معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۸/۱۶- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۶۳

اخبار اقتصادی قطر (هفته دوم آبان ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی قطر در هفته دوم آبان ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

 اخبار و تحولات داخلی

قطر بودجه خود را با نفت ۴۰ دلاری تنظیم می‌کند

شیخ تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی امیر قطر طی یک سخنرانی در نهاد قانون گذاری این کشور گفت:« برای دوری از پیامدهای منفی بی ثباتی قیمت نفت، دستور داده‌ایم بودجه دولتی بر اساس نفت ۴۰ دلار در هر بشکه تنظیم شود که پایین‌تر از قیمت پیش‌بینی شده برای نفت است».

 لطیفی سخنگوی گمرک: صادرات فرش، گلیم و گبه ایران به قطر و سایر کشورها

در چهار ماه نخست امسال، بیش از 82 میلیون دلارفرش، گلیم و گبه به 57 کشور جهان صادر شد. صادرات فرش ایران به آمریکا هم اکنون صفر است اما قبل از تحریم ها،  (یعنی سال 97) 30 درصد صادرات فرش ایران به آمریکا انجام می‌شد. کشورمان بزرگترین تولید کننده فرش در جهان است و پیش از اجرای تحریم‌ها،  بزرگترین صادر کننده فرش دنیا نیز بود.

کشورهایی نظیر کانادا، استرالیا، آلمان، ژاپن، ایتالیا، کویت، کنیا، عراق، پاکستان، نیوزیلند، بحرین، بلژیک، قطر ، تایلند، چین، فرانسه، انگلستان، افغانستان، پاکستان ، هند، دانمارک و... از کشورهای مقصد صادرات فرش و گلیم و گبه ایرانی هستند ضمن آنکه در این میان افغانستان با 18 میلیون و 7هزار و 497 دلار، عراق با 17 میلیون و 406 هزار و 55 دلار و پاکستان با 5 میلیون و 421 هزار و 373 دلار اصلی ترین و بیشترین میزان واردات فرش  ایرانی را به خود اختصاص داده اند و سه مقصد اصلی صادرات فرش های ایرانی بودند.

هند ، افغانستان ، روسیه،  عراق، کویت و قطر بزرگترین واردکننده سیمان ایران

ایران جزء هفت کشور بزرگ تولید کننده سیمان جهان است. سیمان تولید ایران به کشورهای  هندوستان، افغانستان، روسیه، عراق، قطر ، کنیا، کویت، سریلانکا، پاکستان، ارمنستان، ترکمنستان، قزاقستان، آذربایجان، بنگلادش، چین، عمان و... صادر شده است.

کشور عراق با 24 میلیون و 742 هزار و 598 دلار در رتبه نخست، کویت با 23 میلیون و 375 هزار و 870 دلار و افغانستان با 19 میلیون و 540 هزار و 437 دلار بیشترین میزان واردات سیمان ساخت ایران را به خود اختصاص داده اند .

 صادرات پوشاک ایران به قطر و سایر کشورها

در حال حاضر انواع پوشاک تولید کشورمان به کشورهای عراق، کویت، استرالیا، ارمنستان، آذربایجان، ازبکستان، روسیه، افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، قرقیزستان، آلمان، کره، ژاپن، امارات، انگلستان، ونزوئلا، ساحل عاج، ایتالیا، ترکیه، کانادا،  قطر، عمان، نیجریه، سوئیس، پاکستان، گرجستان، اسپانیا و دانمارک صادر می‌شود.

در 5 ماهه اول سال جاری بالغ بر 4هزار و 527 تن انواع پوشاک به ارزش 35 میلیون و 190 هزار و 52 دلار از کشورمان به بیش از 29 کشور جهان صادر شده این در حالی است که کشورهای مقصد پوشاک ایران در سال گذشته صرفا 4 کشور افغانستان، روسیه، عراق و یمن بوده است.

 لطیفی سخنگوی گمرک: صادرات سنگ، گچ، شن و ماسه ایران به قطر و سایر کشورها

کشورمان در 5 ماه اول سال جاری اقدام به صادرات بیش از 2 میلیون و 465 هزارو 981 تن برابر با یک میلیارد و 307 میلیون و 706 هزار و 246 دلار انواع سنگ، گچ، شن و ماسه به کشورهای جهان کرده است.

سید روح اله لطیفی سخنگوی گمرک در تشریح میزان صادرات سنگ، گچ، شن و ماسه کشورمان گفت: در 5 ماه اول سال جاری کشورمان اقدام به صادرات  2میلیون و 465 هزار و 981 تن انواع سنگ، گچ، شن و ماسه کرده است که این میزان برابر است با یک میلیارد و 307 میلیون و 706 هزار و 246 دلار است.

لطیفی افزود که این محصولات صادراتی کشورمان شامل: انواع آهک، گچ، سنگ گچ ایندویت، اکسید های منیزیم، دانه‌ها و پودر سنگ مرمر، ماسه سنگ، سنگ های تراش خورده، ریگ صاف، سنگ چخماق ، مرمریت، سنگ چینی کریستال، تراورتن، سنگ پا، انواع ریگ، خاک سیلیسی، سولفات یاریم طبیعی، خاک رس، یونتونیت، شن و ماسه هستند .

دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک خاطر نشان کرد که این محصولات ایرانی به 40 کشور جهان صادر شده است که این کشورها عبارتند از: عراق،ارمنستان، عمان، قطر ، ترکیه، ازبکستان، ترکمنستان، افغانستان، آذربایجان، هند، پاکستان، کویت، اندونزی، گرجستان، کره، روسیه، سودان، ساحل عاج، هنگ کنگ، آلمان، اسپانیا، ایتالیا، ویتنام، تایوان، یونان، اردن، مالزی ، تایلند، لهستان، آلبانی، مصر، گرجستان، چین، بنگلادش، نیجریه، سریلانکا، کنیا، آفریقای جنوبی، قزاقستان، تانزانیا هستند ضمن آن که در این میان چین، عراق و هند اصلی ترین مقاصد صادراتی سنگ کشورمان هستند.

لطیفی افزود که کشورهای امریکا، هلند، آلمان، بلژیک، استرالیا و فرانسه اصلی ترین کشورهای صادر کننده شن و ماسه و سنگ در جهان هستند که بیش از 70 درصد بازار جهان در اختیار این کشورها است.

 شاخص جهانی امنیت غذایی در خلیج فارس

شاخص جهانی امنیت غذایی Global Food security Index نام یک شاخص برای سنجیدن میزان توانایی حاکمیت یک کشور برای فراهم کردن غذا و خوراک مناسب برای شهروندان خود است. این شاخص توسط سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد فائو با سه عامل بنادین توانایی تهیه غذا(Affordability)، در دسترس بودن غذا (Availablity) و کیفیت مواد غذایی (Quality) را در ۱۱۳ کشور جهان مورد بررسی قرار می‌گیرد. بهترین عملکرد در تامین امنیت غذایی شهروندان در کشورهای خلیج فارس برای قطر است:

قطر رتبه 13 جهان

امارات رتبه 21 جهان

کویت رتبه 27 جهان

عربستان رتبه 30 جهان

عمان رتبه 46 جهان

بحرین رتبه 50 جهان

 رتبه کشور قطر برای ریسک اعتبار صادراتی

جدیدترین گزارش سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) نشان می‌دهد که رتبه ریسک اعتبار صادراتی ایران نسبت به رتبه قبلی تغییری نکرده و روی عدد ۷ ایستاده است.

گزارش جدید این سازمان حاکی از آن است که رتبه ایران در مقایسه با گزارش ۲۵ ژوئن ۲۰۲۰ بهبود نیافته و همچنان بدترین رتبه یعنی رتبه ۷ را ثبت کرده است. سازمان همکاری‌ و توسعه اقتصادی سالانه سه یا چهار گزارش از وضعیت ریسک اعتبار صادراتی کشورها منتشر می‌کند و کشورها را از رتبه یک تا‌ ۷ از یکدیگر تفکیک می‌کند.

در این گزارش همچنین وضعیت کشورهای منطقه و کشورهای همسایه ایران نیز مشخص شده است. اعداد به‌دست آمده از این گزارش نشان می‌دهد که تعداد قابل‌توجهی از کشورهای منطقه و آسیای میانه رتبه ۷ را در شاخص ریسک اعتبار صادراتی به‌دست آورده‌اند.

کشورهایی نظیر افغانستان، عراق، پاکستان، ترکمنستان، تاجیکستان، یمن، سوریه و لبنان همگی رتبه ۷ یعنی بدترین رتبه را کسب کرده‌اند. اما کشورهایی که رتبه یک تا‌ ۳ را به‌دست آورده باشند به‌عنوان کشورهای کم ‌ریسک در حوزه اعتبار صادراتی محسوب می‌شوند.

در میان کشور منطقه امارات، قطر و عربستان سعودی سه کشوری هستند که به‌عنوان کشورهای با ریسک پایین شناخته می‌شوند. از سوی دیگر برخی کشورها مانند عمان و ترکیه نسبت به گزارش های قبلی OECD  رتبه‌های پایین‌تری را کسب کرده‌اند. همچنین کشورهایی از جمله اردن، بحرین، آذربایجان و ازبکستان رتبه ۵ را به‌دست آوردند و کشور روسیه رتبه ۴ را ثبت کرده است.

 درآمد عمومی 92.8 میلیارد ریالی قطر

در نشریه ماهانه بانک مرکزی قطر که اخیرا منتشر شد، نشان می دهد که کل درآمد عمومی در نیمه اول سالجاری 2020 در کشور به 92.8 میلیارد ریال رسیده است. این نشان می دهد که درآمد در سه ماهه دوم به 45.2 میلیارد ریال در مقایسه با 47.6 میلیارد ریال در سه ماهه اول سال 2020 رسیده است، در حالی که هزینه‌های عمومی در سه ماهه دوم سال 2020 46.4 میلیارد ریال در مقایسه با 48 میلیارد ریال در سه ماهه اول سال است که مجموع آن به 94.4 میلیارد ریال می رسد. این نشریه حاکی از آن است که تولید ناخالص داخلی با قیمت های فعلی در سه ماهه دوم سال 2020 به سطح 116.6 میلیارد ریال رسیده، در حالی که در سه ماهه اول سال 152.2 میلیارد ریال بوده است. . .

 عرضه ی محصولات 135 مزرعه در 5 میدان تره بار فروشی

"عبدالرحمن السلیطی" ناظر کل بر میدان‌های تره بار محصولات کشاورزی وزارت شهرداری و محیط زیست قطر گفت: 135 مزرعه محلی محصولات خود را از  در میدان‌های تره بار فروشی را به عرضه فروش گذاشته اند. وی گفت در کل تعداد مزرعه‌ها 150 مزرعه می‌باشد که 15 مزرعه دیگر در حال تکمیل آماده سازی‌های خود برای عرضه محصولات خود برای روزهای آینده می‌شوند، این مزرعه‌ها 20 نوع از انواع سبزیجات محلی و علاوه بر عسل، تخم مرغ، روغن حیوانی، خرما و قارچ را به عرضه فروش می‌گذارند. 

 اتاق بازرگانی: تحریک احساسات مسلمانان به همکاری‌های تجاری آسیب می رساند

اتاق بازرگانی و صنعت قطر ادامه حمله به احساسات مسلمانان از طریق توهین به ساحت شخص رسول اکرم ( ص ) و موج های بعدی خصومت با مسلمانان که با ارزش های مدارا، همزیستی مشترک و احترام به ادیان مغایرت دارد، را محکوم کرد و این ارزش ها را دولت قطر حمایت می‌کند. اتاق بازرگانی به خصومت سیستماتیک با اسلام اشاره کرد و گفت این امر با توجه به تحریک احساسات دو میلیارد مسلمان در سراسر جهان به توهین عمدی به پیامبر بزرگوار ما صلی الله علیه و آله پیامدهای عمده ای در سطح روابط تجاری و اقتصادی در بر خواهد داشت. 

 حجم صادرات 10.02 میلیارد ریالی بخش خصوصی در قطر

نشریه اقتصادی ماهانه صادر شده توسط اتاق بازرگانی قطر در اکتبر گذشته سال جاری نشان می دهد که ارزش صادرات بخش خصوصی در ماه اوت گذشته به 929 میلیون ریال رسیده است، به این معنا که ارزش کل صادرات بخش خصوصی طی هشت ماه نخست سال جاری حدود 10.02 میلیارد ریال بوده است. 

 نخست وزیر: ارتقاء توانایی‌های ملی مالی و سرمایه گذاری کشور

"شیخ خالد بن خلیفه بن عبدالعزیز آل ثانی" نخست وزیر کشور  آقای "اکسل ویبر" رئیس هیئت مدیره مجموعه بانکداری سوئیس « یو بی اس » که در دوحه به سر می‌برد، را به حضور پذیرفت. در این دیدار پیرامون همکاری میان قطر و گروه بانکداری در زمینه‌های مالی و سرمایه گذاری و مسائل مهم و مشترک متقابل بحث و گفتگو شد.

در حاشیه این دیدار نخست وزیر کشور شاهد امضای یادداشت تفاهم همکاری بین آژانس حمایت از سرمایه گذاری در قطر و گروه بانکی « یو بی اس » شد.

هدف از این یادداشت تفاهم این است که طرح یک مرکز گروهی برای مدیریت ثروت در دوحه و تقویت همکاری بین دو طرف در مورد فرصت های آینده که می‌تواند موقعیت قطر را به عنوان یک مرکز جهانی پیشرو در خدمات مالی تقویت کند، ترسیم شود.

نخست وزیر کشور، تأکید کرد که تفاهم نامه توسعه صلاحیت های ملی ما از نظر مالی و سرمایه گذاری، تقویت زیرساخت های ما در بخش خدمات پیشرفته مالی و توسعه مشارکت های سرمایه گذاری جهانی ما را اولویت قرار خواهد داد.

 مازاد تجاری 68.7 میلیارد ریالی قطر

تراز تجاری دولت قطر طی 9 ماهه سال جاری به 68.7 میلیارد ریال رسید، پیش بینی می‌شود که دولت طی سال 2020 به مازاد تخمین زده شده در حدود 90 میلیارد ریال دست یابد، این تأکید می‌کند که اقتصاد قطر به رشد خود ادامه می دهد و عملیات صادرات و واردات تحت تأثیر اقدامات پیشگیرانه که دولت آن را در چارچوب اپیدمی‌کرونا ویروس اتخاذ کرده، قرار نگرفته است.

بر اساس داده‌های سازمان برنامه ریزی و امار حجم کل صادرات در نه ماه گذشته سالجاری نزدیک به 138.3 میلیار ریال و واردات کشور طی این نه ماه سال 2020 نزدیک به 69.7 میلیارد ریال بوده است.

 امیر قطر: برگزاری انتخابات پارلمانی قطر در اکتبر 2021 خواهد بود

"شیخ تمیم بن حمد آل ثانی" امیر قطر  در مراسم افتتاح چهل و نهمین نشست عادی پارلمانی کشور که در مقر مجلس شورا برگزار گردید، حضور یافت. وی در سخنرانی خود در مراسم افتتاح چهل‌ و نهمین نشست عادی پارلمان کشور تاریخ برگزاری اولین انتخابات پارلمانی در این کشور را اکتبر سال 2021 اعلام کرد.

امیر قطر در بخش دیگری از سخنرانی خود گفت: قطر توانست با وجود استمرار محاصره تحمیل شده به این کشور، جایگاه بین‌المللی خود را تقویت کند.

 مهمترین نکات اقتصادی سخنرانی میر در مراسم افتتاح چهل و نهمین نشست عادی پارلمان

ـ یک شغل در بخش های دولتی یک وظیفه و یک مسئولیت است؛ نه فقط یک استحقاق

ـ پیوند دستمزد و ارتقا با شایستگی و بهره وری همه کارکنان کشور بدو استثنا

ـ تدابیر سریع برای حمایت از بخش خصوصی و حفظ یکپارچگی بازارهای مالی

ـ افزایش و تقویت ظرفیت شرکت های کوچک و متوسط برای مقابله با این پیامدها

ـ تسهیلات و معافیت از تعرفه گمرکی مواد غذایی و دارویی و هزینه خدمات

ـ منطقی سازی هزینه‌های دولت در نیمه اول سال کسری بودجه را کاهش داد

ـ ما وضعیت پولی را حفظ کردیم . . و ذخایر رسمی‌ به رشدش ادامه داد

ـ کسری بودجه در نیمه اول سال جاری فقط در حدود « 1.5 » میلیارد ریال بوده است

ـ بخش انرژی کشور با کمترین آسیب بر همه گیری غلبه کرد

ـ ما دستور دادیم که بودجه عمومی دولت بر اساس قیمت گذاری هر بشکه نفت با 40 دلار باشد

ـ کاهش وابستگی به درآمد نفت و گاز باید تسریع یابد

ـ ما باید از ذهنیت مصرفی به ذهنیت جامع تولید روی ببریم

ـ دولت باید تمام تلاش خود را برای سرمایه گذاری در صندوق راهبردی برای نسل های آینده را به کار بگیرد

ـ همه گیر « کووید ـ 19 » همگی را در برابر امتحان و گزینه‌های دشوار قرار داد

ـ مسدود کردن کلی شیوع اپیدمی را به تأخیر می اندازد و همزمان به اقتصاد آسیب می رساند

ـ قطر مسدود کردن موقت مقطعی و جزئی و مطالعه و بررسی شده را انتخاب کرد

ـ همه گیری در مناطق مختلف جهان در اوج است . . و ما هنور در قطر با آن روبرو هستیم

ـ در صورت شیوع مجدد اپیدمی (موج دوم )، از تدابیر قاطع پیشگیرانه دریغ نخواهیم کرد

ـ سیستم بهداشتی ما ارزش خود را ثابت کرده است و قطر همچنان یکی از کشورهای جهان است که کمتر تحت تأثیر همه گیری قرار گرفته است

ـ ما از تلاش های جامعه بین المللی حمایت نمودیم و به بیش از 70 کشور و سازمان‌های بین المللی کمک کردیم

ـ مطابق با قانون اساسی، انتخابات پارلمانی کشور در ماه اکتبر آینده سال 2021 برگزار می‌شود.

 مرکز مالی قطر: بهبودی فعالیت های بخش خصوصی

داده‌های مرکز مالی قطر نشان داد که اقتصاد شرکت های بخش خصوصی غیر انرژی در ماه اکتبر به موازات با ادامه اجرای تدابیر اتخاذ شده برای مهار شیوع کرونا ویروس، توانست بهبودی خود را به دست آورند. در گزارش صادره از مرکز مالی قطر در مورد شاخص مدیران خرید برای قطر حاکی از آن است که شاخص های تولید و تجارت جدید برای چهارمین ماه متوالی نرخ رشد بالایی را ثبت کرده و شاخص اشتغال به بالاترین سطح از مارس گذشته رسیده است.

 سود خالص 408 میلیون ریالی 6 شرکت ثبت شده در بورس

شش شرکت ثبت شده در بورس قطر  سود خالص خود را برای 9 ماه گذشته سالجاری 2020 به این شرح اعلام کردند:

ـ 49 میلیون ریال سود خالص شرکت بین المللی الخلیج ( الخلیج الدولیه ) با رشدی به نسبت 41 درصد در مقایسه با سال قبل 2019.

ـ 140.1 میلیون ریال سود خالص شرکت مواد غذایی و مصرفی المیره.

ـ 138 میلیون ریال سود خالص شرکت هلدینگ زاد.

ـ 44.8 میلیون ریال سود خالص شرکت بیمه الدوحه.

ـ 28.8 میلیون ریال سود خالص شرکت بیمه الخلیج التکافلی.

ـ 7.4 میلیون ریال سود خالص شرکت هلدینگ الاجاره.

 اعلام سود خالص چند شرکت طی 9 ماه گذشته سالجاری

ـ شرکت هلدینگ زاد قطر سود خالص خود را برای 9 ماه گذشته سالجاری 2020 بالغ بر 138 میلیون ریال با رشدی به نسبت 3 درصد در مقایسه با ماه مشابه سال 2019 اعلام کرد.

ـ 28.7 میلیون ریال سود خالص شرکت بیمه التکافلی خلیج ( الخلیج التکافلی )

سود خالص 24.4 میلیارد ریالی شرکت های ثبت شده در بورس

تمام شرکت های ثبت شده در بورس قطر ( 47 شرکت ) سود خالص خود را برای 9 ماه گذشته سالجاری 2020 را بالغ بر 24.4 میلیارد ریال اعلام کردند در حالیکه در سال قبل 2019 بالغ بر 29.5 میلیارد ریال بوده که کاهش به نسبت 17 درصدی را نشان می دهد.

 اخبار و تحولات خارجی

قطر پترولیوم: کشف جدید گاز در آفریقای جنوبی

شرکت پترولیوم قطر از کشف جدید گاز طبیعی و میعانات گازی در میدان لویبیرد واقع در منطقه 12 لوئیپرد، در اکتشاف B / 11B در حوضه اوتینیکوا در 175 کیلومتری سواحل جنوبی آفریقای جنوبی خبر داد. این دومین میدان کشف در منطقه 12B/11B است که توسط شرکت پترولیوم قطر کشف شده است.

 مشارکت وزیر بازرگانی و صنعت در افتتاح نمایشگاه بین المللی چین

"علی بن احمد الکواری" وزیر تجارت و صنعت قطر در مراسم افتتاح سومین نمایشگاه  بین المللی واردات چین که از طریق مجازی توسط آقای "شی جین بینگ" رئیس جمهور چین افتتاح شد، شرکت نمود. شماری از وزراء، دیپلمات ها، مقامات ارشد، رؤسای سازمان‌های بین المللی، نخبگان، بازرگانان و نمایندگان شرکت های بزرگ از سراسر جهان در این مراسم مشارکت داشتند. لازم به ذکر است، سومین نمایشگاه  بین المللی واردات چین در شهر شنگهای از 5 الی 10 نوامبر 2020 برگزار می‌شود.

از سوی دیگر وزیر صنعت و تجارت قطر در دیدار مشاوره ای میان وزرای تجارت و صنعت و رؤسای اتاق های بازرگانی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس که از طریق مجازی برگزار گردید، شرکت نمود. در این جلسه در مورد موضوعات و مسائل مهم و مشترک و توصیه‌ها و موضوعات مطرح شده توسط رؤسای اتاق های بازرگانی کشورهای شورای همکاری بحث و گفتگو شد.

 بررسی تقویت همکاری‌های تجاری میان قطر و قزاقستان

"علی بن احمد الکواری" وزیر تجارت و صنعت قطر  در دفتر کار خود با آقایان "معظوم میرزا گالیوف" وزیر محیط زیست و زمین شناسی و منابع طبیعی و "تیمور سلیمان اوف" معاون رئیس دیوان رئیس جمهور قزاقستان و هیئت همراه که در دوحه به سر می‌برند، دیدار نمود. در این دیدار پیرامون روابط و افق های همکاری‌های مشترک بویژه در زمینه‌های تجاری، سرمایه گذاری و صنعتی و راه‌های گسترش  و تقویت آن و مشورت در مورد سیاست های تجاری بین دو کشور دوست و پیامدهای بحران شیوع ویروس کرونا « کووید ـ 19 » بر وضعیت اقتصادی و تجاری در دو کشور و تلاش های بعمل آمده از دو کشور در چارچوب مقابله با پیامدهای اقتصادی از این بحران بحث و گفتگو شد.

 فاینَنشال تایمز: قطر یک میلیارد دلار به عمان کمک مالی کرد

روزنامه فاینَنشال تایمز اعلام کرد عمان حمایت مالی مستقیمی ‌به ارزش یک میلیارد دلار از قطر دریافت کرده است. به گزارش صندوق بین‌المللی پول، این حمایت مالی دوحه از مسقط در شرایطی انجام می‌شود که پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که اقتصاد عمان در نتیجه کاهش بهای جهانی نفت و پیامدهای خسارت‌بار اپیدمی‌ کرونا 10 درصد کوچک‌تر خواهد شد.

فاینَنشال تایمز به نقل از منبعی آگاه که نخواست نامش فاش شود، نوشت: قطر پس از آن که یک میلیارد دلار به حساب بانک مرکزی عمان واریز کرد، وعده داده است که کمک های بیشتری ارائه خواهد کرد.

 سرمایه‌گذاری ۴۵ میلیارد دلاری قطر در آمریکا

به گزارش رویترز، مدیر اجرایی سازمان سرمایه‌گذاری قطر در مصاحبه ای گفت که این سازمان در نظر دارد ظرف ۲ سال آینده میزان سرمایه‌گذاری خود در آمریکا را که درحال حاضر ۳۰ میلیارد دلار است، به ۴۵ میلیارد دلار افزایش دهد.

 افزایش سرمایه گذاری کشورهای خاورمیانه در بخش گاز

شرکت Apicorp پیش بینی کرد پروژه‌های گاز برنامه ریزی شده یا در دست ساخت در این منطقه نیازمند حدود ۲۱۱ میلیارد دلار سرمایه گذاری در فاصله سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴ هستند. این شرکت در گزارش قبلی خود برآورد کرده بود که هزینه سرمایه گذاری در بخش گاز طبیعی در فاصله سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ به ۱۸۵ میلیارد دلار بالغ می‌شود.

توسعه تولید بخش گاز در قطر که بزرگترین صادرکننده گاز طبیعی مایع (LNG) است،۲۲ میلیارد دلار از سرمایه گذاری برنامه ریزی شده را تشکیل می دهد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما