معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۱/۰۶- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۸۹

اخبار اقتصادی استرالیا (هفته اول بهمن 1399)

مهمترین اخبار و عناوین اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های استرالیائی در هفته اول بهمن ماه 1399 به شرح زیر بوده است:

کاهش 12 میلیارد دلاری درآمد استرالیا از صادرات LNG در سال 2020 میلادی   

بر اساس گزارش شرکت مشاوره ای Energy Quest ارزش صادرات  استرالیا در سال 2020 میلادی بالغ بر 36.1 میلیارد دلار استرالیا بوده است که نسبت به سال 2019 میلادی با صادرات 48.7 میلیارد دلار، 12.6 میلیارد دلار یا تقریبا یک سوم کاهش یافته است. با وجود اینکه حجم صادرات LNG استرالیا در 2020 میلادی نیم میلیون تن نسبت به سال 2019 افزایش داشته و به 78 میلیون تن رسیده است ولی به دلیل کاهش قیمت جهانی نفت در ماه مارس و به تبع آن LNG بویژه از ماه آوریل، ارزش صادرات این محصول کاهش قابل توجهی داشته است. بر اساس این گزارش استرالیا توانسته با صادرات 78 میلیون تنی LNG از رقیب خود، قطر با صادرات 77 میلیون تن، پیش گرفته و بار دیگر بزرگترین صادرکننده LNG در جهان لقب گیرد. شرکت مشاوره ای Energy Quest در گزارش خود پیش بینی نموده که قیمت جهانی  در سال 2021 میلادی ممکن است از میانگین قیمت جهانی در 2020 نیز کم تر شود و از این رو ارزش صادرات  استرالیا در سال 2021 میلادی ممکن است از این رقم نیز پایین آید.

درخواست افزایش مکمل پرداختی حقوق بیکاری موسوم به JobSeeker

یک گروه نامدار فعال در زمینه امور رفاهی در استرالیا از دولت فدرال خواسته است تا که نرخ کمک پرداختی رفاهی دولتی موسوم به JobSeeker را حداقل ۲۵ دلار در هر روز افزایش دهد تا اطمینان حاصل شود که مردم توانایی خرید مایحتاج اولیه خود را خواهند داشت. شورای خدمات اجتماعی استرالیا بار دیگر از دولت فدرال خواسته است تا نرخ مکمل پرداختی حقوق بیکاری را به صورت بلند مدت افزایش دهد. این درخواست در حالی مطرح می‌شود که پرداخت این کمک پرداخت رفاهی در ماه آوریل به ۴۰ دلار در روز کاهش خواهد یافت. در حال حاضر این پرداختی حمایتی بیکاری به میزان ۱۵۰ دلار در هفته افزایش یافته است، اما نرخ بالاتر این پرداختی در ۳۱ مارس به پایان خواهد رسید. طبق نمودار نرخ پرداخت، این امر به معنای آن است که استرالیایی‌های مجرد و بدون فرزند ۵۶۵ دلار و ۷۰ سنت در هر دو هفته دریافت خواهند کرد.

شارمین کرو، مشاور ارشد شورای خدمات اجتماعی استرالیا، می‌گوید مردم حتی با ۱۵۰ دلار افزایشی که به ازای هر دو هفته اعمال شده است، در پرداخت های خود با مشکل مواجه هستند. وی اگرچه دولت را به دلیل افزایشJobSeeker  در سال گذشته و در اوج تعطیلی‌های گسترده به دلیل همه گیری کرونا تحسین کرد ولی افزود بر اساس نرخ قدیمی JobSeeker دریافت کنندگان این کمک پرداختی حمایتی پس از پرداخت اجاره بهای خود تنها هفت دلار در روز در اختیار داشتند. خانم کرو به خبرگزاری اسوشیتدپرس در استرالیا گفت اگر این پرداختی در آن زمان کافی نبود، در ماه آوریل آینده نیز کافی نخواهد بود. وی افزود میلیون‌ها نفر با تصمیمات عذاب آوری مانند اینکه آیا توانایی اقامت در خانه‌های خود را دارند و یا باید از کدام یک از اقلام ضروری (مانند غذا، قبوض یا دارو) صرفنظر کنند، روبرو هستند و مجبور به قطع هزینه‌های بیشتر خواهند بود. وی گفت دولت باید نرخ پایه JobSeeker  را به طور دائمی حداقل ۲۵ دلار در روز بیشتر از نرخ قدیمی حقوق بیکاری (Newstart) افزایش دهد تا افراد بتوانند اصول اولیه خود را پوشش دهند و زندگی خود را از نو بسازند. اگرچه دولت مخالف افزایش نرخ دراز مدت این پرداختی است و می‌گوید تمرکز سیاست دولت این است که مردم را وارد بازار کار کند.

مخالفان دولت فدرال، گروه‌های رفاهی و تجاری و حتی جان هوارد، نخست وزیر پیشین از حزب لیبرال، نیز پیش از این خواستار افزایش نرخ ۴۰ دلار در روز شده بودند. در همین حال، سخنگوی وزارت خدمات اجتماعی استرالیا در مورد نرخ پرداخت JobSeeker در ماه آپریل، در پاسخ به پرسشی درباره افزایش نرخ فعلی گفت این یک اقدام موقتی بوده است. وی در بیانیه ای که به خبرگزاری اسوشیتدپرس در استرالیا فرستاده شده است، گفت پرداختی مکمل مربوط به کروناویروس با هدف ارائه کمک مالی به صورت موقت و برای کوتاه مدت برای کمک به افراد و خانواده‌ها در این اوقات نامطمئن طراحی شده و تأثیرات اقتصادی کرونا را برطرف می‌کند. یارانه حقوق و دستمزد موسوم به JobKeeper نیز قرار است در ماه مارچ امسال منقضی شود. بسیاری می‌گویند در صورتی که کسب و کارها نتوانند بدون حمایت دولت به کار خود ادامه دهند، ممکن است استرالیایی‌های بیشتری به دریافت JobSeeker رو بیاورند. در همین حال، جاش فرایدنبرگ خزانه دار استرالیا تمدید این یارانه را رد کرده است.

زیان هفتگی 180 میلیون دلاری ایالت نیو ساوث ویلز از محدودیت های مرزی بیین ایالتی

سروزیر و خزانه دار ایالت نیو ساوث ویلز استرالیا پس از بازگشایی مرزهای ایالت ویکتوریا به روی برخی از مناطق این ایالت، اعلام کردند محدودیت های تردد میان سایر ایالت ها با نیوساوث ویلز هفته ای 180 میلیون دلار زیان به این ایالت وارد کرده است و از این رو از مقامات سایر ایالت ها خواستند محدودیت های مرزی ناشی از ویروس کرونا را کنند. دومینیک پروتت، وزیر خزانه داری این ایالت، به رسانه‌ها گفت ارقام گردشگری نشان می دهد در سال 2019 میلادی و پیش از همه گیری ویروس کرونا و محودودیت های ناشی از آن، گردشگری سایر ایالت ها 9.5 میلیارد دلار در نیوساوث ویلز هزینه کرده اند که این رقم نزدیک به هفته ای 180 میلیون دلار می‌شود. وی افزود ما باید اطمینان حاصل کنیم که معیشت مردم نیز محافظت می‌شود و هر چه مرزهای بین ایالتی بازتر شود، شانس مردم برای بازگشت به کار و زندگی بیشتر خواهد بود.

هشدار گروهی از اقتصاددانان نسبت به پیامدهای کاهش رشد جمعیت بر اقتصاد  

گروهی از اقتصاددانان هشدار داده اند در صورتی که دولت فدرال امکانات لازم برای قرنطینه مسافران ورودی به کشور را به خارج از پایتخت های ایالت منتقل نکند و از این رو شرایط را برای جذب مهاجران با استعداد فراهم نیاورد، رشد جمعیت دچار وقفه شده و اقتصاد کشور ضربه خواهد خورد. در همین راستا جاش فرایدنبرگ، وزیر خزانه داری استرالیا، ضمن اعتراف به مشکلاتی که بسته بودن مرزها برای اقتصاد دارد گفت همه گیری کرونا ضربه بزرگی به مهاجرت و رشد جمعیت کشور وارد آورده است ولی دولت به اجرای توصیه‌های پزشکی ادامه خواهد داد و به موقع مرزهای کشور را باز خواهد کرد.

گزارش موسسه مشاوره ای Deloitte Access Economics نشان می دهد در صورتی که سال آینده فرآیند جذب مهاجر در استرالیا به وضعیت پیش از همه گیری کرونا بازگردد، باز هم تعداد مهاجران جذب شده در سال های آینده 600 هزار نفر کمتر خواهد بود. این درحالی است که وقفه در جذب نیروهای کار ماهر و حتی فصلی بر صنایع کشور در طیفی از بخش های کشاورزی و تولیدی تاثیر منفی گذاشته و بهره وری را در این بخش ها کاهش داده است. از طرفی عدم رشد جمعیت بازار فروش همه کسب و کارهای استرالیایی را متاثر نموده و طرف تقاضا در بازار را تقویت نکرده است در حالی که استرالیا در طول چند دهه همواره شاهد تقویت تقاضای بازار به دلیل رشد جمعیت بوده است.

از سرگیری پروزاهای شرکت هوایی امارات به استرالیا پس از یک هفته

شرکت هواپیمایی امارات پروازهای خود را از اوایل هفته آینده به سیدنی، ملبورن و بریزبن از سر می‌گیرد. شرکت هواپیمایی امارات چند روز پس از آنکه اعلام کرد خدمات خود را به استرالیا به دلیل محدودیت ورود بین المللی و محدودیت کارکنان، لغو می‌کند، از هفته آینده پروازهای خود به سیدنی، ملبورن و بریزبن را از سر خواهد گرفت. تصمیم هفته گذشته این شرکت هواپیمایی برای تعلیق خدمات «تا اطلاع ثانوی» هزاران استرالیایی را در خارج از کشور گرفتار کرد و دولت استرالیا را مجبور کرد تا ۲۰ پرواز دیگر را برای بازگرداندن شهروندان استرالیایی به «خانه» ترتیب دهد. در حال حاضر در حدود ۳۸ هزار استرالیایی که در خارج از کشور گرفتار شده اند به وزارت امور خارجه و تجارت استرالیا گفته اند که قصد بازگشت به کشور را دارند. شرکت هواپیمایی امارات یکی از معدود شرکت های هواپیمایی است که در میان محدودیت های مربوط به سقف مسافران خارجی که قصد ورود به استرالیا را دارند و همچنین ممنوعیت مسافرت های بین المللی برای استرالیایی‌ها که برای بیش از یک سال وجود دارد، همچنان به استرالیا پرواز می‌کند.

 اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا، در اوایل ماه جاری تصمیم دولت برای کاهش موقت تعداد مکان‌های قرنطینه در هتل برای مسافران ورودی به کشور را اعلام کرد. سقف کاهش یافته ۱۵۰۵ مسافر در هفته برای ایالت نیو ساوت ویلز، ۵۱۲ مسافر برای ایالت استرالیای غربی و ۵۰۰ مسافر برای ایالت کوئینزلند تا زمان بررسی مجدد (در ۱۵ فوریه)  همچنان به اجرا گذاشته خواهد شد. شرکت هواپیمایی امارات در بیانیه امروز خود جمعه ۲۲ ژانویه  تصمیم هفته گذشته خود برای توقف موقت پروازها را «فوق العاده چالش برانگیز» توصیف کرد و «محدودیت ها و الزامات دائما در حال تغییر اعمال شده توسط مقامات مختلف ایالتی در استرالیا» را مقصر این امر دانست. سخنگوی این شرکت هواپیمایی گفت این باعث شد تا ما خدمات مسافرتی خود را به طور موقت متوقف کنیم.

بر اساس پروتکل های جدید، خدمه شرکت هواپیمایی امارات ۴۸ ساعت قبل از عزیمت پرواز برنامه ریزی شده خود مجبور به دادن آزمایش کرونا در خانه‌های خود و قرنطینه خود از لحظه آزمایش تا پرواز هستند. آنها پس از ورود به استرالیا قبل از ورود به قرنطینه هتل، باید برای بار دوم آزمایش ۱۹ بدهند. در این بیانیه آمده است این در عمل به معنای این است که خدمه ما از ۴۸ ساعت قبل از پرواز تا زمان بازگشت به دبی در یک حباب قرار دارند. در ادامه این بیانیه آمده است این یک بار اضافی برای خدمه ما، برای برنامه کاری خدمه ما و هزینه‌های عملیاتی ما است.  بنابراین این تصمیم [تصمیم به از سرگیری پروازها] پس از بررسی‌های دقیق اتخاذ شده است. در پایان این بیانیه آمده است ما از اعضای تیم خدمه بسیار فهمیده خود بسیار سپاسگزاریم. این به ما این امکان را خواهد داد تا خدمات مسافرتی خود را به سرعت از سر بگیریم. پروازهای امارات به سیدنی از ۲۵ ژانویه ، به ملبورن از ۲۷ ژانویه و به بریزبن از ۲۸ ژانویه از سر گرفته می‌شوند.

کاهش 0.2 درصدی نرخ بیکاری استرالیا در ماه دسامبر

بر اساس گزارش مرکز آمار استرالیا، نرخ بیکاری این کشور در ماه دسامبر با 0.2 درصد کاهش به 6.6 درصد تنزل بافته است. به عبارت دیگر اقتصاد استرالیا توانسته در ماه دسامبر 30 هزار فرصت شغلی دیگر ایجاد نماید. این گزارش می افزاید نرخ مشارکت برای نیروی کار بالای 15 سال نیز با 0.1 درصد رشد به 66.2 درصد رسیده است. در همین حال نرخ بیکاری جوانان با 1.7 درصد کاهش نسبت به ماه نوامبر به 13.9 درصد و نرخ مشارکت جوانان در بازار کار با 1.1 درصد کاهش به 68.6 درصد رسیده است. بیورن جرویس، رئیس مرکز آمار استرالیا، با استناد به آمار ارائه شده گفت هر چند نرخ بیکاری استرالیا در پایان سال 0.7 درصد بیش از این نرخ در ماه مارس و پیش از شروع همه گیری کرونا است ولی روند بهبود بازار کار تا پایان سال 2020 ادامه داشته و نرخ بیکاری از ماه مارس تاکنون 6.7 درصد بهبود یافته است. آمار منتشر شده نشان می دهد در ماه دسامبر 37500 شغل تمام وقت و 14300 شغل پاره وقت ایجاد شده است ولی روند بهبود فرصت های شغلی پاره وقت بسیار بهتر از تمام وقت بوده و شغل های تمام وقت هنوز 1.3 درصد از ماه مارس کمتر است. در همین حال بهبود بیش از انتظار بازار کار، فشار به دولت فدرال برای حفظ یارانه‌های دولتی دوره کرونا (JobKeeper و JobSeeker) را کاهش خواهد داد و موضع وزارت خزانه داری در حدف این یارانه‌ها طی ماههای آینده را تقویت خواهد کرد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما