معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۰/۲۱- ۰۹:۵۱ - مشاهده: ۵۵۱

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان (هفته دوم و سوم دی ماه 1399)

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان در هفته دوم و سوم دی ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته است به شرح زیر می‌باشد؛

اخبار اقتصادی داخلی

جمهوری آذربایجان یکی از کشورهایی است که بالاترین شاخص امید اقتصادی را دارد

خبرگزاری «ترند»: 19 دی ماه

در نظرسنجی انجام شده توسط Gallup International بیان شده است که آذربایجان یکی از کشورهایی است که بیشترین نتایج را در شاخص امید اقتصادی برای سال 2021 دارد. براساس این نظرسنجی، 25 درصد از جمعیت جهان انتظار رونق اقتصادی در سال 2021 را دارند و 46 درصد نیز برای مشکلات آماده می‌شوند. در بین کشورها نیجریه (58 درصد)، آذربایجان (47 درصد) و ویتنام (45 درصد) بیشترین شاخص امید اقتصادی را دارند. کشورهای عمده از نظر بدبینی اقتصادی انگلیس، بلغارستان و ایتالیا هستند.

احیا و توسعه مناطق آزاد شده در چهار مرحله انجام می‌شود 

خبرگزاری «ترند»: 19 دی ماه

میکائیل جباراف وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان در جلسه مربوط به نتایج سال 2020 که به صورت آنلاین و با حضور رئیس جمهور برگزار شد، گفت: طرح بازسازی و توسعه سرزمین‌های آزاد شده هماهنگ با دستورات رئیس جمهور الهام علی اف تهیه شده است. در فرآیند تهیه و بحث و بررسی کلیه نظرات شورای اقتصادی مورد توجه قرار گرفت و بر این اساس ارائه شد. اقدامات انجام شده توسط دولت برای بازسازی و توسعه مناطق آزاد شده و پتانسیل اقتصادی این مناطق، زمینه‌ای را برای جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی جدید به کشور، به ویژه در بخش غیر نفتی ایجاد می‌کند. برنامه‌ریزی شده است که فعالیت‌ها در چهار مرحله انجام شود تا از رویکرد جامع برای بازسازی و توسعه سرزمین‌های آزاد شده اطمینان حاصل شود. مرحله اولیه شامل حل مسائل مدیریتی، امنیتی و زیرساختی و مراحل بعدی شامل فعالیت‌های خدمات اجتماعی، بازسازی و توسعه اقتصاد است. مطابق با دستورات رئیس جمهور، با در نظر گرفتن منابع طبیعی هر منطقه، بخش‌های اقتصادی سنتی، چهارراههای حمل و نقل، و همچنین مجاورت با راهروهای حمل و نقلی بازسازی شده و در حال ساخت، مشخصات و تخصص هر منطقه اقتصادی پیش‌بینی شده است. همچنین، به منظور صرفه‌جویی در بودجه و افزایش کارایی سرمایه‌گذاری‌ها، استفاده گسترده از مشارکت دولتی و خصوصی در اجرای پروژه‌های سرمایه‌گذاری در زمینه حمل و نقل جاده‌ای، تاسیسات، تولید انرژی سنتی و جایگزین، سیستم‌های آبیاری و احیای زمین و غیره پیشنهاد شده است که یک رژیم اقتصادی ترجیحی ویژه در مناطق آزاد شده اعمال شود.

برای رشد اقتصادی 3.4 درصدی برنامه‌ریزی می‌کنیم - وزیر اقتصاد

خبرگزاری «ترند»: 19 دی ماه

میکائیل جباراف وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان در جلسه مربوط به نتایج سال 2020 که به صورت آنلاین و با حضور رئیس جمهور برگزار شد، گفت: هنگام برنامه‌ریزی شاخص‌های اقتصاد کلان برای سال 2021 به ویژه کار بازسازی گسترده در مناطق آزاد شده یکی از محرک‌های رشد فعال در بخش غیر نفتی و به طور کلی در اقتصاد ما خواهد بود. پیش‌بینی‌های ما نسبت به پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی برای اقتصاد آذربایجان در سال 2021 (در ماه اکتبر ارایه شد) خوشبینانه تر است. ما نرخ رشد را تقریبا دو برابر بیشتر پیش‌بینی می‌کنیم. اگر آنها نرخ رشد را بین 1.7-2 درصد پیش‌بینی می‌کنند، ولی ما با توجه به پارامترهای پذیرفته شده نرخ رشد اقتصادی را به 3.4  درصد می‌رسانیم.

رئیس جمهور آذربایجان: «ساخت راه آهن فضولی- شوشا مورد نظر ماست»

خبرگزاری «آپا»: 18 دی ماه 1399

الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان در کنفرانس ویدئویی درباره نتایج سال 2020 گفت: در خصوص ساخت راه آهن دستور داده شد ، مقدمات در حال انجام است. ساخت خط آهن هورادیز-فضولی و سپس راه آهن فضولی- شوشا نیز برنامه‌ریزی شده است. برنامه اجرا باید تصویب شود. پس از بازگشت شهروندان به شوشا، این جاده به بهره برداری می‌رسد. اما در هر صورت، کار طراحی در حال انجام است و منابع مالی باید اختصاص یابد. برای تأمین دسترسی آسان به شوشا باید یک راه آهن ساخته شود. این پروژه امسال راه اندازی می‌شود.

راه آهن هورادیز - آقبند در منطقه زنگیلان در نزدیکی مرز ارمنستان - بازسازی خواهد شد. زیرا دشمن این جاده را به طور کامل تخریب کرده است. این جاده برای افتتاح راهرو نخجوان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

الهام علی اف گفت که ایجاد شهرها در مناطق آزاد شده پس از ارزیابی بین‌المللی آغاز می‌شود

خبرگزاری «آپا»: 18 دی ماه

الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان در کنفرانس ویدئویی درباره نتایج سال 2020 گفت: ما نمی‌توانیم بدون ارزیابی شرکت‌های خارجی کار بازسازی شهرها را شروع کنیم. زیرا اکنون اجرای پروژه‌های زیربنایی آغاز شده و برخی از آنها در حال اجرا هستند. ما می‌توانیم کار بازسازی خانه‌ها، یا بهتر بگوییم، ساخت آن خانه‌های ویران شده و ایجاد شهرها را فقط پس از ارزیابی بین‌المللی آغاز کنیم. در غیر این صورت، در دادگاه، طرف مقابل ممکن است بی دلیل ما را به جعل برخی از حقایق متهم کند. بنابراین، اول از همه، ما باید همه مدارک را با حضور شرکت‌های بین‌المللی انجام دهیم. پس از آن می‌توانیم روند بازسازی شهرها را شروع کنیم.

بخش کشاورزی آذربایجان سال گذشته 2 درصد رشد داشته است

خبرگزاری «آپا»: 18 دی ماه

اینام کریم اف وزیر کشاورزی جمهوری آذربایجان در اجلاس نتایج سال 2020 که به ریاست رئیس جمهور برگزار شد، گفت: پویایی مثبت توسعه در کشاورزی با افزایش 2 درصدی در این بخش، 1 درصد در تولید محصولات زراعی و 2.9 درصد در دامها در سال 2020 نیز ادامه یافت. در طی همه‌گیری فعالیت‌های بخش کشاورزی مطابق با چالش‌های موجود سازمان یافته و تولید بی‌وقفه محصولات کشاورزی را تضمین کرده است. در سال 2020 میلادی در بیش از یک هکتار زمین گندوم کاشته شد و قرار است در سالهای آینده با توجه به مناطق آزادشده، میزان بذر این منطقه حدود 10 درصد افزایش یابد. پویایی رشد در تولید سایر محصولات نیز ادامه داشت. بر اساس ارقام اولیه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته سبزیجات 2.5 درصد، میوه 4.2 درصد ، توتون 15 درصد و سیب زمینی 2.1 درصد  بیشتر تولید شده است. در بخش پنبه نیز نتایج بالایی حاصل شده است. امسال بیش از 335 هزار  تن پنبه از 100 هزار هکتار برداشت شده است.

توسعه باغبانی فشرده به عنوان یکی از زمینه‌های دارای ارزش افزوده بالا نتایج مثبتی به همراه داشته است. در سال 2020  باغ‌های فشرده و بسیار متراکم 14 درصد از کل باغ‌ها را تشکیل می‌دهند. برای کاشت باغ‌های فندق، زیتون، انار و مرکبات حمایت مالی اضافی انجام می‌شود. پویایی مثبت در بخش دام حفظ شده و بر اساس نتایج اولیه تولید گوشت 3.1  درصد و تولید شیر 1.7  درصد افزایش یافته است.

آذربایجان سال گذشته 1.15 میلیارد کیلووات ساعت برق صادر کرد

خبرگزاری «آپا»: 18 دی ماه

پرویز شهبازاف وزیر انرژی جمهوری آذربایجان در اجلاس نتایج سال 2020 که به ریاست رئیس جمهور برگزار شد، گفت: سال گذشته 1.15 میلیارد کیلووات ساعت برق صادر کرده‌ایم. کار در زمینه ایجاد و بازیابی ظرفیت تولید برق ادامه داشته است. به عنوان بخشی از برنامه‌های مربوطه، در مجموع 1300 مگاوات برق احیا شده است، ساخت نیروگاه و ایستگاه نیرو 385 مگاواتی قوبو در حال انجام است. سیستم جدید SCADA در حال ساخت است. کارهای مربوط به ساخت نیروگاه حرارتی جدید با ظرفیت تولید حداکثر 550 مگاوات با مشارکت سرمایه‌گذاری خارجی در حال انجام است.

مرکز تحلیل و هماهنگی انقلاب چهارم صنعتی تأسیس شد

خبرگزاری «آذرتاج»: 18 دی ماه

الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان فرمانی را در مورد ایجاد مرکز تحلیل و هماهنگی انقلاب چهارم صنعتی تحت وزارت اقتصاد جمهوری آذربایجان امضا کرد. براساس این فرمان نهاد حقوقی عمومی «مرکز تجزیه و تحلیل و هماهنگی انقلاب چهارم صنعتی» نزد وزارت اقتصاد تأسیس شد. این مرکز بین جمهوری آذربایجان و سازمان‌های بین‌المللی فعال در زمینه انقلاب چهارم صنعتی همکاری و هماهنگی خواهد کرد و همچنین چالش‌ها، ابتکارات، استراتژی‌ها و پروژه‌های اقتصاد دیجیتال را تحلیل و هماهنگی می‌کند. تأمین، نگهداری و بهره‌برداری از مرکز و همچنین بازپرداخت هزینه‌های ناشی از تعهدات بین‌المللی مربوطه با هزینه بودجه دولت و همچنین درآمد حاصل از فعالیتها، کمکهای مالی و سایر منابع منع نشده توسط قانون، انجام می‌شود.

سرمایه مجاز یک شرکت مخصوص به آژانس توسعه کارآفرینی کوچک و متوسط افزایش یافت

خبرگزاری «رپورت»: 15 دی ماه

سرمایه مجاز شرکت «همکاری راحت و ایمن در توسعه بیزینس» مخصوص به آژانس توسعه کارآفرینی کوچک و متوسط نزد وزارت اقتصاد جمهوری آذربایجان 4.5 برابر افزایش یافته و به 4.5 میلیون منات رسیده است. گفتنی است این شرکت در نوامبر سال 2019 تاسیس شده و سرمایه مجاز آن یک میلیون منات بوده است. این شرکت تجاری یکی از هماهنگ‌کنندگان طرح «ابشرون خرم» است که توسط این آژانس اجرا می‌شود.

وصال قاسملی: بودجه دولت امسال رشد اقتصادی را بازیابی می‌کند

خبرگزاری «آذرتاج»: 15 دی ماه

وصال قاسملی مدیر اجرایی مرکز تحلیل و ارتباطات اصلاحات اقتصادی در خصوص بودجه دولتی سال 2021 گفت: رئیس جمهوری آذربایجان قانون در مورد بودجه دولت برای سال 2021 را تصویب کرد. در سایه فرمانده کل قوا و ارتش کشورمان پس از تامین تمامیت ارضی آذربایجان، بودجه دولت در حال انطباق با شرایط و فضای جدید است. آذربایجان نیز مطابق با گرایش‌های بزرگ جهانی در حال گسترش بودجه دولتی خود است.

در قرن نوزدهم هزینه‌های عمومی در کشورهای پیشرفته 8 درصد تولید ناخالص داخلی بود، اما اکنون به 40 درصد رسیده است. در آذربایجان نیز در سال 2021 سهم هزینه‌های بودجه دولت از تولید ناخالص داخلی 37.7 درصد پیش‌بینی شده است. حتی بانک بازسازی و توسعه اروپا در گزارش خود درباره کشورهای در حال انتقال از عبارت «دولت برمی‌گردد» استفاده کرد. اولویت‌های اصلی بودجه دولت برای سال 2021 افزایش بیشتر توان دفاعی و امنیتی کشور پس از جنگ میهنی، ادغام مجدد قره باغ، ترمیم رشد اقتصادی و رفاه اجتماعی است. بنابراین، هزینه‌های بودجه دولت در سال 2021 میلادی 28.5 میلیارد منات پیش‌بینی شده است که 16.9 درصد بیشتر از اجرای واقعی در سال 2019 میلادی و 5.9 درصد بیشتر از سال 2020 است. به منظور متعادل‌سازی هزینه‌های رو به رشد بودجه دولت ، نرخ رشد درآمدهای بخش غیرنفتی در بودجه دولت برای سالجاری 15 درصد پیش‌بینی شده است، به عبارت دیگر، نرخ رشد خود بخش غیرنفتی 4.8 برابر بیشتر از 3.1 درصد خواهد بود. البته 7.6 درصد یا 880 میلیون منات درآمد بودجه دولت در بخش غیرنفتی انتقال از صندوق ضمانت برای بدهی عمومی و ضمانت‌نامه‌ها است و 2.1 درصد یا 250 میلیون منات کسر سود بانک مرکزی است. در حالی که جذب منابع جدید درآمد در فضای مالی «بار بودجه» بخش واقعی غیرنفتی را کاهش می‌دهد، خطرات خدمات بدهی دولتی را افزایش می‌دهد. با این حال، با توجه به اینکه نسبت بدهی عمومی‌به تولید ناخالص داخلی در آذربایجان 23.3 درصد است که کمتر از استراتژی است  30 درصدی است، پس اولویت مطابق با شرایط فعلی به درستی انتخاب شد. پیش‌بینی بودجه تلفیقی و کسری بودجه دولت در سال 2021 کمتر از سال 2020 و همچنین حساب جاری با تراز مثبت ، پایه‌ای اساسی برای ثبات منات و مهار تورم ایجاد می‌کند. نکته اصلی جذب سرمایه‌گذاری در کشور از طریق گسترش مالی و سیاست نرم پولی و همچنین ایجاد فضای کسب و کار و مشوق های مناسب است. زیرا ضریب مالی نه در سراسر کشور، بلکه در هنگام بازسازی در قره باغ می‌تواند بالاتر باشد.

برنامه توسعه قره باغ نه تنها توسط دولت، بلکه توسط سازمان‌های بین‌المللی، بانک ها، سرمایه‌گذاران خارجی و محلی و منابع دیگر نیز تأمین می‌شود. سرمایه‌گذاری دولتی در این زمینه نقش محرک خواهد داشت. سهم هزینه‌های مربوط به اجرای سیاست‌های تامین اجتماعی در سال 2019 و در مقایسه با رقم مربوط به سال 2020 به ترتیب 7.8 درصد و 0.2  درصد در بودجه دولت برای سال 2021 افزایش یافته است. مثل همیشه، شهروند آذربایجان در مرکز سیاست الهام علی اف رئیس جمهور است. به ویژه بسته اجتماعی خانواده‌های شهدا و معلولان جنگ به طور قابل توجهی گسترش می‌یابد.

پارلمان آذربایجان بودجه سال 2021 را تصویب کرد

خبرگزاری «آپا»: 8 دی ماه

در جلسه امروز مجلس ملی پاکت بودجه دولت برای سال 2021 در قرائت دوم مورد بحث قرار گرفت. پس از مذاکرات پیش‌نویس بودجه دولت و تلفیق 2021 و همچنین پروژه‌های مندرج در پاکت بودجه به رأی گذاشته شد و در قرائت دوم تصویب شد.

گفتنی است درآمدهای بودجه دولتی برای سال 2021 میلادی 25 میلیارد 427 میلیون منات در نظر گرفته می‌شود که این نیز در حجم 33.6 درصد تولید ناخالص داخلی می‌باشد که در مقایسه با پیش‌بینی سال 2020 میلادی 1 میلیارد 303 میلیون منات و یا 5.4 درصد بیشتر است.

هزینه‌های بودجه دولت برای سال 2021 میلادی 28 میلیارد 542 میلیون منات (37.7 درصد تولید ناخالص داخلی) پیش‌بینی می‌شود که این نیز با شاخص‌های سال 2020 میلادی 1 میلیادر 50.8 میلیون منات و یا 3.8 درصد بیشتر است.

در بودجه دولت سال آینده حداقل معیشت 196 منات تعیین شده است

خبرگزاری «آپا»: 8 دی ماه

در بودجه دولت برای سال 2021  حداقل معیشت 196 منات تعیین شده است. حداقل معیشت برای سال 2021 برای کشور 196 منات، از جمله برای جمعیت توانمند 207 منات، برای بازنشستگان 162 منات، برای کودکان 175 منات پیش‌بینی می‌شود. این رقم در مقایسه با سال 2020 بصورت میانگین 6 منات و یا 3.1 درصد بیشتر است.  این لایحه به رأی‌گیری گذاشته شد و در اولین قرائت تصویب شد.

خبرگزاری رپورت: 18 دی ماه

  • الهام علی اف: «از این پس خانه‌های مسکونی برای آوارگان جنگی فقط در زمین‌های آزاد شده ساخته می‌شود.»
  • دومین قطار کانتینری حامل بار از ترکیه به چین با عبور از خاک جمهوری آذربایجان وارد شهر " شی ان " در چین شد.

خبرگزاری شرق: 18 دی ماه

  • با ابتلای ۷۹۹ نفر دیگر به کرونا در شبانه‌روز گذشته مجموع مبتلایان به این ویروس در جمهوری آذربایجان به ۲۲۲ هزار و ۲۰۰ نفر و با مرگ ۲۶ نفر دیگر تعداد جانباخته‌ها به ۲۸۱۸ نفر رسید.
  • اردوغان دستور انجام اقدامات ضروری برای احداث خط گازی نخجوان – ایغدیر را صادر کرد.
  • رئیس جمهور آذربایجان: با وجود کاهش ۴ درصدی اقتصاد کشور در سال گذشته بخش صنایع غیر نفتی ۱۱ درصد افزایش داشته است.

ینی مساوات: 18 دی ماه

  • جلسه بررسی عملکرد دولت در سال ۲۰۲۰ میلادی به ریاست رئیس جمهور آذربایجان و به صورت ویدیو کنفرانسی برگزار شد.

اوچ نقطه: 18 دی ماه

  • جمهوری آذربایجان پهپاد‌های ویژه برای پاکسازی اراضی از اشغال آزاد شده از مین‌ها خریداری می‌کند.
  • جمهوری آذربایجان مقدمات آمادگی برای آغاز واکسیناسیون کرونا را آغاز کرده است.

کاسپی: 18 دی ماه

  • بر اساس پیش‌بینی بانک جهانی، اقتصاد جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۲۱ میلادی ۱.۹ درصد و تولید ناخالص ملی این کشور ۴.۵ درصد رشد خواهد داشت.

اخبار اقتصادی دوجانبه با ایران

شرکت ADY Express حجم بارهای حمل شده در ترمینال آستارا را افزایش داده است

خبرگزاری «آپا»: 17 دی ماه

شرکت ADY Express زیرمجموعه شرکت راه آهن جمهوری آذربایجان و مجری ترمینال باری آستارا واقع در خاک جمهوری اسلامی ایران حجم بارهای حمل شده به اینجا را افزایش داده است. به گزارش این شرکت در سال 2020 حجم کل بارهای حمل شده در ترمینال آستارا به 422 هزار 100 تن یا 8918 واگن بوده است که 16 درصد بیشتر از سال 2019 است. بطوری که، حجم کل بارهای حمل شده در ترمینال آستارا در سال 2019 بالغ بر 363 هزار 842 تن بوده است. براساس این گزارش، متوسط حجم روزانه بارهای حمل شده در ترمینال آستارا در سال 2020 یک هزار و 384 تن یا 29 واگن بوده است.

در مورد نوع بار، 37 درصد از محموله‌های حمل شده در طول 12 ماه چوب و مواد چوبی ، 20 درصد مصالح ساختمانی (سیمان، کلینکر، کاشی و غیره)، 13 درصد میوه و سبزیجات، 11 درصد کانتینر، 8 درصد غلات (جو، غلات، گندم و عدس) و 11 درصد متعلق به سایر محموله‌ها بود. بیشتر بارهای عبوری از ترمینال باری آستارا که بخشی از کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال و جنوب است، به روسیه و ایران تعلق دارد. طی 12 ماه سال گذشته 75 درصد از بارهای منتقل شده از اینجا بارهای ترانزیتی منتقل شده از طریق خاک آذربایجان بوده است.

سفیر ایران: آزادسازی قره باغ فرصت خوبی برای توسعه روابط اقتصادی ایجاد کرده است

خبرگزاری «آذرتاج»: 15 دی ماه

سید عباس موسوی سفیر ایران در آذربایجان گفت: آزادسازی منطقه قره باغ پایه خوبی برای مرحله جدیدی در توسعه روابط اقتصادی بین ایران و آذربایجان ایجاد کرده است.

پتانسیل زیادی برای توسعه بیشتر روابط اقتصادی متقابل وجود دارد و باید از این پتانسیل استفاده شود. با توجه به واقع شدن منطقه اردبیل در مرز با مناطق آزادشده آذربایجان، شرکتهای این استان می‌توانند در کار بازسازی قره باغ شرکت کنند. شرکت‌های ایرانی تجربه قابل توجهی در بخش ساخت و ساز و نیز در بخش کشاورزی دارند. ایران از عملیات نظامی آغاز شده توسط ارتش آذربایجان برای آزادسازی قره باغ از اشغال، بر اساس قوانین بین‌المللی حمایت کرد و موضع باکو را توجیه کرد. در حال حاضر، با آغاز احیا منطقه توسط دولت آذربایجان، یک فرصت ارزشمند برای مناطق مرزی، به ویژه برای اردبیل وجود دارد. مشارکت ایران در بازسازی قره باغ هم به نفع کشورمان و هم به نفع آذربایجان است.

آزادی سرزمین‌های آذربایجان در مرز با ایران باعث احیای اقتصادی این کشور نیز خواهد شد

خبرگزاری «اسپوتنیک.آذ»: 9 دی ماه

"فواد ابراهیم اف" کارشناس مسائل اقتصادی جمهوریآذربایجان در مصاحبه با خبرگزاری «اسپوتنیک.آذ» گفت: «در چارچوب سفر هیأت نمایندگی جمهوریآذربایجان به سرپرستی شاهین مصطفی یف معاون نخست وزیر این کشور به جمهوری اسلامی ایران مسائل مهمی مورد مذاکره قرار گرفت. همکاری در زمینه اقتصادی برای هر دو کشور ـ ایران و آذربایجان مهم است. آذربایجان مولف پروژه‌های زیربنایی در منطقه است. از این منظر، با استفاده از این کریدورها می‌توان فعالیت اقتصادی ایران را تأمین کرد. پروژه‌های زیربنایی که پس از آزادی زنگیلان جمهوری آذربایجان در این منطقه اجرا می‌شود، باعث احیای اقتصاد ایران خواهد شد. برقراری مناسبات اقتصادی در این منطقه از نظر اقتصادی تأثیر مثبتی بر ایران خواهد داشت».

 

همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای و بین‌المللی

«سوکار تریدینگ» قرارداد بلند مدت برای تأمین نفت به بلاروس امضا کرد

خبرگزاری «رپورت»: 17 دی ماه

شرکت «سوکار تریدینگ» (SOCAR Trading) که یکی از شرکت‌های تابعه شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان (SOCAR) است، یک قرارداد بلند مدت با شرکت نفت بلاروس (BNK) برای تأمین نفت آذربایجان و همچنین انواع دیگر بالقوه نفت به پالایشگاه‌های بلاروس منعقد کرده است. این قرارداد برای مدت یک سال با امکان تمدید بیشتر در آینده امضا شد. شرکت «سوکار تریدینگ» در سال 2020 به بلاروس یک میلیون تن نفت «آذری لایت» و دیگر انواع نفت انتقال داده است. بر اساس گزارشات در سال 2021 حجم نفت ارسال شده به پالایشگاه‌های  بلاروس ممکن است همان مقدار و یا بیشتر باشد.

گفتنی است شرکت «سوکار تریدینگ» به بیش از 100 پالایشگاه جهان نفت ارسال می‌کند و در تمامی‌بازارهای بین‌المللی حضور دارد. امروز شرکت «سوکار تریدینگ» یکی از بزرگترین شرکتهای بازرگانی است و بیشتر نفتی که می‌فروشد در آذربایجان تولید نمی‌شود. بلاروس پس از اختلافات دوره‌ای با روسیه، تأمین‌کننده اصلی و سنتی خود، بر سر قیمت نفت راههای خرید نفت خام برای دو پالایشگاه خود را متنوع می‌کند. بلاروس که همچنان نفت روسیه را از طریق خط لوله اصلی حمل و نقل و راه آهن «دروژبا» دریافت می‌کند، بر روی مسیرهای تأمین جایگزین برای انتقال مواد اولیه به این پالایشگاه‌ها کار می‌کند. نفت از طریق مسیر دریای و از طریق بندرهای کلیپدا و اودسا تأمین می‌شود. نفت از بندر اودسا از طریق خط لوله اصلی انتقال نفت اودسا-برودی و سپس به پالایشگاه موزیر، یکی از خطوط لوله «دروژبا» و از بندر کلیپدا با قطار به نفتان تا نووپولوتسک رسانده می‌شود.

الهام علی اف: « می‌توانیم اولین بار را از آذربایجان از طریق ارمنستان و نخجوان به ترکیه ارسال کنیم»

خبرگزاری «رپورت»: 11 دی ماه

الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان خلوصی آکار وزیر دفاع ملی ترکیه و هیئت همراه را به حضور پذیرفت. الهام علی اف در این ملاقات گفت: « در مدت کوتاهی جاده هورادیز به زنگیلان به طور موقت ساخته شد، من خودم آن راه را رفتم، این مسیر را می‌توان راحت و با سرعت زیاد رفت. ساخت راه آهن حداکثر 2 سال به طول خواهد انجامید. با این حال، نظر ما این است که نباید منتظر این تاریخ باشیم و می‌توان آنها را با قطار به هورادیز و سپس با کامیون‌ها منتقل کرد. این در حال حاضر یک موضوع مهم در دستور کار ما است. من فکر می‌کنم و اطمینان دارم که ما می‌توانیم اولین محموله را از آذربایجان از طریق ارمنستان و نخجوان به ترکیه ارسال و دریافت کنیم. بنابراین، افتتاح راهرو نخجوان، بخش مهمی از بیانیه امضا شده در 10 نوامبر، اجرا خواهد شد.»

آذربایجان طی یازده ماه بیشترین محصولات را به ایتالیا ارسال کرده است

خبرگزاری «آذرتاج»: 11 دی ماه

به گزارش کمیته دولتی گمرک طی ماههای ژانویه-نوامبر جمهوری آذربایجان بیشترین محصول را به ایتالیا صادر کرده است. طی یازده ماه ایتالیا، ترکیه و روسیه در فهرست کشورهای مهم صادراتی قرار گرفتند. صادرات به ایتالیا 4 میلیارد و 98.9 میلیون دلار آمریکا، به ترکیه  2 میلیارد و 506.9 میلیون دلار و به روسیه  644.6 میلیون دلار بوده است. ایتالیا، ترکیه و روسیه همچنین در فهرست کشورهای مهم در حجم مبادلات تجاری با جمهوری آذربایجان قرار دارند. گردش تجاری با ایتالیا 4 میلیارد و 462.5 میلیون دلار ، با ترکیه  3 میلیارد و 910.4 میلیون دلار، با روسیه  2 میلیارد و 417.6 میلیون دلار می‌باشد.

اولین گاز طبیعی از طریق کریدور گاز جنوبی به اروپا رسانده شد

خبرگزاری «ترند»: 11 دی ماه

امروز خط لوله «تاپ»، آخرین بخش از کریدور گاز جنوبی، انتقال گاز تجاری از  جمهوری آذربایجان به اروپا را آغاز کرد. برای اولین بار در تاریخ ، آذربایجان موفق شده گاز طبیعی خود را از طریق خطوط لوله به بازار اروپا صادر کند. پس از اینکه روز 15 نوامبر خط لوله «تاپ» به شبکه توزیع گاز ایتالیا وصل شد، امروز گاز طبیعی برای منظور تجاری از منطفه مالندوگنو و از طریق شبکه توزیع گاز به ایتالیا، از منطقه نئا مسیم ویرا از طریق شبکه دسفا به یونان و بلغارستان رسانده شده است. آذربایجان با دسترسی مستقیم به بازار گاز اروپا که بزرگترین وارد کننده گاز طبیعی در جهان است، فرصت‌های صادراتی خود را متنوع کرده است. این نه تنها برای اقتصاد کشور ارزش افزوده در پی دارد، بلکه موجب تقویت استقلال اقتصادی آذربایجان می‌شود. رونق عبدالله یف رئیس شرکت «سوکار»  درباره اولین حمل و نقل گاز از طریق تاپ گفت: هفت سال پیش ما تصمیم نهایی سرمایه‌گذاری را با شرکای خود گرفتیم و با امضای توافق‌نامه‌های خرید 25 ساله گاز با شرکت‌های توزیع گاز اروپا، این کار را آغاز کردیم. ساخت سه خط انتقال گاز به هم پیوسته 3500 کیلومتری که برخی در آن زمان غیرممکن می‌دانستند، به اتمام رسید. گاز آذربایجان امروز در اروپا است. اروپا با دستیابی به گاز طبیعی از یک منبع جدید از طریق یک مسیر جایگزین، امنیت انرژی خود را تقویت می‌کند. کاهش تولید در اروپا نیاز به حجم بیشتری از گاز در بازار را ایجاد می‌کند و گاز آذربایجان به رفع این نیاز کمک می‌کند. بنابراین، اهمیت آذربایجان برای قاره کهن افزایش خواهد یافت. گفتنی است مرحله دوم تحقیقات بازار برای گسترش بیشتر تاپ و افزایش ظرفیت خط لوله به 20 میلیارد متر مکعب در تابستان 2021 آغاز می‌شود.

هیأت نمایندگی به سرپرستی شاهین مصطفی یف به روسیه سفر کرد

خبرگزاری «آپا»: 8 دی ماه

هیأت نمایندگی به سرپرستی "شاهین مصطفی یف" معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان در روز 25 دسامبر سال جاری به روسیه سفر کرد.

به گزارش خبرگزاری «آپا» به نقل از کابینه وزرای جمهوری آذربایجان، سفر هیأت آذربایجانی در چارچوب این با هیأت نمایندگی به سرپرستی "آلکسئی اوئرچوک" معاون نخست وزیر روسیه دیدار کرده است.

در دیدار مذکور وضعیت فعلی و چشم انداز آینده همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های اقتصادی، تجاری، حمل و نقل، انرژی و زیرساخت مورد مذاکره قرار گرفته است.  "شاهین مصطفی یف" در این دیدار با بیان اینکه روسای جمهور هر دو کشور اهمیت ویژه ای برای توسعه روابط دوجانبه‌ای قائل هستند، افزود: روابط روسیه و آذربایجان در سطح استراتژیک قرار دارد. روابط دو کشور در تمام زمینه‌ها از جمله در زمینه اقتصادی به صورت موفقیت آمیز گسترش می یابد.  

همچنین در این دیدار طرفین در مورد همکاری‌های تجاری، وضعیت فعلی تجارت متقابل و مسائل صادرات محصولات کشاورزی آذربایجان تبادل نظر کردند.  

در این دیدار اعلام شده است: «حجم سرمایه‌گذاری‌های متقابل بین دو کشور بیش از 6 میلیارد دلار است. همکاری دو کشور در زمینه حمل و نقل در سطح بالا قرار دارد و حجم انتقال محموله‌ها از طریق کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال و جنوب در 10 ماه سال جاری 18 درصد افزایش یافته است.»

در دیدار مذکور در مورد اقداماتی که در راستای اجرای پروژه اتصال سیستم‌های انرژی آذربایجان ـ ایران ـ روسیه نیز تبادل نظر شده است.

خبرگزاری آذرتاج: 11 دی ماه

  • در ماههای ژانویه-نوامبر سال جاری جمهوری آذربایجان به ارزش 13.1 میلیارد دلار، از جمله به ارزش 1.6 میلیار دلار صادرات داشته است که صادرات محصولات غیر نفتی در مقایسه با دوران مشابه سال گذشته 142 میلیون دلار و یا 8 درصد کمتر بوده است. در 11 ماه سال‌جاری به روسیه به ارزش 628.1 میلیون، به ترکیه 320.6 میلیون، به سوئیس 201.3 میلیون، به گرجستان 117 میلیون و به چین 41.3 میلیون دلار محصولات غیر نفتی صادر شده است.

کاسپی:  9 دی ماه

  • حجم نفت صادر شده از سوی جمهوری آذربایجان در ۱۱ ماه سال جاری میلادی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۵.۱ درصد کاهش و حجم محصولات نفتی صادر شده در همین مدت در مقایسه با سال قبل ۱۷.۱ درصد افزایش داشته است.
  • در ۱۱ ماه سال جاری واردات خودرو به جمهوری آذربایجان در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۹ میلادی ۲۰ درصد افزایش یافته است.

پرتال خبری «آذپلیتیکا.اینفو: 8 دی ماه

  • ارمنستان فضای هوایی خود را به روی هواپیماهای مسافربری ترکیه و جمهوری آذربایجان گشوده است. 
متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما