معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۱/۰۸- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۳۲۲

اخبار اقتصادی ترکمنستان (نیمه دوم دی ماه 99)

اهم اخبار اقتصادی داخلی و خارجی ترکمنستان در نیمه دوم دی ماه 1399 که در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

افتتاح چند پروژه استراتژیک بین ترکمنستان و افغانستان

 سه پروژه استراتژیک بزرگ بین دو کشور شامل آغاز بکار راه‌آهن بین ایستگاه آقینه – اندخوی در داخل خاک افغانستان با هزینه دولت ترکمنستان، بهره‌برداری از خطوط مخابراتی فیبر نوری در امتداد مرز ترکمنستان با افغانستان و در داخل افغانستان و پروژه  خط انتقال برق از شهر کرکی ترکمنستان تا شهر شبرغان در شمال افغانستان بصورت ویدئو کنفرانسی افتتاح شد.

برگزاری مذاکرات ویدئو کنفرانسی با شرکت تأمین اعتبار مالی توسعه بین‌المللی آمریکا

رؤسای اداره اقتصاد و دارایی، بانک امور اقتصادی خارجی و وزارت امور خارجه ترکمنستان با کارشناسان مشاور اجرایی  شرکت مذکور با حضور سفیر آمریکا در ترکمنستان درباره آینده همکاری‌های دوجانبه در چارچوب  سیاست «درهای باز» رئیس جمهور ترکمنستان و سیاست تحکیم روابط چند وجهی با ایالات متحده آمریکا، مذاکره نمودند.

فروش نفت ترکمنستان توسط پتروناس به آذربایجان

شرکت تجاری اسکار آذربایجان 2 میلیون تن نفت از شرکت پتروناس طی دو سال آینده خریداری خواهد نمود. شرکت پتروناس مالزی بر اساس قرارداد جاری با دولت ترکمنستان، بخشی از نفت میادین قیانلی را خود به فروش می‌گذارد. قرار است، نفت مذکور  از طریق خط لوله انتقال نفت باکو-تفلیس- جیحان صادر گردد.

پیشتازی ترکمنستان در صادرات انواع سوخت به افغانستان و گرجستان

ترکمنستان در 9 ماهه نخست سال 2020 مجموعاً بیش از 337 هزار تن بنزین اتومبیل، حدود 40 هزار تن سوخت دیزل، بیش از 147 هزار تن گاز مایع، بیش از 4 هزار تن مشتقات گاز و حدود 1.4 هزار تن پلی‌پروپیلن و سایر محصولات نفتی و گاز  بالغ بر 230 میلیون دلار به افغانستان صادر نموده است. علاوه بر آن نیز بیش از 140 هزار تن سوخت دیزل و 30 هزار تن سوخت هواپیما و سایر محصولات نفتی  بالغ بر 180 میلیون دلار به‌صورت رایگان به این کشور اهدا نموده است. منابع گرجی نیز اعلام کردند، ترکمنستان در 11 ماهه نخست سال 2020 بیش از 40 هزار تن سوخت هواپیما از مجموعه پالایشگاه‌ ترکمن‌باشی به این کشور صادر نموده است. این میزان 80 درصد از کل واردات گرجستان در این زمینه را شامل می‌شود.

صادرات بیش از 39 میلیارد مترمکعب گاز در سال 2020 از آسیای میانه به چین

خبرگزاری شین هوای چین اعلام کرد، این کشور  39 میلیارد مترمکعب گاز در سال 2020 از آسیای میانه خریداری نموده است. پروژه خط لوله انتقال گاز آسیا- چین با طول 1833 کیلومتر و ظرفیت انتقال سالانه 60 میلیارد مترمکعب گاز، در ماه دسامبر سال 2009 به بهره‌برداری رسیده است.

برگزاری ویدئو کنفرانسی با نمایندگان بانک بازسازی و توسعه اروپا

در مذکرات ویدئو کنفرانسی مقامات بانکی ترکمنستان با نمایندگان بانک بازسازی و توسعه اروپا، موضوعاتی از قبیل توسعه همکاری‌های دوجانبه و تحولات در حال اجرا در ترکمنستان  مورد بحث و بررسی قرار گرفت. بهبود شرایط داخلی برای جذب سرمایه‌‌گذاری‌های خارجی و منابع مالی حوزه بازرگانی داخلی نیز از جمله موضوعات اصلی مذاکرات مذکور بود. علاوه بر آن، بر جایگاه مهم بانک سهامی تجاری «خلق بانک (بانک ملت)» در توسعه بخش خصوصی اقتصاد ترکمن تأکید شد.

افزایش دو برابری صادرات بنزین اکو-93 در سال 2020 توسط ترکمنستان

صادرات بنزین اکو-93 در بازه زمانی ماه‌های ژانویه الی اکتبر 2020 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به میزان 2.3 برابر افزایش داشته است. نخستین کارخانه تولید بنزین پاک از گاز طبیعی در جهان در سال 2019 در استان آخال به بهره‌برداری رسید. این کارخانه ظرفیت تولید سالانه 600 هزار تن بنزین پاک اکو-93 مطابق با استاندارد یورو 5 را دارا می‌باشد. علیرغم مشکلات موجود در تجارت جهانی به سبب کووید19 کشورهای بریتانیا، دانمارک، بلغارستان، گرجستان، روسیه، ازبکستان و افغانستان این نوع بنزین ترکمنستان را خریداری می‌نمایند.

اجرای سیستم دیجیتالی در حمل و نقل بار راه آهن ترکمنستان

راه‌آهن ترکمنستان سیستم خدمات حمل و نقل باری آنلاینی را برای ناوگان حمل و نقلی فعال در داخل کشور و بین‌المللی برقرار نمود. این سیستم نوین دیجیتالی امکان اخذ کد ریلی آنلاین به مشتریانی که از سیستم حمل و نقل ریلی استفاده می‌نمایند، را فراهم می‌آورد. «فضای شخصی» که با کد ریلی قابل دسترسی است، به مشتریان جهت مدیریت آنلاین اسناد مربوط به درخواست‌ها، واگن‌های انتخاب شده و پرداختی‌های آنان یاری خواهد رساند. مشتریانی که با ترکمنستان مبادله تجاری داشته و یا محموله‌های خود را به ‎‎‌صورت ترانزیت از قلمرو آن عبور می دهند، من‌بعد نیازی به افتتاح شعبه محلی و تعیین وکیل جهت پرداخت هزینه نداشته و بصورت آنلاین پرداخت می‌کنند.

تولید حدود 17 هزار و 500 تن ریشه گیاه شیرین‌بیان

کارکنان مجموعه صنایع روستایی «بویان (شیرین‌بیان)» اتحادیه «صنایع دارویی ترکمنستان» وابسته به وزارت بهداشت و درمان و صنایع دارویی ترکمنستان در سال گذشته موفق به جمع‌آوری حدود 17 هزار و 500 تن ریشه گیاه شیرین‌بیان شدند. این میزان 300 تن بیشتر از میزان تعیین شده در برنامه بود. ریشه گیاه شیرین‌بیان و محصولات تولیدی از آن به کشورهای آمریکا، چین، ژاپن، فرانسه، هندوستان، صربستان و غیره صادر می‌شوند.

مصوبه خرید دو فروند هواپیمای باری دست دوم از شرکت ایرباس فرانسه

 رئیس جمهور ترکمنستان مجوز عقد قرارداد خرید دو فروند هواپیمای باری دست دوم مدل «A330-200» نوع «P2F» از شرکت ایرباس فرانسه را تصویب کرد.

واگذاری بیش از 30 واحد دولتی به بخش خصوصی از طریق مزایده

قرار است در مجموع 32 واحد از املاک تحت تملک وزارت تجارت و روابط اقتصادی خارجی، وزارت کشاورزی و حفاظت از محیط زیست، آژانس حمل و نقل جاده‌ای ترکمن، اتحادیه دولتی «ترکمن قالی»، شهرداری عشق‌آباد و استانداری‌های لباب و مرو به مزایده گذاشته شود. اشخاص حقوقی کشورهای خارجی، سازمان‌های بین‌المللی و ادارات و نمایندگان دائم آن‌ها تنها با رأی مربوطه آژانس حفاظت از ریسک‌های اقتصادی وابسته به وزارت اقتصاد و دارایی ترکمنستان مجاز به شرکت در این مزایده خواهند بود.

ادامه عملیات  احداث فاز دوم کارخانه سیمان لباب

 احداث فاز دوم کارخانه سیمان لباب با سرعت ادامه دارد. بعد از تکمیل فاز جدید، ظرفیت تولید سیمان به 2 میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت.

بهره‌برداری از واحد کمپرسور گاز در میدان گازی مالای

مراسم بهره‌برداری از واحد کمپرسور گاز واقع در میدان گازی «مالای» در محدوده استان لباب با شرکت رئیس جمهور ترکمنستان در این مراسم، مسئولین ترکمنی و نمایندگان مقیم  شرکت ملی نفت و گاز چین برگزار شد. بهره‌برداری از این واحد کمپرسور گاز با ظرفیت 30 میلیارد مترمکعب در سال امکان افزایش چشم‌گیر توان تأمین صادرات گاز طبیعی ترکمن را فراهم خواهد آورد. شایان ذکر است، میلیاردها مترمکعب از گاز طبیعی ترکمن از طریق خط لوله انتقال گاز ترکمنستان- ازبکستان- قزاقستان- چین به کشور چین صادر می‌شود.

توافق عشق آباد، باکو و کابل درباره نقشه راه لاجورد

مذاکرات ویدئو کنفرانسی سه جانبه میان رؤسای گروه بین اداری ترکمنستان، آذربایجان و افغانستان با هدف فعال نمودن کریدور «راه لاجورد» از طریق همکاری در زمینه حمل و نقل و ارتباطات برگزار شد. معاون رئیس کابینه وزرای ترکمنستان در امور حمل و نقل و ارتباطات آقای بایرامگلدی عوض‌اف، معاون نخست وزیر آذربایجان آقای شاهین عبدالله اوغلو مصطفی‌یف و جانشین موقت رئیس بانک مرکزی افغانستان آقای اجمل احمدی در این ویدئو کنفرانس شرکت نمودند. در جریان این مذاکرات، طرف‌ها بر اهمیت همکاری‌ها در قالب کنونی تأکید و نتایج فعالیت‌های مشترک صورت‌گرفته در گذشته را مورد بررسی قرار دادند. همچنین درباره برنامه اقدامات فیمابین برای سال جاری هم فکری نمودند.

ثبت واکسن اسپوتنیک روسیه در ترکمنستان

وزارت بهداشت و درمان و صنایع دارویی ترکمنستان واکسن کرونای «SPUTNIK V» روسیه را به ثبت رسانید و گواهی مربوطه آن را صادر نمود. ترکمنستان در آسیای میانه نخستین کشوری است که استفاده از واکسن «SPUTNIK V» را به‌صورت رسمی تأیید نمود.

مذاکرات ویدئو کنفرانسی بین  نمایندگان بریتانیا در اتحادیه صنعتگران و بازرگانان ترکمنستان

مذاکرات ویدئو کنفرانسی میان نمایندگان دانشگاه کشاورزی صفرمراد نیازوف و اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان ترکمنستان و کارشناسان وزارت تجارت بین‌المللی بریتانیا در تاریخ 16 ژانویه 2021 برگزار شد.

در جریان این ویدئو کنفرانس،طرفین درباره ظرفیت‌های همکاری در زمینه کشاورزی به بحث و تبادل نظر پرداخته و به موضوعاتی از قبیل کشاورزی، دامپروری و شیلات توجه ویژه‌ای نمودند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما