معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۲/۰۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۹۴

اخبار اقتصادی در حوزه آفریقای جنوبی (هفته چهارم بهمن ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی حوزه آفریقای جنوبی در هفته چهارم بهمن ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

  • شرکت برق آفریقای جنوبی (اسکوم) کارکنان خود را کاهش می دهد

آندره درویتر مدیر شرکت برق آفریقای جنوبی در یک نشست مجازی در هفته جاری اعلام کرد که اسکوم شرکت پیچیده و بزرگ است که اداره آن با دشواری روبرو است. وی در این نشست اظهار داشت این شرکت در حال بررسی هزینه‌های ثابت و پرسنلی خود است و متوجه شده است که باید هزینه کارکنان کاهش یابد و این به معنی کاهش تعداد کارکنان است. وی گفت در سال 2020 نزدیک به 2000 کارمند این شرکت بازنشته و یا بزخرید شدند اما هنوز این شرکت با مازاد 6000 پرسنل روبروست که باید تعدیل شوند. وی گفت نیاز این شرکت تعداد 38000 پرسنل است اما نیروی موجود این شرکت 44000 نفر است. وی همچنین بدهی شهرداریهای آفریقای جنوبی به شرکت برق را عمده ترین بدهکاران به اسکوم دانست و اظهار داشت هفتاد درصد طلب ما از شهرداریهاست و به همین دلیل به دنبال روشی هستیم که هزینه برق توسط مشترکان به حساب شهرداریها و اریز نشود و مستقیما به شرکت برق واریز شود.

  • افزایش صادرات محصولات کشاورزی آفریقای جنوبی در سال 2020

اتاق بازرگانی و کشاورزی آفریقای جنوبی  agbiz می‌گوید با وجود شیوع کرونا در آفریقای جنوبی و جهان، بخش کشاورزی این کشور توانست در سال 2020 به میزان 10.2 میلیارد دلار صادرات داشته باشد. این میزان سه درصد بیشتر از صادرات سال قبل است. آب و هوای مناسب در سال گذشته، کاهش ارزش راند ور قابتی شدن صادرات  و افزایش تولید باعث افزایش صادرات محصولات کشاورزی آفریقای جنوبی شده است. به نظر می رسد شرایط سال 2020 درسال 2021 نیز ادامه داشته باشد.

  • تورم در آفریقای جنوبی در ماه ژانویه 2021 افزایش یافت

بر اساس اطلاعات اقتصادی منتشر شده توسط دولت آفریقای جنوبی، تورم در این کشور در ماه ژانویه 2021 به 3.2 درصد افزایش یافته است. این در حالی است که ماه دسامبر 2020 تورم 3.1 درصد بود. اقتصاددانان انتظار دارند تورم باز هم روندی افزایشی داشته باشد، چراکه قیمت بنزین، گازوئیل و مواد غذائی به عنوان مهمترین فاکتورهای ایجاد تورم در کشور ، روندی صعودی دارند.

  • MTN متعهد است تا سال 2040 گازهای گلخانه ای را به صفر برساند

شرکت ام تی ان می‌گوید معتقد به توسعه پایدار در IT است به همین منظور برای نشان دادن تعهد خود به موافقتنامه آب و هوائی پاریس،  تا سال 2040 از بین بردن کامل گازهای گلخانه ای را در برنامه دارد. آقای رالف موپینتا مدیر این شرکت گفته است که ام تی ان در آفریقا و خاورمیانه تلاش خود را برای رسیدن به این هدف انجام می دهد. وی گفت ما باید با توجه به نیازها و چالش های جامعه  و نقش ما در کاهش اثرات تغییرات آب و هوایی و برای داشتن تجارتی پایدار،  بهره وری بیشتر انرژی، انتشار کم کربن و کنترل هزینه، برنامه ریزی مناسبی انجام دهیم.

  •  افزایش امار تولید آفریقای جنوبی در ماه دسامبر

آمار تولید آفریقای جنوبی در ماه دسامبر 2020 در مقایسه با سال قبل 1.8 درصد رشد داشته است.  این افزایش اولین بار است که از تاریخ ماه می 2019 اتفاق می افتد. بیشترین سهم رشد را مواد غذایی و آشامیدنی با 2.2 درصد و پس از آن قطعات خودرو و لوازم جانبی 0.8 درصد رشد داشته اند. آهن آلات و محصولات فلزی و غیرآهنی 0.6 درصد و تولیدات چوب و کاغذ 0.4 درصد در این رشد سهم داشته ند.

  •  افزایش تولید انرژی پاک در آفریقای جنوبی

 شرکت چند ملیتی فرانسوی Engie گفته است که آفریقای جنوبی کشور ایده آلی برای استفاده از انرژی خورشیدی و بادی است و می‌تواند بعنوان رهبر جهانی تولید هیدروژن سبز و مشتقات سوخت های خنثی کربن و مواد شیمیایی ظاهر شود که این امر می‌تواند درآمد داخلی و صادراتی به ارزش میلیاردها دلار ایجاد کند و هزاران شغل جدید بوجود آورد. این شرکت فرصت صادرات هیدروژن سبز آفریقای جنوبی را حدود 10 میلیارد دلار در سال تخمین زده است.

یادآور می‌گردد آفریقای جنوبی قصد دارد سه طرح 6800 مگاواتی انرژی تجدید پذیر در سال آینده و نیز 5000 مگاوات طرح ذغال سنگ و ذخیره سازی را آغاز کند. هدف این کشور حرکت از مصرف ذغال سنگ برای تولید برق به سمت تنوع انرژی است. با توجه به اینکه شرکت برق دولتی اسکوم آفریقای جنوبی با مشکلات مالی بزرگی روبرو است و این کشور شاهد خاموشی‌های پیاپی می‌باشد پاسخگویی به نیاز برق شهرها و صنایع از دغدغه‌های اساسی دولت آفریقای جنوبی است و دولتمردان سعی بر تنوع بخشی تامین انرژی دارند و روی طرج های انرژی‌های تجدیدشونده کار می‌کنند. در همین رابطه شرکت لوازم خانگی Defy آفریقای جنوبی از محصول یخچال و فریزر خود که با انرژی هیبرید خورشیدی (Solar Hybrid) و برق خانگی هر دو کار می‌کند رونمایی کرد. این محصول طی روز از نور خورشید و با شروع شب بطور خودکار از برق شبکه استفاده می‌کند. این نوع محصول با ارائه فناوری جدید قیمت مقرون به صرفه ای دارد. این طراحی مخصوص آفریقاست و 44 درصد در انرژی صرفه جویی و در صورت قطع برق مواد غذایی را تا 49 ساعت سالم نگهداری می‌کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما