معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۷/۱۶- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۹۷۶

اخبار اقتصادی ترکمنستان (مرو، هفته پایانی شهریور ماه 1399)

اهم اخبار اقتصادی داخلی و خارجی ترکمنستان در هفته پایانی شهریور ماه 1399 که در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

برگزاری کنفرانس ویدیویی با حضور کارشناسان سازمان بهداشت جهانی 
خبرگزاری ترکمنستان امروز
مشاوره متخصصان سازمان بهداشت جهانی در مورد روش معاینه بالینی بیماران مبتلا به عفونت‌های حاد تنفسی امروز در قالب کنفرانس ویدیویی در وزارت بهداشت و صنایع دارویی کشور انجام شد. این نشست آنلاین که به همت دفتر سازمان بهداشت جهانی در ژنو برگزار شد، با هدف ارتقاء مهارت‌های متخصصان ترکمن در ارتباط با شیوع بیماری‌های عفونی خطرناک در جهان انجام پذیرفت.
پزشکان داخلی به تبادل تجارب و هم‌اندیشی در جلوگیری از ظهور و شیوع ویروس کرونا و سایر عفونت‌های خطرناک در کشور ترکمنستان و هم‌چنین در خصوص فعالیت‌های در حال انجام در زمینه تشخیص آزمایشگاهی، نظارت اپیدمیولوژیک و پیشگیری از این بیماری به بحث و تبادل نظر پرداختند.
کارشناسان سازمان بهداشت جهانی ضمن تقدیر از فعالیت چشمگیر ترکمنستان در زمینه‌های حفاظت از بهداشت عمومی ‌توسط این کشور، بر اجرایی نمودن ابتکار عمل و پیشنهاد قربانقلی بردی محمدوف در درخواست از جامعه جهانی برای تمرکز و هم‌اندیشی، در مبارزه با چالش‌های جدید در رعایت بهداشت عمومی ‌با استفاده از مکانیسم دیپلماسی علمی، تأکید کردند.
بهبود اقدامات پیشگیرانه برای کاهش خطر شیوع بیماری‌های مختلف با در نظر گرفتن توصیه‌ها و پیشنهادات سازمان بهداشت جهانی نقش مهمی در توسعه و بهبود سیستم بهداشت ملی ایفا می‌نماید.
همان‌گونه که ذکر گردید، سازمان بهداشت جهانی آماده همکاری تنگاتنگ با ترکمنستان در ارتباط با تبادل اطلاعات، تجربیات و انتقال دانش در زمینه پیشگیری و درمان بیماری‌های عفونی خطرناک می‌باشد.

حضور هیأت ترکمنستان در نشست هم اندیشی وزرای دارایی و بهداشت کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسیه به صورت آنلاین
خبرگزاری ترکمنستان امروز
مسائل و موضوعات در خصوص نحوه عملکرد سازمان بهداشت جهانی در منطقه آسیا و اقیانوسیه در زمینه پاسخ به بیماری همه‌گیر COVID-19 و پیامدهای آن در هم‌اندیشی وزیران دارایی و بهداشت، که با حضور هیأت ترکمنستان به صورت آنلاین برگزار شد، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
اهداف اصلی این نشست مجازی که توسط بانک توسعه آسیا، سازمان بهداشت جهانی و وزارت دارایی ژاپن برگزار شد، تبادل تجربه در مورد مهار و مبارزه با شیوع ویروس کرونا و اقدامات بعدی برای سرمایه‌گذاری در حوزه بهداشت و بهداشت جهانی در منطقه آسیا و اقیانوسیه بود.
همان‌طور که تأکید شد، پاندمی‌ بیماری عفونی خطرناک (ویروس کرونا) باعث ایجاد بحران جهانی شده و تأثیر منفی بر تمام جنبه‌های زندگی انسان خواهد داشت.
تجمیع تلاش‌ها و هم‌اندیشی برای حمایت و ارتقا بهداشت جهانی در منطقه آسیا و اقیانوسیه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار و برای تضمین دسترسی خدمات پزشکی با کیفیت بالا برای مردم طراحی شده است. دستیابی به این هدف هم‌چنین به بهبود اقتصادی پویا و محافظت از تهدیدهای گسترده مشابه در آینده کمک می‌کند و فرصتی برای توسعه و پیشرفت پایدار در منطقه آسیا و اقیانوسیه ایجاد می‌کند.
لازم به ذکر است که ابتکارات و نظریات مهم ارائه شده ازسوی رئیس دولت، با هدف متحد کردن تلاش‌های بین‌المللی در مبارزه با تهدید جدید، از جمله برای تقویت همکاری‌های مؤثر از طریق دیپلماسی علمی ‌توسط سازمان بهداشت جهانی تصویب و از سوی جوامع بین‌المللی پشتیبانی می‌شود.
همزمان با ارائه طیف گسترده‌ای از خدمات پزشکی با کیفیت به مردم، همه شرایط در کشور برای ایجاد اصول سبک زندگی سالم در جامعه ایجاد می‌شود.

تنظیم پرواز چارتر از مالزی توسط ترکمنستان
خبرگزاری ترند
ترکمنستان پرواز چارتر از مالزی را ترتیب داده است.
پرواز چارتر هم برای چرخش برنامه‌ریزی شده متخصصان پتروناس جهت انجام عملیات نفتی مطابق با توافقنامه تقسیم تولید در قلمرو ترکمنستان و هم برای انتقال شهروندان ترکمن از مالزی به ترکمنستان که به دلیل توقف پروازهای ناشی از شیوع ویروس کرونا، قادر به بازگشت نبوده‌اند، سازمان یافته است.
خاطر نشان می‌شود که مطابق با توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی، کلیه شهروندان ترکمنستان که با هواپیمای چارتر از مالزی وارد ترکمنستان می‌شوند، به مدت دو هفته قرنطینه اجباری می‌شوند.
پرواز چارتر توسط یک شرکت هواپیمایی مالزی انجام شده است. این پرواز توسط PETRONAS مالزی با کمک شرکت دولتی ترکمنستان "ترکمن گاز"، سفارت ترکمنستان در مالزی و سفارت مالزی در ترکمنستان برنامه‌ریزی و اجرا گردید.
پیش از این نیز ترکمنستان پروازهای چارتر را از بلاروس، هند و روسیه به فرودگاه بین‌المللی ترکمن آباد (ترکمنستان) ترتیب داده بود تا شهروندان خود را که به دلیل شیوع ویروس کرونا قادر به بازگشت نبوده‌اند، به کشور بازگرداند.
شایان ذکر است که امروز هیچ مورد ثبت شده‌ای از ابتلا به ویروس کرونا در ترکمنستان وجود ندارد، اما این کشور تمام اقدامات بهداشتی پیشگیرانه را انجام می‌دهد. طبق دستورالعمل صادره، استفاده از ماسک در مکان‌های عمومی اجباری و هم‌چنین ارائه گواهی عدم وجود ویروس کرونا در هنگام سوار شدن به پرواز الزامی می‌باشد.


برگزاری جلسه به طریقه ویدئوکنفرانس با نمایندگان صندوق بین المللی پول
خبرگزاری ترکمنستان امروز
دور جدیدی از رایزنی و گفتگو بین ناتالیا تامیریسا نماینده صندوق بین‌المللی پول و مسئولین بانک مرکزی ترکمنستان، وزارت دارایی و اقتصاد و کمیته دولتی آمار انجام شد.
در این نشست ویدیویی، گرایش‌های توسعه اقتصادی ترکمنستان مورد بحث قرار گرفته و داده‌های نیمه اول سال 2020 میلادی و هم‌چنین شاخص‌های به روز شده برای اجرای بودجه دولت برای سال جاری میلادی و پیش‌نویس بودجه برای سال 2021 میلادی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
همانطور که نمایندگان طرف ترکمنستان تأکید کردند، هنگام برنامه‌ریزی بودجه دولت برای سال آینده میلادی، اولویت به برنامه‌های اجتماعی، توسعه پایدار و بهبود رفاه مردم و توجه ویژه به عوامل و تهدیدات خارجی معطوف گردد.
شرکت‌کنندگان در این نشست در مورد تهیه نشریه صندوق بین‌المللی پول "چشم‌اندازهای توسعه اقتصاد جهانی" برای اکتبر 2020 میلادی" که تأثیر همه‌گیری COVID-19 در چشم‌انداز میان مدت توسعه اقتصادی کشورها از جمله ترکمنستان را ارزیابی می‌کند، بحث کردند.
توصیه‌های صندوق بین‌المللی پول برای رشد اقتصادی بیشتر این کشور با اهداف برنامه تعیین شده توسط رئیس جمهور ترکمنستان مطابقت دارد و به طور مداوم در سیاست های دولت اجرا می‌شود.
در این جلسه، اهمیت اقدامات جامع و مدون انجام شده در کشور برای افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در تقویت ظرفیت سیستم بهداشت داخلی مورد تأکید قرار گرفت.
صندوق بین‌المللی پول شریک ترکمنستان در اصلاحات اقتصادی است و پیوسته کمک‌های فنی برای حمایت از اصلاحات، با تأکید بر اهمیت اقتصاد کلان ارائه می‌نماید.


عضویت ترکمنستان در یک پروژه بین المللی جدید در امور مهاجران
خبرگزاری ترکمن پورتال
نمایندگان ترکمنستان به عنوان یکی از شرکا در ارائه پروژه جدید سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM) با عنوان "کاهش تأثیر عواقب اقتصادی- اجتماعی ویروس کرونا بر مهاجران و جوامع آسیای میانه و فدراسیون روسیه" شرکت کردند.
نمایندگان کشورهای مشترک‌المنافع در قالب ویدئوکنفرانس در این سخنرانی شرکت کردند.
کمیته اجرایی مشترک‌المنافع گزارش داد، مقامات دولتی و ادارات محلی آنها، بانک‌های ملی، آژانس‌های کاریابی و هم‌چنین سازمان‌های غیردولتی از قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان شرکای اصلی این پروژه بودند. هدف این پروژه تسهیل در انجام امور سه گانه ذیل است:
- مطالعه پویایی مهاجرت با جمع‌آوری شواهد با استفاده از مکانیسم ثبت آماری آن
- بهبود حمایت از مهاجران و تضمین دسترسی آنها به خدمات اساسی
- گسترش دسترسی مهاجران از آسیای میانه به خدمات مالی و دیجیتالی شدن سیستم‌های انتقال پول
این پروژه، همانطور که در کمیته اجرایی مشترک‌المنافع اشاره شد، هم‌چنین برای کمک به هدف کلی برنامه آمادگی و پاسخ استراتژیک جهانی سازمان بین‌المللی مهاجرت مورد بررسی قرار گرفت. این طرح با هدف جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا و کاهش تأثیر اقتصادی - اجتماعی همه‌گیر بررسی شده است.



بیانیه مشترک ترکمنستان با نمایندگی سازمان ملل در ترکمنستان علیه COVID-19
خبرگزاری ترکمن پورتال
نمایندگان دفاتر مختلف سازمان ملل در ترکمنستان، بر انجام تعهدات خود در هفتاد و پنجمین سالگرد تأسیس سازمان ملل متحد و هم‌چنین تلاش‌های مشترک خود با دولت در زمینه پاندمی ویروس کرونا اعلام کردند. این خبر توسط وب سایت رسمی نمایندگی سازمان ملل در ترکمنستان گزارش شده است.
به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس سازمان ملل، "ما بار دیگر بر پایبندی خود در مبارزه با COVID-19 از طریق همکاری مستمر و مؤثر با سازمان ملل تأکید می‌کنیم."
در 3 آبانماه 1399، ما هفتاد و پنجمین سالگرد سازمان ملل متحد را با موضوع جهانی "آینده رؤیایی ما، سازمان ملل مورد نظر ما، تعهد خود را برای مبارزه فراگیر با COVID-19 از طریق تلاش‌ها و همکاری موثر تایید می‌کنیم" گرامی می داریم.
ما به عنوان کشور ترکمنستان با دفتر سازمان ملل متحد در ترکمنستان متحد شده ایم تا با هم برای مقابله با بیماری همه‌گیر جهانی (ویروس کرونا)، کاهش اثرات مضر آن و نشان دادن مقاومت مردم ترکمنستان همکاری کنیم. ما نه تنها خواستار به اشتراک‌گذاری موفقیت‌ها و برنامه‌های آینده خود هستیم، بلکه در مورد راه‌های توسعه بیشتر همکاری با تمامی‌ شرکا و عموم مردم حاضر به گفتگو هستیم.
دفتر سازمان ملل در ترکمنستان از زمان شروع بحران جهانی بر اثر عفونت ویروس کرونا با دولت، جامعه مدنی، شرکای ملی و بخش خصوصی همکاری نزدیک داشته است. ما در تهیه "برنامه تضمین آماده‌سازی و اقدامات فوری ترکمنستان در مورد بیماری‌های حاد عفونی" و هم‌چنین "برنامه اقدامات اقتصادی - اجتماعی فوری در برابر همه‌گیری بیماری‌های عفونی حاد در ترکمنستان" به دولت ترکمنستان کمک کرده‌ایم. هر دو طرح توسط دولت ترکمنستان تصویب شده است. سازمان ملل متحد به حمایت از دولت ترکمنستان در اجرای این برنامه‌ها برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در کشور و کاهش اثرات مضر آن بر جمعیت ترکمنستان، ادامه خواهد داد.
سازمان ملل متحد اشاره به جمعیت آسیب‌پذیر اجتماعی دارد که در برنامه اقدامات اقتصادی و اجتماعی فوری در برابر بیماری‌های واگیردار حاد در ترکمنستان به شرح ذیل ذکر گردیده است:
زنان، کارمندان بهداشت، افراد با شرایط ویژه و پزشکی، افرادی که تنها زندگی می‌کنند، افرادی که در شرایط سخت زندگی می‌کنند، مهاجران، جوانان، کودکان، افراد دارای معلولیت، افرادی که در مدارس شبانه روزی زندگی می‌کنند، افرادی که در دور دست زندگی می‌کنند، افراد بدون تابعیت و افرادی که در شرایط سخت اقتصادی زندگی می‌کنند. براساس تجارب جهانی، این گروه از افراد به حمایت بیشتری نیاز دارند.
ما بر COVID-19 غلبه خواهیم کرد، اما باید جهانی عادلانه‌تر، فراگیر، پایدار، ایمن و سالم بسازیم. در راستای اهداف توسعه پایدار و بر اساس تلاش‌های ده ساله دبیر کل سازمان ملل متحد، باید با همکاری یکدیگر سعی و کوشش نماییم تا هیچ گروه و دسته‌ای عقب نماند.
در روزها و هفته‌های آینده، در آستانه برگزاری مراسم سالروز تاسیس سازمان ملل متحد در 3 آبان ماه، ما از طریق وب‌سایت‌ها و صفحات اینترنتی خود اطلاعات مربوط به پشتیبانی هماهنگ نمایندگی سازمان ملل در ترکمنستان از دولت را برای منافع مردم ترکمنستان با شما به اشتراک خواهیم گذاشت. ما از شرکا و مردم خود می‌خواهیم با هم همکاری کنند تا آینده‌مان را بسازیم.

پیش بینی وضعیت اقتصاد جهانی در بودجه دولتی 2021 میلادی ترکمنستان
خبرگزاری ترکمن پورتال
موشیکوف معاون رئیس کابینه وزیران، با توجه به دستور بردی محمدوف رئیس جمهور ترکمنستان در مورخ 15 مه سال جاری، در مورد اقدامات انجام شده در خصوص تدوین پیش‌نویس‌های بودجه دولت برای سال 2021 میلادی، با تعیین جهت‌های اصلی توسعه اقتصادی - اجتماعی ترکمنستان و برنامه مقدماتی سرمایه‌گذاری، گزارش ارائه نمود.
این اسناد بر اساس استراتژی اقتصادی و دستورالعمل‌های رهبر ملت و "برنامه توسعه اقتصادی اجتماعی رئیس جمهور ترکمنستان برای 2019-2025 میلادی" تدوین شده است.
در عین حال، بسته به وضعیت اقتصاد جهانی، شاخص‌های توسعه بخش‌هایی که در برنامه ریاست جمهوری برای سال 2021 میلادی پیش‌بینی شده است و متناسب با پتانسیل واقعی آنها و محاسباتی که انتظار می رود رخ دهد، مورد مداقه قرار گرفته است.
معاون رئیس کابینه وزیران با ارائه گزارش در مورد پیش‌نویس بودجه دولت برای سال آینده میلادی، در مورد منابع در بخش هزینه و درآمد خبر داد. منابع مالی هنگفتی در سال 2021 میلادی برای توسعه آموزش، مراقبت‌های بهداشتی، تأمین اجتماعی، مسکن، خدمات شهری و خدمات عمومی اختصاص می‌یابد. همزمان سرمایه‌گذاری در بخش‌های تولیدی، فرهنگی-اجتماعی اقتصاد با هزینه همه منابع مالی انجام خواهد شد.
قربانقلی بردی محمدوف رئیس جمهور ترکمنستان، پس از استماع گزارش، خاطرنشان کرد که سال آینده میلادی، همانگونه که کارشناسان برجسته اقتصاد و دارایی جهان پیش‌بینی نموده‌اند، سالی پر فراز و نشیب و پیچیده از لحاظ اقتصادی باشد. رهبر ترکمنستان گفت: در این راستا، تمام موضوعات بودجه دولت برای سال 2021 میلادی باید مورد توجه جدی قرار گیرد و به وی دستور داد که پس از تهیه سند، آن را به مجلس ترکمنستان ارائه دهد.
مطابق با حکم مربوطه، بودجه دولت در سال آینده میلادی ناظر بر افزایش بیشتر دستمزد، حقوق بازنشستگی، بورسیه و مزایای دولت، افزایش  مزایای اجتماعی دیگر و هم‌چنین تأمین مسکن برای شهروندان معلول و نیازمند در هر شهر و حومه بوده و مورد توجه قرار گیرد. رهبر ملت دستورالعمل‌های خاصی را در این زمینه به معاون رئیس کابینه وزیران ارائه نمود.

امضا پنج سند توسط بانک بازسازی و توسعه اروپا و ترکمنستان تا پایان سال
خبرگزاری ترند
آنتون اوسوف، نماینده بانک بازسازی و توسعه اروپا به ترند گفت، تا پایان سال 2020 میلادی، احتمال دارد حداکثر پنج پروژه جدید بین بانک بازسازی و توسعه اروپا و ترکمنستان امضا شود.

به گفته وی، با وجود وضعیت ناپایدار ناشی از بیماری همه‌گیر COVID-19، این بانک قصد دارد آنها را اجرا کند. اوسوف خاطرنشان کرد که از ابتدای سال 2020 میلادی، بانک بازسازی و توسعه اروپا سه پروژه با ترکمنستان به ویژه با شرکت‌های ترکمنی داتلی شربت، آک هونجی و صفا امضا کرده است. هزینه کل این پروژه‌ها 19 ممیز 3 میلیون دلار است.
اوسوف پیش از این به ترند گفته بود که بانک بازسازی و توسعه اروپا در کل دوره فعالیت خود در ترکمنستان 272 میلیون یورو در 70 پروژه در این کشور سرمایه‌گذاری کرده است.
وی افزود: این سرمایه‌گذاری، امکان دسترسی بیش از 200 شرکت کوچک و متوسط را به مشاوره تجاری فراهم نموده است.
علاوه بر این، اوسوف پیشتر یادآور شد که بانک بازسازی و توسعه اروپا قصد دارد به حمایت از توسعه بخش خصوصی در ترکمنستان ادامه دهد که شامل تأمین مالی شرکت‎های خصوصی متخصص در پردازش و توزیع مواد غذایی، تدارکات، حمل و نقل، بسته‌بندی، مبلمان و هتلداری است.
بانک بازسازی و توسعه اروپا توجه ویژه‌ای به گسترش کارآفرینی خصوصی در بخش‌های شرکتی و مالی ترکمنستان دارد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما