معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۹/۳۰- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۴۰۳

اخبار اقتصادی آفریقا شماره 54( هفته سوم آذر ماه 1399)

مهمترین عناوین و اخبار تحولات اقتصادی داخلی و خارجی کشورهای آفریقائی و سازمان‌های منطقه ای این قاره در هفته سوم آذر ماه 1399 که در رسانه‌های کشورهای این قاره انتشار یافته به شرح زیر بوده است:

 آفریقای جنوبی

 افزایش تولید ناخالص داخلی در آفریقای جنوبی

تولید ناخالص داخلی آفریقای جنوبی در سه ماهه سوم امسال 66.1  درصد در مقیاس سالانه نسبت به سال گذشته در همین مدت افزایش یافت.

اداره آمار آفریقای جنوبی با انتشار گزارشی این خبر را اعلام کرد و تصریح کرد تولید ناخالص داخلی آفریقای جنوبی در سه ماهه دوم امسال تحت تاثیر پیامد‌های بحران کرونا ۵۱ درصد کاهش یافته بود. در گزارش اداره آمار آفریقای جنوبی آمده است رشد قابل توجه تولید ناخالص داخلی دومین قدرت اقتصادی آفریقا در سه ماهه سوم امسال عمدتا ناشی از کاهش محدودیت‌های قرنطینه و تدابیر پیشگیرانه‌ای است که بر ضد بحران کرونا به اجرا گذاشته شده است. در همین گزارش آمده است به رغم رشد چشمگیر اقتصاد آفریقای جنوبی در سه ماهه سوم امسال، هنوز هم ۵.۸ درصد نسبت به پایان سال ۲۰۱۹ کمتر است.

 میزبانی آفریقای جنوبی از وزیر خارجه ژاپن

وزیر خارجه ژاپن قرار است در سفری در روز یکشنبه 12 دسامبر به آفریقای جنوبی سفر نماید. در این سفر از پیش برنامه ریزی شده قرار است همکاری‌های دوجانبه تجاری و سرمایه گذاری مورد بحث و بررسی قرار گیرد. حجم مبادلات تجاری بین آفریقای جنوبی و ژاپن با تلاش هر دو طرف به بیش از 102 میلیارد راند رسیده است. 160 شرکت ژاپنی در آفریقای جنوبی سرمایه گذاری کرده اند که موجب خلق 150 هزار فرصت شغلی شده است.

 نامیبیا

کاهش رتبه اعتباری نامیبیا

آژانس اعتبارسنجی «مودیز» بار دیگر رتبه اعتباری نامیبیا را کاهش داد. مودیز در جدیدترین گزارش خود، رتبه اعتباری نامیبیا را از Ba2  به Ba3  تنزل داد و برخی علل این تصمیم را هزینه بالای دستمزد کارکنان دولت، کسری بودجه، افزایش بدهی دولت و تأثیرات ویروس کووید 19 اعلام کرد. این گزارش همچنین دورنمای مثبتی را از اقتصاد نامیبیا ترسیم نکرده است. به گفته کارشناسان، در حالیکه کشور به شدت به وام های خارجی نیازمند است، تنزل رتبه اعتباری نامیبیا موجب دشوارتر شدن دسترسی کشور به این وام ها می‌شود.  وزیر دارایی نامیبیا نیز در واکنش به این گزارش گفت: ما کاملا از اثرات منفی شیوع ویروس کووید 19 بر اقتصادمان آگاه هستیم. این همه گیری به طور قابل توجهی دستاوردهای دولت در جهت استحکام مالی طی پنج سال اخیر را بی اثر کرده است.

 اقتصاد نامیبیا در سال جاری میلادی 7.3  درصد کوچک تر می‌شود.

بانک مرکزی نامیبیا اعلام کرد که اقتصاد این کشور در سال 2020 با رشد منفی 7.3 درصدی مواجه شده و در سال های 2021 و 2022 به ترتیب 2.6 و 3.2 درصد رشد را تجربه خواهد کرد. براساس گزارش چشم انداز بانک مرکزی، اقتصاد نامیبیا در سال 2020 بدلیل اثرات مخرب شیوع ویروس کووید 19 بیشترین انقباض را در تاریخ معاصر خود تجربه می‌کند. این گزارش می افزاید: بخش های گردشگری، معدن، حمل و نقل، تولید، تجارت عمده فروشی و خرده فروشی و ساخت و ساز به ترتیب بیشترین تاثیر را بر رشد منفی اقتصادی داشته اند. در این گزارش همچنین رشد اقتصادی کشورهای زیر صحرای آفریقا در سال جاری منفی 3 درصد پیش بینی شده است.

درخواست گینگوب برای مشارکت اروپا در توسعه نامیبیا

رئیس جمهوری نامیبیا از اتحادیه اروپایی خواست بجای ارائه کمک های اقتصادی، در توسعه این کشور مشارکت کند. هاگه گینگوب در دیدار با خانم آنتیلا سینیکا، سفیر اتحادیه اروپایی در نامیبیا گفت: ابتکار عمل های ارائه شده از سوی اروپا برای آفریقا باید موثر و قابل اجرا باشد. سفیر اتحادیه اروپا نیز با اشاره به تعویق نشست سران آفریقا- اروپا (که قرار بود اکتبر 2020 برگزار شود) گفت: در این نشست که سال 2021 برگزار خواهد شد، سران کشورهای دو قاره بر گسترش سرمایه گزاری در امور زیربنایی، تولید و تنوع سازی صادارت، و همچنین حمایت از آفریقا در انقلاب چهارم صنعتی متمرکز خواهند شد. خانم سینیکا افزود: کمیسیون اروپا بر روی کنسرسیومی متشکل از دو نهاد «دوستان اروپا» و «بنیاد ابراهیم» کار می‌کند تا 5 گروه استراتژی در زمینه‌های بهداشت، دیجیتال، کشاورزی و سیستم های غذایی پایدار، انرژی، و حمل و نقل و ارتباطات تشکیل دهد.

 کامرون

کمک 57 میلیارد فرانکی بانک جهانی به کامرون برای بهبود و ارتقا آموزش پایه

دومین نشست عادی کمیته راهبری برنامه پشتیبانی از اصلاح نظام آموزشی در کامرون در روز جمعه 27 نوامبر به ریاست وزیر آموزش و پرورش این کشور برگزار شد. در این نشست، وزیر آموزش و پرورش که ریاست این کمیته را نیز بر عهده دارد، از اختصاص 57 میلیارد فرانک سیفا از سوی بانک جهانی بمنظور بهبود و ارتقا آموزش مقدماتی در سه منطقه شمالی و شرق کشور خبر داد. وی گفت: «قرار است این مبلغ برای استخدام 6000 معلم علاوه بر 12000 معلم قبلی پیش بینی شده، گسترش توزیع رایگان کتابهای درسی ضروری در کلیه مدارس ابتدایی دولتی کشور، آموزش  120 هزار معلم در استفاده از برنامه‌های درسی جدید، ثبت نام بیش از 40 هزار دانش آموز در مراکز پیش دبستانی در مناطق روستایی هزینه شود.»

گابن

امضای قرارداد همکاری بین شرکت Comilog گابن و BaoWu چین

بر اساس قراردادی که اخیرا بین شرکت معدنی اگوئه (Comilog) گابن به نمایندگی از شرکت Eramet فرانسه و شرکت چینی Baowu امضا کرده شده است، قرار است شرکت گابنی تامین کننده اصلی منگنز طرف چینی باشد. این قرارداد جدید به چهار قرارداد دیگر که اخیراً امضا شده اضافه شده است.  شرکت "کامیلوگ" یک شرکت چند ملیتی گابونی است که در شهر موآندا مستقر است. این شرکت یکی از شرکتهای تابعه گروه Eramet فرانسه است که اولین تولید کننده محصولات با پایه منگنز در صنعت شیمی و دومین تولید کننده منگنز با محتوای بالا در جهان بشمار می رود. شرکت "اِرامت" یک شرکت معدنی و متالورژی فرانسوی است که در 5 قاره و در 20 کشور جهان حضور فعال دارد.

وزیر اقتصاد گابن استعفا کرد

"ژان ماری اوگانداگا" وزیر اقتصاد گابن که در هفته‌های اخیر بخاطر کاهش مالیاتی استثنایی به شرکتهای نفتی مورد سوال و انتقاد قرار گرفته است، استعفای خود را در روز سه شنبه 8 دسامبر تسلیم نخست وزیر این کشور کرد. به گزارش ریاست جمهوری گابن، علی بونگو رئیس جمهور با استعفای وی موافقت کرده است.

 گابن از نظر شاخص اتصال جهانی در رده 91 جهان و هفتم آفریقا قرار گرفت

بر اساس شاخص اتصال جهانی 2020 که توسط شرکت حمل و نقل و لجستیکی جهان (DHL) و دانشکده تجارت دانشگاه نیویورک بررسی، تدوین و ارائه شده است، گابن با کسب امتیاز 46 از 100 در رده 91 جهان و هفتم آفریقا قرار گرفت. کشورهای موریس، سیشل و آفریقای جنوبی به ترتیب جایگاه 48، 52 و 57 جهان و اول تا سوم آفریقا را به خود اختصاص داده اند. گفتنی است در سطح جهانی هلند رتبه اول را بخود اختصاص داد و پس از آن، سنگاپور، بلژیک، امارات متحده عربی و ایرلند قرار دارند. در این بررسی، ارتباط جهانی هر کشور براساس حجم جریانهای بین المللی آن در مقایسه با اندازه اقتصاد ملی و میزان جهانی شدن این مبادلات یا توزیع جغرافیایی مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. 

 مدیر بیمه ملی گابن بعنوان رئیس هیئت مدیره شرکت بیمه آفریقا انتخاب شد

یکصد و سی و هفتمین جلسه هیئت مدیره شرکت بیمه آفریقا (Cica-Re) روز سه شنبه 8 دسامبر در شهر کوتونو پایتخت بنین برگزار شد. در این جلسه "اولیویه مبیام آسامه" مدیر بیمه ملی گابن بعنوان رئیس هیئت مدیره شرکت بیمه آفریقا (Cica-Re) برای یک دوره سه ساله (2023-2021) انتخاب و جایگزین "بِلز آبل اِزو اِنگولو" کامرونی شد که در 4 دسامبر به عنوان دبیرکل کنفرانس بین آفریقایی بازارهای بیمه (Cima) انتخاب شده است.

چاد

 اختصاص میزان 1.54 میلیارد فرانک سیفا به سازمان برنامه غذا WFP

ژاپن کمک گسترده ای به WFP برای حمایت از جمعیت های تحت تأثیر بحران در چاد اختصاص داده است. دولت ژاپن از طریق سفارت خود در چاد بودجه ای به میزان 1.54 میلیارد فرانک سیفا به سازمان برنامه جهانی غذا سازمان ملل (WFP) در چاد اختصاص داده است تا به جمعیت های تحت تأثیر بحران کمک غذا و پول نقد کمک کند. این کمک، به هزینه‌های مربوط به تحصیل و بهداشت کمک خواهد کرد.

نیجر

 برگزاری اجلاس مجازی بین کشورهای G5 ساحل و اتحادیه اروپا

آقای محمدو ایسوفو، رئیس جمهور نیجر در روز دوشنبه مورخ 30 نوامبر ، 2020 در کنفرانس مجازی که بین کشورهای G5-ساحل و اتحادیه اروپا برگزارشد، شرکت نمود. این نشست در مورد مسائل امنیتی و به خصوص توسعه در ساحل بود. در این اجلاس، رهبران پنج کشور عضو G5 ساحل و نمایندگان اتحادیه اروپا از جمله رئیس شورای اروپا و نماینده عالی مسئول سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا، دبیرکل سازمان ملل و رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا شرکت کردند. موضوع اصلی در دستور کار این اجلاس: پیگیری تعهدات اعلامیه روز 28 آوریل 2020، بررسی استراتژی ساحل در اتحادیه اروپا، درخواست لغو کامل بدهی، تقویت همکاری­ها و اقدامات به نفع امنیت و توسعه هستند.

ساحل عاج

وزیر امور خارجه ساحل عاج از برگزاری سمینار دیپلماسی اقتصادی خبر داد

"آلی کولیبالی" وزیر امور خارجه ساحل عاج از برگزاری سمینار آموزشی دیپلماسی اقتصادی برای دیپلمات های این کشور در داخل و خارج در روزهای پنج شنبه و جمعه  10 و 11 دسامبر در مرکز همایش های وزارت امور خارجه خبر داد. در این سمینار که با حمایت مالی و فنی برنامه سازمان ملل برای توسعه برگزار خواهد شد، سفرا و دیپلمات های مقیم خارج از طریق ویدئو کنفرانس در این سمینار شرکت کنند.  هدف اصلی برگزاری این سمینار آموزشی، تبلیغ محصولات کشاورزی، معدنی و صنعتی ساحل عاج در خارج از کشور و همچنین ترغیب شرکتهای خارجی برای سرمایه گذاری در ساحل عاج می‌باشد. یادآوری می نماید در راستای این هدف، اداره دیپلماسی اقتصادی در وزارت امور خارجه در فوریه 2018 ایجاد شد. 

سیرالئون

اختصاص کامیون‌هایی اهدایی روسیه به شهرداری سیرالئون

رئیس جمهور سیرالئون طی ابلاغیه ای 50 کامیون اهدایی دولت روسیه را در راستای سیاست دولت در زمینه مدیریت پسماند به شهرداری پایتخت واگذار نمود. وی در این زمینه اظهار داشت، شهرداری‌ها و شوراهای شهری بطور کامل موظف به دفع زباله‌های تولید شده هستند. بازرسان وزارت بهداشت می‌بایست سیاست های دولت در این زمینه را نظارت نمایند تا در نهایت این اقدامات به نفع بهداشت عمومی و سلامت جامعه منتهی شود. مادابیو ادامه داد، در دستورکار جدید پسماند بعنوان یک تهدید اصلی برای توسعه ملی شناخته شده است و در این میان زنان بیشترین تأثیر را در مدیریت ضعیف پسماند ایفا می‌کنند. رئیس جمهور سیرالئون در پایان سخنرانی خود از دولت روسیه تشکر نمود و اعلام کرد مشتاقانه منتظر تعمیق روابط خود با فدراسیون روسیه می‌باشد، همانطور که پس از نشست اقتصادی روسیه و آفریقا در سوچی، طرفین متعهد به ارتقای روابط تجاری شدند.

سنگال

بهره برداری از قطار تندروی داکار – حومه در سال 2021

وزیر حمل و نقل زمینی سنگال اعلام کرد پروژه قطار سریع السیر شهری (Ter) از پیشرفت خوبی برخوردار بوده است و پیش بینی می‌شود در نیمه دوم سال 2021 به بهره برداری برسد. مرحله اول این پروژه (داکار - جمنیاجو) به اتمام رسیده، هرچند هنوز به بهره برداری نرسیده است. گفته  می‌شود با اتمام مرحله دوم پروژه (شهر جمنیاجو – فرودگاه بلز جاین) پروژه افتتاح خواهد شد.

خسارت ناشی از کرونا برای اقتصاد سنگال

وزیر اقتصاد سنگال که برای دفاع از برنامه و بودجه 2021 وزارت تحت زعامت خویش در پارلمان حضور پیدا کرد، اظهار داشت: شیوع ویروس کرونا تا کنون بیش از 950 میلیارد فرانک سیفا (بیش از یک و نیم میلیارد دلار) به اقتصاد سنگال زیان وارد کرده است.

مالی

اهدای تجهیزات پزشکی به وزارت بهداشت و توسعه اجتماعی کشور مالی توسط دولت قطر

به ‌گزارش جریده مستقل ایندیپندنت دولت قطر تجهیزات پزشکی به ارزش 100 میلیون فرانک سیفا را به وزارت بهداشت و توسعه اجتماعی مالی اهدا کرد. این کمک از سوی دولت قطر از طریق بنیاد خیریه این کشور با هدف حمایت از تلاش‌های مقامات مالی در مبارزه با بیماری کوید-19 انجام گرفته‌است. مراسم تحویل تجهیزات مذکور در روز چهارشنبه 9 دسامبر 2020 (19 آذر 1399) با  حضور خانم فانتا سیبی، وزیر بهداشت و توسعه اجتماعی و با حضور، نماینده سازمان بهداشت جهانی WHO، مدیرکل مرکز بیمارستان دانشگاه باماکو و نمایندگان بنیاد خیریه قطر برگزار شد. کمک مالی شامل دستگاه تنفس، مانیتور، سرنگ، سونوگرافی داپلر رنگی، تخت، کیت محافظتی کامل، ماسک‌های جراحی، دستکش و ژل‌های ضدعفونی کننده است.

اختصاص 23 میلیارد فرانک سیفا به بخش بهداشت کشور مالی توسط دولت آمریکا

به گزارش روزنامه دولتی اسار"، دولت آمریکا از طریق آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا(USAID) به منظور حمایت از دو پروژه مهم بهداشتی در کشور مالی، کمک مالی جدیدی بالغ بر 45 میلیون دلار معادل 23 میلیارد فرانک سیفا اختصاص داد. پروژه‌های بهداشتی آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا(USAID) در کشور مالی به دنبال گسترش دسترسی مردم به خدمات بهداشتی با کیفیت می‌باشد. شایان ذکراست طی سه سال گذشته دو پروژه مذکور دسترسی بسیاری از مردم مالی به خدمات بهداشتی با کیفیت را به طور قابل توجهی بهبود بخشیده‌است.

حمایت اتحادیه اروپا از مبارزه با فساد مالی در کشور مالی

به‌‌نقل از تارنمای اتحادیه اروپا بارت اوری، نماینده اتحادیه اروپا در کشور مالی در چارچوب بزرگداشت روز جهانی مبارزه با فساد مالی در روز چهارشنبه 9 دسامبر 2020 (19 آذر 1399) با مونیرو گیندو، رئیس دفتر مرکزی مبارزه با فساد مالی و کسب ثروت نامشروع (OCLEI) دیدار و گفتگو کرد. طرفین در این دیدار در خصوص مأموریت‌ و فعالیت‌های این مؤسسه در مبارزه با فساد، کسب ثروت نامشروع و جرایم مالی در کشور مالی به بحث و تبادل نظر پرداختند. سفرای کشورهای آلمان و دانمارک در این دیدار حضور داشتند.  نماینده اتحادیه اروپا در پایان این دیدار در مصاحبه‌ای با رسانه‌های محلی گفت: این نشست بخشی از روز جهانی مبارزه با فساد است و کشورهای عضو اتحادیه اروپا و همچنین آمریکا، کانادا، انگلیس، نروژ و سوئیس متعهد شدند که  از دفتر مرکزی مبارزه با فساد مالی و کسب ثروت نامشروع (OCLEI ) حمایت کنند.

برگزاری جلسه متخصصان پروژه توسعه خط لوله گاز غرب آفریقا

به گزارش روزنامه مستقل ایندیپندنت و سایر رسانه‌های محلی جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا موسوم به اکوواس (ECOWAS) جلسه برگزاری متخصصان پروژه توسعه خط لوله گاز غرب آفریقا(WAGPEP) را در روز چهارشنبه 9 دسامبر سال 2020 (19 آذر 1399) در واگادوگو پایتخت بورکینافاسو آغاز کرده و این نشست تا پنجشنبه 10 دسامبر 2020 ادامه خواهد داشت. هدف از این جلسه تبادل نظر میان کشورهای عضو در مورد تحولات مرتبط با  پروژه توسعه خط لوله گاز غرب آفریقا(WAGPEP) است. همچنین ارائه گزارشی از وضعیت فعلی پروژه توسعه خط لوله گاز غرب آفریقا(WAGPEP)  به سران کشورهای عضو و نیز سنجش تعاملات در زمینه توسعه خط لوله گاز غرب آفریقا و خط لوله گاز نیجریه-مراکش است.

توگو

دولت آلمان ساخت 40 شهرداری در توگو را به عهده می‌گیرد

 آقای ماتیاس والتین، سفیر آلمان در توگو  با اظهار این مطلب که کشورش در ارائه خدمات متعهد به تمرکز زدائی است، خواستار پوشش دادن خدمات به کل نواحی توگو گشته و درهمین ارتباط یادآوری کرد آلمان ساخت 40 شهرداری از 117 شهرداری توگو را با هزینه 27میلیون یورو به عهده می‌گیرد.

دماغه سبز

از سرگیری پروازهای مراکش به دماغه سبز

شرکت هواپیمایی مراکش (رویال ایر) اعلام کرد پروازهای این شرکت به دماغه سبز که به دلیل شیوع کووید – 19 تعلیق شده بود، از روز شنبه 22 آذر ماه 1399 از سر گرفته می‌شود. این پروازها دو روز در هفته و در مسیر کازابلانکا – پرایا – کازابلانکا انجام خواهد شد.

حفظ جایگاه برتر تانزانیا در صنعت دامداری

 طبق اعلام سازمان آمار تانزانیا این کشور در سال 2020 نیز توانست رتبه دوم خود را در آفریقا در صنعت دامداری حفظ کند. طبق آمار اعلام شده حدود 34 میلیون گاو در تانزانیا وجود دارد که تنها اتیوپی با 60 میلیون گاو بالاتر از آنها قرار دارد. همچنین در سال گذشته حدود 3 میلیارد لیتر شیر گاو و 53 میلیون شیر گوسفند تولید شده است. بخش دامداری تانزانیا در سال گذشته در حدود 24 درصد درآمد ارزی تانزانیا را تأمین کرده است.

اوگاندا

کمک ۵ میلیون یورویی اتحادیۀ اروپا به اوگاندا برای مهارت‌آموزی جوانان

اتحادیۀ اروپا ۵ میلیون یورو به «بنیاد بخش خصوصی اوگاندا» PSFU کمک می‌کند تا امکاناتی برای آموزش مهارت‌های گوناگون به جوانان این کشور فراهم اید. طبق امار وزارت کار، سالانه ۴۰۰٬۰۰۰ جوان وارد بازار کار می‌شوند، در حالی که تنها ۹٬۰۰۰ شغل در انتظار آنهاست. قرار است ابتدا آموزشگاه‌های مهارت‌آموزی به صورت آزمایشی دایر شوند و پس از مدتی به طور دائمی‌ به فعالیت بپردازند.

جمهوری فدرال دموکراتیک اتیوپی

آغاز ساخت سه کارخانه در پارک صنعتی بوله توسط شرکت چینی

شرکت شانگتکست گارمنت، دومین شرکت بزرگ تولید پوشاک در چین، ساخت سه سوله کارخانه‎ای را با هزینه 50 میلیون دلار در داخل پارک صنعتی بوله لِمی آغاز کرد. طبق اعلام شرکت توسعه پارک‎های صنعتی اتیوپی هر سوله در زمینی به مساحت 10 هزار متر مربع در حال احداث است و قرار است در مدت یک سال تکمیل شود. هم­چنین این شرکت چینی قرار است در فاز دوم دو کارخانه دیگر نیز احداث نماید. لازم به ذکر است پارک صنعتی بوله در آدیس آبابا در زمینی به مساحت 187 هکتار در زمینه صنعت چرم و نساجی مشغول فعالیت است.

 امضاء موافقتنامه فاینانس به ارزش 512.5 میلیون دلار بین اتیوپی و بانک جهانی

اتیوپی و بانک جهانی در تاریخ 3 دسامبر 2020 یک موافقت نامه فاینانس به ارزش 512.5 میلیون دلار را به امضاء رساندند. احمد شیده وزیر اقتصاد اتیوپی و عثمان دیون مدیرکل آفریقای شرقی و جنوبی بانک جهانی این موافقت‎نامه را امضاء نمودند. طبق اعلام وزارت اقتصاد اتیوپی از این مقدار 312.5 میلیون دلار به عنوان وام بلاعوض و مابقی در قالب اعتبار به اتیوپی پرداخت خواهد شد. این موافقتنامه در جهت تقویت و حمایت از اجرای برنامه ویژه امنیت سازنده اتیوپی استفاده خواهد شد.

جمهوری جیبوتی     

آغاز ساخت نخستین کارخانه کشتی­ سازی در جیبوتی

اسماعیل عمر گوله رئیس جمهور جیبوتی روز پنجشنبه 26 نوامبر، طی مراسمی آغاز ساخت نخستین کارخانه­ ی کشتی ­سازی در این کشور را اعلام نمود. این پروژه که بطور مشترک توسط اداره ­ی بنادر و مناطق آزاد جیبوتی و شرکت هلندی دامن تامین مالی شده است، به منظور تکمیل ارتباط زیرساخت های بندری در جیبوتی و تبدیل آن به یک مرکز تجاری دریایی منطقه ای و بین المللی طراحی شده است. علاوه بر تعمیر، نگهداری کشتی‌های بزرگ، این کارخانه دارای یک اسکله خشک است که می‌تواند کشتی­های بزرگ به طول 217 متر و عرض 37 متر را در خود جای دهد. رئیس جمهور جیبوتی در سخنانی به همین مناسبت اظهار داشت که علاوه بر مزیت تعمیر کشتی­ها و تجهیزات بندری داخلی، این پروژه در آینده خدمات مربوط به حفاظت و نگهداری را به طیف وسیعی از ناوگان­ها ارائه خواهد کرد. وی افزود به دلیل آن­که چنین زیرساختهایی در منطقه وجود ندارد، این پروژه دستاوردهای قابل توجهی برای کشور به همراه خواهد داشت. با تکمیل این پروژه که قرار است طی دو سال به انجام برسد، برای 300 نفر به­ طور مستقیم و 1500 نفر بطور غیرمستقیم اشتغال­زایی خواهد شد.

زیمبابوه

درخواست زیمبابوه، برای فعالیت در منطقه آزاد تجارت قاره آفریقا

زیمبابوه تلاش های خود را برای دستیابی به موقعیت استراتژیک در بهره برداری از منطقه تجارت آزاد قاره آفریقا، افزایش می دهد این را مویو وزیر امور خارجه و تجارت بین الملل زیمبابوه طی جلسه فوق العاده شورای اجرایی، گفت : از سال 2018، منطقه تجارت آزاد قاره آفریقا 28 کشور را شامل می‌شود. این قرارداد با توافق تجارت آزاد قاره آفریقا در میان 54 کشور در اتحادیه آفریقا ایجاد شده است. منطقه تجارت آزاد از نظر تعداد کشورهای شرکت کننده از زمان تشکیل سازمان تجارت جهانی، بزرگترین منطقه در جهان است. طبق نظر کارشناسان، اگر چه زیمبابوه آماده است تا بازار خود را باز نموده و در منطقه آزاد تجارت قاره آفریقا فعالیت نماید، اما رکود اقتصادی و ضعف تولید تأثیر منفی بر بازار داخلی این کشور خواهد گذاشت.

اتحادیه آفریقا

نشست فوق العاده وزرای خارجه اتحادیه آفریقا در خصوص منطقه آزاد تجاری برگزار شد

نشست مزبور به ریاست خانم "پاندور" وزیر امور خارجه و همکاری‌های بین المللی آفریقای جنوبی و با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرای توافقنامه منطقه آزاد تجاری قاره آفریقا روز چهارشنبه 12 آذر ماه 99 به صورت وبیناری برگزار گردید. اجرای توافقنامه به عنوان یک ضرورت اجتناب ناپذیر در دوره همه گیری کرونا و چگونگی مشارکت کارآفرینان، شرکت های نوپا و زنان از جمله محورهایی بود که در آن نشست مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس آخرین آمار ارائه شده  توسط آقای "منِ وامکِله" دبیر اجرائی منطقه آزاد تجاری قاره آفریقا، تا اول دسامبر 2020، 32 کشور آفریقایی توافقنامه مزبور را امضاء و به تایید پارلمان‌هایشان رسانده اند.

گروه 5 ساحل

برگزاری نشست مطالعات عملیاتی کردن خط آهن ترانس ساحل گروه 5 ساحل 

نشست مطالعاتی جهت عملیاتی کردن خط آهن ترانس ساحل در منطقه 5 ساحل در مقر دبیرخانه سازمان در نواکشوت موریتانی برگزار شد.

پروژه خط آهن ترانس ساحل کشورهای موریتانی،بورکینافاسو، مالی، نیجر و چاد را به یکدیگر اتصال می دهد. در سال 2015 در نشست  سران در انجامنا چاد اولین بار ایده مزبور مطرح شد. در نشست  نواکشوت نیز به بررسی مسیرهای محتمل، ساختارهای موجود در کشورهای و مسائل توپوگرافی و فنی پروژه در دستور کار قرار گرفت.

جامعه توسعه جنوب آفریقا (سادک)

تلاش جامعه توسعه نوب آفریقا در تقویت همکاری‌ها با گروه ظرفیت ریسک آفریقایی

دبیر اجرایی جامعه توسعه جنوب آفریقا، خانم استرگومنا لارنس تکس، خواستار تقویت همکاری‌های ملی و منطقه ای این سازمان با گروه ظرفیت ریسک آفریقایی در بخش های گوناگونی است. همکاری سادک و این گروه از طریق یادداشت تفاهمی انجام می‌گیرد که در اوکتبر 2019 به امضا رسیده بود. در این یادداشت تفاهم  روی تعدادی از حوزه‌های همکاری اشاره شده است، از جمله ارزیابی‌های آسیب پذیری، ظرفیت سازی برای تامین مالی در هنگام وقوع فجایع طبیعی و ارائه هشدارهای زودهنگام به منظور ارتقای آمادگی. همچنین دبیر اجرایی سادک تاکید نمود که اولویت این سازمان شامل سنعتی سازی و همگرایی بازار، توسعه زیرساخت ها در حمایت از همگرایی منطقه ای و توسعه اجتماعی و انسانی است.

 تقویت همکاری‌ها میان جامعه توسعه جنوب آفریقا و سازمان ملل متحد

دبیر اجرایی جامعه توسعه جنوب آفریقا خواستار تقویت همکاری‌ها و مشارکت –در سطح ملی و منطقه ای- با برخی آژانس های سازمان ملل متحد شد. به گفته خانم استرگومنا لارنس تکس، دبیر اجرایی سادک، جامعه توسعه جنوب آفریقا از طریق برخی آژانس های سازمان ملل متحد مانند سازمان خواربار و کشاورزی (فائو)، دفتر منطقه ای آفریقای جنوبی در بخش محصولات کشاورزی، دام، شیلات، جنگل ها و از طریق برنامه محیط زیست سازمان ملل متحده (یونپ)، دفتر آفریقایی و دبیرخانه کنوانسیون نایروبی درمورد مسائل زیست محیطی از جمله «اقتصاد آبی» همکاری‌های بسیار خوبی داشته است. وی با اشاره به این موارد خواستار تقویت هرچه بیشتر همکاری‌ها میان جامعه توسعه جنوب آفریقا و سازمان ملل متحد شد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما