معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۸/۱۶- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۵۹

اخبار اقتصادی آفریقا شماره 49( هفته دوم آبان ماه 1399)

مهمترین عناوین و اخبار تحولات اقتصادی داخلی و خارجی کشورهای آفریقائی و سازمان‌های منطقه ای این قاره در هفته دوم آبان ماه 1399 که در رسانه‌های کشورهای این قاره انتشار یافته به شرح زیر بوده است:

آفریقای جنوبی

سرمایه گذاری در انرژی هسته ای

شرکت برق اسکوم مبلغی معادل یک میلیارد دلار در تنها نیروگاه هسته ای آفریقای جنوبی سرمایه گذاری کرده است. این سرمایه گذاری که در نیروگاه هسته ای کوبورگ انجام شده است به منظور تامین برق تا سال 2024 انجام شده است. در این میان سمن‌های طرفدار محیط زیست و امنیت مردم از این سرمایه گذاری انتقاد کرده اند و مخاطرات سرمایه گذاری در این نیروگاه را به دولت یادآور شده اند. ولی به نظر می رسد دولت آفریقای جنوبی متوجه شده است که زمان استفاده از انرژی‌های جدید فرا رسیده است.

 نامیبیا

تلاش نامیبیا برای تهیه دومین گزارش ملی "اهداف توسعه پایدار"

وزیر خارجه نامیبیا از تلاش این کشور برای ارائه گزارش ملی در زمینه میزان دستیابی به "اهداف توسعه پایدار" سازمان ملل تا جولای 2021 خبر داد. Netumbo Nandi-Ndaitwah در سخنانی به مناسبت 75 مین سالروز تاسیس سازمان ملل گفت: نامیبیا از جمله کشورهای جهان است که برنامه توسعه ملی خود را با برنامه توسعه پایدار سازمان ملل منطبق کرده است و به همین دلیل در سال 2019 جایزه کشورهای مشترک المنافع را کسب کرد. وی در ادامه از همکاری نزدیک سازمان ملل با دولت نامیبیا در زمینه اجرای "اهراف توسعه هزاره"، "اهداف توسعه پایدار" و مبارزه با ویروس کووید 19 قدردانی کرد. وزیر خارجه نامیبیا همچنین بر تعهد کشورش بر چندجانبه گرایی و احترام به اصول منشور سازمان ملل متحد تاکید کرد.

 جمهوری فدرال دموکراتیک اتیوپی

برنامه اتیوپی برای الحاق به سازمان تجارت جهانی تا سال آینده

به گفته­ ی مشاور ارشد سیاسی و مذاکره کننده­ ی تجاری دفتر نخست وزیری، اتیوپی در حال تکمیل فرآیند الحاق به سازمان تجارت جهانی تا سال آینده است. به گفته ­ی وی، مذاکرات مربوط به الحاق به این سازمان که 16 سال پیش آغاز شده، رو به پیشرفت است. در مذاکرات چندجانبه­ ای که در ژانویه سال گذشته برگزار گردید اتیوپی به بررسی مطابقت قوانین تجاری و سرمایه‎گذاری‎اش با مقررات سازمان تجارت جهانی پرداخت. وی بیان داشت: در این مذاکرات، بیشتر رژیم تجاری ما در مطابقت با قوانین این سازمان بوده و پیشرفت‎های زیادی هم حاصل گردیده است.

تاکید اتیوپی بر سرمایه گذاری بیشتر امارات در این کشور

معاون وزیر امور خارجه اتیوپی خانم تسیون تکلو و سفیر امارات در اتیوپی آقای محمد سالم طی دیداری روز چهارشنبه 21 اکتبر در خصوص فرصت‎های سرمایه‎گذاری در اتیوپی برای سرمایه‎گذاران اماراتی به بحث و گفتگو پرداختند. در این دیدار طرفین ضمن بحث در خصوص روابط دوجانبه، اهمیت همکاری در زمینه روابط سرمایه‎گذاری و چالش‎هایی را که سرمایه‎گذاران اماراتی با آن در این کشور مواجه هستند مورد بررسی قرار دادند. معاون وزیر خارجه تاکید کرد دو کشور باید روابط‎شان را از طریق سرمایه‎گذاری‎هایی که موجب تشویق مسئولیت اجتماعی، انتقال فناوری و اشتغال‎زایی می‌شود را افزایش دهند.

سودان جنوبی

سودان جنوبی و سودان به دنبال مبادله 3 میلیارد دلاری در مناطق آزاد تجاری هستند.

این دو کشور برای ارتقای تجارت مرزی بین دو کشور، سنگ بنای مناطق آزاد تجاری را گذاشتند. این مناطق در ایالت نیل سفید قرار دارد. طی مراسمی، مناطق آزاد کوستی، آل جبلئین و همچنین مسیر رودخانه ای دو کشور افتتاح شد. در جریان این مراسم، سرلشگر یاسین ابراهیم وزیر دفاع سودان گزارش داد که مکانیزم مشترک امنیت سیاسی سودان و سودان جنوبی تصمیم به گشودن 10 گذرگاه مرزی بین دو کشور را گرفته است.

مالاوی

ائتلاف  مدافعان حقوق بشر مالاوی خواستار پاسخ دولت به وضعیت شرکت های استخراج معادن شد.

بر اساس گزارش منتشر شده توسط نیاسا تایمز، در مالاوی 72 شرکت وجود دارند که دارای مجوز استخراج و اکتشاف هستند، اما فعالیت روشنی ندارند. به همین علت، ائتلاف مدافعان حقوق بشر خواستار تحقیق در مورد معاملات معدن شد. این ائتلاف در نامه ای به تاریخ 28 اکتبر 2020 خطاب به مدیر کل دفتر مبارزه با فساد اداری، سوالاتی را در مورد چگونگی صدور 200 مجوز کاوش و استخراج معادن توسط دولت مطرح کرد. رئیس این ائتلاف گفت که تجزیه و تحلیل سازمان او از اطلاعات نشان داد که " یک کارتل وجود دارد که بخش معدن را به سود آنها کنترل می‌کند".

غنا

 امضاء تفاهم نامه تاسیس شرکت مشترک هواپیمایی میان غنا و مصر

شرکت مصرایرلاین، تفاهم نامه ای را با دولت غنا در جهت تاسیس شرکت مشترک هواپیمایی امضاء کرد. رئیس هیات مدیره این شرکت اظهار داشت، شرکت مصر ایرلاین، توانائیهای زیادی در جهت تامین نیازهای لجستیکی به منظور تاسیس یک شرکت هواپیمایی قدرتمند با توانائی رقابت در بازارهای بین المللی، در راستای دستیابی به اهداف استراتژیک دو کشور، را دارا می‌باشد و به همین منظور هم این تفاهم نامه امضاء گردید.  

وضعیت بدهی به تولید ناخالص داخلی غنا

براساس گزارش جدید صندوق بین المللی پول در خصوص چشم انداز اقتصادی منطقه آفریقای زیرصحرا، میزان بدهی غنا به تولید ناخالص داخلی به 76.6 درصد رسیده است. این گزارش پیش بینی نموده میزان بدهی در سال 2021 اندکی کاهش یافته و 74.7 درصد خواهد رسید.

 سیرالئون

 درخواست رئیس جمهور سیرالئون از شهروندان برای کار در زمینهای کشاورزی

 رئیس جمهور سیرالئون از شهروندان کشورش درخواست کرد در زمینهای کشاورزی و زراعت مشغول بکار شوند تا کشور از نظر تأمین مواد غذایی خودکفا شده و از واردات بی رویه محصولات از جمله برنج که سالانه منابع ارزی هنگفتی را به خود اختصاص می دهند جلوگیری نمایند. رئیس جمهور سیرالئون که در مراسم رونمایی از 14 طرح زیربنایی کمیسیون ملی اقدامات اجتماعی در جنوب شرقی سیرالئون سخنرانی می‌کرد، ادامه داد: ما به اندازه کافی از نعمات باران، جنگل و خاک حاصلخیز بهره مند هستیم تا بتوانیم برنج محصول خودمان را تولید نماییم و اگر از منابع خودمان استفاده کنیم و آنها را پرورش دهیم دیگر نیازی به واردات محصولات غذایی نداریم. وی از شهروندان تقاضا کرد با تنوع بخشیدن به رژیم غذایی خود محصولات غذایی ساخت کشورشان را جایگزین اقلام وارداتی نمایند.

اوگاندا

هاب لجستیک در اوگاندا

رئیس‌جمهور اوگاندا طی مراسمی ساخت هابِ لجستیک در این کشور را آغاز کرد. این مرکز یا هاب تجارت اوگاندا با کشورهای منطقه را تسهیل خواهد کرد. موسونی همزمان طرح احیای راه‌آهن ۳۷۵ کیلومتریِ تورورو به گولو، که اوگاندا را به بندر مومباسا در کنیا متصل می‌کند، آغاز نمود. هر دو پروژه با کمک مالی اتحادیۀ اروپا و دولت اوگاندا اجرا خواهد شد.

تلاش اوگاندا برای تأسیس ادارۀ آمار EAC در این کشور

کامپالا در صدد است کشورهای جامعۀ شرق آفریقا را متقاعد کند که ادارۀ آمار شرق آفریقا در اوگاندا باشد. در سال ۲۰۱۸، مجلس قانونگذاری شرق آفریقا قانونِ تأسیسِ این اداره را تصویب کرد. این اداره نیز یکی از نهادهای اصلی برای تشکیل اتحادیۀ پولی شرق آفریقاست که قرار است تا ۲۰۲۴ دایر شود. سازمان آمار اوگاندا در سال ۱۹۴۶ و در زمانی که این کشور همچنان تحت‌الحمایـۀ انگلیسی بود تشکیل شد.

توافقنامۀ بانک جهانی و سفارت سوئد در اوگاندا

بانک جهانی و سفارت سوئد در اوگاندا یک توافقنامۀ مشارکت امضا کردند که بر پایـۀ آن، بیش از ۱۲ میلیارد شیلینگ (معادل ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار) به دولت اوگاندا کمک خواهد شد تا منابع طبیعی و گردشگری را مدیریت کند. این مبلغ طی ۲ سال و از طریق یک صندوق با مدیریت بانک جهانی به نام «صندوق امانی اهداکنندگان» در اختیار دولت اوگاندا قرار خواهد گرفت.

 مالی

کنفرانس مجازی وزیر اقتصاد و دارایی کشور مالی با همتای فرانسوی در خصوص کمک مالی اعلام شده از طرف دولت فرانسه

به گزارش تارنمای وزارت اقتصاد و دارایی کشور مالی، آقای الحسینی سانو، وزیر اقتصاد و دارایی جمهوری مالی به صورت ویدئو کنفرانس با آقای برونو لو مر (Bruno Le Maire) وزیر اقتصاد، دارایی و بازیابی فرانسه در خصوص نحوه پرداخت مبلغ 10 میلیون یورو معادل 6.56 فرانک سفا به بحث و تبادل نظر پرداختند. لازم به ذکراست، این کمک مالی از طرف فرانسه توسط آقای ژان ایو لو دریان،  وزیر امور خارجه فرانسه در جریان سفر(25 تا 26 اکتبر سال 2020 مطابق 4 و 5 آبان 1399) به باماکو اعلام شد.

 نیجر

پیشرفت نیجر در انجام کسب و کار(در طی 8 سال)

کشور نیجر بخاطر اصلاحاتی که در فضای کسب و کار انجام داده، در رتبه بندی انجام کسب و کار جهانی به مکان 42 ارتقا یافت. این جدول توسط بانک جهانی تهیه می‌گردد. کشوری نیجر در سال 2011 جایگاه 174 را اشغال کرده بود اما در سال 2019 در جایگاه  132 قرار گرفته است. اصلاحات نهادی و نظارتی که طی 8 سال گذشته توسط ایسوفو رئیس جمهور انجام شد، باعث ارتقا جایگاه  کشور نیجر در رتبه بندی کسب کار شده است.  ایجاد شرکت ها و کاهش هزینه ایجاد شرکت ها امکان ایجاد شرکت های مختلف و سپس ایجاد شغل داده است. سایر بخش ها نیز روند مشابهی را مشاهده کرده اند. بخش دریافت وام تا 78٪ تغییر کرد،  بخش تجارت فرامرزی افزایش یافت. علاوه بر این، حمایت از سرمایه گذاران اقلیت و اجرای قرارداد ها و ایجاد دادگاه تجاری، ایجاد مرکز میانجیگری و داوری نیامی و ایجاد کمیته داوری و حل اختلافات مالیاتی هم موجب پیشرفت بخش کسب کار نیجر شده است. تمام این اصلاحات یک هدف دارد، و این است که نیجر را در 50 کشور برتر در حال اصلاح در سطح جهانی و در 5 کشور برتر در سطح آفریقا قرار دهد. قابل ذکر است: به دلیل برخی بی نظمی‌هایی که در گزارش های کسب و کار 2018 و 2020 ذکر شده است، بانک جهانی انتشار گزارش کسب و کار 2021 تعلیق کرد و ممیزی در حال انجام است. نیجر تحت تأثیر بی نظمی‌های ذکر شده قرار نمی‌گیرد.

 کمک 2،5 میلیون دلار توسط عربستان سعودی به نیجر

پادشاهی عربستان سعودی برای حمایت از سازماندهی چهل و هفتمین نشست کمیته وزرای خارجه  سازمان همکاری اسلامی (OIC) که در نیامی از 27 تا 28 نوامبر سال 2020 برگزا خواهد شد، مبلغ  2.5 میلیون دلار معادل 1.375 میلیارد فرانک سیفا کمک کرده است. براساس اخبار واصله تمام کشورهای عضو و همچنین سازمان‌های شریک بین المللی در نیامی حضور خواهند داشت.

 حجم تجارت نیجر و ترکیه در سال 2019 ، 33.3 درصد افزایش یافته است

مصطفی ترکر آری سفیر ترکیه در روز سه شنبه 27 اکتبر 2020 اعلام کرد که حجم تجارت بین کشورش و نیجر در سال 2019 نسبت به سال 2018  سی وسه در صدو سه دهم  درصد افزایش یافته است. دیپلمات ترکیه ای در پیامی‌به مناسبت 97 مین  سالگرد  اعلام جمهوری ترکیه گفت: "افزایش سرمایه گذاری ترکیه در نیجر عمدتا به دلیل عزم سیاسی بین دو کشور است، زیرا اعتماد به ویژه در جهان تجارت، شرط شرعی است." وی گفت: "هر روز تعداد شرکت های ترک مستقر در نیجر به ویژه به دلیل موقعیت استراتژیک نیجر در حال افزایش است." روابط نیجر و ترکیه از طریق دستاوردهای هفت سال گذشته آژانس همکاری و توسعه بین المللی ترکیه (TİKA)، بنیاد Maarif ترکیه، شرکت ها و سازمان‌های غیردولتی ترکیه و همچنین از طریق پروژه‌ها پیشرفت چند بعدی قابل توجهی داشته است. وی افزود: مدارس دوستی نیجر و ترکیه، بیمارستان دوستی نیجر و ترکیه و پارک دوستی نیجر و ترکیه ثمرات این همکاری است. سرمایه گذاران ترک سرمایه‌های خود را در بازسازی فرودگاه نیامی، ساخت یک هتل مالی، ساخت یک هتل لوکس و غیره سرمایه گذاری کردند "ما تجار ترکیه و نیجریه را تشویق می‌کنیم تا امکان ورود به بازارهای ترکیه و نیجریه را بررسی کنند. در این راستا، سفارت تلاش می‌کند تمام تلاش خود را برای تبادل اطلاعات بین دو کشور انجام دهد." گفت. این دیپلمات خاطرنشان کرد: "نیجر به عنوان عضوی از شورای امنیت سازمان ملل (2020-2021)، OIC، اتحادیه آفریقا و همچنین ECOWAS نقش مهمی را در صحنه بین المللی ایفا می‌کند." وی گفت: "ترکیه به عنوان یک کشور دوستانه و برادر به حفظ رایزنی و همکاری با نیجر در مورد موضوعات مورد توجه بین المللی اهمیت زیادی می دهد."

صندوق بین المللی پول مبلغ 19.9 میلیون دلار را تأیید می‌کند

در تاریخ 26 اکتبر، هیئت مدیره صندوق بین المللی پول (IMF) ششمین و آخرین بررسی برنامه اقتصادی و اقتصادی نیجر را که تحت تسهیلات اعتبار گسترده (ECF) پشتیبانی می‌شود، را به پایان رساند و  صندوق با پرداخت مبلغ 19.9 میلیون دلار موافقت کرد و کل مبلغ پرداختی انجام شده تحت ECF را به 167.86 میلیون دلار رساند. آنتوانت سایه، معاون مدیر عامل صندوق گفت "اپیدمی COVID-19 در نیجر محدود مانده است، اما اقدامات مهار و تأخیر در پروژه‌های خارجی احتمالاً رشد اقتصادی را در سال 2020 کاهش می دهد. با توجه به ساختار اقتصاد نیجرین، اثرات طولانی مدت آن محدود خواهد بود. ساخت خط لوله صادرات نفت خام که پیش بینی می‌شود از سال 2022 آغاز شود، پیشرفت بزرگی در اقتصاد خواهد بود. با این حال ، خطرات نزولی غالب هستند، به دلیل چشم انداز نامشخص جهانی ، اوضاع امنیتی متشنج در ساحل و بلایای طبیعی مکرر، " توافق نامه سه ساله در پایان تسهیلات اعتباری تمدید شده نیجر (ECF) در سال 2017 با مبلغی معادل 134.04 میلیون دلار در حمایت از برنامه توسعه اقتصادی ملی که توسط مقامات اجرا شده است.

 جمهوری چاد

 امضای شش توافقنامه همکاری چاد و مراکش

چاد و مراکش در روز دوشنبه مورخ 26 اکتبر 2020  شش توافق نامه همکاری در چندین زمینه دیپلماسی، کشاورزی، انرژی، اطلاعات و ارتباطات، فرهنگ و گردشگری امضا کردند. وزیران امور خارجه دو کشور این توافق نامه‌ها را امضا کردند. این توافق نامه‌ها شامل موارد زیر هستند: لغو ویزا برای دارندگان گذرنامه‌های دیپلماتیک، خدماتی و ویژه بین دو کشور، گسترش چارچوب کلی همکاری در زمینه‌های کشاورزی و دامداری؛ تبادل تجربیات و تخصص در بخشهای انرژی و معدن و همکاری در آموزش در زمینه اطلاعات و ارتباطات، همچنین، همکاری‌های دو جانبه با نهادهای فرهنگی دو کشور و همچنین تقویت تبادل تجربه و تخصص در زمینه گردشگری با تقویت مبادلات فرهنگی گسترش خواهد یافت.

 گابن

از سرگیری پروازهای شرکت کام ایر

شرکت ملی حمل و نقل هوائی کامرون (کام ایر) که حدود 8 ماه است پروازهای خود را به علت بیماری کرونا متوقف نموده، روز دوشنبه 12 اکتبر پروازهای خود را مجدداً از سر گرفت. این شرکت همچنین یک هواپیمای بوئینگ 737 با خدمه اوکراینی اجاره نموده است. کام ایر از این پس 42 پرواز ملی و بین­المللی خواهد داشت.

 زیمبابوه

موضع گیری رئیس جمهور زیمبابوه نسبت به مواضع حمایتی سادک و اتحادیه آفریقا

آقای منانگاگوا از SADC، اتحادیه آفریقا و کشور های دوست به خاطر ایستادن در کنار زیمبابوه برای درخواست حذف بی قید و شرط تحریم های غیرقانونی سیاسی و اقتصادی اعمال شده توسط غرب در روز ضد تحریم ها قدردانی کرد. روز 27 اکتبر رئیس جمهور در مصاحبه ای در کاخ ریاست جمهوری، احزاب مخالف کشور را به دلیل همبستگی با دنیای غرب به رهبری ایالات متحده آمریکا،  برای اعمال تحریم ها علیه زیمبابوه  تقبیح کرد و گفت: من می خواهم به نمایندگی از زیمبابوه قدردانی عمیق خود را از پشتیبانی صورت گرفته توسط SADC  ابراز کنم. تقریباً همه کشورهای عضو SADC ، تحمیل تحریمهای ظالمانه و غیر قانونی علیه زیمبابوه را محکوم کردند. منانگاگوا ادامه داد، اکنون نزدیک به دو دهه است که زیمبابوه تحت فشار تحریم های غیرقانونی که توسط کشورهای غربی وضع شده قراردارد.

در روز مراسم" ضد تحریم" اتحادیه آفریقا و سادک دوباره حمایت خود را از زیمبابوه، تأییدکردند

زیمبابوه به همراهی SADC روز 25 اکتبر موسوم به " روز ضد تحریم" را گرامی داشت، اتحادیه آفریقا  به همراهی کشورهای عضو سادک،  لغو بدون قید و شرط تحریم های غیرقانونی علیه زیمبابوه توسط غرب را خواستار شد. در این روز، منانگاگوا ریئس جمهور زیمبابوه به هم نوایی SADC اشاره کرد، که چگونه تحریم های اعمال شده به عنوان مجازات برای اجرای برنامه اصلاحات ارضی توسط ایالات متحده و کشورهای غربی، رشد اقتصادی زیمبابوه را متوقف کرده است. همچنین رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا بار دیگر درخواست اتحادیه آفریقا را برای لغو فوری و بدون قید و شرط تحریم های اقتصادی اعمال شده علیه جمهوری زیمبابوه و حمایت از تصمیم انجمن توسعه آفریقای جنوبی برای بزرگداشت 25 اکتبر 2020 تأیید کرد. ارگانهای مختلف مرتبط با اتحادیه اعلام کردند، برای ادامه بسیج حمایت از تلاشهای بهبود اوضاع اقتصادی تلاش خواند نمود. همچنین شورای عالی امور اسلامی در زیمبابوه در پیام همبستگی خود گفت که این جامعه شانه به شانه در کنار مردم و دولت زیمبابوه در بزرگداشت روز ضد تحریم با هدف خواستار رفع تحریم غیرقانونی همراه خواهد بود.

زامبیا

بانک جهانی دو شرکت چینی را به دلیل تقلب درقرارداد برق رسانی در زامبیا تحریم کرد

گروه بانک جهانی اعلام کرد که به دلیل اقدامات متقلبانه در یک طرح برق رسانی توسط شرکت تحقیق و توسعه برق رسانی چین در زامبیا، دو شرکت مهندسی بزرگ چینی را برای 18 ماه تحریم کرده است. قرار بوده است شرکت چینی مذکور طی قراردادی برای افزایش ظرفیت و توسعه انتقال برق در زامبیا اقدام نماید اما شرکت مذکور به دلیل اینکه نتوانست تضمین مفاد منطبق شده در قرارداد را انجام دهد و اسناد و مدارک جعلی را به نام شرکت مادر تخصصی خود ارائه کرده تا بتواند الزامات قرارداد را تامین نماید و به خاطر عدم نظارت شرکت مادر تخصصی مهندسی برق ملی چین بر رفتار شرکت طراحی برق رسانی, شرکت های  خاطی را 18 ماه تحریم کرده است. بانک جهانی اعلام کرده تا زمانی که شرکت مذکور به تعهدات خود عمل نکند اقدامات تحریمی ادامه خواهد یافت.

اتحادیه آفریقا

 درخواست اتحادیه آفریقا مبنی بر لغو فوری و بدون شرط تحریم ها علیه جمهوری زیمبابوه

دفتر رئیس کمیسیون آفریقا، روز یکشنبه 4 آبان 99 و به منظور حمایت از تصمیم جامعه توسعه جنوب آفریقا (SADC) با صدور بیانیه ای، خواستار  لغو فوری و بدون قید و شرط تحریم های اعمال شده علیه جمهوری زیمبابوه شد. در بیانیه مزبور ضمن اشاره به تلاش های اتحادیه آفریقا و نهادهای وابسته به آن از سال 2017 برای رفع تحریم ها علیه هراره، نسبت به  تأثیر منفی تحریم های مداوم بر اقتصاد و مردم زیمبابوه ابراز نگرانی، شده است.

 گروه 5 ساحل

اعطای کمک های تجهیزاتی و الکترونیکی و کامپیوتر از آمریکا به گروه 5 ساحل

گروه 5 ساحل از تحویل تعدادی تجهیزات اداری نظیر کامپیوتر به دبیرخانه این سازمان از سوی آژانس بین المللی برای توسعه آمریکا (یوسیاد) به موریتانی خبر داد. تجهیزات مزبور به دبیرخانه گروه 5 ساحل به منظور برگزاری سمینارها، نشست ها و دیگر مراسم ها و اجلاس ها مساعدت شایانی خواهد کرد.

کومسا

نشست کمیته تجارت و گمرک کومسا

در جریان سی و ششمین نشست مجازی کمیته تجارت و گمرک کومسا معاون برنامه‌های این سازمان طی سخنانی اظهار داشت تنها 7 درصد تجارت اعضای کومسا درون منطقه ای است. این وضعیت بیشتر ناشی از مشارکت ناکافی اعضای کومسا در منطقه آزاد تجاری این سازمان و چالش هایی است که در اجرای تعهدات منطقه ای با آن روبرو هستند. به گفته وی ضعف ارتباط فیزیکی میان اعضای کومسا موجب افزایش هزینه حمل و نقل شده و بعلاوه موانع غیر تعرفه ای و عدم تبادل اطلاعات در خصوص ترجیحات تجاری موانع دیگری است که کاهش تبادل تجاری را موجب میشود. وی افزود باید مشارکت بیشتر بخش خصوصی در روند همگرایی را تشویق نمود و مذاکره در خصوص مبادله خدمات تسریع شود. در ماه ژوئیه سال جاری نشست فوق العاده شورای وزیران از دبیرکل کومسا خواست بستر آن لاین برای تسهیل تبادل اطلاعات در خصوص تولیدات و محصولات موجود در کشورهای عضو کومسا ایجاد کند. این بستر آماده شده و کشورهای عضو باید افراد رابط را برای مدیریت این بستر معرفی کنند. تا کنون 8 کشور افراد مورد نظر را معرفی کرده اند. توصیه‌های نشست کارشناسی کمیته تجارت و گمرک به کمیته بین دولتی  و نیز نشست شورای وزیران که برای هفته آخر نوامبر برنامه ریزی شده ارائه خواهد شد.

 اتحادیه گمرکی جنوب آفریقا

 برگزاری چهل و یکمین جلسه شورای وزیران اتحادیه گمرکی جنوب آفریقا

چهل و یکمین جلسه شورای وزیران اتحادیه گمرکی جنوب آفریقا به صورت مجازی در 29 اکتبر 2020 برگزار گردید. ریاست این نشست بر عهده بوونی، وزیر امور مالی آفریقای جنوبی بود. در این جلسه مسائل راهبردی متعددی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. از جمله عملیاتی کردن منطقه تجارت آزاد قاره آفریقا که پیشنهاد اولیه اتحادیه گمرکی جنوب آفریقا در رابطه سیاست های تعرفه ای تایید شد و شورا تعهد دولت های عضو را در این باره را مورد تایید مجدد قرار داد. همچنین شورا بر پیشرفت انجام گرفته در خصوص تصویب موافقت  مشارکت اقتصادی اتحادیه گمرکی جنوب آفریقا، موزامبیک و بریتانیا تاکید کرد. دولت های عضو با استفاده از ابزارهای داخلی خود آماده تصویب این موافقتنامه پیش از سی ام نوامبر 2020 هستند.پیش بینی می‌شود  که این موافقتنامه در اول ژانویه 2021 به اجرا درآید.

جامعه توسعه جنوب آفریقا

برگزاری نشست مجازی مشترک وزرای انرژی و آب جامعه توسعه جنوب آفریقا در جمهوری موزامبیک

نشست مشترک شورای وزیران انرژی و آب جامعه توسعه جنوب آفریقا در اکتبر 2020، در جمهوری موزامبیک به صورت مجازی برگزار گردید. در این نشست وزرا به توضیح برنامه‌های اقتصادی خود در رباطه با اجرای برنامه توسعه راهبردی ( 2030-2020)، و چشم انداز 2050 سادک به ویژه برنامه‌های مربوط به توسعه زیرساخت ها پرداختند. همچنین، در این نشست گزارشی در مورد شیوع کوید 19 و اثرات آن بر سرمایه گذاری در حوزه انرژی و آب در منطقه ارائه شد.

 انتشار چهاردهمین بولتن جامعه توسعه جنوب آفریقا در خصوص واکنش منطقه به شیوع کوید 19

چهاردهمین  بولتن جامعه توسعه جنوب آفریقا در خصوص واکنش منطقه ای به شیوع کوید 19، در 29 اکتبر 2020 مشترک برگزار شد. در این بولتن بر روندهای جهانی و منطقه ای شیوع این ویروس تاکید شده است. گزارش ها حاکی از کاهش آمار مبتلایان و مرگ و میر در برخی از کشورها است. همچنین در این گزارش به اقدامات اقتصادی و مالی در جهت کاهش اثرات شیوع کوید 19 پرداخته شده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما