معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۰/۱۱- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۷۳

اخبار اقتصادی منطقه ترابوزان ترکیه (هفته اول دی ماه 1399)

اخبار و تحولات اقتصادی منطقه ترابوزان ترکیه در هفته اول دی ماه 1399 که در رسانه‌های این حوزه منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

ارزیابی جهش جدید ویروس کرونا توسط عضو کمیته علمی ویروس کرونا

پرفسور توفیک اوزلو، عضو کمیته علمی ترکیه با ارزیابی گزارش اخیر سازمان بهداشت جهانی در خصوص میزان شیوع 70 درصد بیشتر ویروس کرونا با جهش خود در انگلیس گفت، برخی از کشورهای اروپایی شروع به محدود کردن پروازهای خود به انگلستان کرده‌اند و در صورت صحت جهش ویروس، واکسیناسیون ویروس کرونا در این دوره می‌تواند بی‌اثر شود. وی در ادامه گفت که ویروس کرونا به طور مکرر جهش می‌یابد. پیش از این مشاهده‌ای در خصوص تغییر رفتار ویروس‌های کرونا مشاهده نشده بود. اکنون جنبه متفاوت جهش این ویروس در اصل افزایش 70 درصدی میزان واگیرداری آن است. از آنجایی که اطلاعاتی در خصوص جهش این ویروس در سطح نخست وزیری انگلیس اعلام شده و در صورت صحت آن می‌توان گفت که ویژگی مهمی را کسب کرده است که این به منزله افزایش واگیرداری آن خواهد بود. (گونه باکیش، 22 دسامبر)

صادرات 50 درصد چای ترکیه از استان ریزه صورت می‌گیرد

احمد حمدی گوردوغان، معاون اتحادیه صادرکنندگان شرق دریای سیاه ترکیه گفت: ریزه سهم بزرگی از صادرات چای ترکیه را دارد. زیرا این استان در 11 ماهه اول سال 2020، 7 میلیون و 652 هزار و 492 دلار از مجموع 15 میلیون 452 هزار 479 دلار از صادرات کل چای ترکیه را فقط این استان انجام می‌دهد که این رقم تقریبا 50 درصد از کل صادرات ترکیه می‌باشد. (گونه باکیش، 22 دسامبر)

آزمون کم آبی در ترکیه تازه شروع می‌شود

پروفسور لقمان آلتون، عضو هیأت علمی‌بازنشسته دانشکده جنگلداری دانشگاه کارادنیز تکنیک گفت، گرم شدن کره زمین شروع آزمون بی‌آبی می‌باشد. وی با ترسیم یک تصویر هشداردهنده برای منطقه شرق دریای سیاه شرقی ترکیه، در مورد استفاده از آب هشدار داد و گفت در دو ماه اکتبر و نوامبر امسال نسبت به سال قبل 40 درصد کاهش بارش باران در این منطقه بودیم. از طرفی سالانه به طور متوسط بین 2 تا 5 تن آب برای تولید مواد غذایی یک انسان آب مصرف می‌شود و از آنجایی که جمعیت جهان در سال 2055 به 10 میلیارد نفر خواهد رسید، لذا این به معنای نیاز به تولید بیشتر مواد غذایی و در نتیجه مصرف آب بیشتر برای جمعیت جهان می‌باشد. در این راستا ترکیه که یک کشور فقیر در زمینه آب می‌باشد، لذا لازم است برنامه‌ریزی‌هایی برای این موضوع انجام گیرد. از آنجایی که استان آرتوین یکی از مناطق پر باران‌ترین‌های ترکیه است، امسال با کاهش باران مواجه شده و لذا نیاز دارد برای آینده تدابیری اندیشیده شود. (گونه باکیش، 23 دسامبر)

اتاق تجارت و صنعت ترابوزان در تلاش برای خرید مواد سوختی ارزان برای اعضای اتاق می‌باشد

در پی شیوع ویروس کرونا و وضعیت بد اقتصادی اصناف، اتاق تجارت و صنعت ترابوزان در تلاش برای حمایت از اعضای اتاق می‌باشد و در این راستا سوآت حاج صالح اوغلو، رئیس اتاق تجارت و صنعت ترابوزان در دیدار با مدیر بازاریابی شرکت نفتی شل یک پروتکل همکاری امضا کرد. در این پروتکل همکاری قرار شده خرید سوخت برای اعضای اتاق تجارت و صنعت ترابوزان در شرکت نفتی شل با تخفیف انجام می‌گیرد. در این مدل تخفیف اگر اعضای اتاق از جایگاه‌های سوخت شرکت شل در سطح کل ترکیه در عرض یک ماه تا 100 هزار لیر خرید کنند، 6 درصد تخفیف و اگر بین 100 هزار تا 250 هزار لیر خرید کنند 7.4 درصد تخفیف و بیشتر از آن 8 درصد تخفیف از شرکت شل دریافت خواهند کرد. (گونه باکیش، 23 دسامبر) 

اهدا 125 تبلت به دانش آموزان کم بضاعت

اتاق تجارت و صنایع اونیه و بورس تجارت شهرستان اونیه از کارزاری با عنوان فراموش نکردن دانش‌آموزانی که به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا از راه دور آموزش می‌بیندند، حمایت کردند. در این حمایت 125 تبلت به دانش‌آموزان کم بضاعت سه شهرستان آککوش، چای باشی و ایکیزدره هدیه داده شد تا آنها نیز از آموزش‌های راه دور بهره‌مند شوند. این کارزار در سطح اتحادیه بورس‌ها و اتاق‌های ترکیه آغاز شده است. (سایت خبری orduolay - 22 دسامبر)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما