معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۹/۱۹- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۹۳۵

اخبار اقتصادی اتیوپی( هفته دوم آذر ماه 1399)

برخی از مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی هفته دوم آذر ماه 1399 کشور اتیوپی که در رسانه‌های این کشور منعکس شده است به شرح ذیل می‌باشد:

کسب جایزه « ایرلاین برتر دهه» در منطقه آفریقا توسط اتیوپین ایرلاین

طبق اعلام نشریه فلایت گلوبال اتیوپین ایرلاین برنده جایزه ایرلاین برتر دهه در منطقه آفریقا گردید. این جوایز به ایرلاین‌هایی که طی یک دهه گذشته بهترین سوابق را از خود برجا گذاشتند تعلق می‌گیرد. این ایرلاین در طی یک دهه گذشته افزایش هشت برابری درآمدی و شش برابری سودآوری داشته است. طبق نظر قضات درآمد اتیوپین ایرلاین در یک بازار چالش برانگیز افزایش یافته است. با فعالیت در یک منطقه فوق العاده چالش برانگیز برای شرکت های هواپیمایی، شرکت دولتی اتیوپین ایرلاین در طول دهه از یک شرکت هواپیمایی ملی به اولین خط هوایی پان آفریقایی واقعی تبدیل شد. در تمام این مدت این شرکت هواپیمایی ناوگان مدرن و رویکردهای تجاری مترقی را به کار گرفت که منجر به بازده مالی چشمگیر شد.

حمایت کارشناسان گمرگ آفریقا از تصویب دستورالعمل‎های قاره‎ای برای تسهیل جریان آزاد و به موقع تجارت فرامرزی

کارشناسان گمرک قاره آفریقا از تصویب دستورالعمل‎های قاره‎ای برای تسهیل جریان آزاد و به موقع تجارت فرامرزی در میانه همه گیری کرونا پیش از شروع تجارت تحت منطقه تجارت آزاد قاره آفریقا (AfCFTA) در 1 ژانویه 2021 حمایت کرده اند. آنها در جلسه مجازی مدیران کل گمرک این قاره که توسط کمیسیون اتحادیه آفریقا  ترتیب داده شده بود، متعهد شدند و بیان داشتند که پس از بحران نیز این راه حل ها باید حفظ و ارتقا یابد. استفان کارنگی مدیر همبستگی منطقه ای و تجارت کمیسیون اقتصادی سازمان ملل برای قاره آفربقا گفت: هدف این است که دستورالعمل‎های قاره‎ای در اوایل سال آینده برای تقویت شروع تجارت تحت AfCFTA در دسترس باشد.

امضای یادداشت تفاهم اشتغال‎زایی میان اتیوپی و سازمان بین‎المللی کار

وزارت صنعت و تجارت و وزارت کار و امور اجتماعی اتیوپی در راستای اجرای پروژه‎ای که هدف از آن ایجاد فرصت‎های شغلی مناسب برای زنان و مردان در بخش تجارت کشاورزی است، یادداشت تفاهمی را با سازمان بین المللی کار امضا کردند. وزیر تجارت و صنعت، ملاکو آلبل، وزیر کار و امور اجتماعی، ارگوگی تسفای و آلکسیو موسیندو مدیر دفتر کشوری سازمان بین المللی کار این تفاهم نامه همکاری را امضا کردند. این پروژه 5 میلیون یورویی متمرکز بر ایجاد ظرفیت‎های ملی، منطقه‎ای و محلی برای توسعه و اجرای سیاست‎هایی است که باعث ایجاد فرصت‎های شغلی در بخش تجارت کشاورزی می‎شود. این پروژه در چارچوب ابتکار ویژه وزارت همکاری‎های اقتصادی و توسعه آلمان طراحی شده است.

امضاء موافقت نامه فاینانس به ارزش 512.5 میلیون دلار بین اتیوپی و بانک جهانی

اتیوپی و بانک جهانی در تاریخ 3 دسامبر 2020 یک موافقت نامه فاینانس به ارزش 512.5 میلیون دلار را به امضاء رساندند. احمد شیده وزیر اقتصاد اتیوپی و عثمان دیون مدیرکل آفریقای شرقی و جنوبی بانک جهانی این موافقت‎نامه را امضاء نمودند. طبق اعلام وزارت اقتصاد اتیوپی از این مقدار 312.5 میلیون دلار به عنوان وام بلاعوض و مابقی در قالب اعتبار به اتیوپی پرداخت خواهد شد. این موافقت نامه در جهت تقویت و حمایت از اجرای برنامه ویژه امنیت سازنده اتیوپی استفاده خواهد شد.

برگزاری مجمع تجاری مجازی اتیوپی-اوراسیا

سفارت اتیوپی در مسکو در تاریخ 1 دسامبر 2020 بطور مجازی میزبان مجمع تجاری اتیوپی – اوراسیا بود. این مجمع با هدف تبلیغ فرصت هایی که اتیوپی برای تجارت و جذب سرمایه گذاری بیشتر از کشورهای اوراسیا با تمرکز ویژه بر روسیه و بلاروس ارائه می دهد، برگزار شد. در این نشست سفیر اتیوپی در روسیه و معاون وزیر امورخارجه اتیوپی خانم تکلو در خصوص فرصت‎های سرمایه‎گذاری در اتیوپی سخنرانی کردند. نمایندگان کمیسیون اقتصادی اوراسیا، اتاق بازرگانی روسیه و بلاوروس و صادر کنندگان و واردکنندگان اتیوپیایی، روسی و بلاروسی در این مجمع مجازی شرکت داشتند.

امضای موافقت نامه تامین مالی پروژه فروشگاه یک مرحله‎ای بین اتحادیه اروپا و اتیوپی

وزارت فناوری و نوآوری اتیوپی و اتحادیه اروپا موافقت نامه فاینانس به ارزش 1.2 میلیون یورو را جهت اجرای پروژه فروشگاه یک مرحله‎ای در شهرهای بهیردار و دیرداوا به امضاء رساندند. این پروژه طی 12 ماه عملیاتی خواهد شد و از طریق توسعه بیشتر پورتال تجارت ملی و تسهیل اجرای اصلاحات مربوط به سهولت کسب وکار، به اجرا، هدایت و فعال سازی اصلاحات دیجیتالی تحت برنامه تسهیل انجام تجارت در اتیوپی، کمک می‌کند. از طریق حمایت‎های اتحادیه اروپا، وزارت فناوری و نوآوری اتیوپی قادر خواهد بود تا با تسهیل اجرای اصلاحات مربوط به سهولت کسب وکار، مدیریت شهری شهرهای مذکور را در پورتال تجارت ملی مشارکت دهد 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما