معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۹/۱۲- ۱۶:۳۰ - مشاهده: ۲۱۷

اخبار و تحولات اقتصادی حوزه جنوبی کشور عراق( هفته چهارم آبان ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی عراق در هفته چهارم آبان ماه 1399 که در رسانه‌های حوزه جنوبی این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

عراق بیشترین کشور وارد کننده مواد لبنی از ترکیه است

انجمن صادرکنندگان منطقه ایجه در ترکیه اعلام کرد: عراق رتبه اول کشورهای واردکننده مواد لبنی از ترکیه را در اختیار دارد. این انجمن افزود: این صنعت در اواخر سال 2020 میلادی، 254 میلیون دلار مواد لبنی صادر کرده است که کشور عراق با 52.5 میلیون دلار در رتبه اول قرار دارد. کشور عربستان نیز با واردات  42 میلیون دلار مواد لبنی در رتبه دوم و کشور امارات با 16.8 میلیون دلار در رتبه سوم قرار دارد. کشور کویت نیز با 13.6 میلیون دلار در رتبه چهارم، مصر با 12.1 میلیون دلار در رتبه پنجم و چین با 6 میلیون دلار در رتبه ششم واردکنندگان مواد لبنی از ترکیه قرار دارند.

کمیسیون مالی پارلمان: برای پوشش کسری بودجه سال 2021 نیاز به افزایش قیمت نفت به میزان 60 دلار داریم

کمیسیون مالی پارلمان عراق از وزارت نفت خواست تا از سازمان اوپک بخواهد صادرات نفت عراق را به یک میلیون بشکه در روز بازگرداند و یا این کشور از اوپک خارج می‌شود. عبدالهادی سعداوی، عضو کمیسیون مالی در پارلمان عراق اعلام کرد: قیمت فعلی نفت نمی‌تواند حقوق کارمندان را در بودجه سال 2021 میلادی پوشش دهد. وی افزود: قیمت نفت نیاز به جهشی تا 60 دلار در هر بشکه دارد تا بتوانیم تنها کسری حقوق کارمندان را در سال 2021 میلادی پوشش دهیم؛ این در حالی است که تنها اعتماد ما به نفت است نه درآمدهای دیگر.

کویت تمایل به سرمایه گذاری در بخش گردشگری اقلیم کردستان را دارد

دکتر عمر الکندری، سرکنسول کویت در اربیل از تمایل کشورش برای احداث پروژه‌های سرمایه گذاری در بخش گردشگری در اقلیم کردستان خبر داد. وی افزود: در اقلیم اماکن و فرصت های سرمایه گذاری زیادی در بخش گردشگری بویژه در شهر شقلاوه وجود دارد که باعث می‌شود سرمایه گذاران کویتی در این زمینه به دلیل وجود فرصت های بیشمار در بخش گردشگری فعالیت کنند.

یک مؤسسه بین المللی: توافقنامه چین، عراق را از بحران‌های خفقان آور نجات می دهد

حسین العسکری، تحلیلگر مسائل اقتصادی و استراتژیک در مؤسسه بین المللی شیللر اعلام کرد: توافقنامه عراق با چین کلیدی است که عراق را از بحران خفقان آوری که با آن روبرو است خارج می‌کند و به مانند سکوی پرتابی برای به حرکت درآوردن اقتصاد عراق خواهد بود. وی افزود: عراق از ناتوانی شدیدی در زمینه زیرساخت ها رنج می‌برد. همچنین میزان بیکاری بین جوانان آنها را به بمبی ساعتی در اجتماع مبدل کرده است. کسری دائمی‌ بودجه که از اعتماد عراق تنها به صادرات نفت برای رفع نیازهای خود به وجود آمده نیز، مزید بر علت شده است. از اینرو توافقنامه عراق با چین را کلیدی برای حل مشکلات و خروج از بحران‌های خفقان آوری می دانیم که عراق با آن درگیر است.

میزان ذخایر نقدی عراق در خارج و داخل کشور به 55 میلیارد دلار می رسد

محمود داغر، از مسئولین سابق بانک مرکزی عراق اعلام کرد: ذخایر نقدی در بانک مرکزی و بانک های بین المللی بالغ بر 55 میلیارد دلار است. وی افزود: دولت عراق مبلغ 12 تریلیون دینار از بانک مرکزی برای رفع کسری بودجه قرض کرده است.

بدهی‌های عراق از مرز 160 میلیارد دینار گذشت

عبدالهادی السعداوی، عضو کمیسیون مالی در پارلمان عراق اعلام کرد: میزان بدهی‌های داخلی و خارجی کشور بالغ بر بیش از 160 میلیارد دلار می‌باشد که بیشتر آن بدهی خارجی است. وی درخصوص ادامه سیاست دولت در اخذ وام از خارج و داخل که منجر به ورشکستگی کامل دولت می‌شود، هشدار داد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما