معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۷/۱۲- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۴۴۰

اخبار اقتصادی دانمارک (هفته اول مهر ماه 1399)

مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی کشور دانمارک در هفته اول مهر ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته است، به شرح ذیل می‌باشد:

پیش بینی کاهش 6 .3 درصدی تولیدناخالص داخلی

بحران کرونا آسیب فراوانی بر اقتصاد دانمارک وارد ساخته اما ابرهای تیره در حال دور شدن هستند. بانک مرکزی در آخرین ارزیابی خود میزان کاهش فعالیت های اقتصادی ناشی از قرنطینه و دیگر مسائل مرتبط با کرونا در سال جاری را 6 .3 درصد برآورد کرده اما طبق این پیش بینی اقتصاد در سال 2021 به همین میزان رونق خواهد داشت. 

از آنجا که تعداد زیادی از کشورها در رکود بسر می‌برند فرصت های صادراتی از دانمارک گرفته شده است. بانک مرکزی بسته‌های کمکی را مثبت ارزیابی کرده اما معتقد است با برداشته شدن محدودیت های اجتماعی این بسته‌ها باید بتدریج لغو شوند تا پویائی بخش خصوصی و بازار کار به حال قبل باز گردد. بر آورد کنونی بانک مرکزی بسیار خوشبینانه تر از قبل است. در بهار امسال این بانک افت 10 درصدی را در تولید ناخالص داخلی پیش بینی کرده بود. 

 پیشنهاد حداقل دستمزد اتحادیه اروپا تهدیدی علیه بازار کار دانمارک

نمایندگان پارلمان دانمارک پیشنهاد دستمزد پان اروپائی توسط اورسولا فان در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، را محکوم کردند. خانم فان در لاین در سخنرانی روز چهارشنبه خود درباره اوضاع اتحادیه اروپا، بر اهمیت "تقویت اقتصاد بازار اجتماعی اروپا و محافظت از کارگران و مشاغل در برابر شوک های خارجی" تأکید کرد. وی قول داد که برای تعیین حداقل دستمزد، یک چارچوب قانونی ارائه دهد.  مورتن مسرسشمیت، معاون حزب مردم دانمارک، این پیشنهاد را یک "بمب علیه مدل بازار کار دانمارک" و تهدیدی علیه حداقل دستمزد در دانمارک توصیف کرد و افزود: این یک فاجعه است و من از دولت می خواهم تا اطمینان قطعی بدهد که این امر تاثیری بر بازار کار دانمارک نخواهد داشت. به نظر می رسد نخست وزیر خواب است و منتظر منفجر شدن بمبی است. من این را به عنوان اعلان جنگ می‌بینم زیرا وقتی کمیسیون اتحادیه اروپا چنین چیزی را ارائه می دهد، مانند قطار از کنترل خارج شده است که نمی‌تواند متوقف شود - اما باید توسط دانمارک متوقف شود. "

علیرغم "شتاب زدگی در قضاوت" از طرف حزب مردم دانمارک، پیشنهاد حداقل دستمزد همچنین شامل مقرراتی است که کشورهایی مانند دانمارک که توافق نامه‌های دستمزد جمعی را تضمین نموده و 70٪ حقوق بگیران را تحت پوشش قرار می دهد، معاف می‌کند.وزیر اشتغال پیتر هوملگارد گفت علی رغم بند "معافیت" دانمارک هنوز با این پیشنهاد مخالف است. وی خاطرنشان کرد که هر دو جنبش اتحادیه‌های کارگری جلسات زیادی را با اتحادیه اروپا برگزار کرده اند تا تضمین کنند که قانون پیشنهادی مدل دانمارکی را از بین نخواهد برد. (بی تی)

بسته حمایت مالی برای رستوران و کافه داران

بدنبال تعطیلی اجباری رستوران‌ها و کافه‌ها در ساعت 10 شب، دولت در نظر دارد یک بسته حمایتی به این قشر از جامعه ارائه دهد. قرار است در طول چند روز آینده میزان و نحوه ارائه این بسته در میان احزاب به بحث گذاشته شود. وزیر تجارت میزان این بسته را در حدود 300 الی 400 میلیون کرون (40 -52 میلیون یورو) تخمین زده و عمده هدف آن را کسب و کار کوچک و متوسط اعلام کرده است. (بی تی)

وابستگی دانمارک به گاز روسیه

هشدار دولت های متوالی دانمارک درباره خطر وابستگی دانمارک به گاز روسیه دارد به واقعیت تبدیل می‌شود. آمار جدید شرکت انرژی اوراستد نشان از آن دارد که نیمی از انرژی مصرفی در دانمارک توسط شرکت گازپروم روسیه تامین خواهد شد. گفته می‌شود دانمارک که در طول سالهای اخیر بخاطر استخراج گاز از دریای شمال خودکفا بود حالا در یک وضعیت جدید قرار گرفته است. تولید گاز از دریای شمال در چند سال اخیر رو به کاهش بوده اما مشکل با بسته شدن میدان گازی تیرا بخاطر تعمیرات حادترشده است. انتظار می رود تولید گاز از این میدان حداقل تا تابستان 2022 ازسر گرفته نشود. در نتیجه خلآ ایجاد شده توسط گازپروم روسیه پر خواهد شد.  یک مقام مسئول گفت در طول زمانی که تیرا غیرفعال است گاز از آلمان وارد می‌شود که منبع اصلی آن گازپروم است.

دن یورگنسن، وزیر محیط زیست، در ارتباط با احداث خط لوله نورداستریم2 که لوله گذاری آن در حال حاضر در آبهای دانمارک در حال انجام است، گفت موضع اصولی ما این است که اتحادیه اروپا نباید گاز بیشتری از روسیه وارد کند. مارتین لیده گارد، سخنگوی انرژی حزب سوسیال لیبرال، این اظهارات را "توخالی" عنوان کرد و گفت دولت مخالف احداث خط لوله نورداستریم2 است اما از طرف دیگر بطور غیرمستقیم اقدام به واردات گاز روسیه می‌کند. (برلینسکه)

افزایش بی سابقه قاچاق سیگار بعد از افزایش مالیات

از روز اول ماه آوریل که دولت مالیات بر دخانیات را افزایش داد قاچاق سیگار بطور قابل توجه ای افزایش یافته است. در گزارش ها آمده که اینترنت و بازار سیاه مملو از پیشنهاد سیگار ارزانقیمت است. یک مقام مسئول گفت بازار قاچاق سیگار در طول پنج ماه گذشته بحالت انفجار رسیده و در نتیجه معاملات غیرقانونی قیمت سیگار کاهش یافته است. یک سخنگوی گمرک گفت تا کنون در سال جاری در حدود 2 میلیون نخ سیگار قاچاق ضبط شده اما شکی نیست که تعداد بیشتری بطور غیرقانونی وارد کشور شده است.

طبق گزارش ها 9 .3 درصد کل سیگارهای مصرفی در سال گذشته در دانمارک از طریق قاچاق وارد این کشور شده بودند. مالیات از دست رفته برای دولت از این بابت 385 میلیون کرون (2 .51 میلیون یورو) تخمین زده شده است. در انتخابات سال گذشته بحث مالیات سیگار مطرح شد چون طبق آمار درصد کسانی که دخانیایت مصرف می‌کنند از 5.9 درصد در سال 2016 به .123 درصد در سال 2019 افزایش پیدا کرده بود. در طول چهار سال گذشته تعداد پسران و دختران سیگاری در میان جوانان 16 -24 سال سن به ترتیب 16 و 15 درصد افزایش پیدا کرده بود. عده ای دلیل این امر را ارزان بودن سیگار عنوان کرده و خواستار افزایش قیمت سیگار شده بودند. استدلال این افراد این بود که در کشور نروژ، در همسایگی دانمارک که یک پاکت سیگار 3 برابر دانمارک بود نرخ سیگاری‌های جوان تنها 4 درصد گزارش شده است. (بی تی)

تلاش دنسکه بانک برای ترمیم چهره خود با وام های توسعه ای

دنسکه بانک در اقدامی‌برای بهبود تصویر خدشه دار شده خود بخاطر رسوائی پولشوئی از طریق شعبه استونی این بانک در سالهای 2007 الی 2015، تاکید کرده که با همکاری دولت دانمارک وام  در اختیار پروژه‌هائی در کشورهای در حال توسعه قرار می دهد. به اعتقاد دنسکه بانک تامین مالی برای پروژه‌های خاص در راستای تبدیل سبز و رشد پایدار صورت می‌گیرد که با سیاست های دولت دانمارک همخوانی دارد.  دنسکه بانک اخیرا وام های سبز برای تامین مالی مزارع بادی در بولیوی و اتیوپی و تصفیه آب در ویتنام در اختیار این کشورها قرار داده است. این وام ها با همکاری تامین مالی زیرساخت پایدار دنیدا و بعنوان بخشی از کمک های توسعه ای دانمارک به کشورهای در حال توسعه پرداخت شده است. در گزارش ها آمده که دنیدا پروژه‌های خاص را انتخاب نموده و دنسکه بانک منابع مالی آن را در اختیار اجراء کنندگان پروژه‌ها قرار می دهد. علاوه براین، دنیدا سود این وام ها را از جانب وام گیرندگان پرداخت می‌کند و ریسک های بازپرداخت توسط ای.کی. اف (EKF)، آژانس تضمین صادرات دانمارک، پوشش داده می‌شود.  

ادعای خسارت علیه دنسکه بانک در مرز 1 میلیارد دلار

ادعاهای جبران خسارت مالی ناشی از اتهامات پولشوئی از طریق شعبه استونی دنسکه بانک به مرز 1 میلیارد دلار رسیده است. شرکت حقوقی دانمارکی کلار ادوکیتر، دیروز اعلام کرد که به نمایندگی از 55 صندوق بازنشستگی و 331 سرمایه گذار خسارت بالغ بر 7.1 میلیارد کرون علیه دنسکه بانک ارائه شده است.  

هشدار وزیر دارائی درباره اقدامات هزینه بر محیط زیستی

نیکولای وامن، وزیر دارائی، نسبت به هزینه‌های گزاف برخی جاه طلبی‌های محیط زیستی هشدار داده است.وی در آستانه مذاکرات با بخش های مختلف از جمله، حمل و نقل و کشاورزی، نگرانی‌هائی را درباره پیشنهاداتی که می‌توانند تبدیل سبز را بسیار و بیش از حد لازم هزینه بر سازند ابراز داشته است. (بی تی)

درخواست صنعت بازنشستگی از کمیسیون اروپا

صنعت بازنشستگی - بیمه و بازنشستگی دانمارک (IPD) - از برنامه کمیسیون اروپا در ارتباط با کاهش گازهای گلخانه ای استقبال کرده است ، این صنعت ضمن استقبال از سخنرانی هفته گذشته اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، در ارتباط با کاهش انتشار گازهای گلخانه ای (GHG) از اتحاده اروپا خواست قدم از این هم جلوتر گذاشته و درصد کاهش این گازها را باز هم افزایش دهد. خانم فون در لاین گفت که کمیسیون قصد دارد پیشنهاد کاهش 55 درصدی گازهای گلخانه ای تا سال 2030 را مطرح نماید. در بیانیه صندوق های بازنشستگی از وی خواسته شده این درصد کاهش را به 70 درصد افزایش دهد. صنعت بیمه و بازنشستگی دانمارک همچنین اعلام کرد که از جمله سایر موارد، سرمایه گذاری 350 میلیارد کرونی (47 میلیارد یورو) در انتقال سبز تا سال 2030 را متعهد شده است.

انتصاب یک زن به عضویت هیئت مدیره سه نفره بانک مرکزی

بانک مرکزی دانمارک برای دومین بار یک زن را به عضویت هیئت مدیره سه نفره خود برگزیده است.سیگنه کروگ استروپ، 48 ساله، دارای سابقه حرفه ای قوی و تجربه بین المللی می‌باشد. وی قبلا مشاور و عضو مدیریت تحقیق در صندوق بین المللی پول بوده و از سال 2007 تا 2016 در بانک ملی سوئیس کار می‌کرده است.

کاهش میزان مصرف در دانمارک

پرداخت با کارت اعتباری دنکورت و یا با موبایل پی که معمولا یک شاخص قابل اعتماد برای تخمین میزان مصرف در کشور بشمار می رود، در سه هفته اول ماه سپتامبر نشان داد که با اعمال محدودیت های جدید در زندگی شبانه، مصرف 5 درصد کمتر از سطح معمول بوده است.  داده‌های دنسکه بانک نشان می دهد که مصرف در کافه‌ها از 80٪ میزان عادی دو هفته پیش به تنها نیمی از سطح نرمال رسیده است. هزینه‌های صرف شده در رستوران‌ها نیز بخاطر محدودیت ها ضربه بزرگی را متحمل شده و پس از قرار گرفتن در شاخص 100 در اوایل ماه سپتامبر، به 80٪ میزان عادی کاهش یافته است. هزینه‌های مربوط به سفر بسیار کم و در حدود 75٪ زیر نرمال باقی مانده است. به گفته این بانک، با افزایش عفونت ها و اعمال محدودیت های بیشتر، تحولات اخیر از منظر هزینه‌ها دلگرم کننده به نظر نمی رسد.

کنفرانس ویدیوئی نخست وزیر دانمارک با همتای هندی خود

خانم مته فردریکسن، نخست وزیر، امروز در یک کنفرانس دوجانبه مجازی، با نارندرا مودی، همتای هندی خود، بحث و تبادل نظر خواهد کرد. در این کنفرانس مشارکت دانمارک در اتحاد بین المللی خورشیدی

(International Solar Alliance (ISA))، یک اتحاد متشکل از 121 کشور به ابتکار هند در صدر دستور کار قرار خواهد داشت. تایمز هند و رسانه‌های بین المللی گزارش می دهند که چگونه روابط دوجانبه هند و دانمارک با تبادلات منظم در سطوح بالا مورد تائید قرار گرفته و بر پیوندهای تاریخی، سنت های مشترک دموکراتیک و اشتیاق مشترک برای صلح و ثبات منطقه ای و بین المللی استوار می‌باشد. وزارت امور خارجه هند در بیانیه مطبوعاتی نوشت، دو رهبر همچنین یک تفاهم نامه (یادداشت تفاهم) در زمینه همکاری مالکیت معنوی بین دو کشور امضا خواهند نمود. نخست وزیر مودی ابتکار خورشیدی (ISA ) را در کنفرانس آب و هوایی 2015 (COP-21) در پاریس، در کنار فراسوا اولاند، رئیس جمهور وقت فرانسه، ارائه داد.تجارت دو جانبه کالاها و خدمات بین هند و دانمارک با رشد 4930. درصدی از 822.میلیارد دلار در سال 2016 به 683. میلیارد دلار در سال 2019 افزایش یافته است. در حدود 200 شرکت دانمارکی در هند سرمایه گذاری کرده اند، در حالی که 25 شرکت هندی نیز در بخش های آی تی، انرژی‌های تجدید پذیر و مهندسی در دانمارک حضور دارند. (بی تی)

کمک هزینه دانشجویی برای اتباع خارجی در دانمارک ، "خارج از کنترل"

کمک هزینه‌های دانشجویی به اتباع کشورهای اتحادیه اروپا سال گذشته بالغ بر 500 میلیون کرون (66 میلیون یورو) گردید. این در حالی است که طی توافق سیاسی بین حزبی که در سال 2013 حاصل گردید میزان این یارانه نباید سالانه از مبلغ 442 میلیون کرون (59 میلیون یورو) تجاوز کند. سال گذشته تقریبا 12000 شهروند سایر کشورهای اتحادیه اروپا کمک هزینه تحصیلی دانمارک (SU) دریافت کردند، در حالی که این رقم در سال 2013 تنها 546 نفر بود. در آن سال اتحادیه اروپا اعلام کرد که چنانچه دانشجویان کشورهای عضو اتحادیه اروپا در یکی از کشورهای عضو 10 -12 ساعت در هفته کار کنند شرائط دریافت کمک هزینه تحصیلی آن کشور را بر آورده می سازند و حق حمایت مالی دارند. بدنبال انتشار این آمار، احزاب لیبرال و محافظه کار ضمن مخالفت با این وضعیت اوضاع را از "کنترل خارج شده" توصیف کردند.

وزیر آموزش و پرورش سابق لیبرال ها ، اولا تورنس ، گفت: "این مبلغ هنگفتی است و هرگز قصد ما تأمین هزینه‌های آموزش کشورهای دیگر نبوده است. همچنین گفته می‌شود عده زیادی از دانشجویان خارجی در دانمارک وام می‌گیرند اما با بازگشت به کشورهای خود هرگز این وام ها را بازپرداخت نمی‌کنند.

کاتارینا آمیتزبول انز حزب محافظه کار، از دولت خواست اطمینان دهد که این وقعیت ادامه نخواهد داشت. اما طبق گفته وزیر آموزش و پرورش، آنه‌هالسبو-یورگنسن، دانشجویان خارجی برای دانمارک  یک "غنیمت" بحساب می آیند. وی به گزارشی در سال 2017 اشاره کرد که نتیجه می‌گیرد دانشجویان خارجی هشت سال پس از فارغ التحصیلی به طور متوسط هر کدام 779هزارکرون به دولت دانمارک کمک کرده اند. با این حال، این گزارش همچنین نشان داد که از هر 5 دانشجوی خارجی فقط یک نفر دو سال پس از فارغ التحصیلی در این کشور باقی مانده است. وزیر گفت: ما باید تعادلی بین کسانی که فقط برای استفاده ازمزایا به اینجا می آیند و آنهائی که بعد از فارغ التحصیلی در این کشور می مانند و دین خود به جامعه را ادا می‌کنند ایجاد کنیم. (تی وی2)

وزیر محیط زیست: سرمایه گذاری محیط زیست تهدیدی علیه سطح رفاه نخواهد بود

دولت وعده داده که برنامه بلندپروازانه برای کاهش 70 درصدی گاز دی اکسید کربن تا سال 2030 از طریق کاهش مزایای اجتماعی تامین مالی نخواهد شد. در برنامه محیط زیستی دولت که روز سه شنبه منتشر شد دولت تخمین می زند که هزینه سالانه اجرای تغییر به فناوری‌های سبز تا سال 2030 به 16 – 24 میلیارد کرون افزایش پیدا خواهد کرد که معادل 0.7 % الی 1% تولید ناخالص داخلی خواهد بود. دولت معتقد است برنامه‌های اعلام شده میزان انتشار گاز کربنیک را 5 میلیون تن کاهش خواهد داد. علاوه بر این با استفاده از فناوری‌های جدید مانند جمع آوری و ذخیره گازکربنیک، تبدیل برق حاصل از انرژی تجدید پذیر، معمولا بادی، به مواد قابل ذخیره مانند هیدروژن و متان، می‌توان معادل 9 – 16.5 میلیون تن گاز کربنیک را کاهش داد.

با این حال احزاب حامی دولت معتقدند دولت بیش از حد بر روی فناوری‌های جدید تکیه دارد. روبن کیده، سخنگوی محیط زیست حزب سوسیال لیبرال، گفت: دن یورگنسن، وزیر محیط زیست دائما تکرار می‌کند که اگر فناوری‌های لازم وجود داشته باشد انتشار گاز کربنیک را می‌توان کاهش داد در حالی که کمیسیون محیط زیست قبلا اعلام کرده که تنها با گسترش فناوری‌های موجود مانند اتومبیل های برقی، و توسعه‌های فناوری‌های جدید می‌توان به اهداف کاهش 70 درصدی نائل آمد.  احزاب حامی دولت برنامه دولت برای داشتن نیم میلیون اتومبیل برقی در جاده‌ها تا سال 2030 را ناکافی دانسته و خواستار حداقل21. میلیون از این نوع اتومبیل ها شده اند. (برلینسکه)

تاثیر بسته‌های کمکی کووید- 19  دولت دانمارک بر کسری بودجه

در گزارش ها آمده که بدلیل هزینه‌های زیاد در ارائه بسته‌های اقتصادی ناشی از شیوع بیماری کووید-19 و کاهش درآمد مالیاتی بخاطر کاسته شدن از فعالیت های اقتصادی، کسری بودجه در بالاترین حد در طول پنج سال گذشته قرار گرفته است. طبق آخرین اطلاعات ارائه شده توسط مرکز آمار دانمارک کسری بودجه در سه ماهه دوم سال به 8 .18 میلیارد کرون (9 .2 میلیارد دلار) افزایش پیدا کرده است. در طول این مدت دولت مبلغ 16 میلیارد کرون (4 2. میلیارد دلار) در قالب چندین بسته اقتصادی کمکی را به اجراء گذاشت و درآمد مالیاتی آن هم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته یک کاهش 619. میلیارد کرونی (3 میلیارد  دلار) را تجربه کرد. با این حال کارشناسان معتقدند که دانمارک بتواند سال 2020 را با موفقیت سپری نماید چون سود بانکی افزایش پیدا نخواهد کرد و سرمایه گذاران درباره اعتبار و توان بازپرداخت بدهی دولت تردیدی ندارند. نرخ سود بانکی در دانمارک که از رتبه اعتباری سه آ (AAA) برخوردار می‌باشد از سال 2012 تا کنون همیشه منفی بوده است. (مرکز آمار دانمارک)

کاهش مصرف در دانمارک

آمار مصرف منتشر شده حاکی از آن است که خرده فروشی در ماه اوت 1 .1 درصد کاهش داشت اما بهتر از ماه فوریه ، درست قبل از شیوع ویروس کرونا، بود. اما آمار روزهای پایانی ماه سپتامبر زیاد امیدوار کننده نبودند. مصرف در روزهای اخیر از جمله روز 28 سپتامبر نشان از کاهش 8 درصدی در میزان خریدها داشت. دلیل این امر اعمال محدودیت های جدید از جمله بستن رستوران‌ها و کافه‌ها در ساعت 10شب عنوان شده است. در طول دو هفته گذشته درآمد رستوران‌ها و کافه‌ها به ترتیب 25 و 40 درصد کاهش داشته است. 

خروج سرمایه‌های دانمارک  از چین بدلیل نقض حقوق بشر

صندوق بازنشستگی آکادمیکرپانسیون، AkademikerPension، سرمایه گذاری بالغ  بر 54 میلیون دلار را از چین خارج کرده است. دلیل این تصمیم نقض حقوق بشر در این کشور عنوان شده است. ینس مونچ هولست، مدیر اجرائی این صندوق گفت: ما برای مدت طولانی چنین را تحت نظر داشته ایم. سابقه این کشور در حوزه حقوق بشر فاجعه آمیز است و ما نمی‌توانیم آن را نادیده بگیریم. آقای هولست به قانون امنیتی جنجال برانگیز چین در ارتباط با هنگ کنگ، بازداشت اجباری میلیون‌ها مسلمان اویغور در اردوگاه‌های "باز آموزی"، جاری بودن حکم اعدام و سرکوب اقلیت ها و مخالفان سیاسی اشاره داشت و اعلام کرد که هدف صندوق همیشه واداشتن مقامات کشورها به پاسخگوئی بوده که این مسئله دفاع از چین را مشکل می سازد. آکادمی‌پانسیون سالانه لیست خود را به روز رسانی می‌کند و تا کنون 36 کشور از جمله عربستان سعودی و ایران را در لیست ممنوعیت سرمایه گذاری قرار داده است. 

تجارت در دستور کار مذاکرات وزیر امور خارجه با کانادا

یپه کوفود، وزیر امور خارجه، روز چهارشنبه در تماس تلفنی با مری نگ، وزیر کسب و کار کوچک و متوسط، تقویت صادرات و تجارت بین المللی کانادا، در مورد تجارت و بحران کرونا صحبت کرد. در گزارش ها آمده که دو وزیر در مورد چگونگی تجارت بین الملل مبتنی بر قوانین برای بهبود اقتصادی جهانی قوی و پایدار پس از کووید-19 صحبت کردند. آنها همچنین به اهمیت باز نگه داشتن زنجیره‌های تأمین کالاهای ضروری پزشکی، یکی از شش موضوع مورد بحث در برنامه اقدام گروه اوتاوا به رهبری کانادا درباره کووید-19 پرداختند.  دو وزیر همچنین درباره فرصت های دو کشور برای حمایت از بهبود اقتصادی شهروندان دو کشور به طور یکسان با افزایش تجارت، سرمایه گذاری و همکاری در بخش های نوآوری، مانند فناوری پاک و انرژی‌های تجدید پذیر، خدمات پیشرفته دیجیتال، علوم زندگی و پزشکی از راه دور گفتگو کردند .دو وزیر توافق کردند به همکاری با یکدیگر در حمایت از کسب و کار کوچک و متوسط ادامه دهند، چون اینگونه شرکت ها در سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال نقش بسزائی در اقتصادهای سبز ایفا می‌کنند.

کاهش 6.8 درصدی رشد دانمارک

تولید ناخالص داخلی دانمارک در سه ماهه دوم سال به میزان 6.8درصد کاهش داشت. این کاهش نشان از تاثیر کووید-19 بر اقتصاد دارد. با این حال این کاهش، گرچه بالاترین از دهه  1990بود، اما کمتر از رقم پیش بینی شده7.4درصد بود. وزیر دارائی یکی از دلائل افت تولید ناخالص داخلی را کاهش 20 درصدی در صادرات دانمارک عنوان کرد. 

کاهش اندک در آمار بیکاری

نرخ بیکاری در ماه اوت اندکی بهبود یافت. در آخرین اطلاعات مرکز آمار دانمارک تعداد بیکاران 137800 نفر گزارش شده که 9700 نفر کمتر از آمار ماه قبل بود.  نرخ بیکاری در میان جوانان 16 – 24 سال سن از 2.5 درصد در ماه ژوئیه به  2.2 درصد در ماه اوت کاهش یافت. اما طبق یک محاسبه دیگر یعنی نرخ مشارکت نیروی کار که از تقسیم نیروی کار قابل اشتغال بر جمعیت کاری حاصل می‌شود تعداد بیکاران 186000نفر تعیین می‌شود که احتمالا تصویر واقعی تری را نشان می دهد. (مرکز آمار)

رتبه سوم دانمارک در رقابت دیجیتالی

در رتبه بندی جهانی رقابت دیجیتالی که توسط مدرسه تجارت IMD مستقر در لوزان تدوین شده است، دانمارک در جایگاه سوم قرار گرفته است. ایالات متحده و سنگاپور رتبه‌های اول  و دوم را به خود اختصاص داده و کشورهای دانمارک، سوئد و هنگ کنگ به ترتیب در رده‌های بعد قرار دارند. سنگاپور در شاخص های رتبه بندی چارچوب استعدادی و نظارتی مقام اول را کسب کرد و سوئد و دانمارک در ایجاد دانش (تولید اقتصادی و کارآمد برای شهروندان) نمره عالی گرفتند. این رتبه بندی ظرفیت و آمادگی 63 کشور را برای بکار گیری و اختراع فناوری‌های دیجیتال به عنوان محرک اصلی تحول اقتصادی در تجارت، دولت و جامعه گسترده تر اندازه گیری می‌کند. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما