معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۲/۰۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۳۳

اخبار اقتصادی اتریش (هفته اول اسفندماه 1399)

برخی از مهم‌ترین اخبار و تحولات اقتصادی اتریش در هفته اول اسفند ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح زیر بوده است:

سبقت چین از آمریکا در روابط تجاری با اروپا

خبرگزاری رادیو و تلویزیون اتریش: پس از 20 سال، در سال 2020 چین اولین و مهم ترین شریک تجاری اروپا شد و توانست از ایالات متحده آمریکا پیشی گیرد. به گزارش مرکز آمار اتحادیه اروپایی، یوروستات، حجم تجاری اروپا با چین در سال 2020 بالغ بر  586 میلیارد یورو بوده است، در حالی که حجم تبادلات با ایالات متحده به  555 میلیارد یورو رسید. از این رو در همکاری با اروپا، چین بدون شک برنده نبرد تجاری با ایالات متحده به شمار می آید. یوروستات همچنین به روند افزایشی صادرات اتحادیه اروپایی به چین اشاره می‌کند و تجارت با چین را یکی از مولفه‌های مهم سیاسی و تجاری سال گذشته میلادی برای اتحادیه اروپایی می داند. در بخش واردات از چین نیز 6 . 5 درصد رشد داشته است و به 383 میلیارد یورو رسیده است.

اداره ضد کلاهبرداری اتحادیه اروپایی نسبت به توزیع واکسن‌های جعلی کرونا هشدار داد

کوریه: اداره ضد کلاهبرداری اتحادیه اروپایی نسبت به افزایش تعداد و توزیع واکسن‌ها و داروهای جعلی کرونا هشداد داد. طبق گزارش منتشره این اداره تا کنون هزار مظنون در این خصوص شناسایی و 14 میلیون دوز واکسن ضبط گردیده اند. گفته می‌شود تا کنون در کشورهای بلغارستان، یونان، قبرس، رومانی، اسپانیا، آلمان و جنوب ایتالیا مورد های مشابهی دیده شده است و این اداره با همکاری پلیش های منطقه ای در حال بررسی و پیگیری می‌باشد و به زودی متخلفان با دستور دستگاه قضایی دستگیر خواهند شد.

رایفایزن اینترنشنال شبکه اروپایی خود را توسعه می دهد

کوریه: بانک اتریشی رایفایزن اینترنشنال در آغاز هفته جدید خبر از خرید بانک FX در جمهوری چک و شرکت ارائه دهنده تراکنش های اینترنتی Akcenta داد. بانک رایفایزن اینترنشنال اعلام کرده است که فعالیت خود را در اروپای مرکزی و شرقی توسعه خواهد داد و آماده همکاری با بانک های روسی می‌باشد. همچنین رایفایزن در حوزه رمز ارزها و اوراق ارزی دیجیتالی نیز اعلام آمادگی برای همکاری‌های بین المللی کرده است. در حال حاضر انجام تراکنش میان کشورهای اروپایی شرقی با آلمان و دیگر کشورهای اروپای غربی در دستور کار این بانک قرار دارد.

سرمایه گذاری شرکت نفت و گاز اتریشی او ام فا در حوزه سوخت های هیدروژنی

کوریه: شرکت نفت و گاز اتریشی او ام فا با همکاری بخش خصوصی 25 میلیون یورو برای ساخت بزرگترین کارخانه الکترولیز در اتریش در نزدیکی پالایشگاه او ام فا در اشوچات سرمایه گذاری می‌کند. این کارخانه قرار است تا نیمه دوم سال 2023 به بهره برداری برسد و سالانه تا سقف 1500 تن هیدروژن کم آلاینده     (سبز) تولید نمایند. قرار است او ام فا از سال 2023 از هیدروژن سبز که آلایندگی کمتری نسبت به هیدروژن خاکستری دارد در پالایشگاه‌های خود استفاده نماید. در این پروژه همچنین صندوق آب و هوا و انرژی نیز حضور خواهد داشت و 30 درصد هزینه‌های مورد نیاز این پروژه را پرداخت خواهد کرد.

تغییر قیمت واکسن‌های بیونتک از 54 یورو به 15 یورو

کوریه: فایزر و بیونتک در آغاز واکسن‌های خود را 54 یورو به ازای هر دوز به اروپا پیشنهاد داده بودند، حال همین واکسن به اتحادیه اروپایی 15 یورو ارائه می‌شود.پیش از این در ماه جولای سال گذشته اوگورشاهین، رییس شرکت بیونتک در مصاحبه با روزنامه زوددویچه تسایتونگ گفته بود که شرکت های تولید واکسن، به دنبال کسب درآمد از شرایط خاص همه گیری نیستند. تنها چند روز پس از آن، بسته پیشنهادی فایزر-بیونتک به کمیسیون اتحادیه اروپایی تحویل می‌گردد که در متن آن به شرایط اقتصادی و خطرات پیش روی اروپا و هزینه‌های نجومی نداشتن واکسن اشاره شده است. در پیشنهاد نخستین، این دو شرکت قیمت 54 یورو و 8 سنت را برای هر دوز واکسن در صورت خرید 500 میلیون دوز پیشنهاد داده بودند. این قیمت 20 برابر بیشتر از قیمت پیشنهادی واکسن آسترازنکا بوده است، با وجود آنکه شرکت آلمانی بیونتک حتی کمک هزینه از اتحادیه اروپایی برای تولید واکسن دریافت کرده بوده است. این واکسن در قرارداد جدید با اتحادیه اروپایی 15 یورو و 50 سنت معامله شده است.

امسال 21 فوریه روز حقوق دریافتی زنان و مردان در اتریش

وینرتسایتونگ: طبق آمار، دریافتی زنان به طور میانگین 3 /14 درصد کمتر از مردان است و روند کاهش این شکاف تا کنون بیش از 20 سال به طول انجامیده است. برای مبارزه با این مساله و ایجاد توجه عمومی نسبت به مساله تفاوت دریافتی زنان و مردان حتی برای کار یکسان، شبکه حرفه ای و اقتصادی زنان Frauennetzwerk Business and Professional Women  امسال در روز 21 فوریه برنامه‌های گوناگونی را با کمک وزارت زنان برگزار می نماید. تفاوت در میزان دریافتی زنان و مردان در استان‌های محتلف اتریش بسیار توزیع ناهمگنی دارد به عنوان مثال در استان فورالبرگ 5 .47 درصد و در وین 8.18 درصد می‌باشد.

کاهش درآمد بانک مرکزی اروپا

وینرتسایتونگ: بانک مرکزی اروپا اعلام کرد، درآمدهای این بانک از جایگاه دریافت سودهای بانکی در سال 2020، 64 . 1 میلیارد یورو کاهش یافته است. سود دریافتی بانک مرکزی اروپا از جایگاه ذخایر ارزی در سال 2019 بالغ بر 722 میلیون یورو بوده است و میزان سود دریافتی در سال 2019 کاهشی بیش از 55 درصد را در مدت یکسال نشان می دهد. این میزان کاهش سود به طور مستقیم با کاهش دریافتی‌های 19 بانک مرکزی کشورهای عضو همراه بوده است.

کیت های تست کرونا امکان تشخیص ویروس جهش یافته را ندارند

هویته: در فنلاند نمونه جهش یافته جدیدی از ویروس کرونا رویت شده است که از طریق تست های زیستی – مولکولی PCR قابل تشخیص نمی‌باشند. هنوز اطلاعاتی در خصوص این که این شاخه جدید جهش یافته ویروس، لزوما نسبت به مورد های پیش از آن واگیر تر یا خطر ناکتر می‌باشد، در دست نیست، با این وجود از آنجایی که امکان تست مستقیم وجود ندارد، این مساله میتواند چالش عظیمی‌برای نظام سلامت اروپا و پس از آن جهان باشد.

هواپیمایی آستریان برنامه خطوط خود را برای تابستان 2021 توسعه می دهد

هویته: هواپیمایی اتریش در حال حاضر  ( 18 فوریه 2021) ، تنها 15 درصد از حجم برنامه پروازهای ورودی و خروجی خود نسبت به زمان پیش از کرونا را انجام می دهد و با توجه به بهبود شرایط و رسیدن فصل تابستان، این شرکت اعلام کرده است که در صورت آغاز واکسیناسیون بین المللی، برنامه پروازی خود را تا تابستان به صورت چند مرحله ای افزایش خواهد داد و 20 مقصد جدید که در سال بحران کرونا، پروازها به آنها قطع شده بود، باری دیگر در برنامه مسیرهای پروازی این خط هوایی قرار خواهند گرفت. گفته می‌شود مقاصد اصلی گردشگران اتریشی و مسیرهای بین قاره ای در اولویت قرار دارند.

کاهش تعداد شرکت ها و واحد های صنفی ورشکسته در سال 2020

کرونه: با وجود وسعت موج بیکاری و مشکلات اقتصادی ایجاد شده همزمان با بحران کرونا، تعداد شرکت هایی که در سال 2020 در اتریش اعلام ورشکستگی کرده اند، نسبت به سال 2019 کاهش یافته است. طبق گزارش مرکز آمار اتریش، تا پایان سه ماهه چهارم سال 2020، میزان شرکت های و واحد های صنفی که اعلام ورشکستگی نموده اند تا 56 درصد کاهش یافته است. با این وجود کارشناسان اقتصادی موسسه پژوهش های اقتصادی اتریش و بانک مرکزی اتریش بر این باور می‌باشند که با پایان یافتن منابع صندوق کمک کرونا اتریشی، موج اصلی بیکاری و به دنبال آن اعلام ورشکستگی‌ها آغاز خواهد شد. طبق آمار اعلام شده، در سال 2019 تعداد شرکت ها ورشکسته 5 هزار واحد بوده است که در سال 2020 به 3 هزار و 155 واحد رسیده است. در این میان ارائه کنندگان خدمات، بیشترین سهم در آمار بیکاری و ورشکستگی را داشته اند.

نابسمانی در خصوص تمهیدات دولت اتریش برای مقابله با بحران اقتصادی در حوزه گردشگری

کرونه: اصناف و فعالان حوزه گردشگری و هتل داری در اتریش در حال حاضر از منتقدان اصلی دولت در خصوص تمهیدات اتخاذ شده برای کنترل تعداد مبتلایان به ویروس کرونا و به دنبال آن تعطیلی‌های سراسری می‌باشند. اکثریت بر این قول اتفاق نظر دارند که، دولت هیچ برنامه ای مدونی در خصوص زمان بازگشایی حوزه گردشگری ندارد. در سال گذشته، وین و تیرول بیشترین صدمات را از تعطیلی‌های سراسری دیده اند، همچنین استان‌های اتریش علیا و اتریش سفلی نیز، با آنکه درآمد کمتری در مقایسه با وین و تیرول از جایگاه گردشگری کسب می نمایند، در زمره بخش هایی می‌باشند که صنعت گردشگری در آن مناطق، به طور کامل در معرض نابودی قرار گرفته است. طبق اطلاعات آماری منتشره از سوی مرکز آمار اتریش، میزان گردشگران اتریشی، آلمانی و دیگر گردشگران در اتریش به ترتیب 21 درصد، 32 درصد و 50 درصد در سال 2020 نسبت به سال 2019 کاهش یافته است. گفته می‌شود هتل ها و تورگردانان بر اساس برنامه ریزی کنونی دولت، از اواسط ماه آوریل 2021، فعالیت خود را از سر خواهند گرفت، البته این گزاره نیز همچنان با ابهامات و عدم قطعیت های جدی روبروست.

افزایش سهم محصولات غذایی اورگانیک در بازار اتریش

وینرتسایتونگ: در سال 2020، سهم محصولات غذایی اورگانیک نسبت به دیگر محصولات افزایش چشمگیری داشته است. طبق گزارشات مرکز آمار اتریش، در سال 2020، به طور میانگین اتریشی‌ها 190 یورو به ازای هر فرد به سرانه مصرف محصولات اورگانیک خود افزوده اند. گفته می‌شود نگرانی روانی جامعه نسبت به مساله سلامت در سال کرونا، سبب این افزایش در مصرف محصولات اورگانیک بوده است. در این خصوص موسسه بیو آستریا (  موسسه دولتی بررسی کیفیت محصولات اورگانیک در اتریش )  اعلام کرده است که کشاورزان و دامداران در سال 2020 نیز به افزایش تولید این نوع محصولات روی آورده اند و بیشترین افزایش در تولید را در استان‌های سالزبورگ، بورگنلاند و وین می‌توان یافت.

 کاهش مقطعی میزان بیکاری در اتریش

استاندارد: یک ماه پس از آغاز به کار مارتین کوخر وزیر جدید کار و امور اجتماعی اتریش، پس از آنکه در هفته‌های آغازین سال جدید میلادی میزان بیکاری مجددا افزایش چشم گیری پیدا کرده بود، در هفته دوم ماه فوریه در روند کاهشی قرار گرفته است. طبق آمار اداره مشاغل اتریش در هفته اخیر 7500 نفر از آمار پایانی ماه ژانویه کاسته شده و به حدود 450  هزار نفر رسیده است و 465 هزار نفر در حال حاضر در کار کوتاه مدت به سر می‌برند. همچنین طبق محاسبات موسسه پژوهش های اقتصادی اتریش WIFO، تولید ناخالص داخلی هفتگی در اتریش، در هفته نخست ماه فوریه 2021، 1 . 13 درصد کمتر از مدت زمان مشابه سال گذشته میلادی و در آغاز بحران سلامت کرونا در اتریش بوده است. پس از باز شدن اکثر فروشگاه‌ها از هفته گذشته، رستوران‌ها و تورگردانان و هتلداران، نسبت به تبعیض دولت در خصوص امکان فعالیت، انتقاد داشته و برای هفته جاری درخواست دو تجمع داده شده که به دلیل ممنوعیت تجمعات، اجازه تظاهرات به این گروه‌ها داده نشده است.

مخالفت خطوط هوایی و اصناف فعال در صنعت هوایی با قرارداد همکاری اروپا با خطوط هوایی قطر

کوریه: اتحادیه اروپایی سال 2019، با دولت قطر قراردادی را برای توسعه همکاری‌ها در حوزه صنعت هوایی و به طور ویژه در همکاری با خطوط هوایی قطر به امضاء رساند. حال با کاهش پروازهای ورودی و خروجی با اروپا و کاهش درآمدهای خطوط هوایی و فرودگاه‌ها در سراسر اروپا، شرکت های هوایی اروپایی و اصناف زیرمجموعه آنها با ارسال درخواستی به کمیسیون اقتصادی اتحادیه اروپایی، درخواست فسخ این قرارداد همکاری را دارند. لوفتهانزا و آستریان نیز در این خصوص، از کمیسیون اتحادیه اروپایی درخواست بازنگری در خصوص این قرارداد با قطر دارند و معتقد هستند که در حال حاضر این قرارداد همکاری بیش از 4 هزار فرصت شغلی در صنعت هوایی اتحادیه اروپایی را تحت تاثیر قرار داده است. به دنبال این دو خط هوایی، خطوط هوایی ایرفرانس، کا ال ام هلند نیز نسبت به ادامه همکاری‌ها حداقل در دوران فعلی ابراز نارضایتی کرده اند.

احتمال خروج سرمایه شرکت های آلمانی و آمریکایی فعال در حوزه مخابرات در اتریش به سبب قانون جدید مخابرات

خبرگزاری رادیو و تلویزیون اتریش: شرکت های ارائه دهنده خدمات مخابراتی مانند A1، مگنتا و Drei پس از تصویب قانون جدید مخابرات و فعالیت شرکت های مخابراتی که هفته گذشته در پارلمان اتریش به تصویب رسید، نسبت به خروج سرمایه از اتریش تهدید کرده اند. این شرکت ها که به ترتیب زیرمجموعه شرکت های مادر آمریکایی، آلمانی و چینی می‌باشند، اعلام کرده اند که قانون جدید، که فعالیت آنها را محدود و میزان درآمدهای آنان را کاهش می دهد سبب خواهد شد تا این شرکت ها کشورهای دیگری را که فعالیت آنان را با موانع کمتری روبرو می سازند را برای سرمایه گذاری در حوزه آنتن‌ها ودیگر زیرساخت های نسل پنجم مخابرات انتخاب نمایند. پیش از این بحث بر سر کاهش میزان هزینه اجاره آنتن‌ها بود که قانون جدید این میزان را برای شرکت های غیر اتریشی یا شرکت هایی که به طور کامل اتریشی نیستند، کاهش نداده است. این روند سبب خواهد شد تا روند قرادادن کابل های نوری در اتریش با تاخیر صورت پذیرد. همزمان یک شرکت اتریشی اعلام آمادگی برای کابل کشی سراسر اتریش نموده است.

میزان سرانه تولید نیم تن زباله شهری در اروپا

یوروستات: در سال 2019، در سراسر اروپا مجموعا حدود 225 میلیون تن زباله شهری تولید شده است که نشان دهنده سرانه ای بالغ بر نیم تن برای هر نفر در سال می‌باشد. در میان کشورهای اروپایی دانمارک با سرانه 844 کیلوگرم ،342 کیلوگرم بالاتر از میانگین سرانه اتحادیه اروپایی بوده است و پس از آن در جایگاه دوم لوکزامبورگ قرار دارد. آلمان در این آمار در جایگاه پنجم و اتریش در جایگاه هفتم با سرانه 588  کیلوگرم زباله شهری قرار دارد. همچنین حجم زباله بازیافتی در سال 2019 نیز افزایش چشمگیری داشته و به سه برابر میزان زباله بازیافتی در سال 2018 رسیده است. میزان زباله بازیافتی برای هر فرد در سال 2018 برابر با 87 کیلوگرم بوده است که در سال 2019 به 239 کیلوگرم رسیده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما