معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۷/۰۱- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۷۸

اخبار اقتصادی استان‌های ماری و لباب در ترکمنستان (شهریور ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی استان‌های ماری و لباب در ترکمنستان که در شهریور ماه 1399 در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

تولید 23 میلیون و 682 هزار منات (حدود 6 میلیون و هفتصد هزار دلار) محصولات نساجی در استان لباب در هفت ماه نخست سال جاری میلادی (خبرگزاری جیحون نیوز)

در هفت ماه نخست سال جاری میلادی به ارزش 23 میلیون و 682 هزار منات (حدود 6 میلیون و هفتصد هزار دلار) محصول در کارخانه ریسندگی صفرمراد ترکمن باشی بزرگ در حومه حلچ استان لباب تولید شد که این رقم 3 میلیون و 590 هزار منات بیشتر از برنامه  پیش‌بینی شده است.

20 میلیون و 838 هزار منات محصول تولیدی پیش از این در معرض فروش قرار گرفته و الباقی به ارزش 8 میلیون و 399 هزار منات به کشورهای خارجی صادر گردیده است. در سال 2015 میلادی، در این کارخانه یک سیستم ریسندگی بزرگ مدرن با 240 روتر سوئیس نصب گردید که این امر بهبود کیفیت محصول را در پی داشته است.

لازم به ذکر است این شرکت انواع نخ‌های پنبه‌ایNM-34/1، NM-27/1،NM-20/1، NM-17/1، NM-14/1 را تولید می‌کند.

راه اندازی خط تولید مایعات مخلوط صنعتی معدن در ترکمن آباد (خبرگزاری بیزنس ترکمنستان)

کارخانه شیمیایی ترکمن آباد، در همکاری با شرکت خصوصی چلک، قصد دارد یک محصول جدید (مایعات مخلوط صنعتی در صنعت معدن) راه‌اندازی کند. این خبر توسط روزنامه ترکمنستان منتشر گردید. طبق این گزارش، آخرین آزمایشات مربوط به تولید محصول در حال حاضر در کارخانه شیمیایی در حال انجام است. انتظار می‌رود در آینده نزدیک اولین سری از این محصول که تقاضای زیادی در کشورهایی مانند چین و روسیه دارد، تولید شود. قرار است از سال آینده سالانه حدود 1000 تن از این محصول تولید شود.

لازم به ذکر است مایعات مخلوط صنعتی به طور گسترده‌ای در استخراج استفاده می‌شود. با استفاده از این مایع، ضخیم‌ترین لایه‌های سنگ معدن نیز به راحتی قابل خرد شدن است.

ساخت کارخانه جدید فرش با ظرفیت اشتغال‌زایی 150 نفر در شهر بایرامعلی استان ماری (خبرگزاری بیزنس ترکمنستان)

در حال حاضر بیش از سه چهارم (78) درصد عملیات ساخت کارخانه فرش در شهر بایرامعلی در استان ماری، به پایان رسیده است. به گزارش روزنامه ترکمنستان، ساخت این ساختمان توسط پنجمین شرکت ساخت و نصب اداره «ماری نفت گاز گورلوشیک» انجام می‌شود. تا به امروز ساختمان اداری و کارگاه کارخانه فرش ساخته شده است. سازندگان معتقدند که تأسیسات در موعد مقرر به بهره‌برداری می‌رسد. با راه‌اندازی این شرکت، 150 شغل جدید ایجاد خواهد شد.

عملیات ساخت و ساز ساختمان جدید کارخانه فرش هنری در منطقه باهردن در استان آخال نیز مراحل نهایی و پایانی خود را پشت سر می‌گذارد. هم‌چنین انتظار می‌رود که در آینده نزدیک کارخانه‌های فرش مدرن در حومه کوپتداگ در استان داشاغوز و حلچ در استان لباب نیز افتتاح شود. انجمن دولتی ترکمن قالی شامل هشت شرکت فرش هنری است که دارای بیش از 100 بخش و کارخانه قالی‌بافی واقع در تمام مناطق ترکمنستان است. بیش از 5000 زن بافنده فرش در این شرکت به کار گمارده شده‌اند.

تولید 200 نوع قطعات یدکی ماشین‌آلات کشاورزی در استان ماری (خبرگزاری ترکمن پورتال)

روزنامه ترکمنستان گزارش می‌دهد که کارخانه تولید و تأمین ماری تحت وزارت کشاورزی و محیط زیست ترکمنستان قطعات یدکی لازم را برای کار تعمیر و نصب برای تاسیسات تولید و تمیز پنبه تولید می‌کند. تا به امروز، این کارخانه بیش از 200 نوع قطعات یدکی تولید کرده و تعمیرات و نصب با کیفیت بالا را انجام داده است. در 7 ماه گذشته سال جاری میلادی، میزان فعالیت کارخانه 3 میلیون و 731 هزار و 670 منات بوده است. این در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی ، 116 درصد افزایش یافته است.

شروع به کار ایستگاه کمپرسور فشار در میدان گازی مالای استان لباب (خبرگزاری ترکمن پورتال)

"ترکمنستان: آلتین عصیر" گزارش می‌دهد، به زودی یک ایستگاه کمپرسور تقویت‌کننده در میدان گازی مالای در استان لباب به بهره‌برداری می‌رسد. بیشتر کارهای ساخت آن پیش از این انجام شده است. ظرفیت طراحی این ایستگاه 30 میلیارد متر مکعب گاز در سال است. از آنجا که میدان مالای بیش از 20 سال به عنوان سکوی توسعه تجاری بوده است، با استخراج گاز از سطح زیرین، فشار مخزن به طور قابل توجهی کاهش یافته است. تصمیم برای ساخت یک ایستگاه کمپرسور تقویت‌کننده مدرن در این میدان، که برای افزایش فشار مخزن تولید و پمپاژ سوخت طراحی شده است، به منظور تثبیت سطح تولید سوخت توسط شرکت دولتی "ترکمن گاز" اتخاذ شد.

هم اکنون ایستگاه کمپرسور تقویت‌کننده به واحدهای کمپرسور مدرن و سایر تجهیزات فن‌آوری و کمکی خریداری شده از تولیدکنندگان تجهیزات تخصصی معروف جهان مجهز شده است. کلیه فرایندهای تولید با استفاده از فناوری‌های دیجیتالی کنترل و پایش می‌شوند.

میدان مالایی در صحرای کاراکوم واقع در 80 کیلومتری شهر ترکمن آباد واقع شده است. طی سال‌های گذشته، مجتمع تولید گاز نه تنها "سوخت آبی" به شهرک‌ها و هم‌چنین تسهیلاتی برای اهداف مختلف در منطقه شرقی کشور فراهم کرده است، بلکه میلیاردها متر مکعب گاز زیادی به خط لوله صادرات تأمین کرده است.

توسعه پرورش موز در استان لباب (خبرگزاری بیزنس ترکمنستان)

مردان خدایبردی یف، کشاورز از حومه حلچ در استان لباب، شروع به پرورش موز در مزرعه خود کرده است. این مطلب توسط روزنامه ترکمن گوندوگری روز سه شنبه گزارش شد. نامبرده نهال موز پرورش یافته در حومه سقرچاغه در استان ماری را آورد و 9 نهال موز در 0.35 هکتار زمین کاشت و سال گذشته از هر یک از آنها 35 کیلوگرم برداشت کرد.

کشاورز حلچی، که به پرورش موز آشنایی دارد، درصدد گسترش و توسعه کاشت و برداشت محصول موز در کشور ترکمنستان است. می‌توان از شرکت اقتصادی فرهار، واقع در حومه سقرچاغه در استان ماری در ترکمنستان، به عنوان اولین شرکتی که موز را در مقیاس صنعتی تولید کرده است، نام برد. مساحت گلخانه متعلق به این شرکت اقتصادی، یک هکتار است که دو سال است که به کار تولید محصول موز مشغول است.

لازم به ذکر است محصول موز برای اولین بار در سال 2019 میلادی در گلخانه‌ای واقع در بیمارستان داشاغوز در منطقه شمالی کشور برداشت شد.

بسته‌بندی روزانه 4 تن میوه در اتحادیه تولیدات مرغاب استان ماری (خبرگزاری ترکمن پورتال)

به گزارش روزنامه برکتلی توپراک، کارمندان اتحادیه تولیدات مرغاب انجمن خریداران استانی ماری، بر تنوع و کمیت محصولات بسته‌بندی افزوده‌اند. اتحادیه تولیدی، مشغول تهیه سبزیجات شور مانند گوجه فرنگی، کلم، خیار و هویج و هم‌چنین آب میوه است. روزانه به طور متوسط در حدود 3.5 تا 4 تن سبزیجات و میوه‌های سازگار با محیط زیست در اینجا تهیه، فرآوری و بسته‌بندی و به صورت آماده بسته‌بندی می‌شود. لازم به ذکر است که در نتیجه تلاش مشترک کارکنان کارخانه در ارتقا سطح کیفی مواد غذایی تولید شده، برنامه‌های پیش‌بینی شده فراتر از حد انتظار به مورد اجرا گذاشته شده است.

جمع‌آوری مجموعه بزرگی از ارزش‌ها و آثار میراث فرهنگی در استان لباب (خبرگزاری ترکمن پورتال)

به گزارش روزنامه ادبیات و هنر، وزارت فرهنگ ترکمنستان تیم‌های علمی و ویژه‌ای را برای ثبت و بررسی افسانه‌های مربوط به میراث ملی ترکمنستان، آثار تاریخی، نام‌های محلی، ضرب‌المثل‌های بیان شده توسط مردم محلی، افسانه‌های مربوط به رویدادهای اجتماعی، سنت‌های مربوط به صنایع مختلف، ایجاد کرده است.

تحقیقات هیأت‌های علمی و پژوهشی در حومه‌ و روستاهای استان لباب در خصوص افسانه‌های مربوط به آثار باستانی، منشأ نام‌های محلی، آثار هنری منحصر به فرد و هنرهای مختلف و صنایع دستی و سنت‌های ملی که هنوز در بین مردم حفظ و نگهداری شده است، مصاحبه‌ای به عمل آمد. این تیم تحقیقاتی، هم‌چنین از افراد دارای فن صنایع مختلف در روستاهای و حومه‌های استان اطلاعاتی کسب نمود. آنها با روش‌ها، ویژگی‌ها و ساخت تنور ترکمن از گیاه سلین که در کویر رشد می‌کند و هم‌چنین افسانه‌های مربوط به تنور و غیره آشنا شدند.

افزایش صادرات محصولات پلی پروپیلن توسط شرکت ترکمن در استان لباب (خبرگزاری بیزنس ترکمنستان)

شرکت اقتصادی «کیچی گالا» از زمان آغاز به کار خود در سال جاری میلادی 11 تن پلی پروپیلن غیر بافته به ازبکستان و بیش از 831000 کیسه پلاستیکی و هم‌چنین بیش از 3 میلیون کیسه بسته‌بندی به قزاقستان صادر کرده است. این خبر روز پنجشنبه در وب‌سایت خدمات دولتی گمرک ترکمنستان گزارش شد. بر اساس این گزارش، این شرکت سطل‌ها و نخ‌هایی را برای چرخاندن نخ نیز تولید می‌کند.

علاوه بر این، شرکت اقتصادی با تولید خودکارهای مارک‌های تجاری رواچ و دیار نیاز مدارس کشور را نیز تأمین می‌کند.

شرکت اقتصادی «کیچی گالا» در سال 2015 میلادی تاسیس و سال گذشته میلادی کیسه‌های پلی پروپیلن و پلی‌اتیلن را به کشورهایی مانند قزاقستان، روسیه، اوکراین و ازبکستان صادر کرد.

بازگشایی موقت مرز سرخس برای کامیون‌های ایرانی توسط کشور ترکمنستان (خبرگزاری اورینت)

ترکمنستان و ایران گذرگاه مرزی خود را به طور موقت برای عبور و مرور در مرز سرخس - سرخس افتتاح کرده‌اند. در این رابطه  رئیس پایانه مرزی سرخس ایران گفت: این بخش از مرزهای زمینی در شمال شرقی استان خراسان رضوی توسط ترکمنستان در تاریخ 24 شهریور ماه برای 10 روز برای کامیون‌های ایرانی افتتاح شد.

مهدی رضایی در مصاحبه با ایرنا افزود: بر اساس جلسه‌ای که در مرز از طرف ترکمنستان امروز دوشنبه برگزار شد و مطابق با پروتکل‌های بهداشتی توافق شده، تصمیم گرفته شد که 10 کامیون از پل مرزی 100 متری به خاک ترکمنستان عبور کنند و تریلرهای دارای بار از وسایل نقلیه ایرانی به ترکمن منتقل می‌شود، که محموله را به مقصد خود در خاک ترکمنستان یا مرز دیگر کشور ثالث منتقل کند.

کامیون‌های ترکمن محموله را به مقصد نهایی خود رسانده و تریلر خالی را به رانندگان ایرانی در سرخس باز می‌گردانند. عملیات مشابه نیز برای کامیون‌های ترکمن که قصد ورود به ایران را دارند، مقدور می‌باشد.

در ابتدای ژوئن سال 2020 میلادی، در مرز ترکمنستان و ایران در ایستگاه بازرسی سرخس - سرخس، پل جدید 96 متری در رودخانه تجن افتتاح شد. به گفته محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی ایران، راه‌اندازی این پل جدید، جابجایی روزانه حدود 1000 اتومبیل در آن سوی مرز را تضمین می‌کند، این امر باعث بهبود روابط تجاری با عشق آباد، کمک به ایران برای همکاری فعال‌تر با کشورهای آسیای میانه و اجرای توافق نامه عشق آباد در زمینه تسهیل حمل و نقل می‌شود.

ایران امیدوار است که در اولین فرصت ممکن، ترافیک اتومبیل از طریق ترکمنستان در تمام نقاط مرزی زمینی سرخس، لطف آباد و اینچه‌برون از سر گرفته شود.

نوسازی مجموعه ورزشی سوارکاری ماری (خبرگزاری ترکمن پورتال)

مجموعه ورزشی سوارکاری در ماری بازسازی می‌شود. بیانیه ویژه‌ای در این خصوص در روزنامه ترکمنستان منتشر شد. بر اساس این بیانیه، وزارت ساختمان و معماری ترکمنستان به دستور انجمن دولتی ترکمن آتلاری مناقصه‌ای را برای بازسازی این مجموعه اعلام می‌کند.

درخواست‌‌ها و پیشنهادهای طرف‌های علاقه‌مند توسط اداره مطالعه بازار و روابط اقتصادی خارجی وزارت ساخت و ساز و معماری ترکمنستان بر اساس نظم تعیین شده پذیرفته و ثبت می‌گردند. درخواست نامه‌ها تا 9 آبان ماه 1399 پذیرفته می‌شوند.

آدرس: عشق آباد، خیابان ارچابیل 84. شماره‌های تماس: 36-46-44، 64-46-44، 56-47-44.

بهره‌برداری از کارخانه تولید سرامیک در ناحیه حلچ استان لباب  (خبرگزاری بیزنس ترکمنستان)

شرکت اقتصادی «دولتلی دوران»، واقع در حومه خوجامباز در استان لباب، در حال آماده‌سازی راه‌اندازی کارخانه مدرن برای تولید انواع محصولات سرامیکی در حومه حلچ این استان است.

به گزارش روزنامه ترکمن گوندوگاری، ساخت کارخانه جدید در حال حاضر در مراحل نهایی است و امکانات اصلی و جانبی آن در اینجا ساخته شده است. این کارخانه توانایی تولید حدود 192 هزار تن محصول در سال را دارد.

کار مونتاژ و راه‌اندازی کارخانه نیز با مشارکت متخصصان خارجی ادامه دارد. به گفته رئیس شرکت اقتصادی لباب آناگلدی یف، واحدهای تولیدی مجهز به تجهیزات شرکت‌های معروف هستند. اکنون بخش بیشتر تجهیزات شرکت‌های ایتالیایی، اسپانیایی و ژاپنی تحویل داده شده و بقیه نیز به زودی تحویل داده خواهند شد.

شرکت اقتصادی دولتلی دوران در سال 2017 میلادی ساخت کارخانه جدید را در 1 ممیز 5 هکتار از 28 هکتار زمین اختصاص یافته در قلمرو حومه حلچ آغاز کرده بود.

آغاز تولید سیمان با مواد افزودنی معدنی در کارخانه سیمان لباب (خبرگزاری جیحون نیوز)

سیمان با فناوری افزودنی‌های معدنی که توسط دانشمندان ترکمن - متخصصان انستیتوی شیمی آکادمی علوم ترکمنستان – طراحی شده، در کارخانه سیمان لباب به تولید گذاشته شد.

این کارخانه در حال حاضر «PS 400 G20»، سیمان پرتلند مدل 400 با 20 درصد مواد افزودنی معدنی را تولید می‌کند. نوع سیمان با مقاومت آن مشخص می‌شود. افزایش مقاومت سیمان، پایه محکم‌تری از ساختمان‌های در حال ساخت را تضمین می‌کند. به همین دلیل رئیس جمهور ترکمنستان بر تولید PS 500 G20 که ماده افزودنی 20 درصد معدنی پرتلند مدل 500، تاکید و آن را به عنوان یکی از اصلی‌ترین وظایف تعیین کرد و در ادامه گفت، برای یافتن راه حل مثبت برای این مسأله مهم، توجه به شرایطی که بر مقاومت سیمان افزودنی معدنی تأثیر می‌گذارد، ضروری است.

بازده تولید سیمان با مواد افزودنی معدنی به شرح زیر است:

- بهبود ساخت و ساز و مشخصات فنی سیمان

- صرفه‌جویی در مصرف مواد و سوخت و انرژی، در درجه اول مواد اولیه، گاز طبیعی و برق و در نتیجه، بهره‌وری اقتصادی تولید

- کاهش مقدار گازهای مضر ساطع شده به محیط زیست ازجمله دی اکسید کربن و سازگاری با محیط زیست

- رفع عوامل از بین برنده کیفیت محصول به دلیل منسوخ شدن ابزار، تجهیزات و ابزارهای تولیدی  

- افزایش ظرفیت تولید

سیمان با مواد افزودنی معدنی تولید شده در کارخانه سیمان لباب شامل سنگ بازالت می‌باشد که متعلق به مواد معدنی موسوم به pussolans است. بنابراین، فعالیت مواد افزودنی مواد معدنی با فعالیت اکسید سیلیسیم در آن تعیین می‌شود. بنابراین، اگر از آن به عنوان مکمل معدنی پواسولان حاوی اکسید سیلیسیم با فعالیت زیاد استفاده شود، می‌توان سیمان با محتوای مواد معدنی مدل 500 را نیز به دست آورد. بنابراین، کار در این زمینه بر روی مواد معدنی متمرکز است که حاوی مقادیر زیادی اکسید سیلیسیم هستند. تحقیق در این مورد با مطالعه مواد معدنی در منطقه کویتنداگ شروع می‌شود به دلیل آنکه سنگ بازالت پایه پوسولان که در حال حاضر در کارخانه سیمان لباب استفاده می‌شود، در 3 کیلومتری جنوب شرقی ترکمنباشی در استان بالکان حمل می‌شود. این مسافت طولانی است و هزینه‌های اضافی ایجاد می‌کند. به همین منظور با تجزیه و تحلیل مواد معدنی موجود در منطقه کویتنداگ مشخص گردید که برخی از آنها دارای اکسید سیلیسیم معدنی زیادی هستند، بدین معنی که میزان اکسید سیلیسیم در مواد معدنی به نام "شن قرمز" و "آپوکا" به 75 درصد می‌رسد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما