معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۹/۱۲- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۲۴

اخبار اقتصادی اتریش( هفته دوم آذر ماه 1399)

برخی از مهمترین اخبار اقتصادی اتریش در هفته دوم آذر ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح زیر بوده است :

ارزیابی روند کرونا

با گذشت ده روز از شروع تمهیدات جدید دولت اتریش که به موجب آن هیچ فروشگاهی به جز فعالین در حوزه مواد غذایی و داروخانه‌ها اجازه فعالیت ندارد، میزان مبتلایان روزانه کرونا از 7 هزار و 500 نفر در 17 نوامبر به 4 هزار 850 نفر در  27 نوامبر کاهش یافت. قرار است نتیجه تاثیرگذاری ممنوعیت های اعمال شده و همچنین تصمیم دولت برای پایان یا ادامه محدودیت ها پس از ششم دسامبر در تاریخ سی نوامبر 2020 اعلام گردد. 

در هفته گذشته همچنان موضوع بیکاری و افزایش تعداد شرکت های کوچک و متوسطی که اعلام ورشکستگی نموده اند، در راس اخبار اقتصادی اتریش قرار داشت. همزمان فعالان اقتصادی و اصناف همچون رانندگان تاکسی، رستوران داران با شرکت در تظاهرات و تجمعات، نارضایتی خود را نسبت به اعمال ممنوعیت های عبور و مرور و تعطیلی‌های سراسری در اتریش ابراز نمودند.

اختلاف دیدگاه صدراعظم و رییس اتاق فدرال اقتصادی

در هفته اخیر اخبار اختلاف دیدگاه صدراعظم و رییس اتاق فدرال اقتصادی به نحو بارزی در رسانه‌ها مشهود بود. آقای ماهرر ادامه روند موجود را خطرناک ارزیابی و آینده اقتصاد اتریش را به گورستان تشبیه نمود.

شرایط اقتصادی پیش رو اتریش در سال آینده

اندیشکده‌های اقتصادی اتریش همچون موسسه پژوهش های اقتصادی اتریش WIFO و موسسه مطالعات پیشرفته وین گزارش های جدیدی را در خصوص شرایط اقتصادی پیش رو اتریش در سال آینده منتشر نمودند. بر اساس این این گزارشات، اساسی ترین شاخص هدایت کننده روند تحولات اقتصادی اتریش در سال 2021 ، روند کنترل کرونا دانسته شده است. همچنین بر این اساس، حوزه صنعت بخشی از رکود وارده در تابستان سال جاری را جبران کرده و در مسیر رشد تولید قرار دارد. 

سیاست اقتصادی حمایت گرایی در دوران کرونا روندی افزایشی داشته است

وینرتسایتونگ: رویکرد حمایت گرایی و جلوگیری از تجارت بین کشورها از طریق وضع تعرفه بر کالاهای وارداتی، محدودسازی واردات و شماری دیگر از ضوابط دولتی در دوره کرونا رشد داشته است. این سیاست با تجارت آزاد، که در آن موانع دولتی باید حداقل نگه داشته شوند، تضاد داشته و  در سالیان اخیر در راستای جنبش‌های ضد جهانی‌سازی بوده‌ است. سازمان تجارت جهانی با همکاری دانشکده اقتصاد دانشگاه سنت گالن در گزارشی با عنوان « هشدارهای تجارت جهانی » اعلام کرده که تا پایان ماه اکتبر سال جاری بیش از دو هزار مورد مداخله سیاسی در حوزه‌های گوناگون تجارت جهانی صورت پذیرفته و این میزان نسبت به سال گذشته 74 درصد رشد داشته و همچنین به طور میانگین 174 درصد بیشتر از مداخلات سیاسی در دوره سال های 2015 تا 2017 یعنی زمانی که نبرد تجاری میان ایالات متحده آمریکا و چین افزایش یافته بود، می‌باشد. این گزارش همچنین اعلام می دارد که تنها 27 درصد از مداخلات سیاسی به نفع تجار و تجارت بین المللی بوده است و باقی این مداخلات سیاسی تاثیری مخرب داشته اند. این گزارش همچنین پیشنهاداتی را برای کشورها تهیه کرده است که در این میان برای اتریش به تمرکز بر تقویت همکاری‌ها با سازمان تجارت جهانی و سازمان همکاری‌های اقتصادی OECD  اشاره شده است و همچنین مثلث اتریش-سوئد- هلند به عنوان ساختاری مشابه کشورهای ویشه گراد برای بهبود شرایط اقتصادی اتریش و دیگر اعضای این مثلث پیشنهاد شده است.

شکاف در میزان درآمد در اتریش بیش از میزانی است که تا کنون تصور می‌شد

وینرتسایتونگ : وینرتسایتونگ به نقل از پژوهشگاه علوم اجتماعی و اقتصاد دانشگاه اقتصاد وین تفاوت میزان درآمدهای سالیانه افراد از اقشار گوناگون جامعه را بسیار متفاوت و بدون الگو ارزیابی می‌کند. بر اساس نتیجه این پژوهش، ثروتمندان از طریق سودهای بانکی و وام های دریافتی، درآمدهای بسیار بالاتری نسبت به دیگر اقشار جامعه دارند و این شکاف در زمان کرونا بیشتر شده است. این پژوهشکده میزان درآمدهای افراد در اتریش را بین سال های 2004 تا 2016 مورد مطالعه قرار داده است و سال 2008 و 2012 را سالهای اساسی برای افزایش روند بیشتر شدن شکاف میان درآمدهای قشر ثروتمند و دیگر اقشار جامعه می داند. این موسسه همچنین  در نتیجه این پژوهش افراد زیر 30 سال و افرادی که از سطح تحصیلات کمتری برخوردار هستند را در شرایط بدتری نسبت به دیگر اقشار جامعه می داند که بار مالیات های دولت بر دوش این افراد بسیار سنگینی می‌کند. به گفته این گزارش 10 درصد ثروتمندان اتریشی 60 درصد درآمدهای جامعه را به خود تخصیص می دهند.

 بانک مرکزی اروپا بر ضرورت افزایش و تمدید کمک هزینه‌های دوره کرونا به شرکت ها و صنایع تاکید کرد

وینرتسایتونگ : بانک مرکزی اروپا با تاکید بر لزوم توسعه و افزایش میزان بسته‌های کمکی به شرکت ها و صنایع در زمان موج دوم کرونا در سراسر اروپا، از کشورهای اروپایی خواست نسبت به بازپرداخت کمک ها و وام های داده شده به شرکت ها فرصت بیشتری را قائل شوند. بانک مرکزی اروپا در ادامه می افزاید: درصورتی که روند بهبود شرایط اقتصادی بیش تر از مدت زمان محاسبه شده به طول انجامد و دولت ها نسبت به بازگرداندن وامهای پرداختی به شرکت ها عجله نمایند، با موجی از بیکاری و ورشکستگی در سراسر اروپا روبرو خواهیم بود . این بانک پیشنهاد می‌کند تا بانک های اروپایی و دولت ها, هزینه سود بانکی را در حداقل میزان ممکن نگاه داشته و تلاش نمایند تا با تمرکز بر مساله بیکاری؛ امکان تعویق بازپرداخت را برای شرکت ها فراهم آورند.  همزمان اتریش؛ خود را برای تمهیدات اقتصادی و بسته‌های کمکی جدید به شرکت ها در جریان موج دوم کرونا آماده می سازد.

ساخت خطوط برق فشار قوی بین اتریش و ایتالیا

کوریه: شرکت ایتالیایی ترنا، برای احداث خطوط برق فشار قوی میان اتریش و ایتالیا 85 میلیون یورو سرمایه گذاری می نماید. این شبکه قرار است جنوب تیرول را به تیرول جنوبی در شمال ایتالیا متصل نماید. این شرکت ایتالیایی در حدود 72900 کیلومتر شبکه برق در این کشور را مدیریت می نماید و درآمدی سالیانه بالغ بر 2. 2 تا  7 . 2 میلیارد یورو از این طریق کسب می نماید. این شرکت سعی دارد تا خطوط انرژی اروپا را به شمال آفریقا و بالکان متصل نماید و در این مسیر؛ همکاری با کشورهای همسایه مانند اتریش در فازهای اولیه طرح های این شرکت قرار دارند.

 بانک اتریشی Kommunalkredit Austria AG به طرح همبستگی هیدروژن پاکیزه اتحادیه اروپایی پیوست

کوریه : بانک اتریشی کومونال کردیت، به عنوان بانک سرمایه گذاری برای همکاری‌های اتریش در طرح همبستگی هیدروژن پاک اتحادیه اروپایی به این طرح پیوست. این بانک اولین بانک اتریشی است که امکان دریافت وام های انجام طرح های صنعتی در این حوزه را برای فعالان اقتصادی و صنعتی در اتریش فراهم می آورد. در این طرح، اتحادیه اروپایی بر آن است تا با ایجاد زیرساخت های همکاری مناسب برای شرکت ها، امکان بهره برداری از انرژی پاک از منابع تجدید پذیر و هیدروژن را فراهم آورد.

 استارتاپ اتریشی الیاف ضد ویروس تولید می‌کند

وینرتسایتونگ: شرکت استارتاپی اتریشی SanSirro از استان اشتایرمارک اتریش الیافی را برای استفاده در سطوح مختلف تولید کرده است که در زمانی کمتر از چند دقیقه انواع ویروس ها و باکتری‌ها را غیرفعال می‌کند و از این رو می‌تواند به عنوان لایه ای محافظ برای استفاده در مکان‌های عمومی مورد استفاده قرار گیرد. این شرکت توانسته است برای الیاف تولیدی خود گواهی ISO 20743  را دریافت نماید. الیاف یاد شده قابل شست و شو بوده و در دمای 40 درجه سانتی گیراد امکان شست و شو تا30 دفعه را فراهم می آورند.

 گزارش ING بانک هلند در خصوص شرایط مسکن اتریشی‌ها در زمان اعمال محدودیت های موج دوم کرونا

اینگ بانک – شعبه اتریش: بر اساس گزارش منتشره از سوی بانک هلندی اینگ، اکثریت اتریشی‌ها از شرایط مسکن خود در دوره محدودیت های کرونا خوشنود می‌باشند و در مجموع شرایط مناسبی در سراسر اتریش وجود دارد. به گفته این بانک 78 درصد اتریشی‌ها از شرایط زندگی خود راضی می‌باشند. این گزارش همچنین می افزاید : 59 درصد اتریشی‌ها به طور میانگین در مسکن‌هایی به مساحت 70 تا 75 متر مربع زندگی می‌کنند و 41 درصد نیز در مسکن‌های بزرگتر و ویلایی تا مساحت 165 متر مربع که تعداد این نوع خانه‌ها در شهرهای کوچک و به ویژه در مناطق روستایی بیشتر است. به طور میانگین هر فرزند خانوار اتریشی از اتاق شخصی خود برخوردار است و هر خانوار اتریشی به طور میانگین  دستگاه کامپیوتر و دو تلوزیون در منزل در اختیار دارد.

تغییر مسیر صنعت ساخت و ساز در اتریش در جریان بحران کرونا

بولتن اتاق اقتصادی فدرال شماره 28: صنعت ساخت و ساز در سال های اخیر به یکی از بزرگترین محرک های اقتصادی در اتریش تبدیل شده است ، بخشی از آن به دلیل وابستگی بسیاری از صنایع دیگر به آن است. بحران فعلی کرونا باعث  اختلال جدی در این موتور محرک شده است. با این وجود حوزه ساخت و ساز نسبت به دیگر بخش های اقتصاد اتریش کمتر تحت تاثیر قرار گرفته است. ساخت و ساز در بخش مسکن بسیار خوب ادامه داشته است و بازار سرمایه گذاری مسکن در اتریش را نیز تحت تاثیر قرار داده است. در صورت اجرای صحیح ، ساخت و ساز ساختمان‌ها نه تنها می‌تواند زمینه را برای بهبود سریع اقتصادی در صنایع بالادستی و پایین دستی فراهم کند ، بلکه همچنان می‌تواند به عنوان یکی از بزرگترین اهرم های دستیابی به اهداف آب و هوایی عمل کند. اتریش در این خصوص در تلاش است تا بتواند وارد مرحله جدید از آیین نامه‌های ساخت و ساز شود که به عنوان آیین نامه ساخت و ساز پایدار معروف است.

 موسسه فناوری اتریش : افراد کهنسال علاقمندی بیشتری به اتومبیل های تمام اتوماتیک و خود ران  دارند

کوریه: پژوهش موسسه فناوری اتریش AIT  حاکی از علاقمندی افراد کهنسال به استفاده از اتومبیل های خود رو دارد که بتواند آنان را از رفت و آمد به عنوان عابر پیاده در سطح شهر محافظت کند و طبق همه پرسی انجام شده در سراسر اتریش از 3000 سالمند, آنان علاقمند به استفاده از خودروهایی هستند که به صورت تمام اتوماتیک بتواند آنان را با امنیت بالا در سطح شهر جابه جا نماید. در این خصوص موسسه فناوری اتریش با همکاری وزارت حمل و نقل و همچنین وزارت اقتصاد و دیجیتال سازی اتریش به دنبال طرح و برنامه ریزی برای ایجاد زیرساخت های مورد نیاز این طرح تا سال 2030 در سراسر اتریش می‌باشند که به موجب آن افراد سالمند بتوانند بدون نیاز به ورود به مکان‌های عمومی و بدون نیاز به توانایی رانندگی بتوانند سوار بر خودرو شده و در شهر رفت و آمد نمایند. در این طرح همچنین به امکان در اختیار داشتن روبات های کوچک برای انجام خرید روزانه این افراد توجه شده است که این بخش از طرح تا سال 2025 اجرایی خواهد شد و افراد سالمند می‌توانند با هزینه 170 یورو در ماه یکی از روبات ها را در اختیار داشته باشند.

 پاریس از فیس بوک، آمازون و شرکت های مشابه مالیات دیجیتال دریافت می‌کند

خبرگزاری رادیو وتلوزیون اتریش: اداره مالیات بر درآمد فرانسه بدون توجه به تهدید های پیشین ایالات متحده مبنی بر اعمال تحریم بر محصولات فرانسوی و اروپایی، در صورت اخذ مالیات از شرکت های حوزه فناوری اطلاعات و تجارت دیجیتال آمریکایی، تعرفه‌های مالیاتی بر خدمات و محصولات دیجیتال شرکت های آمازون، گوگل، مایکروسافت و فیس بوک تعیین نموده است. سازمان توسعه و همکاری اقتصادی OECD در میانه ماه اکتبر از پیشرفت در مذاکرات میان اروپا و امریکا در این خصوص خبر داده بود و تغییرات سیاسی در ایالات متحده و همچنین شرایط ناگوار اقتصادی در دوران بحران کرونا، سبب شد تا این مذاکرات به نتیجه دلخواه نرسند.

 پرداخت کمک هزینه‌های جدید تا سقف یک میلیارد یورو به فروشندگان در اتریش

 کوریه: فروشگاه‌ها و فروشنده‌های محصولات حوزه پوشاک بیشترین کمک هزینه و فروشندگان خودرو و مبلمان، کمترین کمک هزینه را دریافت خواهند کرد. پیش بینی می‌شود در مجموع تا 5 . 1 میلیارد یورو به فروشندگان و تجار حوزه‌های یاد شده برای دوره دوم محدودیت های کرونا به عنوان کمک هزینه پرداخت گردد

.بانک مرکزی اروپا نسبت به بی ثباتی اقتصادی در اروپا هشدار داد

کوریه: بانک مرکزی اروپا نسبت به افزایش بی ثباتی در حوزه یورو در دوران بحران کرونا هشدار داد. این بانک در این خصوص می افزاید : هرچند بسته‌های حمایتی گوناگون سعی دارند تا چرخ های اقتصاد را در حرکت و فعال نگاه دارند با این وجود این کمک ها تنها در کوتاه مدت پاسخگو تبعات منفی این بحران اقتصادی وسیع می‌باشند و حوزه یورو در معرض خطر جدی قرار گرفته است و نیازمند همکاری‌های همه جانبه در سطح اتحادیه و حوزه یورو می‌باشد تا بتواند دوره بحران را پشت سر بگذارد. بانک مرکزی اروپا بحران کنونی را بی سابقه دانسته و مقایسه آن با بحران یورو در سال 2008 را نادرست می داند.

 شبکه خدمات دولت الکترونیک در حوزه حقوقی و قضا توسعه می یابد

وبسایت وزارت اقتصاد و دیجیتال سازی:  وزیر اقتصاد و دیجیتال سازی اتریش از توسعه همکاری‌های زیرساخت دولت دیجیتال اتریش با وزارت دادگستری خبر داد. با این تمهید وزارت دادگستری اتریش تمامی فعالیت های خود به ویژه در خصوص پرونده‌های غیر کیفری را به صورت دیجیتال در می آورد. البته پرونده‌های کیفری نیز قابل پیگیری به صورت آنلاین خواهند بود و تنها در خصوص روش های احراز هویت، مسائلی مطرح است که باید به لحاظ قانونی و دستور دادگاه قانون اساسی اتریش بررسی و حل شوند. اتریش از زمان دولت نخست سباستیان کورتز با انتخاب خانم شرامبوک به عنوان وزیر اقتصاد و دیجیتال سازی، تمرکز جدی بر حوزه دولت الکترونیک و دیجیتال سازی داشته است. سال گذشته اپلیکیشن اتریش آنلاین، توانست تا 40 درصد مراجعات افراد را به ادارات دولتی اتریش را کاهش دهد.

 بهبود شرایط اقتصادی از بهار سال آینده

کوریه: پیش بینی منتشر شده از سوی بانک آستریا در خصوص شرایط اقتصادی اتریش در فصل بهار آینده حاکی از بهبود شرایط اقتصادی و آغاز بازگشت به مسیر عادی سازی شرایط اقتصادی است. پیش بینی بانک آستریا حاکی از رشد 1 .3 درصدی اقتصاد اتریش است.

به دلیل تمهیدات جدید در ماه نوامبر و دسامبر، رکود گذرایی در فصل زمستان گریبانگیر اقتصاد اتریش و به ویژه بازار کار اتریش خواهد بود که با پایان زمستان و آغاز واکسیناسیون، بهبود خواهد یافت. با این وجود این بانک همچنان تغییرات وابسته به شرایط سلامت در دوران بحران کرونا را تا پایان سال 2021 اصلی ترین شاخص هدایت کننده مسیر بحران اقتصادی در سال آینده می داند. در حال حاضر حوزه صنعت مقداری از رکود وارده در تابستان را جبران کرده است و در حال افزایش تولید می‌باشد. بانک آستریا همچنین بیکاری را برای امسال 10 درصد، برای سال آینده 6. 9 درصد و برای سال 2022 برابر با 7 .8 درصد پیش بینی می نماید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما