معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۰/۳۰- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۳۴۰

تأثیر منطقه مبادله آزاد تجاری در آفریقا از منظر مؤسسه رتبه بندی فیچ

تأثیر رشد منطقه مبادله آزاد تجاری در آفریقا از منظر شرکت رتبه بندی فیچ بسیار کم است.

آژانس رتبه بندیفیچ ریتینگز معتقد است منطقه مبادله آزاد تجاری قاره آفریقا رتبه بندی آن را تغییر نمی دهد، اما در بلند مدت می‌تواند مثبت باشد. به گفته این آژانس، از نظر تجزیه و تحلیل اعتبارات، آزادسازی تجارت در طولانی مدت اگر منجر به ایجاد فضای کلی کسب و کار بهتر و رشد اقتصادی قویتر در آفریقا شود، این رتبه بندی می‌تواند مثبت باشد. این توافق می‌تواند در بلند مدت تأثیر مثبتی بر سیاست های اقتصادی بگذارد و از رشد اقتصادی حمایت کند و به طور غیر مستقیم کیفیت اعتبار را تحت تأثیر قرار دهد.

پیش بینی می‌شود منطقه مبادله آزاد تجاری در آفریقا، که از اول ژانویه 2021 لازم الاجرا می‌شود، موانع تعرفه ای و غیرتعرفه ای بین 54 کشور عضو آفریقا را کاهش دهد و همه اعضای اتحادیه آفریقا به جز اریتره را در بر بگیرد. این توافق نامه امضا کنندگان را متعهد میکند که تعرفه 90 درصدکالاها را به تدریج حذف کنند و ساز و کارهایی برای حل اختلافات تجاری فراهم کنند. این توافق نامه همچنین شامل کاهش موانع تجاری غیر تعرفه ای، آزادسازی تجارت خدمات و پیشبرد شناخت متقابل استانداردها و حمایت از مالکیت معنوی است.

منطقه مبادله آزاد تجاری در آفریقا یک بازار 1.3 میلیارد نفری با تولید ناخالص داخلی 3.4 میلیارد دلار یا حدود 2.7 میلیارد یورو ایجاد می‌کند و اکثریت قریب به اتفاق کشورهای آفریقایی را پوشش می دهد.

از منظر شرکت فیچ ریتینگز، ایجاد منطقه مبادله آزاد تجاری نباید بر بدهی ملی تأثیر بگذارد، زیرا بعید است در کوتاه مدت تغییر چشمگیری در چشم انداز اقتصادی ایجاد کند. عوامل دیگر از جمله تأثیر و واکنش سیاست ها به مساله کرونا و به طور کلی ثبات اقتصادی کلان تأثیر زیادی بر رتبه بندیهای ملی دارند. با وجود این، ایجاد منطقه مبادله آزاد تجاری از پتانسیل بلندمدت برخوردار است و می تواند تأثیر مثبتی بر سیاست های اقتصادی و به طور غیرمستقیم بر رشد و پرداخت بدهی داشته باشد.

لازم به ذکر است که فیچ ریتینگز یکی از سه سازمان ملی آماری آمریکا که به همراه استاندارد اند فوردز و مودیز در سال 1975 توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا به عنوان بزرگترین موسسه رتبه بندی اعتباری شناخته شد. دفاتر مرکزی این سه مؤسسه در شهرهای لندن و نیویورک قرار دارد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما