معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۱/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۹۹

اخبار اقتصادی ازبکستان (نیمه اول بهمن ماه 1399)

مهم‌ترین اخبار و تحولات اقتصادی ازبکستان در نیمه اول بهمن ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته به شرح ذیل است.

تحولات اقتصادی بین‌المللی

سفر وزیر سرمایه‌گذاری عربستان به ازبکستان

خالد الفالح وزیر سرمایه‌گذاری عربستان سعودی که در رأس هیأتی به ازبکستان سفر کرده است با مقامات ازبکستان از جمله رئیس جمهور، وزیر سرمایه‌گذاری و تجارت خارجی، بانک مرکزی و سایر مقامات دیدار نمود. بررسی امکان تأسیس شرکت مشترک سرمایه‌گذاری، تأکید بر اولویت برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی و بازرگانی بین ازبکستان و عربستان سعودی در سال 2021، توافق در خصوص تدوین و تصویب مشترک نقش راه توسع همکاری دو جانبه در زمینه‌های سرمایه‌گذاری، اقتصادی، بازرگانی، فرهنگی و انسانی، برگزاری همایش تجاری و نخستین اجلاش شورای تجاری از مهمترین مسائل و رویدادهای این سفر بودند.

در پایان اجلاس و همایش موافقتنامه همکاری در تأسیس شورای تجاری مشترک میان شورای اتاق‌های بازرگانی و صنایع عربستان سعودی و اتاق بازرگانی و صنایع ازبکستان، یادداشت تفاهم همکاری در زمینه توسعه گردشگری میان شرکت هواپیمایی ازبکستان و شرکت هواپیمایی Flynas عربستان سعودی و یادداشت تفاهم همکاری میان مرکز تمدن اسلامی در ازبکستان و مرکز مطالعات اسلامی فیصل عربستان سعودی به امضا رسید.

برگزاری مراسم کلنگ‌‌زنی احداث نیروگاه حرارتی 1500 مگاواتی در شهر شیرین استان سیردریا توسط شرکت ACWA Power عربستان سعودی به ارزش 1.2 میلیارد دلار و امضای دو موافقتنامه سرمایه‌گذاری در پروژه‌های احداث دو نیروگاه بادی «باش» و «جان کِلدی» در استان‌های بخارا و نوایی با ظرفیت کل 1000 مگاوات و به ارزش کل 1.3 میلیارد دلار بین وزارت انرژی جمهوری ازبکستان و شرکت ACWA Power عربستان سعودی و امضای دو موافقتنامه خرید برق میان وزارت انرژی ازبکستان و شرکت ACWA Power عربستان سعودی، یادداشت تفاهم همکاری بین وزارت بهداشت جمهوری ازبکستان و شرکت Dr. Sulaiman Al-Habib Medical Group عربستان سعودی و یادداشت تفاهم همکاری بین آژانس توسعه بازار سرمایه جمهوری ازبکستان و شرکت DirectFN Ltd. عربستان سعودی از دیگر تفاهمات مقامات دو کشور بودند.

برگزاری نخستین اجلاس کارگروه سه جانبه راه‌آهن مزار شریف – کابل – پیشاور

نخستین اجلاس کارگروه سه جانبه در سطح بالای ازبکستان – افغانستان – پاکستان برای اجرای پروژه احداث راه‌آهن مزار شریف – کابل – پیشاور  سه شنبه 14 بهمن 1399 با حضور هیأت‌های سه کشور به سرپرستی سردار عمرزاق اف معاون نخست وزیر و وزیر سرمایه‌گذاری‌ها و تجارت خارجی جمهوری ازبکستان، محمد حنیف اتمر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی افغانستان و عبدالرزاق داوود مشاور نخست وزیر جمهوری اسلامی‌پاکستان در شهر تاشکند برگزار شد. سردار عمرزاق اف سرپرست هیأت ازبکستان در این مذاکرات در سخنرانی آغازی خود راه‌آهن 600 کیلومتری از طریق افغانستان را «انقلابی» و نشست حاضر را «گام نخست به سوی آرزوی مشترک» خواند. معاون نخست وزیر ازبکستان در بخش دیگری از سخنرانی خود در این مذاکرات گفت: اجرای پروژه احداث راه‌آهن مزار شریف – کابل – پیشاور آغازگر عصر جدید و مهمترین رویداد برای سه کشور ازبکستان، افغانستان و پاکستان در قرن 21 خواهد شد. من می‌توانم این ابتکار موفقیت‌آمیز را «پروژه قرن» بخوانم. این پروژه، پارادایم جدید اصولی همکاری بین‌المللی بین کشورها را به وجود می‌آورد. راه‌آهنی که امروز مورد بررسی ما است به پلاتفورم توسعه پایدار و بهبودبخشی به سطح زندگی ملل کشورهای ما تبدیل می‌شود. به گفته عمرزاق اف این کریدور حمل و نقل انگیزه جدیدی برای توسعه اقتصاد ملی و تجارت بین مناطق ایجاد و امکانات ورود افغانستان و پاکستان به بازارهای آسیای مرکزی، کشورهای مستقل مشترک‌المنافع و اروپای شرقی را باز می‌کند. وی همچنین با بیان این که کشورهای آسیای مرکزی امکان ورود به بنادر دریایی از طریق افغانستان و پاکستان در کوتاهترین مدت را به دست می‌آورند گفت این راه‌آهن باعث کاهش 30 تا 35 درصدی هزینه‌های حمل و نقل و کاهش 15 تا 16 روزی مدت حمل و نقل می‌شود.

در پایان این اجلاس «برنامه اقدامات مشترک (نقشه راه) در جهت احداث راه‌آهن مزار شریف – کابل – پیشاور» با پیش‌بینی مسائل بررسی و مطالعه مسیر راه‌آهن جدید و انجام تحقیقات زمین‌سنجی، آب زمین شناسی و جانگاری تصویب و مسایل تدوین امکان‌سنجی فنی و اقتصادی مقدماتی پروژه، سازوکارهای تأمین مالی مطالعات پیش از آغاز پروژه و آغاز هرچه زودتر احداث راه‌آهن هماهنگ شد.

سفر هیأت افغانستانی به ازبکستان 

هیأت افغانستانی به سرپرستی وزیر امور خارجه در سفر به ازبکستان با مقامات این کشور از جمله رئیس جمهور، وزیر خارجه، معاون نخست وزیر و سایر مقامات این کشور ملاقات نمودند. برگزاری مذاکرات سه‌جانبه احداث راه‌آهن مزار شریف – کابل – پیشاور با حضور پاکستان، تأکید بر افزایش تعاملات جهت جذب شدن افغانستان به همکاری‌های اقتصادی در آسیای مرکزی، اعلام، بررسی اولویت اجرای پروژه‌های مشترک در زمینه‌های انرژی، بازرگانی و توسعه زیربنایی، اقدامات مشترک در جهت راه‌اندازی هرچه زودتر پروژه احداث خط انتقال برق سرخان – پلِ خُمری، سرعت بخشیدن به تدوین مشترک چند سند دوجانبه از جمله موافقتنامة تجارت ترجیحی میان ازبکستان و افغانستان، بررسی امکان امضای موافقتنامه حمل و نقل ترانزیتی بین افغانستان، ازبکستان و قزاقستان و بررسی سازوکارهای اضافی ساده‌تر کردن مقررات تجارت فیمابین، تأکید بر تسریع تدوین نقشه راه تعمیق همکاری در زمینه‌های اقتصادی، بازرگانی، حمل و نقلی-لجستیکی، فرهنگی و انسانی با هدف امضای آن در اسرع وقت توافق و اقدامات عملی بعدی برای اجرای ابتکارات و توافقات حاصل شده از مهمترین مسائل مطرح شده در این ملاقات ها بودند.

سفر هیأت پاکستان به ازبکستان 

هیأت پاکستانی به سرپرستی عبدالرزاق داوود، مشاور نخست وزیر پاکستان در سفر به ازبکستان با رئیس جمهور، وزیر خارجه، معاون نخست وزیر ملاقات نمودند. شرکت در نشست سه جانبه احداث خط آهن مزار شریف- کابل-پیشاور، بررسی برگزاری همایش‌های تجاری مشترک، برگزاری نخستین اجلاس کارگروه مشترک ازبکستان و پاکستان در مسائل اقتصادی و بازرگانی، بررسی مسائل روز همکاری دو جانبه و روند اجرای توافقات قبلی و چشم‌اندازهای گسترش مشارکت ازبکستان و پاکستان در زمینه‌های سرمایه‌گذاری، بازرگانی، تعاون صنعتی، حمل و نقل، آموزش، بهداشت و فرهنگ، بررسی امکانات ایجاد شرکت‌های صنعتی ازبکستان – پاکستان در حوزه‌های مختلف صنعت، سرعت بخشیدن به نهایی کردن موافقتنامة تجارت ترجیحی و موافقتنامة شناخت متقابل ارزیابی مطابقت میان سازمان‌های استاندارد دو کشور، تدوین نقشة راه فعالیت بعدی کارگروه با ذکر سازوکارهای مشخص همکاری عملی وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مربوطه از مهمترین مسائل و توافقات این ملاقات بودند.

تأکید سازمان‌های بین‌المللی مالی بر لزوم بررسی عمیق علمی و اقتصادی طرح راه‌آهن ازبکستان – پاکستان

در نخستین اجلاس کارگروه سه جانبه ازبکستان – افغانستان – پاکستان برای پروژه احداث راه‌آهن مزار شریف – کابل – پیشاور که سه شنبه 14 بهمن در تاشکند برگزار شد «کُنستانتین لیمیتوفسکی» معاون رئیس بانک سرمایه‌گذاری‌های زیربنایی آسیا، «آلان پیلاوو» معاون رئیس بانک اروپایی بازسازی و توسعه، منصور مختار معاون رئیس بانک توسعه اسلامی، «لیلیا بورونچوک» مدیر منطقه ای بانک جهانی برای آسیای مرکزی، «یوگنی ژوک اف» مدیر کل بانک توسعه آسیایی و «فالاویا پالانزالور» مشاور رئیس بانک سرمایه‌گذاری اروپا شرکت کردند.

نمایندگان این سازمان‌های بین‌المللی مالی در سخنرانی‌های خود در این اجلاس ضمن تأکید بر اهمیت راهبردی این پروژه و اعلام آمادگی برای مشارکت در اجرای آن، بر لزوم تهیه با کیفیت عالی اسناد پیش از پروژه و بررسی عمیق علمی و اقتصادی آن با نظر به گذشتن بخش عمده راه‌آهن از مناطق کوهستانی تأکید کردند.

توافقات کره جنوبی و ازبکستان در حاشیه نشست مجازی سران دو کشور

در حاشیه نشست عالی سران جمهوری ازبکستان و کره‌جنوبی چند قرارداد مهم به امضای مقامات دولت دو کشور رسید. از جمله:

  • موافقتنامه اجرای برنامه همکاری بین جمهوری ازبکستان و جمهوری کره برای سال‌های 2021-2023 با مشارکت صندوق توسعه همکاری اقتصادی (EDCF) کره جنوبی جهت اجرای پروژه‌های سرمایه‌گذاری در زمینه‌های بهداشت و داروسازی، آموزش و توسعه زیربنایی به ارزش کل 1 میلیارد دلار پیش‌بینی شده است.
  • موافقتنامه تخصیص وام 164 میلیون دلاری بین دولت جمهوری ازبکستان و بانک صادرات و واردات کره که در آن تأمین مالی احداث یک بیمارستان چند رشته‌ای امراض قلبی، اعصاب و ... (با 300 تخت و امکان 8.5 هزار عمل جراحی در سال و 760 فرصت شغلی جدید) و یک مؤسسه علمی- تحقیقاتی و طراحی موسوم به مرکز فناوری‌های شیمیایی (با 130 فرصت شغلی جدید) پیش‌بینی شده است.
  • یادداشت تفاهم همکاری در زمینه دیجیتال‌‌سازی با هدف کمک به انقلاب صنعتی چهارم همکاری در حوزه‌های ایجاد شهرهای هوشمند، شرکت‌های هوشمند و ...
  • ملاقات مجازی معاون نخست وزیر ازبکستان با وزیر اقتصاد و دارایی کره جنوبی.

در این مذاکرات موضوعات ذیل مورد بررسی قرار گرفتند:

  • سازوکار همکاری در اجرای پروژه‌های مشترک در زمینه‌های ایجاد کلاستر داروسازی Tashkent Pharma Park در شهرستان زنگی آتای استان تاشکند، ایجاد بیمارستان چند منظوره و مرکز فناوری‌های شیمیایی (مؤسسه علمی و طراحی)، مدرن‌سازی و بازسازی پالایشگاه نفت بخارا و مرکز نیروی حرارتی مبارک.
  • اجرای برنامه همکاری اقتصادی برای سال‌های 2023-2021 به ارزش کل 1 میلیارد دلار که از محل صندوق همکاری و توسعه اقتصادی کره‌جنوبی تأمین مالی خواهد شد.
  • افزایش میزان مبادلات تجاری از طریق رفع موانع در تجارت فیمابین و کمک به صادرات کالاهای دو کشور به دو کشور.

آغاز مذاکرات برای تهیه و امضای موافقتنامه مشارکت اقتصادی و بازرگانی بین ازبکستان و کره جنوبی که در آن ورود بلامانع کالاهای دو کشور به بازارهای دو کشور و کمک‌های عملی کره‌جنوبی به صنعتی‌سازی سریع ازبکستان، توسعه زیربنا و کاربرد فناوری‌های پیشرفته کره در ازبکستان پیش‌بینی شده باشد.

  • اجرای پروژه‌های جدید از محل گرنت‌های آژانس همکاری بین‌المللی کره (KOICA).
  • ادامه کمک‌های کره‌جنوبی به ازبکستان در مبارزه با ویروس کرونا.
  • به کارگیری تجربه کره‌جنوبی در توسعه اقتصادی دیجیتال و دیجیتالی کردن صنعت در ازبکستان و نهایی کردن و امضای یادداشت تفاهم همکاری دیجیتال بین دو کشور.
  • فعال‌سازی همکاری در کمک به ورود ازبکستان به سازمان جهانی تجارت.

حضور ازبکستان برای نخستین بار در اجلاس شورای کمیسیون اقتصادی اوراسیا

سردار عمرزاق اف معاون نخست وزیر و وزیر سرمایه‌گذاری‌ها و تجارت خارجی جمهوری ازبکستان جمعه 10 بهمن 1399 به عنوان نماینده کشور ازبکستان در اجلاس مجازی شورای کمیسیون اقتصادی اوراسیا شرکت نمود. عمرزاق اف در سخنرانی خود در این اجلاس محورهای اصلی مشارکت میان ازبکستان و اتحادیه اقتصادی اوراسیا را تعیین و بر اهمیت برقراری همکاری سازنده بر اساس اصل برابر حقوقی، علاقه‌مندی متقابل و در نظر گرفتن منافع یکدیگر تأکید نمود. در این اجلاس مسائل گسترده همکاری‌های اقتصادی، بازرگانی و سرمایه‌گذاری و تعاون صنعتی بررسی و بر لزوم تحکیم و تقویت تعاون صنعتی در زمینه‌های ماشین‌سازی، انرژی، لوازم برقی، نساجی، داروسازی و کشاورزی تأکید شد. لازم به ذکر است که در چهار سال اخیر میزان مبادلات تجاری میان ازبکستان و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا 75 درصد افزایش یافته و امروز بیش از 30 درصد تجارت خارجی ازبکستان به سهم این کشورها تعلق دارد.

دیدار مدیر منطقه ای بانک جهانی با رئیس مجلس سنای ازبکستان 

در دیدار خانم لیلیا بورونچوک مدیر منطقه‌ای بانک جهانی در دیدار خانم تنزیله ناربای آوا رئیس مجلس سنا، نقشه­‌های دولت ازبکستان در مورد توسعه اقتصادی برای سال 2021 از جمله مرحله نوبتی اصلاحات در جهت کمک به بخش خصوصی، اولویت‌های سرمایه‌گذاری دولت، حمایت از کسب و کار زنان و ...مورد بررسی قرار گرفت و در پایان مذکرات در مورد اجرای پروژه مقدماتی حمایت از کسب و کار زنان و جوانان در روستاها به ارزش 2.7 میلیون دلار در سال 2021 توافق شد.

افزایش صادرات گاز ازبکستان به تاجیکستان در سال 2020

میزان صادرات گاز ازبکستان به تاجیکستان در 11 ماه نخست سال 2020، 250 میلیون متر مکعب به ارزش 28.5 میلیون دلار بود. این در حالی است که ازبکستان در سال 2019، 140 میلیون متر مکعب گاز به ارزش 17.7 میلیون دلار و در سال 2018، 55 میلیون متر مکعب گاز به ارزش 6.9 میلیون دلار به تاجیکستان صادر کرده بود.

ملاقات مجازی معاون نخست وزیر ازبکستان با معاون رئیس جمهور ترکیه

در این ملاقات طرفین وضع کنونی اجرای توافقات دو جانبه در زمینه‌های سرمایه‌گذاری، اقتصادی، بازرگانی، فرهنگی و انسانی، از جمله مسائل مربوط به اجرای پروژه‌های مشمول نقشه راه توسعه همکاری بین دو کشور بررسی و در مورد فعال‌سازی کار مشترک وزارتخانه‌های مربوطه دو کشور برای هماهنگی و تصویب موافقتنامه تجارت ترجیحی میان ازبکستان و ترکیه توافق شد. طرفین همچنین مسائل مربوط به برگزاری 6 امین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی میان ازبکستان و ترکیه و همایش تجاری بازرگانان دو کشور نیز مورد بررسی قرار گرفت.

طرح ایجاد مزرعه اسطوخودوس با استفاده از تکنولوژی رژیم صهیونیستی

در دیدار سلیمان‌ هارتاوی اوغلی نماینده منطقه‌ای شرکت (Drip Research Technology Solutions  (DRTS رژیم صهیونیستی با شوکت عبدالرزاق اف سرپرست استان نمنگان مسایل همکاری در ایجاد مزرعة اسطوخودوس در استان نمنگان با استفاده از تکنولوژی‌های رژیم صهیونیستی بررسی شد. لازم به ذکر است که شرکت مذکور در حال حاضر جهت ایجاد مزرعه اسطوخودوس (مورد استفاده در داروسازی و عطرسازی) در زمینی به مساحت 40 هکتار در شهرستان یوقاری چرچیق استان تاشکند اقدام می‌کند.

بررسی همکاری رژیم صهیونیستی و ازبکستان در حوزه گردشگری

در نشست آنلاین ازبکستان و رژیم صهیونیستی با حضور مسئولین شرکت فرودگاه‌های ازبکستان و 10 شرکت گردشگری و هواپیمایی رژیم صهیونیستی (از جمله Israir Airlines) امکانات برقراری و توسعه همکاری در زمینه گردشگری از جمله گردشگری زیارتی بین دو کشور مورد بررسی قرار گرفت.

تداوم اعمال تعرفه‌های ترجیحی راه‌آهن ایران برای ازبکستان

شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران پس از پیگیری‌ها و مذاکرات مربوطه از تصمیم خود در خصوص حفظ تعرفه‌های ترجیحی برای حمل و نقل و ترانزیت کالاهای ازبکستان از طریق خاک ایران تا پایان سال جاری خبر داد. در نامة رسمی راه‌آهن ایران آمده است که تعرفه‌های ترجیحی برای حمل و نقل کالاهای صادراتی ازبکستان از قبیل محصولات نساجی و کشاورزی، کود معدنی، فرآورده‌های نفتی و برخی مصالح ساختمانی اعمال شده است.

برگزاری همایش بین‌المللی برقابی در ازبکستان

همایش و نمایشگاه بین‌المللی برقابی با حضور بیش از 150 شرکت و نمایندگان بیش از 20 کشور از جمله کشورهای اروپا، آمریکای لاتین، انگلیس، ایران، گرجستان و کشورهای مشترک‌المنافع در 17 لغایت 18 فوریه 2021 (برابر با 29 لغایت 30 بهمن 1399) در ازبکستان برگزار خواهد شد. لازم به ذکر است که همایش و نمایشگاه بین‌المللی برقابی هر سال توسط شرکت Vostock Capital در کشورهای مختلف جهان برگزار می‌شود و در 3 سال اخیر در قرقیزستان، گرجستان و روسیه برگزار شده بود.

تحولات اقتصادی داخلی

حجم تجارت خارجی ازبکستان در سال 2020

حجم گردش تجارت خارجی ازبکستان در سال 2020 بالغ بر 36 میلیارد و 300 میلیون دلار بود که کاهش 5.45 میلیارد دلاری یا 13.1 درصدی نسبت به سال 2019 را نشان می‌دهد. از جمله در سال 2020 میزان صادرات 15.12 میلیارد دلار (کاهش 13.4 درصدی نسبت به سال 2019) و میزان واردات 21.17 میلیارد دلار (کاهش 12.8 درصدی نسبت به سال 2019) بوده و کسر تجارت خارجی به 6.04 میلیارد دلار رسید. بیشترین میزان گردش تجاری با کشورهای چین (17.7)، روسیه (15.5%)، قزاقستان (8.3%)، کره جنوبی (5.9%)، ترکیه (5.8%)، قرقیزستان (2.5%) و آلمان (2.3%) بود. تراز تجارت خارجی ازبکستان با چهار کشور زیر از 20 شریک عمده تجارت خارجی افغانستان (772.3 میلیون دلار)، قرقیزستان 610 میلیون دلار)، تاجیکستان (307 میلیون دلار) و ایران (33.2میلیون دلار) مثبت و با با 16 شریک دیگر منفی بوده است.

آمار برخی از تولیدات ازبکستان در سال در حوزه‌های مختلف:

  • میزان تولید صنعتی ازبکستان در سال 2020 بالغ بر 367.1 تریلیون صوم؛
  • تولید 574 هزار تنی الیاف پنبه با افزایش 17.9 درصدی نسبت به سال قبل
  • تولید 280 هزار خودرو سواری (افزایش 3.3 درصد)، 642 دستگاه اتوبوس (کاهش 58 درصد)، 673 دستگاه تراکتور (کاهش 66 درصد)؛
  • افزایش 30 درصدی صادرات خودرو به ارزش 208 میلیون دلار و واردات 7.95 میلیارد دلاری خودرو و قطعات آن
  • افزایش 5.7 میلیارد دلاری ذخایر ارز و طلای ازبکستان و رسیدن آن به 34.9  میلیارد دلار در سال 2020 از این میزان 14.3 میلیارد دلار ارز و 20 میلیارد دلار طلا می‌باشد.
  • تولید 733 هزار تن نفت (افزایش 4.8 درصدی)، تولید 49.74 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی (کاهش 17 درصدی)، تولید 1.4 میلیون تن میعانات گازی (کاهش 33 درصدی)، تولید 1.016 میلیون تن بنزین (کاهش 9 درصدی) و 931.1 هزار تن سوخت دیزل (کاهش 9.66 درصدی).

کاهش صادرات و افزایش واردات گاز ازبکستان در سال 2020

میزان صادرات گاز ازبکستان در سال 2020 نسبت به سال 2019، 4.7 برابر یعنی از 2.2 میلیارد دلار در سال 2019 به 478 میلیون دلار در سال 2020 کاهش یافت و علت آن، توقف صادرات گاز به روسیه و کاهش 3 برابری صادرات گاز به چین بود. همچنین در سال 2020 از ترکمنستان 50.4 میلیون دلارگاز وارد شده و میزان واردات گاز در سال 2020 نسبت به سال 2019، 237 برابر افزایش یافته است.

پیش‌بینی بانک مرکزی  از رشد 4.5 الی 5.5 رشد تولید ناخالص داخلی ازبکستان در سال 2021

بر اساس گزارش بانک مرکزی جمهوری ازبکستان رشد تولید ناخالص داخلی ازبکستان در سال 2021 به میزان 4.5 تا5.5 درصد پیش‌بینی می‌شود. بنا به این گزارش میزان سرمایه‌گذاری در اقتصاد برابر با 16 تا 20 درصد تولید ناخالص داخلی و نرخ تورم در ازبکستان در سال 2021 حدود 9 تا 10 درصد خواهد بود.

تهیه پیش‌نویس نقشه راه همکاری ازبکستان با اتحادیه اورسیا

در جلسه کارگروه سازماندهی بررسی موضوع راه‌اندازی همکاری جمهوری ازبکستان با اتحادیه اقتصادی اوراسیا که دوشنبه 6 بهمن 1399 به ریاست اکمل سعیداف معاون اول رئیس مجلس قانون‌گذاری و رئیس این کارگروه برگزار شد پیش‌نویس نقشه راه همکاری ازبکستان با اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای سال 2021 تهیه شد. در نقشه راه مذکور بررسی و مطالعه دقیق چگونگی حضور کامل در بازارهای کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا و هماهنگ‌سازی مقررات فنی ازبکستان با مقررات فنی اتحادیه اقتصادی اوراسیا پیش‌بینی شده است.

اجرای پروژه‌هایی به ارزش یک میلیارد دلار در سال 2021 توسط شرکت ازبک نفت گاز

شرکت نفت و گاز ازبکستان در نظر دارد در سال 2021، 11 پروژه به ارزش کل 985.8 میلیون دلار از جمله 8 پروژه به ارزش کل 773.9 میلیون دلار از محل سرمایه‌گذاری‌ها و اعتبارات خارجی اجرا کند. راه‌اندازی تولید سوخت سینتتیک (GTL) از متان مایع در مجموعه گازوشیمیایی شورتن، مدرن‌سازی سیستم های تصفیه گاز در معدن شورتن و همچنین تولید برق از بخار در پالایشگاه گاز مبارک از مهمترین پروژه‌های پیش‌بینی شده برای سال 2021 می‌باشد.

کاهش تعداد مهاجرین کاری ازبکستان در کشورهای خارجی

به گزارش وزارت توسعه اقتصادی و کاهش فقر جمهوری ازبکستان در 1 ژانویه 2021 تعداد کل مهاجرین کاری ازبکستانی در کشورهای خارجی 1 میلیون و 678 هزار و 400 نفر بوده و کاهش 782 هزار نفری نسبت به یک سال پیش را نشان می‌دهد. از جمله امروز تعداد مهاجرین ازبکستانی در روسیه 1 میلیون و 192 هزار و 800 نفر (71 درصد کلیه مهاجرین کاری ازبک در کشورهای خارجی)، در قزاقستان 209 هزار نفر (12 درصد)، در کره جنوبی 62 هزار و 300 نفر (4 درصد)، در ترکیه 43 هزار نفر (3 درصد)، در امارات متحده عربی 5200 نفر و در سایر کشورها 165.6 نفر می‌باشد. در این گزارش آمده است که 511 هزار و 600 نفراز مهاجرین کاری ازبکستانی به علت همه‌گیری ویروس کرونا مجبور شدند فعالیت خود در کشورهای خارجی را متوقف کرده و به ازبکستان برگردند.

فروش سهام هفت شرکت عمده روغن ازبکستان

در بورس سهام تاشکند سهم دولت در 7 شرکت تولید روغن جهت فروش به بخش خصوصی به شرح زیر عرضه شد:

  • 4 درصد سهام شرکت روغن فرغانه به ارزش 62 میلیارد و 199 میلیون و 546 هزار صوم.
  • 51 درصد سهام شرکت روغن قوقان به ارزش 32 میلیارد و 716 میلیون و 40 هزار صوم.
  • 1 درصد سهام شرکت روغن اسکه به ارزش 15 میلیارد و 446 میلیون و 388 هزار صوم.
  • 4 درصد سهام شرکت روغن اندیجان به ارزش 25 میلیارد و 920 میلیون و 616 هزار صوم.
  • 2 درصد سهام شرکت روغن یاغگر به ارزش 29 میلیارد و 581 میلیون و 886 هزار صوم.
  • 40 درصد سهام شرکت روغن توران خواجَیلی به ارزش 15 میلیارد و 563 میلیون و 985 هزار صوم.
  • 3 درصد سهام شرکت روغن اورگنچ به ارزش 115 میلیارد و 779 میلیون و 143 هزار صوم. 
متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما