگشایی شده به ثیات و کاهشی شدن قیمت ها کمک کند.

 اولین محموله واکسن آسترازنکا برای استفاده سربازان سازمان ملل وارد بانگی شد

17 آوریل2021 (28 فروردین1400) محموله ویژه حاوی اولین دوز واکسن آسترازنکا برای مبارزه با ویروس کرونا  بمنظور استفاده انحصاری سربازان ماموریت حافظ صلح سازمان ملل (مینوسکا) وارد فرودگاه بانگی پایتخت آفریقای مرکزی شد. Denise Brown معاون نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل و رییس ماموریت صلح بانی در آفریقای مرکزی در این رابطه گفت واکسن‌های دریافتی در واقع برای واکیسناسیون سربازان حافط صلح سازمان ملل و محافظت از آنان در برایر ویروس کرونا با هدف حفظ اسلامتی مامورین در راستای انجام وظیقه آنان در محافظت از آفریقای مرکزی، شهروندان و اقشار آسیب پذیر این کشور خواهد بود. در پایان این خبر آمده "مینوسکا اولین ماموریت سازمان ملل است که واکسن کرونا دریافت می‌کند. این واکسن‌ها برای کلاه آبی‌ها، کادر و اعضای سازمان ملل در آفریقای مرکزی و همچنین خانواده‌های آنان مصرف خواهد شد".

شایان ذکر است آفریقای مرکزی هنوز کارزار واکسیناسیون برای شهروندانش را آغاز نکرده و کماکان در انتظار برنامه کوواکس برای تحویل آسترازنکا از طریق سازمان بهداشت جهانی(OMS) می‌باشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما