معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۰/۲۳- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۳۵

اخبار اقتصادی اتریش( هفته سوم دی ماه 1399)

برخی از مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی اتریش در هفته سوم دی ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح زیر بوده است:
  • اتاق فدرال اقتصادی افزایش میزان تست را موثرتر از محدودیت های عبور و مرور و بستن فروشگاه‌ها ارزیابی کرد

خبرگزاری کرونه: پس از آنکه اعلام شد که تعطیلی‌های کرونا تا 24 ژانویه برای همه اصناف ادامه خواهد داشت، اصناف و شرکت ها و همچنین احزاب اپوزیسیون انتقادات تند و تیزی نسبت به این تصمیم دولت ابراز داشتند. هارالد ماهرر ریاست اتاق فدرال اقتصادی اتریش به دنبال این انتقادات و فشار زیاد وارده به اتاق، اعلام کرد: به زودی تست های سراسری در فروشگاه‌ها و شرکت ها صورت خواهد پذیرفت و این تصمیم از تعطیلی فروشگاه‌ها بسیار ارزان تر و کارآمد تر می‌باشد. همچنین کارل هاینز کوپف معاون اتاق در این خصوص گفت: اتاق فدرال از تمامی‌شرکت ها و واحد صنفی دعوت می نماید تا در تست سراسری مخصوص شرکت ها و اصناف شرکت نمایند.

  • بانک مرکزی و سازمان نظارت بر بازارهای مالی اتریش اهداف مشترک سال 2021 برای نظام بانکی کشور را تعیین نمودند

وبسایت سازمان نظارت بر بازارهای مالی اتریش: اهداف مشترک اعلام شده از سوی بانک مرکزی اتریش و سازمان نظارت بر بازارهای مالی اتریش برای نظارت بر نظام بانکی کشور در سال 2021 به شرح ذیل می‌باشند:

  • مقاومت و ثبات: تشخیص زودهنگام بحران‌های مالی، تشخیص منابع فساد مالی، کمک به شرکت ها برای جلوگیری از ورشکستگی‌های همراه با دوره بحران کرونا؛
  • بهبود زیرساخت ها و توسعه دوره‌های آموزشی برای مدیریت بانک ها؛
  • توسعه دیجیتال سازی و زیرساخت های پرداخت و واریز دیجیتال در سراسر کشور؛
  • تاثیرات آب و هوایی، توسعه بانکداری پایدار و توجه بر ارزهای دیجیتالی.

در جلسه مشترک میان بانک مرکزی و سازمان نظارت بر بازارهای مالی اتریش همچنین بر مستند سازی آموزه‌های دوران بحران کرونا و آسیب پذیری نظام بانکی و اقتصادی کشور تاکید شد.

  • آمار تجارت خارجی اتریش در نیم سال نخست سال 2020

مرکز آمار اتریش: به گزارش مرکز آمار اتریش، صادرات و واردات هشت استان از مجموع نه استان اتریش در نیمسال نخست سال 2020، با کاهش چشمگیر روبرو بوده است و باعث کاهش درآمدن خالص داخلی اتریش و استانهای این کشور شده است. در این میان کاهش صادرات  22- درصد در استان اشتایرمارک بیشترین میزان کاهش در سراسر اتریش بوده است و پس از آن اتریش سفلی با 5 /14- درصد، اتریش علیا با 9/ 13- درصد قرار دارند. براساس آمار اولیه، مجموع حجم تجارت خارجی اتریش در حوزه  صادرات 6 / 12 درصد و در حوزه واردات 7 / 11 درصد کاهش داسته است. بیشترین کاهش مربوط به گروه ماشین آلات و مواد خام و تولیدات پایین دستی نفت و گاز بوده است.

  • تمدید دوره سوم محدودیت های کرونا یک میلیارد یورو برای اتریش هزینه در بر خواهد داشت

روزنامه کوریه: دوره سوم محدودیت های کرونا در اتریش بین 26 دسامبر 2020 تا 17 ژانویه 2021 برنامه ریزی شده بود که حال تا 24 ژانویه تمدید شده است. ماه ژانویه برای فروشندگان در اتریش، زمان بسیار مهمی‌به شمار می آید و تعطیلی‌ها و محدودیت های اعمال شده از سوی دولت در این دوره صدمات بسیاری به بدنه تجاری و اقتصادی اتریش وارد آورده است. اتاق فدرال اقتصادی و اصناف از این تصمیم دولت انتقاد کرده و درخواست افزایش کمک به فروشندگان خرد و کلان که در این دوره صدمه بیشتری دیده اند، کرده است.

  • 16 . 1 میلیون نفر در سال 2020 قرارداد کار کوتاه مدت داشته اند

خبرگزاری کرونه: در سال 202، تعداد افرادی که در اتریش قرارداد کاری تمام وقت داشته اند بالغ بر 7/3 میلیون نفر بوده است که با کاهش ساعات کاری و عقد قرارداد جدید با 16/1 میلیون نفر، به طور تقریبی 21 درصد افراد شاغل در اتریش به دلیل بحران کرونا، به کار کوتاه مدت فرستاده شده اند و تا کنون بیش از 5/5 میلیارد یورو برای جبران خسارات و اشتغال کارمندان به شرکت ها پرداخت شده است. به گفته مرکز آمار اتریش، بیشترین تعداد افرادی که به کار کوتاه مدت فرستاده شده اند مربوط به وین می‌باشند. 

  • ایالات متحده اقلام جدیدی را از صادرات اروپا در فهرست جریمه‌های گمرکی قرار داد

خبرگزاری اتریش: در جریان مناقشات گمرکی میان اتحادیه اروپایی و ایالات متحده آمریکا، گروه نوشیدنی‌ها، قطعات یدکی هواپیما و دیگر ماشین آلات صنعتی به ویژه از آلمان و فرانسه به فهرست جریمه‌های گمرکی ایالات متحده پیوسته اند. سابقه اختلافات میان اتحادیه اروپا و به آمریکا به 16 سال پیش و به زمان کمک های دولتی به ایرباس و رقیب آن بوئینگ باز می‌گردد. سال گذشته، سازمان تجارت جهانی به ایالات متحده حق اعمال میلیاردها تعرفه مجازاتی برای هواپیما و سایر واردات اتحادیه اروپا مانند شراب و پنیر را اعطا نمود و در ماه اکتبر، اتحادیه اروپا  با تصویب لایحه اعمال مالیات بر واردات به ویژه در حوزه محصولات الکترونیکی و اینترنتی از ایالات متحده، اقدامی مقابله جویانه انجام داد. همچنین گفته می‌شود این تحریکات از سوی ایالات متحده در انتقاد به همکاری‌های اروپا با چین و روسیه می‌باشد.

  • ممنوعیت صادرات زباله‌های پلاستیکی از کشورهای اتحادیه اروپایی به مقصد کشورهای در حال توسعه

روزنامه کوریه: طبق رأی کمیسیون اتحادیه اروپایی، از سال 2021، تنها زباله‌های پلاستیکی که تمیز هستند می‌توانند برای بازیافت به کشورهای در حال توسعه ارسال گردند. به موجب این تصمیم، مقررات صادرات پلاستیک به کشورهای توسعه یافته حتی سخت گیرانه تر بوده و تنها گروه خاصی از زباله‌های پلاستیکی می‌توانند مرزهای اروپا را ترک نمایند. اتحادیه اروپایی هدف از این کار را حفاظت ویژه از محیط زیست و زیست بوم حیوانات به ویژه دریاها و اقیانوس ها و همچنین استفاده سامان یافته این زباله‌ها در اروپا اعلام کرده است .طبق گزارش کمیسیون اتحادیه اروپایی، کشورهای اروپایی در سال 2019، مجموع   5. 1 میلیون تن زباله پلاستیکی را به سراسر جهان برای بازیافت صادر نموده اند که مقصد بیشتر این زباله‌ها  ترکیه و برخی کشورهای آسیایی مانند مالزی، ویتنام، اندونزی، هند و حتی چین بوده است.

  • بدهی‌های دولتی اتریش در سه ماهه سوم سال جاری افزایش محسوسی داشته است

روزنامه کوریه: در مقایسه با سال 2019، میزان بدهی‌های دولتی اتریش در سه ماهه سوم سال 2020، با 8 درصد افزایش به 79 درصد توان تولید اقتصادی کشور رسیده است. به گزارش مرکز آمار اتریش، میزان بدهی‌های دولتی اتریش در پیش از این در سال 2015 به 85 درصد توان اقتصادی کشور رسیده بود و پیش بینی می‌شود که بدهی‌ها در سال 2021 باری دیگر به 85 درصد برسد. در سه ماهه سوم سال 2020، میزان بدهی‌های دولتی اتریش به 300 میلیارد یورو رسیده است.

  • بانک مرکزی اتریش بازگشت به شرایط اقتصادی عادی را سال 2022 می داند

روزنامه کوریه: میزان تولید ناخالص داخلی اتریش در سال 2020، در حدود 7.1 درصد کاهش یافت و پیش بینی بانک مرکزی اتریش برای سال 2021 و سال 2022 به ترتیب 3.6 و 4 درصد می‌باشد. گزارش 30 دسامبر 2020 بانک مرکزی همچنین در ادامه می افزاید اتریش در میان کشورهای اروپایی در زمره کشورهایی بود که به لحاظ اقتصادی و سلامت، مدیریت بحران بسیار خوبی را ارائه کرد و توانست همزمان با تزریق به موقع نقدینگی و اعمال محدودیت ها، با حفظ سبد خانوار اتریشی، سلامت عمومی را نیز حمایت نماید. در این گزارش همچنین آقای رابرت هولتزمان، ریاست بانک مرکزی اتریش هرچند سال 2021 را همراه با موج افزایشی شرکت های ورشکسته و افزایش بیشتر بیکاری در اتریش می داند و سال 2022 را نقطه عطف بازگشت به شرایط عادی اعلام نموده است.

  • گزارش بانک آستریا حاکی از رشد ناگهانی تولیدات حوزه صنعت در ماه پایانی سال 2020 می‌باشد

روزنامه کوریه: پس از آنکه خبرهایی از سراسر اروپا نسبت به آغاز واکسیناسیون در سال 2021 منتشر شد، با افزایش میزان اعتماد در حوزه سرمایه گذاری، کشورهای اروپایی از جمله اتریش و آلمان، مسیر تولیدات صنعتی خود را بازنویسی می‌کنند. گفته می‌شود خبرهای مربوط به شروع واکسیناسیون در اتریش، شرکت ها و واحد های صنعتی و تولیدی را به بازگشت به کار و افزایش تولیدات خوش بین کرده است. بانک آستریا در این خصوص می افزاید: در روزهای پایانی سال و به ویژه از یکشنبه هفته گذشته میزان تولیدات صنعتی در اتریش افزایش یافته است و شاخص مدیران خرید در ماه دسامبر به 53.5 رسیده است، که بیشترین میزان رشد این شاخص در سال گذشته را به ثبت رسانده است.

  • دستاورد های جدید در مسیر تعمیق روابط اقتصادی اتحادیه اروپا و چین

خبرگزاری وینرتسایتونگ: پرسه و همچنین هفته نامه ترند، گزارش مفصلی از سابقه همکاری‌های اقتصادی و تفاهم نامه‌های به امضاء رسیده میان چین و اتحادیه اروپایی منتشر کرده اند. گفته می‌شود قرارداد همکاری‌های جدید، فصل نوینی در میزان و نوع همکاری‌های اقتصادی- سیاسی چین و اروپا خواهد بود. دوطرف بیش از هفت سال برای رسیدن به یک توافق نامه همه جانبه به ویژه درحوزه سرمایه گذاری به مذاکره پرداخته اند و در طول این هفت سال، به ویژه در زمان ریاست جمهوری ترامپ، این گفتگو ها تقریبا مسکوت مانده بود. از اهداف اصلی این قرارداد همکاری، ایجاد بازار مناسب برای دوطرف می‌باشد که همزمان با انتقاد برخی از اعضای اتحادیه روبرو شده است. همزمان بایدن نیز اعلام کرده است که سیاست سختی را در مقابل چین خواهد داشت و برای رسیدن به اهداف خود از تمامی همپیمانان و شرکای اقتصادی اروپایی خود دعوت به همکاری کرده است.

  • شرکت زیرمجموعه OMV، زمین‌های استخراج نفت خود در قزاقستان را به فروش می رساند

روزنامه کوریه: شرکت رومانیایی زیرمجموعه شرکت نفت و گاز اتریش OMV زمین‌های نفت خیز خود در قزاقستان را به فروش می رساند. با این تغییر، میزان استخراج نفت خام این شرکت 4 درصد نسبت به سال 2019 کاهش خواهد یافت. این شرکت با پیوستن به مجموعه OMV اتریش و حضور در منطقه قزاقستان همزمان در صنعت بالا دستی وارد شد و از سال 1998 فعالیت خود را آغاز کرده است. این زمین‌ها در بخش شمالی دریای خزر قرارگرفته اند. گفته می‌شود، این فروش به دلیل تغییر در سیاست های کلان شرکت نفت و گاز اتریش می‌باشد.

  • زیان مالی وارده بحران کرونا به اقتصاد اتریش تا ژانویه 2021

روزنامه کوریه: گزارش بانک رایفایزن اتریش در خصوص زیان مالی وارده بر بدنه اقتصادی اتریش در زمان بحران کرونا نشان از زخم عمیقی در بدنه اقتصاد این کشور دارد. بر اساس این گزارش میزان صدمات مالی تا کنون برابر با درآمدناخالص داخلی اتریش در مدت سه سال گذشته می‌باشد. این گزارش همچنین میزان مصرف داخلی را در اتریش خوب ارزیابی کرده و پیش بینی می‌کند که کاهش رشد اقتصادی هرچند زمان زیادی برای جبران نیازمند است با این وجود مصرف داخلی بخشی از آن را تا سال 2022 جبران خواهد کرد و از سال 2023 می‌توان شرایط را به طور نسبی مناسب دانست.

رایفایزن در ادامه میزان صرفه جویی اتریشی‌ها در سال گذشته 25 درصد ارزیابی کرده است و همچنین در ادامه می افزاید: توان مالی افرادی که کارخود را از دست نداده اند همچنان یکسان باقی مانده است ولی با این وجود 37 درصد شاغلین، در سال اینده نیمی از درآمد خود را ناچار برای ضرر و زیان‌های وارده در سال 2020 پرداخت خواهند کرد.

  • کاهش درآمدهای مالیاتی دولت به دلیل کمتر بودن نرخ مالیات گازوئیل نسبت به بنزین سوپر

روزنامه استاندارد: مالیات بر گازوئیل 8.5 سنت کمتر از میزان مالیات بر بزین سوپر می‌باشد و این تفاوت از سال 2010 تا کنون سبب شده تا درآمدهای مالیاتی دولت در حوزه سوخت 7.2 میلیارد یورو کاهش یابد. به گزارش کلوپ حمل و نقل اتریش (VCÖ)، 80 درصد سوخت مورد استفاده خودرو های شخصی و باری در سال گذشته گازوئیل بوده است که در حدود 600 میلیون درآمد مالیاتی برای دولت به همراه داشته است. کلوپ حمل و نقل و اتومبیل رانی اتریش با اشاره به آمارهای فوق، خواستار لغو معافیت ها و کاهش مالیات برای گازوئیل شده است و معافیت های این حوزه را در تناقض با اهداف محیط زیستی اتریش می داند.

همچنین طبق آمار وزارت فدرال امور دارایی اتریش، درآمد مالیاتی دولت از جایگاه سوخت های فسیلی در سال 2020، به سبب کاهش رفت و آمد ها در زمان بحران کرونا در حدود 795 میلیون یورو نسبت به مدت زمان یکسان سال 2019 کاهش داشته است. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما