معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۲/۱۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۶۴

وضعیت بنگاه‌های اقتصادی کلمبیا در دوره شیوع کرونا و آینده پیش رو

بر اساس جدیدترین ارزیابی صورت گرفته، 63% از شرکت‌های کلمبیایی در دوره شیوع ویروس کرونا به قراردادهای خود با کارکنان‌شان ادامه داده‌اند. ولی 9 بنگاه اقتصادی از هر 10 بنگاه دیگر توانایی پذیرش تبعات ناشی از محدودیت‌های قرنطینه‌ای را ندارند. بیش از 65% شرکت‌ها شاهد کاهش درآمد در سال گذشته بوده‌اند. در سال 2021 فقط 1.3% از شرکت‌ها امکان استخدام نیروی کار جدید را دارند.

کنفدراسیون اتاق‌های بازرگانی کلمبیا موسوم به کنفه ‌کاماراس ارزیابی خود در رابطه با وضعیت شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی خرد، کوچک و متوسط طی یکسال گذشته و در دوره شیوع ویروس کرونا را منتشر نموده و در عین حال آینده پیش‌روی شرکت‌های اقتصادی را پیش‌بینی کرده است. ارزیابی صورت گرفته توسط کنفه کاماراس به صورت نظرسنجی از 8263 واحد اقتصادی در بازه زمانی 18 ژانویه تا 17 فوریه 2021 می‌باشد:

آمار کلی مربوط به واحدهای اقتصادی فعال در کلمبیا بدین شرح می‌باشد:

  • 91% از کل واحدهای اقتصادی کشور، بنگاه‌های اقتصادی خرد می‌باشند.
  • 6% از کل واحدهای اقتصادی کشور، جزء بنگاه‌های اقتصادی کلان محسوب می‌شوند.
  • 2% از واحدهای اقتصادی کشور، بنگاه اقتصادی متوسط هستند.
  • بیش از 1% باقیمانده نیز، بنگاه اقتصادی کوچک به حساب می‌آیند.
  • 78.6% بنگاه‌های اقتصادی کشور در بخش‌های «بازرگانی» و «خدمات» فعالیت‌ می‌کنند.
  • 13.4% بنگاه‌های اقتصادی کلمبیا در حوزه «صنعت» فعالند.
  • 3.8% مربوط به «ساخت‌وساز» می‌باشد.
  • 2.7% سایر بخش‌ها
  • 1.4% بنگاه‌های اقتصادی در حوزه «کشاورزی» هستند.

وضعیت قرادادهای کاری: 63% از بنگاه‌های اقتصادی کلمبیا در دوره همه‌گیری کرونا کارکنان خود را حفظ کردند. به عبارت دیگر، از بین هر 10 بنگاه اقتصادی 6 بنگاه توانسته با وجود محدودیت‌های اجتناب‌ناپذیر ناشی از شیوع ویروس کرونا، به قراردادهای خود با کارکنان‌شان ادامه دهند. 33% از شرکت‌های کلمبیایی به نوعی اقدام به تعدیل نیروی کار خود کرده‌اند. 38.4% شرکت‌های کلمبیایی تا 80% از قراردادهای کاری خود را به صورت یک‌طرفه، با رضایت طرفین یا در قالب تمدیدنکردن قرارداد فسخ کرده‌اند.

میزان آمادگی برای اجرای محدودیت‌های جدید کرونایی: 9 شرکت از هر 10 شرکت کلمبیایی، دیگر توانایی پذیرش تبعات منفی مربوط به هرگونه تعطیلی فعالیت‌های اقتصادی چه به صورت گذرا و چه به صورت پایدار را ندارند؛ چرا که تعطیلی فعالیت‌های اقتصادی در بخش عمده‌ای از سال 2020 به صورت قرنطینه عمومی و اجباری ضرر و زیان هنگفتی را متوجه فعالان اقتصادی نموده است.

52.8% از واحدهای اقتصادی بویژه تولیدی کلمبیا اعلام نموده‌اند که اگر دولت یا نهادهای حاکمیتی قصد تمدید محدودیت‌های کرونایی از ماه فوریه به بعد را داشته باشند، آن‌ها نیز چاره‌ای جز تعدیل نیروی بیشتر ندارند. از میان این تعداد، 67% اقدام به تعدیل بیش از 50% کارکنان خود خواهند کرد. گفتنی است، 9 شرکت از هر 10 شرکت کلمبیایی، دیگر توانایی پذیرش تبعات منفی مربوط به هرگونه تعطیلی فعالیت‌های اقتصادی چه به صورت گذرا و چه به صورت پایدار را ندارد.

استخدام نیروی کار جدید: در سال جاری فقط 1.3% از بنگاه‌های اقتصادی کلمبیا آمادگی استخدام نیروی کار جدید را دارند.

نحوه ارائه خدمات واحدهای اقتصادی: 37% از کل واحدهای اقتصادی کشور فروش کالا یا خدمات به صورت «حضوری» را ادامه داده است. 25.3% به دو صورت «حضوری و ارسال با پیک»، 16.7% فروش از طریق «شبکه‌های مجازی»، 11.4% را انتخاب کرده‌اند «فروش اینترنتی و از طریق اپلیکیشن‌ها» و 9.5% نیز فقط فروش از طریق «ارسال با پیک» را برگزیدند.

میزان فروش کالا و خدمات: 65.2% از بنگاه‌های اقتصادی کلمبیا شاهد کاهش فروش بوده‌اند که در این بین، 65% از بنگاه‌ها 50% یا بیش از 50% اُفت فروش را ثبت کرده‌اند. 23.4% موفق به تثبیت فروش همانند سال 2019 شده و 11.5% افزایش فروش داشته‌اند.

آینده بنگاه‌های اقتصادی در دوره کرونا: صاحبان 83.6% از بنگاه‌های اقتصادی خرد، کوچک و متوسط اظهار نموده‌اند که در صورت تداوم محدودیت‌ها، زیان اقتصادی‌شان حتمی و غیرقابل جبران خواهد بود. 61.3% واحدهای اقتصادی فعال کلمبیا بر این اعتقادند که با توجه به شرایط موجود، لازم است که هم به صورت حضوری و هم به صورت غیرحضوری (استفاده از فضای مجازی، اینترنت، اپلیکیشن‌ها، ارسال با پیک و...) به حیات خود ادامه دهند. 38.7% از مالکان واحدهای تجاری نیز اعلام کرده‌اند اگر قرنطینه عمومی اجرایی گردد، مجبور به تعطیلی واحدهای خود به صورت موقت یا همیشگی هستند.

بنا به اعلام مؤسسه ملی آمار کلمبیا (دنه)، به دلیل شیوع همه‌گیری کرونا، بالغ بر 2 میلیون و 440 هزار شهروند کلمبیایی در سال 2020 شغل خود را از دست داده و بدین ترتیب نرخ بیکاری به رقم 15.9% رسید این در حالی است که نرخ بیکاری در سال 2019 در حدود 10.5% بوده است.

همچنین بر اساس آخرین گزارش منتشر شده توسط دنه تولید ناخالص داخلی این کشور در سال 2020 در مقایسه با سال قبل از آن به میزان 6.8% کاهش داشته و این میزان در سه ماهه آخر سال 2020 به رقم 3.6% و در ماه دسامبر به 2.47% رسید. به عبارت دقیق‌تر، تولید ناخالص داخلی کلمبیا در سال 2019 بالغ بر 1 تریلیون و 61 میلیارد پزو بوده است ولی در سال گذشته این رقم نهایتا 1 تریلیون و 2 میلیارد پزو شد.

اردیبهشت ‌ماه سال جاری شرکت هواپیمایی آویانکا، بزرگ‌ترین شرکت فعال در حوزه هوانوردی کشوری کلمبیا و دومین شرکت بزرگ هواپیمایی منطقه آمریکای جنوبی (پس از شرکت شیلیایی-برزیلی لاتم) اعلام ورشکستگی نمود. بنا به گفته مقامات این شرکت، بحران ناشی از بیماری کرونا منجر به از بین رفتن 80% از درآمدهای آویانکا شده و این در حالی است که این شرکت هواپیمایی 50% از بازار داخلی هوانوردی کشوری کلمبیا را در اختیار داشته و دارای پروازهای متعدد به اغلب کشورهای آمریکای جنوبی، مرکزی، شمالی، حوزه کارائیب و اروپایی می‌باشد. شرکت هواپیمایی آویانکا، به طور مستقیم و غیرمستقیم 21 هزار شغل در منطقه آمریکای لاتین، از جمله 14 هزار فرصت شغلی در کلمبیا ایجاد کرده و با 3 هزار شرکت و ارائه دهنده خدمات فرودگاهی مرتبط می‌باشد.

صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین گزارش خود در خصوص وضعیت اقتصادی کلمبیا و منطقه آمریکای‌لاتین، اعلام نموده که دستیابی کشورهای منطقه به سطح سرانه تولید ناخالص داخلی پیش از بحران کرونا تا سال 2025 به طول خواهد انجامید که از این لحاظ، دیرترین احیا را در میان تمامی مناطق جهان خواهد داشت. این نهاد مالی بین‌المللی اذعان نموده که یکی از تبعات جدی همه‌گیری کرونا، «عمیق‌تر شدن شکاف شغلی در منطقه آمریکای‌لاتین و حوزه کارائیب» بویژه در میان زنان، جوانان، کارگران غیررسمی و افراد دارای مهارت‌های کاری کمتر بوده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما