معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۰/۱۱- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۰۷

اخبار اقتصادی آفریقا شماره 56( هفته اول دی ماه 1399)

مهمترین عناوین و اخبار تحولات اقتصادی داخلی و خارجی کشورهای آفریقائی و سازمان‌های منطقه ای این قاره در هفته اول دی ماه 1399 که در رسانه‌های کشورهای این قاره انتشار یافته به شرح زیر بوده است:

آفریقای جنوبی

 آفریقای جنوبی در انزوا

آفریقای جنوبی روز به روز در معرض انزوای بیشتری به علت شیوع نوع جدید ویروس کرونا است. ترکیه، آلمان، عربستان سعودی و سوئیس در بین کشورهایی هستند که سفرهای هوایی به آفریقای جنوبی و از این کشور را به حالت تعلیق درآورده اند. دانشمندان آفریقای جنوبی در حال مطالعه بر واکسنی هستند که بر نوع جدید ویروس نیز موثر باشد. با افزایش بیشتر آمار مبتلایان صنعت گردشگری آفریقای جنوبی نیز که چشم امیدش به این ایام بود با ضربه بزرگی روبرو خواهد شد..

تانزانیا

دستور ویژه مگوفولی در خصوص دارایی مقامات

جان مگوفولی رئیس جمهوری تانزانیا که حساسیت خاصی نسبت به اعلام لیست دارایی و اموال مقامات دارد اخیرا طی یک سخنرانی بار دیگر این موضوع را بطور ویژه مورد تأکید قرار داد. از سال 2015 که مگوفولی در قدرت قرار دارد در پایان هر سال مقامات موظف به ارائه لیست اموال و درایی‌های خود به کمیته انضباطی دولتی هستند. رئیس این کمیته از بین قضات باتجربه تانزانیا و توسط مگوفولی انتخاب می‌شود. در حال حاضر قاضی موانگزی ریاست این کمیته را بر عهده دارد که دیروز مراسم سوگند آغاز فعالیت وی برگزار شد. به عقیده مگوفولی این موضوع تا حدود زیادی می‌تواند فساد سیستماتیک بین مقامات را کنترل کند. هر چند که این رویه مورد انتقاد برخی قرار گرفته است که معتقدند چنین اقدامی می‌تواند منجر به لو رفتن اطلاعات شخصی مقامات شود.

رتبه نخست تانزانیا در آفریقا در رقابت فناوری اطلاعات

 طبق اعلام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تانزانیا این کشور موفق شد در مسابقه اطلاعات و ارتباطات تکنولوژیک 2020 که توسط شرکت هواوی چین برگزار می‌شود مقام نخست را در میان کشورهای آفریقایی کسب کند. وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه مسابقات در 14 بخش برگزار شد نگاه و توجه ویژه مگوفولی به بخش فناوری اطلاعات را عامل اصلی کسب این موفقیت دانست. وی مهمترین هدف تانزانیا در این بخش را تجهیز 80 درصد تانزانیا به شبکه اینترنتی تا سال 2025 دانست.

 جیبوتی       

امضای توافقنامه همکاری میان جیبوتی و ترکیه

دفتر توسعه انرژی زمین گرمایی جیبوتی و اداره کل تحقیقات و اکتشاف معدنی ترکیه توافقنامه ای در خصوص تقویت همکاری­ها به امضا رساندند. این توافقنامه توسط مدیر کل دفتر توسعه انرژی زمین گرمایی جیبوتی و معاون مدیرکل تحقیقات و اکتشاف معدنی ترکیه به منظور تبادل اطلاعات فنی، فعالیت­های آموزشی و تحقیقاتی در آنکارا به امضا رسید. این توافقنامه به جیبوتی این امکان را می دهد تا طراحی در زمینه اکتشاف و ارزیابی منابع معدنی و برنامه‌های آموزشی در حوزه علوم و زمین را بهبود ببخشد.

نیجریه

 گزارش فایننشال تایمز با عنوان نیجریه دارای بیشترین افراد فقیر با درآمد کمتر از 1.90$ دلار در روز

فایننشال تایمز در گزارش اخیر خود عنوان داشت که نیجریه دارای بیشترین افراد فقیر با درآمد کمتر از 1.90 دلار در روز است. این روزنامه اقتصادی نیجریه را به دلیل آدم ربایی‌های مکرر، قتل های پی در پی، ناامنی و نقض حقوق بشر یک دولت فرومانده می داند، دولتی که کنترل امور از دستش خارج شده است. فایننشال تایمز با ارائه راه حل قابل درک برای مشکل نیجریه گفت: رئیس جمهور محمد بوهاری باید برنامه‌های خود را به صورت کاملا واضح ترسیم کند. او باید تلاش خود را مضاعف نماید تا امنیت کشور را کنترل نماید.او باید اعتماد مردم را به نهادهای کلیدی همچون قوه قضاییه و سازمان‌های امنیتی جلب نماید.

 ساحل عاج

 رئیس شورای قهوه و کاکائوی ساحل عاج از فرآوری کاکائو تا 8 سال آینده در این کشور خبر داد

"ایو کونه ابراهیم" رئیس شورای قهوه و کاکائوی ساحل عاج از فرآوری کاکائو طی 8 سال آینده خبر داد. وی روز سه شنبه 22 دسامبر با حضور در جلسه عادی مجلس، در سخنانی گفت: «از سال 2011، دغدغه اصلی مقامات رفاه کشاورزان بوده است و تا 8 سال آینده کل کاکائو در کشور فرآوری خواهد شد.» وی افزود: « با روی کار آمدن الحسن واتارا در سال 2011، دولت تصمیم گرفت که کشاورزان کمتر از 60٪ از قیمت بازار بین المللی را دریافت کنند. ساحل عاج و غنا بزرگترین تولید کنندگان کاکائو در جهان هستند. به همین منظور، دو کشور تفاهم نامه ای را در 26 مارس 2018 امضا کردند.»

 سنگال

نارضایتی مشاوران رئیس جمهور سنگال از شرایط شغلی - معیشتی

طبق گزارش seneweb،  تعداد 53 تن از مشاوران رئیس جمهور سنگال تهدید کرده اند که اگر «مکی سال» برای بهبود شرایط زندگی آنها کاری انجام ندهد، از سمت خود استعفا می دهند. گفته می‌شود حتی تهدید کرده اند ممکن است در هفته‌های آینده کنفرانس مطبوعاتی برگزار کنند. حقوق پایین، عدم دسترسی به خودروی دولتی، نداشتن اعتبار ماهانه برای تلفن همراه، فقدان دفتر کار و حتی عدم دسترسی به رئیس جمهور از مشکلات مشاوران مکی سال عنوان شده است. طبق گزارش برخی منابع، برخی از آن‌ها برای رفت و آمد از حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند. تعدادی از آن‌ها نیز به منظور یافتن زندگی بهتر، سنگال را ترک کرده اند.

 اعمال محدودیت بر صادرات بادام زمینی موجب بی کاری هزاران نفر در سنگال شده است

به گزارش روزنامه Quotidien، اعمال ممنوعیت دولت سنگال بر صادرات دانه بادام زمینی به خارج از کشور منجر به بی کاری بیش از 20000 سرپرست خانوار در سنگال شده است. دولت در واقع دانه خام بادام زمینی را به شرکت های سنگالی تحویل می دهد تا ارزش افزوده کالاهای تولیدی عاید سنگال شود و از خام فروشی جلوگیری گردد. با توجه به اینکه فرایند فوق الذکر ممکن است زمان بر باشد، کشاورزان ترجیح می دهند با فروش مستقیم محصول خام به کشورهای خارجی از  جمله چینی‌ها، زودتر به پول برسند.

بنین

صندوق بین المللی پول به بنین  178میلیون دلار کمک می‌کند

تأثیرات بیماری کروناویروس در اقتصاد بنین باعث گردید رشد اقتصادی این کشور در سال جاری به 2٪ تقلیل یابد در سال 2019 نرخ رشد این کشور  تقریبا 7٪ بوده است برای تسریع در روند اقتصاد این کشور و  بهبود آن، صندوق بین المللی پول  تصمیم دارد  از طریق پرداخت بودجه اضطراری حمایت نماید. بنا به اخبار و گزارشات منتشره بنین از بودجه 177.9 میلیارد دلاری صندوق بین المللی پول (IMF) بهره مند خواهد شد.

 بازگشایی مرز نیجریه و بنین

همکاری بین بنین و نیجریه گاهاً با مشکلات خاصی روبرو می‌شود و بسته شدن مرزها توسط نیجریه یکی  از مشکلات این همکاری است. در روز دوشنبه مورخ 21 دسامبر 2020  مرزهای بین دو کشور رسما گشوده شد. آقای جان ایگوئه، وزیر سابق بازرگانی گفت مشکلات با توجه به تقسیم نامناسب مرزها همچنان باقی می ماند، آقای ناصیرو باکو -آریفاری، وزیر امور خارجه سابق نیجریه اعلام کرد که روابط دو کشور همچنان  شیرین و تلخ است و همکاری بین دو کشور باثبات نیست.

یادداشت تفاهم بین بنین و نیجر

16 دسامبر سال 2020 در هتل گلدن تیلیپ بنین جلسه ای برای ارزیابی مجوز ورود استثنایی 50000 رأس دام از نیجر به بنین، در قالب برنامه انتقال فرامرزی 2019 -2020 برگزار شد. این جلسه به ریاست گاستون سی دوسوهویی وزیر کشاورزی و دام بنین و همتای نیجری وی آقای یوسف بارکایی وزیر کشاورزی و دام، مسئول روابط با نهادها برگزار شد. محور اصلی گفتگوها ارزیابی تعهدات مندرج در بیانیه مطبوعاتی 16 فوریه 2020 درمورد توافق نامه استثنایی مجوز ورود 50000 راس حیوانات از نیجر به خاک بنین است. در این جلسه، مقامات دو کشور پس از بررسی گزارش ارائه شده توسط کارشناسان در مورد کیفیت و سطح مناسب اجرای تعهدات بنین و نیجر تحت توافق نامه مدیریت استثنایی کمپین انتقال مرزی 2019-2020، رضایت خود را از اقدامات اعلام کردند.در ادامه، دو کشور متعهد شدند این اقدامات برای امنیت دامداران  و اطمینان از توسعه زیرشاخه دام تداوم یابد .وزیر کشاورزی  نیجر خواستار تمدید این پروتکل شد.

سیرالئون

ساخت کارخانه فرآوری ماهی در سیرالئون

رئیس جمهور سیرالئون دستور ساخت نخستین کارخانه فرآوری ماهی در سیرالئون را صادر کرد. وی تأکید کرد که در چاچوب برنامه‌های توسعه ملی میان مدت دولت، حوزه شیلات 12 درصد تولید ناخالص داخلی را تشکیل خواهد داد و بیش از پانصد هزار نفر در این بخش مشغول بکار خواهند شد. مادابیو اضافه کرد، در راستای تلاش ما برای دستیابی به امنیت غذایی، ماهی منبع اصلی پروتئین مردم سیرالئون خواهد بود. مدیرعامل شرکت ماهیگیری سیرا، باسیم محمد ضمن تشکر از اقدام رئیس جمهور در راه اندازی ساخت کارخانه یادآور شد، این پروژه در سال 2009 شروع شده بود اما به دلیل مدیریت و رهبری ضعیف پیگیری نشد. 

کمک 15 میلیون یورویی اتحادیه اروپا به سیرالئون برای مبارزه با کرونا

 روز 18 دسامبر 2020، دفتر اتحادیه اروپا در سیرالئون در یک بیانیۀ مطبوعاتی اعلام کرد به منظور حمایت از کشورهای آفریقایی بنین، جمهوری آفریقای مرکزی، لیبریا و سیرالئون در مسیر مبارزه با بیماری کووید-19، بودجه 84 میلیون یورویی اختصاص داده است. در این بیانیه آمده است، واکنش ما به ویروس کرونا، حمایت فوری از کشورهای دوست برای اطمینان از واکنش مناسب آنان به پیامدهای اقتصادی و سلامتی بحران است. بودجه جدید اتحادیه اروپا به طور مشخص برای کشورهای بنین (45.56 میلیون یورو)، جمهوری آفریقای مرکزی (14 میلیون یورو)، لیبریا (8.7 میلیون یورو) و سیرالئون (15 میلیون یورو) اختصاص یافته است. با احتساب این کمک مالی به دولت سیرالئون، مجموع کمکهای اتحادیه اروپا برای مبارزه با کرونا به این کشور به 25 میلیون یورو رسید.

 غنا

 آکوفو آدو: واکسن کرونا برای تمامی مردم غنا خریداری خواهد شد

آقای اکوفو آدو، رئیس جمهوری غنا، عنوان داشته است که واکسن‌های کرونای تائید شده در آمریکا و انگلستان برای تمامی مردم غنا خریداری شده و در اختیار آنها قرار داده خواهد شد. وی در نطق تلویزیونی خود اعلام نمود تیمی از کارشناسان غنایی در حال انجام امور مربوط به خرید و انتقال این واکسن‌ها به کشور می‌باشند. او به مردم غنا این اطمینان را داد که مسلما این کشور نیز همسو با سایر کشورها در جهت مقابله با این بیماری حرکت خواهد کرد.

ورود واکسن کرونا به غنا در سه ماهه اول سال 2021

آقای بکو، مدیر سرویس سلامت غنا، در مصاحبه با روزنامه دیلی گرافیک عنوان داشته است که تا پایان سه ماهه اول سال 2021 واکسن کرونا وارد غنا خواهد شد. وی عنوان داشته است که توزیع واکسن کرونا بر اساس داده‌های این مرکز انجام خواهد گرفت. او همچنین باور دارد که کارکنان بخش سلامت از اولویت اصلی در این حوزه برخوردار می‌باشند. این کشور قصد دارد واکسن‌های تایید شده در آمریکا و انگلیس را به غنا وارد نماید.

اهدای کیت تشخیص کرونا به ارزش 300 هزار دلار از سوی کره جنوبی به غنا

روز گذشته کره جنوبی کیت تشخیص کرونا به ارزش 300 هزار دلار به وزارت بهداشت غنا اهدا نمود. پیش از این نیز دولت کره جنوبی در چند نوبت کمک های فنی و مالی در زمینه بهداشتی به این کشور با هدف مقابله با کووید 19 ارائه نموده بود. معاون سفیر کره جنوبی در غنا که در این مراسم حضور داشت گفت که این کشور با همکاری یونیسف قصد دارد تعداد 200 هزار ماسک از طریق این سازمان به غنا کمک نماید. وی همچنین افزود که 4 سازمان کره ای نیز تجهیزات پزشکی به ارزش 393 هزار دلار پیش از این به غنا کمک نموده اند.

 برگزاری نمایشگاه تجاری سالانه ANGLOGOLD ASHANTI

 شرکت اکتشافات معدنی ANGLOGOLD ASHANTI نمایشگاه تجاری سالانه خود را با هدف ترویج کالاهای ساخت غنا و اشتغالزایی برگزار می نماید. در این نمایشگاه صدها شرکت کوچک دور هم جمع شده و محصولات و خدمات خود را در معترض دید بازدیدکنندگان قرار می دهند.

 مالی

ایجاد نیروگاه خورشیدی در استان سگو در مرکز کشور مالی

به گزارش روزنامه دولتی "اسار" لامین سیدو ترائوره، وزیر معادن، انرژی و آب کشور مالی و مالک بنچرچال، مدیرعامل گروه فانز(شرکت سازنده نیروگاه خورشیدی) روز سه‌شنبه 22 دسامبر 2020 (2 دی 1399)  قرارداد ایجاد یک نیروگاه خورشیدی با ظرفیت 93 مگاوات در شهرستان سانو واقع در استان سگو در مرکز مالی را امضا کردند. مراسم امضای قرارداد یادشده با حضور آلوسنی سنو، وزیر اقتصاد و دارایی ، عمر بارو جارا، مدیرکل انرژی مالی(EDM-SA)، خانم آمیناتا فوفانا، مدیر ملی انرژی و شخصیت‌های دیگر در سالن اجتماعات وزارت اقتصاد و دارایی برگزار شد. پروژه احداث نیروگاه مذکور 400 شغل به هنگام احداث و 40 شغل دائمی در زمان بهره‌برداری ایجاد خواهد کرد. ساخت این نیروگاه در سال 2022 به پایان خواهد رسد.

 اهدای تجهیزات بهداشتی به وزارت جوانان و ورزش

به‌گزارش روزنامه دولتی "اسار" صندوق جمعیت سازمان ملل متحد(UNFPA) مقدار زیادی تجهیزات بهداشتی به وزارت جوانان و ورزش اهدا کرد. مراسم تحویل کمک مذکور در روز سه‌شنبه 22 دسامبر 2020(2 دی 1399) با حضور موسی آگ الطاهر، وزیر جوانان و ورزش در سالن اجتماعات وزارت برگزار شد. ارزش کل این کمک بالغ بر  190 میلیون فرانک سیفا است و کمک یادشده شامل 25 دستگاه موتورسیکلت و سه چرخه، صابون‌، مایع دستشویی، دستکش، ژل ضدعفونی کننده، ماسک و غیره است.

جمهوری دموکراتیک کنگو

برگزاری سالن بین‌المللی گردشگری با عنوان: «سرمایه‌گذاری و ارتقای گردشگری در ج.د.کنگو»

سالن بین المللی گردشگری کینشاسا از روز سه شنبه 15 دسامبر 2020 (25 آذر 99) به مدت 2 روز آغاز به‌کار کرد. بنا به اعلام واحد روابط عمومی وزارت گردشگری ج.د.کنگو رییس جمهور تشیسکدی شخصا و یا اینکه نماینده ایشان فعالیت های این رویداد را رسما افتتاح خواهند کرد.

این منبع می‌افزاید هدف اصلی نمایشگاه بین‌المللی گردشگری کینشاسا، ارتقای جایگاه جمهوری دمکراتیک کنگو بعنوان مقصد سفر، انعکاس و بحث و تبادل‌نظر در مورد افزایش و تسهیل دسترسی گردشگران برای شناسایی فرصت‌های تجاری موجود در کشور می‌باشد.  این سالن همچنین بمنظور دعوت از سرمایه‌گذاران و جستجوی بودجه برای پروژه‌های مورد علاقه صنعت گردشگری که توسط فعالین بخش‌ خصوصی و یا برخی بخش‌های فعال در ساختار دولتی معرفی میشوند، بستر مورد نظر را فراهم خواهد آورد.

 سایر محورهای مهم در اهداف برگزاری این سالن بین‌المللی، برجسته ساختن انواع گردشگری از جمله گردشگری تفریحی، گردشگری تجاری، گردشگری ورزشی، گردشگری فرهنگی و بوم‌گردی در ج.د.کنگو عنوان شده است. از طرف دیگر فعالیت‌های مختلفی از جمله برگزاری کنفرانس‌ها، انتصاب سفیران گردشگری ج.د.کنگو، اهدای لوح تقدیر به بهترین فعالین گردشگری ج.د.کنگو نیز در این دو روز از طرف وزارت گردشگری ج.د.کنگو پیش بینی شده است. 

 جامعه توسعه جنوب آفریقا

همکاری جامعه توسعه جنوب آفریقا و اتحادیه اروپا در جهت ارتقای تجارت درون منطقه ای

قطعنامه موانع غیر تعرفه ای به منطور تجارت تحت جامعه توسعه جنوب آفریقا و برنامه تسهیل تجارت اتحادیه اروپا که در سال 2019 به امضا رسید، اکنون نقش بسیار کلیدی به ویژه در وضعیت پاندمی ‌کووید-19 ایفا می‌کند. هدف این برنامه تمرکز بر روی مواردی است که برای تقویت دسترسی به بازارهای بین المللی و افزایش همکاری‌های تجاری و درون منطقه ای میان کشورهای عضو جامعه توسعه جنوب آفریقا و اتحادیه اروپا است. برنامه تسهیل تجارت بر روی موانع غیرتعرفه ای تمرکز دارد و یکی از اهداف اصلی آن هماهنگی استانداردهای فنی و سلامت و ارائه ابزار مدیریتی فرامرزی به منظور تسریع فرآیندها و کاهش هزینه‌های صادرات در کشورهای عضو جامعه توسعه جنوب آفریقا و اتحادیه اروپا است. شش کشور عضو سادک که موافقت نامه مشارک اقتصادی سادک و اتحادیه اروپا را امضا کرده اند از این موافقت نامه بهره مند خواهند شد. این شش کشور عبارتند از بوتسوانا، اسواتینی، لسوتو، موزامبیک، نامیبیا و آفریقای جنوبی.

گروه 5 ساحل

تصویب  کمک فنی بانک توسعه آفریقا  در زمینه انرژی به ارزش 5 میلیون دلار

هیئت مدیره بانک توسعه آفریقا، 16 دسامبر 2020،  در نشستی که در ابیجان ساحل عاج  برگزار شد، کمک فنی 5 میلیون دلاری را در چارچوب ابتکار برق صحرا  با هدف بهره برداری از انرژی خورشیدی تصویب کرد جائیکه کشورهای گروه 5 ساحل جایی که 60 میلیون نفر به برق دسترسی ندارند. کمک فنی مزبور با هدف رفع نیاز کشورهای گروه 5 ساحل و اجرایی کردن نقشه راه ملی کشورهای مزبور در چارچوب ابتکار برق صحرا صورت پذیرفته است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما