معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۹/۲۰- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۶۹

اخبار اقتصادی اوکراین (هفته سوم آذر ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی کشور اوکراین در هفته سوم آذر ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته به شرح ذیل اعلام می‌گردد.

اخبار اقتصادی داخلی

کسری بودجه سال جاری به 112.2 میلیارد گریونا رسید

بودجه دولتی اوکراین در دوره زمانی ژانویه – اکتبر امسال با کسری 112.2 میلیارد گریونایی اجرا شده است و تقریبا 4 برابر بیش از کسری بودجه در دوره زمانی مشابه سال گذشته (30.3 میلیارد گریونا) می‌باشد. وزارت دارایی اعلام کرد: بودجه کل اوکراین در دوره زمانی 10 ماه نخست امسال با کسری 89.4 میلیارد گریونا اجرا شد.

شاخص حداقل حقوق پایه در بودجه سال آینده مشخص شد

هیأت وزیران اوکراین در جلسه فوق‌العاده خود پیش‌نویس اصلاح شده لایحه بودجه سال آینده برای ارائه به شورای عالی جهت بررسی در شور دوم را مورد تأیید قرار داد. در متن مذکور شاخص حداقل میانگین دستمزد پایه در سال آینده 13.6 هزار گریونا خواهد بود. بدین ترتیب هیأت وزیران پیش‌بینی کرده میانگین حداقل دستمزدهای پایه در اوکراین نسبت به سپتامبر امسال از 11900 گریونا به 13632 هزار گریونا یا 12.1 درصد افزایش خواهد یافت.

افزایش نرخ برق بر نرخ دلار و تورم تأثیر می‌گذارد

آلکساندر کالنکوف رئیس اتحادیه «اوکرمتالورگپروم» گفت: تصمیم کمیسیون ملی تنظیم موازین انرژی و برق اوکراین درباره افزایش نرخ انتقال برق به میزان 30 درصد، نه تنها به صنایع خسارت وارد می‌کند، بلکه تأثیر غیر مستقیم بر درآمد مردم عادی اوکراین می‌گذارد. زیرا منجر به افزایش نرخ دلار و تورم اقتصادی در اوکراین می‌شود. وی افزود: آخرین بار چنین افزایشی در تابستان امسال صورت گرفت و تعرفه انتقال 1.5 برابر شد. هم اکنون از اول دسامبر این نرخ مجددا 30 درصد افزایش خواهد یافت و همه بابت آن هزینه پرداخت خواهند کرد. اشتباه است که تصور کنیم تنها صنایع مشمول این موضوع می‌شوند. در نتیجه این امر، قیمت کالاها برای مصرف‌کنندگان نهایی افزایش خواهد یافت.

افزایش حداقل دستمزدها برای چند ماه به تعویق افتاد

یاروسلاو ژلزنیاک عضو کمیته امور مالی، مالیاتی و گمرکی شورای عالی اوکراین اعلام کرد: افزایش شاخص حداقل دستمزد پایه به 6500 گریونا برای چندین ماه به تعویق می‌افتد. این افزایش که قرار بود از ماه جولای سال آینده صورت گیرد، به دسامبر 2021 موکول شد. وی افزود: نمایندگان پارلمان در هفته آینده به بررسی سند اصلی بودجه دولتی 2021 اوکراین خواهند پرداخت.

تأثیر اقتصادی حق مالکیت ترجیحی و معاملات اراضی کشاوری 14 دلار در هکتار خواهد بود

اعمال قانون حق مالکیت ترجیحی بر اراضی کشاورزی (حق معامله و فروش ) در اوکراین در مجموع تأثیر مثبت اقتصادی خواهد داشت. بر اساس نتایج مدل‌سازی مدرسه اقتصاد کی یف که با حمایت «باشگاه تجارت کشاورزی اوکراین» در جریان میزگردی با موضوع «حق مالکیت ترجیحی برای معاملات اراضی کشاورزی و تأثیرات اقتصادی آن»، تأثیر اقتصادی مثبت اعمال قانون مربوطه می‌تواند تا 14 دلار در هکتار باشد. لازم به ذکر است که در ماه مارس امسال بسته‌ای از قوانین مرتبط با اصلاحات ارضی کشاورزی و آزادسازی معاملات اراضی تصویب شد؛ اما این قوانین تا کنون به طور کامل اجرایی نشده‌اند. دنیس باشلیک، مدیر روابط با نهادهای دولتی در باشگاه تجارت کشاورزی اوکراین اعتقاد دارد: اجرای قانون مذکور نباید به یک شوک درمانی اقتصادی تبدیل شود و در نهایت نتیجه آن غارت اراضی کشاورزی باشد، زیرا مجموعه کشت و صنعتی اوکراین 16 درصد تولید ناخالص داخلی کشور را تعیین می‌کنند. ما در اجرای این قوانین باید شرایط مناسب و اقدامات لازم را انجام دهیم تا تأثیر اقتصادی مثبت از اجرای این قوانین را تضمین نماییم، ابزار حق مالکیت ترجیحی می‌تواند چنین سازوکاری باشد.

میانگین حداقل دستمزد پایه پرداختی در ماه اکتبر به 12200 گریونا رسید

بر اساس داده‌های سازمان دولتی آمار اوکراین میانگین حداقل دستمزد پایه پرداختی در ماه اکتبر برابر 12174 گریونا بود. این رقم در مقایسه با ماه سپتامبر 1.5 درصد و در مقیاس سالانه (در مقایسه با اکتبر سال گذشته ) 13.5 درصد از نظر ارزش اسمی افزایش را نشان می‌دهد؛ اما شاخص میانگین حداقل دستمزدهای پرداختی واقعی در ماه اکتبر نسبت به سپتامبر امسال 100.5 درصد و در مقایسه با اکتبر سال گذشته 110.6 درصد بوده است.

رازومکوف: شورای عالی لایحه بودجه را در این هفته بررسی نمی‌کند

دمتیری رازومکوف رئیس شورای عالی اوکراین اعلام کرد: پارلمان لایحه بودجه دولتی سال 2021 را در هفته جاری مورد بررسی قرار نخواهد داد. وی تأکید نمود: هیأت دولت روز جمعه متن اصلاح شده لایحه برای بررسی در شور دوم را به پارلمان ارائه کرد. نمایندگان برای مطالعه متن لایحه نیاز به زمان دارند و در نتیجه این لایحه در جلسات عادی یا در یک جلسه فوق‌العاده در هفته آینده مورد بررسی قرار خواهد گرفت. 

خزانه‌داری کل: برنامه درآمدهای بودجه 100 درصد اجرا شده است

بر اساس گزارش سازمان خزانه‌داری دولت، برنامه‌های درآمدی بودجه در 11 ماه نخست سال تقریبا به میزان 100 درصد انجام شده است. این سازمان اعلام کرد: در دوره زمانی ژانویه – نوامبر 2020، درآمد بودجه دولت 944.72 میلیارد گریونا بود که بر اساس برنامه، می‌بایست 944.97 میلیارد گریونا جذب می‌شد. در همین حال تأکید شده است که درآمدهای بودجه در 11 ماه نخست امسال 5 درصد از مدت مشابه سال قبل بیشتر بوده است. خزانه‌داری اعلام کرد: درآمد بودجه از محل مالیات و گمرکات در ماه نوامبر برابر 5.5 میلیارد گریونا بود که 7.2 درصد بیشتر از انتظارات اعلام شده است.

ضرر اقتصادی 0.3 درصدی تولید ناخالص داخلی در صورت اعمال قرنطینه شدید

شیوع بیشتر بیماری کرونا اجرای اقدامات برای محدود ساختن این بیماری را ضروری ساخته است. کارشناسان اعلام کردند: در صورت اعمال قرنطینه سختگیرانه مانند قرنطینه بهار، تولید ناخالص داخلی اوکراین در طول یک ما 0.3 درصد کاهش خواهد داشت. از طرف دیگر چنانچه محدودیت‌هایی که اعمال خواهند شد به شدت شرایط قرنطینه بهار باشند، نیاز به 23 میلیارد گریونا کمک‌های مالی به مشاغل و کسب و کارها و همچنین شهروندان واجد شرایط خواهد بود.

بانک مرکزی: کاهش شاخص تولید صنایع اساسی در اکتبر به 7.9 درصد رسید

بانک مرکزی اوکراین اعلام کرد: شاخص تولید صنایع اساسی در ماه اوکراین به 7.9 درصد رسید در حالی که کاهش این شاخص در ماه سپتامبر برابر 6.8 درصد بود. بانک مرکزی تأکید کرد سقوط تولید صنعتی در کل به میزان 5.5 درصد و کاهش میزان سرمایه‌گذاری‌های اساسی، کند شدن آهنگ رشد هزینه‌های بودجه برای بخش دفاعی و کاهش تقاضای خارجی برای محصولات صنایع ماشین‌سازی و شیمیایی اوکراین باعث شده تا شاخص تولید صنایع اساسی کاهش یابد. بانک مرکزی افزود: که کاهش محصولات کشاورزی اصلی و نتایج ضعیف در بخش دامپروری مانع رشد تولیدی در بخش‌های روستایی شدند. در مقابل افزایش ترانزیت گاز یک عامل مهم در کندتر شدن سرعت کاهش حمل و نقل و گردش بار بود. با توجه به افزایش دستمزدها و همچنین پاداش‌ها و نگرانی‌ها در خصوص اعمال قرنطینه شدید باعث رشد تجارت خرد به 13.5 درصد شد. هزینه‌های بودجه در بخش‌های عمرانی و احداث جاده‌ها نیز منجر به احیای بخش عمران شد.

امور عمرانی در ماه اکتبر 13.3 درصد رشد داشتند

افزایش ساخت و ساز و امور عمرانی در اکتبر امسال برابر 13.3 درصد اعلام شد. حجم امور ساختمانی و عمرانی انجام شده در اکتبر معادل 140.9 میلیارد گریونا برآورد شده است. در مجموع 37.6 درصد امور عمرانی مربوط به پروژه‌های جدید عمرانی ، 34.8 درصد به تعمیرات (جاری و اساسی) و 27.6 درصد مربوط به بازسازی و تجهیز مجدد بوده است. کی یف با انجام امور عمرانی به ارزش 31.07 میلیار گریونا بیشترین سهم و استانهای اودسا (17.62 میلیارد گریونا) و دنیپروپتروسک (13.74 میلیارد گریونا) در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

میانگین دستمزدهای پایه در کی یف به 17500 گریونا رسید

متوسط حقوق و دستمزد پایه در کی یف در ماه اکتبر امسال برابر 17412 گریونا اعلام شد. سازمان دولتی آمار اوکراین اعلام کرد: پس از کی یف استان دانتسک با میانگین دستمزدهای پایه 13544 گریونا و استان کی یف با میانگین دستمزد پایه 12905 گریونا در رتبه‌های بعدی قرار دارند. 

افزایش تولید روغن آفتابگردان

تولید روغن آفتابگردان تصفیه شده در دوره زمانی 10 ماه نخست امسال 766.2 هزار تن اعلام شد که 26 درصد بیش از دوره زمانی مشابه سال قبل و میزان تولید روغن آفتابگردان تصفیه نشده نیز 4.76 میلیون تن بود که 6.4 درصد بیشتر از مدت مشابه سال 2019 می‌باشد. سازمان دولتی آمار اوکراین اعلام کرد: در ژانویه – اکتبر سالجاری 5.53 میلیون تن نیز روغن آفتابگردان تولید شد. تنها در اکتبر امسال 612.61 هزار تن روغن آفتابگردان تولید شده است که 0.8 درصد بیشتر از میزان تولید در اکتبر سال گذشته است.

تعطیلی کسب و کارها برای قرنطینه باعث کاهش تولید ناخالص داخلی می‌شود

کارشناسان امور اقتصادی اعلام کرد: در صورت اعمال قرنطینه سختگیرانه و تعطیلی کسب و کارها، تبعات آن تأثیر محسوسی بر اقتصاد اوکراین خواهد گذاشت. موضوع تعطیلی کسب و کارها که شامل حوزه‌های سرگرمی و تفریحات، فروش کالاهای صنعتی و بخش رستوران در دوره تعطیلات میلاد مسیح و سال نو می‌شود، در حال حاضر در هیأت دولت در دست بررسی است. آلکسی کوش اقتصاددان اعلام کرد: در صورت تعطیلی و اعمال قرنطینه کامل، تنها برای یک ماه، خسارت وارده معادل 2 درصد تولید ناخالص داخلی خواهد بود و چنانچه این تعطیلی در ماه دسامبر باشد، میزان کاهش تولید ناخالص داخلی از 5 درصد به 6.7 تا 7 درصد خواهد رسید و اگر تعطیلی کامل در ماه ژانویه ادامه یابد، دیگر امیدی به احیای اقتصادی سریع نخواهد بود. الکساندر اوخریمنکو رئیس مرکز تحلیلی اوکراین نیز گفت: تولید ناخالص داخلی به دلیل محدود شدن و تعطیلی موقتی مشاغل مذکور کاهش خواهد یافت که عملکرد آن تا حد زیادی به آن بستگی دارد. وی گفت: در صورت تعطیلی مشاغل، در سه ماهه چهارم شاهد سقوط 11 درصدی تولید ناخالص داخلی خواهیم بود و از آنجا که نمی دانیم قرنطینه چه زمانی پایان خواهد یافت؛ این به شاخص تولید ناخالص داخلی در سه ماهه نخست سال بعد صدمه می‌زند. وی همچنین پیش‌بینی کرد: گردش تجاری خرده‌فروشی حداقل 20 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یابد که در نتیجه منجر به کاهش دستمزدهای واقعی به میزان 10 درصد شود. کارشناسان معتقدند: تعطیلی مشاغل برای اعمال قرنطینه بر روی ارزش گریونا نیز تأثیر خواهد داشت.

وزارت دارایی 2.6 میلیارد گریونا اوراق قرضه فروخت

وزارت دارایی اوکراین در تاریخ اول دسامبر در یک رویداد مزایده موفقیت‌آمیز در چارچوب فروش اوراق قرضه دولتی 2.66 میلیارد گریونا اوراق قرضه داخلی دولتی فروخت. اوراق قرضه مذکور دارای موعد سه ماهه، یک و سه ساله بودند.

عوامل موثر در کاهش مساحت زیر کشت زمستانه گندم

امسال نزدیک به 5.9 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی اوکراین تحت کشت زمستانه گندم قرار گرفته‌اند که 9 درصد یا 500 هزار هکتار کمتر از سال گذشته است. بیشترین کاهش در استان‌های اودسا، خملنیتسکی و چرکاسی ثبت شد. تنها در این سه استان 360 هزار هکتار کمتر، زمین زیر کشت زمستانه گندم رفته است. عامل اصلی در کاهش اراضی زیر کشت زمستانه خشکسالی و کاهش بارندگی در زمستان و بهار گذشته اعلام شد که در نتیجه خسارات قابل توجهی برای کشاورزان این استان و دیگر استان‌ها به همراه داشت. این امر منجر به عدم وجود سرمایه و بودجه کافی برای کاشت زمستانه گندم توسط کشاورزان شد. علاوه بر این در پاییز امسال نیز برای انجام کشت زمستانه رطوبت زمین بخصوص در استانهای اودسا و چرکاسی کفایت نمی‌کرد. در استان خملنیتسکی هم به دلیل تأخیر در برداشت محصول و عدم آماده بودن زمین کشت زمستانه در مساحت کمتری انجام شد. کشاورزان همچنین کشت زمستانه چاودار را از 134 هزار هکتار به 120 هزار هکتار کاهش داده‌اند. اما با این حال بسیاری از کشاورزان اعلام کرده اند که علی‌رغم کاهش مساحت کشت زمستانه، وضعیت رشد محصول بسیار بهتر از سال گذشته است.

اوکراین گران‌ترین انرژی برق در اورپا را دارد

برای دومین فصل متوالی قیمت برق در اوکراین بیشتر از دیگر کشورهای اروپایی و کشورهای اتحادیه اروپا شد. قیمت انرژی برق در سامانه واحد انرژی اوکراین در سه ماهه دوم امسال 40 یورو بابت هر مگاوات ساعت برق محاسبه شد. تنها لهستان قیمت برق بیشتر از اوکراین و معادل 40.1 یورو به ازای هر مگاوات ساعت است؛ این در حالیست که قیمت هر مگاوات ساعت برق در کشورهای نروژ، سوئد، فرانسه، بلژیک، سوئیس و آلمان به ترتیب برابر 4.8، 12.3، 18، 18.6، 19.9 و 20.3 یورو است. در مجموع در سه ماهه دوم امسال میانگین بهای هر مگاوات ساعت برق در کشورهای اتحادیه اروپا معادل 24 یورو بود.

زلنسکی رئیس جدید «اوکرآبارون پروم» را منصوب کرد

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، یوری گوسیف را به مقام مدیرکل کنسرسیوم دولتی «اوکرآبارون پروم» منصوب نمود. حکم انتصاب گوسیف در سایت ریاست جمهوری درج شده است. لازم به ذکر است که گوسیف در جولای سال گذشته به مقام استانداری خرسون منصوب شده بود. پیش از این او در ردیف 41 فهرست انتخاباتی حزب «خادم ملت» در انتخابات پارلمانی بود؛ اما اعلام کرد که در انتخابات شرکت نخواهد کرد و «در نقش دیگری به تیم زلنسکی کمک خواهد نمود». خاطرنشان می سازد که هیات وزیران در تاریخ 2 دسامبر پیش نویس حکم رئیس جمهور درمورد انتصاب گوسیف را تایید کرده بود. گوسیف در حکم جداگانه ای از مقام استانداری خرسون عزل شد.

خزانه داری: بودجه در 11 ماه با 117 میلیارد گریونا کسری اجرا شده است

سازمان خزانه‌داری دولتی اوکراین اعلام کرد: بودجه کشور در 11 ماه گذشته با 117.2 میلیارد گریونا اجرا و در کل کسری صندوق عمومی‌ بودجه 130.7 میلیارد گریونا گزارش شده است؛ در حالی که بر اساس برنامه‌ها، این کسری 236.9 میلیارد گریونا پیش‌بینی شده بود. در این گزارش آمده: در ماه نوامبر 85.5 میلیارد گریونا به صندوق عمومی‌ بودجه واریز و شرح درآمدها به میزان 106.5 درصد یا بیشتر از 5 میلیارد گریونا اجرا شده است. در مجموع در 11 ماه نخست امسال، 806 میلیارد گریونا به صندوق بودجه واریز که 100.4 درصد برنامه‌ها بوده است. هزینه‌های صندوق عمومی‌بودجه در همین مدت 940.6 میلیارد گریونا اعلام شد که 90.3 درصد شرح هزینه‌ها بوده است. 

هزینه خدمات عمومی ‌شهری و حفظ و نگهداری منازل 57 درصد گرانتر شده است

بر اساس داده‌های سازمان دولتی آمار در ماه اکتبر نزدیک به 11 میلیارد گریونا بابت هزینه‌های خدمات عمومی ‌شهری (آب، برق، گاز) و حفظ و نگهداری منازل پرداخت شده است. این رقم 57 درصد بیشتر از میزان پرداخت شده در اکتبر سال قبل است. در اکتبر سال گذشته بابت برق، آب، گاز و خدمات عمومی منازل تقریبا 7 میلیارد گریونا پرداخت شده بود.

برای نخستین بار از آغاز سال تقاضا برای ارز از عرضه بیشتر شد

بر اساس داده‌های بانک مرکزی اوکراین فروش ارز توسط مردم عادی و اشخاص حقیقی در ماه نوامبر در مقایسه با ماه اکتبر 3 درصد کاهش یافت و به معادل 1.32 میلیارد دلار رسید. این در حالیست که خرید ارز در ماه نوامبر 11.7 درصد افزایش یافت و معادل 1.44 میلیارد دلار بود. بدین ترتیب برای نخستین بار از آغاز سال میزان ارز خریداری شده توسط مردم عادی نسبت به عرضه بیشتر بود. میزان خالص ارز خریداری شده معادل 127.76 میلیون دلار اعلام شده است.

شورای عالی مجازات کیفری برای اظهارنامه مالیاتی نادرست را بازگرداند

شورای عالی اوکراین با رای موافق 289 نماینده قانون مجازات کیفری برای درج اطلاعات دروغین و نادرست در اظهارنامه‌های مالیاتی مقامات دولتی، حکومتی و قضایی را تصویب نمود. لازم به ذکر است که دادگاه قانون اساسی در تاریخ 27 اکتبر ماده قانونی درباره مسئولیت حقوقی و کیفری در قبال اظهارنامه‌های مالیاتی ناصحیح را مغایر با قانون اساسی دانسته بود که این امر منجر به بحران سیاسی در اوکراین و ایجاد دشواری‌هایی در مناسبات میان اوکراین و صندوق بین‌المللی پول کرد.

شمیگال اطمینان داد در صورت تشدید قرنطینه، حمل و نقل عمومی تعطیل نخواهد شد

دنیس شمیگال، اعلام کرد: در صورت تشدید قرنطینه و تعطیلی کسب و کارها، حمل و نقل عمومی همچنان فعال خواهند بود. با توجه به احتمال سختگیرانه تر شدن شرایط قرنطینه و تعطیلی اجباری مشاغل برای مقابله با شیوع کرونا، محدودیت‌های شدیدی از اواخر ماه جاری یا اوایل ماه ژانویه سال آینده برای مدت سه هفته اعمال خواهد شد. شمیگال گفت: حتی با شدیدتر شدن محدودیت‌ها، همه اشکال حمل و نقل عمومی همچنان به کار خود ادامه خواهند داد، هیچ برنامه‌ای برای تعطیلی شرکت‌های هواپیمایی، راه‌آهن و حمل و نقل عمومی ریخته نشده است، همه تحقیقات علمی نشان می‌دهند که حمل و نقل دلیل اصلی گسترش فعال این بیماری همه‌گیر نیست.

اخبار روابط اقتصادی خارجی

مارچنکو: درآمد بودجه بیش از برنامه خواهد بود

سرگئی مارچنکو وزیر دارایی اوکراین پیش‌بینی کرد درآمدهای دولتی امسال 10 میلیارد گریونا بیشتر از میزان درج شده در بخش درآمدهای بودجه باشد لذا هیأت وزیران اوکراین در تنظیم مجدد پیش‌نویس لایحه بودجه سال آینده کسری بودجه را از 6 درصد به 5.5 درصد کاهش داد. مارچنکو گفت: تا آخر امسال درآمدها 10 میلیارد گریونا بیشتر (از برنامه) خواهند بود؛ در بودجه مبلغ 6 میلیارد دلار درآمد از وام‌ها و کمک‌های سازمان‌های مالی خارجی پیش‌بینی شده بود اما «در حال حاضر بیش از 3 میلیارد دلار به دلیل عدم تصویب برخی قوانین ضروری به اوکراین پرداخت نشده است». وزیر دارایی تأخیر در پرداخت برخی از هزینه‌ها از سوی سازمان خزانه‌داری کل اوکراین را تأیید کرد و افزود: صندوق بین‌المللی پول تخصیص وام فوق‌العاده برای اوکراین را بررسی نمی‌کند.

امضای توافقنامه همکاری‌های فنی و مالی میان اوکراین و استونی

دنیس شمیگال نخست وزیر اوکراین و یوری راتاس نخست وزیر استونی توافقنامه همکاری‌های فنی و مالی میان دولتین اوکراین و استونی را امضا نمودند. این توافقنامه در جریان یک کنفرانس ویدیویی در تاریخ 27 نوامبر توسط دو نخست وزیر امضا شد و تمامی ‌برنامه‌ها و طرح‌های فنی و کمک‌های مالی که به طور کامل یا جزئی توسط استونی یا با هزینه این کشور انجام می‌شود، در بر می‌گیرد. آنها همچنین درباره تعمیق همکاری‌ها در زمینه‌های تجاری، اقتصادی و امنیت سایبری گفتگو کردند. شمیگال بر قصد اوکراین برای تقویت همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور تا حد ممکن و اجرای ظرفیت های دو کشور تأکید ورزید. نخست وزیر استونی هم به سهم خود اعلام کرد: اوکراین یکی از مهمترین شرکای استونی است و این کشور علاقمند به تقویت همکاری‌ها با اوکراین در زمینه‌های آموزشی، ورزشی و اصلاحات مدیریت دولتی می‌باشد.

ملاقات و گفتگوی نخست وزیر اوکراین با وزیر صنعت و فناوری ترکیه

دنیس شمیگال نخست وزیر اوکراین در چارچوب سفر رسمی دو روزه خود به ترکیه در تاریخ 29 نوامبر با مصطفی وارانک وزیر صنعت و فناوری ترکیه دیدار و گفتگو نمود. در این دیدار اولگ اوروسکی معاون نخست وزیر و وزیر صنایع راهبردی و ولادیسلاو کریکلی وزیر زیرساخت‌های اوکراین نیز حضور داشتند. نخست وزیر بر ظرفیت‌های بزرگ دو کشور در زمینه همکاری‌های تجاری تأکید کرد و گفت: اطمینان دارم که با امضای توافقنامه تجارت آزاد میان دو کشور، ظرفیت‌ها به دو برابر افزایش خواهد یافت و از 5 میلیارد دلار گردش تجاری در سال به 10 میلیارد دلار خواهد رسید. وی به وزیر ترکیه‌ای پیشنهاد کرد تا نشست‌های کمیسیون همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور برای هماهنگی همکاری‌های راهبردی در حوزه صنایع دفاعی از سر گرفته شوند. وی گفت: این جلسات امکان اجرای توافقات کسب شده در سطح روسای جمهور را فراهم می آورند. مصطفی وارانک وزیر صنعت و فناوری ترکیه نیز به سرمایه‌گذاری‌ها و ظرفیت منابع اوکراین اشاره نمود و گفت: توافقنامه میان اوکراین و اتحادیه اروپا فرصت‌های جدیدی برای کالاهای تولید اوکراین در بازارهای اروپا ایجاد خواهد کرد.

نخست وزیر اوکراین با سرمایه‌گذاران ترکیه‌ای ملاقات و گفتگو کرد

نخست وزیر اوکراین در چارچوب سفر دو روزه به ترکیه، با مدیران و روسای شرکت‌های بزرگ ترک با مجموع بسته سرمایه‌گذاری به ارزش 5 میلیارد دلار میزگردی برگزار نمودند. در این میز گرد اولگ اوروسکی معاون نخست وزیر و وزیر صنایع راهبردی، ولادیسلاو کریکلیی وزیر زیرساخت‌ها و نمایندگان شورای تجاری اوکراین و ترکیه وابسته به شورای مناسبات خارجی ترکیه ملاقات کردند. شمیگال گفت: با وجود همه‌گیری کرونا، اوکراین و ترکیه مناسبات دو جانبه را گسترش داده اند. همانگونه که رئیس جمهور اوکراین سال پیش در ملاقات با کارآفرینان ترک اعلام کرد، دو کشور پتانسیل‌های زیادی برای همکاری و رشد دارند. نخست وزیر افزود: گام‌های قاطعی برای حضور سرمایه‌گذاران در اوکراین انجام شده است که از جمله آزادسازی بازار اراضی کشاورزی، اصلاحات پزشکی، توسعه مدیریت الکترونی دولتی، تسهیل شرایط تجارت و سرمایه‌گذاری می‌باشند. وی ضمن اشاره به برنامه‌های بزرگ اوکراین برای نوسازی و بازسازی زیرساخت‌ها، به شرکت‌ها و موسسات ترک حوزه‌های دارای چشم‌انداز برای سرمایه‌گذاری در اوکراین را معرفی نمود و از بخش‌های کشت و صنعت، صنایع تبدیلی، انرژی، زیرساخت‌ها، فناوری اطلاعات به عنوان حوزه‌های دارای قابلیت رقابت نام برد. وی تأکید نمود: اوکراین و ترکیه نباید از آهنگ رشد همکاری‌های خود بکاهند وی تصریح کرد: یکی از مهمترین گام‌ها در رشد و توسعه مناسبات دو جانبه، امضای توافقنامه تجارت آزاد میان دو کشور است. ولادیسلاو کریکلیی وزیر زیرساخت‌های اوکراین نیز در این میز گرد توضیح داد: در سال گذشته در اوکراین قانون حق امتیاز و بهره‌برداری تصویب شد که یک علامت مثبت برای سرمایه‌گذاران است. وی از شرکت‌های ترک خواست تا در مزایده‌های فروش حق امتیاز بهره‌برداری و خصوصی‌سازی‌ها در اوکراین شرکت کنند.

شرکت‌های خارجی در مخازن اوکراین 10 میلیارد متر مکعب گاز ذخیره کرده‌اند

سرگئی ماکوگون، مدیرکل اپراتور سامانه انتقال گاز اوکراین اعلام کرد: امسال حجم بی سابقه‌‌ای گاز طبیعی به مخازن زیر زمینی اوکراین تزریق شد که نزدیک به 28 میلیارد متر مکعب بود. و 10 میلیارد آن به شرکت‌های خارجی تعلق دارد. وی افزود: یکی از اهداف این اپراتور همکاری با شرکت مجارستانی برای اتصال به ترمینال جدید گازی در کرواسی می‌باشد که دسترسی اوکراین به گاز آسیای میانه از طریق خط لوله انتقال گاز ترانس بالکان را فراهم می‌کند.

کمک مالی اتحادیه اروپا برای توسعه تغییرات دیجیتالی در اوکراین

اتحادیه اروپا مبلغ 25 میلیون یورو کمک مالی در چارچوب پروژه EU4DigitalUA برای توسعه و ادامه تغییرات و تحولات دیجیتالی در اختیار اوکراین قرار می‌دهد که برای توسعه و ارتقای عملکرد و کار زیرساخت‌های دیجیتالی دولتی استفاده خواهد شد. وزارت تغییر و تحولات دیجیتالی قصد دارد با استفاده از این کمک به توسعه زیرساخت‌ها برای مدیریت دیجیتالی، بهینه‌سازی خدمات الکترونی دولت، تقویت امنیت ابزارهای محرک و سینتیکی، وسایل و تجهیزات حفاظت از داده‌ها و ایجاد سامانه شناسنامه دیجیتالی و مرکز ثبت نشانی‌ها و محل سکونت شهروندان بپردازد. اوکراین بر اساس شاخص E-Government Development Index از نظر آمادگی برای دولت الکترونی در رده بندی تنظیم شده توسط سازمان ملل متحد در میان 193 کشور در جایگاه 69 قرار دارد.

شمیگال «اصول خصوصی‌سازی در سال آینده» را برای سرمایه‌گذاران ترکیه‌ای توضیح داد

دنیس شمیگال، نخست وزیر اوکراین، در جریان سفر رسمی خود به ترکیه در مصاحبه با رسانه‌های این کشور اعلام کرد: ظرفیت‌های زیادی برای موسسات و شرکت‌های ترک در اوکراین در زمینه طرح‌های زیرساختی، بنادر دریایی و ارتباطات و به خصوص خصوصی‌سازی شرکت‌های دولتی در بخش انرژی، شیمیایی و صنایع ماشین‌سازی وجود دارد. وی گفت: خصوصی ‌سازی‌های عمده‌ای از موسسات و شرکت‌های دولتی برای سال آینده برنامه‌ریزی شده است. وی درباره امضای توافقنامه تجارت آزاد با ترکیه ضمن اشاره به اهمیت آن، نسبت به برخی نگرانی‌ها در میان بازرگانان و بخش خصوصی هشدار داد: بسیار مهم است که تعادل برقرار باشد و نگرانی‌های نمایندگان تجارت و بخش خصوصی در نظر گرفته شوند، بزرگترین نگرانی تولیدکنندگان اوکراینی این است که ترکیه از اقدامات تکمیلی برای حمایت از صنایع خود و محدودسازی واردات استفاده کند. وی اظهار داشت: توافقنامه تجارت آزاد پس از امضا سریعا اعتبار حقوقی نخواهد یافت زیرا برای خاتمه روند حقوقی زمان لازم است اما این توافقنامه دیر یا زود اجرایی خواهد شد. 

آمریکا در شش سال گذشته بیش از 4 میلیارد دلار به اوکراین کمک کرده است

سفارت آمریکا اعلام کرد: این کشور در شش سال گذشته بیش از 4 میلیارد دلار کمک مالی در اختیار اوکراین قرارداده است. به گفته مقامات سفارت، آمریکا از سال 2014 و به خصوص از زمان آغاز جنگ به طور منظم به اوکراین کمک‌های مالی پرداخت کرده است. این کشور همچنین 3 وام تضمین شده به ارزش کل یک میلیارد دلار در اختیار دولت اوکراین قرار داده است.  

صادرات 21 میلیون تن غلات از آغاز فصل

از آغاز سال تجاری 2020-2021 تا 30 نوامبر، 21 میلیون 322 هزار تن غلات از اوکراین صادر شده که در مقایسه با دوره زمانی مشابه سال قبل 3 میلیون و 484 هزار تن یا 14.1 درصد کمتر می‌باشد. اوکراین در سال گذشته در همین مدت 24 میلیون و 808 هزار تن غلات صادر کرد. از آغاز سال تجاری تا کنون 11.88 میلیون تن گندم، 3.70 میلیون تن جو، 1.7 میلیون تن چاودار و 5.38 میلیون تن ذرت صادر شد.

شورای عالی قانون قانونمندسازی ارزهای دیجیتال را تصویب کرد

قانون «قانونمندسازی ارزهای رمزنگاری شده یا رمزارزها» در شور دوم با رأی موافق 230 نماینده به تصویب رسید. این قانون گردش دارایی مجازی در اوکراین را تعریف و تنظیم می‌کند و به فعالان در این بازار اجازه می‌دهد تا از خدمات بانکی بهرمند شود. مالیات بر درآمدهای ارزهای رمزنگار پرداخت کنند و در صورت نقض حقوقشان از حمایت‌های حقوقی و قانونی برخوردار باشند. تصویب این قانون برای صنعت رمزنگاری اهمیت بسیار دارد؛ زیرا هدف آن ایجاد و تعریف چارچوب قانونی در بازار دارایی‌های مجازی و در راستای توصیات FATF در زمینه نظارت بر بازارهای مالی و دارایی‌های مجازی می‌باشد. میخائیل فدوروف وزیر تحولات دیجیتالی اعلام کرد: فناوری‌های بلاکچین و بازار سرمایه‌های مجازی بخش مهمی از اقتصاد دیجیتال آینده را به خود اختصاص خواهند داد. ما نیز از این پس یک فضای قانونی و مناسب برای توسعه بازار دارایی‌های مجازی ایجاد می‌کنیم؛ زیرا این یکی از صنایع جهانی جدید می‌باشد که اوکراین می‌تواند در آن پیشتازی کند. من امیدوارم که موسسات مجازی در سال آینده بتوانند به طور قانونی در اوکراین فعالیت کنند. این وزارتخانه تأکید کرد: پس از تصویب کلیات این قانون، تجارت بلاکچین در اوکراین بستر و زمینه قانونی و حقوقی برای فعالیت‌های خود بیابد و موسسات مجازی بتوانند در حوزه قضایی اوکراین نیز به ثبت برسند.

شورای عالی موانع برای دریافت وام از لهستان را رفع کرد

شورایعالی اوکراین با تصویب لایحه «اصلاحات در قانون مالیات اوکراین در خصوص مالیات بر ارزش افزوده در معاملات ویژه مرتبط با اجرای توافقنامه میان اوکراین و لهستان برای دریافت وام» در شور دوم، موانع حقوقی در اجرای توافقنامه مذکور را رفع نمود و بدین ترتیب لهستان می‌تواند وام 100 میلیون یورویی در اختیار اوکراین قرار دهد. با تصویب این لایحه بند جدیدی به قوانین مالیاتی افزوده خواهد شد که بر اساس آن مالیات بر ارزش افزوده برای کالاهایی که در چارچوب توافقنامه وام لهستان به اوکراین وارد می‌شوند و توسط پیمانکاران مورد استفاده قرار خواهند گرفت، برابر صفر درصد خواهد بود. وام مذکور برای پروژه‌های مرتبط با واحدهای مرزبانی، پستهای گمرکی و مرزبانی، تأسیسات مربوطه و تعمیرات اساسی بزرگراه‌های منتهی به مرزهای غربی هزینه خواهد شد.

اتحادیه اروپا از سال 2014 تا کنون بیش از 16.5 میلیارد یورو به اوکراین کمک کرده است

مطابق با گزارش کمیسیون اروپا، از سال 2014 تاکنون اتحادیه اروپا بیش از 16.5 میلیارد یورو کمک های مالی به شکل وام، کمک‌های هدفمند و دیگر کمک‌ها در اختیار اوکراین قرار داده است. کمیسیون اروپا تأکید نمود: بسته وام‌ها و کمک‌های بلاعوضی که از سوی اتحادیه اروپا و نهادهای مالی این اتحادیه پس از امضای توافقنامه عضویت وابسته اوکراین در اتحادیه اروپا به اوکراین ارائه شده، بی‌سابقه می‌باشد. لازم به ذکر است که وزارت تغییرات و تحولات دیجیتالی اوکراین اعلام کرده تا جولای امسال توافقنامه عضویت وابسته اوکراین در اتحادیه اروپا به میزان 41.6 درصد اجرا شده است. توافقنامه مذکور در تاریخ 16 سپتامبر 2014 بطور همزمان توسط پارلمان اتحادیه اروپا و شورایعالی اوکراین به تصویب رسید و از تاریخ اول سپتامبر 2017 به طور کامل اجرایی شد.

شروط صندوق بین‌المللی پول برای پرداخت وام به اوکراین اعلام شده است

مشاور غیر ستادی دفتر رئیس دفتر ریاست جمهوری اعلام کرد: صندوق بین‌المللی پول از پرداخت بخش دوم وام به اوکراین بدون هماهنگی پیش‌نویس بودجه سال آینده از سوی هیأت وزیران و وزارت توسعه اقتصادی با صندوق، امتناع ورزیده بود. وی گفت: اوکراین نخواهد توانست تا آخر سال تقویمی جاری، تمامی اقدامات ضروری را برای دریافت این بخش از وام، انجام دهد. با این حال این امکان وجود دارد که هیأت وزیران بتواند اعداد و ارقام لایحه بودجه را به گونه‌ای تنظیم و در داخل دولت هماهنگ نماید؛ اما برای حصول این هدف دولت می‌بایست با سرعت عمل کند. این کارشناس گفت: وضعیت کنونی بسیار دردآور است. تعداد انبوهی از جزئیات وجود دارند و زمانی که وزیر دارایی اعلام می‌کند که ما نیاز به کسب وفاق و توافق داریم؛ او در حقیقت به همین روند و پروسه هماهنگی مدل‌های مختلف یا نظرات متفاوت اشاره می‌کند.

شمیگال: تاریخ سفر هیأت صندوق بین‌المللی پول به اوکراین در دسامبر مشخص خواهد شد

نخست وزیر اوکراین گفت: تاریخ سفر بعدی هیأت صندوق بین‌المللی پول ممکن است در دسامبر جاری مشخص شود. وی تأکید کرد: تأخیر ایجاد شده در مذاکرات با صندوق بحران محسوب نمی‌شود. وضعیت کنونی در کل امکان پشت سر گذاشتن این وقفه را می‌دهد 85 درصد پرداخت‌های خزانه‌داری بدون تأخیر حداکثر تا 2 روز پس از دستور پرداخت و 15 درصد با تأخیر حداکثر تا 5 روز انجام می‌شوند. بودجه امسال به طور کامل انجام شده است. وی اضافه کرد: امکان رجوع به بازارهای استقراضی خارجی تا تاریخ 15 دسامبر همچنان باقی مانده است. این وام‌ها کوتاه‌مدت، با موعد تا 6 ماه خواهند بود. حجم استقراض به میزان اجرای بودجه و اندازه کسری آن بستگی دارد، در بازار داخلی حجم استقراض ممکن است به 50 تا 60 میلیارد گریونا و در بازار خارجی نزدیک به 1 میلیارد دلار خواهد بود.

اوکراین در 11 ماه 15.6 میلیارد متر مکعب گاز از اروپا وارد کرده است

حجم گاز انتقال یافته از اروپا به اوکراین در 11 ماه نخست امسال 15.6 میلیارد متر مکعب است. اپراتور سامانه انتقال گاز اوکراین اعلام کرد: در این مدت از اسلواکی 10.2، مجارستان 3.9 و لهستان 1.6 میلیار متر مکعب گاز به اوکراین انتقال داده شده است. این شرکت افزود: از آغاز سال تا کنون 10.1 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی در مخازن زیرزمینی اوکراین به صورت «انبار گمرکی» تزریق شده اند که 60 درصد یا 6.1 میلیارد متر مکعب از آن تحت رژیم shorthaul -انبار گمرک و 40 درصد دیگر تحت رژیم مرز-انبار گمرک ذخیره شده است. لازم به ذکر است که از نوامبر 2015 تاکنون گاز طبیعی مورد نیاز اوکراین تنها از کشورهای اروپایی وارد می‌شود و اوکراین هیچ قراردادی در زمینه واردات گاز طبیعی با روسیه ندارد.

آلمان 70 میلیون یورو برای افزایش بهره‌وری مصرف انرژی در اوکراین تخصیص می‌دهد

در نتیجه مذاکرات بین الدولی که میان ماریا فلاکسبارت دبیر پارلمانی وزارت فدرال سیاست‌های توسعه آلمان و اولگا استفانیشینا معاون نخست وزیر اوکراین در امور همگرایی اروپایی و اروآتلانتیکی، اعلام شد: طرف آلمانی 70 میلیون یورو برای افزایش بهره‌وری مصرف انرژی در اوکراین به این کشور اختصاص خواهد داد. آلمان همچنین از اوکراین در اجرای پروژه‌های تمرکززدایی، اجرای توافقنامه عضویت وابسته اوکراین در اتحادیه اروپا در زمینه تجارت وهمچنین اتخاذ اقدامات مرتبط با صرفه‌جویی و مصرف بهینه انرژی پشتیبانی به عمل خواهد آورد. لازم به ذکر است که آلمان امسال 14.35 میلیون یورو نیز برای مقابله با تبعات شیوع بیماری کرونا اختصاص داد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما