معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۹/۱۱- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۲۶

اخبار اقتصادی ایتالیا ( هفته اول آذر ماه 1399)

مهم ترین تحولات و اخبار اقتصادی ایتالیا در هفته اول آذر ماه 1399 که در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور انتشار یافته به شرح ذیل می‌باشد:

هشدار کنفدراسیون صنایع ایتالیا درخصوص رکود صنعتی کشور

ایل سوله ،به گزارش دفتر مطالعات وابسته به این کنفدراسیون بخش  صنایع این کشور در سه ماهه چهارم  با خطررشد منفی4% نسبت به سه  ماهه قبل روبرو می‌باشد. کاهش مصرف نیز در کشور در این دوره با 8.1% منفی روبرو بوده  و بخشهای گردشگری، خدمات تفریحی و حمل و نقل بیشترین آسیب را خواهنددید. با کاهش اعتماد مصرف کنندگان به بهبود وضعیت اقتصادی در کشور، بازسازی اقتصادی  با کندی بیشتری روبروشده و نرخ پس انداز جاری در بانک ها افزایش خواهد یافت. از سوی علیرغم افزایش اشتغال در ماه‌های جولای و آگوست باردیگر با کاهش اشتغال و استخدام در سه ماهه اخر سال مواجه خواهیم  شد. دراین گزارش نرخ رشد سه ماهه دول و دوم 17.8% منفی، سه ماهه سوم 19.1% مثبت و سه ماهه چهارم 4.5% منفی برآورد شده است. میزان مصرف نیز در 10 ماهه اول سال 28.4% کاهش و در سه ماهه اخر سال با افزایش 5 درصدی به منفی 34% خواهد رسید.

گزارش فدراسیون بانکهای ایتالیا در عدم توازن در پرداخت وام در سطح کشور

ایل سوله ص 7، فدراسیون بانک های ایتالیا FABI در گزارش اخیر خود اعلام نمود نرخ وام دهی بانک ها در مناطق مختلف کشور نامتوازن  بوده و استانهای شمالی توانسته اند اعتبارات بیشتری را توزیع نمایند.4  استان لمباردی، ونتو، ایملیا رومانیا و توسکانی در شمال کشور 52.7% وام های اعطای را به خود تخصیص داده و ضمانت های وام را با شرایط سهل تری می‌پذیرند. درحالیکه بقیه استانها خصوص استانهای جنوب کشور با سختگیری بیشتر برای درخواست کنندگان وام مانع تراشی می نمایند.

در بخش  دیگر این گزارش آمده است نرخ متوسط سوخت طلب شده بانکها 1.2% می‌باشد که در استانهای جنوبی این  نرخ تا دوبرابر بیشتر است. شرکت های ساخت و سازبیشترین نرخ طلب سوخت شده را با 4.2% به خود اختصاص داده اند. در  بخش نهایی این گزارش نیز به کشف 53 هزار معاملات مشکوک به ارزش بیش از 50 میلیارد یورو در سیستم بانکی کشور پرداخته که 99% آنها مشکوک به پول  شوئی بوده و  1% نیز در مظان پشتیبانی از تروریسم می‌باشد. 381 موسسه بانکی و مالی درگیر این پرونده  ها بوده اغلب آنها در استانهای جنوبی می‌باشند. البته میلان با 5000 مورد در طی 6 ماهه اول سال دررتبه برتر این فهرست قرار دارد. استانهای کامپانیا، لاتزیو، کلابریا، پولیا و ساردینی بالاترین نرخ معاملات مشکوک را به ثبت رسانده اند.

طرح جامع بکارگیری هیدروژن در ایتالیا

ایل سوله ، ایتالیا طرح اروپا برای منفعت عمومی IPCEI با مشارکت آلمان و فرانسه را برای توسعه بکارگیری هیدروژن تصویب نمود. در حال  حاضر 30 شرکت ایتالیایی برای این  طرح از جمله شرکتهای معظم مهندسی و انرژی اسنم، انی و میرتکنیموت اعلام آمادگی  نموده اند. دولت  در صدد است سهم 1.5 میلیارد یورویی خود را از محل کمک بازسازی اتحادیه اروپا تامین  نمایند . در این طرح توسعه مصرف هیدروژن در  صنایع سنگین، حمل و نقل جاده ای و سپس  سیستم های گرمایشی اولویت بندی شده است. مدیرکل صنایع وزارت توسعه اقتصادی در این خصوص اعلام نمود اولویت دولت بکارگیری ترکیب هیدروژن با گاز طبیعی در شبکه فعلی گازرسانی ملی بوده و سپس بکارگیری آن در صنعت می‌باشد. شروع عملیات توسعه از سال 2021 و خاتمه آن در 2030 با بهره برداری کامل از طرح های تعیین شده می‌باشد.  ایتالیا امیدوار است تا 2050 موفق به بکارگیری 20% از انرژی  مورد نیاز از هیدروژن در صنایع سنگین، کشتی‌ها و کامیون  ها شده و 10 هزار فرصت شغلی مستقیم و 27000 فرصت غیر مستقیم شغلی ایجاد کرده و 27 میلیارد یورو  بر تولید ناخالص داخلی در این بخش بیفزاید از سوی  دیگر 8 میلیون تن از حجم گاز دی اکسید کربن تولیدی فعلی خود بکاهد.

درخواست وزارت خارجه امریکا برای  کنارگذاردن چین از 5G

ایل سوله ص 12، مدیر بخش اقتصادی وزارت امور خارجه امریکا در جریان دیدار خود  با مقامات ایتالیایی اعلام نمود چین بایستی از کلیه طرح های نسل  پنجم مخابرات اروپا ازجمله ایتالیا کنارگذارده شود. وی با اذعان به قوانین جامع ایتالیا در خصوص  بکارگیری این فنآوری اعلام  نمود تجهیزات چینی به دلیل عدم قابلیت اعتماد یک تهدید  بالقوه برای کشورهای دمکراتیک به شمار  می  رود و همانگونه که در گزارش کمیته کوپاسیر پارلمان اذعان شده بایستی از بکارگیری تجهیزات و  فنآوری چین  در این بخش حساس مخابراتی پرهیز شود.

گزارش وزیر اقتصاد به کمیسیون تلفیق بودجه  مجلسین سنا و پارلمان

ایل سوله ص 1، گوالتیری وزیر اقتصاد ایتالیا روز گذشته گزارش خود در خصوص اخرین وضعیت اقتصادی را به کمیسیون تلفیق بودجه مجلسین سنا و پارلمان ارائه نمود. وی اعلام نمود هرچند پیش بینی نرخ 6% برای سال آینده در زمان تدوین لایحه متمم بودجه در ماه اکتبر اعلام شد، لیکن علیرغم شروع موج دوم  کرونا و افزایش بحران در کشور، حصول این نرخ امکان پذیر می‌باشد. وی اعلام نمود کسری بودجه سال آینده در حدود 7% خواهد ماند. وی همچنین به اراده این وزارت خانه به اجرای توصیه اتحادیه اروپا درخصوص ارائه مشوق های مالیاتی برای دوره ای محدود برای تحرک اقتصادی و سرمایه گذاری  مستمر اشاره نمود و تدوین طرح اصلاح تراز بودجه را در این راستا عنوان کرد. در بخشی دیگر از سخنان خود وزیر سیاست های انبساطی با استفاده از منابع سه طرح مانور (متمم) بودجه با اعتبار 39.1 میلیارد یورو(24.6 از محل فروش اوراق قرضه ومابقی از طریق کمک های مصوب اتحادیه اروپا) ، 31 میلیارد از بودجه‌های باقیمانده مصوب دولت برای مقابله با کرونا درسال جاری و طرح افزایش کسری  بودجه که در ابتدای سال آینده  مقدار دقیق آن مشخص خواهد شد(احتمالا 20 میلیارد یورو) را تشریح نمود. وزیر اقتصاد اعلام نمود باتوجه به تحولات کرونا در کشور، در سال آینده مسلما برخی از پیش بینی‌ها دستخوش  تغییر شده و مستلزم  بازنگری خواهند  بود.

اظهارات مدیر کل کنفدراسیون  صنایع در کمیسیون تلفیق

ایل سوله ص 5، خانم ماریوتی مدیرکل کنفدراسیون  صنایع ایتالیا نیز در این کمیسیون اظهار داشت مانور انبساطی دولت که در آن سعی شده دوموضوع مقابله با بحران  کرونا و احیاء اقتصاد ملی هم زمان اجرا شود از جمله تصمیمات مثبت ارزیابی می‌شوداما ضعف این طرح در پشتیبانی از مسیر رشد اقتصادی  و رقابتی شدن سیستم صنعتی می‌باشد.در واقع تصمیمات اصلی درموضوعات مهم در این طرح به طرح ملی "احیاء و مقاومت" منوط شده است که برای تدوین آن  در انتظار فراخوان دولت هستیم.

اظهارات رئیس اتحادیه ساخت وساز ایتالیا در کمیسیون تلفیق

رئیس اتحادیه ساخت و ساز ایتالیا در خصوص طرح های دولت و اظهارات وزیر اقتصاد در کمیسیون تلفیق  اعلام داشت دولت طی 15 سال آینده حدودا 400 میلیارد یورو منابع مازاد (از  بودجه عادی) در اختیار خواهد داشت که بی سابقه می‌باشد ولی با گذشت چند ماه هنوز دولت برنامه‌های خود را برای استفاده از این منابع دقیقا و شفاف مشخص نکرده است. 209 میلیارد یورو  از این اعتبار از کمک های  مصوب (وام  و  کمک بلاعوض) اتحادیه اروپا، 133 میلیارد  از طریق سیاست های همسان سازی (اتحادیه اروپا* و 52 میلیارد  نیز از  بودجه ساختار زیربنایی بودجه دولت تامین خواهد شد. وی با  ابرازنگرانی از تعلل دولت در ارائه طرح های زیربنایی، اظهار داشت  طی 4 سال گذشته دولت 150 میلیارد یورو در بخش ساختارهای زیربنایی تخصیص داده اما هنوزنتوانسته است آنها را به سرمایه گذاری تبدیل نماید(به علت عدم تکمیل  یا عدم واگذاری) وی  پیشنهاد نمود  ستادهماهنگی (کابینه واحدی) برای سرعت بخشیدن  به طرح های سرمایه  گذاری ایجاد شود. نهایتا افزود افزایش قابلیت فنی و کاهش بوروکراسی تسهیل کننده این مسیر خواهد بود.

پیشنهاد خرید بانک ایتالیایی از فرانسه

ایل سوله ص 8، بانک کریدیت اگرکل فرانسه از طریق شعبه ایتالیایی خود و به استناد آئین نامه opa خواستار خرید بانک کریدت والتل لینزه(خصوصی) ایتالیا به مبلغ 700 میلیون یورو شده است. بر اساس آئین نامه OPAچنانچه سهامدار جزئی از یک شرکت خواستار خرید تمام سهام آن شرکت باشد دارای اولویت بوده و منع قانونی برایش وجود نخواهد داشت. لازم  به ذکر است این بانک فرانسوی تاکنون 4 میلیارد یورو در ایتالیا سرمایه گذاری  نموده و ضمن ابراز خشنودی از فعالیت در این کشور بر تداوم و توسعه آن تاکید نموده است. کمیسیون  کوپاسیر(کمیسیون امنیت ملی  پارلمان ایتالیا) هفته گذشته در  گزارش خود نسبت به خرید بانکها و موسسات مالی و اعتباری ایتالیا توسط موسسات خارجی خصوصا فرانسه، روسیه و چین  بعلت دسترسی به اطلاعات ملی ایتالیا هشدار داده بود اما این امر  نمیتواند مانعی برای طرف فرانسوی قلمداد شود. کارشناسان تنها گزینه دولت را برای مخالفت با این خرید، استفاده از رای طلابی (خرید سهام توسط دولت بنا به ملاحظات امنیتی) اعلام  نموده اند.  تاکنون دائره مربوط  درنخست وزیر در خصوص  این خرید اظهار نظری ننموده است. ازسوی دیگر موضوع خرید مدیا ست(تحت مالکیت برلوسکونی) توسط شرکت ویوندی فرانسوی با رای حمایتی اتحادیه اروپا در حال پیگیری می‌باشد. شرکت فین کانتینری  ایتالیا نیز خواستار شرکت STS فرانسه میباشد که باتوجه به کارشکنی طرف فرانسوی تاکنون موفق  به انجام آن نشده است. همچنین برلوسکونی خواستار حمایت دولت درمقابل پافشاری طرف فرانسوی برای خرید مدیا ست می‌باشد و کارشناسان سیاسی آنرا عاملی برای نزدیک اخیر وی  به دولت قلمداد کرده اند. مقرر است  این سه موضوع در دیدار هفته آتی وزرای  اقتصاد دو کشور بررسی شود.

ابهام دولت در تعیین نهاد هماهنگ کننده طرح های بازسازی

ایل  سوله ص 12، هنوز اجماع لازم در دولت برای تعیین نهاد یا مرجع تعیین و تصویب  کننده طرح های بازسازی با استفاده از کمک های اتحادیه اروپا بوجود نیامده است. وزارت اقتصاد خواستار تفویض این امر به بخش ویژه در این وزارت می‌باشد، اما بخش های دیگر اقتصادی ازجمله بخش  خصوص خواستار تیین ستاد  فرماندهی یا کابین رهبری متشکل از نهادهای  ذیربط می‌باشد تا پس از تعیین  طرح ها وتصویب  نهایی آنها را به اتحادیه اروپا ارائه نمایند. نخست وزیر نیز چندی قبل اعلام نمود ترجیح می دهد ساختار مدیریت عملیات همانند آنچه در  مقابله  با بحران کرونا در کابینه دولت ایجاد شد را در این خصوص  ایجاد نماید. باتوجه به لزوم تسریع در ارائه طرح ها به اتحادیه اروپا، دولت هرچه سریعتر باید مشخص  نماید که کدام ساختار را انتخاب و تصمیم گیرنده نهایی در این خصوص کیست؟

طرح استحصال نفت از بازیافت  پلاستیک

ایلسوله ص15، شرکت مورتک با استفاده از فنآوری جدید موفق به تبدیل پلاستیک های ضایعاتی به نوعی  نفت (روغن پترولتیک) شده است. در این شیوه بدون نیاز به اکسیژن و حرارت دهی بالا، طی فرآیندی انواع پلاستیک های ضایعاتی به روغن مذکور تبدیل شده که مستقیما می‌تواند در تولید PVC بکار گرفته شده و استحصال آن نیز مجددا تسهیل  می‌شود. هزینه اجرای این طرح 110 میلیون یورو  برآورد شده که این  شرکت امیدوار است با کمک های دریافتی از طرح بازیافت ایتالیا توسط اتحادیه اروپا تا سال 2022 آنرا عملیاتی نماید.

قرارداد  ساخت کشتی‌های  کنترل از راه دور

ایل سوله ص 29، شرکت کشتی  سازی Vard ایتالیا مستقر در ویتنام که زیر مجموعه شرکت فین کانتینتری می‌باشد، مناقصه ساخت 8 فروند  کشتی عظیم روبوتیک با کنترل از راه دور برای نیروی دریایی امریکا و انگلیس شد. کشتی‌های 78 متری با فنآوری  پیشرفته ارتباطی از طریق مراکز کنترل خود به فعالیت های نظامی  و غیر  نظامی خواهند پرداخت و سوخت آنها نیز آمونیاک سبز بوده و  مقرر است تا 2022 تحویل شوند.

سفر نخست وزیر به اسپانیا

 ایل سوله ص 11 ،اقای کونته نخست وزیر با هیات بلند پایه خود متشکل از 7 وزیر )خارجه، توسعه اقتصادی، محیط زیست، امور اروپا، دفاع، کار وکشاورزی( به مادرید عزیمت و ضمن مالقات با نخست وزیر با هیات وزیران این کشور از جمله معاونین اول و سوم نخست وزیر، رهبر پودوموس ، وزیر اقتصاد و صنایع ایتالیا نشست مشترکی را برگزار نمودند. زمینه‌های مشترک مورد بحث عبارت بودند از: سیستم های ارتباطی، هوافضا، انرِژی، سالمت و بهداشت، نوآوری دیجیتالی. طرفین همچنین در خصوص موضوعات مشترک در اتحادیه اروپا و گروه 20 نیز بحث و تبادل نظر نمودند. ایتالیا عالقمند به مشارکت اسپانیا در گروه 20 بوده و باتوجه به ریاستش بر این گروه از ماه آینده میالدی، بدنبال زمینه‌های همکاری در این خصوص می‌باشد. موضوعات مشترک همکاری مورد توافق در این نشست عبارت بودند از: مبارزه با تغییرات اقلیمی، توسعه سیستم انرژی سبز، اقتصاد دیجیتالی، برابر اجتماعی ، تنظیم حداقل دستمزد و اقتصاد اجتماعی بودده است. طرفین در این سفر دو تفاهمنامه در خصوص اقتصاد نسل 4 دیجیتالی و زنجیره ارزش هیدروژن را با حضور وزرای اقتصاد و صنایع طرفین بامضا رسانده و مقرر شد نهادهای دو طرف در خصوص انتقال فناوری در این بخشها فعال شوند

. اخرین وضعیت فروش اوراق قرضه ایتالیا

 ایل سوله ص 5 ،بر طبق اعالم بانک مرکزی میزان اوراق قرضه ایتالیا تا پایان آگوست 2020 به 2172 میلیارد یورورسید که بخش مهمی از بدهی ملی این کشور )بالغ بر 2530 میلیارد یورو( را تشکیل می دهد. میزان فروش اوراق قرضه در سال جاری تاکنون 340 میلیارد یورو بوده که بنظرمی رسد به هدف برنامه ای خود رسیده است. در سال آینده نیز در برنامه این بانک فروش 234میلیارد یورو اوراق قرضه پیش بینی شده است. نرخ بهره درحال حاضر 66/ 0 % می‌باشد و دولت امیدوار است این نرخ را بتواند در سال آینده بوااسطه کمک های مالی دریافتی اتحادیه اروپا در بخش بازسازی اقتصادی و کاهش نرخ اسپیرید )از 113 فعلی به کمتر از 100 )به 55 % /. برساند. قابل ذکر است نرخ بهره در سال 200 بالغ بر 79.4 %با نرخ اسپیرید 500 بود که هم اکنون به پائین ترین سطح رسیده است. اهم خریداران اوراق قرضه ایتالیا در بخش داخلی عبارتند از: بانک ایتالیا 109 ،سایر بانکها 431 ،موسسات مالی و بیمه 362 ،خانوارها و شرکتها 163 میلیارد یورو بوده. در بخش خریداران خارجی نیز سرمایه گذاران 652 و بانک مرکزی اروپا 455 میلیارد یورو از این اوراق را در اختیار دارند

. پیش بین موج اخراج ها با لغو ممنوعیت آن

ایل سوله ص 3 ،انتظار می رود در ماه آوریل با لغو وضعیت ویژه و رفع ممنوعیت اخراج کارکنان، دولت با موج عظیم اخراج بیش از 250 هزار نفر توسط شرکتهای خصوصی مواجه شود. تاکنون در چندی نوبت این وضعیت ویژه تمدید شده و هربار محدودیت های بیشتری بر کارفرمایان تحمیل شده است. دولت درنظر دارد از طریق سه راهکار بخشی از این فشار اخراج ها را بکاهد: افزایش پوشش تسهیالت مالی به شرکتهای بزرگ که قبال شامل شرکتهایی با بیش از 1000 نفر کارمند بود به شرکتهایی با حداقل 250 کارمند، کمک به صندوق بیکاری از محل وام های دریافتی اتحادیه اروپا و افزایش کمک به طرح بازخریدی و بازنشستگی 5 سال زودتر از موعد ) با ارائه یارانه‌های دولتی( .

رونق صنعت دوچرخه سازی ایتالیا

ایل سوله ص 12 ،با افزایش بحران کرونا و محدودیت های ترددی در شهرها، استقبال مردم ایتالیا به استفاده از دوچرخه و اسکوتر افزایش یافته است. در سال جاری بیش از 2 میلیون دوچرخه در ایتالیا به فروش رسید و هنوز 60 هزار حواله فروش در اختیار مردم می‌باشد که بعلت کمبود ظرفیت تولید کارخانجات معطل مانده است. الزم به ذکر است دولت ایتالیا در طرح تشویقی مردم تا 60 % هزینه خرید دوچرخه توسط اقشار خاصی را بعنوان یارانه پذیرفته بود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما