معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۷/۲۰- ۰۸:۳۰ - مشاهده: ۳۳۰

اخبار اقتصادی کلمبیا (نیمه اول مهر ماه 1399)

مهمترین اخبار تحولات و رویدادهای اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های کلمبیایی در نیمه اول مهر ماه 1399 به شرح زیر بوده است:

انتخاب کلمبیا و پاراگوئه به عنوان رؤسای بعدی مجمع پیشرفت آمریکای جنوبی (پروسور) 

اجلاس سران کشورهای عضو مجمع پیشرفت آمریکای جنوبی (پروسور)، به صورت ویدئو کنفرانس در تاریخ 6 شهریورماه به ریاست سباستین پینیه‌را، رئیس‌جمهور شیلی و حضور رؤسای جمهور کلمبیا، گویان، پاراگوئه، پرو، معاون رئیس‌جمهور اکوادور، وزرای خارجه برزیل و بولیوی (به عنوان عضو ناظر) و معاون وزیر خارجه اروگوئه (به عنوان کشور مدعو) برگزار گردید. موضوع اصلی نشست "روند همگرایی در منطقه آمریکای جنوبی"، "لزوم هماهنگی و همکاری بین کشورهای منطقه در جهت مبارزه با بیماری کووید 19" و "قدردانی از تلاش‌های بانک توسعه بین‌آمریکایی (بید) و سازمان بهداشت در قاره آمریکا" بود. در این نشست اعضا توافق کردند تا ریاست دوره‌ای پروسور از 12 دسامبر 2020 به مدت یکسال به کلمبیا واگذار گردد و پس از کلمبیا، پاراگوئه ریاست دوره‌ای را بر عهده خواهد گرفت.  

وام 370 میلیون دلاری دولت کلمبیا به شرکت هواپیمایی آویانکا  

بر اساس اعلام خانم آنخلا ماریا اوروسکو، وزیر حمل و نقل کلمبیا دولت ایوان دوکه مارکز با اعطای وام 370 میلیون دلاری به شرکت هواپیمایی آویانکا موافقت کرده است. وزیر حمل و نقل در توجیه این مساعدت مالی دولت، علت اختصاص چنین بودجه‌ای را تعلق بیش از 50% ترافیک هوایی داخلی کشور به این شرکت و شناخته شدن این شرکت بزرگ به نام کلمبیا در منطقه آمریکای لاتین عنوان نموده است.

شایان ذکر است، شرکت هواپیمایی آویانکا، 21 اردیبهشت سال جاری به دنبال گسترده‌تر شدن شیوع بیماری کووید 19 و زمین‌گیر شدن بیش از 90% ناوگان هواپیمایی‌اش و از دست دادن نزدیک به 80% از درآمدهای خود، در ایالات متحده آمریکا درخواست اعلام ورشکستگی نمود. خطوط هواپیمایی قاره آمریکا (آویانکا) در سال 1919 در شهر ساحلی بارانکیا در شمال کلمبیا تأسیس گردید و به لحاظ تاریخی، دومین شرکت هواپیمایی قدیمی جهان پس از خطوط هواپیمایی سلطنتی هلند (کی. ال. ام.) می‌باشد. به لحاظ ناوگان هواپیمایی دومین شرکت هواپیمایی بزرگ منطقه آمریکای جنوبی پس از خطوط هواپیمایی شیلیایی - برزیلی لاتم، در اختیار داشتن 200 فروند هواپیمای تجاری مسافربری و باری، انجام 5100 پرواز هفتگی، پرواز به 100 مقصد در 26 کشور آمریکایی و اروپایی از دیگر شاخصه‌های بارز آویانکا می‌باشد.

این شرکت، موفق به ایجاد 21 هزار فرصت شغلی به صورت مستقیم و غیرمستقیم در منطقه آمریکای لاتین، از جمله 14 هزار فرصت شغلی در کلمبیا شده است. از دیگر موفقیت‌های آویانکا در ثبت نمودن فرودگاه بین‌المللی ال دُرادو بوگوتا در بین سه فرودگاه پرترافیک و قطب هوانوردی در منطقه آمریکای‌لاتین، پس از فرودگاه‌های مکزیکوسیتی و سان پائولو است.

نشست وزرای خارجه کشورهای عضو جامعه آند     

چهل و هفتمین نشست مشترک وزرای خارجه و اقتصاد کشورهای عضو جامعه آند (کَن) به ریاست خانم کلاودیا بلوم وزیر روابط خارجی و آقای خوزه مانوئل رسترپو وزیر بازرگانی، صنایع و گردشگری کلمبیا به صورت ویدئو کنفرانس در تاریخ 11 شهریورماه برگزار گردید. در این نشست وزرای خارجه و اقتصاد کشورهای عضو شامل کلمبیا، اکوادور، پرو و بولیوی در خصوص آخرین مسائل مربوط به وضعیت مالی سازمان و تأمین بودجه جهت تحرک بخشی بیشتر به این نهاد همگرایی منطقه‌ای بحث تبادل نظر کردند.

وزرای اقتصاد عضو کَن از ارائه پیشنهاد بانک توسعه آمریکای‌لاتین(کاف) جهت سرمایه‌گذاری در امور زیربنایی کشورهای آند از جمله در خصوص ارتباطات و دنیای دیجیتال استقبال کرده و هرگونه تصمیم‌گیری در این خصوص را منوط به بررسی بیشتر و اجماع کشورهای عضو دانستند.  

کاهش نرخ بیکاری در ماه اوت در کلمبیا به 16.8%

بر اساس اعلام سازمان ملی آمار کلمبیا (دنه) نرخ بیکاری در ماه اوت در این کشور به رقم 16.8% رسید، این در حالی است که این نرخ در ماه ژوئیه بالغ بر 20.2% بوده است. بنا به اعلام دنه، بیکاری در این کشور در دوره مشابه سال 2019 به میزان 10.8% بوده که افزایش 6 درصدی را در ماه اوت سال جاری نشان می‌دهد. از جمعیت 50 میلیون نفری کلمبیا، تعداد افراد بیکار کشور در سال 2020 به رقم 3.965 میلیون نفر رسیده است.

سازمان ملی آمار کلمبیا، میزان بیکاری مردان در ماه اوت را 13.4% و میزان بیکاری زنان را 21.7% اعلام نموده که نشان دهنده شکاف جنسیتی در بازار کار به میزان 8.3% می‌باشد. این در حالی است که شکاف مزبور در ماه اوت 2019 حدود 6.3% بوده است.

در عین حال، لازم به ذکر است که بیشترین میزان آمار بیکاری مربوط به سه بخش اقتصادی ذیل می‌باشد:

  1. تجارت و خدمات مربوط به خودرو، بیکاری 516 هزار نفر؛
  2. فعالیت‌های هنری، تفریحی و مشاغل خانگی، 422 هزار نفر؛
  3. مراکز اقامتی و ارائه دهنده خدمات رستورانی، 356 هزار نفر.

در کنار تمامی آمارهای منفی این نکته را نیز باید متذکر شد که میزان اشتغال در ماه اوت 2020 در مقایسه با ماه ژوئیه به میزان 1 میلیون و 700 هزار نفر افزایش داشته که علت عمده آن کاهش سخت‌گیری‌های دولتی و حاکمیتی در قالب اعلام قرنطینه عمومی و اجباری بوده است.

ارسال پنجمین محموله کمک‌های بشردوستانه امارات به کلمبیا  

پنجمین محموله کمک‌های بشردوستانه امارات متحده عربی به کلمبیا در تاریخ 14 مهرماه از ابوظبی به مقصد بوگوتا ارسال گردید. این محموله کمک‌ها به وزن 15 تُن شامل 1 میلیون ماسک، 15 هزار دستگاه تست ویروس کرونا (پی سی آر)، 200 دستگاه تنفس مصنوعی، 20 هزار تب‌سنج حرارتی، 50 هزار روپوش پزشکی، 30 هزار محافظ صورت و 20 هزار عینک محافظ می‌باشد. بدین ترتیب میزان کل کمک‌های پزشکی بشردوستانه امارات به کلمبیا طی شش ماهه گذشته به رقم 55 تُن رسید.  

تأثیر شیوع ویروس کرونا بر صنعت گردشگری کلمبیا

گوستاوو آدولفو تورو، رئیس اتحادیه هتلداران کلمبیا در مصاحبه با روزنامه ال‌تیمپو به تشریح آخرین تبعات منفی همه‌گیری بیماری کووید 19 بر صنعت توریسم کشور پرداخت:

شیوع ویروس کرونا طی ده ماه گذشته منجر به اخراج اجباری 31% از کارکنان فعال در بخش گردشگری کلمبیا شده است. در صورت تداوم شرایط اقتصادی کشور، میزان جمعیت فعال در این بخش از صنعت کشور تا پایان سال 2020 فقط 35% از کل ظرفیت خواهد بود. میزان کارکنان فعال در بخش توریسم کلمبیا در فوریه سال جاری حدود 60% از کل ظرفیت موجود بوده، که این آمار طی 15 سال اخیر بی‌سابقه بوده است. این رقم در ماه آوریل به 2%، در ماه اوت به 4% و در ماه سپتامبر و به دنبال کاهش سیاست‌های قرنطینه‌ای به رقمی‌بین 8% تا 12% رسید. صنعت گردشگری کلمبیا تا پیش از همه‌گیری کووید 19، بیش از 110 هزار شغل به طور مستقیم ایجاد کرده بود، ولی شیوع کرونا منجر به بیکاری 34 هزار و 600 نفر گردید. در دوره کرونا شاهد تعطیلی قطعی 174 مرکز اقامتی، مسافرخانه و هتل در مقیاس خرد، کوچک و متوسط در اقصی نقاط کشور بوده‌ایم. کارتاخنا، یکی از شهرهای بشدت آسیب‌دیده به لحاظ کاهش جهانگرد و گردشگر بوده؛ به عنوان مثال تا پیش از کرونا شرکت هواپیمایی آویانکا، 14 پرواز قطعی به این شهر ساحلی داشت، در حالی که، طی در دوران کرونا پروازها لغو و در هفته‌های اخیر این خدمات به 3 پرواز در روز کاهش یافته و در بهترین حالت، بین 20% تا 25% از ظرفیت‌های مراکز اقامتی تکمیل شده است. همه‌گیری بیماری باعث شده است تا صنعت گردشگری کلمبیا، حداقل تا سال 2022 از تبعات منفی آن رنج ببرد. شیوع بیماری کرونا به دو بنیان صنعت گردشگری آسیب جدی وارد نمود: 1) امنیت روانی و بهداشتی 2) اعتماد. برآیند این آسیب، ایجاد ترس در جهانگرد و رکود شدید بخش گردشگری بوده است.

کمک 2 میلیارد دلاری آمریکا به شرکت هواپیمایی آویانکا

به دنبال اقدام شرکت هواپیمایی آویانکا در اردیبهشت ماه سال جاری در خصوص ثبت درخواست اعلام ورشکستگی خود در ایالات متحده، 14 مهرماه دادگاهی در نیویورک، مجوز دسترسی هلدینگ آویانکا تا سقف 2 میلیارد دلار تأمین مالی را صادر نمود. طبق تصمیم اتخاذ شده، از میزان تأمین مالی اعلام شده به شرکت هواپیمایی آویانکا، 1 میلیارد و 217 میلیون دلار آن به صورت کمک مالی خواهد بود تا این شرکت بتواند به ارائه خدمات پروازی خود طبق گذشته ادامه دهد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما