معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۲/۰۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۰۵

اخبار و تحولات اقتصادی ترکیه (بهمن ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی داخلی و خارجی ترکیه در بهمن ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده است به شرح ذیل می‌باشد؛

خبر ترک - کسری بودجه ترکیه در ماه ژانویه 24 میلیارد لیر اعلام شد

بر اساس اعلام وزارت دارایی و خزانه‌داری ترکیه، میزان درآمد بودجه این کشور در ماه  ژانویه 2021 بالغ بر 89.6 میلیارد لیر و مصارف بودجه نیز 113.8 میلیارد لیر ترک اعلام شد. بر اساس این گزارش میزان کسری بودجه در ماه ژانویه سال جاری نیز 24 میلیارد و 154 میلیون لیر اعلام گردید.

بر اساس اعلام وزارت دارایی و خزانه‌داری ترکیه، میزان درآمد بودجه این کشور در ماه ژانویه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 26.7 درصد کاهش و میزان مصارف بودجه نیز در همین مدت 13 درصد افزایش داشته است.

استار - شهروندان ایرانی در صدر بیشترین خریداران ملک در ترکیه

بر اساس اعلام سازمان آمار ترکیه، میزان خرید و فروش ملک در این کشور در ماه ژانویه 2021 در مقایسه با ژانویه 2020 با 37.9 درصد کاهش به 70 هزارو 587 واحد رسید. بیشترین میزان معاملات ملکی به ترتیب متعلق به شهرهای استانبول با 13 هزارو 666 واحد، آنکارا 6 هزار و 635 واحد و ازمیر چهار هزارو 63 واحد بوده است.

همچنین در این گزارش به میزان فروش ملک به اتباع خارجی نیز اشاره شده است که در این دوره (ژانویه 2021) بیشترین میزان خرید ملک در ترکیه متعلق به شهروندان ایرانی با 459 واحد بوده است. بعد از اتباع ایرانی اتباع عراقی 385 واحد، شهروندان روسی 260 واحد، شهروندان افغانستانی 168 واحد، شهروندان یمنی 88 و فلسطینی 74 واحد در رده‌های بعدی این فهرست جای دارند.

ت.ر.ت خبر - برنامه ترکیه برای افتتاح مرکز مالی استانبول در سه ماهه نخست 2022

پروفسور دکتر گوکسل آشان، رئیس دفتر فاینانس ریاست جمهوری ترکیه ضمن اشاره به برنامه دولت ترکیه جهت افتتاح مرکز مالی استانبول گفت، براساس برنامه زمان‌بندی شده قصد داریم تا مرکز مالی استانبول(IFC) را در سه ماهه اول سال 2022 افتتاح نماییم. وی افزود، بی‌شک افتتاح مرکز مالی استانبول یکی از مهمترین پروژه‌های ده سال گذشته خواهد بود که اثرات بسیاری بر اقتصاد ترکیه بر جای خواهد گذاشت. آشان همچنین از ارائه لایحه قانون مرکز مالی استانبول به مجلس ملی ترکیه ظرف هفته آتی خبر داد.

سوزجو - نرخ بیکاری ترکیه 12.9 درصد اعلام شد

بر اساس اعلام سازمان آمار ترکیه، میزان نرخ بیکاری این کشور در ماه نوامبر سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با چهار دهم درصد کاهش به 12.9 درصد رسید. بر پایه این گزارش تعداد افراد بیکار 4 میلیون و پنج هزار نفر و تعداد افراد شاغل نیز 27 میلیون و 66 هزار نفر اعلام شد. همچنین براساس اعلام سازمان آمار، نرخ بیکاری در رده سنی 15 تا 24 سال 25.4 درصد می‌باشد.

گفتنی است حزب جمهوری خلق بعنوان حزب اپوزیسیون ترکیه معتقد است نرخ واقعی بیکاری در ترکیه بین 28 تا 30 درصد می‌باشد.  

حریت - سرمایه‌گذاری 2.5 میلیارد دلاری شرکت‌های خارجی در مناطق آزاد ترکیه

رحسار پکجان، وزیر تجارت ترکیه که در نشست تخصصی ارتقای مناطق آزاد شرکت کرده بود ضمن تأکید بر اهمیت کارکرد مناطق آزاد و تأثیرات آن بر اقتصاد گفت، شرکت‌های با سرمایه خارجی تاکنون بیش از 2.5 میلیارد دلار در مناطق آزاد ترکیه سرمایه‌گذاری کرده‌اند. وی ضمن یادآوری اینکه 1900 شرکت در مناطق آزاد فعالیت می‌کنند که تقریبا 500 مورد آنها با سرمایه خارجی هستند، گفت، در مناطق آزاد برای حدود 80 هزار نفر به صورت مستقیم ایجاد اشتغال شده است. میزان حجم تجارت در مناطق آزاد در سال 2020 بالغ بر 22 میلیارد دلار بوده است. همچنین 62 درصد از صادرات کل کشور در سال 2020 از مناطق آزاد صورت گرفته است.

وی در ادامه ضمن اشاره به مدل منطقه آزاد نسل جدید گفت، قصد داریم مناطق آزاد را بر اساس تخصص در بخش‌های کالا و خدمات با R&D، با ارزش افزوده بالا و نوآوری و فناوری بالا ایجاد نماییم. 

استار - رتبه 29 ترکیه در خصوص سرانه تجارت الکترونیکی در دنیا

بر اساس گزارش جهانی دیجیتال 2021، سرانه تجارت الکترونیکی در ترکیه در سال 2020 در مقایسه با سال 2019 با 92 درصد رشد به 304 دلار رسیده است. سرانه تجارت الکترونیکی ترکیه در سال 2019 بالغ بر 158 دلار بوده است. بر اساس این گزارش، ترکیه در خصوص سرانه تجارت الکترونیکی در رده بیست و نهم دنیا جای دارد. در این فهرست کشورهای کره جنوبی، سوئیس و انگلیس در رده‌های اول تا سوم قرار دارند.

حریت - راه‌آهن عراق سفارش ساخت 400 دستگاه واگن مخزن‌دار به ترکیه داده است

مصطفی وارانک وزیر صنعت و فناوری ترکیه از کارخانه تولید واگن‌های مخزن‌دار در کجاعلی بازدید کرد. در جریان این بازدید، 50 واگن مخزن‌دار از 400 واگن مخزن دار که بنا به سفارش راه‌آهن دولتی عراق  تولید شده بود نیز راهی این کشور شد. ترکیه به 66 کشور دنیا واگن‌های مخزن‌دار صادر می نماید.

صباح - کاهش میزان صادرات مرکبات ترکیه

بر اساس اعلام اتحادیه صادرکنندگان ترکیه، میزان صادرات مرکبات این کشور، در ژانویه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با 6 درصد کاهش به 128 میلیون دلار رسید. بیشترین صادرات مرکبات ترکیه در این ماه به کشورهای روسیه، عراق، اکراین و رومانی صورت گرفته است.

حریت - افزایش ظرفیت صادرات گرجستان با مواد خام وارداتی از ترکیه

وزیر اقتصاد و توسعه گرجستان ضمن اشاره به تصویب توافقنامه تجارت آزاد در مجالس ملی ترکیه و گرجستان گفت، از طریق واردات مواد خام اولیه از ترکیه می‌توانیم محصولات تمام شده با هزینه‌های کمتر تولید و در آینده وارد بازار اتحادیه اروپا شویم. وی گفت، تنها از طریق واردات مواد خام اولیه تولید پوشاک و منسوجات می‌توانیم بیش از  80 میلیون دلار صادرات پوشاک و منسوجات به اتحادیه اروپا داشته باشیم.

خبرترک - آغاز به کار سومین واحد ذخیره‌سازی گاز مایع در سال جاری

فاتح دونمز، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه با اشاره به اینکه گام‌های بسیار مهمی در راستای تأمین ایمنی عرضه گاز طبیعی برداشته شده است گفت، دو عدد واحد ذخیره‌سازی و گازرسانی ال‌ان‌جی را فعال کردیم و ظرفیت ترمینال‌های گاز مایع‌ کشور را تقریبا دو برابر افزایش داده‌ایم. علاوه بر این، سومین واحد ذخیره‌سازی گاز مایع را نیز طی سال جاری مورد بهره‌برداری قرار داده و زیرساخت گاز طبیعی خود را انعطاف‌پذیرتر خواهیم کرد.

خبرترک - درآمد 1.6 میلیون دلار ی ترکیه از محل صادرات چای

بر اساس اعلام انجمن صارکنندگان، ترکیه در ماه ژانویه با صادرات 392 تن چای به 60 کشور جهان، 1 میلیون و 643 هزار و 128 دلار درآمد کسب کرده است. بیشترین میزان صادرات چای ترکیه به کشورهای بلژیک، آلمان و رژیم صهیونیستی صورت گر فته است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما