معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۷/۲۳- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۶۱

اخبار اقتصادی حوزه آسیای غربی( هفته سوم مهرماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی حوزه آسیای غربی در هفته سوم مهرماه 1399 که در رسانه‌های این کشورها منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

افغانستان

سرمایه‌گذاری آلمان در افغانستان،

وزارت دارایی افغانستان دوشنبه 14مهر اعلام کرد، در چارچوب تعهد آلمان در نشست بروکسل (1395) مبنی بر کمک سالانه 430 میلیون یورویی به بخش غیرنظامی افغانستان، وزارت همکاری اقتصادی و توسعه آلمان، حدود 240 میلیون یورو برای همکاری مالی و فنی در سالجاری خورشیدی بطور مستقیم به سازمان‌های غیردولتی افغانستان اختصاص می­دهد. وزارت خارجه آلمان هم با 180میلیون یورو برای طرح­ها‌ی تحکیم ثبات و 19.4میلیون یورو برای کمک‌های بشردوستانه در سالجاری خورشیدی از افغانستان حمایت می‌کند. عبدالهادی ارغندیوال سرپرست وزارت دارایی افغانستان آلمان را دومین کمک کننده مالی بزرگ افغانستان معرفی کرد.

اعلام زمان افتتاح اتصال خط آهن ایران – افغانستان،

خطیبی معاون توسعه زیرساخت‌های وزارت راه و شهرسازی ایران گفت، ۹۳درصد راه آهن خواف– هرات تکمیل شده و ماه آینده با حضور مقامات ارشد ایران و افغانستان افتتاح خواهد شد. ایران پس از افتتاح این طرح در قطعه سوم به طول 63 کیلومتر آماده است، قطعه چهارم که بر عهده افغانستان است را برعهده گیرد و تکمیل کند. افغانستان اعلام کرده است که ساخت قطعه چهارم نیز تا ۱۰ روز دیگر آغاز میشود.

درصد سالمندان در افغانستان،

مرکز آمار افغانستان اعلام کرد، سالجاری 2.8 درصد جمعیت کشور را سالمندان بالای ۶۵ سال تشکیل می‌دهند که در مقایسه با بسیاری از کشورهای دیگر کمتر است. وزارت بهداشت افغانستان هم اعلام کرد، در افغانستان ۲۹ درصد مبتلایان به کرونا سالمندان با سن بالای 50 سال بوده اند. در افغانستان خانه‎ سالمندان وجود ندارد و هیچ نهاد دولتی هم به سالمندان کمک نمی‌کند.

فقدان مصونیت غذایی میلیون­ها افغانی،

وحیدالله امانی سخنگوی برنامۀ غذایى جهان (wfp) دیروز 15 مهر به رادیو آزادی گفت، اوایل سال 2020 بیش از ۱۲ میلیون تن در افغانستان با عدم مصونیت غذایی روبرو بودند، اما پیش بینی می­ شود، این تعداد تا پایان ٢٠٢٠ به بیش از ١٥ میلیون نفر برسد.  60 درصد این افراد را کودکان تشکیل خواهند داد. یک دلیل این افزایش این است که بسیاری از مردم در نتیجۀ قرنطینه شهر‌های بزرگ افغانستان بیکار شده اند.

نتایج سرشماری نفوس هلمند،

مرکز آمار افغانستان امروز اعلام کرد، جمعیت استان هلمند 1میلیون و ۴۴۶ هزار و ۲۳۰ نفر است. ۷۳۴ هزار و ۱۲۸ نفر مرد و ۷۱۲ هزار و ۱۰۲ نفر زن هستند. ۱۰۰ هزار و ۳۶۱ نفر در شهر و 1‌میلیون و ۳۴۵ هزار و ۸۶۹ نفر در روستا زندگی می‌کنند.

این مرکز پیش از این آمار استان­های دیگر را نیز اعلام کرده است.

قندهار 1‌میلیون و ۳۹۹ هزار و ۵۹۴ نفر،  

پنجشیر ۱۶۹هزار ۹۲۶ نفر،

خوست ۶۳۶ هزار و ۵۲۲ نفر،

پروان ۷۳۷ هزار و ۷۰۰ نفر،

ننگرهار 1میلیون و ۷۰۱ هزار و ۶۹۸ نفر،

بلخ 1میلیون و ۵۰۹ هزار و ۱۸۳ نفر،

هرات 2میلیون و ۱۴۰ هزار و ۶۶۲ نفر،‌

کابل 5میلیون و ۲۰۴ هزار و ۶۶۷ نفر،

طبق برآورد مرکز آمار افغانستان، جمعیت افغانستان در سالجاری خورشیدی به ۳۲.۹ میلیون نفر خواهد رسید.

پاکستان

ازسرگیری پروازها؛ گام جدید پاکستان برای توسعه روابط با سوریه،

دولت پاکستان که از زمان آغاز بحران سوریه همواره از سوی برخی کشورهای خاورمیانه برای اتخاذ مواضع همسو علیه دمشق تحت فشار قرار داشت، نه تنها تن به موضع گیری‌های جانبدارانه نداد بلکه به توسعه مناسبات دیپلماتیک و سیاسی با سوریه ادامه داد که یکی از این گام‌های جدید بررسی راه‌اندازی پروازهای مستقیم میان دو کشور است. ارشد ملک مدیراجرایی شرکت هواپیمایی کشوری پاکستان (PIA) روز گذشته در اسلام‌آباد به دیدار سفیر سوریه رفت تا ظرفیت‌های دو کشور برای توسعه همکاری‌ها را مورد بررسی قرار داد دهد. وی طی گفت وگو با «مازن عُبید» سفیر سوریه در پاکستان خواستار افزایش همکاری‌های دوجانبه به ویژه در حوزه هوانوردی و راه‌اندازی پروازهای تجاری شد.وی تاکید کرد: سازمان هواپیمایی کشوری پاکستان درحال بررسی راه‌اندازی پروازهای مستقیم به دمشق پایتخت سوریه است.

دستورالعمل های جدید وزارت بهداشت پاکستان برای مسافران خارجی،

وزارت بهداشت پاکستان در راستای مقابله با کرونا در خصوص مسافرانی که از کشورهای خارجی می آیند کشورها را به دو گروه A و B تقسیم کرده است. طبق بیانیه صادر شده توسط سازمان هواپیمایی کشوری، مسافران کشورهای رده A نیازی به آزمایش کرونا ندارند، در حالی که مسافران کشورهای رده B باید 96 ساعت قبل گزارش تست کرونا را بگیرند و همه مسافران بین المللی باید اطلاعات سفر های قبلی و بیماری احتمالی خود را ارائه کنند. گروه A شامل استرالیا، کانادا، چین، آلمان، ایتالیا، ژاپن، ترکیه، عربستان سعودی و برخی از کشورهای اروپایی است، در حالی که ایالات متحده، هند، امارات، برزیل، روسیه، اسپانیا، کلمبیا، پرو، آرژانتین، مکزیک، جنوب آفریقا و سایر کشورها در گروه B قرار می‌گیرند.

ساخت زائر سرای امام رضا (ع) در میرجاوه به مراحل پایانی نزدیک می‌شود،

خدمت به زائران اربعین که در سال­های گذشته با حضور زائران انجام می‌گرفت، اکنون شکلی دیگر به خود گرفته است . ساخت زائر سرای امام رضا(ع) در میرجاوه به مراحل پایانی نزدیک می‌شود تا پس از رفع بحران کرونا، بازهم میزبان زائران اماکن متبرکه و عتبات عالیات باشد.  کمتر از یک سال قبل با حضور تولیت آستان قدس رضوی ساخت این زائر سرا در شهرستان مرزی میرجاوه اغاز شده است و با وجود سختی‌ها و شرایط ویروس کرونا، روند ساخت این زائر سرا همچنان در حال انجام است. سالیانه بیش از صد هزار زائر از کشور همسایه پاکستان وارد مرز میرجاوه استان سیستان و بلوچستان می‌شود که پس از توقف کوتاه در این نقطه به سفر خود ادامه می دهند. 

هند

حصول پیشرفت با انرژی هسته ای در هند،

دهلی نو انرژی هسته‌ای را یک جایگزین مناسب برای سوخت‌های فسیلی می‌داند به همین دلیل در کنار گسترش بهره برداری از انرژی‌های تجدید پذیر مانند باد و خورشید، این کشور به توسعه برنامه هسته‌ای غیر نظامی خود ادامه داده است. تارنمای "دیفنس نیوز" نوشت: سازمان انرژی اتمی هند اعلام کرده است که این کشور تا سال ۲۰۳۱، با بهره برداری از ۲۱ راکتور اتمی، ظرفیت تولید انرژی هسته‌ای خود را گسترش خواهد داد. هند هم اکنون دارای ۲۲ راکتور هسته‌ای است و هفتمین کشور جهان از نظر تولید انرژی هسته‌ای می‌باشد. با توجه به گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی، هند و چین که جزو بزرگ‌ترین مصرف کنندگان انرژی در جهان بشمار می‌آیند، تا ۲۰ سال آینده به پیشگامان رشد انرژی هسته‌ای در جهان تبدیل خواهند شد. به دلیل کمبود سوخت‌های فسیلی، هند به دنبال جایگزینی سرمایه گذاری در بخش انرژی هسته‌ای جهت تقویت توسعه کشور است. هند سال‌ها از تجارت مواد و فن آوری هسته‌ای به دلیل عدم امضا معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای منع شده بود. قانون مسئولیت مدنی هند که اجازه می‌دهد در صورت وقوع یک حادثه هسته‌ای اپراتورهای خارجی تا ۸۰ سال تحت پیگرد. قانونی قرار گیرند نیز یکی دیگر از موانع رشد سرمایه گذاری و همکاری بین المللی در بخش هسته‌ای هند بوده است. تنها پس از توافق سال ۲۰۰۵ میان آمریکا و هند در مورد همکاری‌های انرژی هسته‌ای بود که فرانسه، کانادا و انگلیس رویکردی مشابه در مقابل هند اتخاذ کردند.

ردیابی نشت غیرقانونی نفت کشتی‌ها توسط ماهواره‌های هند و فرانسه،

یک مقام ارشد آژانس فضایی فرانسه (CENS) روز یکشنبه گفت: برج مراقبت دریایی برای منطقه اقیانوس هند که به طور مشترک توسط هند و فرانسه به فضا پرتاب می‌شود، می‌تواند ریختن غیرقانونی نفت توسط کشتی را ردیابی کند. در آگوست سال گذشته، CNES و سازمان تحقیقات فضایی هند(ISRO) متعهد به ساخت مجموعه ای از ماهواره‌های حامل ارتباطات از راه دور و رادار و ابزار سنجش از دور نوری ، اولین سیستم فضایی در جهان هستند که قادر است کشتی‌ها را به طور مداوم ردیابی کند. این مقام مسئول همچنین افزود: مرکز نظارت در هند مستقر خواهد شد. این سیستم همچنین کمربند وسیعی را در سراسر جهان پوشش می دهد و از طیف گسترده ای از منافع اقتصادی فرانسه بهره مند می‌شود. بخش­هایی از ماهواره‌ها در هر دو کشور ساخته می‌شوند و از هند پرتاب می‌شوند.

بالا گرفتن تنش‌ها در روابط تجاری هند و چین،

چین، هند را به تجارت تبعیض‌آمیز متهم می‌کند و دهلی‌نو می‌گوید پکن باید در مورد شفافیت خود تأمل کند. به نقل از پژوهشکده پولی و بانکی، مقامات چین با اشاره به ممنوعیت اپلیکیشن‌های چینی و محدود کردن سرمایه گذاری خارجی مستقیم، هند را به اقدامات تجاری تبعیض آمیز و محدود کننده متهم کردند. در جلسه اخیر سازمان تجارت جهانی (WTO)، مقامات چینی گفتند که این اقدامات، شفافیت، ثبات و قابل پیش بینی بودن بازار هند را تضعیف می‌کند. با توجه به این شکایت، هند استفاده از ۲۳۴ اپلیکیشن تلفن همراه را که اکثر آنها توسط شرکت‌های اینترنتی چینی تولید و اداره شده بودند، ممنوع کرده است. این اپلیکیشن‌های ممنوع بسیاری از بخش‌های خدمات مانند خدمات مرتبط با رایانه، ارتباطات از راه دور، خدمات دیداری و شنیداری و خدمات مالی را در بر می‌گیرد، جایی که هند تعهدات مشخصی را تحت توافق نامه عمومی تجارت خدمات (GATS) انجام داده است. به نقل از روزنامه اقتصادی تایمز، یک مقام مستقر در ژنو گفت: چین نگرانی‌های خود را در مورد محدودیت های اخیر ایالات متحده و هند درمورد برنامه‌های تلفن همراه خود مانند TikTok و WeChat بیان کرد. مقامات هندی می‌گویند که این اقدامات کاملاً با تعهدات GATS مطابقت دارد و با حقوق دموکراتیک شهروندان این کشور برای حفظ حریم خصوصی سازگار است.

بنگلادش

اعلام آمادگی چین برای ارتقاء روابط با بنگلادش،

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین روز یکشنبه گفت که آماده همکاری با همتای بنگلادشی خود، ماد عبدالحمید، برای همسویی بهتر استراتژی‌های دو کشور و توسعه مشترک ساخت کمربند و جاده به منظور استفاده از استراتژی چین و بنگلادش است. رئیس جمهور چین این سخنان را در تبادل پیام تبریک با عبدالحمید، همتای بنگلادشی خود برای بزرگداشت چهل و پنجمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور بیان کرد. شی در پیام خود گفت دوستی چین و بنگلادش سابقه طولانی دارد و با گذشت زمان همواره برقرار مانده است. همچنین روز یکشنبه، لی کیانگ، نخست وزیر چین پیام های تبریی برای نخست وزیر شیخ حسینه فرستاد. لی در پیام خود گفت که چین مایل است همکاری عملی با بنگلادش را در زمینه‌های مختلف تعمیق بخشد و توسعه پایدار و همکاری استراتژیک بین چین و بنگلادش را برای سود بیشتر دو کشور و مردم آنها تقویت کند. حسینه گفت، همکاری‌های تقویت شده بنگلادش و چین ظرفیت های عظیمی را در حفظ صلح، امنیت و ثبات در منطقه و حتی در سراسر جهان ایجاد کرده است.

سریلانکا

تحقق هدف صادرات چای سریلانکا در 2020 به رغم کرونا،

به گفته رئیس هیئت چای سریلانکا، جایام پاثی مولی گودا، به رغم کرونا، سریلانکا قادر خواهد بود به درآمد تعیین شده در اهداف صادراتی این کشور در سال ۲۰۲۰ دست یابد. هدف گذاری سالانه فروش چای در سال ۲۰۲۰ به میزان 1.24 میلیارد دلار تعیین شده است. درآمد ثبت شده ماه اوت ۲۰۲۰ در هیئت چای معادل 805.57 میلیون دلار بود.این به معنی درآمد ماهانه ۱۰۰ میلیون دلار است که با این وصف، در چهار ماه اخیر سال ۲۰۲۰ درآمد 400 میلیون دلار عاید این کشور شده است. درآمد صادراتی ماه اوت ۲۰۲۰ سریلانکا از منبع چای معادل %۱۲ ، صادرات سریلانکا بوده است. به صورت نقطه به نقطه این عدد بیانگر کاهش 13.27% بوده، معادل 102.97 میلیون دلار شده است. حجم کل صادرات سریلانکا در ماه اوت  ۲۰۲۰ به میزان 16.01% نسبت به ماه اوت ۲۰۱۹ کاهش پیدا کرده است. این کاهش به علت افت تقاضای چای ازطرف ایران و عراق بوده است. حصول هدف صادرات چای امکان پذیر است اما دغدغه‌های اصلی کاهش تدریجی هر ساله تولید این محصول است. در طی ۵ سال گذشته تولید چای سریلانکا در سراشیبی سقوط بوده است. تولید چای در سال ۲۰۱۵ معادل ۳۲۶ میلیون کیلو و در سال ۲۰۲۰ معادل ۲۹۰ میلیون کیلو بوده است. بدی آب و هوا و کمبود گلخانه دلایل اصلی کاهش تولید هستند. در صورت نزول مقدار تولید، سریلانکا بازارهای جهانی را از دست خواهد داد. هیئت چای حرکت خود جهت تقویت تولید و بازاریابی شروع کرده و در ۱۲ کشور منجمله، روسیه و اوکراین تبلیغات راه انداخته است. در فروش چای سیلان به اصالت و جنبه سلامت و تندرستی محصول اشاره می‌شود. شبکه‌های اجتماعی و سفارتخانه‌های سریلانکا عامل نفوذ در بازار هستند.

ژاپن اجراء پروژه‌های خود را در سریلانکا متوقف کرد،

دولت ژاپن به اطلاع کلمبو رسانید که انجام فاز ۲ طرح کاهشِ هدر رفت نیرو در شبکه انتقال و توزیع برق که در مرحله ارزیابی خود بوده را به حالت تعلیق درآورده است.

 نائوآکی میاتا مدیر شعبه 3 بخش آسیای جنوبی آژانس همکاری بین المللی ژاپن با ابراز نگرانی از دیون دولت سریلانکا و تدابیر مالی متخذه این کشور این نامه را امضا و ارسال نموده است. کفه ترازوی همکاری‌ها به سمت سریلانکا می‌چربد. دولت سریلانکا خواهان استمهال دیون، ساخت نیروگاه برق و خط آهن سبک ژاپنی شده است. ادامه همکاری‌ها منوط به روشن شدن موضوعات فوق است با توجه به اجرای فاز 2 کاهش هدررفت نیرو در شبکه انتقال و توزیع برق کلمبوی بزرگ، این پروژه به مناقصه گذاشته خواهد شد. بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیا، آماده سرمایه‌گذاری در این طرح است. هزینه این پروژه 50 میلیون دلار برآورد شده است. دولت سریلانکا درباره پروژه نیروگاه ال ان جی هم می‌باید تصمیم بگیرد. پروژه‌هایی به ارزش ۳ میلیارد دلار توسط آژانس همکاری‌های بین المللی ژاپن هم اینک در دست اجرا است. ژاپن سالانه ۵۰۰ میلیون دلار تسهیلات مالی بلاعوض به سریلانکا می دهد. بازسازی پل "کلانی" وطرح توسعه فرودگاه بین المللی "باندرانایکه" بدون مانع توسط ژاپن در دست اجرا است. اما اجرای طرح ریلی سبک مالابه  به  قلعه کلمبو که توسط دولت سابق کلید خورده بود به علت هزینه‌های زیاد آن متوقف شده است. ساخت خط ریلی بر روی ستونهای برافراشته، به محیط زیستی آسیب می رساند. بسیاری از ساختمان‌ها و منازل هم باید تخریب شوند و هردو اینها هزینه بر هستند.

ادامه همکاری سریلانکا و چین در ساخت شهر بندری کلمبو به رغم تحریم های آمریکا،

به گفته کهلیا رامبوکولا، مسئول رسانه ای دولت سریلانکا، توافق نامه احداث شهر بندری کلمبو توسط چین مورد چانه زنی‌های مجدد دولت سریلانکا قرار نخواهد گرفت و تنها بندهای قرار داد، تطابقشان با قانون اساسی بررسی شده، در صورت کشف مُغایرت با امنیت ملی کشور، مورد بازبینی و اصلاح قرار خواهند گرفت. به دستور ماهیندا راجاپاکسا، نخست وزیر سریلانکا، کمیته ای جهت انجام امکان سنجیِ اجراء شهر مالی بین المللی کلمبو (CIFC) تشکیل و در این کمیته هشت نفری، فحوای حقوقی این پیشنهاد مورد ارزیابی قرار گرفت. این گروه هشت نفره متشکل از متخصصین امر در زمینه اقتصاد، توسعه شهری، مهندسی، قوانین و مقررات( استانی و اداری)، مالی، اجتمایی هستند. براساس نظرات منعکس شده این کمیته به نخست وزیر، قرار شد، طبق برنامه قبلی، این طرح روال عادی خود را طی کند.

اُفت ارزش سهام در بورس کلمبو،

بنابر داده‌های بورس کلمبو، روز سه شنبه، سهام با 0.9% به کار خود پایان داد. این اُفت، بواسطه بروز خوشه کرونایی در یک کارخانه تولید پوشاک روی داده است. به همین خاطر سومین شهر در منطقه گامپاها، تحت حکومت نظامی قرار گرفت. دراین خوشه 567 نفر به کرونا مبتلا شده اند.

روز پنجم سپتامبر، سهام 462.99 امتیاز سقوط کرد. این سقوط در 20 مارس 2020، قبل از وضع حکومت نظامی سراسری بسبب کرونا هم رخ داده بود. شاخص قیمت کل سهام 52.5 امتیاز کاهش و با عدد 5534.61 به کار خود پایان داد. شاخص سهام نقدشونده S&P SL20 با 0.61% و با 13.95 امتیاز در عدد 2274.56 به کار خود پایان داد.

 گردش مالی بازار، 2.6 میلیارد روپیه بود که در این میان 64 سهم سود و 135 سهم ضرر کردند. در افت شاخص سهام کلمبو، بیشترین افت ارزش سهم متعلق به شرکت Bukit Darah بوده و از 392.50 به 325 روپیه رسید. سایر سهم هایی که افت را تجربه کرده اند عبارتند از اُفت سهم شرکت بیمه Ceylinco از 1949.40 روپیه به 1800 روپیه و شرکت Carson Cumberbatch از 263.70 روپیه به 251.60 روپیه.

کاهش 25.9% درآمد دولت در بازه زمانی ژانویه- ژوئیه،

بنابر اطلاعات بانک مرکزی سریلانکا در طی هفت ماه اول سال 2020 منتهی به ماه ژوئیه، عایدات و وصولات کمک ­های مالی بلاعوض سریلانکا، 25.9% کاهش از خود نشان می دهد. این در حالی است که مخارج و وام های اعطایی دولت به اشخاص حقیقی و حقوقی سریلانکایی شاهد کاهش 4.6% بوده است. درآمد دولت سال پیش، 1033 میلیارد روپیه و امسال 765.4 میلیارد روپیه در این هفت ماه بوده است.

 مخارج سال پیش 1717.1 میلیارد روپیه و امسال، عدد 1637.9 را نشان می دهد. دولت توانسته است در هفت ماه اول سال 763.2 میلیارد روپیه عایدی کل را رقم بزند. این مقدار سال پیش 1031.9 میلیارد روپیه بود که حاکی از 26% کاهش  است. کاهش 29% درآمد مالیاتی در اثر کاهش عایدات از 944.4 میلیارد روپیه سال پیش به 670.4 میلیارد روپیه امسال بوده است. عایدات غیر مالیاتی حاکی از 6% رشد و تغییر از میزان 87.5 میلیارد روپیه سال پیش به 92.8 میلیارد روپیه امسال است.تسهیلات مالی بلاعوض دریافت شده دولت سریلانکا دال بر افزایش 90% است. 1.1 میلیارد روپیه کمک بلاعوض سال پیش به 2.1 میلیارد روپیه در امسال ارتقاء یافته است. در طی هفت ماه اول سال، مخارج جاری 8.5% افزایش و از 1343.7 میلیارد روپیه به 51.7% کاهش و در بازه زمانی مذکور از 373.4 میلیارد روپیه پارسال به 180.2 میلیارد روپیه امسال رسیده است. کسری بودجه 27.5% افزایش و از 684.1 میلیارد روپیه سال پیش به 872.5 میلیارد روپیه در امسال رسیده است.

بازپرداخت دیون سریلانکا به آمریکا،

یک میلیارد دلار اوراق قرضه دولتی سریلانکا که موعد سررسیدشان این هفته بود به آمریکا بازپرداخت شد. این اوراق دیگر قابل تمدید نبودند. تسویه دیون سریلانکا بیانگر وفای عهد این کشور در بازپرداخت تسهیلات مالی قرض گرفته شده بر سر موعد مقرر است. سریلانکا همواره پاسخگوی تعهدات مالی خارجی خود بوده این امر موجب اطمینان سرمایه گذاران و رفع نگرانی نسبت به توانایی و تمایل دولت در بازپرداخت دیونش می‌شود. سریلانکا شدید ترین نظارت های واردات را اخیرا وضع کرده است. به علت تزریق نقدینگی به بازار و کنترل کسری بودجه، سریلانکا با مشکل تامین ارز مواجه است.

بسته شدن مجدد فرودگاه باندرانایکه بر روی خارجیان،

به گفته پراسانا راناتونگه، وزیر گردشگری سریلانکا، بسبب امکان رشد شیوع کرونا، موقتا خدمات ارئه شده در فرودگاه بین المللی باندرانایکه تا سه ماهه اول سال 2021 به حالت تعلیق در می آید. با توجه به گزارش سازمان بهداشت جهانی در خصوص رو به وخامت نهادن فراگیری بیماری در فصل زمستان، حرکت گردشگران به مقصد این جزیره تا سه ماهه اول سال 2021 متوقف می‌شود. در صورت بلا اشکال اعلام شدن ورورد گردشگران توسط وزارت سلامت، دولت سریلانکا، فرودگاه را زودتر از موعد مقرر بازگشایی خواهد نمود. این قانون مشمول اتباع سریلانکایی خواهان بازگشت به کشور نشده و کما فی السابق ورود آنان بلا مانع ولی رفتنشان به قرنطینه الزامی است.

دستور تکمیل ترمینال 2 فرودگاه باندرانایکه،

گوتابایا راجاپاکسا، رئیس جمهور سریلانکا، در جلسه وزارت توسعه هوانوردی و صادرات طی فرمانی، دستور پیگیری شبانه روزی تکمیل ترمینال 2 فرودگاه باندرانایکه را تا قبل از پایان سال 2023 صادر کرد. اجرای این طرح در سال 2014 شروع شد و قرار بود تا سال 2017 با اتمام برسد. با توجه به گذشت مدت زمان زیادی از به بهره برداری رسیدن به هنگام طرح، بسیاری از مشخصه‌های اولیه باید تغییر یافته و یک سازه هوشمند جایگزین طرح قبل شود. کرونا تأثیر سُوء بر اجراء این پروژه گذاشته است. ظرفیت عملیات جابجایی این فرودگاه با تکمیل اجراء طرح ترمینال 2 به پانزده میلیون مسافر ارتقاء پیدا خواهد کرد.

اعلان زمان ارائه بودجه به پارلمان،

به گفته آجیث ناوارد کبرال، وزیر دارایی سریلانکا، بودجه سال 2021 دولت 17 نوامبر 2020 به پارلمان ارائه خواهد شد. دولت قصد دارد، کسری بودجه را در سال آینده به 4% برساند. امسال 2% دیون معوقه سال ماضی هم باید پرداخت شود. این امر برای جلوگیری از افزایش کسری بودجه آتی لازم است. میزانی هم برای مبارزه با کرونا، تخصیص یافته است که با برطرف شدن بیماری این فشار بودجه ای هم مرتفع خواهد شد. تمام کاربست ها جهت تحکیم مالی و رفع کسری اعمال خوهد شد. در خصوص افت شاخص مودی، باید احیاء سریع اقتصادی و تثبیت سیاسی هم لحاظ می‌شده است که نشده. به استناد Yicai چینی، سریلانکا از 108 کشور جایگاه دوم بهترین دولت در مبارزه با کرونا، احیاء اقتصادی و همکاری‌های بین المللی را به خود اختصاص داده، در ضمن اینکه وضعیت ارزی این جزیره هم رو به بهبودی است.

بررسی راهکار های بهبود وضعیت کارگران شاغل در خارج از سریلانکا در دوران کرونا،

به گفته ویجراثنه، معاون دفتر اشتغال خارج از سریلانکا(SLBFE) در اجراء عملیات انسان دوستانه، 12 هزار کارگر سریلانکایی شاغل در خارج از کشور که به سبب کرونا قادر به مراجعت به موطن خود نبوده اند از 14 کشور به این جزیره انتقال یافته و هنوز 45 هزار نفر در صف انتظار بازگشت هستند. به علت مضیقه مکانی مراکز قرنطینه در سریلانکا و کمبود کارکنان بهداشت و سایر محدودیت ها، روند عملیات بازگشت با کُندی مواجه شده است. در 14 کشور محل اشتغال کارگران مهاجر سریلانکایی، 13 میلیون روپیه کمک مالی به غذا، ماسک، مواد ضد عفونی و اسکان موقت کارگران اختصاص یافته است.

در یک جلسه دو روزه و با حضور نمایندگان دولت، صدای کارگران مهاجر(VoMW) که ائتلاف جدید التاسیسِی از سازمان‌های جامعه مدنی محلی و ملی متشکل از

Caritas Sri Lanka, Centre for Human Rights and Community Development, Community Development Services, Helvetas Swiss, the National Trade Union Federation and Solidarity Centre

می‌باشد به بحث درباره وضعیت کارگران سریلانکایی شاغل در کشور پرداختند. . قرار است 40 موسسه دیگر هم به آنها بپیوندند. اقدامات پیشنهادی پنج مرحله ای این ائتلاف در خصوص طرح پاسخ به بیماری کرونا عبارتند از: اقدام در کشور مبداء(خارج)، اقدام در کشور مقصد(سریلانکا)، اقدام در مبادی ورودی و بعد از ورودی، اقدام جهت بازگردانیدن مراجعان از خارج از کشور به جامعه سریلانکا، اقدام برای بازگردانیدن کارگران شاغل خارج از کشور به مقصد های کاری قبلی خود(مهاجرت معکوس). بر اساس آمارهای گردآوری شده از چهار هزار کارگر نگهداری شده در مراکز قرنطینه سریلانکا 1065 نفر خواهان بازگشت به محل کار اولیه خود، 992 نفر به دنبال شغل جدید در سریلانکا، 421 نفر دنبال تغییر مکان شغلی در خارج، 346 نفر در صدد راه انداری کسب و کار شخصی خود، 36 نفر تمایل به گذرانیدن دوره‌های آموزش تکمیلی و 1411 نفر، در زمرۀ سایر موارد قرار می‌گیرند. اقدامات حمایتی در جهت اعزام مجدد نیروی کار به خارج عبارتند از: دادن فرجه، جهت بازپراخت وام، معافیت مالیات بر درآمد، کمک به آژانس های کاریابی جهت بهبود کیفیت شرایط کاری در خارج از کشور، بخشودگی مالیات بر واردات. همچنین اگر کارگری بعد از گذشت دو سال به کشور بازگردد تا پنج هزار دلار از عایدی اش مشمول معافیت مالیاتی شود و اگر یک سال و در دو دوره شش ماهه به کشور بازگردد تا 2500 دلار از عایدی اش مشمول معافیت مالیاتی قرار گیرد. قرار شد سیستم بانکی به افرادی که برای آموزش ضمن خدمت هزینه صرف کرده اند، وام با نرخ بهره ممتاز اعطاء کند.

آخرین آمار متوفیان کرونایی کارگران سریلانکایی شاغل در خارج از کشور،

به گفته دفتر اشتغال خارج از کشور (SLFBE) سریلانکا، 64 تبعه این کشور طی روزهای اخیر در اثر کرونا در خارج جان سپرده اند که آخرین فرد متوفی روز جمعه در اردن قربانی کرونا شد. 350 تن از کارگران سریلانکایی شاغل در یک شرکت تولیدی پوشاک اردنی به کرونا مبتلا و در مرکز قرنطینه ای نزدیکِ بحر المیت، واقع در درّه اُردن نگهداری می‌شوند. تاکنون 2600 کارگر سریلانکایی شاغل در خارج به کرونا مبتلا شده اند. سفارتخانه‌های سریلانکا، پیگیر وضعیت سلامت اتباع خود را برعهده دارد. قرار است به خانواده‌های کارگران شاغل در خارج از کشور متوفی به سبب کرونا 500 هزار روپیه خسارت پرداخت شود.

 مالدیو

وزیر خارجه مالدیو از هند به خاطر تدارک 250 میلیون دلار برای مقابله با شیوع ویروس کرونا قدردانی کرد،

عبداله شاهد، نخست وزیر مالدیو، طی سخنانی در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در روز سه شنبه (29 سپتامبر 2020)، از دولت مودی به خاطر تدارک 250 میلیون دلار برای مالدیو جهت مقابله با شیوع ویروس کرونا در این کشور قدردانی کرد. هند اوایل همین ماه یک بودجه 250 میلیون دلاری را به مالدیو به منظور کمک به این کشور در مقابله با شیوع ویروس کرونا ، طی مراسمی در ماله با حضور نخست وزیر ، وزیر خارجه و ابراهیم امیر، وزیر دارایی مالدیو، سانجی سودهیر، سفیر هند در مالدیو و رئیس اجرایی استیت بانک آو ایندیا، اختصاص داد.

مالدیو از G20 می خواهد تا ابتکار تعلیق خدمات بدهی را تا سال 2021 تمدید کند،

عبدالله شاهد ، وزیر امور خارجه مالدیو ، از G20 خواسته است تا ابتکار تعلیق خدمات بدهی خود را تا پایان سال 2021 تمدید کند.  وزیر امور خارجه این سخنان را در سخنرانی از پیش ضبط شده خود در هفتاد و پنجمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در هفته گذشته بیان کرد. وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد که از  Covid-19 درس­های زیادی آموخته استو افزود هیچ کشوری از تأثیر همه گیری در امان نمانده است. درسی دیگر که جهان از بیماری همه گیر آموخته است این است که خسارات ناشی از بدهی بر اقتصاد کشورهای کوچک در حال توسعه جزیره کوچک مانند مالدیو واضح تر است. با تأکید بر اینکه مالدیو از ابتکار تعلیق خدمات بدهی G20 قدردانی می‌کند ، شاهد اظهار داشت که بین 31 دسامبر و 1 ژانویه ، "غیر از تغییر در سال" ، تفاوت فاحشی وجود دارد. بیماری همه گیر همچنین اهمیت همکاری جهانی را برجسته کرده است. در مالدیو ، بدون حمایت دوستان، شرکای دوجانبه و چند جانبه، نمی‌توانیم این طوفان را ادامه دهیم. در حالی که برای یافتن واکسن تلاش می‌کنیم، امید ما این است که هر شخصی که به آن احتیاج دارد به آن دسترسی داشته باشد. ما برای اطمینان از دسترسی عادلانه با هم همکاری خواهیم کرد. "

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما