معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۸/۰۱- ۰۷:۴۱ - مشاهده: ۱۳۴

اخبار اقتصادی قطر (هفته دوم مهر ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی قطر در هفته دوم مهر ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

اخبار و تحولات داخلی

شیخ فالح بن ناصر: افزایش تولیدات محلی برای دستیابی به امنیت غذایی

"شیخ فالح بن ناصر آل ثانی" قائم مقام معاون امور کشاورزی و شیلات وزارت شهرداری و محیط زیست قطر در اولین انجمن سالانه برنامه ریزی و کیفیت وزارت شهرداری و محیط زیست که از طریق مجازی برگزار گردید، تأکید کرد که بخش امور کشاورزی و شیلات به دنبال توسعه در تولیدات محلی گیاهی، دامداری و شیلات و تضمین پایداری این تولید و کار برای دستیابی به امنیت غذایی و بهبود مکانیسم های بازاریابی و سرمایه گذاری در بخش کشاورزی است.

دکتر فالح اشاره کرد که بخش خصوصی در برنامه‌های گسترش و استفاده از بهینه از منابع طبیعی و حفظ پایداری آنها برای نسل های آینده و همچنین استفاده از تحقیقات کاربردی و افزایش کارایی خدمات مشارکت دارد.

53 فرصت سرمایه گذاری در بازار مرکزی ام صلال

کمیته دائمی مدیریت بازارهای مرکزی وزارت تجارت و صنعت قطر با هماهنگی شرکت اسواق برای مدیریت تأسیسات غذایی زیر مجموعه شرکت مواد غذایی الحصاد از ارائه 53 فرصت سرمایه گذاری برای اجاره فروشگاه‌های تجاری در مرحله دوم در بازار ماهی در ام صلال خبر داد، جائیکه مراحل طرح مشخص شده است از جمله مراحل تخصیص، معیارهای ارزیابی و تعهدات مستأجر. فاز دوم بازار ماهیگیری مرکزی در منطقه ام صلال شامل قلم هایی برای نمایش و فروش گوسفندان و مغازه‌های فروش سبزیجات و میوه‌ها و علاوه بر فروشگاه‌های موجود فعلی که فعالیت مشابه را نجام می دهند، می‌باشد.

سعد الهاجری: ایجاد اولین کارخانه شیشه اتومبیل در دوحه  

"سعد آل تواه الهاجری" بازرگان قطری رئیس هیئت مدیره مجموعه کارخانه‌های الاختیار آلمانی بر قدرت بخش صنعتی در قطر و توانایی آن برای ادامه کار و دستیابی به نرخ رشد بالا طی چند سال آینده، در چارچوب برنامه‌های دولت و چشم انداز 2030 با هدف دستیابی به خودکفایی و حمایت از تنوع اقتصادی تأکید کرد.

"الهاجری" در مصاحبه ای با روزنامه اقتصادی الشرق گفت که صنعت قطر توانست همگام با افزایش تقاضا برای محصولات و کالاهای صنعتی در بازار محلی، به ویژه در پی محاصره غیر قانونی تحمیل شده توسط برادران قطر، جایی که بخش صنعت شاهد گسترش چشمگیر، جهش های بزرگ و دستاوردهای قابل توجهی بوده و همچنان گسترش می یابد و کارخانه‌های جدید بسیاری نیز در کشور تأسیس شد. وی در این راستا، تلاش های دولت برای حمایت از صنعت و تشویق ابتکاراتی مانند « صاحب کارخانه در عرض 72 ساعت شوید » را مورد تحسین قرار داد و گفت این در تشویق بازرگانان برای سرمایه گذاری در بخش صنعتی تشویق کرد و باعث شد که تعداد کارخانه‌ها در کشور از 765 کارخانه در سال 2017 به 893 کارخانه افزایش یابد که افزایشی به نسبت 17 درصد را نشان می دهد. الهاجری افزود که مجموعه آن آمادگی ایجاد کارخانه شیشه سازی اتومبیل که این نوع کارخانه در قطر اولین نوع آن است را دارد، با این حال، وضعیت استرس زا در حال حاضر در تمام بخش های صنعتی و اقتصادی در سراسر جهان اجرای پروژه را به تأخیر انداخته است. وی افزود که این کارخانه در تهیه انواع شیشه‌های اتومبیل به صورت محلی با کیفیت بالا و قیمت مناسب کمک قابل توجهی خواهد کرد.

ابتکار شرکت ارتباطات اوریدو

شرکت ارتباطاتی اوریدو قطر طی اطلاعیه ای اعلام کرد که سرعت اینترنت را برای مدارس و دانشگاه‌ها به طور مجانی افزایش خواهد داد تا بتوانند به راحتی به آموزش از راه دور به کار خود ادامه دهند و آنها می‌توانند تا پایان سال تحصیلی به طور مجانی از این خدمات استفاده نمایند.

ارزش صادرات 265 میلیارد ریالی قطر در 2019

دستگاه برنامه ریزی و آمار قطر گزارش آماری صادرات کشور برای سال 2019 را منتشر کرد و در آن آورده است؛ ارزش کل صادرات قطر طی یک سال گذشته حدود 265.4 میلیارد ریال بوده است و صادرات سوخت های معدنی و سوخت های روان کننده حدود 85 درصد از کل صادرات را به خود اختصاص داده است و کل واردات به نسبت 7.9 درصد کاهش یافته و به 106.2 میلیارد ریال رسیده است، در حالیکه در سال 2018 بالغ بر 115.3 میلیارد ریال بوده است و میزان واردات ماشین آلات و تجهیزات حمل و نقل حدود 33 میلیارد ریال و حجم تجارت با اتحادیه اروپا بالغ بر 61 میلیارد ریال بوده است. 

پیشرفت اساسی در بخش صنعت قطر 

"صالح بن حمد الشرقی" مدیر کل اتاق بازرگانی قطر طی اظهاراتی به روزنامه الرایه اقتصادی، تأکید کرد صنایع ملی توانایی رقابت در بازارهای جهانی را دارند زیرا از کیفیت بالا و قیمت های رقابتی برخوردار می‌باشند و اخیراً بعد از محاصره ظالمانه شاهد پیشرفت صنعتی عظیمی در محصولات ملی شده ایم که جهان را به شگفت آورده است. الشرقی افزود، سرمایه گذاران قطری نقش بزرگی در فراهم ساختن نیازهای بازار محلی از طریق افزایش تولیدات داخلی ایفا کردند و شرکت های جدیدی را تأسیس کردند که به دستیابی به خودکفایی ملی کمک کرد. 

وزیر شهرداری: جذب قطری‌ها در شغل های تخصصی و فنی

مهندس "عبدالله بن عبدالعزیز بن ترکی السبیعی" وزیر شهرداری و محیط زیست قطر  در اختامیه سمپوزیوم سالانه سازمان برنامه ریزی قطر، خواستار گسترش شغل های تخصصی و فنی که وزارتخانه به آن نیاز دارد شد و گفت باید قطری‌ها را در این نوع از شغل ها جذب و وارد بازار کرد تا انگیزه ای برای نسل های آینده شود و بر ضرورت متمرکز شدن به توسعه حرفه‌ها در کشور تأکید کرد.

افزایش 126 درصدی سرمایه گذاری‌های غذایی قطر

محاصره ظالمانه تحمیل شده علیه قطر باعث ایجاد انگیزه ای شد تا قطر گام هایی برای دستیابی به امنیت غذایی و تقویت محصولات محلی با کیفیت عالی بردارد. براساس بیانیه‌های صادره از وزارت بازرگانی و صنعت قطر، دولت توانسته به نسبت بالایی در محصولات و تولیدات کشاورزی به خودکفایی برسد جائی که در محصولات لبنیاتی از 27 درصد به 106 درصد و مرغ های تازه از 49 درصد به 123 درصد و در بخش صنعت غذایی به 126 درصد در سال 2019 به خودکفایی رسیده است.

ورود 25 کارخانه به چرخه تولید واقعی از ابتدای سال 2020

اطلاعات گیت صنعتی قطر از افزایش تعداد مؤسسات صنعتی ثبت شده فعال در کشور از ابتدای سال 2020 توسط حدود 25 مؤسسه صنعتی جدید خبر داد تا این تعداد را به 887 واحد صنعتی در مقایسه با 862 مؤسسه صنعتی تا پایان سال 2019 برساند. در حالی که مؤسسات صنعتی دارای مجوز نسبت به 602 مؤسسه به 581 مؤسسه کاهش یافت.بر اساس اعلام پورتال صنعتی قطر، از ابتدای سال جاری سرمایه گذاری‌های صنعتی ثبت شده و عملیاتی شده با رشد 162 میلیون ریال رشد داشته است و کل سرمایه گذاری را به 395.222 میلیون ریال در مقایسه با 295.326 میلیون ریال رسانده است. سرمایه گذاری مؤسسات صنعتی در حدود 262400 میلیون ریال در مقایسه با 262170 میلیون ریال در پایان سال 2019 به سرمایه گذاری‌های ثبت شده تقسیم شده است و مجوز آن 32826 میلیون ریال در مقایسه با 33156 میلیون ریال در ابتدای سال جاری است، به گفته کارشناسان، مؤسسات دارای مجوز صنعتی به معنی کارخانه‌هایی هستند که مجوز اقامت دریافت کرده اند. کارخانه‌ها در مرحله تأسیس و احداث هستند و کارخانه‌های صنعتی در حال کار موجود هستند و در حال حاضر دارای خطوط تولید هستند.

درآمد واقعی 92.8 میلیارد ریالی بودجه در نیمه اول سالجاری

داده‌های وزارت دارایی نشان داد که بودجه عمومی قطر برای سال مالی 2020 به کل در آمد واقعی 92.8 میلیارد ریال در نیمه اول سالجاری ( شش ماه اول ) رسیده است که در سه ماهه اول بیش از 47.6 میلیارد ریال و در سه ماهه دوم سالجاری 45.2 میلیارد ریال بوده است، در آمد نفت و گاز به سطح 69.3 میلیارد ریال رسید که در سه ماهه اول بیش از 43.1 میلیارد ریال و در سه ماهه دوم 26.2  میلیارد ریال بوده است. در حالی که سایر درآمد در نیمه اول 23.5 میلیارد ریال، در سه ماهه اول 4.5 میلیارد ریال و در سه ماهه دوم 19 میلیارد ریال ثبت شده است.

وزیرر حمل و نقل و ارتباطات: ایجاد 100 ایستگاه شارژ خودروهای الکتریکی

مؤسسه عمومی‌ کهروماء قطر و شرکت سرمایه گذاری‌های ساختمانی الدیار  یادداشت تفاهم همکاری برای ایجاد 10 ایستگاه شارژ سریع خودروهای الکتریکی در شهرک لوسیل را امضا کردند. جاسم بن سیف السلیطی وزیر حمل و نقل و ارتباطات در مراسم امضا حضور داشت و گفت: امضای این یادداشت تفاهم بخشی از برنامه‌های استراتژیک است که وزارت حمل و نقل و ارتباطات با همکاری با کهروماء برای ایجاد یک شبکه یکپارچه از شارژه ای اتومبیل برقی می‌باشد، در حالی که در حال حاضر همکای برای نصب و راه اندازی حدود 30 شارژ برقی در طول سال جاری و نزدیک به 100 شارژ در سال آینده در حال انجام است. وی اظهار داشت که در آینده نزدیک تعداد زیادی از ایستگاه شارژ برقی در مناطق خدماتی و حیاتی توزیع خواهد شد، از جمله برای مثال فرودگاه بین المللی حمد، بندر حمد، خیابان حمد الکبیر و بسیاری مناطق دیگر و این در چارچوب حمایت از برنامه وزارتخانه برای تغییر تدریجی سیستم حمل و نقل الکتریکی است.

بانک التجاری بهترین بانک دیجیتالی در قطر

مجله آسیا مانی، بانک التجاری قطر را برنده جایزه "بهترین بانک دیجیتالی" در قطر برای سال 2020 اعلام کرد. این جایزه جدید به سری دیگر از جوایزی که این بانک به دست آورده، اضافه نمود. این بانک در بحش مالی و بانکداری ابتکار عمل های دیجیتالی را ارائه داده و از طرح خدمات بانکداری مدرن و پیشرفته در بازار برای مشتریان خود از افراد و شرکت ها استفاده می‌کند.

یک جهش کوانتومی در صنعت پتروشیمی

صنعت پتروشیمی ‌کشور قطر شاهد جهش کوانتومی در تولید و کیفیت در سراسر جهان است و این یکی از اولین صنایع استراتژیک می‌باشد که از دهه 1960 توسط دولت قطر تأسیس شده است. شرکت پتروشیمی معروف به « قافکو » در سال 1969 ایجاد شد و در حال حاضر اولین پروژه‌های صنعتی پتروشیمی در قطر محسوب می‌شود.

مرکز مال قطر: بهبودی جدی برای اقتصاد ملی

آخرین داده‌های مطالعه شاخص خرید کشور قطر که توسط مرکز مال قطر صادر شده است، نشان داد که اقتصاد شرکت های بخش خصوصی غیر انرژی در سپتامبر 2020 به گسترش خود ادامه می دهد، در حالی که اقدامات تعطیلی برای مهار شیوع ویروس کرونا « کووید ـ 19 » ادامه دارد. شاخص های تولید و تجارت جدید با توجه به گزارش شرکت ها مبنی بر اینکه تجارت آنها پس از ماهها تعطیل و پس از بازگشایی مناطق صنعتی به حالت عادی برگشته است، رشد جدیدی را شاهد بود. "شیخه العنود بنت حمد آل ثانی" مدیر اجرای توسعه کار مرکز مال قطر گفت: داده‌های اداره خرید برای سه ماهه سوم سال 2020 حاکی از بهبودی جدی در اقتصاد قطر به دلیل کاهش اقدامات بسته شده برای مقابله با گسترش ویروس کرونا است که از نیمه دوم سال 2020 شروع می‌شود. روند اخیر در داده‌ها با کاهش تولید ناخالص داخلی 4.6 درصد در سه ماهه دوم سال و بهبود قوی تولید ناخالص داخلی 4.3 درصد در سه ماهه سوم سال جاری مطابقت دارد.

تولیدات قطر

مانند سایر کشورهای جنوب خلیج فارس، صنعت نفت و گاز نخستین بزرگترین بخش اقتصاد  قطر است که ۲۴ درصد از کل اقتصاد قطر را تشکیل می دهد. مسکن و ساخت و ساز در جایگاه دوم اقتصاد قطر است که ۱۸.۸ درصد از کل اقتصاد قطر را است. تولید در جایگاه سوم که ۱۱.۳ درصد اقتصاد قطر است.  خدمات تجاری ۷.۹ درصد، خدمات شخصی و اجتماعی ۷.۴ درصد، حمل و نقل ۷.۳ درصد و...  همچنین نسبت به سایر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، صنعت هتل و رستوران داری (غذا و اقامت) در قطر نسبتاً توسعه نیافته است زیرا فقط ۱.۱ ٪ از کل تولیدات قطر را شامل می‌شود.

رتبه بندی شاخص جهانی نوآوری؛ قطر ۷۰ 

شاخص نوآوری جهانی (GII) یک رتبه بندی سالانه از کشورها است که عددی بین صفر تا ۱۰۰ می‌باشد و بر اساس ظرفیت و موفقیت در نوآوری عدد ۱۰۰  بالاترین امتیاز برای یک کشور می‌باشد و سنجیده می‌شود.

اطلاعات کلی این شاخص توسط آمار و ارقام سازمان جهانی مالکیت معنوی، بانک جهانی و مجمع جهانی اقتصاد سنجیده می‌شود. بر اساس این شاخص نوآوری در کشورهای خلیج فارس از بالاترین به پایین ترین به شرح زیر می‌باشد:

امارات رتبه ۳۴ جهان

عربستان رتبه ۶۶ جهان

ایران رتبه ۶۷ جهان

قطر رتبه ۷۰ جهان

بحرین رتبه ۷۹ جهان

کویت رتبه ۷۹ جهان

عمان رتبه ۸۴ جهان

عراق رتبه ۱۰۲ جهان

عملکرد کشورها در شاخص جهانی کارآفرینی

دستیابی به رشد و رونق اقتصادی در شرایط رقابتی عصر حاضر، بدون ایجاد محیط مساعد برای ظهور و رشد کسب ‌و کارهای کارآفرینانه و نوآور امکان‌پذیر نیست. کارآفرینی موتور رشد اقتصادی است که بدون آن رشد بهره‌وری و خلق مشاغل جدید بسیار دشوار خواهد بود. شاخص جهانی کارآفرینی (GEI) یک شاخص مهم فعالیت اقتصادی است که توسط موسسه جهانی کارآفرینی و توسعه GEDI سنجیده می‌شود. در منطقه خلیج فارس، امارات در جایگاه 26 شاخص جهانی کارآفرینی و رتبه 1 منطقه خلیج فارس قرار دارد که نشان از مسیر توسعه یافتگی اقتصاد امارات دارد. کارآفرینی قطر پس از امارات در جایگاه دوم منطقه و در جایگاه 28 جهان قرار دارد. 

اهدای بلیط مسافرتی رایگان به 21 هزار معلم توسط قطر ایرلاینز

به مناسبت روز جهانی معلم شرکت هواپیمایی قطر ایرلاین طی ابتکاری 21 هزار بلیط هواپیمایی را به طور رایگان به معلم ها جهت انجام مسافرت به سراسر جهان اهدا می‌کند. اهدای این بلیط به عنوان یک ابتکار عمل برای تشکر از آنها می‌باشد.

  اخبار و تحولات خارجی

ائتلاف بین شرکت های قطر و ترکیه

در انجمن کسب و کار قطر و ترکیه که توسط اتاق های بازرگانی دو کشور  با حضور 1500 شرکت از دو کشور برگزار گردید، بر افزایش و گسترش همکاری‌ها و ایجاد ائتلاف های تجاری و سرمایه گذاری دو جانبه تأکید کردند. "شیخ خلیفه بن جاسم آل ثانی" رئیس اتاق بازرگانی قطر توسعه و تقویت همکاری‌های تجاری بین قطر و ترکیه که طی سالهای اخیر شاهد رشد سریعی بوده را مورد تمجید و ستایش قرار داد. جائیکه حجم معامله تجاری فیما بین طی سه سال گذشته شاهد رشد قابل توجهی شده است و از 2 میلیارد دلار در سال گذشته فراتر رفت و حجم سرمایه گذاری‌های ترکیه در قطر بالغ بر 120 میلیون دلار است و در نیمه اول سالجاری ترکیه در رتبه چهارم در واردات قطر از کالاها و محصولات خارجی قرار گرفت. وی در ادامه گفت که 179 شرکت قطری در زمینه‌های گوناگون در ترکیه در حال فعالیت هستند.

بررسی همکاری‌ها در زمینه انرژی میان قطر و بنگلادش

مهندس "سعد بن شریده الکعبی" وزیر مشاور در امور انرژی قطر  جلسه ای را از طریق مجازی با آقای "نصر الحامد" وزیر مشاور در امور برق، انرژی و منابع معدنی بنگلادش برگزار نمود. در این جلسه که از راه دور با استفاده از فناوری ارتباطات ویدئویی انجام شد، جنبه‌های مختلف روابط دو جانبه و همکاری‌های دو کشور در زمینه انرژی مورد بررسی قرار گرفت. 

قطر در صدر  صادرکنندگان گاز مایع به انگلیس است

اداره بنادر انگلیس میلفورد هیفین در بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد که منابع گاز طبیعی قطر به شبکه گاز انگلیس پمپاژ شده است و بالاترین میزان خود را برای دومین بار متوالی طی هفته‌های گذشته را ثبت کرده است، جایی که نزدیک به 2 میلیون و 510 هزار متر مکعب گاز طبیعی در 11 تانکر از بزرگترین تانکرهای قطری به انگلیس پمپاژ شده است، قطر از جمله اولین کشورهایی است که گاز طبیعی مایع را به پادشاهی انگلیس می رساند، زیرا سالانه تقریباً 20 درصد از گاز طبیعی این کشور را تأمین می نماید. اداره بنادر انگلیس افزود که طی 8 هفته گذشته، ایستگاه ساوث هوک گاز طبیعی مایع انگلیس از  تانکرهای حامل گاز طبیعی مایع السمریه، عنیزه، ام صلال، النعمان و القطاره استقبال کرده است و این محموله‌ها از آغاز 4 ژوئیه تا 27 جولای گذشته ادامه داشته است.   

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما