معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۹/۱۲- ۱۶:۳۰ - مشاهده: ۱۰۳۶

نگاهی به آمار دانشجویان و اتباع هندی در آمریکا

طبق گزارش منتشره با عنوان "درهای باز"، کشور آمریکا در سال تحصیلی 20-2019 برای پنجمین سال متوالی میزبان بیش از یک میلیون نفر دانشجوی خارجی بوده که تعداد دقیق آنها با 1.8% کاهش به 1.075.496 نفر رسیده است. از این میان دانشجویان چینی (372.000 نفر) بیشترین تعداد را دارد و هند با 193.124 دانشجو در رتبه دوم قرار دارد .آمریکا پذیرای بیشترین تعداد اتباع هندی است و تعداد آنها در این کشور به حدود 4.5 میلیون نفر می رسد. بر همین اساس اتباع هندی از دو دهه گذشته تاکنون در صدر فهرست ارسال­ کنندگان درآمدهای ارزی میان کشورها قرار دارند.

طبق این گزارش 62% دانشجویان خارجی در آمریکا هزینه‌های خود را از منابعی بیرون از کشور (خانواده یا دولت خود) پوشش می دهند. هزینه ثبت نام دانشگاهی مهمترین عامل مشارکت اقتصادی این دانشجویان در کشور میزبان است و علاوه برآن، برخی بخش های اقتصادی مانند املاک و مشاغل محلی از حضور دانشجویان خارجی نفع می‌برند. مجموعاً دانشجویان خارجی 44 میلیارد دلار به اقتصاد آمریکا کمک کرده اند و سهم دانشجویان هندی از این مشارکت اقتصادی 7.69 میلیارد دلار برآورد شده است.

  • موسسه آموزش بین الملل (IIE) حدود یکصد سال پیش به عنوان یک نهاد غیرانتفاعی تاسیس شد و وظیفه مدیریت بورس ها و توزیع فرصت های تحصیلی را برعهده دارد. این موسسه 18 دفتر در سراسر جهان دارد و با دولت ها و بنیادهای علمی و عام المنفعه در ارتباط است. یکی از اقدامات این موسسه، انتشار مجموعه گزارش های سالانه با عنوان "درهای باز" با همکاری دفتر امور آموزشی و فرهنگی وزارت امور خارجه آمریکا است که از 70 سال پیش ادامه دارد و به ارائه آمار دانشجویان خارجی در آمریکا و همینطور دانشجویان آمریکایی در خارج کشور می‌پردازد.
  • طبق برآورد سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) تعداد دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج از کشورهای خود از بیش از 5 میلیون نفر کنونی به حدود 8 میلیون نفر تا سال 2025 خواهد رسید و سهم آمریکا، حدود یک پنجم این دانشجویان است. این ظرفیت، فرصت خوبی را برای درآمد و اشتغالزایی در کشورهای پذیرنده ایجاد خواهد کرد. علاوه برآن، افراد زبده و مستعد از میان این دانش آموختگان شناسایی و در زمینه‌های مربوطه مورد استفاده قرار می‌گیرند. از میان استارت اپ های با ارزش بیش از 1 میلیارد دلار در آمریکا، 25% آنها توسط دانش آموختگان خارجی تاسیس شده اند.
  • براساس آمار وزارت بازرگانی آمریکا، صادرات خدمات آموزشی -که رتبه ششم را در صادرات خدمات این کشور دارد- طی سال گذشته به بیش از 44 میلیارد دلار رسیده و 458 هزار فرصت شغلی در کشور را تقویت نموده است. اهمیت اقتصادی این مساله تا آنجاست که به دنبال دستورالعمل آژانس امور مهاجرت و گمرک آمریکا (ICE) در 6 جولای 2020 مبنی بر خروج دانشجویان خارجی از کشور و برگزاری ترم پاییزه از طریق مجازی، 200 دانشگاه آمریکا از جمله‌هاروارد و MIT و همینطور شرکتهای فن آوری و برخی ایالات بدین تصمیم اعتراض کردند و نهایتاً موفق به لغو آن شدند.
  • طبق آمار سازمان ملل متحد، جمعیت اتباع و مهاجران خارجی در دیگر کشورها در سراسر جهان 271 میلیون نفر برآورد می‌شود که از این میان، هندی تبارها بزرگترین گروه جمعیتی(Diaspora) را تشکیل می دهند. تعداد هندی تبارها در خارج به 17.5 میلیون نفر می رسد. البته وزارت خارجه هند تعداد اتباع خود در خارج را 31 میلیون نفر اعلام کرد که 17.9 میلیون نفر آنها مقیم و 13.1 میلیون نفر غیرمقیم هستند. آمریکا پذیرای بیشترین تعداد اتباع هندی است و تعداد آنها در این کشور به حدود 4.5 میلیون نفر می رسد. بر همین اساس اتباع هندی از دو دهه گذشته تاکنون در صدر فهرست ارسال­کنندگان درآمدهای ارزی میان کشورها قرار دارند. طبق آمار بانک جهانی، درآمدهای ارسالی اتباع هندی مقیم خارج به کشور خود طی سال 2019 با 23% کاهش به 64 میلیارد دلار رسید. بیشترین میزان ارز ارسالی این اتباع در سال 2018 به ترتیب از امارات (8.13 میلیارد دلار) و آمریکا (7.11 میلیارد دلار) بوده است.
متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما