معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۹/۲۲- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۴۹

اخبار اقتصادی آفریقا شماره 53( هفته دوم آذر ماه 1399)

مهمترین عناوین و اخبار تحولات اقتصادی داخلی و خارجی کشورهای آفریقائی و سازمان‌های منطقه ای این قاره در هفته دوم آذر ماه 1399 که در رسانه‌های کشورهای این قاره انتشار یافته به شرح زیر بوده است:

 نامیبیا

تاکید چندباره رئیس جمهوری نامیبیا بر اجتناب از فساد

رئیس جمهوری نامیبیا از اعضای کابینه اش خواست مطلقا از فساد اجتناب کنند. هاگه گینگوب در جلسه ای با حضور اعضای کابینه اظهار داشت: اختصاص سهمیه‌های ماهیگیری ممکن است به علت مسئله رسوایی فساد موسوم به Fishrot تحت تأثیر قرار گیرد. در آن رسوایی، چند تن از وزرای دولت متهم به گرفتن رشوه در ازای اعطای مجوزهای ماهیگیری به یک شرکت ایسلندی شده بودند. گینگوب در ادامه گفت زمان آن فرارسیده که دولت سرعت اجرای تعهدات خود را بالا ببرد زیرا تأخیر در تصمیم گیری موجب تضعیف در فرایند اجرا می‌شود؛ به همین دلیل باید از تشریفات اداری دست و پا گیر اجتناب نمود. وی همچنین خاطر نشان کرد: اعضای کابینه باید سیاست های دولت را مکررا اطلاع رسانی و شفاف سازی کنند چراکه در غیر این صورت دولت متحمل هزینه‌های هنگفتی خواهد شد و مخالفان می‌توانند به راحتی اقدام به نشر اکاذیب کنند. در خصوص کووید 19 نیز گینگوب اظهار داشت: برای غلبه پایدار بر این همه گیری نیاز به ایجاد اکوسیستمی ایمن و محکم است که در آن دولت بتواند مداخلات مالی و پولی را برای کاهش اثرات مخرب اقتصادی اجرا نماید. وی همچنین به تزریق بیش از 1.3 میلیارد دلار نامیبیا به بخش بهداشت و تخصیص 8.1  میلیارد دلار نامیبیا به عنوان بسته تشویقی و 500 میلیون دلار نامیبیا برای طرح کمک به شرکت های کوچک و متوسط اشاره نمود.

 نیجریه

برنامه دولت فدرال نیجریه برای تامین برق خورشیدی برای 30 میلیون نفر

بر اساس اعلام آقای «لائولو آکانده»، دستیار ارشد رسانه ای معاون رئیس جمهور نیجریه دولت فدرال آن کشور قصد دارد تا طی هفته آینده پروژه سراسری تامین برق برای 25 میلیون نفر از ساکنان مناطق روستایی و حومه آن کشور را آغاز نماید. بر این اساس با توجه به سکونت بخش قابل توجهی از مردم نیجریه در مناطق حومه و صعب العبور و محرومیت این جمعیت از دسترسی به شبکه انتقال نیروی آن کشور دولت فدرال قصد دارد تا طی سه سال آینده طرحی را با محوریت اداره برق روستایی نیجریه برای استقرار 5 میلیون پنل خورشیدی و تامین برق 25 میلیون جمعیت ساکن این مناطق را به اجرا در آورد. بعلاوه در چارچوب برنامه جامع برق رسانی دولت فدرال نیجریه تحت عنوان «نایجا سولار پاور» پروژه دیگری برای تامین برق پنج میلیون خانوار مناطق روستایی آن کشور توسط بخش خصوصی به اجرا درخواهد آمد. شایان ذکر است بر اساس آخرین آمارهای موجود تنها 60 درصد از مردم نیجریه –شامل 86 درصد از جمعیت شهری و 41 درصد از جمعیت روستایی- به برق دسترسی دارند که این دسترسی نیز هیچگاه مداوم نبوده و روزانه با قطعی‌های مداوم و چندباره همراه است.

بنین

باز شدن مرزهای بنین و نیجریه در آینده نزدیک

خانم زینب احمد، وزیر دارایی، بودجه و برنامه ریزی ملی نیجریه روز چهارشنبه 25 نوامبر، از بازگشایی آینده مرزهای کشورش که از آگوست 2019 بسته شده بود، خبر داد.خانم زینب احمد، وزیر دارایی، بودجه و برنامه ریزی ملی در گفتگو های خود با روزنامه نگاران ریاست جمهوری نیجریه گفت: به زودی مرزهای نیجریه بازگشایی خواهند شد. بنا به سایت خبری تجارت نیجریه Nairametrics ، مرزهای نیجریه در آینده نزدیک باز خواهند شد. زیرا خانم زینب احمد به عنوان رئیس کمیته ریاست جمهوری و مسؤول بررسی تأثیرات بستن مرز، اعلام کرد که گزارش سریعاً برای تصمیم گیری به محمدو بوهاری رئیس جمهور ارسال می‌شود. بنا به همان منبع، در گزارش پایان مأموریت، توصیه بازگشایی مرزها ارائه شده است. نیجریه از آگوست 2019 مرزهای زمینی خود را با همسایگان غرب آفریقا از جمله بنین بسته است. دولت بوهاری اعلام کرد که این اقدامی‌ برای جلوگیری از قاچاق و واردات غیرقانونی دارو، اسلحه کوچک، غذا و کشاورزی به خاک نیجریه است. این کشور(نیجریه) که مرزهای خود را بسته نگه داشت، اخیراً مواجه خشونت پلیس و  اعتراض علیه گران قیمت محصولات علیه حکومت محمدو بوهاری شده بود. کشور نیجریه پرجمعیت ترین کشور آفریقا و بزرگترین اقتصاد قاره، در رکود اقتصادی است. بازگشایی مرزهای خود می‌تواند نفسی تازه در اقتصاد خود ایجاد کند.

 امضای دو قرارداد همکاری توسعه بخش گردشگری

بنین و سازمان جهانی جهانگردی (UNWTO) روز پنجشنبه دو کنوانسیون را با هدف بهبود عملکرد گردشگری بنین امضا کردند. قراردادهای امضا شده مربوط به "به روزرسانی سیستم اعطای مجوزها، مجوزها و طبقه بندی شرکت های گردشگری" و "توسعه سیستم آمار گردشگری و ایجاد حساب ماهواره گردشگری (CST)" است. این قراردادها در طی یک کنفرانس ویدئویی توسط ژان میشل آبیمبولا وزیر گردشگری بنین و زوراب پوللیکاچویلی دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی(UNWTO) امضا کردند. بنین قصد دارد از طریق امضای این کنوانسیون‌ها همکاری خود را با سازمان جهانی جهانگردی(UNWTO) تقویت کند و آن را به عنوان شریک ممتاز برای توسعه گردشگری خود و دستیابی به اهداف تعیین شده توسط برنامه اقدام دولت، قرار دهد.

وزیر بنین گفت که دولت وی به طور خاص قصد دارد صنعت توریسم را با همسایگان خود در منطقه فرعی که اعضای سازمان جهانی گردشگری هستند نیز توسعه دهد. وزیر تأکید کرد: برای این کار، ما باید زیرساخت های حمل و نقل را توسعه دهیم و از طریق بانک ها از ابتکارات رهبران پروژه حمایت کنیم. در همین راستا، دولت بنین قصد دارد سازمان جهانی گردشگری را به عنوان یک واسطه با بانک ها و موسسات مالی بین المللی برای حمایت از منطقه غرب آفریقای در اجرای پروژه‌های یکپارچه و حمایت از مشاغل از طریق درخواست تجدید نظر،  به پروژه‌ها و سرمایه گذاری‌های بزرگتر، ترغیب کند.

 سیرالئون

 درخواست رئیس جمهور سیرالئون از شهروندان برای کار در مزارع کشاورزی

رئیس جمهور سیرالئون در مراسم رونمایی از 14 طرح زیربنایی ارائه شده توسط کمیسیون ملی اقدامات اجتماعی از مردم سیرالئون درخواست کرد تا برای کار در مزارع کشاورزی بسیج شوند. وی تصریح کرد سالانه مبالغ هنگفتی از ارز خارجی صرف واردات برنج و سایر محصولات غذایی می‌گردد درحالیکه کشور از لحاظ بارندگی و خاک مناسب از بستر مناسبی برای تولید این محصولات برخوردار است. وی تأکید کرد تنها کافی است تا با کار در مزارع جلوی واردات بی رویه محصولات غذایی را بگیریم. مادابیو همچنین از شهروندان تقاضا کرد تا رژیم غذایی خود را تغییر دهند و سایر مواد غذایی همچون غذاهای بومی‌کاساوا، یام ها و فو-فو را جایگزین سبد غذایی برنج نمایند.

 سفیر امارات متحده در سنگال بر تقویت روابط دوجانبه با سیرالئون تأکید کرد

سفیر امارات متحده عربی در سنگال، سلطان الحربی در دیدار با سفیر سیرالئون در سنگال بر تقویت روابط دوجانبه میان دو کشور تأکید کرد. الحربی اظهار داشت، سیرالئون دارای فرصتهای اقتصادی و سرمایه گذاری مناسبی است که می‌تواند برای هر دو کشور مفید باشد. وی تصریح کرد، تصمیم دولت امارات برای افتتاح سفارت در سیرالئون و بازدید از سفارت این کشور در داکار دال بر بهبود روابط دوجانبه میان دو کشور می‌باشد.

 غنا

برگزاری دوره یک روزه حمایتی برای کشاورزان  شهر تماله با همکاری گروه بین المللی علم و فناوری کشاورزی و استانبیک بانک غنا

گروه بین المللی علم و فناوری کشاورزی (TIAST) با همکاری استانبیک بانک غنا نشستی یک روزه در شهر تماله غنا با هدف آشنایی کشاورزان این منطقه با برنامه صنعتی سازی کشاورزی در کشور برگزار نمود. موضوع این نشست "پیشرفت مالی و فناوری با هدف تقویت صنعت کشاورزی در غنا" بود. پیش از این تفاهم نامه ای میان این گروه و استانبیک بانک غنا در سپتامبر 2020 امضا شد که بر اساس آن مقرر شد دوره‌های آموزشی برای کشاورزان غنایی با هدف حمایت از تولیدکنندگان محصول کاساوا برگزار شود.

 مشارکت غنا و فرانسه و تقویت عملکرد نهادهای دولتی

با توجه به وجود دیدگاه‌های مشترک میان غنا و فرانسه در خصوص اهمیت نظارت دولتی موثر بر کارآمدی اقتصادی شرکت های دولتی از این رو می‌توان مشارکت و همکاری‌های گسترده ای را میان دو کشور متصور شد. مالکیت دولتی روشی جهت حراست از اموال عمومی است که در آن منافع ملی بر سایر منافع اولویت دارد. آغاز چنین همکاری و مشارکتی میان دو کشور از سال 2016 تاکنون موفق بوده و منجر به اعطای وام 5 میلیون دلاری آژانس توسعه فرانسه به طرف غنایی با هدف تقویت عملیاتی سازی عملکردهای نظارتی بر شرکت های دولتی، انتقال دانش و تجربه و همکاری نزدیک میان وزارت دارایی غنا و آژانس بین المللی همکاری‌های فنی فرانسه شده است. 

 شتاب گیری افتتاح طرحهای توسعه ای

 آقای دکتر باوومیا معاون رئیس جمهور غنا بیمارستان فوق العاده مدرن 60 تختخوابی در منطقه محروم تولون درشمال غنارا افتتاح کرد. وی درمراسم افتتاحیه خطاب به روسای قبایل ومردم گفت: برخلاف تبلیغات رقبا مبنی براینکه دولت NPP درچهارسال گذشته هیچ بیمارستانی ایجادنکرده، رویداد امروز شاهدی براین است که حقیقت جایگاه خودرا می یابد و باطل کنارزده خواهدشد. وی گفت تا آخر سال 2020 چند بیمارستان دیگر روند توسعه و تکامل خود را در این دولت طی خواهد کرد.

 جمهوری دموکراتیک کنگو (کینشازا)

امضای یادداشت تفاهم با یک شرکت مصری برای تحقق پروژه 50 مگاوات برق خورشیدی

صندوق توسعه صنعت (FPI) ج. د. کنگو و شرکت مصری "Taqa Arabia" یک یادداشت‌ تفاهم را برای اجرای پروژه ساخت نیروگاه برقی (خورشیدی) در استان لوالابا (Lualaba) در ج. د. کنگو (استان معدنی کنگو) به امضا رساندند. این شرکت مصری در گام نخست و برای تحقق پروژه خورشیدی 50 مگاواتی با هدف کمک به رونق بخشیدن به بخش‌های صنعتی و معدنی ج. د. کنگو در این استان معدنی ج. د. کنگو اقدام خواهد کرد.

 درخواست هیئت پزشکان بدون مرز از نخست وزیر برای اجرایی شدن معافیت واردات دارو و تجهیزات؛

هیئت پزشکان بدون مرز (MSF) که برای یک ماموریت کاری در کینشاسا حضور دارند، با آقای «سیلوستر ایلونگا»  نخست‌وزیر ج. د. کنگو دیدار کردند. نماینده این سازمان پس از این ملاقات گفت که هیئت همراه وی با هدف درخواست حمایت دولت مرکزی کنگو برای صدور مجوزهای مختلف بمنظور ایجاد امکان فعالیت در زمینه‌های بشردوستانه با نخست‌وزیر دیدار نموده و برای پشتیبانی از ج. د. کنگو در مبارزه با همه‌گیری ویروس‌کرونا بویژه برای در اختیار  قرار دادن مراکز درمانی در این کشور و تامین تجهیزات محافظتی اقدام کرده است.

 ساخت 16  هزار کیلومتر شبکه فیبر نوری در ج. د. کنگو توسط یک شرکت مصری

آقای آگوستن کیباسا مالیبا (Augustin Kibassa Maliba) وزیر پست، مخابرات و فناوری‌های نوین اطلاعات و ارتباطات (PT-NTIC) ج. د. کنگو در قاهره، قرارداد ساخت 16 هزار کیلومتر فیبر نوری را با شرکت سرمایه ­گذاری مصری "BENYA CAPITAL" امضا کرد. آقای کریستیان کاتنده (Christian Katende) رئیس سازمان تنظیم مقررات نظام پست و ارتباطات از راه دور کنگو (ARPTC) وزیر مخابرات را در ماموریت قاهره همراهی می‌کرد.

 سهم ناچیز شرکت معدنی دولتی ج. د. کنگو در تولید مس از معادن این کشور

تا پایان ماه اکتبر سال جاری حجم تولید مس توسط «ژکامین» نسبت به سال گذشته ۲۲/۲۳ درصد افزایش پیدا کرده چرا که این شرکت ملی معدنی با تولید مس به میزان ۱۹۳۰۷ تن  به رکورد صعودی بیش از ۲۲ درصدی دست پیدا کرده است. آمار مجموع مس تولیدی توسط همه اپراتورهای معدنی فعال در ج. د. کنگو تا ۳۱ اکتبر سال ۲۰۲۰ جمعا ۱ میلیون و ۳۲۲ هزار و ۷۲۹ تن به ثبت رسیده که با در نظر گرفتن میزان تولید «ژکامین»، سهم شرکت ملی معدنی ج. د. کنگو در این آمار عدد ناچیز 1.45% را در مجموع تولید مس نشان می‌دهد.

 تولید بیش از 65 هزار تن کبالت ج. د. کنگو در 10 ماه سال جاری

صنایع معدنی ج. د. کنگو طی 10 ماه سالجاری  شصت و پنج هزار و صد و پنجاه و نه تن کبالت تولید کرده که این رکورد در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته رشد داشته است. در این گزارش تصریح شده هر چند این رشد چشمگیر نیست اما نکته مهم این است که این آمار با وجود شرایط تحت تاثیر از همه‌گیری ویروس کرونا، به ثبت رسیده است.

 نیجر

امضای توافق نامه همکاری در زمینه نفت بین نیجر و نیجریه

آقای فومکوی کادو، وزیر نفت نیجر با همتای خود از نیجریه آقای تیمیپر سیلوا یک تفاهم نامه  در مورد سرگیری صادرات فرآورده‌های نفتی از نیجر به نیجریه را امضا کردند. صادرات مذکور  به دلیل 19 COVID متوقف شده است. این توافق نامه در حاشیه برگزاری سی و نهمین جلسه عادی شورای وزیران سازمان تولیدکنندگان نفت آفریقا (APO) در نیامی امضا شد و در مورد احداث خط لوله انتقال نفت نیجر به همسایه خود و همچنین ایجاد ظرفیت برای تکنسین‌های شرکت نفت نیجر (SONIDEP) می‌باشد.

 آغاز عملیات اتصال فیبر نوری از چاد به نیجر

چاد و نیجر باید در سال 2024 توسط فیبر نوری به یکدیگر متصل شوند. این پروژه به میزان 28.7 میلیون یورو در تاریخ 24 نوامبر 2020 راه اندازی و هدف آن توسعه شبکه دیجیتالی بین دو کشور می‌باشد. آقای ادریس دبی رئیس جمهور چاد، در 24 نوامبر سال 2020  در ماساکوری/ استان‌هاجر،  پروژه اتصال فیبر نوری چاد به نیجر را افتتاح نمود. این پروژه طی یک دوره چهار ساله انجام خواهد شد، مسیر کابل مذکور  شهرهای ماساگوئه، ماساکوری، مائو، ریگ-ریگ، دابوا خواهد بود.

 امضا توافق نامه مالی برای برنامه ارتقا آموزش و اشتغال (PP2E)

خانم کنه عیشاتو بولاما، وزیر برنامه ریزی در عصر روز سه شنبه مور 24 نوامبر 2020، در دفتر خود، مراسم امضای توافق نامه مالی برای برنامه ارتقا آموزش و اشتغال (PP2E) را ریاست کرد. براساس توافق نامه مذکور حدود 10 میلیون یورو یا تقریباً 6 میلیارد 560 میلیون فرانک سیفا از طریق همکاری آلمان KFW  به عنوان کمک مالی به دولت نیجر اهدا شد. وزیر برنامه ریزی، به نمایندگی از دولت و مردم نیجر از روابط همکاری بین نیجر و جمهوری فدرال آلمان استقبال کرد. وی گفت، با این کمک مالی، دفتر همکاری آلمان  37 میلیون یورو از طریق برنامه ارتقا آموزش و اشتغال (PP2E) به اقتصاد نیجر کمک خواهد شد، این برنامه در اولویت های دولت نیجر قراردارد.

 چاد

مبلغ 15000 دلار را به عنوان سپرده ویزا

به عنوان بخشی از قوانین موقت جدید که از 24 دسامبر لازم الاجرا می‌شود، روز دوشنبه گذشته وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه ای گفت، شهروندان 15 کشور آفریقایی باید قبل از سفر به آمریکا 15000 دلار به عنوان سپرده تامین نمایند. مسافران کشورهای زیر برای دریافت ویزای توریستی و تجاری 6 ماهه باید سپرده پرداخت نمایند. این سپرده  قابل استرداد بین 5000 تا 15000 دلار تعیین شده است. وزارت امور خارجه در بیانیه خود گفت: این برنامه آزمایشی است. کشورهای آفریقایی مربوط به این اقدام عبارتند از: آنگولا، بورکینافاسو، چاد، جمهوری دموکراتیک کنگو، جیبوتی، اریتره، گامبیا، گینه بیسائو، لیبریا ، لیبی ، موریتانی ، سودان ، سائوتومه و پرینسیپ ، کیپ ورد و بوروندی می‌باشند.

 کامرون

 عدم حضور "پُل بیا" در اجلاس سران جامعه اقتصادی کشورهای مرکز آفریقا

به گفته چندین منبع، پل بیا رئیس جمهور کامرون در هجدهمین اجلاس سران جامعه اقتصادی کشورهای مرکز آفریقا که قرار است روز جمعه 27 نوامبر در کاخ ریاست جمهوری گابن برگزار شود، حضور نخواهد داشت و به نمایندگی هیئتی را اعزام کرده است. گفته می‌شود رئیس جمهور 87 ساله کامرون، علاقه زیادی به شرکت در این گونه اجلاس ها ندارد. یازده کشور عضو جامعه اقتصادی مرکز آفریقا عبارتند از: آنگولا، بوروندی، کامرون، جمهوری آفریقای مرکزی، کنگو برازویل، گابن، گینه استوایی، جمهوری دموکراتیک کنگو، رواندا، سائوتومه و پرینسیپ و چاد. گفتنی است نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو این جامعه روز پنج شنبه 26 نوامبر به ریاست وزیر امور خارجه گابن که کشورش ریاست دوره ای این جامعه را بر عهده دارد، بمنظور تهیه پیش نویس موضوعات مورد بحث در اجلاس سران برگزار شد.

 اریتره     

سفر هیئت اریتره ای به مصر

هیئت اریتره­ای متشکل از وزیر امور خارجه عثمان صالح و مشاور رئیس جمهور یمن غبراب روز چهارشنبه 18 نوامبر در قاهره با سامه شوکری وزیر امور خارجه مصر دیدار کردند. این دیدار در ادامه رایزنی ­های منظم دو کشور در مورد مسائل دو جانبه و منطقه ­ای بود. بحث امروز بین هیئت­ های اریتره و مصر بر مبنای تجارت و سرمایه ­گذاری دوجانبه بود. دو طرف همچنین در مورد تحولات مذاکرات جاری در مورد سد رنسانس و همچنین وضعیت فعلی در اتیوپی تبادل نظر کردند.

زیمبابوه

رژیم صهیونیستی در آستانه سال جدید، با زیمبابوه همکاریهای مشترک خواهد داشت

رونی لوی موسی و موشه ایتزاک اوسدائیچر دو کنسول افتخاری اسرائیل، به ملاقات رئیس جمهوردر کاخ ریاست جمهوری زیمبابوه رفتند. آنها در این دیدار، با توجه به موافقت منانگاگوا،  اعلام کردند که در سال جدید، همکاریهای مشترکی با زیمبابوه خواهند داشت. این همکاریها، عمدتا در حوزه‌های فن آوری و کشاورزی خواهد بود. آنها  گفتند کشورشان از دانش روز و تکنولوژی مدرن برخوردار است که با توسعه همکاری‌ها به ویژه در حوزه کشاورزی مدرن می‌توانند به زیمبابوه یاری برساند و اطمینان دادند که اقتصاد زیمبابوه دوباره شکوفا خواهد شد و تاکید کردند که در سال 2021 همکاری‌ها را در زمینه‌های مختلف با زیمبابوه توسعه خواهند داد. طبق اعلام نظر کارشناسان، اقدام اخیر زیمبابوه جهت همکاری با اسرائیل، بیشتر برای جلب نظر آمریکایی‌هاست که آنها را راضی کند تا تحریم ها علیه زیمبابوه برداشته شود.

 تانزانیا

سرمایه گذاری ترکیه در صنعت شیلات زنگبار

 سالمین ابراهیم رئیس شرکت شیلات سالمین زنگبار اعلام کرد قرارداد همکاری به ارزش 3 میلیارد دلار با شرکت ترکیه ای سرمایه گذاری نورثلند امضا کرده است که طبق آن و با همکاری دولت برنامه جامعی شامل آموزش، بهره برداری و بازاریابی در صنعت شیلات در زنگبار تدوین شده است. طبق گفته وی صنعت شیلات زنگبار نقش مهمی در بازار ترکیه، چین و فنلاند دارد و این سرمایه گذاری کلان و راهبردی موجب گسترش بیش از پیش صنعت شیلات در زنگبار خواهد شد.

حضور معاون رئیس جمهور تانزانیا در نشست سادک

طبق اعلام کابودی وزیر امور خارجه تانزانیا، سامیا حسن معاون رئیس جمهوری تانزانیا در نشست فوق العاده سادک در زمینه مسائل امنیتی و دفاعی شرکت خواهد کرد. دستور کار اصلی نشست مذکور بحث و بررسی حضور نیروهای صلح ساز سازمان ملل در جمهوری دموکراتیک کنگو می‌باشد. همچنین وضعیت تروریسم در منطقه سادک نیز یکی دیگر از موضوعات مهم خواهد بود. هیأت تانزانیا علاوه بر سامیا حسن شامل کابودی وزیر امور خارجه، ابونگه دبیردائم وزارت خارجه و مانیاپه دبیردائم وزارت دفاع تانزانیا می‌باشد.

 اختصاص بودجه مراسم روز استقلال تانزانیا به ساخت بیمارستان

 به دستور مگوفولی رئیس جمهوری تانزانیا قرار است بودجه برگزاری مراسم 60 مین سالگرد استقلال تانزانیا به ساخت بیمارستان اوهورو اختصاص پیدا کند. ساخت این بیمارستان در حدود 90 درصد تکمیل شده است اما بدلیل عدم تأمین اعتبار از سال 2018 بلاتکلیف مانده است. اختصاص بودجه مراسم های مختلف به امور عمرانی و زیرساخت امری است که مگوفولی در سال های گذشته بر انجام آن پافشاری کرده است. به عقیده مگوفولی در این شرایط که کشور در مرحله توسعه و تکمیل پروژه‌های بزرگ صنعتی می‌باشد، می‌بایست از هزینه‌های جاری کاست.

اوگاندا

کمک کرۀ جنوبی به اوگاندا در کشاورزی

کرۀ جنوبی اعلام کرد طی سال‌ آیندۀ میلادی ۷.۵  میلیارد شیلینگ، معادل حدود ۲ میلیون دلار، صرف پژوهش‌های کشاورزی در اوگاندا می‌کند. این مبلغ از طریق «برنامۀ کُره برای کشاورزیِ بین‌المللی» هزینه خواهد شد. کرۀ جنوبی در سال ۲۰۲۰ هم حدود ۹۷۰ هزار دلار در این زمینه به اوگاندا کمک کرده است.

معطل ماندن سرمایۀ اوگاندایی‌ها در دادگاه‌های تجاری

رسانه‌های رسمی اوگاندا اعلام کردند مبلغ ۴.۲  تریلیون شیلینگ، معادل ۱.۱ میلیارد دلار) از سرمایه‌های مردم در دادگاه‌های تجاری معطل مانده و کسب‌وکار را از رونق انداخته است. گفته می‌شود که دعاویِ تجاری در این کشور دست‌کم سه سال طول می‌کشد و بسیاری از افراد هم عطای پیگیری قضایی و حکم دادگاه را به لقایش می‌بخشند. مبلغ مذکور حتی از بودجۀ کشاورزی و انرژی هم بیشتر است.

از سرگیری پروازهای شرکت هواپیمایی اوگاندا به نایروبی

شرکت هواپیمایی اوگاندا اعلام کرد از روز جمعه ۴ دسامبر پروازهای خود به نایروبی را دوباره آغاز خواهد کرد. این پروازها که یک ساعت و ۵۰ دقیقه طول می‌شود سه بار در هفته برقرار خواهد شد. هم‌اکنون این شرکت به نایروبی، دارالسلام، زنگبار، بوجومبورا، کیلیمانجارو، جوبا و مومباسا پرواز دارد.

 شکایت سمن‌ها از پروژۀ خط لولۀ نفت شرق آفریقا

چهار سمن از کشورهای شرق آفریقا به دیوان دادگستری شرق آفریقا شکایت برده‌اند تا پروژۀ خط لولۀ نفت خام شرق آفریقا را (که قرار است از اوگاندا تـا تانزانیا امتداد یابد) متوقف کنند. آنها خواسته‌اند پیش از اینکه این پروژه و پروژه‌های مشابه اجرا شود، بررسی‌های زیر صورت پذیرد: ارزیابی تأثیر پروژه بر آب و هوا؛ تأثیر پروژه بر حقوق بشر؛ و مشورت‌های مؤثر و شفاف با مردم و مشارکت آنان در پروژه. از میان این سمن‌ها، دو مورد از کامپالا، یک مورد از نایروبی و یک مورد هم از زنگبار است.

افزایش صادرات قهوۀ اوگاندا

اوگاندا در ماه اکتبر ۳۸ میلیون دلار قهوه صادر مرده که نسبت به سپتامبر ۴.۵ درصد افزایش داشته است. طی یک سال منتهی به اکتبر، اوگاندا ۵۱۳ میلیون دلار از راه صادرات قهوه درآمد داشته است. مهم‌ترین مقاصد صادرات قهوۀ اوگاندا عبارتند از ایتالیا (۳۸ درصد)، سودان، آلمان، هند و بلژیک.

رواندا

 سخنرانی رئیس جمهور رواندا در نشست G20 در ریاض

پل کاگامه رئیس جمهور رواندا روز پنجشنبه 19 نوامبر به عنوان رئیس آژانس توسعه اتحادیه آفریقا AUDA و به صورت مجازی در نشست G20 که به میزبانی عربستان سعودی برگزار شد، سخنرانی کرد. کاگامه در سخنرانی خود به چگونگی رسیدگی به همه‌گیری کووید 19 پرداخت.

اولین پرواز شرکت هواپیمایی رژیم صهیونیستی به رواندا

شرکت هواپیمایی خصوصیِ اسرائیلیِ IsrAir روز پنجشنبه ۲۶ نوامبر نخستین پرواز خود به فرودگاه بین‌المللی کیگالی را به انجام رساند. این شرکت سومین شرکت بزرگ رژیم صهیونیستی است که به گفتۀ مدیرانش، تا تاریخ ۷ ژانویۀ ۲۰۲۱، هر هفته یک پرواز به رواندا خواهد داشت. طی پروازِ اول، ۸۰ گردشگر اسرائیلی وارد کیگالی شدند.

 همکاری رواندا و رژیم صهیونیستی  در زمینۀ ICT

رواندا و رژیم صهیونیستی روز جمعۀ گذشته یادداشت تفاهمی در زمینۀ اطلاعات و فناوری ارتباطات و نوآوری امضا کردند. وزیر ارتباطات رواندا (خانم اینگابیره Ingabire) گفت: «اسرائیل در زمینۀ بهداشت و کشاورزی و بسیاری حوزه‌های دیگر نوآوری دارد و ما مشتاقیم این نوآوری‌ها را قرض بگیریم تا کشور و شهروندان خودمان را متحول کنیم».

تأسیس صندوق توسعۀ صادرات در رواندا

سفیر رواندا در مصر و مدیران «بانک صادرات و واردات آفریقا» Afrexim Bank در قاهره توافقنامه‌ای مبنی بر تشکیل «صندوق توسعۀ صادرات آفریقا» امضا کردند. دفتر این صندوق در رواندا خواهد بود و شعبه‌ای از بانک مذکور به شمار خواهد آمد. شرکت‌هایی که به دنبال گسترش بازارِ خود باشند می‌توانند از این صندوق کمک مالی دریافت کنند. صندوق مذکور کارِ خود را با ۵۰۰ میلیون دلار آغاز می‌کند و در مراحل بعدی سرمایۀ خود را افزایش خواهد داد.

گروه 5 ساحل 

رئیس دوره­ای گروه 5 ساحل خواستار لغو بدهی اعضای سازمان شد

غزوانی، رئیس جمهور موریتانی، و رئیس دوره­ای گروه 5 ساحل در نشست ویدئو کنفرانسی با میشل، رئیس شورای اروپا خواستار لغو بدهی سنگین و غیر قابل تحمل برخی اعضای گروه 5 ساحل شد. در این نشست، جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور سیاست خارجی و امنیتی، گوترش دبیرکل سازمان ملل و موسی فکی، رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا نیز حضور داشتند.

 کومسا

تاثیر کووید 19 بر کشورهای عضو کومسا

دبیرخانه کومسا در مورد تاثیر کرونا بر شرایط اقتصادی اجتماعی اعضا مطالعه ای انجام داده است که بر اساس آن تنها 6 کشور عضو مصر، اتیوپی، کنیا، مالاوی، رواندا و اوگاندا، پس از کرونا رشد اقتصادی خواهند داشت. کشورهای صادر کننده نفت، وابسته به توریسم و متکی بر منابع زیر زمینی بیشتر از سایر کشورها آسیب خواهند دید. به دلیل محدودیت ­های مسافرتی، خدمات تجاری، حمل و نقل هوایی، جاده ای و توریسم در کشورهای کومور، سیشل، موریتانی، کنیا، اتیوپی، مصر و ماداگاسکار خسارت­های زیادی را متحمل شده­اند. در نیمه اول سال 2020 حدود 22 درصد از حجم سفر و توریسم این منطقه کاهش یافته و در مجموع در سال 2020 حدود 58 تا 78 درصد کاهش ورود جهانگردان را تجربه کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما