معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۸/۲۵- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۰۶

مقاله فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ درخصوص واکسن کرونای ساخت شرکت بیونتک مستقر در شهر ماینس آلمان

روزنامه فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ روز پنج شنبه گذشته مورخ 22 آبان 1399 ( 12 نوامبر ) طی مقاله‌ای تحت عنوان: " واکسنBIONTECH: حصول موفقیت نزدیک است." به قلم ایلکا کوپلین، عضو هیات تحریریه اقتصادی این نشریه خبری؛ به آخرین تحولات مرتبط با تولید و تایید نامزد واکسن مشترک شرکت های بیونتک آلمانی و فایزر آمریکایی پرداخته است.

در این مقاله آمده است: مطالعات وسیع بالینی صورت‌پذیرفته حاکی از موفقیت 90 درصدی نامزد واکسن موسوم به BNT162b2 از شرکت Biontech و شریک آمریکایی آن؛ Pfizer می‌باشد. این ماده تولیدی توانسته از هر ده نفر، نه نفر را در مقابل ابتلا به بیماری کرونا، محافظت کند.

آثار مثبت این خبر نه‌تنها برای بورس‌های اوراق بهادار، بلکه از این بابت که این واکسن تولیدی در شرکت بیونتک آلمانی، اولین واکسن تایید شده در غرب برای غلبه بر پاندمی‌کرونا خواهد بود، بسیار قابل‌ملاحظه است.

با این حال، هنوز درخواستی برای تایید ارسال نشده و بر همین اساس؛ تاییدیه‌ای هم صادر نگردیده است. می دانیم که اوگور شاهین، رئیس بیونتک به همراه همسرش؛ ماه‌هاست که با سرعت و دقت بسیار سرگرم تحقیق و بررسی پیرامون پروژه مذکور هستند. متخصصین و دانشمندانی که دهه‌های متمادی عمر خود را وقف علم کرده اند، به خوبی به این امر واقفند که تا لحظات آخر تحقیقات، امکان مواجهه با یک اشتباه وجود دارد، لذا همواره بایستی محتاط و هوشیار بود.

مطالعات انجام شده، از جمله شامل واکسیناسیون حدود 44000 فرد داوطلب دارای سنین بین 12 تا 85 سال در کشورهای آمریکا، برزیل و آلمان بوده که همچنان ادامه دارد. نتایج آزمایشات بسیار امیدوارکننده اما غیرقطعی است. آمریکا در اخذ تاییدیه واکسیناسیون تعجیل دارد و مرکز دارویی اروپا نیز قصد دارد روند بررسی‌ها را تسریع کند.

تاخیر در اخذ مجوز و تاییدیه نهایی با توجه به مدت زمان مورد نیاز برای مطالعات و بررسی‌های تکمیلی مسئولین ذی‌ربط و نیز زمان‌بر بودن جمع آوری کلیه داده‌های مورد نیاز؛ دور از انتظار نیست.

پس از اخذ تأییدیه نهایی هم هنوز برخی موانع عملیاتی در مراحل مختلف تولید در مقیاس صنعتی، ذخیره سازی و تدارکات وجود دارند که بایستی مرتفع شوند. شرکت Biontech در حال تجهیز مرکز دیگری در شهر ماربورگ است که از ابتدای سال آتی جهت تولید واکسن آماده خواهد بود. در حال حاضر مشکل اصلی موجود؛ عدم تایید mRNA ( مواد پیام رسان که مسئول ارتباط بین سلول ها هستند) می‌باشد.

ظرفیت تولید سالانه دوزهای واکسن در مقایسه با تقاضای موجود؛ بسیار پایین است. تأمین کنندگان مواد لازم از جمله آنزیم ها نیز باید به افزایش تقاضا واکنش مناسب نشان دهند. شرکت Biontech پیش‌تر، از طریق عقد قرارداد و شراکت با غول دارویی Pfizer؛ به موضوعات مهمی از این قبیل، توجه داشته است. این شرکت منابع مالی و نیروی انسانی لازم جهت افزایش تولید و توزیع مشترک را در اختیار دارد. مورد دیگر؛ ضرورت تولید حدود 1.3 میلیارد عدد قوطی واکسن تا ابتدای سال 2021  است که شرکت Pfizer در این رابطه و همچنین پروسه ذخیره سازی و تدارکات نیز مثمرثمر خواهد بود. بر اساس اطلاعات موجود؛ ذخیره سازی واکسن به دمای منفی 70 درجه و نیز انبارهای بزرگ مجهز به یخچال فریزرهای مناسب نیازمند است که از سوی فایزر پوشش داده خواهد شد.

مقاله مذکور در پایان به این نکته مهم اشاره کرده است که علیرغم وجود تقاضای گسترده برای واکسن کرونا؛ شرکت بیونتک اصول عدالت و انصاف و شفافیت را با عقد قراردادهای قبلی با دولت‌های ثروتمندی همچون ایالات متحده آمریکا، انگلیس و اتحادیه اروپا، نقض کرده است؛ به گونه ای که سایر کشورها از آن بی‌بهره خواهند ماند.

منبع:

https://www.faz.net/aktuell/wirtschaft/unternehmen/corona-impfstoff-von-biotech-der-durchbruch-steht-bevor-17047943.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما