معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۰/۱۷- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۵۷۱

کرون سوئد، قوی‌ترین ارز جهان در سال 2020

کرون سوئد در سال 2020 با رشد 13.8 درصدی در مقابل دلار آمریکا ، معتبرترین ارز دنیا لقب گرفته است.  از جمله عوامل تقویت کرون، سیاست‌های ارزی بلند مدت و با ثبات بانک مرکزی سوئد، اصلاح  سیاست‌های نرخ بهره از سوی آن بانک و مهمتر از همه این واقعیت است که اقتصاد سوئد نسبتا به خوبی از پس بحران همه‌گیری کرونا برآمده است. اگرچه گفته می‌شود سوئد از نظر کنترل همه‌گیری ویروس کرونا خصوصا در مراقبت از سالمندان شکست خورده است اما اقتصاد آن بر کرونا، پیروز شده است. نرخ برابری کرون در برابر دلار آمریکا از  10.36 کرون در ماه مارس 2020 هم اکنون به  8.22 کرون رسیده است. طبق پیش بینی بانک SEB،  انتظار می‌رود کرون سوئد در سال 2021 نیز همچنان در برابر دلار و یورو تقویت شود. این بانک معتقد است تا اواسط سال 2021، یک دلار به 7.80 کرون و یک یورو نیز به 9.90 برسد.

در میان ارزهای اصلی دنیا از جمله 36 ارز معتبر جهان، کرون سوئد قوی‌ترین ارز در برابر دلار آمریکا در طول سال 2020 بوده است. در ابتدای سال 2020 ، نرخ برابری هر دلار آمریکا 9.36 کرون بود. هنگامی‌که بحران همه‌گیری کرونا در ماه مارس اقتصاد این کشور را فلج کرد، نرخ برابری تا 10.36کرون نیز افزایش یافت. اما پس از آن کرون سوئد به تدریج تقویت شد و اکنون هر دلار آمریکا برابر با 8.22 کرون است.

به گزارش سایت خبر اقتصادی سوئد، Dagens Industry و به نقل از خبرگزاری رویترز و نشریه اقتصادی بارونز آمریکا، کرون سوئد در سال 2020 با رشد 13.8 درصدی در برابر دلارآمریکا ، تنها و با کیفیت ترین ارز معتبرِ دنیا  لقب گرفته است. بعد از کرون سوئد دلار استرالیا با رشد 9.6 درصدی و کرون دانمارک نیز با رشد 9.4 درصدی قرار دارند.  

یکی از عوامل  تقویت کرون، سیاست‌های ارزی بلندمدت و با ثبات بانک مرکزی سوئد (ریکس بانک) ذکر شده است.  دلیل دیگر، اصلاح سیاست‌های نرخ بهره، از سوی بانک مرکزی  این کشور است. در دسامبر 2019 ، بانک مرکزی سوئد، نرح سود منفی را کنار گذاشت. طی سال بعد، بسیاری از بانک‌های مرکزی، به ویژه فدرال رزرو آمریکا، نرخ بهره را به شدت کاهش دادند. نتیجه آن که کرون، قوی تر از دلارِ ضعیف ، ظاهر شد. ریکس بانک، پیش از این با بقیه بانک‌های مرکزی جهان، اندکی اختلاف داشت. اما به گفته کارل هامر، تحلیل‌گر ارشد بانک  SEB، اکنون سیاست های پولی سوئد، دیگر آنقدر سخت‌گیرانه و خصمانه نیست.

اما از دیگر دلایل مهمی‌که می‌توان در تقویت کرون ذکر کرد این واقعیت است که اقتصاد سوئد نسبتا به خوبی از پس بحران همه‌گیری کرونا برآمده است. اگرچه گفته می‌شود سوئد از نظر کنترل همه‌گیری ویروس کرونا خصوصا در مراقبت از سالمندان شکست خورده است اما اقتصاد آن بر کرونا ، پیروز شده است. یکی از دلایل این موفقیت هم محدویت‌ها و سخت‌گیری‌های کمتر در بخش های اقتصادی، صنعتی و تولیدی در مقایسه با سایر کشورها بوده است.

به گفته  تحلیل‌گر ارشد بانک SEB، شرایط برای سوئد، نسبتا خوب پیش رفته است. رشد در مقایسه با سایر کشورها بهتر است و به گفته وی بازار ارز از کشورهایی خرید می‌کند که اساسا قوی به نظر می رسند. جان‌هاسلر ، استاد اقتصاد دانشگاه استکهلم نیز در این خصوص از اصطلاح « پرواز به سمت کیفیت » استفاده می‌کند، یعنی این که سرمایه به دنبال کشورهای امن است. به اعتقاد وی احتمالا اکنون اعتماد به اقتصاد ایالات متحده خراب شده است.  

تقویت کرون سوئد به طور سنتی به نفع واردات این کشور است و با تقویت کرون واردات مواد اولیه برای صنایع بزرگ، ارزان تر تمام می‌شود. اما در بخش صادرات به ضرر آن می‌باشد. در عین حال به نقل از برخی تحلیل‌گران اقتصادی ، اکنون تاثیر آن چندان زیاد نیست و به گفته آنان بخش صادرات سوئد نیز بسیار خوب عمل می‌کند.  

از سوی دیگر و به گفته تحلیل گر ارشد بانک SEB،  یکی از پیامدهای مهم  تقویت کرون  این است که تورم در حال حاضر در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد و افزایش آن دشوار خواهد بود. به بیان ساده، بسیاری از محصولات مصرفی در سوئد وارداتی هستند و با کرون قوی، ارزان‌تر تمام می‌شوند. هدف تورم بانک مرکزی، 2 درصد است، اما طبق آخرین رقم در ماه نوامبر  2020، نرخ تورم تنها 0.2 درصد بوده است. به اعتقاد نامبرده بسیار مهم است که نسبت به هدف تورم، اطمینان وجود داشته باشد اما اگر سال به سال نتوان به آن رسید و هرچه کرون قوی تر شود، رسیدن به آن هدف سخت‌تر می‌شود. نامبرده بر این باور است اگر کرون بیشتر تقویت شود، بانک مرکزی به طور فزاینده‌ای به سمت سیاست‌های سخت گیرانه خواهد رفت و سعی می‌کند روند تقویت آن را کاهش دهد. این می‌تواند منجر به بازگشت به نرخ بهره منفی شود که نه امیدوار است و نه معتقد است بانک مرکزی  تا این حد پیش برود.

لازم بذکر می‌باشد ارزهایی که بهترین تقویت در برابر دلار را در سال 2020 داشتند عبارتند از : کرون سوئد 13.8+ درصد ، دلار استرالیا 9.6+ درصد ، کرون دانمارک  9.4+ درصد، فرانک سوئیس  9.3+ درصد  و یورو  9.8+ درصد  و ارزهایی که در برابر دلار به شدت تضعیف شدند شامل : پزو آرژانتین  28.8- درصد ، رئال برزیل  22.6- درصد ، لیر ترکیه  20- درصد، ناریا نیجریه  19.6- درصد و  هریونیا اوکراین  16.4- درصد  گزارش شده است .

همچنین طبق پیش بینی بانک SEB،  انتظار می‌رود کرون سوئد در سال 2021 نیز همچنان در برابر دلار و یورو تقویت شود. این بانک معتقد است  تا اواسط سال 2021 ، یک دلار به 7.80 کرون و یک یورو نیز به 9.90 کرون برسد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما