معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۱/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۷۴

اخبار اقتصادی اوکراین (هفته سوم بهمن ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی کشور اوکراین در هفته سوم بهمن ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته به شرح ذیل اعلام می‌گردد.

اخبار اقتصادی داخلی

بهبود رتبه اوکراین از نظر میزان پذیرش فساد مالی در جامعه

اوکراین در آخرین رتبه‌بندی جهانی شاخص پذیرش فساد مالی در جامعه از 100 امتیاز ممکن 33 امتیاز کسب کرد و در جایگاه 117 قرار گرفت. این نتیجه در مقایسه با سال گذشته 3 امتیاز بیشتر است. اوکراین بدین ترتیب وضعیت خود را در رتبه‌بندی Transparency International بهبود بخشید. این نتیجه نشان‌دهنده تغییرات مثبت در اوکراین در دو سال اخیر به خصوص تا بهار 2020 است؛ اما تحولات چند ماه اخیر مورد توجه قرار نگرفته است. لازم به ذکر است که روسیه در این فهرست در جایگاه 129 قرار گرفت. کشورهای آذربایجان، مولداوی، بلاروس و ارمنستان به ترتیب در جایگاه‌های 129، 115، 63 و 60 جدول قرار هستند و ایران در جایگاه 149 قرارد دارد.

شورای عالی قانون دفتر امنیت اقتصادی را تصویب کرد

قانون شماره 3087 با اصلاحیات آن در شور دوم با رای موافق 242 نماینده شورای عالی به تصویب رسید. بر اساس این قانون دفتر امنیت اقتصادی به عنوان یک مرجع اجرایی مرکزی با وظیفه مقابه با نقض قوانین اقتصادی و جرایمی‌که به اقتصاد کشور ضربه می‌زنند تعیین شد. این دفتر درباره جرایم اقتصادی و شکایات کمیته ضد انحصارگرایی، بنیاد دارایی‌های دولتی اوکراین، نهادهای نظارتی مالی اوکراین، سازمان‌های مالیات و گمرک و دیگر سازمان‌ها و مراجع دولتی مسئول نظارت و کنترل بر فعالیت‌های اقتصادی اشخاص حقیقی و حقوقی تحقیق و بررسی می‌کند.

زلنسکی: تعرفه‌های گرما و آب گرم افزایش نخواهد یافت

ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد: در جلسه‌ای که با حضور شهرداران و مقامات «نفت و گاز اوکراین» برگزار گردید، توافق شد تا تعرفه‌های گرمایش و آب گرم افزایش نیابند. وی گفت: من از مقامات محلی که مسئول این موضوع هستند می‌خواهم که این مسأله را با مسئولیت‌پذیری کامل دنبال کنند. وی همچنین تأکید کرد: تمامی‌شرکت‌های گاز منطقه‌ای باید به طور سالانه به مشترکان خدمات ارائه کنند. باید قیمت مناسب برای کل سال ثابت باشد، به گونه‌ای که مردم بتوانند بودجه و هزینه‌های خود را برنامه‌ریزی کرده، بدانند که هیچ کسی حق ندارد این قیمت را به طور غیر منتظره و با استفاده از موقعیت خود بالا ببرد. رئیس جمهور همچنین برنامه دسترسی تسهیل شده به دریافت یارانه‌ها را یادآوری نمود و گفت: واجدین شرایط در کوتاه ترین زمان پس از ارائه درخواست، یارانه دریافت خواهند کرد.

افزایش 10 درصدی بهای امور عمرانی و ساختمانی

بر اساس نتایج سال گذشته، نرخ و بهای خدمات و امور عمرانی و ساختمانی به طور چشمگیری افزایش یافته است. سازمان دولتی آمار اوکراین اعلام کرد: قیمت مصالح ساختمانی و امور عمرانی در ماه دسامبر سال 2020 در مقایسه با دسامبر سال پیش از آن 9.6 درصد افزایش یافته است. در همین حال تأکید شد: هزینه ساخت مجموعه‌های صنعتی و تخصصی در طول یک سال 31.6 درصد گرانتر شده و در مقابل هزینه‌های مربوط به احداث و ساخت تأسیسات حمل و نقلی تنها 3.4 درصد افزایش یافته است. لازم به ذکر است که کارشناسان اوکراینی پیش‌بینی کرده‌اند که سیاست‌های نرخ‌گذاری مصالح ساختمانی در سال جاری به شدت – حدود 10 تا 17 درصد- افزایش یابد.

ویترنکو درباره عدم انتصابش: من تلاش خود را انجام دادم

یوری ویترنکو سرپرست موقت وزارت نیروی اوکراین اعلام کرد: تقبل سرپرستی این وزارتخانه برخلاف برنامه‌های شخصی او بوده است. وی پس از عدم رأی موافق نمایندگان شورای عالی اوکراین به انتصابش به مقام وزارت نیرو اظهار داشت: من برای کمک و یاری دعوت شدم. من برنامه‌های شخصی دیگری داشتم. من عمق، مشکلات را می‌دانم و درک می‌کنم که راه حل‌هایی وجود ندارند که مورد رضایت همه باشند. من از خطرات سیاسی این موضوع آگاه بودم. وی افزود: تلاش برای انتصاب به مقام وزیر انرژی با هدف کسب تجربه در یک مقام دولتی رسمی‌بود و او از نتایج کار یک ماهه خود در این وزارتخانه با اختیارات محدودی که داشته است شرمگین نیست. وی گفت: من صادقانه کار کردم.

قیمت هر هکتار اراضی کشاورزی تا 4500 دلار نیز افزایش خواهد یافت

دمیترو لیواچ تحلیل‌گر موسسه تحقیقاتی «EasyBusiness» گفت: محاسبات ما نشان می‌دهند قیمت هر هکتار از اراضی کشاورزی اوکراین تا 10 سال آینده به 4 تا 4.5 هزار دلار افزایش خواهد یافت در حالی که قیمت ارزشگذاری شده بر اساس موازین در حال حاضر بین 1 تا 1.2 هزار دلار می‌باشد. قیمت اجاره اراضی کشاورزی نیز افزایش خواهد یافت. وی افزود: راه‌اندازی کامل بازار آزاد اراضی کشاورزی در اوکراین بین 50 تا 85 میلیارد دلار به تولید ناخالص داخلی اوکراین در ده سال آینده می‌افزاید. الگوی پیشنهادی کنونی هر چند بهره اقتصادی کمی دارد اما بنیان توسعه بخش کشاورزی در آینده را ایجاد خواهد کرد.

نظر کارشناسان درباره نرخ گریونا

کارشناسان امور مالی و ارزی معتقدند: افزایش علاقمندی اشخاص غیر مقیم به خرید اوراق قرضه دولتی داخلی اوکراین می‌تواند منجر به تقویت گریونا شود. واسیلی نومرژیتسکی مشاور رئیس هیأت مدیره «کردیت وست بانک» گفت: در هفته گذشته و در طول ماه ژانویه بازار ارز بین بانکی عملا متوازن و متعادل بود و حتی در روزهایی که معاملات زیادی انجام نمی‌شد، نرخ ارزها تغییر زیادی نداشت. این امر حاکی از آن است که انتظارات درباره کاهش ارزش گریونا به صورت قابل توجهی تنزل یافته است. وی افزود: واضح است که توازن میان عرضه و تقاضا وجود دارد. از طرف دیگر ورود ارز به بازار بین بانکی از سوی اشخاص غیر مقیم که برای خریداری اوراق قرضه دولتی داخلی گریونا خریداری می‌کنند تأثیر خود را گذاشت و این موضوع 100 تا 150 میلیون دلار به میزان عرضه اضافه کرد؛ اما باید توجه داشت که روش اشخاص غیر مقیم تغییر یافته و آنها ارز را در میزان مساوی طی یک هفته می‌فروشند تا مانع سقوط ارزش ارزها در مقابل گریونا شوند. عامل کلیدی همچنان ورود اشخاص غیر مقیم به بازار ارواق قرضه داخلی دولتی است. تا زمانی که بهره این اوراق زیاد باشد، تقاضا برای آنها سقوط نخواهد کرد و در نتیجه ورود ارز به بازار تقریبا برای کل ماه فوریه تضمین شده است. واسیلی تأکید کرد: البته وضعیت در بازار جهانی نیز برای گریونا بسیار مناسب است. قیمت کالاهای اصلی صادراتی اوکراین – فلزات و غله – رو به افزایش است که در نتیجه به رشد درآمد ارزی منجر می‌شود، من اعتقاد دارم که نرخ دلار در ماه فوریه در سطح 27.80 -28.20 حفظ خواهد شد.

استهلاک واگن‌های مسافری راه‌آهن اوکراین به 93 درصد رسید

معدل عمر واگن‌های مسافری راه‌آهن اوکراین نزدیک به 29 سال و 9 ماه رسیده و میزان استهلاک این واگن‌ها تا 92.6 درصد تعیین شده است. وزارت زیرساخت‌های اوکراین اعلام کرد: تعداد کل واگن‌های مسافری راه آهن اوکراین 3826 کابین است که تنها 12.8 درصد آنها کمتر از 28 سال کار کرده‌اند. این وزارتخانه تأکید نمود: علاوه بر خرید 100 کابین مسافری جدید در سال جاری، 50 کابین نیز به طور کامل تعمیر خواهند شد.  فعالانه برای ایجاد یک صندوق برای توسعه راه‌آهن و تأمین اعتبار مالی خرید کابین‌های مسافری و نوسازی لوکوموتیوهای راه‌آهن تلاش می‌کند. لازم به ذکر است که در سال گذشته 1404 کابین مسافری تعمیر شدند اما تنها 13 عدد از این کابین‌ها به طور اساسی مورد تعمیر قرار گرفتند.

وزیر کشاورزی: تأخیر در اجرای اصلاحات ارضی منجر به خسارات مالی زیادی می‌شود

رومان لشنکو وزیر سیاستگزاری کشاورزی و خواروبار اوکراین اعلام کرد: تأخیر در اجرای قانون اصلاحات ارضی منجر به هزینه‌ها و خسارات مالی قابل توجهی برای اوکراین می‌شود؛، بنابراین دولت و پارلمان می‌بایست کار بر روی آماده‌سازی زمینه افتتاح بازار اراضی کشاورزی را تسریع کند. وی گفت: در اولین گام، اجرای اصلاحات ارضی، بازار اراضی کشاورزی تنها برای اتباع اوکراین قابل دسترسی خواهد بود، در نتیجه نباید هراس داشت که خارجی‌ها اراضی کشاورزی را به طور انبوه خریداری کنند. این موضوع تنها بازی با اذهان عمومی است برای تأخیر در اصلاحات ارضی، در صورت تأخیر هزینه زیادی برای اوکراین ایجاد می‌شود. به گفته او برای راه‌اندازی بازار اراضی کشاورزی در زمان مقرر – از جولای امسال - دولت و پارلمان باید 40 سند قانونی را تصویب نمایند.

اجرای بیش از برنامه بودجه دولتی در ژانویه

درآمد بودجه عمومی‌کشور در ماه ژانویه به میزان 106.5 درصد اجرا شد و در مجموع صندوق بودجه عمومی‌کشور 57.6 میلیارد گریونا در آمد داشت که 6.5 درصد بیش از برنامه‌های بودجه است. از این میزان 33.3 میلیارد گریونا از سوی سازمان دولتی گمرک اوکراین واریز شده که 3.4 میلیارد گریونا بیشتر از برنامه درآمدهای مالیاتی در ژانویه است. درآمدهای گمرکی در ماه ژانویه 22.1 میلیارد گریونا بود که 0.4 درصد بیش از برنامه اعلامی‌شد.

بانک مرکزی: دستمزدها 16 درصد افزایش خواهند یافت

بانک مرکزی اوکراین پیش‌بینی نمود که سطح بیکاری که در سال گذشته به دلیل بحران کرونا افزایش یافته بود، امسال کاهش یابد. در همین حال بر اساس پیش‌بینی‌های بانک مرکزی دستمزدها به دلیل رشد کسب و کارها افزایش خواهند یافت. به اعتقاد کارشناسان بانک مرکزی احیای اقتصادی و رشد استانداردهای اجتماعی منجر به رشد درآمدها شده و در نتیجه دستمزدها به صورت اسمی در سال جاری 16.6 درصد و در سال آینده 9.3 درصد افزایش خواهند یافت. ارزش واقعی دستمزدها در امسال 8.3 درصد و در سال آینده 3.6 درصد خواهد شد.

پتراشکو: فعالیت کامل پارک‌های صنعتی موجب جاری شدن سرمایه‌ها به اوکراین می‌شود

هیأت وزیران اوکراین لایحه «اصلاحیه قانونی برای ایجاد و فعالیت پارک‌های صنعتی» را مورد تأیید قرار داد. ایگور پتراشکو وزیر توسعه اقتصادی، بازرگانی و کشاورزی اوکراین اظهار داشت: ما نیازی به پارک‌های صنعتی که تنها بر روی کاغذ وجود دارند نداریم، هدف لایحه جدید آن است که پارک‌های صنعتی در عمل کار کنند و عملکرد خود را نشان دهند، فعالیت این پارک‌ها به معنای توسعه موسسات، ایجاد فرصت‌های شغلی، درآمد بیشتر بودجه و افزایش سرمایه‌گذاری‌ها، رشد اقتصادی و اجتماعی اوکراین است. وی افزود: در فهرست ثبت پارک‌های صنعتی 46 پارک ثبت شده اما بخشی از آنها به دلیل عدم وجود زیرساخت‌های مناسب و نقص قوانین مرتبط با اتصال این پارک‌ها به شبکه‌های برق، توسعه نیافته‌اند. تأیید این لایحه امکان می‌دهد تا سازوکار تأمین مالی ایجاد زیرساخت‌ها برای پارک‌های صنعتی و اتصال آنها به شبکه‌های مهندسی و احداث تأسیسات حمل و نقلی ایجاد شود.

افزایش قیمت نان در اوکراین

الکسی دوروشنکو مدیر اتحادیه موسسات تأمین‌کننده کالاهای فروشگاه‌های زنجیره ای اعلام کرد: قیمت نان در آینده نزدیک گران خواهد شد و دلیل اصلی افزایش قیمت نان گرانی انرژی برق و همچنین آرد است. وی گفت: افزایش نرخ مواد خام، گاز و برق برای تولیدکنندگان نان و محصولات آردی منجر به افزایش 10 تا 15 درصدی قیمت تمام شده این محصولات می‌شود که در آینده نزدیک شاهد برچسب قیمت‌ها در فروشگاه‌ها خواهیم بود. در همین حال دولت تلاش دارد تا مانع افزایش قیمت نان از طریق دخالت در بازار غله و عرضه آرد از محل ذخایر دولتی و کشاورزی شود. کارشناسان معتقدند که قیمت نان درجه یک بین 20 تا 25 درصد افزایش خواهد یافت.

وزارت اقتصاد: رشد صنعت امسال بیش از 5 درصد خواهد بود

ایگور پتراشکو وزیر توسعه اقتصادی، بازرگانی و کشاورزی اوکراین اعلام کرد: تولید صنعتی در سال گذشته 5.2 درصد سقوط کرد؛ این وضعیت نه تنها واکنش مناسب را می‌طلبد بلکه برای رفع آن نیاز به نگرش و روش‌های سامانمند برای توسعه بلندمدت است. سیاستهای راهبردی ملی برای دوره زمانی تا سال 2030 و حمایت کیفی و کمی از رشد صنایع اوکراین برای ورود آن به سطحی جدید از قدرت رقابت از جمله این روش‌ها می‌باشند. در صورت مبارزه موفق با شیوع بیماری کرونا و حمایت موثر از اقتصاد، رشد تولید صنعتی در سال جاری حتی از 5 درصد نیز فراتر خواهد رفت. وی افزود: برای حصول به این هدف پیش شرط‌ها و زمینه لازم به خصوص در بخش ایجاد انگیزه برای صنایع، فراهم است.

اخبار اقتصادی روابط خارجی

کاهش 2.4 درصد ذخایر مخازن زیر زمینی گاز در طول یک هفته

شرکت تنظیم سامانه انتقال گاز اوکراین اعلام کرد: حجم ذخایر موقت گاز طبیعی در تأسیسات مخازن زیر زمینی اوکراین تا 30 ژانویه امسال 21 میلیارد و 198 میلیون متر مکعب بود که حاکی از کاهش 512.45 میلیون متر مکعبی یا 2.36 درصدی در طول یک هفته می‌باشد.

سازمان امنیت مانع برگزاری نشست سهامداران «موتورسیچ» شد

نشست فوق‌العاده سهامداران شرکت «موتورسیچ» که مقرر بود در تاریخ 31 ژانویه برگزار شود، با توجه به اقدامات فعالانه مراجع انتظامی اوکراین، متوقف شد. لازم به ذکر است که که در تاریخ 29 ژانویه علیه شرکت چینی «اسکای ریزون» تحریم‌هایی وضع و اموال این موسسه در اوکراین تعلیق شد؛ اما این اقدام که از سوی کمیسیون ملی اوراق بهادار و بازار بورس اوکراین صورت گرفت کافی نبود. گفته شده است که این کمیسیون در سال‌های گذشته تخلفات بسیاری چون مدیریت غیرقانونی موسسه، عدم برگزاری نشست سهامداران طی چند سال اخیر، عدم پرداخت سود سهام و عدم همخوانی اساسنامه شرکت با قوانین جدید موسسه موتورسیچ را نادیده گرفته بود؛ اما روز پنج شنبه به طور ناگهانی خبر از «نقض فاحش قوانین در برگزاری نشست سهامداران شرکت موتورسیچ» داد. در همین حال شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین تحریم‌هایی علیه شرکت چینی صاحب سهام موتورسیچ اعمال کرد. و برای اطمینان از عدم برگزاری نشست سهامداران برخلاف قانون، از بامداد 31 ژانویه در محل حضور یافت اما هیچ یک از سهامداران برای شرکت در نشست به محل مقرر نیامدند.

زلنسکی تحریم‌های علیه سرمایه‌گذاران چینی «موتورسیچ» را اعمال کرد

ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین با امضای حکمی مصوبه شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین صادره در تاریخ 28 ژانویه 2021 که بر اساس آن تحریم‌های اقتصادی خاصی علیه سرمایه‌گذاران چینی شرکت اوکراینی «موتورسیچ» اعمال می‌شود را اجرایی نمود. مطابق با مصوبه شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین تحریم ها علیه وان سین شهروند چینی و سهامدار اصلی شرکت «اسکای ریزن» که سهامدار شرکت اوکراینی «موتورسیچ» هم هست اعمال می‌شوند. مدت اعمال تحریم‌های مذکور که تعلیق دارایی‌ها و محدودسازی استفاده و مدیریت اموال در اوکراین، محدودیت برای عملیات تجاری و بازرگانی، محدودیت برای ترانزیت منابع، پرواز و حمل و نقل در خاک اوکراین، ممانعت از خروج سرمایه از اوکراین، ممنوعیت کامل انجام معامله با اوراق بهادار، امتناع از صدور روادید را شامل می‌شود؛ سه سال تعیین شده است. همچنین 4 شرکت چینی که سهامداران شرکت «اسکای ریزون» می‌باشند مشمول این تحریم‌ها می‌شوند.

زلنسکی: سهام «موتورسیچ» به چینی‌ها واگذار نخواهد شد

رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد: چین را یک تهدید ژئوپلیتیکی که ممکن است مشکلاتی را میان او و تیم جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و کنگره این کشور شود ایجاد کند، نمی‌داند. وی گفت: ما می‌دانیم که نمایندگان بخش تجاری آمریکا در اوکراین حضور دارند؛ از طرف دیگر نمایندگان تجاری چین نیز در اوکراین فعالند. من فکر می‌کنم که بدون توجه به ملیت و کشورها، چنانچه اشخاص و به خصوص بخش تجاری نسبت به کشور، مردم و مرزهای ما با احترام رفتار می‌کنند، آنها می‌توانند در کشورمان حضور داشته باشند. وی تأکید کرد: اجازه نخواهد داد که چین یا هر کشور دیگری سهام عمده شرکت «موتورسیچ» را در اختیار خود بگیرد.

سرمایه‌گذاران در سال گذشته نیم میلیارد دلار از اوکراین خارج کردند

بانک مرکزی اوکراین اعلام کرد: در سال گذشته خروجی خالص سرمایه‌گذاری‌های خارجی نزدیک به 420 میلیون دلار برآورد می‌شود. این در حالی است که در سال 2019 تراز ورود و خروج سرمایه‌های خارجی به اقتصاد اوکراین مثبت بود و ورود خالص سرمایه‌های خارجی به اقتصاد اوکراین 5.2 میلیارد دلار اعلام شد. بر اساس آمار و اطلاعات بانک مرکزی اوکراین، در سال گذشته سرمایه‌گذاری در سرمایه‌های سهامی (بدون احتساب تجدید سرمایه‌ها) به 833 میلیون دلار کاهش یافت در حالی که در سال پیش از آن این شاخص برابر 1 میلیارد دلار بود.

اوکراین برای اولین بار به کشوری غیر از کشورهای شوروی سابق تراموا صادر کرد

شرکت اوکراینی «تاترا یوگ» مستقر در اودسا اعلام کرد: مراحل تحویل 15 دستگاه تراموا به مصر را به طور کامل انجام داد. کارخانه این شرکت که در شهر دنیپر واقع شده ترامواهای مذکور را بر اساس استاندارد فاصله میان دو ریل 1435 میلیمتر ساخته که قرار است در شهر اسکندریه مصر مورد استفاده قرار گیرند. این قرارداد در سال 2017 منعقد شده بود. تحویل ترامواها از سال گذشته آغاز و امسال به پایان رسید.

طرح بین‌المللی جذب سرمایه‌ها به بخش کشاورزی اوکراین آغاز به کار کرد

طرح «گسترش دسترسی بخش کشاورزی اوکراین به بازارهای سرمایه» که در سال‌های 2021 و 2024 با حمایت موسسه مالی بین‌المللی (IFC) و با همکاری سوئیس اجرا می‌شود، در تاریخ 3 فوریه آغاز به کار کرد. تاراس ویسوتسکی معاون وزیر توسعه اقتصادی، بازرگانی و کشاورزی اوکراین اعلام کرد: خرسندم خبر راه‌اندازی و اجرای طرح جدید توسعه بازارهای کشاورزی سرمایه در اوکراین را اعلام کنم. ما در سال گذشته به اتفاق شرکای خود بر روی نوسازی قانون آن با هدف بهبود دسترسی کشاورزان به منابع مالی کار کردیم و امروز من به اوکراین که توانست در بهبود این ابزار مشارکت داشته باشد و در مسیر تحولات دیجیتالی در بخش تأمین مالی حوزه کشاورزی قرار گیرد، افتخار می‌کنم. وی افزود: انتظار می‌رود با تصویب قوانین جدید، تنظیم اسناد معاملات و تحویل و توزیع محصولات کشاورزی در مقابل اوراق بهادار مورد تحول قرار گیرد و امکانات و فرصت‌های کشاورزان برای جذب اعتبارات مالی و سرمایه بیشتر را افزایش دهد. لازم به ذکر است که طرح «رسیدهای کشاورزی» عنوان طرحی است که بر اساس آن بدهکار در قبال سرمایه‌گذار تعهد بدون قید و شرط برای تحویل محصولات کشاورزی تحت وثیقه یا پرداخت پول با شرایط تعیین شده در رسید مذکور را دارد.  

اوکراین در 11 ماه نخست سال گذشته 20 میلیارد محصولات غذایی صادر کرده است

بر اساس آمار ارائه شده از سوی اداره دولتی آمار اوکراین در دوره زمانی ژانویه – نوامبر سال گذشته به ارزش 20 میلیارد دلار محصولات کشاورزی و صنایع غذایی به خارج صادر شد که به میزان 0.3 درصد یا 62.3 میلیون دلار آمریکا کمتر از دوره زمانی مشابه در سال 2019 بود. وزارت توسعه اقتصادی، بازرگانی و کشاورزی اوکراین اعلام کرد: اوکراین یک شریک تجاری مهم و یکی از بزرگترین صادر کنندگان محصولات غذایی در بازارهای جهانی است. در بهترین بازارهای اتحادیه اروپا و جهان برای خواروبار صادراتی اوکراین تقاضا وجود دارد. ایگور پتراشکو گفت: در مدت مذکور به بازار اتحادیه اروپا 5.8 میلیارد دلار، به چین 3.1 میلیارد دلار، به هند 1.3 میلیارد دلار، به مصر 1.3 میلیارد دلار و به ترکیه 903 میلیون دلار محصولات کشاورزی از اوکراین صادر شد.

جی پی مورگان احتمال ارائه وام صندوق بین‌المللی پول به اوکراین را سنجید

برخی منابع اعلام کردند که صندوق بین‌المللی پول هم اکنون موضع خنثی نسبت به مسأله دارایی‌ها و وضعیت اقتصادی اوکراین دارد. کارشناسان موسسه جی پی مورگان اعلام کردند: هر چند در موضوع پرداخت بخش دوم وام صنوق بین‌المللی پول به اوکراین پیشرفت‌هایی حاصل شده اما باید منتظر ارائه گزارش نهایی هیأت صندوق ماند. این کارشناسان می‌گویند: توافقنامه جدید در سطح کارشناسان ممکن است در اواخر ژانویه یا در ماه فوریه و بر اساس نتایج کار هیأت صندوق در اوکراین منعقد شود. در همین حال شروط زیادی تعریف شده‌اند که اوکراین باید آنها را اجرا نماید. این کارشناسان احتمال می‌دهند که بخش دوم وام صندوق در سه ماهه دوم سال جاری به اوکراین پرداخت شود. مبلغ این بخش 1.4 میلیارد دلار می‌باشد که ممکن است به دو قست 700 میلیون دلاری تقسیم و در سه ماهه‌های دوم و سوم امسال به اوکراین ارائه گردند. تحلیل‌گران موسسه جی پی مورگان تأکید دارند که اوکراین از بحران همه‌گیری کرونا آسیب و خسارت قابل توجهی دیده است.

انتقالات ارزی از خارج به اوکراین در سال گذشته 1.7 درصد افزایش داشت

بانک مرکزی اوکراین اعلام کرد: حجم کل انتقالات و حواله‌های ارزی از خارج به اوکراین در ماه دسامبر یک میلیارد و 129 میلیون دلار اعلام شده که 38 میلیون دلار بیشتر از انتقالات ارزی در دسامبر 2019 است. در مجموع در سال گذشته حجم انتقالات ارزی از خارج به اوکراین 12 میلیارد 121 میلیون دلار بود که 1.7 درصد نسبت به انتقالات و حواله‌های ارزی انجام شده به اوکراین در سال 2019 بیشتر است.

سفیر اتحادیه اروپا در اوکراین: توافقنامه فضای هوایی مشترک در آینده نزدیک امضا خواهد شد

ماتی ماآسیکاس رئیس نمایندگی اتحادیه اروپا در اوکراین خبر از امضای توافقنامه فضای مشترک میان اوکراین و اتحادیه اروپا در آینده نزدیک داد. وی در جلسه کمیسیون هماهنگی اجرای توافقنامه عضویت وابسته اوکراین و اتحادیه اروپا اعلام کرد: اوکراین تمامی اقدامات مربوط به خود درباره تفاهم‌نامه فضای مشترک را انجام داده و امضای این توافقنامه در آینده نزدیک صورت خواهد گرفت. شایان ذکر است: فضای هوایی مشترک اروپا در چارچوب توافقنامه‌های دو جانبه میان اتحادیه اروپا و کشورهای ثالث استانداردهای مشترک و یکسانی در بحث امنیت هوایی و آزادسازی مناسبات بازاری در حوزه هواپیمایی تعریف می‌کند و امکان استفاده موثرتر و امن‌تر از فضای هوایی کشورهای عضو را فراهم می‌کند. وی گفت: اتحادیه اروپا انتظار دارد که اوکراین از طرح مناقصه‌های دولتی که با توافقنامه عضویت وابسته در تناقض است امتناع کند. وی افزود: این موضوع بسیار مهم است و ما از طرف اوکراینی انتظار داریم که از تصویب قوانینی که با توافقنامه عضویت وابسته همخوانی ندارند خودداری کند، این موضوع شامل پیشنهاد درج شرح ترجیحی تولیدات محلی در حوزه مناقصه‌های دولتی می‌شود. لازم به ذکر است که شورای عالی در تاریخ 21 جولای 2020 لایحه محلی‌سازی خریدهای دولتی را برای توسعه صنعت ماشین‌سازی به صورت کلی تصویب نمود. بر اساس این لایحه در مناقصه‌های دولتی ترجیحا باید محصولاتی خریداری شوند که 25 تا 40 درصد آنها در اوکراین تولید شده است.

یاداشت دولت چین به اوکراین درباره تحریم سرمایه‌گذاران موتور سیچ 

وزارت امور خارجه اوکراین یادداشتی را از چین با موضوع تحریم سرمایه‌گذاران چینی شرکت اوکراینی موتورسیچ دریافت نمود. دیپلمات‌های چینی نگرانی خود را درباره تحریم‌های مذکور به همتایان اوکراینی خود اعلام کردند. لازم به ذکر است که در اواسط ژانویه آمریکا تحریم‌هایی علیه موسسات و اشخاص چینی که سهام شرکت اوکراینی موتورسیچ را خریدند، اعمال نمود. اخیرا نیز ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین نیز تحریم‌هایی علیه سرمایه‌گذاران چینی موتورسیچ وضع کرد و تأکید نمود که اجازه نخواهد داد تا چین مالک سهام موتورسیچ شود. پیش از وضع این تحریم‌ها، وزارت امور خارجه چین خواهان رعایت حقوق سرمایه‌گذاران چینی شرکت موتورسیچ شده بود.

لبنان مسیر جدید صادرات محصولات لبنی اوکراین

نهادهای ذی‌صلاح اوکراین و لبنان درباره گواهینامه‌های دوجانبه دامپزشکی برای صادرات شیر و محصولات لبنی به لبنان توافق کردند. سازمان دولتی حمایت از مصرف‌کنندگان اوکراین ضمن اعلام این خبر، گفت: لبنان یکی از مهمترین واردکنندگان دام از جمله گاو، گوسفند و بز از اوکراین شده است.

بریتانیا کالامویسکی و بوگولوبوف را به پرداخت یک میلیون پوند به پریوات بانک محکوم کرد

دادگاهی در بریتانیا شکایت پریوات بانک علیه ایگور کالامویسکی و گنادی بوگولوبوف درباره هزینه‌های اضافی شکایت پیشین علیه این دو به میزان یک میلیون پوند را وارد دانست و این دو الیگارش اوکراینی را محکوم به پرداخت یک میلیون پوند دیگر علاوه بر حکم قبلی نمود. این مبلغ می‌بایست تا 15 مارس 2021 به پریوات بانک پرداخت شود. محکومین فوق همچنین می‌بایست 35 هزار پوند هزینه‌های اضافی بانک را برای پروسه دادگاهی پرداخت کنند.

کاهش درآمد از محل صادرات غله در ماه ژانویه

صادرات انواع غله در ماه ژانویه امسال 2.66 میلیون تن اعلام شد که 53 درصد کمتر از غله صادر شده در ژانویه سال گذشته است. اتحادیه «باشگاه تجارت کشاورزی اوکراین» اعلام کرد: کاهش صادرات در وهله نخست به دلیل سقوط صادرات ذرت به میزان 56 درصد و به 2 میلیون تن و گندم به میزان 45 درصد و به 507.8 هزار تن رخ داده است. کارشناسان اعتقاد دارند که دلیل اصل کاهش صادرات کاهش حجم تولید محصولات کشاورزی و غله در سال کشاورزی گذشته است. بر اساس برآوردهای اولیه کشاورزان اوکراینی، در سال گذشته به ترتیب 24 درصد محصول ذرت، 14 درصد جو و 13 درصد گندم، کمتر از سال 2019 برداشت کرده‌اند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما