معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۱/۲۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۳۰

اظهارات وزیر شهرسازی، حمل و نقل و ساختارهای زیربنائی جمهوری صربستان

مجله کرد دیپلماتیک طی مصاحبه ای با آقای تومیسلاو میمیروویچ وزیر شهرسازی، حمل ونقل و ساختارهای زیربنایی جمهوری صربستان داشته است که خلاصه برگردان آن در پی خواهد آمد.

مجله کرد دیپلماتیک طی مصاحبه ای با آقای تومیسلاو میمیروویچ وزیر شهرسازی، حمل ونقل و ساختارهای زیربنایی جمهوری صربستان تحت عنوان "بخش ساخت و ساز صربستان، ویروس کرونا را شکست داد"،  به بررسی وضعیت ساخت و ساز در صربستان در دوران شیوع ویروس کرونا و پروژه‌های زیرساختی این کشور طی سال 2021 را پرداخته است. اهم مطالب این گزارش به شرح زیر ارائه می‌گردد:

من معتقدم بخش ساخت و ساز،با اطمینان از نتایج خوب تولید ناخالص داخلی در پایان سال جاری تعیین کننده خواهد بود، زیرا حتی در این شرایط نیز فوق‌العاده کار می‌کند. من به اجرای پروژه‌های فعلی، از فرودگاه بلگراد که بیش از 700 میلیون یورو برای گسترش آن سرمایه‌گذاری می‌شود تا راه‌اندازی پروژه انبوه ساخت و نوسازی زیرساخت‌های مشترک و شروع ساخت سامانه ریلی مترو افتخار می‌کنم.

من مطمئن هستم که صربستان با قدرت و آمادگی بیشتری برای همه چالش‌های آینده از این بحران خارج خواهد شد. با وجود همه‌گیری ویروس کرونا کار در بخش ساخت و ساز همچنان ادامه دارد و بدون شک این بخش یکی از محرک های رشد تولید ناخالص داخلی خواهد بود. علاوه بر کارهای اصلی که پیش از این آغاز شده، راه‌اندازی سیستم راه‌آهن متروی بلگراد که به مدت چندین دهه رویای هر وزیر شهرسازی بوده‌است، برای پایان سال ۲۰۲۱ اعلام شده ‌است. انتظار می‌رود کارها در پایان سال جاری آغاز شود. تا آن زمان، بسیاری از کارهای سخت در بسیاری از بخش های ساختمانی در جریان است.

در حال حاضر، اوضاع در سایت‌های بزرگ ساخت و ساز در صربستان چگونه است و آیا با توجه به تهدید طولانی مدت COVID-19، در سال 2021 اوضاع آسان تر خواهد شد؟

وضعیت بزرگترین پروژه‌های زیربنایی در صربستان و همچنین پروژه‌های کوچکتر،  بیش از حد رضایت بخش است، و من بسیار به این حقیقت افتخار می‌کنم که اجرای آن‌ها، علی‌رغم چالش‌های بزرگ حتی برای یک روز هم متوقف نشده است. پیش‌بینی وضعیت 2021 دشوار است، زیرا ما هنوز نتوانسته ایم پیروزی نهایی را در برابر ویروس اعلام کنیم، اما من از یک چیز مطمئن هستم و آن این است که کارها متوقف نخواهند شد، زیرا ما به شهروندان صربستان قول داده ایم و به همین دلیل ما باید یک کشور زیبا و مدرن تر ایجاد کنیم.

با توجه به تجزیه و تحلیل وزارتخانه شما، وقتی صحبت از اجرای کارها و تعداد افراد شاغل می‌شود، بخش ساخت و ساز چگونه بحران کرونا را سپری کرده است؟

اجرای کارها در سطح بسیار بالایی قرار دارد، همان طور که برنامه‌هایی برای برخی از پروژه‌های جدید وجود دارد. ساخت و ساز در صربستان رونق زیادی دارد و فکر نمی‌کنم در حال حاضر کسی در آن بخش بیکار باشد. از مهندسین گرفته تا کاشی کاری، در پیدا کردن شخصی مرتبط با ساخت و ساز در صربستان که در حال حاضر بیکار باشد، باید بسیار تلاش و جستجو نمائید. ما خروج سرمایه گذاران خارجی را ثبت نکرده ایم، مجموعه این بخش، بسیار خوش‌بین است و با راه اندازی پروژه‌های بزرگ زیربنایی، فکر می‌کنم بخش ساخت و ساز با اطمینان از نتایج خوب تولید ناخالص داخلی در پایان سال جاری تعیین کننده باشد.

کدام یک از اقدامات دولت از بسته‌های کمک رسانی تا به امروز برای بخش‌هایی که شما سرپرستی می‌کنید از همه مهم‌تر بوده است؟

در کنار دو بسته کمک برای شهروندان و بنگاه‌های اقتصادی در سال گذشته، دولت صربستان تصمیم گرفته است به دلیل ادامه بحران ناشی از همه گیری کرونا، بسته کمکی جدیدی را در سال جاری توزیع نماید. بسته جدید تدابیر، شامل پرداخت سه برابر حداقل حقوق برای شرکت‌های کوچک، متوسط و بزرگ است. در بخش حمل و نقل، ما 600 یورو کمک برای هر اتوبوس برای بخش حمل و نقل در نظر گرفته ایم.

به طور کلی، بخش ساخت‌وساز حتی تحت این شرایط کار می‌کند و من به اجرای پروژه‌ها، از پروژه برای توسعه فرودگاه بلگراد که در آن VINCI بیش از ۷۰۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری می‌کند، تا راه‌اندازی پروژه انبوه برای ساخت و نوسازی زیرساخت‌های مشترک، افتخار می‌کنم.

اگر بخواهیم تقویمی از مهم‌ترین اهداف هنگام ساخت کریدورهای جاده ای تهیه نمائیم، چگونه به نظر می رسد؟

اولویت‌های امسال بسیار واضح است، تکمیل راه‌آهن سریع‌السیر به نووی ساد، بزرگ‌ترین بخش از گذرگاه بلگراد و بزرگراه به منطقه پوژگا ((Pozega خواهد بود. در کنار این سه پروژه، اهداف مشخصی را برای هر یک از پروژه‌های بزرگ ترسیم کرده ایم و برای اطمینان از عدم تأخیر، در کنترل و ارتباط مداوم با پیمانکاران، ناظران، دولت های محلی هستیم.

ما شنیده ایم که این امیدواری وجود دارد تا راه آهن بلگراد - نووی‌ساد- بوداپست تا پایان سال 2021 تکمیل شود. روند تکمیل این بخش در صربستان چگونه است؟ برنامه‌های مجارستان چگونه است؟

اجرای قسمت دیگر پروژه راه آهن سریع السیر، از نووی ساد تا سوبوتیتسا، سال آینده آغاز خواهد شد. شرکای چینی‌م به ما اطمینان داده اند و من بر اساس تجربیات مثبت‌مان تا به امروز، اطمینان دارم که آنها کار را در مهلت تعیین شده به اتمام می رسانند. هنگامی‌که صحبت از شرکای مجارستانی ما می‌شود، اگزیم بانک چینی توافق نامه ای را در مورد تأمین مالی سهم آنها امضا کرده است، بنابراین هیچ مانع مالی برای سرمایه گذاری و تحقق پروژه وجود ندارد.

  COVID 19 چه تاثیری بر درآمد حاصل از حمل و نقل جاده ای، ریلی و آبی داشته است؟ چه تدابیری برای پاسخگویی وزارتخانه در هر یک از این موارد وجود دارد؟

این بحران ناشی از بیماری همه‌گیر، همه جهان را درگیر خود کرده است و بخش حمل و نقل از نظر جهانی بحران بزرگی را تجربه می‌کند. این دولت برای کلیه شرکت‌ها در صربستان و همچنین شهروندان کمک مالی در نظر گرفته است در حالیکه که حتی کشورهای توسعه یافته اروپایی قادر به تأمین هزینه شرکت‌هایشان نبوده اند. ما به دقت روند بحران، وضعیت واکسیناسیون و حرکت جهانی سرمایه را رصد می‌کنیم و من اطمینان دارم که صربستان از این بحران قوی‌تر و آماده‌تر برای همه چالش های آینده خارج خواهد شد.

کشورهای توسعه‌یافته اروپای غربی به طور فزاینده‌ای در حال تصمیم‌گیری برای بالا بردن قیمت عوارض جاده برای وسایل نقلیه هستند که آلایندگی بیشتری را منتشر می‌کنند. آیا وزارت شما چنین اقدامی را مد نظر دارد؟

قیمت عوارض جاده‌ای در صربستان بر اساس میزان کیلومتر طی شده تعیین می‌شود و همچنان ادامه خواهد داشت. من نسبت به جنبه اکولوژیکی این مسئله آگاه هستم و معتقدم همه ما تمایل داریم صربستان پاک‌تر باشد، اما شرایط اقتصادی، سطح توسعه اجتماعی و وضعیت اقتصادی، اجازه انجام اقدامات مشابه در حال حاضر را نمی‌دهد.

ساخت فضای اداری در دوره قبل کاملاً در جریان بود. اکنون وضعیت این بخش چگونه است، و این نشانگر چه چیزی درخصوص سرمایه گذاری‌های خارجی است؟

صربستان کشور جرثقیل‌ها است و در مورد ساخت فضاهای مسکونی و تجاری، روند صعودی ادامه دارد. ما شاهد بوده ایم که سرمایه گذاران خارجی عقب نشینی نکرده اند، بلکه با اعتقاد به آینده بازار صربستان و ظرفیت های آن، فعالیت خود را ادامه داده اند.

یکی از اقدامات اساسی که هنوز توسعه نیافته، ساخت سیستم ریلی مترو در بلگراد است. آیا انتظار در این زمینه در سال 2021 واقع بینانه است؟

ما یک افتخار باورنکردنی و بلکه مسئولیت شروع به کار در طول دوره ماموریت‌مان را داریم، و من مطمئن هستم که همه از جمله شهرداری بلگراد، وزارت دارایی و وزارت شهرسازی، حمل‌و‌نقل و ساختارهای زیربنائی - تمام تلاش خود را در حین اجرا خواهند کرد. متروی بلگراد رویایی است که چندین نسل آرزوی آن را داشته اند. وزارت شهرسازی، حمل و نقل و امور زیربنائی تمام کمک‌های اساسی لازم را برای اطمینان از اجرای بدون مانع هر بخش از مترو بلگراد که یکی از پیچیده‌ترین پروژه‌های زیربنایی در صربستان و منطقه است، فراهم خواهد کرد. ساخت و ساز در اواخر سال جاری در دشت ماکیشکوMakiško  (ماه نوامبر) آغاز می‌شود و ما خیلی زود پس از آن شروع به ساخت خط اول خواهیم کرد و پس از آن، در سال 2022، ساخت خط دوم را آغاز خواهیم کرد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما