معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۱/۲۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۲۴

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان ( هفته دوم و سوم بهمن ماه 1399)

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان در هفته دوم و سوم بهمن ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته است به شرح زیر می‌باشد؛

 اخبار اقتصادی داخلی 

پارک فناوری سومگایت سرمایه خارجی را به کشور جلب کرده است- خبرگزاری «رپورت»: 

پارک فناوری سومگایت و شرکت «آسان پنل» مربوط به بزرگترین گروه صنعتی در ترکیه در رابطه با تاسیس موسسه تولیدی مشترک ساندویچ پانل و محصولات مکمل توافقنامه‌ای را امضا کرده است. موسسه جدید که تحت عنوان «ASSAN-STP PANEL»  فعالیت خواهد کرد در کارخانه پنل‌های ساندویچ پارک فناوری سومگایت فعالیت خواهد کرد. این قرارداد برای اقتصاد کشور اهمیت زیادی دارد. به طوری که ورود آسان پنل به جمهوری آذربایجان که یکی از ده شرکت بزرگ تولیدکننده ساندویچ پانل در جهان می‌باشد، از نظر کاهش وابستگی به واردات، افزایش پتانسیل صادرات و همچنین جذب سرمایه در بخش غیرنفتی کشور حائز اهمیت است. این سرمایه‌گذاری مشترک قصد دارد با مدرن‌سازی تولیدات محلی مطابق با استانداردهای بین‌المللی محصولات خود را به گرجستان، منطقه جنوبی روسیه و آسیای مرکزی صادر کند در کنار مارک آسان پنل، طیف گسترده‌ای از پنل‌ها و محصولات مکمل را با مارک‌های جدید تولید خواهد کرد. تولید سالانه 2 میلیون متر مربع پیش‌بینی شده است. بنابراین، سرمایه‌گذاری مشترک بزرگترین و مدرن‌ترین تولیدکننده ساندویچ پانل در منطقه خواهد شد.

شرکت‌های «آذال»، راه آهن، متروی باکو و «بامو بوس» تحت مدیریت هولدینگ سرمایه‌گذاری آذربایجان درآمد- خبرگزاری «رپورت»

الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان در خصوص انتقال «شرکت آذال»، «شرکت راه‌آهن»، «متروی باکو» و شرکت «باکو بوس» به مدیریت هولدینگ سرمایه‌گذاری آذربایجان دستور امضا نمود. مطابق این دستور شرکت‌های مذکور تحت مدیریت هولدینگ سرمایه‌گذاری درآمد. به کابینه وزیران دستور داده شده است تا مسائل ناشی از این دستور را حل کند. وزارت اقتصاد و هلدینگ سرمایه‌گذاری جمهوری  آذربایجان اقدامات لازم را برای حل مسائل ناشی از این دستور انجام خواهند داد.

میکائیل جباراف: «دست کارآفرینان متوسط باید کاملا باز شود»- خبرگزاری «رپورت»:

میکائیل جباراف وزیر اقتصاد آذربایجان در کنفرانس «سیستم مالیاتی در دوران پس از پاندمی» گفت: ما تعدادی از اولویت‌های ملی به شرح زیر را داریم:

1. ساخت یک اقتصاد پایدار و رو به رشد رقابتی،

2. ساختن جامعه‌ای مبتنی بر عدالت اجتماعی فراگیر و پویا،

3. دستیابی به بازگشت بزرگ در سرزمین‌های آزاد شده،

4. تبدیل آذربایجان به یک فضایی رقابتی و نوآوری با سرمایه انسانی،

5. یک محیط پاک و رشد سبز.

پیروزی تاریخی ما فرصتی را برای بازنگری در برنامه‌های توسعه اقتصادی و استفاده از این توسعه در قره‌باغ فراهم کرده است. قبل از همه، هدف ما توسعه اقتصادی پایدار است. ما سعی خواهیم کرد در دوره پس از همه‌گیری در یک دوره کوتاه مدت سطح اولیه درآمد و فعالیت مصرفی مشاغل را بازیابی کنیم. دومین نکته مهم احیای تجارت و سرمایه‌گذاری برای دستیابی به رشد سریع بخش غیرنفتی و گازی است. سوم باید فضای کسب و کار بیشتر بهبود یابد، به ویژه فرصت‌هایی که برای مشاغل متوسط وجود دارد، یعنی باید دست آن‌ها کاملا باز شود. برنامه‌ریزی شده است که در شکل‌گیری تولید ناخالص داخلی به موقعیت غالب مشاغل کوچک و متوسط دست یابیم. باید مشارکت مشاغل کوچک و متوسط در خریدهای دولتی تشویق شود و آن‌ها باید بیشتر در خریدهای دولتی مشارکت داشته باشند. موارد رقابت ناعادلانه باید متوقف شود. برای این منظور، اصلاحات نهادی و ابتکارهای جدید قانونگذاری اجرا خواهد شد.

آذربایجان قصد دارد صادرات غیرنفتی را تا سال 2025 دو برابر کند - میکائیل جباراف- خبرگزاری «ترند»: 

میکائیل جباراف وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان در کنفرانس «سیستم مالیاتی در دوران پس از پاندمی» گفت: همانند سال‌های گذشته وزارت اقتصاد با وظیفه متنوع‌سازی پایدار اقتصاد روبرو است. هدف ما گسترش صادرات غیرنفتی و توسعه سریع این بخش است. در این راستا، برنامه‌ریزی شده است که مفهومی تهیه شود که در خدمت افزایش صادرات غیرنفتی باشد. آذربایجان امروز بیش از 120 نوع محصول صادر می‌کند و قصد دارد صادرات غیرنفتی را تا سال 2025 دو برابر کند.

تولید در بخش غیرنفتی و گازی 12.8 درصد افزایش یافت- خبرگزاری «آذرتاج»: 

به گزارش کمیته دولتی آمار در ماه ژانویه سال جاری موسسه‌های صنعتی و کارآفرینان فردی که در این زمینه فعالیت می‌کنند به ارزش 3.6 میلیارد منات محصول تولید کردند که این رقم 3.4 درصد کمتر از ماه ژانویه سال 2020 است. ولی تولید در بخش غیرنفتی و گازی 12.8 درصد افزایش یافته است. 29.2 درصد محصولات صنعتی در بخش پردازش تولید شده است. در بخش پردازش تولید محصولات دارویی 10.4 برابر، تولید چرم و کفش و محصولات چرمی 3.9 برابر، تولید محصولات دخانیات 2.9 برابر، تولید محصولات چوب و پردازش چوب 2.8 برابر، تولید محصولات لاستیکی و پلاستیکی 97 درصد، تولید تجهیزات برقی 96.3 درصد، نصب ماشین‌آلات و تجهیزات و تعمیر آن‌ها 29.1 درصد، تولید ماشین‌آلات و تجهیزات 23.1 درصد، تولید کاغذ و کارتن 21.4 درصد افزایش یافته است.

ولی تولید خودرو و تریلی 1.9 درصد، تولید پوشاک 10.3 درصد، تولید محصولات نفتی 20.4 درصد، تولید محصولات فلزی تمام شده 24.9 درصد، تولید مبلمان 46.8 درصد، تولید کامپوتر، محصولات برقی و نوری 53.4 درصد، تولید محصولات چاپی 60.3 درصد و تولید وسایل دیگر حمل و نقلی 66.7 درصد کاهش یافته است.

برنامه اقدام استراتژیک و برنامه اقدام برای مناطق آزاد شده تهیه شده است- خبرگزاری «رپورت»: 

جلسه بعدی ستاد هماهنگی تأسیس شده با دستور رئیس جمهوری آذربایجان در تاریخ 24 نوامبر سال 2020 برای رسیدگی به مسائل اقتصادی، اجتماعی، بشردوستانه، سازمانی و سایر موارد فوری و همچنین برای هماهنگی فعالیت‌ها در این زمینه در مناطق آزاد شده جمهوری آذربایجان برگزار شد. سامیر نوری یف رئیس دفتر ریاست جمهوری آذربایجان در این جلسه گفت: « یکی از اصلی‌ترین وظایفی که کشور ما با آن روبرو است، اجرای پویا و با کیفیت بالا کار مرمت و بازسازی با اهمیت ملی و همچنین استفاده موثر از پیشرفته‌ترین استانداردها و فن‌آوری‌ها در این فرایندها است.»

در این جلسه کارهایی که توسط وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی مطابق با برنامه زمانی انجام شده بر اساس برنامه اقدام استراتژیک و برنامه اقدام تهیه شده توسط ستاد بررسی شد. در حال حاضر 55 سازمان و حدود 150 کارمند در این مرکز نمایندگی دارند که در 17 حوزه کارگروهی دارند.

خدمات فردی به کارآفرینان ارائه خواهد شد- خبرگزاری «آذرتاج»: 

با هماهنگی بنیاد تشویق صادرات و سرمایه‌گذاری در جمهوری  آذربایجان در چارچوب باشگاه صادرکنندگان با کارآفرینان دیدار آنلاین برگزار شد. به گزارش آذپرومو در این نشست که نمایندگان بیش از 50 شرکت فعال در بخش‌های مختلف بخش غیرنفتی حضور داشتند، در مورد افزایش صادرات محصولات غیرنفتی و گازی، گسترش همکاری با کارآفرینان و اعمال رویکرد فردی در مورد تجار، تبادل نظر شد. یوسف عبدالله یف سرپرست آذپرومو از اصول کار جدیدی که باید استفاده شود، خبر داد و گفت که این بنیاد خدمات بیشتری را به منظور تقویت و افزایش صادرات به کارآفرینان ارائه می‌دهد. وی از کارآفرینان خواست تا برای افزایش فروش محصولات آذربایجانی در بازارهای خارجی از نزدیک همکاری کنند.

اهمیت دیگر مناطق آزاد شده ما این است که آذربایجان در حال تبدیل شدن به یک مرکز هوایی است- خبرگزاری «ترند»: 

وقار بایرام اف نماینده پارلمان جمهوری  آذربایجان گفت: «ساخت فرودگاه‌های جدید در سرزمین‌های آزاد شده آذربایجان این امکان را به کشورمان می‌دهد که به یک قطب هواپیمایی تبدیل شود. ساخت فرودگاه‌های بین‌المللی همراه با فضولی در سایر مناطق آزاد شده نیز برنامه‌ریزی شده است. این فرودگاه‌ها پروازهای بین‌المللی را در مناطق آزاد شده ما انجام می‌دهند. از فرودگاه ساخته شده در فضولی می‌توان نه تنها برای جابجایی مسافر، بلکه در آینده برای حمل و نقل بارها نیز استفاده کرد. به خصوص با توجه به اینکه پس از راه‌اندازی راهرو نخجوان، در کریدور حمل و نقل شرق به غرب ادغام می‌شود، این بدان معناست که دسترسی به راهروهای حمل و نقل وسیع تری وجود دارد و البته دسترسی به این راهروها از طریق فرودگاه‌ها نیز افزایش می‌یابد.»

در باکو ایستگاه خورشیدی شناور ساخته خواهد شد- خبرگزاری «آپا»: 

به گزارش وزارت انرژی اولین جلسه در مورد راه‌اندازی پروژه آزمایشی در مورد ساخت یک نیروگاه خورشیدی شناور با ظرفیت کلی 100 کیلووات در دریاچه بویوک شور برگزار شد. در این جلسه شرکت «گاما سولوشن» (Gamma Solutions) برنده مناقصه پروژه، در خصوص اصول کار بر روی پروژه، کارکنان بسیج شده، برنامه اجرای پروژه گزارش ارائه داد و در مورد کارهای آینده تبادل نظر شد. در این مراسم نمایندگان وزارت نیرو، سازمان «تمیز شهر»، بانک توسعه آسیا و شرکت مشاور پروژه حضور داشتند. خاطرنشان می‌شود که شرکت «گاما سولوشن» در نتیجه مناقصه مهندسی، خرید، ساخت، بهره‌برداری 2 سال و نگهداری نیروگاه شناور خورشیدی انتخاب شده است.

این پروژه در چارچوب پروژه منطقه‌ای «توسعه سیستم‌های انرژی خورشیدی شناور» در چارچوب برنامه کمک فنی برای ارائه دانش و حمایت بانک توسعه آسیا در کشورهای  جمهوری آذربایجان، قرقیزستان و افغانستان اجرا می‌شود.

کار فهرست موجودی امکانات زیر ساختی در مناطق آزاد شده ادامه دارد- خبرگزاری «آذرتاج»: 

سرویس دولتی امور املاک تحت وزارت اقتصاد پیش‌بینی اولیه فهرست موجودی امکانات زیرساختی، زمین‌ها و سایر اشیای غیر منقول و مستغلات را انجام می‌دهد و اطلاعات را در یک سیستم اطلاعات الکترونیکی ادغام می‌کند. به گزارش وزارت اقتصاد تاکنون کار فهرست موجودی 3945 املاک غیر منقول و 504 امکانات زیرساختی، مجموعا 4449 ملک به اتمام رسیده است. هم‌زمان با این کار فهرست موجودی 54.07 کیلومتر جاده، 17.2 کیلو متر خطوط تجهیزات برقی، 1.86 کیلو متر خطوط آبرسانی، 16.12 کیلومتر شبکه آبیاری، 39.13 هکتار زمین‌های کشاورزی به اتمام رسیده است. به طور کلی تاکنون کارها در 75 منطقه مسکونی در مناطق آزاد شده (8 منطقه) به اتمام رسیده و بقیه مناطق مسکونی ادامه دارد.

سایر اخبار

خبرگزاری آذرتاج: 

  • میکاییل جباراف وزیر اقتصاد گفت: «شفافیت در زمینه کالاهای قابل مالیات منجر به قانونی شدن درآمد و افزایش درآمد می‌شود. در سال 2020 درآمد مالیات غیر مستقیم از بخش غیرنفتی (397.2 میلیون منات) 18 برابر بیشتر از 2017 (22.4 میلیون منات) بود.
  • به گزارش کمیته دولتی گمرک پرداخت‌های این کمیته به بودجه دولتی در ماه گذشته 282.7 میلیون منات بوده است. به طوری که ماه گذشته درآمد بودجه دولت از عوارض گمرکی بالغ بر 77 میلیون و 124 هزار منات، مالیات بر ارزش افزوده 193 میلیون و 741 هزار منات، مالیات غیر مستقیم 9 میلیون و 107 هزار منات و مالیات جاده‌ای 2 میلیون و 763 هزار منات بوده است.

خبرگزاری رپورت: 

  • تبریز امایف به سمت رئیس آژانس دولتی منابع انرژی تجدیدپذیر نزد وزارت انرژی جمهوری  آذربایجان منصوب شد. وی تاکنون سرپرست این آژانس بود و قبل از آن نیز در در شرکت سوکار مشغول بوده است. آژانس دولتی منابع انرژی تجدیدپذیر با حکم رئیس جمهور مورخ 22 سپتامبر 2020 تأسیس شد. آژانس سازماندهی و تنظیم فعالیت‌ها در زمینه منابع انرژی تجدیدپذیر و استفاده کارآمد از آن‌ها را انجام می‌دهد، در اجرای سیاست دولت مشارکت دارد

پرتال خبری «ینی آواز.کم: 13 بهمن ماه

  • قیمت آب در  جمهوری آذربایجان از روز 1 فوریه سال جاری دو برابر افزایش یافت

اخبار اقتصادی دوجانبه با ایران

چشم‌اندازهای توسعه روابط گردشگری بین آذربایجان و ایران مورد مذاکره قرار گرفت- خبرگزاری «آپا»:

"فواد نقی یف" رییس آژانس دولتی گردشگری جمهوری آذربایجان در روز 11 فوریه سال جاری "سید عباس موسوی" سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو را به حضور پذیرفت.

به گزارش خبرگزاری «آپا» به نقل از آژانس دولتی گردشگری، در دیدار مذکور مذاکراتی در خصوص روابط گردشگری دو کشور انجام گرفته است. فواد نقی یف رییس آژانس دولتی گردشگری درباره روند آزادسازی سرزمین‌های جمهوری آذربایجان از اشغال ارامنه و چشم‌اندازهای توسعه گردشگری در قره باغ سخن گفته است. "فواد نقی یف" همچنین در خصوص تخریب آثار دینی و تاریخی در قره باغ کوهستانی اطلاع داده است.

"سید عباس موسوی" سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو با بیان اینکه ایران همواره از تمامیت ارضی و حق حاکمیت جمهوری آذربایجان حمایت کرده است، گفت: «برقراری صلح در منطقه برای توسعه منطقه بسیار مهم است». همچنین در این دیدار مذاکراتی در خصوص ساده‌سازی مراحل صدور ویزا و عبور از مرز بین دو کشور، تکمیل زیرساخت‌های مربوطه، تامین همکاری‌های منظم بین نمایندگان صنعت گردشگری، اقدامات برنامه‌ریزی شده برای احیای زمینه گردشگری پس از بیماری همه‌گیر، انجام تبادل اطلاعات و تجربه و روابط گردشگری کشورهای ساحلی دریای خزر انجام گرفته است.

ممکن است بازسازی خطوط ارتباطی تخریب شده با ایران مورد بررسی قرار گیرد- پرتال خبری «جبهه اینفو»: یپلمات‌های کشورهای خارجی فعال در این کشور در روز 6 فوریه سال جاری از پل خدا آفرین بازدید به عمل آوردند. حکمت حاجی یف در این سفر اعلام کرد که جمهوری آذربایجان و ایران کشورهای همسایه هستند و روابط دوستی بین این دو کشور وجود دارد. دستیار رییس جمهور همچنین افزود: «در چارچوب روند بازسازی سرزمین‌های آزاد شده، ممکن است بازسازی خطوط ارتباطی تخریب شده با ایران نیز مورد بررسی قرار گیرد».

کنفرانس ویدئویی بین تجار ایرانی و آذربایجانی برگزار خواهد شد- خبرگزاری «آذرتاج»: 

روز 6 فوریه با هماهنگی اتاق بازرگانی، صنعت و معادن ایران کنفرانس ویدئویی با موضوع «ظرفیت‌ها و امکانات تجاری بین ایران و  جمهوری آذربایجان» برگزار می‌گردد. در این کنفرانس آنلاین حسین پیر مؤذن، نمایندگان اتاق‌های بازرگانی استان‌های دیگر ایران و تجار و کارآفرینان فعال در تجارت دو کشور شرکت خواهند کرد. در این کنفرانس فرصت‌های افزایش تجارت دو جانبه، خطرات و چالش‌های پیش روی تجارت، توسعه منطقه‌ای، فرصت‌های همکاری و فرصت‌های گسترش روابط تجاری و مالی بین دو کشور همسایه مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

گفتنی است علیرضا رزم حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران محمدرضا پورمحمدی استاندار استان آذربایجان شرقی را به عنوان رئیس کارگروه توسعه روابط تجاری با آذربایجان منصوب کرده است.

ایران در قره باغ در چه بخش‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کند؛ اظهارات اختصاصی از سفیر- پرتال خبری «مدیا پست.آذ»: 

برنامه‌های ایران برای سرمایه‌گذاری در قره باغ و همکاری‌های شش جانبه اعلام شده است. در این خصوص سید عباس موسوی سفیر ایران در جمهوری آذربایجان خبر داد. به گفته سفیر طی جلسه‌ای بین جواد ظریف وزیر امور خارجه و الهام علی اف رئیس جمهور در 25 ژانویه ، توافق کلی حاصل شد و تصمیم بر آن شد که توافق نهایی درباره نوع و میزان مشارکت شرکت‌های ایرانی در پروژه‌های مختلف از طریق کارشناسان هماهنگ‌کننده سفارتخانه‌های دو کشور حاصل شود. در مورد بخش‌های مشخصی که می‌توان در آن‌ها سرمایه‌گذاری کرد باید بگویم که ایران از نظر ارائه خدمات فنی و مهندسی یا سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مربوط به بازسازی قره باغ آمادگی کامل دارد. میزان مشارکت شرکت‌های ایرانی در این پروژه‌ها بستگی به طرح‌ها و برنامه‌هایی دارد که از سوی وزارت اقتصاد آذربایجان اعلام خواهد شد:

اگر بخواهیم به بخش‌هایی که ایران می‌تواند در آن سرمایه‌گذاری و فعالیت کند می‌توان به بخش‌های زیر ساختی و زیربنایی، راه‌سازی و جاده‌سازی، امور شهری و رفاهی، هتل‌ها و گردشگری، انرژی و برق، ساخت مدارس و مساجد، ساخت مراکز درمانی و پزشکی و ... اشاره کرد. شرکت‌های مجرب زیادی با پشتوانه مالی قوی از سراسر ایران و به ویژه در استان‌های هم مرز با جمهوری آذربایجان در حوزه‌های مختلف، نظیر شرکت‌های توانیر و مپنا در حوزه انرژی، آمادگی خود را برای مشارکت در این کارها اعلام کرده‌اند. اما طبیعی است که فهرست نهایی شرکت‌های مورد نظر هر حوزه و زمان شروع به کار آن‌ها زمانی مشخص و منتشر می‌شود که اقدامات مقدماتی و هماهنگی‌های لازم مربوط به هر پروژه مشخص و تعیین شده باشد.»

موسوی همچنین کارهایی را که باید برای افزایش همکاری در کریدورهای شمال-جنوب و جنوب غربی انجام شود، روشن کرد. وی گفت که ما از هر طرحی که بتواند با مشارکت جمهوری اسلامی ایران در کار حمل و نقل بین کشورها تسریع و تسهیل نماید کاملا موافقیم و آمادگی داریم تا در این زمینه به طور جدی همکاری کنیم. در رابطه با این موضوع ما با پیشنهاد جناب آقای الهام علی اف رئیس جمهور محترم آذربایجان در زمینه برقراری همکاری‌های 6 جانبه میان ایران، روسیه، آذربایجان، ارمنستان، گرجستان و ترکیه هم موافقیم. این طرح می‌تواند به توسعه همکاری‌های منطقه‌ای از طریق این 6 کشور در زمینه‌های حمل و نقل، تجارت و انرژی نیز کمک شایان توجهی نماید. ما آمادگی داریم تا در سال 2021 و در راستای تحقق این پروژه، از طریق اتصال خط آهن جلفا به این مسیر، به گسترش این نوع از همکاری‌ها کمک کنیم.

همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای و بین‌المللی

وزارت اقتصاد در مورد توسعه همکاری با بانک جهانی بحث و تبادل نظر کرد- خبرگزاری «آذرتاج»: 

میکائیل جباراف وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان با هیأتی به سرپرستی سارا مایکل نماینده بانک جهانی در امور آذربایجان در قالب ویدئو کنفرانس دیدار کرد. در این نشست تأکید شد که کشور ما اهمیت زیادی به همکاری با بانک جهانی می‌دهد و روابط چند وجهی است. در این جلسه که در مورد توسعه همکاری با بانک و حمایت از اصلاحات در آذربایجان بحث شد، اهمیت تحقیقات ویژه اقتصادی و مالی که توسط بانک جهانی در کشور ما تهیه می‌شود، ذکر شد و به جنبه‌های اصلی تحقیق اشاره شد. گفته شد که بررسی‌های تهیه شده توسط بانک، از جمله یادداشت اقتصادی کشور (CEM)، برنامه ارزیابی بخش مالی (FSAP) و سیستماتیک تشخیصی کشور (SCD) در دستیابی به اهداف اولویت توسعه کمک خواهد کرد. طرفین در مورد همکاری با وزارت اقتصاد در تهیه تحقیق مذکور تبادل نظر کردند.

ترکیه در بخش فضایی با آذربایجان همکاری می‌کند- خبرگزاری «آذرتاج»: 

مصطفی وارانک وزیر صنعت و فناوری ترکیه گفت: «ترکیه در بخش فضایی با 3 کشور قرارداد بسته است. توافقنامه‌های همکاری در این زمینه با جمهوری آذربایجان و پاکستان نیز در حال امضا است.» لازم به ذکر است که ترکیه برنامه استراتژیک در زمینه فضا اتخاذ کرده است. رجب طیب اردوغان 2 روز پیش اهداف برنامه فضایی ملی را اعلام کرده است. رئیس جمهور ترکیه با اعلام این برنامه که شامل تولید نسل جدید ماهواره‌های ملی، برقراری ارتباط با فضا، ایجاد یک بندر فضایی است، هدف اصلی را اعزام یک مرد ترک به ماه عنوان کرد.

سایر اخبار

خبرگزاری رپورت: 

  • وزیر حمل و نقل و زیر ساخت ترکیه: «ترکیه در خصوص کریدور حمل و نقل نخجوان با طرف آذربایجانی کار می‌کند. هفته آینده یک هیأت رسمی از  جمهوری  آذربایجان به ترکیه سفر می‌کند»

لغو شرایط ویزا باعث افزایش تعداد گردشگران ترک خواهد شد- خبرگزاری «رپورت»: 

فواد نقی یف رئیس آژانس دولتی گردشگری جمهوری  آذربایجان در اولین اجلاس کار گروه گردشگری آذربایجان-ترکیه که روز 10 فوریه به صورت کنفرانس ویدئویی برگزار شد، گفت: «ما امیدواریم که لغو شرایط ویزا برای شهروندان ترکیه به آذربایجان تأثیر قابل توجهی در رشد گردشگران ترک داشته باشد. برای ما مهم است که در توسعه روابط گردشگری بین کشورهایمان، تبادل متقابل گردشگر را افزایش دهیم. سهمی از گردشگری در مشارکت اقتصادی، سیاسی و همچنین استراتژیک بین دو کشور برادر وجود دارد و برای افزایش این سهم باید روابط دو جانبه در زمینه گردشگری توسعه یابد.»

نادر آلپاسلان معاون وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه با اشاره به اینکه در سال 2019 حدود 1 میلیون گردشگر از آذربایجان به ترکیه و بیش از 200 هزار گردشگر از ترکیه به آذربایجان سفر کرده‌اند، بر اهمیت تبادل اطلاعات و تجربه متقابل و همچنین افزایش تعداد پروازها، تشویق سرمایه‌گذاری متقابل و پروژه‌های مشترک به عنوان گام‌های افزایش همکاری در زمینه گردشگری تأکید کرد. وی گفت که نمایندگی فرهنگ و جهانگردی در سفارت ترکیه در آذربایجان فعالیت می‌کند و ایجاد دفتر نمایندگی آذربایجان در ترکیه برای افزایش آگاهی گردشگران ترک در مورد آذربایجان بسیار مهم است.

ایالات متحده آمریکا در حال آماده سازی پروژه جدیدی با آذربایجان است- پرتال خبری «آخار.آذ»: 

به گزارش شبکه تلویزیون «RT» آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا (USAID) قصد دارد با تعدادی از کشورهای شریک برای افزایش امنیت، اطمینان و تأمین انرژی منطقه‌ای برنامه‌ای را اجرا کند. گفته می‌شود برنامه جدید «سرمایه‌گذاری برای توسعه دارایی‌های انرژی» نامگذاری شده است. این پروژه سرمایه‌گذاری در تمام زمینه‌های بخش انرژی، از جمله تأسیسات تولید گرما و برق، شبکه‌های توزیع و منابع انرژی تجدیدپذیر را پیش‌بینی کرده است. این پروژه شامل جمهوری  آذربایجان، آلبانی، ارمنستان، بوسنی و هرزگوین، گرجستان، کوزوو، مولداوی، مقدونیه شمالی، صربستان و اوکراین خواهد بود. اشاره شده است که این پروژه جدید بازارهایی را برای تجارت و فناوری ایالات متحده باز خواهد کرد.

الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان هیأتی را به سرپرستی رئیس گروه Maire Tecnimont ایتالیا در قالب ویدئویی به حضور پذیرفت- خبرگزاری «رپورت»: 

الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان روز 3 فوریه هیأتی را به سرپرستی فابریزیو دی آماتو رئیس گروه Maire Tecnimont ایتالیا در قالب ویدئویی به حضور پذیرفت. فابریزیو دی آماتو رئیس گروه Maire Tecnimont در این دیدار گفت: همان‌طور که می‌دانید ما بیش از 7 سال است که در آذربایجان فعالیت می‌کنیم. ما به صنعتی شدن کشور شما کمک می‌کنیم. خوشحالیم که امروز اینجا هستیم. زیرا ما در حال حاضر درگیر پروژه‌های جدید هستیم. من شخصا به نمایندگی از خودم و کارمندان Maire Technimont  می‌خواهم به شما اطمینان دهم که ما مصمم هستیم که روابط خود را با کشور شما گسترش دهیم و به توسعه صنعت کمک کنیم.

همان‌طور که می‌دانید در حال حاضر حدود 200 کارمند در کشور داریم. ما آذربایجان را یک کشور نزدیک می‌دانیم و 72 درصد نیروی کار را آذربایجانی‌ها تشکیل می‌دهند. ما در زنجیره تأمین خود با تعداد بیشتری از شرکت‌های آذربایجانی همکاری می‌کنیم. در آخرین پروژه، مشارکت ما در آذربایجان از نظر سرمایه‌گذاری از 400 میلیون یورو فراتر رفت.

الهام علی اف گفت: فعالیت‌ها و پروژه‌های شما در جمهوری  آذربایجان به ما کمک می‌کند تا بخش غیر انرژی صنعت خود را افزایش دهیم. به طور کلی، شرکت شما درگیر پروژه‌هایی با ارزش بیش از 1.6 میلیارد یورو در آذربایجان است و فکر می‌کنم همین روند ادامه خواهد یافت. در روزهای دشوار تاریخ ما در سال گذشته، شاهد همبستگی مردم ایتالیا با ما بودیم. ما امیدواریم که شرکت‌های ایتالیایی در پروژه‌های مربوط به احیای سرزمین‌های ما بسیار فعال باشند. می‌توانم به شما بگویم که چندین شرکت ایتالیایی تاکنون برای کارهای مرمت و ساخت دعوت شده‌اند. من بارها در سخنرانی‌هایم گفته‌ام و می‌خواهم بار دیگر تأکید کنم که ما فقط از کشورهای دوست شرکت دعوت خواهیم کرد. مسأله دیگر تأسیس دانشگاه ایتالیایی-آذربایجانی در باکو است. ما برای این منظور فضا اختصاص داده‌ایم. در حال حاضر کار برای تاسیس دانشگاه آغاز شده است امیدوارم اگر سخت کار کنیم بتوانیم امسال کار را شروع کنیم. از آنجا که این شاخص خوبی برای دوستی ما خواهد بود، و در عین حال، در آموزش جوانان آذربایجانی در تخصص هایی که اقتصاد ما برای آینده نیاز دارد، بسیار مهم است، بنابراین ما می‌توانیم این موسسه‌ها، این صنایع را مدیریت کنیم.

شرکت مصری علاقه‌مند به همکاری در پروژه‌هایی در سرزمین‌های آزاد شده است- خبرگزاری «آذرتاج»: 

اورخان محمداف رئیس هیأت مدیره آژانس توسعه کارآفرینی کوچک و متوسط با محمد حسن دورا نایب رئیس هیأت مدیره گروه شرکت‌های «دورا» مصری که در بخش عمرانی و مهندسی فعالیت می‌کند دیدار نمود. در این جلسه که با حضور عادل ابراهیم سفیر مصر در آذربایجان برگزار شد، محمداف در مورد فعالیت‌های این آژانس، سازوکارهای پشتیبانی از شرکت‌های کوچک و متوسط توضیحاتی ارائه داد و فرصت‌های همکاری را مورد بحث قرار داد. اشاره شد که آژانس می‌تواند از ایجاد روابط بین کارآفرینی‌های کوچک و متوسط محلی و انجمن‌های تجاری و گروه شرکت‌های «دورا» و همچنین اجرای پروژه‌های مشترک حمایت کند. همچنین از فرصت‌ها و مزایای ایجاد شده برای ساکنان در پارک‌های صنعتی فعال در آذربایجان گزارش داده شد.

نایب رئیس هیأت مدیره گروه شرکت‌های «دورا» گفت که آن‌ها برای بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری به آذربایجان سفر کرده‌اند و جلساتی را در تعدادی از آژانس‌های مربوطه برگزار خواهند کرد و آن‌ها علاقه مند به شرکت در پروژه‌های آینده در مناطق آزاد شده هستند.

سفیر پاکستان:«شرکت‌های پاکستان مایلند در بازسازی مناطق آزاد شده شرکت کنند»- خبرگزاری «آپا»:

"بیلای‌هایه" سفیر پاکستان در جمهوری آذربایجان گفت: «شرکت‌های پاکستان مایلند در بازسازی مناطق آزاد شده جمهوری آذربایجان شرکت کنند. وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان در چارچوب سفر به اسلام آباد شرکت‌های پاکستان را به آذربایجان دعوت کرده است. در این خصوص مذاکراتی با دولت آذربایجان انجام خواهیم داد. امیدوار هستیم شرکت‌های پاکستان در ماه‌ها و سال‌های آینده برای مشارکت در این روند به آذربایجان بیایند».

ممکن است در قره باغ مناطق انرژی سبز و یا «شهر هوشمند» تاسیس شود- خبرگزاری «رپورت»: 

به گزارش وزارت انرژی جمهوری  آذربایجان یک کنفرانس ویدیویی با نمایندگان شرکت ژاپنی TEPSCO برای تبادل نظر در مورد توسعه مفهوم انرژی سبز در مناطق آزاد شده برگزار شد. در این جلسه تجربیات ژاپن در ایجاد مناطق سبز انرژی و «شهرهای هوشمند» مورد بحث قرار گرفت. شرکت ژاپنی تقدیماتی در مورد تجربه «شهر هوشمند» مبتنی بر دیجیتالی‌سازی، کربن‌زدایی و تمرکززدایی را به عنوان نمونه‌ای از تعدادی از شهرهای ژاپن ارائه داد. همچنین تجربیاتی شامل بهینه‌سازی شبکه‌های انتقال و توزیع برای ادامه تأمین برق در مواقع اضطراری، گسترش استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر و سیار به منظور استفاده موثرتر از انرژی تبادل شد. در ادامه در مورد چشم‌انداز همکاری در زمینه مربوطه و سایر موضوعات مورد علاقه دو طرف تبادل نظر شد و تصمیم گرفته شد که تبادل اطلاعات و تجربه ادامه داده شود. در این کنفرانس ویدئویی النور سلطان اف معاون وزیر انرژی، سفیر ژاپن در جمهوری  آذربایجان و رهبری شرکت TEPSCO حضور داشتند. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما