معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۸/۰۷- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۷۴۸

اخبار اقتصادی دانمارک (هفته اول آبان ماه 1399)

مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی کشور دانمارک در هفته اول آبان ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته است، به شرح ذیل می‌باشد:

شکایت از شرکت دفاعی دانمارک

شرکت دانمارکی ترما، Terma، تولید کننده تجهیزات هوافضا و دفاعی، به دلیل فروش تجهیزات نظامی‌برای استفاده در جنگ داخلی در یمن تحت پیگرد قضائی قرار خواهد گرفت. اداره تجارت دانمارک (DBA) ، بخشی از وزارت بازرگانی، در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده که ترما تجهیزات ضد موشکی به امارات متحده عربی عرضه کرده که در کمپین بمباران یمن بکار گرفته شده است. در سال 2018 وزارت امور خارجه تمام صادرات اسلحه، تجهیزات سخت افزاری نظامی و تجهیزات استفاده دوگانه به عربستان سعودی و امارات را به حالت تعلیق درآورد اما طبق DBA ، ترما همچنان به ارائه خدمات و تجهیزات مورد استفاده در یمن ادامه می دهد.

 ترما، مستقر در لیستروپ، نزدیک آرهوس، سالانه میلیاردها کرون تجهیزات برای استفاده در جنگنده‌ها و کشتی‌های جنگی به کشورهای جهان صادر می‌کند. به دنبال آخرین تحولات، دولت فردا لایحه ای را برای اطمینان از کنترل بیشتر شرکتها و افراد طرف معامله آنها برای جلوگیری از صادرات تجهیزات به مناطق جنگی ارائه خواهد داد. (بی تی) 

افزایش بی سابقه صادرات دانمارک به آمریکا

بر خلاف شعار "آمریکا اول" پرزیدنت ترامپ، شرکت های دانمارکی بطرز بی سابقه ای به آمریکا کالا و خدمات صادر می‌کنند. در یک تحقیق تجاری جدید میزان صادرات دانمارک به آمریکا بیش از 40 میلیارد کرون (6 میلیارد دلار) افزایش داشته و در حال حاضر 10 هزار شغل بر تجارت با آمریکا وابسته هستند. آمریکا بعد از آلمان دومین بازار صادرات دانمارک بشمار می رود. 

طبق آمار سال گذشته میزان صادرات کالا و خدمات دانمارک به آمریکا بالغ بر 140 میلیارد کرون (29 میلیارد دلار) گردید که با فاصله اندکی با آلمان (160 میلیارد کرون) در رتبه دوم قرار دارد. دارو و محصولات داروئی و پزشکی با 44 میلیارد کرون در رتبه اول قرار دارند و از سال 2009 تا کنون شاهد افزایش 600 درصدی بوده و در حال حاضر 58 درصد کل صادرات دانمارک به آمریکا را تشکیل می دهند. تعداد 837 شرکت دانمارکی در آمریکا به ثبت رسیده و فعال هستند که نسبت به رقم سال 2007 یک افزایش 50 درصدی را نشان می دهد.  (برلینسکه)

درآمد مالیاتی در بالاترین حد خود در دانمارک

 مالیات دهندگان دانمارکی بطور بی سابقه ای تحت فشار می‌باشند. طبق ارقام مرکز آمار دانمارک میزان درآمد مالیاتی دولت در سال گذشته 8 درصد، معادل 81 میلیارد کرون (10.8میلیارد یورو) افزایش داشت. در این سال کل درآمد مالیاتی 1089 میلیارد کرون برآورد شده که 46.6 درصد درآمد ناخالص داخلی را تشکیل می دهد.

برای اولین بار میزان درآمد مالیاتی از عدد 1000 میلیارد کرون تجاوز کرد که 65 درصد آن مربوط به مالیات بر درآمد بوده است. پنجاه سال پیش این رقم تنها 50 درصد بود. این در حالی است که سیاستمداران طی سالیان سال وعده کاهش مالیات را به رای دهندگان می دهند. عوارض از جمله مالیات بر ارزش افزوده، دومین منبع درآمد مالیاتی برای دولت محسوب می‌شوند. مالیات بر مستغلات با 2.8 درصد با فاصله زیاد در رده سوم قرار دارد.

علی رغم این افزایش، دانمارک بعد از فرانسه در رتبه دوم دارندگان بالاترین نرخ مالیاتی قرار دارد. با این حال اگر نرخ مالیات امسال نیز افزایش یابد این کشور با پیشی گرفتن از فرانسه موقعیت قبلی خود بعنوان مالیات پذیرترین کشور جهان را باز خواهد یافت. (پلیتیکن)

نامزد رسمی دانمارک برای ریاست سازمان همکاری اقتصادی و توسعه

یپه کوفود، وزیر امور خارجه، امروز رسماً اولریک کنودسن، معاون دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD)را به عنوان نامزد دانمارک برای دبیر کلی این سازمان  معرفی خواهد کرد. آقای کنودسن قبل از پیوستن به سازمان همکاری اقتصادی و توسعه سمت دبیر دائمی در وزارت امور خارجه را بر عهده داشت. وزیر خارجه در بیانیه ای گفت آقای کنودسن سابقه اثبات شده ای در زمینه همکاری‌های جهانی دارد و از بینش بی نظیری در مورد عملکرد سازمان همکاری اقتصادی و توسعه برخوردار می‌باشد.

سازمان همکاری اقتصادی و توسعه یک سازمان بین المللی با 37 کشور عضو می‌باشد که به اعضاء و بیش از 100 کشور در حال توسعه کمک می‌کند تا سیاست های برابری، رفاه و فرصت های جدید اقتصادی و اجتماعی را تقویت کنند. (وزارت امور خارجه)

افزایش هزینه‌های دفاعی در دوران همه گیری کرونا

شیوع همه گیری ویروس کرونا دانمارک را به اختصاص 2٪  تولید ناخالص داخلی به هزینه‌های دفاعی ناتو نزدیک کرده است. گزارش جدید ناتو نشان می دهد که دانمارک امسال 1.47درصد از تولید ناخالص داخلی را برای دفاع هزینه خواهد کرد. این در حالی است که ده عضو از 30 عضو این اتحادیه تقاضای رئیس جمهور ترامپ برای رساندن هزینه‌های دفاعی خود به حداقل 2 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را برآورده ساخته اند.

ترینه برامسن، وزیر دفاع، گفت وضعیت بسیاری از کشورها طوری  است که با کاهش فعالیت های اقتصادی، هزینه‌های دفاعی سهم بیشتری را نشان می دهد. وی گفت: بنابراین روش محاسبه کاملاً دقیق نیست. اما در عین حال تهدیدات کاهش نیافته اند، بنابراین مهم نیست که چه ارقامی ارائه می‌شود. من اطمینان دارم که طی چند سال آینده کشورها هزینه‌های دفاعی خود را افزایش خواهند داد. - این استراتژی دانمارک است و ما باید با یا بدون کرونا، سرمایه گذاری بیشتری در این زمینه انجام دهیم. در اجلاس سال 2014 ناتو در ویلز متحدان توافق کردند سطح بودجه اختصاصی به امور دفاعی را به حداقل 2 درصد تولید ناخالص داخلی خود افزایش دهند. در گذشته فقط ایالات متحده ، یونان و انگلستان از این توافق تبعیت کرده اند، اما اکنون داده‌های ناتو نشان می دهد که رومانی، استونی،  لتونی، لهستان، لیتوانی، فرانسه و نروژ نیز این هدف را برآورده می‌کنند. طبق آخرین توافقنامه پارلمانی، سهم بودجه دفاعی دانمارک باید تا سال 2023 به 1.5 درصد تولید ناخالص داخلی برسد. این رقم هنوز کمتر از 2٪ توافقی در اجلاس ویلز در سال 2014 می‌باشد اما به گفته خانم برامسن، آن توافق "اعلام قصد" بود و نه قرارداد الزام آور. (بی تی)

افزایش اعتماد به نفس مصرف کنندگان دانمارکی

مصرف کنندگان دانمارکی با وجود نگرانی در مورد افزایش بیکاری در آینده، کمی خوش بین تر شده اند. آخرین داده‌های آماری دانمارک نشان می دهد که شاخص اعتماد مصرف کننده از رقم منهای7.4در ماه سپتامبر به منهای6.2 در ماه اکتبر رسیده است. اداره آمار گفت: افزایش متوسط اعتماد به نفس مصرف کننده در درجه اول به دلیل افزایش قابل توجه تمایل به خرید پس از آزاد شدن بخشی از حقوق تعطیلات مسدود شده می‌باشد. با این حال مصرف کنندگان نسبت به آینده اقتصاد دانمارک در سال آینده خوشبین نیستند. (مرکز آمار دانمارک)

رتبه دوم جهانی دانمارک در سیستم مستمری بازنشستگی

 بر اساس آخرین گزارش شاخص بازنشستگی جهانی از شرکت مشاوره بین المللی مرسر که به سیستم های بازنشستگی ملی امتیازات کفایت، یکپارچگی و پایداری اعطا می‌کند، دانمارک رتبه دوم بهترین سیستم بازنشستگی در جهان را کسب کرده است.  هلند با 82.6 امتیاز در رده نخست قرار گرفت و پس از آن دانمارک با81.4و اسرائیل  با  74.7 امتیاز در رده‌های بعد قرار دارند.

دانمارک با 82.6 امتیاز پایدارترین سیستم و فنلاند با 5 .95 امتیاز کاملترین و یکپارچه ترین سیستم شناخته شدند.   

کمترین امتیاز برای این سه دسته به ترتیب به مکزیک با 36.5 امتیاز، ایتالیا با 18.8 امتیاز و فیلیپین داده شد که فقط 34.8 امتیاز برای یکپارچگی کسب کرد. در گزارش ها آمده که سیستم بازنشستگی دانمارک سالهاست که در رتبه بندی شماره یک بوده اما در سه سال گذشته هلندی‌ها چند امتیاز بیشتر کسب کرده اند.  

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما