معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۲/۱۸- ۱۶:۰۰ - مشاهده: ۲۹۸

اخبار اقتصادی اتیوپی( هفته دوم اسفند ماه 1399)

برخی از مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی هفته دوم اسفند ماه 1399 کشور اتیوپی که در رسانه‌های این کشور منعکس شده است به شرح ذیل می‌باشد:

 استمرار افزایش تورم در اتیوپی

طبق گزارش نشریه فورچون در ماه گذشته تورم کل اتیوپی به رقم 19.2 درصد رسید که تورم مواد خوراکی رکود 23.1 درصد را به ثبت رساند. انتظار می‎رود این رقم در ماه‌های آینده حتی بیشتر شود و افزایش بیشتر هزینه‎های زندگی برای مردم را در پی داشته باشد. افزایش ماه‌های اخیر قیمت سوخت در اتیوپی یکی از عوامل اصلی تشدید تورم و افرایش هزینه زندگی در اتیوپی است. گفته می‌شود تورم کل اتیوپی در یک دهه گذشته بطور متوسط 14.4 درصد و تورم مواد خوراکی 15.2 درصد و غیر خوراکی‎ها 13.7 درصد بوده است.

امضای یادداشت تفاهم همکاری میان بیمه اتکایی اتیوپی و مرکز بانکداری اسلامی الهدی

بیمه اتکایی اتیوپی و مرکز بانکداری اسلامی الهدی دبی یادداشت تفاهم همکاری‌ها در زمینه توسعه صنعت بیمه تکافل در شرق آفریقا و بازار اتیوپی را به امضاء رساندند. در مراسم امضای این تفاهم نامه که در آدیس آبابا انجام شد، آقای زبیر مقال مدیرعامل مرکز بانکداری اسلامی الهدی بیان داشت: بانکداری اسلامی تنها مورد علاقه جمعیت مسلمان نیست و غیر مسلمانان نیز نسبت به یادگیری و اجرای آن علاقه مند هستند. وی افزود: در حال حاضر چندین کشور غیر اسلامی فارغ از اختلافات مذهبی به ارائه خدمات پیشرفته بانکداری اسلامی‌به مشتریان می‌پردازند. طبق تفاهم‎ نامه مذکور دو سازمان در زمینه تقویت صنعت تکافل در این منطقه همکاری نموده و جهت توسعه آن اقدام به برگزاری کنفرانس های سالیانه خواهند نمود. مرکز الهدی نیز خدمات فنی و مشاوره‎های شرعی، آموزش و سایر خدمات خود در خصوص صنعت تکافل را ارائه خواهد کرد.

ابراز علاقه شرکت های مراکشی جهت واردات قهوه اتیوپی

سفارت اتیوپی در رباط، اخیراً اقدام به برگزاری یک مراسم سنتی قهوه اتیوپی در جهت تبلیغ این محصول و افزایش صادرات آن نمود. در این مراسم سفرای کشورهای مختلف، تجار قهوه و مالکان شرکت های مختلف مراکشی حضور داشتند. در این مراسم سفیر اتیوپی اظهار داشت: گفته می‌شود منشا قهوه در اتیوپی است و نقش زیادی در  فعالیت های اجتماعی و اقتصادی کشور دارد. برخی از شرکت کنندگان ابراز علاقه شدید خود را برای واردات قهوه اتیوپی به مراکش، به علت طعم فوق العاد‎ه‎اش ابراز نمودند. شایان ذکر است 75 درصد از صادرات قهوه اتیوپی به اروپا و مابقی به شرق آسیا، خاورمیانه و آمریکای شمالی است.

کسب درآمدهای مالیاتی 169.5 میلیارد بیری طی 7 ماهه گذشته

وزارت درآمدهای اتیوپی اعلام نمود طی 7 ماهه گذشته بیش از 169.5 میلیارد بیر درآمد مالیاتی از مالیات‎های مستقیم و غیر مستقیم، مالیات های صادراتی و مالیات از محل فروش بلیط‎های بخت آزمایی کسب شده است. گفته می‎شود این وزارتخانه به 100 درصد از اهداف از پیش تعیین شده خود در مدت مذکور دست یافته است.

گذاشتن سنگ بنای ساخت مجتمع صنعتی شوا توسط رئیس جمهور اتیوپی

رئیس جمهور اتیوپی خانم سهله ورک زوده در تاریخ 5 مارس 2021 سنگ بنای ساخت مجتمع صنعتی شوای شمالی مشتمل بر کارخانه سیمان و سایر کارخانه‌ها را در دولت منطقه‎ای آمهار و با هزینه 2.2 میلیارد دلار بنا نهاد. مجتمع صنعتی سیمان Lemmi با سرمایه گذاری مشترک شرکت هلدینگ East African اتیوپی و شرکت سیمان West China چین ساخته خواهد شد. این مجتمع در زمینی به مساحت 270 هکتار در شهر Lemmi در منطقه شوای شمالی احداث و مشتمل بر کارخانه‌های تولید سیمان، گچ، شیشه و غیره خواهد بود. انتظار می رود فاز اول این مجتمع طی یک سال و نیم آینده به اتمام برسد.

برگزاری وبینار تبلیع توریسم اتیوپی در بلژیک

سفارت اتیوپی در بروکسل با همکاری دفتر اتیوپین ایرلاین در این شهر اقدام به برگزاری یک رویدارد مجازی تحت عنوان « پتانسیل های گردشگری اتیوپی: تبلیغ اتیوپی به عنوان مقصد ترجیحی گردشگران» در تاریخ 4 مارس 2021 نمود. این رویداد با هدف تبلیغ گردشگری اتیوپی برای مجریان تور مستقر در بلژیک و لوکزامبورگ، ارتباط تورگردانان اتیوپی با همتایان بلژیکی و لوکزامبورگی و ایجاد بستری برای بحث در مورد چشم اندازها و چالش های این بخش برگزار شد. در خاتمه سفیر بلژیک در اتیوپی، بر اهمیت گردشگری در روابط بین مردم در کنار اهمیت اقتصادی آن، تاکید نمود.

 تحلیل گران: اتیوپین ایرلاین برنده پسا کرونا در آفریقا

تحلیل گران معتقدند اتیوپین ایرلاین در حال حاضر از چنان موقعیتی برخوردار است که آنرا برنده دوران پس از همه گیری کرونا، می نماید. به گفته ایندیگو الیس، دستیار مدیر موسسه افریکا مترز لندن، خطوط هوایی با جریان‎های درآمدی متنوع در موقعیت قویتری قرار دارند. مارسل لانگسلاگ، مدیر هواپیمایی آفریقا در شرکت مشاوره‎ای فرودگاه هلند در ژوهانسبورگ، معتقد است: سرمایه گذاری اتیوپین ایرلاین در بخش حمل بار باعث تقویت جایگاهش شده است. به نظر وی اتیوپین ایرلاین توانسته تعداد نسبتاً زیادی از ارتباطات بین‎المللی را از طریق مرکز خود در آدیس آبابا حفظ کند. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما