معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۰/۰۹- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۰۰

اخبار اقتصادی حوزه آسیای غربی( هفته اول دی ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی حوزه آسیای غربی در هفته اول دی ماه 1399 که در رسانه‌های این کشورها منتشر شده است به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

افغانستان

صادرات بیش از ٣ هزار تن محصولات زراعتى از طریق راه آهن به خارج در یک هفته گذشته

اداره مستقل خط آهن افغانستان می‌گوید که در یک هفته گذشته حدود سه هزار و ۵۴۵ تُن محصولات زراعتی کشور از طریق راه آهن به کشورهای همسایه و دیگر کشورها صادر شده اند.  به گفته مسئولان در این اداره، محصولات زراعتی شامل حبوبات، میوه‌جات خشک و میوه‌جات تازه که بیشترین قسمت آن را پرتقال تشکیل می دهد، از طریق خط آهن به چندین کشور صادر گردیده است. این محصولات از ایستگاه خطوط آهن روزنک، مزارشریف، حیرتان و تورغندی بارگیری گردیدند و به کشور های قزاقستان، ازبکستان، ایران و ترکیه صادر شدند.  گفتنی است که چند روز قبل برای اولین بار صادرات از طریق خط آهن خواف-هرات نیز آغاز شد که یک محموله کالای صادراتی افغانستان از این طریق به ایران و ترکیه صادر گردید. 

پیشرفت ۸۵ درصدی کار ساخت خط آهن آقینه- اندخوی

اداره ملی خط آهن می‌گوید، روند ساخت خط آهن آقینه- اندخوی جریان دارد  و در حال حاضر بیشتر از ۸۵ درصد کار ساختمانی آن تکمیل شده است. این اداره در اعلامیه‌‌ای گفت که تا چند ماه دیگر کارهای باقی‌مانده پروژه خط آهن آقینه – اندخوی تکمیل و به بهره‌برداری می رسد. کار ساخت این خط آهن که ترکمنستان را به افغانستان وصل می‌کند از آغاز سال جاری میلادی آغاز شده بود. طبق اعلامیه اداره ملی خط آهن، قرارداد ساخت این پروژه، میان اداره خط آهن افغانستان و وزارت صنایع و ارتباطات دولت ترکمنستان منعقد شده بود و از بودجه توسعه ای این اداره ساخته می‌شود.

پاکستان

افتتاح مرز رسمی ریمدان با حضور وزیر راه و مقامات پاکستانی،

به گزارش جیو اردو، مرز ریمدان ایران و گبد پاکستان با حضور آقای محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران و خانم زبیده جلال، وزیر تولیدات دفاعی پاکستان و مقامات دو کشور روز شنبه مورخ 29 آذر به صورت رسمی افتتاح شد. مرز ریمدان دشتیاری در نقطه صفر مرزی ایران و پاکستان با چابهار ۱۲۰ کیلومتر و تا گوادر پاکستان حدود ۷۰ کیلومتر فاصله دارد.  مرز ریمدان که دومین مرز رسمی میان ایران و پاکستان است، ظرفیت و توانمندی مناسبی برای صادرات و واردات کالا، انتقال زائران پاکستانی و گردشگران و مسافران دارد و با توجه به فاصله 70 کیلومتری آن تا بندر گوادر پاکستان، اتباع کشور دوست و همسایه می‌توانند از این مسیر به دشتیاری و چابهار و سپس از طریق ناوگان زمینی و هوایی به شهرهای مذهبی و مناطق تفریحی و گردشگری ایران سفر کنند. 

جلسه مشترک اتاق‌های بازرگانی تهران و کراچی با هدف بررسی ظرفیت‌های افزایش حجم تجارت مشترک

همزمان با گشایش دومین مرز رسمی میان جمهوری اسلامی ایران و پاکستان نشست مجازی مشترک اتاق بازرگانی تهران و اتاق بازرگانی و صنعت کراچی با حضور روسا و اعضای دو اتاق، آقای "رحیم حیات قریشی" سفیر پاکستان در ایران و آقای "احمد محمدی" سرکنسول کشورمان در کراچی برگزار و طرفین ظرفیت‌ها، چالش‌ها و راهکارهای ارتقای تجارت میان دو کشور را بررسی کردند. مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران که میزبان این نشست بود، ضمن اشاره به سفر موفقیت‌آمیز خود در سال گذشته به کراچی و ملاقات با تجار پاکستانی، از تشکیل کمیتۀ مشترک بین اتاق تهران و سفارت پاکستان در ایران، برای بررسی چالش‌های تجارت میان دو کشور خبر داد. وی ضمن اشاره به تاثیر مثبت افتتاح مرز ریمدان-گبد، این اتفاق مهم که باعث اتصال نزدیک‌تر و سریع‌تر بندر چابهار به بنادر گوادر و کراچی می‌شود را نشانه‌ای از ارادۀ دو کشور برای گسترش همکاری‌های اقتصادی عنوان کرد. سفیر پاکستان در ایران نیز طی سخنان خود در این نشست ابراز امیدواری کرد که با افزایش تعاملات و همکاری‌ها بین دو اتاق تهران و کراچی به عنوان مهم‌ترین تشکل‌های تجاری دو کشور، حجم تجارت ایران و پاکستان در آیندۀ نزدیک به ۳ میلیارد دلار و در سال‌های آینده به ۵ میلیارد دلار افزایش یابد. آقای احمد محمدی سرکنسول ایران در کراچی نیز ضمن اشاره به اولویت دیپلماسی اقتصادی در نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور، زمینه‌های ارتقای همکاری‌های ایران و پاکستان از جمله در پتروشیمی، مصالح ساختمانی، مواد غذایی، انرژی و صدور خدمات فنی و مهندسی را برای تجار حاضر در این نشست تشریح کرد. 

وزیر امور خارجه امارات دلایل توقف صدور ویزا برای شهروندان پاکستان را بیان کرد

به گزارش دان اردو، شیخ عبدالله بن زائد النهیان وزیر امور خارجه امارات متحده عربی اعلام کرد: شیوع ویروس کرونا دلیل توقف موقت صدور روادید برای شهروندان پاکستانی می‌باشد. وزیر امور خارجه امارات این سخنان را پس از سفر دو روزه شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان به امارات اظهار داشت. یادآور می‌شود شاه محمود قریشی روز پنج شنبه مورخ 27 آذر ماه در سفری دو روزه عازم امارات شد. رایزنی برای از سرگیری صدور روادید امارات برای شهروندان پاکستانی و حضور در جمع پاکستانی‌های مقیم این کشور از موضوعاتی بود که در دستور کار این سفر قرار داشت. برخی رسانه‌ها با گمانه زنی در مورد دلایل توقف صدور ویزای امارات برای اتباع پاکستانی، تحت فشار قرار دادن پاکستان برای برقراری روابط با رژیم صهیونیستی را دلیل آن دانستند. لازم به یادآوری است درتاریخ 18 نوامبر (28 آبان) امارات صدور ویزا برای اتباع 12 کشور از جمله پاکستان را متوقف نمود. 

ابراز نگرانی ساکنان محلی از حصار کشی شهر ساحلی گوادر

به گزارش اردو ووآ، شهر ساحلی گوادر مرکز اصلی کوریدور اقتصادی چین و پاکستان است و در آن پروژه‌هایی به ارزش میلیاردها دلار با کمک چین در حال انجام است، اما فعالیت های شبه نظامیان در اینجا گاهی باعث دردسر می‌شود. اگرچه پاکستان برای محافظت از پروژه‌های گوادر و سیپک یک بخش امنیتی ویژه ایجاد کرده است اما در ماه می 2019 پس از حمله ارتش آزادی بخش بلوچ به هتلی پنج ستاره در گوادر، حکومت پاکستان برای حفاظت از پروژه‌ها و جان شهروندان چینی مقیم این شهر و مهندسان پاکستانی تصمیم به حصار کشی این منطقه گرفت. سردار اختر مینگل رییس حزب ملی بلوچستان در واکنش به آغاز عملیات حصار کشی در گوادر، در توییتی نوشت: در 8 سال گذشته از استفاده از عبارت " بلوچستان اشغالی" گریزان بوده ام اما به نظر می رسد وقت استفاده از این عبارت فرا رسیده است. اختر مینگل از حکومت سوال کرد: حصار کشی به معنای آن است که مردم محلی نمی‌توانند وارد گوادر شوند این پیشرفت و توسعه برای گوادر چه فایده ای می‌تواند داشته باشد در حالیکه اهالی آن حق ورود به سرزمینشان را ندارند. به نوشته این روزنامه مردم محلی گوادر نگرانند که با حصار کشی ارتباط میان شهر و روستاهای اطراف قطع خواهد شد و این موضوع بر معیشت اهالی روستاها تاثیر خواهد گذاشت. در همین راستا عبدالمالک بلوچ سروزیر سابق ایالت بلوچستان با سردار مینگل ملاقات کرد و هر دو رهبر روند حصارکشی را استثمار سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ملت بلوچ نامیدند و بار دیگر تأکید کردند که در هر محفلی صدای خود را علیه آن بلند خواهند کرد. 

تمدید بازپرداخت بدهی‌های پاکستان توسط کشورهای جی 20 

به گزارش اکسپرس اردو، در سایه شیوع کرونا و تاثیر آن بر اقتصاد، برخی کشورهای جی 20 مدت بازپرداخت 1.7 میلیارد دلار از بدهی‌های پاکستان را تمدید کردند. پاکستان برای تعلیق پرداخت بدهی‌هایش با سه کشور چین، فرانسه و سوییس موافقت نامه ای امضا کرده است. بر اساس این موافقت نامه بازپرداخت 1.7 میلیارد دلار از بدهی‌های پاکستان به حالت تعلیق درخواهد آمد. 

هند

سفیر ج.ا.ایران در دهلی نو: ایران و هند، دو اقتصاد مکمل در تامین نیازهای متقابل یکدیگر هستند

ساداناندا، وزیر مواد و کود شیمیایی هند در ملاقات با سفیر جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو، ضمن اشاره و تاکید بر روابط ریشه دار تاریخی و فرهنگی میان دو ملت، بر لزوم تقویت هر چه بیشتر روابط اقتصادی و راه‌های ارتقای این مراودات تاکید کرد. در این ملاقات که معاونین وزارتخانه مذکور نیز حضور داشتند، علی چگنی، سفیر کشورمان در هند با اشاره به وجود ظرفیت های عظیم طرفین و مکمل بودن اقتصادهای دو کشور، بر این که محصولات تولیدی ایران و هند می‌تواند تامین کننده نیازهای متقابل دو طرف در سطح عالی باشد، تاکید کرد. همچنین طرفین درخصوص قابلیت های تجاری موجود میان دو کشور در بخش های مختلف کشاورزی و به ویژه نهاده‌های کشاورزی و داروئی در قالب های تجارت تهاتری، مستقیم و سرمایه گذاری مشترک بحث و تبادل نظر کردند .با توجه به مسئولیت وزیر هندی، موضوعات همکاری در زمینه‌های وارداتی، همکاری‌های بهداشتی و درمانی، بخش دارویی، قابلیت ها و معافیت های بندر چابهار و بهره مندی از نزدیکی جغرافیایی دو کشور از دیگر مسائلی بود که در این دیدار مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.

ازبکستان و هند به دنبال توسعه منطقه گرایی از طریق بندر چابهار

کشور‌های ازبکستان و هند به دنبال استفاده از بندر چابهار برای توسعه تجارت دوجانبه خود هستند. نیاز هند به استفاده از خاک ایران برای ورود به کشور‌های آسیای میانه و همچنین نیاز این کشور‌ها برای دسترسی به دریای آزاد، می‌تواند زمینه‌ساز تقویت منطقه‌گرایی به محوریت ایران باشد. همچنین تعامل هوشمندانه در این زمینه می‌تواند روند تبدیل ایران به عضو دائم در سازمان همکاری شانگ‌های و سایر سازمان‌های منطقه‌ای را سرعت ببخشد. تبدیل شدن به عضو اصلی در سازمان همکاری شانگهای برای ایران از اهمیت بالایی برخوردار است. با این حال، سال‌هاست که این امر محقق نشده و ایران همچنان به عنوان عضو ناظر در این سازمان منطقه‌ای حضور دارد؛ امری که شاید بتوان یکی از دلایل آن را عدم تمایل برخی کشورهای عضو به حضور ایران در این سازمان دانست. ناظران بر این باورند که ازبکستان و هند، به عنوان دو عضو اصلی این سازمان، تمایلی جدی برای همکاری اقتصادی با ایران دارند باید بهای استفاده از امکانات و امنیت داخلی ایران را بپردازند و به نظر می‌رسد تسهیل ارتقای ایران به عضو اصلی در سازمان شانگهای می‌تواند به عنوان امتیازی از سوی دولت ایران قابل طرح باشد. 

پیمان سه جانبه انرژی میان هند، ایران و روسیه الزامی است

یک کارشناس انرژی در گفتگو با پایگاه خبری ایندیا نریتیو گفت امنیت انرژی برای هند حیاتی است و یک مشارکت احتمالی محکم میان هند، ایران و روسیه در زمینه نفت و گاز می‌تواند، امنیت خاطر لازم را برای دهلی نو و همچنین برای دو کشور دیگر فراهم کند. نارندرا تانجا، کارشناس بین المللی انرژی با اشاره به روسیه و ایران به عنوان بزرگ‌ترین منابع گاز طبیعی در جهان گفت: برای هند منطقی است که یک همکاری سه جانبه برای استفاده از این وضعیت منعقد کند. وی افزود: « هند باید بر دریافت گاز با شرایط اکتشاف و تولید در ایران متمرکز شود.» به نوشته این گزارش، در حال حاضر، سرانه مصرف گاز طبیعی هند در میان کمترین‌ها در جهان است. تانجا خاطرنشان کرد: با این حال، انتظار می‌رود تقاضا برای گاز طبیعی در این کشور طی سال‌های آتی به میزان چشم‌گیری افزایش یابد. این کارشناس هندی گفت: ایران و هند باید روابط اقتصادی را از سربگیرند. هر دو کشور باید گذشته را دفن کنند و یک رابطه جدید بسازند. تانجا مدعی شد: «ایران باید با دیدی جدید به هند بنگرد.» وی افزود مسائلی وجود خواهد داشت که باید به شیوه‌ای بالغ حل شوند. 

خرید اول هندی‌ها از ایران کاتد مس

به گزارش اخبار فولاد، برپایه آمارهای گمرک جمهوری اسلامی ایران حاکی است در دوره هشت ماهه امسال هند حدود ۴۵۱ میلیون دلار از ایران کالاهای غیر نفتی خریداری کرد که سهم نخست آن مربوط کاتد و قطعات کاتد از مس تصفیه شده با ۱۴.۵ درصد به خود اختصاص داد. بررسی‌های اتاق بازرگانی تهران گویای آن است که متوسط قیمت صادراتی این محصول به هند ۶ هزار و ۴۰۷ دلار به ازای هر تن ثبت شده و ارزیابی صورت گرفته نشان می دهد که در دوره این گزارش بیش از ۹۳ درصد ارزش صادرات کالای غیر نفتی ایران به هند مربوط به ۵۰ قلم کالا بود. هندیها در دوره مزبور محصولات آهن اسفنجی با خلوص ۹۹.۹۴ درصد آهن به وزن ۱۰۹.۹ هزار تن به ارزش ۲۱.۴ میلیون دلار با میانگین قیمت هرتن ۱۹۵ دلار از ایران خریداری کردند که سهم ۴.۸ درصدی از کل را به خود اختصاص داد. بازرگانان هندی در دوره این گزارش بالغ بر ۱۵.۵ میلیون دلار آلومینیوم کارنشده از ایران خریداری کردند که سهم ۳.۵ درصد از کل واردات غیرنفتی از کشورمان را شامل شد، که در فهرست خرید این کشور جایگاه دهم را دارد. 

زبان فارسی در هند رسما به عنوان زبان کلاسیک معرفی شد

در حالی که وضعیت زبان فارسی در هند چندان مطلوب نیست، گفته می‌شود اقدام دولت هند در معرفی فارسی به عنوان زبان کلاسیک می‌تواند نویدبخش آینده بهتری باشد. اگر نگاهی به نقشه زبان فارسی در طول تاریخ بیندازیم، با کاهش تدریجی میزان قلمروی این زبان و به تبع، افراد مسلط به آن طی دو سده اخیر مواجه می‌شویم؛ از جمله نواحی که حیات زبان فارسی در آن چند سده ای است که همانند سابق جریان ندارد، هندوستان است. زبان فارسی که در هندوستان بیش از هفت سده به عنوان زبان رسمی و علمی‌شناخته می‌شد، بعد از استقرار انگلستان و استعمار هندوستان از سوی این کشور، کم کم جای خود را به زبان انگلیسی داد؛ سرگذشتی که به عنوان یکی از غم انگیزترین موضوعات در تاریخ ایران و هند ثبت شده است. مهدی باقرخان، شاعر هندی و استاد دانشگاه است. او که از کودکی به‌واسطه سفر برخی از خویشاوندانش به ایران، با زبان فارسی آشنا شده بود، حالا پس از تحصیل در این رشته به‌زبان فارسی شعر می‌گوید. اخیراً کتاب شعر او به‌زبان فارسی با عنوان «شیراز هند» منتشر شد که با استقبال خوبی از سوی مخاطبان فارسی‌زبان همراه شد. 

روسیه خواستار افزایش صادرات نفت به هند

به نقل از راشا تودی، نیکولای کوداشف، سفیر روسیه در هند گفت کشورش به دنبال جایگاه محکم‌تری در بازار انرژی هند است و می‌خواهد صادرات نفت خود به این کشور جنوب آسیا را افزایش دهد. وی با اشاره به اینکه مذاکرات در مورد این مسئله در حال انجام است گفت:« مطمئناً در بلند مدت عرضه نفت بیشتری به هند خواهیم داشت و به یک قرارداد در مورد عرضه نفت به هند در 20 تا 25 سال آینده می‌رسیم». وی اضافه کرد: « ما نفت خام و گاز طبیعی مایع به چین صادر می‌کنیم. نکته این است که باید این همکاری را تا یک سطح بلندمدت ارتقا و کیفیت روابط خود را در زمینه عرضه انرژی و امنیت افزایش دهیم». سفیر روسیه همچنین در مورد جذب سرمایه‌گذاری بیشتر هند در توسعه پروژه نفت وستوک در قطب شمال گفتگو کرد. تخمین‌های اولیه نشان می‌دهد تولید سالانه نفت از این پروژه احتمالاً به 100 میلیون تن می‌رسد. 

تولید نفت هند 5 درصد کاهش یافت

به نقل از بیزینس استاندارد، تولید نفت خام هند 5 درصد در نوامبر کاهش یافت که بیشتر نتیجه پایین آمدن تولید در میادین نفتی راجستان تحت کنترل بخش خصوصی بوده است. هند برای تامین 85 درصد از نیازهای خود وابسته به واردات است و دولت این کشور شرکت‌های داخلی اکتشاف نفت را برای افزایش تولید تحت فشار گذاشته تا از حجم واردات کاسته شود. تولید نفت خام هند در ماه نوامبر 2.48 میلیون تن بود. این رقم در همین ماه در سال گذشته میلادی به 2.61 میلیون تن می‌رسید. طبق گزارش وزارت نفت و گاز طبیعی هند، تولید نفت در میادین راجستان این کشور 9.6 درصد کاهش یافته و به 476990 تن رسیده است. شرکت دولتی نفت و گاز طبیعی هند 1.5 درصد نفت کمتری تولید کرد که نتیجه تولید پایین در میادین نفتی جدید بوده است. تولید نفت شرکت اویل ایندیا از منطقه آسام به خاطر اعتراضات به وجود آمده به دنبال انفجار میدان نفتی باغجان 6.6 درصد کاهش یافت. تولید گاز طبیعی در هند 9 درصد در نوامبر پایین آمده و 2.3 میلیارد متر مکعب ثبت شده است. تولید گاز هند طی 8 ماه آوریل تا نوامبر برابر با 18.7 میلیارد متر مکعب بود یعنی 11.8 درصد کاهش نسبت به سال گذشته میلادی.

چرا صنعت پتروشیمی هند با سرعت رشد کرد؟

صنعت پتروشیمی یکی از صنایع مهم و کلیدی در این کشور است که قدمتی کمتر از دو دهه دارد. صنعتی که امروزه سازنده ۲.۴ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور است و ارزش آن تا سال ۲۰۲۵ به مرز ۳۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید. سرمایه گذاری کشور هند در صنعت پتروشیمی سبب شد تا این کشور به یکی از مهمترین کشورها در زمینه تولید فراورده‌های پتروشیمی در دنیا تبدیل شود. از طرف دیگر پیش بینی می‌شود تقاضا برای محصولات این صنعت هم روند افزایشی داشته باشد و همین مساله سرمایه گذاری در این صنعت را سودآور کرده است و هند هم در سالهای اخیر در این بازار ورود کرد .وزیر کود و مواد شیمیایی این کشور آسیایی در کنفرانسی که هفته گذشته برگزار شده بود از پیش بینی کشورش در مورد رشد ۹ درصدی تقاضای سالانه فراورده‌های پتروشیمی در دنیا صحبت کرد و گفت: « ارزش بازار پتروشیمی در هند تا سال ۲۰۲۵ میلادی به ۳۰۰ میلیارد دلار می رسد و این بازار برای کار و سرمایه گذاری بسیار سود آور است.»

آسیب پاندمی‌کرونا بر شرکت‌های هندی ناچیز اما برای فقرا سنگین بود

به نقل از راشاتودی، استراتژیست ارشد بانک کردیت سوئیس در امور هند گفت آسیب وارده از پاندمی‌کرونا به شرکت‌های هندی از آنچه پیش‌بینی می‌شد کمتر بوده و این شرکت‌ها توانسته‌اند با کاهش هزینه‌های جاری تراز خود را مثبت نگاه دارند. این در حالی است که این بانک سوئیسی در تحلیل قبلی خود اعلام کرده بود پاندمی‌کرونا ۲۰ تریلیون روپیه (۲۷۰ میلیارد دلار) ضرر وارد خواهد کرد، اما ۷۵ درصد عواملی که برای این پیش‌بینی استفاده شده بود تأثیر ماندگاری نداشتند و بنابراین آسیبی که به اقتصاد وارد شد بسیار کمتر بود. حالا استراتژیست امور هند کردیت سوئیس، می‌گوید: آسیبی که به اقتصاد هند وارد خواهد شد به ۲۰۰ میلیارد دلار کاهش یافته که ۱۰۰ میلیارد دلار آن توسط دولت و از طریق افزایش بدهی ایجاد شده است.

جایگاه هند در شاخص توسعه انسانی 2020 سازمان ملل به 131 تنزل کرد

سایت بیزنس تودی : براساس یک گزارش منتشره از سوی برنامه توسعه سازمان ملل (UNDP)، جایگاه هند در شاخص توسعه انسانی 2020 این سازمان به 131 در میان 189 کشور تنزل کرد.  شاخص توسعه انسانی سازمان ملل بر مبنای وضعیت بهداشتی، تحصیلی و استانداردهای زندگی کشوری تهیه می‌شود. 

سریلانکا

اعلانیه سفارت آمریکا درباره عدم اعطاء کمک مالی بلاعوض به سریلانکا

به گفته پایگاه خبری سفارت آمریکا در سریلانکا، بنا به تصمیم مورخ 15 دسامبر 2020 هیأت مدیره چالش هزاره ( MCC ) کمک مالی بلاعوض پیشنهادی 89 میلیارد روپیه ای (  480 میلیون دلاری ) به سریلانکا به علت عدم تعامل طرف سریلانکایی قطع گردید. مبلغ فوق به شرکاء واجد شرایط ایالات متحده آمریکا با هدف تأمین نیاز مالی جهت پیگیری اولویتهای توسعه اقتصادی، کاهش فقر و رشد اقتصادی اختصاص خواهد یافت. اخذ کمک بلاعوض در الگوی توسعه MCC منوط به رعایت جوانبی همچون حسن اداره کشور، شفافیت و میزان پاسخگویی دولت ها می‌باشد. MCC سی کشور را تحت پوشش داشته و با 38 موافقتنامه به مشارکت با آنها پرداخته و در همین راستا تاکنون به اعطاء 13.9 میلیارد دلار کمک بلاعوض مبادرت ورزیده است. 

واکنش داخلی به عدم اعطاء وام بلاعوض آمریکا به سریلانکا

به گزارش آیلند و به نقل از کاپیلاپرارا، دبیر کل جبهه ملی متخصصان ( Professionals National Front ) موافقتنامه MCC یک کمک مالی بلا عوض نبوده بلکه قسمتی از استراتژی هند-پاسفیک جهت پیشبرد سیاست های هند و آمریکا به شمار می رود. هدف از این طرح استفاده از سریلانکا و سایر کشورها برای اهداف استراتژیک و نظامی است. توافقنامه MCC به خودی خود واجد اثر نبوده و باید با توافقنامه‌های مشارکت نظامی SOFA و ACSA توأمان باشد. نیروهای وطن پرست و مردم به مخاطراتی که MCC متوجه سریلانکا می نماید آگاهند. کمیته تعیین شده ریاست جمهوری هم به نتایج مشابهی رسید. آمریکا و متحدانش از هیچ تلاشی جهت یافتن جای پا در سریلانکا فروگذار نخواهند نمود. طرح هایی جهت نهایی کردن MCC، کنترل لنگرگاه تریکومالی و جمع آوری اطلاعات درباره زمین‌های سریلانکا همچنان وجود خواهد داشت. این پایان کار نیست، آمریکا و متحدانش هنوز شکست را نپذیرفته اند. سیاستمداران و مقامات در پی مغارض امپریالیستی خود خواسته یا ناخواسته خواهند بود. سریلانکا باید هوشیار و آماده باشد. جنبش اصلاحات زمین و زراعت ( MONLAR ) هم در راستای اهداف امپریالیستی بود.  MCC قصد داشت با ایجاد تغییرات قانونی در مسئله زمین، قطعات بزرگ زمین را به سرمایه گذاران خارجی واگذار نماید. آنان تا حدی هم موفق شده و جنگل ها را برای کشت صنعتی تغییر کاربری داده اند. این سیاست در دولت قبل و فعلی همچنان ادامه دارد. 

چین جای خالی آمریکا در سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سریلانکا را بلافاصله پر کرد

به گزارش هندوستان تایمز، روز پنج شنبه مورخ 1399.9.27 با حضور ماهیندا راجاپاکسا نخست وزیر سریلانکا و Qi Zhenhong سفیر چین در کلمبو، قرارداد سرمایه گذاری مستقیم خارجی بین شرکت مهندسی لنگرگاهی چین ( CHEC) وابسته به شرکت ساخت و ساز ارتباطات چین (CCCC) و شرکت سریلانکایی Browns Investments وابسته به گروه LOLC Group به ارزش یک میلیارد دلار جهت ادامه طرح توسعه مرکز مالی بین المللی شهر بندری کلمبو ( CIFC) به امضاء رسید. شهر بندری کلمبو قطعه زمینی به وسعت 660 جریب است که از دریا گرفته شده و در ادامه طرح کمربند-جاده چین می‌باشد. چین در اولین سرمایه گذاری در توسعه شهر بندری کلمبو 13 میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده بود. گفتنی است قبلا همین شرکت چینی (CHEC) مجری طرح توسعه بندر همبانتوتا بود که در اثر دیون مالی به بار آمده در اثر استقراض بی رویه و عدم استطاعت دولت سریلانکا در تأدیه دیون، این کشور مجبور شد 15000 جریب زمین بندر همبانتوتا را به مدت 99 سال ما به ازاء قروض خود به چین اجاره دهد. مایک پمپئو وزیر امور خارجه امریکا در سفر اخیر خود به سریلانکا چین را یک بازیگر فرصت طلب خواند و به دولت سریلانکا درباره سرمایه گذاری و نفوذ چین در این جزیره هشدار داد. پمپئو پس از ملاقاتش با گوتابایا راجاپاکسا رئیس جمهور سریلانکا در یک مصاحبه خبری گفت: سریلانکای قوی و مستقل فانوس دریایی ایندو-پاسفیک باز و آزاد است و چین درست برعکس این را می خواهد. چین بد معامله است و حاکمیت کشورها را نقض کرده، به دنبال بی قانونی در دریاها و فرصت طلبی است اما آمریکا متفاوت است و می خواهد دوست و شریک سریلانکا باشد. وزارت بازرگانی ایالات متحده آمریکا در 26 اوت 2020 بیست و چهار کشور را در لیست سیاه خود قرار داد که 5 شرکت وابسته به CCCC هم جزء این شرکت ها هستند. 5 شرکت مزبور در زمینه ایجاد جزیره‌های مصنوعی با کاربری نظامی در دریای جنوبی چین شرکت داشته اند.

کاهش رتبه‌ اعتباری بانک سیلان و بیمه سریلانکا

بر اساس گزارش جدید موسسه  Fitch، بعد از کاهش رتبه کلی اقتصاد سریلانکا به CCC، بانک سیلان به عنوان بزرگ‌ترین بانک دولتی این کشور نیز با کاهش اعتبار رو‌به‌رو شد و رتبه اعتباری آن به CCC کاهش پیدا کرد. از سوی دیگر اعتبار شرکت بیمه سریلانکا (SLIC) نیز توسط این موسسه به CCC+ کاهش یافت. در گزارش موسسه Fitch، ریسک دارایی (تقسیم کل سرمایه ‌بر دارایی‌های دارای ریسک) بیمه سریلانکا در نیمه اول سال 2020، برابر با 331 درصد بود که این میزان به 487 درصد رسیده است.

هشدار موسسه Citi به سریلانکا

شرکت مالی Citi به سریلانکا هشدار داد که انکار بحران بدهی یک استراتژی محسوب نمی‌شود و این کشور باید نسبت به تغییر ساختار و جریان پایدار درآمد فکر کند. در آخرین ارزیابی انجام شده در مورد سریلانکا که تحت عنوان « اقتصاد و دیدگاه استراتژی سریلانکا» توسط موسسه Citi  منتشر شده است، به این موضوع پرداخته شده که بدهی سریلانکا در مسیری ناپایدار قرار دارد، اما به نظر می‌رسد دولت در حال انکار آن است .در این گزارش آمده است: « درحالی‌که مقامات همچنان به تمایل خود به پرداخت بدهی‌ها اشاره می‌کنند، استراتژی معتبری که نشان از برنامه مشخص برای بازپرداخت بدهی‌ها باشد دیده نمی‌شود. تنها دائماً در مورد چشم‌انداز رشد، انتظار برای جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی و سایر سرمایه‌های سهام اوراق بهادار صحبت می‌شود». از سوی دیگر این موسسه پیش‌بینی کرده است که ذخایر خارجی سریلانکا نیز در پایان سال آتی به سطح بسیار پایین سقوط خواهد کرد. بر اساس پیش‌بینی این موسسه ذخایر خارجی سریلانکا در پایان سال 2021 حدود 3.7 میلیارد دلار خواهد بود .در این گزارش دو سناریو برای سریلانکا در سال آتی پیش‌بینی شده است. در فرضیه اول این کشور مجبور می‌شود تعاملات خود با صندوق بین‌المللی پول را برای بازسازی اقتصادی خود افزایش دهد که در این مورد احتمالاً می‌تواند پیشنهادات خوبی را از این موسسه دریافت کند. اما سناریوی دیگر بیان می‌کند که به دلیل اختلاف دیدگاه با صندوق بین‌المللی پول، سریلانکا تمایلی به همکاری نزدیک به این کشور نخواهد داشت که در این صورت بازسازی اقتصادی بسیار دشوار به نظر می‌رسد. بر اساس آخرین آمار منتشر شده توسط وزارت دارایی و بانک مرکزی سریلانکا، این کشور در 8 ماهه اول سال 2020، بیش از 176.5 میلیارد روپیه از بدهی‌های خود را تسویه کرده است. البته در همین بازه زمانی میزان بدهی‌های کلی سریلانکا با بیش از هزار میلیارد روپیه افزایش به عدد 14336.7 میلیارد روپیه رسیده است. البته از این میزان مبلغ 7759 میلیارد روپیه بدهی داخلی و مبلغ 6577 میلیارد روپیه آن بدهی خارجی است.

بنگلادش

اشتغال 86 درصد از معلولین بنگلادشی در بخش کشاورزی

به نقل از نیو ایج- در جریان همایش نقش معلولین در کشاورزی که در دانشگاه داکا برگزار شد . اعلام گردید که 86 درصد از افرادی که در بنگلادش دچار نوعی معلولیت یا بیماری جزام هستند به طور مستقیم در بخش کشاورزی کار می‌کنند. حسن محمود وزیر اطلاع رسانی بنگلادش به عنوان مهمان ویژه این همایش مجازی اظهار داشت این آمار اصلا خوشانید نیست زیرا کشاورزی شغل پر زحمت و طاقت فرسایی است و باید زمینه حضور معلولین در بخش های دیگر فراهم شود.

عدم دسترسی بیش از نیمی از کارگران بخش پوشاک به مشوق های دولت

به نقل از بیزنس استاندارد- براساس مطالعات سازمان بین المللی شفافیت حدود نیمی از مشوق ها و محرک های اقتصادی دولت بنگلادش برای حمایت از بخش پوشاک و 4 میلیون کارگر شاغل در این صنعت در نظر گرفته شده است. با این حال براساس نظرسنجی‌ها 42 درصد از کارگران هیچگونه کمکی دریافت نکرده اند و بدتر آنکه تنها 16 درصد از کل مبلغ مشوق های دولتی برای دستمزد کارگران بوده  و 84 درصد باقیمانده در اختیار صاحبان کارخانه‌ها قرار گرفته است. در بخش دیگری از این گزارش آمده است در حالی که شرط بهره مندی از مزایای دولتی عدم اخراج پرنسل می‌باشد ولیکن 65000 کارگر شاغل در این بخش بیکار شده اند. اصلاح قانون کار و نظارت برای اطمینان از پرداخت شفاف وجوه به کارگران از جمله توصیه‌های این سازمان به دولت بنگلادش برای ارتقا کارایی دولت در این زمینه است.

بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور به شبکه ملی متصل شد

به نقل از دیلی بنگلادش؛ بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور در میمنسینگ به شبکه ملی متصل شده است. این نیروگاه توانایی تولید 63 مگاوات برق را دارد. نیروگاه خورشیدی از طریق نصب Huawei Smart photovoltaic (PV) به شبکه ملی متصل شده است. این پروژه در حاشیه رودخانه برهماپوترا در گوریپور در میمنسینگ واقع شده است. این پروژه با یک صفحه خورشیدی 173K و 332 اینورتر به شبکه ملی کمک خواهد کرد.

مالدیو

سفیر جدید عربستان متعهد شد که روابط خود را با مالدیو بیشتر تقویت کند

عربستان سعودی متعهد به همکاری با دولت مالدیو برای تقویت بیشتر روابط است. در حالی که ماترک عبدالله العجالین الدوساری ، سفیر تازه منصوب این کشور در مالدیو ، روز دوشنبه اعتبارنامه خود را به ابراهیم محمد صلح ، رئیس جمهور ارائه داد ، پس از آن با عبدالله شهید وزیر امور خارجه ملاقات کرد. وزیر، انتصاب الدوساری به عنوان سفیر مقیم عربستان سعودی در مالدیو را تبریک گفت و برای وی آرزوی موفقیت کرد، در حالی که سفیر از تعهد خود برای همکاری با دولت مالدیو برای بهبود بیشتر روابط دو کشور اطمینان داد. این دو همچنین در مورد تقویت بیشتر روابط موجود بین مالدیو و عربستان سعودی "از طریق همکاری در زمینه‌های مشترک" گفتگو کردند. "روابط دو جانبه قوی بین دو کشور و پتانسیل همکاری و همکاری در آینده" نیز در دیدار جداگانه ای بین سفیر الدوساری و خلیل وزیر امور خارجه، مورد بحث قرار گرفت. رئیس جمهور و سفیر ابراز تعهد کردند که با هم همکاری می‌کنند تا روابط سعودی و مالدیو را "قوی و پایدار" نگه دارند. 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما