معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۱/۳۰- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۳۶۳

اخبار اقتصادی استان‌های ماری و لباب ترکمنستان (نیمه اول فروردین ماه 1400)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی استان‌های ماری (به مرکزیت مرو) و لباب در ترکمنستان که در نیمه اول فروردین ماه 1400 در روزنامه‌ها و رسانه‌های این حوزه منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

مجتمع های کشاورزی در استان ماری نیمی از کاشت پنبه را با موفقیت به پایان  رساندند

خبرگزاری ترکمن پورتال: مجتمع های کشاورزی در استان ماری با موفقیت نیمی از مسئولترین فصل کاشت پنبه را پشت سر گذاشتند. در حال حاضر بذر در 90 هزار هکتار از 180 هزار هکتار زمین اختصاص یافته به محصولات کشاورزی استراتژیک در استان کاشته شده است. تداوم هوای مساعد و خشک در تمام حومه‌های استان، شرایط مطلوبی را برای موفقیت آمیز این فصل مهم ایجاد می‌کند.

برداشت 47.4 تن برنج در سال میلادی جاری در استان لباب

خبرگزاری جیحون نیوز: در سال جاری میلادی در استان لباب برای کاشت برنج در مساحت 10200 هکتار و برداشت 47،400 تن محصول برنامه ریزی گردیده است. این تصمیم در جلسه دولت ترکمنستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مطابق فرمان امضا شده رئیس جمهور ترکمنستان، در سال جاری میلادی این کشور قصد دارد در 18 هزار و 300 هکتار از زمین برنج بکارد و 82 هزار و 400 تن محصول برداشت کند. در استان داشاغوز، 35 هزار تن برنج از 8 هزار و 100 هکتار زمین و در استان لباب از 10 هزار و 200 هکتارزمین، 47 هزار و 400 تن برداشت محصول برنامه ریزی شده است.

در فصل آینده، برنج در تمام حومه‌های منطقه شرقی کشور کاشته می‌شود.

در این راستا، وزارت کشاورزی و حفاظت از محیط زیست توافقاتی را با تولیدکنندگان برنج منعقد خواهد کرد.

مراحل نهائی ساخت و ساز پارک کودک در حومه فاراب استان لباب

خبرگزاری ترکمن پورتال: به گزارش جیحون نیوز، کار ساخت پارک تفریحی مدرن "دنیای کودک" در حومه فاراب در استان لباب ترکمنستان در حال اتمام است.در حال حاضر ، 80 درصد کار ساخت و ساز به اتمام رسیده است.شرکت "دمیر بتون اونوملری" ترکمن آباد پیمانکار ساخت و ساز و شرکت خصوصی " جمشیدین جامی" پیمانکار فرعی است. قرار است این پارک تا آغاز هفته فرهنگ ترکمنستان که در ماه ژوئن در استان لباب برگزار می‌شود، به بهره برداری برسد.

پارک "دنیای کودک"با هزینه بودجه ای که حومه فاراب از رئیس جمهور ترکمنستان به عنوان "بهترین حومه" در سال 2016 میلادی دریافت کرده است، در حال ساخت می‌باشد. جایزه نقدی، بعنوان پاداش، 1 میلیون دلار بود.

افزایش حجم تولید آرد ترکمن آباد در استان لباب

خبرگزاری ترکمن پورتال: به گزارش نشریه اینترنتی "بیزنس ترکمنستان"، در ژانویه-فوریه سال جاری میلادی، شرکت ترکمن آباد برای ذخیره و فرآوری غلات 7801 تن آرد درجه عالی و درجه اول تولید کرد.از اقصی نقاط استان لباب دانه‌های غلات به این شرکت داده می‌شود که پس از آن، آرد تمام شده به خرده فروشی‌های سراسر کشور تحویل داده می‌شود.همچنین گزارش شده است که این شرکت در دو ماه اول سال جاری میلادی 20 تن بلغور، 576 تن برنج و 2351 تن سبوس تولید کرده است.شرکت ذخیره سازی و فرآوری غلات ترکمن آباد در سال 2013 میلادی افتتاح شد. ظرفیت تولید آن تقریباً 97 هزار تن محصولات نهایی در سال است.

کارخانه تولید نخ پنبه ترکمن آباد حدود 800 تن نخ تولید کرد

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: کارخانه تولید نخ پنبه ترکمن آباد در ژانویه تا مارس سال جاری میلادی، حدود 800 تن نخ تولید کرد. گزارش شده است که بیش از 70 درصد از تولید سه ماهه به کشورهایی مانند ترکیه، لهستان، روسیه و امارات متحده عربی صادر شده است.این کارخانه روزانه 11 تن نخ پنبه با شماره‌های 17.1، 20.1، 27.1 و 34.1 تولید می‌کند که وزن هر یک به طور متوسط 2 کیلوگرم است.این کارخانه در سه شیفت کار می‌کند. در حال حاضر، این شرکت حدود 148 متخصص کارمند دارد که 70 درصد آنها زن هستند.

این کارخانه برای اندازه گیری خصوصیات فیزیکی و مکانیکی الیاف پنبه و نخ پنبه از تجهیزات، کاملاً خودکار سوئیس «Uster» استفاده می‌کند. همچنین برای بسته بندی نخ از ماشین آلات بسته بندی اتوماتیک "Zancaner" تولید ایتالیایی و برای سرمایش، گرمایش و تهویه مطبوع - تجهیزات سوئیسی شرکت "Luwa" استفاده می‌شود.کارخانه تولید نخ پنبه ترکمن آباد برای تولید سالانه 4 هزار و 500 تن نخ با کیفیت بالا طراحی شده است که 4 هزار تن آن به روش "Open End" تولید می‌شود. Open End یکی از با کیفیت ترین روش های تولید نخ است که در صنعت نساجی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تولید 170 نوع کفش در یکی از شرکت های خصوصی استان لباب  

خبرگزاری ترکمن پورتال: "ترکمنستان: آلتین عصیر" گزارش می دهد، 170 نوع کفش مردانه، زنانه و کودکانه در کارگاه کارآفرین ارسلان مولاموف از حومه کرکی استان لباب تولید شده است.برای تولید کفش، چرم با کیفیت بالا، از شرکت اقتصادی "آک سو" در استان آخال خریداری شده است. اکنون این کارگاه حدود 20 کفش ساز به کار گرفته است.این شرکت خصوصی یک سال است که فعالیت می‌کند و در این مدت کفش های چرمی‌با کیفیت، مد روز و ارزان قیمت تقاضای خریداران را جلب کرده است.کفش ها در فروشگاه‌های مارک، واقع در مرکز اداری استان - ترکمن آباد، و همچنین در حومه‌های کرکی ، کویتنداگ، خوجامباز فروخته می‌شوند. این کارگاه همچنین سفارشات فردی را نیز برآورده می‌کند.در سیزدهمین نمایشگاه سالگرد اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان ترکمنستان به کفش های ارسلان مولاموف دیپلم اعطا شد.

برگزاری نمایشگاه کاریابی در استان ماری

خبرگزاری ترکمن پورتال: روزنامه "مارو- شاهو جهان" گزارش می دهد که نمایشگاه‌های کاریابی در حومه‌های بایرامعلی، سرحد آباد و شهر ماری برگزار می‌شوند.اداره کار و اشتغال جمعیت استان ماری از شرکت ها، سازمان‌ها، موسسات و کارآفرینان خصوصی برای شرکت در این نمایشگاه دعوت می‌کند و اطلاعات مربوط به جای خالی برای اشتغال را درخواست می‌کند.در بایرامعلی، این نمایشگاه در تاریخ 16 آوریل 2021 میلادی از ساعت 09:00 تا 12:00 در خانه فرهنگ این شهر برگزار می‌شود.

محل برگزاری: شهر بایرامعلی، خیابان سلطان سنجر، 3.

شماره تلفن برای تماس: 856469345-46

در حومه سرحد آباد، نمایشگاه کاریابی در 16 آوریل 2021 میلادی از ساعت 10:00 تا 13:00 در ساختمان خانه فرهنگ حومه برگزار می‌شود.

محل برگزاری: شهر سرحد آباد، خیابان گاراشسیزلیک، 23.

شماره تلفن برای تماس: 856141041

و در شهر ماری نمایشگاه در 19 آوریل از ساعت 10:00 تا 12:00 به آدرس: خیابان یاشلیک، 5 برگزار می‌شود.

شماره تلفن برای تماس: 852263161

کسانی که مایل به بازدید از نمایشگاه هستند باید مدارک اثبات هویت، صلاحیت و در صورت موجود بودن کتابچه کار داشته باشند.

آغاز ساخت خط لوله گاز اصلی در استان لباب

خبرگزاری ترکمن پورتال: طول خط لوله جدید گاز 125 کیلومتر است. از میدان تولید گاز اوچاجی آغاز می‌شود و به صحرای واحه، حومه چارجو می رسد.با وجود این خط لوله، نیروگاه مدرن توربین گازی در حال ساخت با ظرفیت 432 مگاوات با گازرسانی تأمین می‌شود.این سومین نیروگاه توربین گاز در لباب خواهد بود. اکنون، در مرحله نهایی است.

افتتاح مجموعه گلخانه ای در استان لباب، توسط رئیس جمهور ترکمنستان از طریق ارتباط تصویری دیجیتال

 خبرگزاری جیحون نیوز: در مراسم افتتاحیه مجتمع گلخانه ای مدرن، قربانقلی بردی محمد اف رئیس جمهور ترکمنستان، افتتاح چندین مرکز از طریق ارتباط تصویری دیجیتال را تبریک گفت. در میان آنها مجموعه ای از گلخانه‌ها وجود دارد. در قلمرو دهستان وطن در حومه چارجو در استان لباب ساخته شده است. این شرکت متعلق به شرکت خصوصی "آلتین بورگوت" است.

21 هکتار زمین برای ساخت مجتمع اختصاص یافت. در حال حاضر 6 گلخانه در 4.8 هکتار از آنها احداث شده است. 0.5 هکتار توسط ساختمانهای دیگر اشغال شده است. در بقیه، در 12.1 هکتار، ساخت چندین گلخانه دیگر برنامه ریزی شده است.

این مجموعه با هزینه شخصی شرکت خصوصی ساخته شده است. تجهیزات مورد نیاز برای تولید از ترکیه، هلند، اسرائیل، ایتالیا، آلمان و چین خریداری شده است. آنها در نظر دارند سالانه 2100 تن گوجه فرنگی برداشت کنند. برخی از آنها در بازارهای داخلی فروخته می‌شوند، برخی دیگر به کشورهای دیگر صادر می‌شوند. انواع گوجه فرنگی مارولان، پروفانس و سوشی در گلخانه‌ها کاشته می‌شوند.

افزایش قابل توجه تولید گاز در استان لباب ترکمنستان

خبرگزاری آرزو نیوز: کارشناسان اداره "لباب گاز چیکاریش" مربوط به شرکت دولتی "ترکمن گاز" در ژانویه- فوریه 2021 میلادی" به افزایش زیادی در تولید گاز دست یافتند. در دو ماه اول سال جاری میلادی، 2180 میلیون متر مکعب گاز تولید شده است که 46 درصد بیشتر از میزان برنامه ریزی شده است.

اخیراً، پروژه‌های بزرگ در میدان مالای در ترکمنستان اجرا شده است. در 15 ژانویه 2021 میلادی، یک ایستگاه قدرتمند کمپرسور گاز راه اندازی شد. نتیجه این اقدامات افزایش تولید در میدان بود. در ژانویه- فوریه 2021 میلادی، به جای تولید 746.1 میلیون متر مکعب گاز برنامه ریزی شده، 1375 میلیون متر مکعب گاز طبیعی در اینجا تولید شد. بنابراین، نرخ رشد نسبت به دو ماه اول سال 2020 میلادی بیش از 140 درصد بود.

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما