معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۸/۰۸- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۷۱

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان (نیمه دوم مهر ماه 1399)

مهم‌ترین اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان در نیمه دوم مهر ماه 1399 که در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور انتشار یافته است به شرح زیر اعلام می‌گردد.

اخبار اقتصادی داخلی

کسری بودجه دولتی آذربایجان از پیش بینی‌های ارائه شده 41 درصد کمتر بوده است (خبرگزاری «رپورت»)

به گزارش وزارت دارایی جمهوری آذربایجان در ماه‌های ژانویه-سپتامبر سال جاری درآمدهای بودجه دولتی آذربایجان 17 میلیارد و 964.6 میلیون دلار بوده است که این رقم 206.5 میلیون منات و یا 1.2 درصد بیشتر است و این نیز در مقایسه با ماه‌های مشابه سال گذشته 6.5 درصد (1 میلیارد 93.2 میلیون منات) بیشتراست. از این مبلغ 5 میلیارد و 672.6 میلیون منات از مالیات به بودجه انتقال یافته که 4 میلیارد و 249.9 میلیون منات از بخش غیر نفتی بوده است. کمیته دولتی گمرک در مدت یاد شده به بودجه دولتی 2 میلیارد و 955.3 میلیون منات پرداخت کرده است که این نیز در مقایسه با پیش‌بینی 33 میلیون منات و یا 1.1 درصد بیشتر است.از صندوق دولتی نفت به بودجه به میزان پیش بینی شده، یعنی 8 میلیارد و  852.5 میلیون منات پرداخت شده است. 

هم‌چنین هزینه‌های بودجه دولتی برای ماه‌های ژانویه- سپتامبر سال جاری نسبت به پیش‌بینی 98.6 درصد و یا 18 میلیارد 642.2 میلیون منات اجرایی شده است. در مدت یاد شده کسری بودجه دولتی 677.6 میلیون منات بوده است که این نیز از پیش‌بینی 1 میلیارد و 156.6 میلیون مناتی، 479 میلیون منات و یا 41 درصد کمتر است.

شرکت «آذر انرژی» در حال آمادگی برای ساخت پست‌های برق در مناطق آزاد است‌ (خبرگزاری «رپورت»)

نماینده شرکت «آذرانرژی» اعلام نمود: این شرکت کار طراحی در رابطه با ساخت پست‌های برق جدید 110 کیلو واتی و خطوط برقی 110 کیلو واتی در مناطقی که تاکنون آزاد شده و در آینده قرار است آزاد شوند، را به پایان رساند. به طوری که در مرحله اولیه قرار است در هر کدام از مناطق فضولی، جبرئیل، زنگیلان و قوبادلی 4 پست برق 110 کیلو واتی ساخته و بین آنها خطوط برقی 110 کیلو واتی کشیده شود. هم‌زمان با این شرکت «آذر ایشیق» که کار توزیع برق به مردم را بر عهده دارد کارهای طراحی ساخت پست برقی 35 کیلو واتی را پیش می‌برد. به طور کلی علاوه بر 4 منطقه مذکور کار طراحی ساخت و بازسازی تجهیزات برق مناطقی که در آینده آزاد خواهند شد با سرعت بیشتری ادامه دارد.

در  جمهوری آذربایجان اسکناس های جدید 1 ، 5 و 50 مناتی منتشر می‌شود (خبرگزاری «رپورت»)

به گزارش بانک مرکزی در  جمهوری آذربایجان اسکناس‌های جدید 1، 5 و 50 مناتی منتشر می‌شود. در بیانیه بانک مرکزی در همین مورد آمده است: از زمان عرضه اسکناس‌های ملی 14 سال می‌گذرد و در این دوره اسکناس‌های ما با زیبایی ظاهری، از نظر مفهومی و سیستم‌های امنیتی متمایز شده است. به منظور تقویت مبارزه با جعل اسکناس در شیوه‌های بین‌المللی، استفاده از آخرین فن‌آوری‌ها و نوآوری‌ها و اطمینان از رضایت مردم، بانک‌های مرکزی به طور دوره‌ای سیستم‌های طراحی و امنیتی اسکناس را به روز می‌کنند. با در نظر گرفتن تجربه بین‌المللی بانک مرکزی آذربایجان نیز با استفاده از جدیدترین نوآوری‌ها در زمینه اسکناس و فناوری‌های نانو مدرن‌سازی اسکناس‌های ملی را آغاز کرده است. در همین راستا در سال 2018 اسکناس جدید 200 مناتی به گردش درآمد و نیز سیستم حفاظتی 10 مناتی تکمیل شده است. سیستم‌های امنیتی و طراحی اسکناس‌های 1 ، 5 و 50 مناتی در حال حاضر با استفاده از آخرین فن‌آوری و نوآوری‌های موجود به روز شده‌اند و از اول ژانویه سال 2021 به گردش در می‌آید.

جمهوری آذربایجان در حال تدوین استراتژی طولانی مدت انرژی است (خبرگزاری «رپورت»)

پرویز شهبازاف وزیر انرژی جمهوری آذربایجان گفت: تدوین «استراتژی توسعه بلندمدت بخش انرژی جمهوری آذربایجان» در حال انجام است. در این سند استراتژی که برای اولین بار تهیه شده و تا سال 2050 را شامل می‌شود، بخش‌های مانند برق، گازرسانی، گرمایش، بهره‌وری انرژی، استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر و بخش‌های مختلف را پوشش می‌دهد و توسعه استراتژیک این بخش مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. در چارچوب تشکیل پایه قانونی طرح‌های جدید قانون جمهوری آذربایجان «در خصوص انرژی» و «در خصوص گازرسانی» در حال تهیه است.

فراخوان آژانس توسعه صنایع کوچک و متوسط جمهوری آذربایجان (خبرگزاری آذرتاج)

آژانس توسعه صنایع کوچک و متوسط جمهوری آذربایجان (KOBIA) طی یک فراخوان عمومی از تمامی صاحبان کسب و کار و شرکت‌هایی که در اثر حملات قوای نظامی ارمنستان آسیب دیده‌اند درخواست کرده است که میزان و نحوه خسارات وارده به فعالیت‌های آنان را به آژانس مزبور اعلام نمایند. هدف این فراخوان برآورد میزان خسارات ناشی از جنگ و ترمیم خسارات عنوان شده است.

سایر اخبار

  • به گزارش وزارت انرژی جمهوری آذربایجان در 9 ماه سال جاری 9.6 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی به خارج صادر شده است. این رقم در مقایسه با دوران مشابه سال گذشته 15.7 درصد بیشتر است.
  • به گزارش وزارت انرژی جمهوری آذربایجان در 9 ماه سال جاری از میدان «شاه دنیز» 13.3 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی استخراج شده است که این رقم در مقایسه با دوران مشابه سال گذشته 5.9 درصد بیشتر است. بنا بر این گزارش از میدان «آذری-چیراق-گونشلی» 8.7 میلیارد متر مکعب و از طرف شرکت سوکار 5.5 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی استخراج شده است.
  • به گزارش وزارت انرژی جمهوری آذربایجان در ماه‌های ژانویه-سپتامبر سال جاری 21.5 میلیون تن نفت (همراه با میعانات) صادر شده است که این رقم در مقایسه با 9 ماه سال گذشته 1.9 میلیون تن، یعنی 8 درصد کمتر است. این میزان 20.4 میلیون تن از طرف کنسورسیوم و 1.1 میلیون تن از طرف شرکت سوکار انتقال داده شده است.
  • به گزارش وزارت انرژی جمهوری آذربایجان در 9 ماه سال جاری در کشور 26.1 میلیون تن نفت (همراه با میعانات) استخراج شده است که این میزان در مقایسه با دوران مشابه سال گذشته 2.1 میلیون تن کمتر است. از این میزان 17.8 میلیون تن از میدان‌های «آذری-چیراق-گونشلی»، 2.7 میلیون تن (میعانات) از میدان «شاه دنیز» و 5.6 میلیون تن (همراه با میعانات) از طرف شرکت سوکار استخراج شده است. 
  • به گزارش وزارت انرژی جمهوری آذربایجان در ماه‌های ژانویه-سپتامبر سال جاری در کشور 4.3 میلیون تن نفت پالایش شده است که این میزان در مقایسه با دوران مشابه سال گذشته 385.9 هزار تن کمتر است.
  • به گزارش وزارت انرژی جمهوری آذربایجان از آغاز بهره‌برداری میدان «آذری-چیراق-گونشلی» و «شاه دنیز» تا اول اکتبر سال جاری مجموعا 547.6 میلیون تن نفت (همراه با میعانات) صادر شده است. بنا بر این گزارش تاکنون از میدان «آذری-چیراق-گونشلی» 2 میلیون تن و از میدان «شاه دنیز» 29.4 میلیون تن میعانات استخراج شده است. 
  • به گزارش وزارت انرژی جمهوری آذربایجان از آغاز بهره‌برداری میدان «آذری-چیراق-گونشلی» تا اول اکتبر سال جاری مجموعا 173.7 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی و از میدان «گونشلی» 130.1 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی استخراج شده است. از آغاز بهره‌برداری از میدان «شاه دنیز» تا اول اکتبر سال جاری 86.5 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی صادر شده است.
  • به گزارش وزارت انرژی جمهوری آذربایجان در ماه‌های ژانویه-سپتامبر سال جاری از طریق خط لوله تاناپ به ترکیه 3.2 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی انتقال داده شده است. بنابر این گزارش از 30 ماه جون سال 2018 الی اول اکتبر سال جاری از طریق تاناپ به ترکیه تقریبا 7.1 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی صادر شده است.
  • به گزارش کمیته دولتی گمرک در ماه‌های ژانویه-سپتامبر سال جاری جمهوری آذربایجان به ارزش 31.7 میلیون دلار 45.8 هزار تن برنج وارد کرده است که این رقم در مقایسه با دوران مشابه سال گذشته 1.7 میلیون دلار (5.7 درصد) و یا 9.9 هزار تن (27.7 درصد) بیشتر است.

اخبار اقتصادی دوجانبه با ایران

وزیر انرژی آذربایجان از اهمیت «خداآفرین» سخن گفت (پرتال خبری «آذویزیون.آذ»)

"پرویز شهبازاف" وزیر انرژی جمهوری آذربایجان گفت: «روند هماهنگی سیستم‌های انرژی آذربایجان، ایران و روسیه در حال انجام است. با موافقت شرکت‌های انرژی مربوطه سه کشور، یک شرکت مشاوره شروع به تهیه مطالعه امکان‌سنجی برای پروژه کرده است. تعهدات ناشی از توافقنامه بین دولت جمهوری آذربایجان و دولت جمهوری اسلامی ایران در زمینه همکاری در ساخت، بهره‌برداری، استفاده از انرژی و منابع آبی در نیروگاه‌های برق‌آبی «خداآفرین» و «قیز قلعه سی» بر روی رودخانه ارس نیز در حال انجام است. ساخت سد آبی «خداآفرین» تقریبا به پایان رسیده است و کار روی سد «قیز قلعه سی» در حال اتمام است. محاسبه هزینه‌های ساخت و ساز و خسارت سد «خداآفرین» و هم‌چنین خرید و نصب تجهیزات نیروگاه‌های برق آبی در حال بررسی است. این سد آبی با ظرفیت بیش از 1.6 میلیارد متر مکعب آب و این ایستگاه‌ها با ظرفیت نصب شده 280 مگاوات به هر دو طرف امکان تقسیم منابع آب و انرژی رودخانه ارس را می‌دهند. این پروژه‌ها از نظر اقتصادی و استراتژیک برای کشور ما بسیار مهم است. اجرای این پروژه‌ها به جمهوری آذربایجان امکان تولید 368 میلیون کیلووات ساعت برق در سال، بهبود آبیاری 252 هزار هکتار زمین موجود و آبیاری 8 هزار هکتار زمین قابل کشت جدید را می‌دهد. 

ملاقات سفیر جمهوری اسلامی ایران با وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان خبرگزاری «رپورت»: 30 مهر )

میکائیل جباراف وزیر اقتصاد  جمهوری آذربایجان با سید عباس موسوی سفیر ایران در باکو دیدار نمود. در این دیدار وزیر اقتصاد به سفیر بمناسبت آغاز فعالیت دیپلماتیک در آذربایجان تبریک گفت و برای وی آرزوی موفقیت نمود. جباراف تأکید کرد که اراده سیاسی و روابط دوستانه روسای جمهوری آذربایجان و ایران نیروی محرکه اصلی در توسعه همکاری‌های دو جانبه است. طی هفت سال گذشته 13 دیدار در سطح عالی بین سران کشورها برگزار شده و تصمیمات مهمی‌گرفته شده است. مشارکت بین کشورهای ما در بخشهای مختلف اقتصادی در حال توسعه است، تعداد شرکتهای ایرانی که از فضای مناسب تجاری در آذربایجان بهره مند می‌شوند در حال رشد است، همکاریهای دو طرف  در سرمایه گذاری متقابل  و پروژه‌های مشترک در حال اجرا است.

سفیر ایران در این دیدار تأکید کرد که کشورش علاقه مند به شرکت در کارهای عمرانی در مناطق مرزی آزادشده جمهوری آذربایجان است و همچنین اجرای مشترک پروژه‌های نیروگاهی و برق آبی «خداآفرین» «قیز قلعه سی» در رودخانه ارس باعث تعمیق همکاری‌های اقتصادی ما خواهد شد. در این جلسه توسعه همکاری در بخشهای صنعت، کشاورزی، حمل و نقل و تدارکات، سرمایه گذاری، کارآفرینی کوچک و متوسط، تجارت، گردشگری و سایر موارد مورد علاقه دو طرف مورد بحث قرار گرفت.

همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای و بین‌المللی

اگر ما کالاهای ترکیه را وارد کنیم، سودش را برادرانمان می‌برند(پرتال خبری «مدرن.آذ»)

"وقار بایرام اف" عضو پارلمان و کارشناس اقتصادی گفت: «در واردات 13 میلیارد و 667 میلیون دلاری آذربایجان 4 کشور سهم بیش از 1 میلیارد دلار دارند. سال گذشته از روسیه به ارزش 2 میلیارد و 290 میلیون دلار، از ترکیه به ارزش 1 میلیارد 646 میلیون دلار، از چین به ارزش 1 میلیارد و 432 میلیون دلار و از سوئیس به ارزش 1 میلیارد و 223 میلیون دلار کالا وارد کرده‌ایم. سایر واردات 7 میلیارد دلاری از کشورهای دیگر بوده است. واردات حمایت ارزی از آن کشور محسوب می‌گردد. یعنی ما از هر کشوری کالا وارد می‌کنیم به آن کشور ارز می‌فرستیم.  در سال‌های اخیر فشارهای سیاسی برخی ابرقدرت‌ها بر ترکیه اثر منفی در اقتصاد کشور برادر داشته است. ما وقتی خرید می‌کنیم همراه با خرید محصولات داخلی با خرید محصولات ترکیه از اقتصاد کشور برادر حمایت خواهیم کرد. بنابر این اگر همه ما کالای ترکیه بخریم برادرمان سود می‌برد.»

قباد عباداوغلو کارشناس اقتصادی:محصولات ترکیه از مالیات ارزش افزوده معاف شود (پرتال خبری «آذپلیتیکا.اینفو»)

پروفسور قباد عباد اوغلو رئیس جنجش رفاه دموکراتیک آذربایجان برای حمایت از کشور برادر ترکیه که از نیروهای مسلح آذربایجان و کشورمان جانبداری و حمایت می‌کند پیشنهادی را به کابینه وزرا، مجلس ملی و وزارت اقتصاد ارائه داده است. وی پیشنهاد کرده است که در وهله اول تمامی محصولاتی که از ترکیه وارد می‌شود از مالیات ارزش افزوده معاف شود. همانطوری که می دانید از محصولات وارداتی از کشورهای مشترک‌المنافع، از جمله از روسیه مالیات ارزش افزوده گرفته نمی‌شود. چرا برای محصولات وارد شده از ترکیه علاوه بر عوارض گمرکی مالیات ارزش افزوده 18 درصد گرفته می‌شود؟ فکر می‌کنم باید تمامی محصولات و خدماتی که در خصوص محصول ترکیه بودن آن گواهی مبدأ تقدیم شود، از مالیات ارزش افزوده معاف شود. تا آنجا که می‌دانم در 31 می سال 2020 مجلس ملی «موافقتنامه تجارت ترجیحی بین آذربایجان و ترکیه» را تأیید نموده است. در این موافقتنامه هم سهمیه و هم عوارض 15 گروه محصول بین دو کشور با درجه صفر محاسبه می‌گردد. بنابر این اکنون نهادهای دولتی باید اقدام کنند.

هم‌چنین پیشنهاد می‌کنم مالیات ارزش افزوده که به مصرف‌کنندگان برگردانده می‌شود برای امسال به صندوق کمک به نیروهای مسلح پرداخت شود. این مبلغ تقریبا 10 میلیون منات می‌باشد. مصرف‌کنندگان در هر حال نمی‌توانند مالیات ارزش افزوده را دریافت کنند. فکر می‌کنم این مبلغ یک حمایت اضافی از نیروهای مسلح خواهد بود.

شرکت سوکار حدود 100 میلیون دلار در پروژه‌های اجتماعی در گرجستان سرمایه‌گذاری کرده است (خبرگزاری «آذرتاج»)

رونق عبد الله یف رئیس شرکت نفت سوکار جمهوری آذربایجان به گرجستان سفر کرد. وی در گفتگوی با خبرنگاران گفت: شرکت سوکار حدود 100 میلیون دلار در پروژه‌های اجتماعی در گرجستان سرمایه‌گذاری کرده است. الهام علی اف رییس جمهور آذربایجان برای حل مشکلات اجتماعی هموطنانمان در گرجستان وظایف ویژه‌ای را برای شرکت سوکار تعیین کرده است. ما برنامه ویژه‌ای را برای تحقق دستورات رییس جمهور به موقع و مناسب تدوین کرده‌ایم. طبق این برنامه تعدادی از پروژه‌های اجتماعی در کشور دوست و برادر گرجستان در حال اجرا است. از طرف ما مدارس جدید زیادی در گرجستان ساخته شده است، برخی از آنها بازسازی شده‌اند، مراکز فرهنگی، کودکستان‌ها و مجتمع‌های ورزشی ساخته و به بهره‌برداری رسیده‌اند. این کار نه تنها در مناطق ساکن آذربایجانی بلکه در تمام مناطق گرجستان انجام شده است. این برنامه‌ها از این پس نیز با موفقیت ادامه خواهد داشت.

در خصوص مسیر حمل و نقل بین‌المللی ترانس خزر نشستی در ترکیه برگزار می‌گردد (خبرگزاری «رپورت»)

اجلاس کارگروه توسعه مسیر حمل و نقل بین‌المللی ترانس خزر در شهر استانبول ترکیه کار خود را آغاز کرد. فرهاد قلی اف معاون انجمن بین‌المللی «مسیر حمل و نقل بین‌المللی ترانس خزر» رهبری این اجلاس را بر عهده دارد. در این اجلاس نتایج فعالیت 9 ماه سال جاری اتحادیه اشخاص حقوقی انجمن بین‌المللی «مسیر حمل و نقل بین‌المللی ترانس خزر»، نتایج حمل و نقل این مسیر،  مدت عبور قطارهای کانتینری در جهت شرق – غرب و تحلیل حمل و نقل‌های انفرادی و دسته جمعی در مسیر معکوس، تغییرات در موافقتنامه مورخ 25 جون سال 2019 در خصوص تشکیل حرکت کانتینر در راه‌آهن بین‌المللی و حمل و نقل آبی مستقیم با حضور کشتی‌های فیدر بین بندرهای (آکتائو، باکو) دریای خزر مورد مذاکره قرار گرفت. علاوه بر این در این اجلاس گزارشی در خصوص کارهای انجام شده برای تشکیل حمل کانتینرها با استفاده از کشتی‌های فیدر در مسیر کشورهای ترکیه/اتحادیه اروپا و قزاقستان/آسیای میانه ارائه شد. در خصوص تأیید شروط تعرفه برای حمل برخی محصولات در «مسیر حمل و نقل بین‌المللی ترانس خزر» تبادل نظر شد. گفتنی است در این نشست دو روزه که نهادهای ذیربط آذربایجان، ترکیه، گرجستان، قزاقستان، اوکراین و لهستان حضور داشتند از کشورمان علاوه بر نمایندگان شرکت کشتیرانی خزر آذربایجان، نمایندگان «شرکت راه‌آهن آذربایجان»، «بندر بین‌المللی تجارت باکو» و «بندر بین‌المللی تجارت هوسان» نیز حضور داشتند.

دعوت از شرکت‌ها و کارآفرینان برای شرکت در نمایشگاه کشاورزی تاشکند (آذرتاج)

آژانس توسعه صنایع کوچک و متوسط (KOBIA) جمهوری آذربایجان طی اطلاعیه‌ای از کارآفرینان و شرکت‌های فعال در زمینه واردات و صادارت تولیدات کشاورزی، دامپروری، تولیدکنندگان تجهیزات و قطعات یدکی کشاورزی، فرآوری و حمل و نقل و ذخیره‌سازی محصولات کشاورزی دعوت کرده است در شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کشاورزی از 27-25 نوامبر 2020 تاشکند شرکت نمایند.

حضور جمهوری آذربایجان در میزگرد وزرای علوم و فناوری (آپا)

به گزارش روابط عمومی وزارت حمل و نقل، ارتباطات و فناوری‌های نوین آقای رامین گلوزاده در هفدهمین میزگرد وزرای علوم و فناوری به صورت مجازی شرکت و سخنرانی نموده است.

در این نشست که با مشارکت نمایندگان 50 کشور جهان به منظور تبادل نظر در خصوص گام‌های عملی و مشخص برای توسعه فناوری و نوآوری برای مواجهه با تهدیدات جدی و طبیعی به صورت مجازی برگزار شده است، بیشتر بر روی چگونگی مبارزه با شیوع پاندمی‌ کوید 19و سایر بلاهای طبیعی متمرکز شده است.

وزیر حمل و نقل، ارتباطات و فناوری نوین جمهوری آذربایجان در سخنرانی خود در این نشست، به ابعاد انسانی حملات و درگیری‌های اخیر و مرزی آذربایجان با ارمنستان پرداخته و اظهار داشته است که اقدامات و سیاست تهاجمی ارمنستان توسعه علوم و فناوری را تهدید می‌کند.

سایر اخبار

  • در گزارش به روز شده بانک جهانی در مورد اروپا و آسیای میانه آمده است که سرعت رشد بخش کشاورزی در جمهوری آذربایجان در سال جاری 1.5 درصد خواهد بود که این در مقایسه با شاخص سال گذشته 5.8 درصد کمتر است. به طوری که سال گذشته سرعت رشد بخش کشاورزی در جمهوری آذربایجان 7.2 درصد بوده است.
  • به گزارش اتحادیه واردکنندگان محصولات نفتی گرجستان در 9 ماه سال جاری از آذربایجان 159.3 هزار تن سوخت دیزل وارد کرده است که این میزان 38 درصد مجموع واردات این کشور را تشکیل می‌دهد.
  • الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان: طرح تاناب برای امنیت انرژی اروپا اهمیت استثنایی دارد.
  • به گزارش کمیته دولتی آمار بلاروس حجم مبادله تجاری بین آذربایجان و بلاروس در ماه‌های ژانویه-سپتامبر سال جاری بیش از 213 میلیون دلار بوده است. در مدت یاد شده ارزش صادرات از بلاروس به آذربایجان 82.5 میلیون دلار و صادرات آذربایجان به بلاروس 131 میلیون دلار می‌باشد.
  • آژانس حمل و نقل هوایی فدرال روسیه مجوز پرواز شرکت‌های هوایی روسیه به 24 کشور، از جمله به جمهوری آذربایجان را صادر کرد.
  • شرکت سوکار اعلام کرده است: علی‌رغم پرتاب موشک از سوی نیروهای ارمنستان به نزدیکی خط لوله باکو- تفلیس - جیحان، این خط لوله فعالیت خود را ادامه می‌دهد. روابط عمومی سوکار هم‌چنین اعلام کرده است تاکنون از خط باکو- تفلیس - جیحان بیش از 3.5 میلیارد بشکه نفت انتقال شده است. 
متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما