معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۱/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۲۷

اخبار مربوط به واکسن کرونا در قزاقستان

جمهوری قزاقستان مانند سایر کشورها به دنبال مقابله و کنترل بیماری کرونا است. اقدامات مقامات این کشور و اخبار مربوط به تهیه واکسن کرونا شامل موارد زیر می‌باشد.

تولید داخلی واکسن کرونای قزاقی به نام QazCovid-In

1. آقای نورلیبک آسیلبکوف معاون رئیس کمیته کنترل پزشکی و دارویی وزارت بهداشت جمهوری قزاقستان اعلام کرد که برای واکسن قزاقستانی QazCovid-In به مدت 9 ماه ثبت موقت صادر شده است

1399/10/24 (2021/01/13)

وی گفت که وزارت بهداشت به گونه‌ای عمل خواهد کرد که همه واکسن‌ها در دسترس باشند. وی گفت: "مرحله اول و دوم مطالعات بالینی واکسن قزاقستانی Qaz-COVID-in در حال انجام است. نتایج اولیه رضایت‌بخش است. مطالعات بالینی مرحله سوم این واکسن نیز در 25 دسامبر (5 دی 99) آغاز و تا تاریخ 11 ژانویه (22 دی 99) نیز 3 هزار داوطلب واکسینه شده‌اند. این افراد برای بررسی اثرات این واکسن تحت نظر محققان قرار دارند. وی همچنین در مورد پیشرفت کار روی واکسن روسی گفت که ممکن است یک دسته واکسن تا پایان فوریه در دسترس می‌باشد".

2. نخست وزیر قزاقستان نیز درباره پایان فازهای اول و دوم آزمایشات بالینی در 29 نوامبر (9 آذر 99) به رئیس جمهور گزارش داد

از 25 دسامبر (5 دی 99) در چارچوب فاز سوم آزمایشات بالینی 3 هزار نفر داوطلب واکسیناسیون شدند. آزمایشات در اواخر مارس سال 2021 (اوایل فروردین 1400) به پایان می‌رسد. مامین همچنین اعلام کرده است که در دسامبر سال جاری تولید محموله اول واکسن داخلی به حجم 2 میلیون دز، راه اندازی شده است.

تولید مشترک واکسن کرونا با کشور روسیه Sputnic V

1. پیش از این، ادعا شده بود که قزاقستان و روسیه به صورت مشترک در حال تولید واکسن می‌باشند. پس از مدتی معلوم شد که قرار است ماده اصلی تولید شده توسط شرکت روسی به قزاقستان منتقل و در کارخانه‌ای در شهر کاراگاندا به منظور استفاده در ویال‌های مربوطه تزریق شده و با نام Sputnic V  مورد استفاده قرار گیرد

بنا بر اظهارات نایب رئیس کمیته کنترل پزشکی و دارویی وزارت بهداشت و درمان قزاقستان این واکسن به نام Sputnic V قرار است که در کارخانه‌ای در شهر کاراگاندا به تولید انبوه برسد. در مورد پیشرفت کار روی واکسن روسی باید گفت که احتمالا سری اول واکسن تا پایان فوریه (11 اسفند99) در دسترس خواهد بود. اولین سری آزمایشی این واکسن برای کنترل، به موسسه گامالیا روسیه ارسال شده است و کار روی آن ادامه دارد. ممکن است که اولین پارتی این واکسن برای اواخر فوریه (اسفند 99) در دسترس قرار گیرد.

2. آقای نورلیبک آسیلبکوف، معاون رئیس کمیته کنترل پزشکی و دارویی وزارت بهداشت جمهوری قزاقستان گفت که با در نظر گرفتن واقعیت امروز، در حال حاضر آمادگی زیادی برای واکسن قزاقستانی و همچنین "Sputnik-V" روسی داریم.

3. آقای الکسی تسوی، وزیر بهداشت در مورد برنامه واکسیناسیون جمعیت قزاقستان در سال 2021 گفت که قزاقستان با روسیه در زمینه تهیه دو میلیون دوز واکسن Sputnik V توافق کرده است

به گفته وی دارو به صورت ماده موثر آماده تحویل می‌شود. اما در آینده، این واکسن در کارخانه دارویی کاراگاندا تولید خواهد شد. به گفته وزیر بهداشت جمهوری قزاقستان دو میلیون دوز برای مردم تضمین شده است. مذاکرات در مورد تهیه میزان بیشتری از این واکسن نیز در حال انجام است و به طور کلی قزاقستان قصد دارد حدود 10 میلیون نفر که 55 درصد از کل جمعیت است را واکسینه نماید. وزیر بهداشت قزاقستان گفت که واکسن روسی باید تقریبا در دهه سوم فوریه (اول اسفند به بعد) ثبت شود. وی همچنین اضافه کرد که واکسن داخلی در ماه مارس تولید می‌شود. به گفته وزیر، کارخانه تولید واکسن داخلی نیاز قزاقستان به واکسیناسیون را پوشش خواهد داد. الکسی تسوی ادامه داد که این کارخانه ظرفیت تولید 60 میلیون دوز در سال را خواهد داشت و انتظار داریم که کارخانه ما بتواند در آینده به طور کامل نیاز به واکسیناسیون در قزاقستان را پوشش دهد.

4. تولید واکسن روسی Sputnik-V از 22 دسامبر (2 دی 99) در قزاقستان آغاز شده است.

5. روسیه انتقال فناوری را انجام و ماده موثر برای تولید حداقل 2 میلیون دوز واکسن اسپوتنیک-وی را به قزاقستان عرضه خواهد کرد.

خرید واکسن خارجی

1. جمهوری قزاقستان علاوه بر تولید داخلی و واکسن روسی، مذاکراتی را نیز با نمایندگان کشورهای دیگر برای خرید واکسن کرونا انجام داده است

1399/10/24 (2021/10/13)

وزارت بهداشت قزاقستان در پاسخ به استعلام روزنامه لیتر اعلام کرد که علاوه بر واکسن‌های قزاقی و روسی، استفاده از واکسن‌های زیر پیش‌بینی شده است

  •  واکسن آکسفورد شرکت "AstraZeneca" (انگلستان)
  •  واکسن شرکت Sinovac Biotech (چین)
  •  واکسن شرکت‌های Moderna، فایزر و بیوتک (آمریکا و آلمان)

2. آقای نورلیبک آسیلبکوف، معاون رئیس کمیته کنترل پزشکی و دارویی وزارت بهداشت جمهوری قزاقستان در تاریخ 24 دی 1399 اعلام کرد که همین امروز با نمایندگان Pfizer مذاکره کردیم و این مذاکرات قبل از سال نو نیز انجام شده بود. اکنون طرف Pfizer تصمیم دقیقی را مشخص نکرده است. ما تقریبا میزان مورد نیاز را تعیین کرده‌ایم. هنوز اطمینان وجود ندارد که "در چه زمانی" این واکسن در اختیار ما قرار گیرد. احتمالا این زمان نزدیک به نیمه دوم سال جاری (11 تیر 1400) خواهد بود.

3. ثبت و بررسی داروها در قزاقستان طبق قانون به صورت تسریع شده، 70 روز به طول می‌انجامد.

مرکز ملی ثبت دارو با توجه به شرایط موجود، آمادگی دارد تا با کار شبانه‌روزی زمان ثبت را تسریع نماید. این مطالب نیز به اطلاع شرکت‌های فروشنده واکسن رسانده شده است. ما علاقمند هستیم تا همه قزاقستانی‌ها به این واکسن‌ها دسترسی داشته باشند، لیکن باید به ظرفیت تولید آن‌ها نیز توجه شود.

4. وزیر بهداشت قزاقستان با اشاره به کشورهایی که قزاقستان می‌تواند از آن‌ها واکسن کرونا خریداری کند گفت: روسیه، آمریکا و چین در میان کشورهایی هستند که با آن‌ها در حال مذاکره هستیم. همه تلاش‌هایمان را انجام می‌دهیم، دنبال واکسن‌هایی هستیم که در بازار قابل دسترسی باشند.

اولویت‌بندی، زمان انجام  و هزینه واکسیناسیون

1. قزاقستان قصد دارد در ابتدا حدود 10 میلیون نفر که 55 درصد از کل جمعیت است را واکسینه نماید.

بر اساس گفته عسکر مامین نخست وزیر قزاقستان، آغاز واکسیناسیون داوطلبانه جمعی مردم کشور از اوایل سال 2021 انجام می‌شود، در مرحله اول گروه‌های در معرض خطر پوشش داده خواهند شد که شامل کادر درمانی و پزشکان، معلمان و کارکنان ساختارهای انتظامی است.

2. وزیر بهداشت قزاقستان در مصاحبه با شبکه "خبر 24" گفت که در مرحله اول که حدودا در فوریه (بهمن و اسفند 99) آغاز خواهد شد 

صرفا آن‌هایی که گروه در معرض خطر هستند به طور رایگان واکسینه می‌شوند. این گروه شامل کادر درمانی و پزشکان، معلمان و کارکنان ساختارهای انتظامی هستند. برای بقیه افراد، واکسیناسیون کووید-19 با دریافت هزینه خواهد بود اما هنوز قیمت آن معلوم نیست. در ابتدا قیمت واکسن حدود 20 دلار بابت 2 دوز می‌باشد. قیمت واکسن قزاقی هنوز مشخص نشده است.

3. وزارت بهداشت و درمان: واکسیناسون در قزاقستان از فوریه آغاز می‌شود

(2021/01/19)

واکسیناسیون علیه کرونا ویروس در قزاقستان قرار است از فوریه در گروه‌های جمعیتی مشمول آغاز شود. وزیر بهداشت جمهوری قزاقستان اعلام نمود: "به منظور اجرای دستورات رئیس جمهور برای تسریع در شروع واکسیناسیون علیه کرونا ویروس، کارهای زیر در حال انجام است: برنامه‌ریزی شده است که در 19 ژانویه 2021 (30 دی 99) توافقنامه‌ای بین مجتمع دارویی کاراگاندا و صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه برای تهیه بسته اول 20 هزار دوزی واکسن Sputnik V امضا شود. در تاریخ 20 ژانویه (1 بهمن 99)، مجوز واردات یک مرحله‌ای این واکسن به شرکت واحد تولید و پخش SK Pharmacy برای انجام یک سفارش خرید صادر می‌شود."

واکسیناسیون در مرحله اول از 1 فوریه 2021 (13 بهمن 99) برای پرسنل پزشکی بیمارستان‌های بیماری‌های عفونی، خدمات فوریت‌های پزشکی، واحدهای مراقبت‌های ویژه، مراقبت‌های اولیه، پذیرش اورژانس، کارکنان سرویس بهداشتی و اپیدمیولوژیک که حدود صد هزار نفر می‌باشند، انجام می‌شود. در مرحله دوم، معلمان مدارس متوسطه، دانشگاه‌ها، کارمندان بخش پزشکی که حدود 150 هزار نفر می‌باشند از مارس سال جاری (11 اسفند 99) آغاز می‌شود. در مرحله سوم، معلمان مدارس شبانه‌روزی، موسسات پیش دبستانی، دانش‌آموزان، افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن که 600 هزار نفر می‌باشند از ماه آوریل (13 فروردین) آغاز می‌شود. قرار است تا پایان سال تا 6 میلیون قزاقستانی واکسینه شوند.

تصاویر

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما