معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۱/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۶۷

اخبار اقتصادی شانگهای چین (هفته چهارم فروردین ماه 1400)

برخی از مهمترین خبرها و تحولات اقتصادی شانگهای چین که در هفته چهارم فروردین ماه 1400 در رسانه‌های این حوزه در شرق چین منتشر شده به شرح زیر بوده است.

بیش از 100 قطار باری از مسیر خه فی به اروپا در سه ماه نخست 2021

بر اساس داده‌های آماری گمرک استان آنخویی، این استان شاهد یک افزایش 33.3 درصدی در تعداد قطارهای باری از مسیر چین به اروپا در سه ماه نخست سال 2021 بود.

بر اساس آمار گمرک خه فی، در بازه زمانی ژانویه تا پایان مارس،  108 قطار باری از شهر خه فی مرکز استان آنخویی به مقصد اروپا حرکت نمودند که بیانگر یک افزایش 33.3 درصدی نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته بوده است.  این قطارها 49,900 تُن کالا به ارزش بیش از 32.1میلیون دلار در طول سه ماه نخست سال 2021 به اروپا حمل نمودند که به ترتیب بیانگر رشد 26.7و 8.6 درصد می‌باشد.

فقط در تاریخ 5 و 6 مارس، چهار قطار به مقصد آلمان، روسیه، قزاقستان و ازبکستان عزیمت نمودند. در اواخر ماه ژانویه و اوایل ماه فوریه دو مسیر ریلی جدید از مبدأ خه فی به مقصد اروپا راه اندازی شدند. یکی از این دو مسیر، از خه فی به پراگ (پایتخت جمهوری چک) از طریق خورگوس، و دیگری از خه فی به‌هامبورگ در آلمان از طریق هلسینکی و فنلاند می‌باشد.

توسعه بندر جانگ جیاگانگ در استان جیانگ سو

حجم کل کارگوی بندر جیانگ جیاگانگ در استان جیانگ سو در طول سه ماه نخست سال 2021 از 63.93 میلیون متریک تُن فراتر رفت که در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال گذشته، یک رشد 15.99 درصدی را تجربه نموده است.

بنا بر اظهارات مقامات محلی، راهبردهای نوینی برای توسعه کیفی بندر جانگ جیاگانگ در نظر گرفته شده است که این راهبردها باعث می‌شوند که این بندر نقش موثرتری اقتصاد منطقه در چهاردهمین برنامه پنج ساله (2021-2025) ایفا نماید.

یک مجموعه سیاست های ترجیحی به این منظور در نظر گرفته شده است که باعث کاهش هزینه حمل و نقل کشتی‌های کارگو و همچنین بهمبود خدمات بهتر و با کیفیت تر از سوی شرکت ها به این کشتی‌ها می‌شود. به گفته مقامات رسمی، در نتیجه تلاش هایی که در این بندر انجام می‌شود صادرات تجهیزات با ارزش افزوده بالا در طول سه ماه نخست سال 2021 به 231 هزار تُن به ارزش 439،63 میلیون دلار رسید.

در نتیجه اصلاح مداوم ساختارهای دولت محلی، فضای کسب و کار در بندر جانگ جیاگانگ بهبود یافته است. این بندر همچنین یک سیستم مدیریت ابتکاری بمنظور تسریع تحول دیجیتالی و همچنین امکان پیگیری امور دولتی بصورت آنلاین ایجاد نموده است.

پروژه ساخت سایت پرتاب موشک سه میلیارد دلاری در شهر نینگبو

بنا بر اظهارات مقامات شهر نینگبو در استان ججیانگ، این شهر در حال تأسیس یک سایت پرتاب موشک به هزینه 3.05 میلیارد دلار می‌باشد که قادر است بمنظور گسترش خوشه‌های صنعتی در بخش هوا-فضای تجاری، ماهواره‌ها را در مدار قرار دهد.

این پروژه در میان ابر پروژه‌های استان در چهاردهمین برنامه پنج ساله استان (2021-2025) قرار دارد و پس از تکمیل، قادر است سالانه 100 ماهواره را به فضا پرتاب نماید. این مرکز که به مرکز شیانگ­شن موسوم است قرار است در یک فضای 67 کیلومتر مربع ساخته شود که 35 کیلومتر مربع آن سایت پرتاب و 32 کیلومتر مربع از آن ایستگاه صنعتی فضایی خواهد بود.

شایان ذکر است دولت شهرداری نینگبو با امضای یک موافقتنامه چارچوب همکاری استراتژیک با آکادمی فناوری فضاپیمایی شانگهای در ماه دسامبر سال گذشته میلادی، تصمیم گرفته است که به طور مشترک این مرکز را در شهرک فناوری و علوم فضایی نینگبو تأسیس نماید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما