معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۹/۱۸- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۲۶

معرفی ظرفیت های صنعت گردشگری جنوب چین

کشور چین بعنوان پرجمعیت ترین کشور و دومین اقتصاد بزرگ جهان یکی از منابع اصلی اعزام گردشگر به سایر کشورها می‌باشد. در سال 2017 در مجموع 130 میلیون نفر به خارج سفر کرده اند که بخش عمده ای از این سفرها در ایام تعطیلات سال نوی چینی در بهمن ماه بوده است. در سال 2019، در مجموع 62.88 میلیون نفر تنها از طریق آژانس های مسافرتی چین به خارج از کشور سفر کرده اند. استان گواندونگ بعنوان پرجمعیت ترین و ثروتمندترین استان چین با در اختیار داشتن 18.3% از گردشگران خروجی رتبه اول را در چین کسب نموده است. استان فوجیان نیز در منطقه جنوب چین 3.4% از گردشگران خروجی را به خود اختصاص داده و در رتبه دهم کشور قرار دارد. ،

تولید ناخالص داخلی چین در سال 2019 بیش از 99 تریلیون یوآن (14.2 تریلیون دلار) و درآمد سرانه اتباع این کشور 30732 یوآن (4390 دلار) می‌باشد. طبق گزارش سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) در سال 2018 گردشگران چینی حدود 277 میلیارد دلار معادل 20% مخارج گردشگری در جهان را به خود اختصاص داده اند و بطور میانگین 2 هزار دلار در هر سفر هزینه نموده اند. در حال حاضر، گردشگران چینی از امکان سفر به 72 کشور جهان بدون روادید و یا روادید رایگان برخوردار می‌باشند. پیش از جشن بهاره سال 2018 نیز، کشورهایی چون ژاپن و تایلند محدودیت های روادید برای شهروندان چینی را کاهش دادند و حدود 20 کشور از جمله موریس، مراکش و تونس سیاست لغو روادید را برای شهروندان چینی اجرا کردند. کشورهای مسیر ابتکار کمربند-راه مانند تایلند، اندونزی، سنگاپور، ویتنام، مالزی، امارات متحده عربی و کامبوج از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری چینی‌ها می‌باشند. بنا به ارزیابی شرکت گردشگری Ctrip، در سال 2019 حدود 30 میلیون چینی به کشورهای واقع در امتداد ابتکار کمربند-راه سفر کرده اند و این کشورها تبدیل به بزرگترین مقصد توریست های چینی شده اند. در سال 2017 کل درآمد گردشگری بین المللی کشورهای پیرامونی طرح یک جاده یک کمربند به 385.1 میلیارد دلار رسید که 30.8 درصد آن از بابت سفر گردشگران چینی حاصل شده بود.  

 در سال 2017 در مجموع 130 میلیون نفر به خارج سفر کرده اند که بخش عمده‌ای از این سفرها در ایام تعطیلات سال نوی چینی "در بهمن ماه" بوده است. عواملی که بر تصمیم گیری گردشگران چینی برای سفر تأثیر می‌گذارند و برای آنها جذاب هستند عبارتند از استراحت (57%)، گذراندن اوقات با خانواده و دوستان (54%)، استفاده از امکانات محل سفر (43%)، آشنایی با فرهنگ های جدید (43%)، تجربه جدید (39%)، آشنایی با تاریخ (34%)، خوداکتشافی (33%)، خرید(33%)، تفریح (32%)، ملاقات با افراد جدید (28%)، ماجراجویی (27%)، ملاقات با مردم محلی (24%) و ورزش (20%).

از منظر کارشناسان حوزه گردشگری، امروزه گردشگران چینی به دنبال سفرهای شخصی می‌باشند و تورهای سنتی چندان جوابگوی نیاز آنان نیست. شرکت‌های داخلی قصد دارند طی 5 سال آینده 20 الی 30 درصد خدمات گردشگری را به سفرهای شخصی خارجی اختصاص دهند. طی سال های اخیر تغییری در ذائقه گردشگران چینی بوجود آمده، بطوریکه سفر در گروه‌های کوچکتر را ترجیح می دهند. در یک نظرسنجی نیمی از پرسش شوندگان اعلام کرده اند که سفر گروهی را بویژه بدلیل شیوع ویروس کرونا به سفر در قالب گروه‌های کوچکتر ترجیح می دهند. بر اساس آمار آکادمی‌گردشگری چین، 56% از گردشگران خروجی چین را زنان تشکیل داده و 86% خرید در مقاصد گردشگری توسط زنان چینی انجام می‌شود. طبق اطلاعات منتشر شده توسط شرکت Qunar که یکی از بزرگترین آژانس های مسافرتی چین می‌باشد، در ایام تعطیلات سال نوی چینی (بهمن ماه) سال 2018 تعداد گردشگران چینی که برای سفرهای گروهی ثبت نام کرده اند نسبت به سال قبل 56% افزایش یافته و زنان مجرد بیشتری به سفرهای گروهی تمایل پیدا کرده اند. این گروه، دومین گروه بزرگ پس از گروه خانوادگی را تشکیل می دهند و 35% از زنان سفر به همراه دوستان را انتخاب کرده اند.

 از نکات قابل توجه درخصوص گردشگران چینی می‌توان به تمایل آنها برای استفاده از پلت فرم های پرداخت آنلاین نظیر WeChat Pay و Ali Pay اشاره کرد. در آمارگیری صورت گرفته در سال 2017 مشخص گردید که 65% گردشگران چینی از پلت فرم های پرداخت آنلاین برای خرید، غذا و بازدید از اماکن دیدنی استفاده می‌کنند که 6 برابر توریست های غیرچینی می‌باشد.

ابزارهای تبلیغاتی جهت جذب گردشگران چینی

آژانس هایی که سعی در جلب گردشگران چینی دارند در زمینه تبلیغات از ابزارهای چندرسانه ای نظیر بروشور، ویدئو و انتشار خاطرات افرادی که قبلاً تجربه سفر به منطقه خاص را داشته اند، استفاده می‌کنند و این ابزارها را در بازاریابی مقاصد گردشگری مفید می‌دانند. تعدادی از ابزارها و روش های تبلیغاتی بمنظور جذب گردشگران چینی به شرح زیر می‌باشد:

1- بازاریابی دیجیتال : دیجیتال مارکتینگ بعنوان بهترین و موثرترین روش برای جذب گردشگران چینی شناخته شده است. یکی از متداول ترین استراتژی‌های بازاریابی، استفاده از شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات در این شبکه‌ها می‌باشد. از میان این ابزارها شبکه اجتماعی Wechat بویژه برای جذب گردشگران جوان مناسب ترین محل برای بازاریابی می‌باشد. دومین پلت فرم محبوب در چین Weibo است که امکان به اشتراک گذاری تصاویر و محتوا بین تعداد زیادی از کاربران را میسر می سازد. گردشگران چینی اغلب برای یافتن اطلاعات پیش از تصمیم گیری برای انتخاب مقصد سفر از این پلت فرم ها استفاده می نمایند.

2- آژانس های مسافرتی آنلاین: بسیاری از گردشگران چینی از سایت های مسافرتی بازدید می‌کنند که اصلی ترین آنها Ctrip، eLong و Qunar می‌باشد. وب سایت های TuNiu، Mangocity و LY.com نیز در رده‌های بعدی قرار دارند. تبلیغات، رزرو هتل و سایر ترتیبات سفر در این وب سایت ها در جذب گردشگران چینی بسیار موثر است.

3- مشارکت با آژانس های محلی چینی: همکاری با یک آژانس چینی جهت جذب گردشگر، تبلیغات و انجام هماهنگی‌های سفر یکی از روش های مرسوم می‌باشد.

4- فرم های گردشگری مخصوص مخاطب چینی: در اینگونه فرم ها اطلاعات مفیدی درخصوص اماکن دیدنی، محل های خرید، اقامت و سایر موضوعات معرفی می‌گردد.

5- ارتباط با مطبوعات و روزنامه نگاران حوزه گردشگری: فعالیت های مطبوعاتی امکان معرفی مقصد گردشگری در میان طیف وسیعی از مخاطبان چینی را میسر می سازد. در این رسانه‌ها می‌توان از تصاویر و بازخورد و بیان تجربیات افرادی که به آن مقصد سفر کرده اند، استفاده نمود.

6- ایجاد وب سایت به زبان چینی و استفاده از روش های بهینه سازی سایت (Search Engine Optimization) یا SEO در موتور جستجوی Baidu: موتور جستجوی Baidu قوی ترین موتور جستجو در چین بوده که 80% سهم بازار را در اختیار دارد. استفاده از SEO مناسب در این موتور جستجو برای نمایش وب سایت بسیار موثر می‌باشد.

7- استفاده از سلبریتی‌ها و افراد تأثیرگذار (اینفلوئنسرها) در تبلیغات: تبلیغ یک مقصد گردشگری توسط افراد مشهور و تأثیرگذار در جامعه چین در معرفی آن مقصد و جذب گردشگر کمک شایانی می‌کند. چنانچه این افراد به آن محل سفر کرده باشند و تجربیات و تصاویر خود را منتشر کنند، افراد زیادی به سفر به آن مقصد گرایش پیدا می نمایند.

ترجیحات و سلایق گردشگران چینی باتوجه به گروه سنی و سطح درآمد

گروه سنی جوانان (35- 19 سال) بیش از 58.5%، افراد میان سال (55-36 سال) حدود 22%، افراد کمتر از 19 سال بیش از 11% و گروه سنی بالاتر از 55 سال 8% گردشگران چینی را تشکیل می دهند. نمودار زیر توزیع سنی گردشگران چینی در سال های 2017 و 2018 را نشان می دهد.


        Statista 2020 ©

جهت بررسی ترجیحات و سلایق گروه‌های سنی مختلف گردشگران در مورد نوع محل اقامت، غذا و سایر امکانات سفر ضروری است علاوه بر گروه سنی، سطح درآمد نیز مورد توجه قرار گیرد. براساس گزارش آماری گردشگران خروجی چین که توسط موسسه Mckinsey در سال 2018 منتشر گردید جوانان با درآمد پایین و متوسط نسبت به قیمت ها حساس بوده و بیشتر در حوزه تفریحات و آشنایی با فرهنگ محلی هزینه می نمایند. این گروه محل اقامت متوسط و غذاهای ارزان قیمت محل را استفاده می نمایند. جوانان با درآمد بالا به دنبال تجربیات منحصر به فرد در سفر هستند و محل اقامت و غذاهای گران قیمت را مورد استفاده قرار می دهند. افراد میانسال با درآمد پایین و متوسط در سفر بدنبال گذراندن اوقات فراغت با خانواده هستند، هتل ها و وسایل سفر راحت تر را ترجیح می دهند و کمتر خرید می‌کنند. افراد میانسال با درآمد بالا نسبت به قیمت ها حساسیت کمی داشته و از محل اقامت و غذای لوکس و گران قیمت استفاده می‌کنند. درخصوص افراد بالای 55 سال نیز با افزایش سطح درآمد استفاده از هتل های لوکس بیشتر بوده و این گروه معمولاً غذاهای چینی را ترجیح می دهند.

 لازم به توضیح است که طبق گزارش فوق الذکر شاخص های درآمدی شامل درآمد پایین، درآمد ماهیانه خانوار کمتر از 11999 یوآن (کمتر از 1766 دلار براساس نرخ برابری سال 2017)، درآمد متوسط، درآمد ماهیانه 12000 تا 24999 یوآن (1776-3700 دلار) و درآمد بالا، بیش از 25000 یوآن در ماه (بیش از 3700 دلار) می‌گردد.

در سال 2019، در مجموع 62.88 میلیون نفر تنها از طریق آژانس های مسافرتی چین به خارج از کشور سفر کرده اند. ده مقصد برتر گردشگران چینی عبارتند از تایلند (17%)، ژاپن (12%)، تایوان (9%)، ویتنام (8%)، هنگ کنگ (7%)، ماکائو (5%)، سنگاپور (4%)، مالزی (4%)، اندونزی (3%)، روسیه (3%) و سایر کشورها (28%). بر اساس گزارش وزارت فرهنگ و جهانگردی چین که در آگوست سال 2020 منتشر شد، تعداد کل آژانس های مسافرتی در چین در سال 2019 به 38943 شرکت رسید که در مجموع 710.338 میلیارد یوان (بیش از 100 میلیارد دلار) درآمد عملیاتی کسب کرده اند.

وضعیت کلی صنعت گردشگری در استان گواندونگ

استان گواندونگ با بیش از 113 میلیون نفر جمعیت پرجمعیت ترین و با تولید ناخالص داخلی 10.76 تریلیون یوآن (1540 میلیارد دلار) در سال 2019 و درآمد سرانه 39014 یوآن (5573 دلار) ثروتمندترین استان چین بوده و سهم قابل توجهی از گردشگران چینی که به خارج سفر می‌کنند را به خود اختصاص داده است. طبق آمار منتشر شده در سال 2018، استان گواندونگ با در اختیار داشتن 18.3% از گردشگران خروجی رتبه اول را در چین کسب نموده است، استان فوجیان نیز در منطقه جنوب چین 3.4% از گردشگران خروجی را به خود اختصاص داده و در رتبه دهم کشور قرار دارد. نمودار زیر سهم 10 استان اول چین در گردشگران خروجی در سال 2018 را نشان می دهد.

تا پایان سال 2018، در مجموع 2962 آژانس مسافرتی در استان گواندونگ ثبت شده اند که 609 آژانس واجد شرایط اعزام گردشگر به خارج هستند. پرسنل آژانس های مسافرتی بیش از 66 هزار نفر بوده که از این تعداد 52654 راهنمای تور داخلی، 9156 راهنمای تور خارجی و 515 راهنمای تور تایوان هستند. فهرست تعدادی از آژانس های معتبر جنوب چین پیوست این گزارش می‌باشد.

از بین 2962 آژانس مسافرتی استان، شهرهای گوانجو و شنجن با در اختیار داشتن 701 و 934 دفتر، نیمی از کل آژانس های مسافرتی گواندونگ را به خود اختصاص می دهند. شهرهای جوهای، دونگوان، فوشان و شانتو به ترتیب پس از گوانجو و شنجن قرار دارند. آژانس های مسافرتی بیشتر در شهرهای پیشرفته تر در دلتای رود مروارید (Zhujiang River Delta) متمرکز هستند. در فهرست 100 آژانس مسافرتی برتر استان گواندونگ در سال 2017، گوانجو 26٪، شنجن 47٪، فوشان 12٪، دونگوان  و جوهای به ترتیب 5٪ و 6٪ را به خود اختصاص داده اند.

گردشگران خروجی استان گواندونگ

طی سال های 2014 تا 2018 سفر و گردشگری خارجی گروهی استان گواندونگ به طور پیوسته رشد داشته است و از 8.6 میلیون نفر در سال 2014 به 10.35 میلیون در سال 2018 افزایش یافته است. هنگ کنگ و ماکائو به عنوان مقاصد اصلی، یک سوم تا نیمی از سهم گردشگری خارجی گواندونگ را به خود اختصاص داده اند. گوانجو و شنجن منبع اصلی گردشگران برای سفر خارجی هستند که نزدیک به 80٪ کل استان گواندونگ را تشکیل می دهند. ده مقصد اصلی در گردشگری خارجی استان گواندونگ عبارتند از: تایلند، ژاپن، مالزی، سنگاپور، اندونزی، ویتنام، فیلیپین، ایالات متحده، روسیه و استرالیا.

درآمد سرانه آژانس های مسافرتی گواندونگ به ازاء هر گردشگر

درآمد سرانه آژانس های مسافرتی در استان گواندونگ از 121 یوان به ازاء هر گردشگر در سال 2000 با رشد 5 برابری به 655 یوان در سال 2016 افزایش یافته است. شاخص مذکور در گوانجو از 283 یوان در سال 2000 به 1995 یوان در سال 2016 افزایش یافته است. این رقم در شنجن از 242 یوان در سال 2000 به 2070 یوان در سال 2016 افزایش یافته است.

گردشگری در سایر استان‌های جنوب چین

استان فوجیان

در سال 2019، تعداد گردشگران خارجی فوجیان 9.6 میلیون نفر بود. سه مقصد برتر برای سفر خارجی این استان به ترتیب هنگ کنگ ، تایلند و فیلیپین بودند. تا ماه مه سال 2020، در مجموع 1203 آژانس مسافرتی در استان فوجیان وجود دارد که 416 آژانس در شهر شیامن، 198 در فوجو (مرکز استان) و 72  دفتر نیز در چوانجو واقع شده است.

استان هونان

در سال 2018، 2.62 میلیون نفر از طریق آژانس های مسافرتی به خارج از کشور، 106 هزار نفر به هنگ کنگ، 786 هزار سفر به ماکائو و 638 هزار سفر به تایوان سفر کردند. پرطرفدارترین کشورهای مقصد برای گردشگران هونان عبارتند از تایلند، ویتنام، اندونزی، سنگاپور، مالزی، ژاپن، کامبوج، فیلیپین، استرالیا و روسیه. تا پایان سال 2018، تعداد کل آژانس های مسافرتی در این استان 1011 مورد شامل 104 آژانس که مجاز به  اعزام گردشگر به خارج هستند، می‌باشد.

استان گوانشی

در نیمه اول سال 2018، تعداد 572 هزار نفر از طریق آژانس های مسافرتی استان به خارج از کشور سفر کرده اند، ویتنام با جذب 484 هزار گردشگر اصلی ترین مقصد گردشگران گوانشی بوده، تایلند با 38 هزار گردشگر در رتبه دوم و کامبوج با  7700 گردشگر در رتبه سوم قرار دارد. تا ماه جولای سال 2018، در کل 1028 آژانس مسافرتی در این استان وجود دارد.

نمایشگاه‌های تخصصی گردشگری در جنوب چین

مهمترین نمایشگاه‌های تخصصی گردشگری که بصورت سالانه در جنوب چین برگزار می‌شوند عبارتند از: «نمایشگاه بین المللی گردشگری گوانجو»، «نمایشگاه بین المللی صنعت گردشگری چین-گواندونگ»، «نمایشگاه بین المللی گردشگری شنجن»، «نمایشگاه بین المللی گردشگری اوقات فراغت هاینان» و « نمایشگاه بین المللی گردشگری چین (شیامن)».

- نمایشگاه بین المللی گردشگری گوانجو (GITF) از سال 1993 به مدت 27 سال متوالی برگزار شده است. در نمایشگاه سال 2019 در مجموع 1042 شرکت از 55 کشور در فضایی به وسعت 36 هزار مترمربع شرکت کردند و تعداد بازدیدکنندگان به 40 هزار نفر رسید. محور اصلی این نمایشگاه ارتباط میان فرهنگ ملل و گردشگری بود دو فوروم «برجستگی‌های فرهنگی- استراتژی‌ها در عصر فرهنگ و گردشگری» و «International Travel Living Summit» به همراه ارائه 21 شرکت برگزار گردید.

- نمایشگاه بین المللی صنعت گردشگری چین-گواندونگ (CITIE) برای اولین بار در سال 2005 برگزار شد. این رویداد در سال 2011 با تصویب سازمان گردشگری چین به طور رسمی ‌به «نمایشگاه بین المللی صنعت گردشگری چین-گواندونگ)» تغییر نام یافت و به یکی از نمایشگاه‌های گردشگری در سطح ملی تبدیل شده که هر سال در ماه سپتامبر برگزار می‌گردد. نمایشگاه سال 2020 از 21 لغایت 23 شهریور ماه 1399 (11-13 سپتامبر 2020) با حضور بیش از 1000 شرکت از 40 کشور و منطقه از جمله جمهوری اسلامی ایران در فضایی به وسعت 30 هزار مترمربع برگزار گردید. محورهای اصلی این نمایشگاه «تقویت صنعت گردشگری فرهنگی» و «اکتشاف مقاصد جدید گردشگری» بود. رویدادهای جانبی نیز با عنوان «فوروم توسعه صنعت گردشگری فرهنگی»، «نشست تحول در آموزش گردشگری» و «کنفرانس صنعت اقامتگاه‌های گواندونگ» برگزار گردید.

- نمایشگاه بین المللی گردشگری شنجن (SITE) از سال 2014 بصورت سالانه در شهر شنجن برگزار می‌گردد. هفتمین نمایشگاه بین المللی گردشگری شنجن از تاریخ 30 آبان لغایت 2 آذر 1399 (20-22 نوامبر 2020) برگزار گردید. در این نمایشگاه 500 شرکت از بیش از بیست کشور و منطقه از جمله جمهوری اسلامی ایران، لهستان، تایلند، کره جنوبی و غیره در فضایی به وسعت 22 هزار مترمربع حضور یافتند. در این رویداد علاوه بر معرفی جاذبه‌های گردشگری، محصولات فرهنگی، صنایع دستی و محصولات غذایی نیز به نمایش در آمد. در هفتمین نمایشگاه گردشگری شنجن رویدادهای جانبی از جمله دومین سمینار توزیع صنعت گردشگری در شنجن، سمینارهای تحقیقاتی ویژه، سومین مجمع صنعت هتلداری و کنفرانس توسعه سبز در صنعت هتلداری به همراه نشست های B2B نیز برگزار گردید.

- نمایشگاه بین المللی گردشگری اوقات فراغت هاینان (HWLTE)در نوامبر 2019 برگزار گردید. در این رویداد شرکت هایی از 14 کشور از جمله ایسلند، مالزی، رومانی، امارات، اوکراین، پاکستان، افغانستان، مجارستان، استرالیا، بلغارستان و گرجستان در فضایی به وسعت 35 هزار متر مربع شرکت کردند. بیش از 30 هزار نفر از این نمایشگاه بازدید کردند. در این رویداد برنامه‌های جانبی از جمله نشست های B2B و سمینارهای تخصصی فرهنگی و گردشگری برگزار گردید.

- نمایشگاه بین المللی گردشگری چین (شیامن) از تاریخ 19 تا 21 آوریل  2019 برگزار گردید. در این رویداد 249 شرکت از 47 کشور در فضایی به وسعت  60 هزار مترمربع شرکت نمودند. در این نمایشگاه 50 کنفرانس و نشست B2B برگزار گردید. 

اقدامات ایران بمنظور معرفی جاذبه‌های گردشگری کشور به مخاطبان جنوب چین

الف) معرفی مثلث طلایی (اصفهان، شیراز و یزد) به فعالان حوزه گردشگری جنوب چین

با پایان یافتن مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا و بازگشت شرایط به حالت عادی امکان برگزاری رویدادهایی جهت معرفی فرصت های گردشگری کشورمان و به خصوص معرفی اصفهان، شیراز و یزد موسوم به مثلت طلایی و سفر فعالان حوزه گردشگری جنوب چین به ایران وجود دارد.

ب) حضور فعال در نمایشگاه‌های تخصصی گردشگری و فرهنگی جنوب چین

سالانه سه نمایشگاه اصلی و تخصصی گردشگری در استان گواندونگ برگزار می‌گردد که عبارتند از: «نمایشگاه بین المللی گردشگری گوانجو»، «نمایشگاه بین المللی صنعت گردشگری چین-گواندونگ» و «نمایشگاه بین المللی گردشگری شنجن» که با اخذ غرفه و تجهیز نمودن آن با نصب بنر و پوستر و ارائه بروشورهای گردشگری بخشی از جاذبه‌های گردشگری، اماکن تاریخی و طبیعی و صنایع دستی ایران را به مخاطبان جنوب چین معرفی می نماید. 

علاوه بر نمایشگاه‌های تخصصی، در برخی از نمایشگاه‌های تجاری نیز فضایی برای معرفی کشورمان و نمایش ظرفیت های گردشگری و فرهنگی وجود دارد که معروف ترین آنها «نمایشگاه بین المللی جاده ابریشم دریایی قرن بیست و یکم» می‌باشد. 

منابع:

1- Guangdong Statistical Yearbook 2019;

2- Delgado Rivera, Javier, “China`s Tourists are more sophisticated today”, The Asian Post, 1 Dec 2019;

3- Keegan, Mathew, “How Chinese Tourists are reshaping Overseas Travel, theculturetrip.com, 28 may 2018;

4- Carrutheis, Marrisa, “China`s Tourists warming up to Foreign Travel again”, ttgasia.com,10 June 2020;

5- China Tourism Academy (Data Center of the Ministry of Culture and Tourism), http://eng.ctaweb.org;

6- https://www.straitstimes.com/asia/east-asia/chinas-singles-wont-mingle-but-will-travel-spend;

Lubin, Matthew, ”Chinese Women Hold up most of the Travel Industry”, jingculturecommerce.com/chinese-women-travel-industry;

7- Lye, Vera, “Chinese traveling more, spending more, favor mobile payments: Nielsen/Alipay report”, webintravel.com, 1 March 2018;

8- “What Chinese Tourists will be more interested in?”, marketingtochina.com, 23 May 2012;

9- marketingtochina.com/how-to-attract-chinese-tourists/;

marketingtochina.com/marketing-to-chinese-tourists-travellers/;

10- Mckinsey 2017 China Outbound Traveler Survey, 28 Nov. 2018, mckinsey.com/industries/travel-logistics-and-transport-infrastructure/our-insights/haunying-to-the-new-chinese-traveler;

 11- http://zwgk.mct.gov.cn/auto255/202008/t20200824_874310.html?keywords;

 12- http://gdtu.org/newsinfo/1582946.html;

13- http://www.chyxx.com/industry/202008/892155.html

http://wlt.fujian.gov.cn/zwgk/sjfb/ywtjsj/202006/t20200602_5289057.htm

http://fj.people.com.cn/n2/2019/1008/c181466-33412073.html;

14- http://whhlyt.hunan.gov.cn/whhlyt/xxgk2019/xxgkml/tjxx/201909/t20190910_5458494.html;

15- http://wlt.gxzf.gov.cn/zwgk/sjfb/t3922947.shtml

http://www.gxzf.gov.cn/sytt/20180803-706616.shtml;

16- http://www.gitf.com.cn/index.php?app=page&id=14;

17- http://www.gzlmice.cn/CITIE/412.html;

18- szite.com.cn/en/;

19- http://www.leisure-expo.org/Detail?code=zhjs;

20- http://www.xmxbh.com.cn.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما