معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۷/۰۵- ۰۹:۳۷ - مشاهده: ۴۱۶

ترکیه در رده دوم کشورهای اروپایی در بخش کشاورزی

صادرات محصولات کشاورزی یکی از مهمترین منابع درآمد ملی ترکیه محسوب می‌گردد. ترکیه در سال های اخیر موفق شده است تا در صدر کشورهای تولید کننده محصولات کشاورزی جهان قرار گیرد و با پیشی گرفتن از بسیاری از کشورهای دیگر، با رشدی که در این بخش داشته، در رده دوم کشورهای اروپایی قرار گرفته است. حدود 36% از زمینهای این کشور به بخش کشاورزی اختصاص دارد و این صنعت از جایگاه مهمی در اقتصاد این کشور برخوردار است.

بنا به اظهار وزیر کشاورزی و جنگلداری ترکیه، درآمد ملی این کشور در بخش کشاورزی طی 16 سال (2018 الی 2002) از 37 میلیارد لیر به 213.4 میلیارد لیر افزایش یافته است. ترکیه در زمینه تولید و صادرات فندق، گیلاس، انجیر و زردآلو در رتبه نخست جهان قرار دارد. در سال 2019 صرفا از صادرات فندق بیش از 2 و نیم میلیارد دلار درآمد کسب نموده؛ علاوه بر این در صادرات 20 محصول دیگر جزو 4 کشور برتر جهان است.

گفتنی است 67 درصد کل تولیدات جهانی فندق، 26 درصد گیلاس، 27 درصد انجیر و 23 درصد زردآلو به ترکیه تعلق دارد. این محصولات از لحاظ کیفیت نیز در رده نخست جهانی قرار دارند.

همچنین ترکیه از لحاظ تولید میوه به، بذر خشخاش، خربزه و هندوانه­ در رده دوم، در تولید عدس، پسته، شاه بلوط، آلبالو و خیار در رده سوم، در تولید گردو، زیتون، سیب، گوجه فرنگی، بادمجان، اسفناج و فلفل در رده چهارم، در تولید چغندر قند، پنجم، در تولید تنباکو، سیب و چای رتبه ششم جهان، در تولید جو و کتان رتبه هفتم، در تولید بادام رتبه هشتم، در تولید گندم، چاودار و گریپ فروت رتبه دهم و در تولید لیمو، یازدهمین کشور جهان است.

شهر مالاتیای ترکیه 85 درصد از برگه زردآلوی جهان را تولید و به 115 کشور صادرات دارد. در ایام کرونا صادرات میوه‌های خشک نظیر کشمش، انجیر، ... و نیز خشکبار نظیر پسته و میوه‌های بو داده، درآمد ارزی خوبی برای ترکیه داشته است.

علاوه بر صادرات محصولات مذکور، میتوان به تولید و صادرات فرآورده‌های ذیل نیز اشاره نمود:

-صادرات عسل به 44 کشور

- صدور چای به 103 کشور

- صادرات انواع مرکبات، میوه و سبزیجات تازه به اقصی نقاط جهان بویژه روسیه و اروپا

- صدور بذر به 80 کشور

- صادرت گل لاله به 12 کشور

- صادرات محصولات شیلاتی به 80 کشور

- صادرات حبوبات، غلات، دانه‌های روغنی و فرآورده‌های این محصولات با افزایش ۴.۱ درصدی در سه ماهه اول سال 2020

- تولید بالای گوشت مرغ و تخم مرغ در سه ماهه اول سال جاری میلادی. بر اساس داده‌های مرکز آمار ترکیه، در مدت مذکور 548 هزار و 165 تن گوشت مرغ و 5 میلیارد و 103 میلیون و 425 هزار عدد تخم مرغ در سراسر کشور تولید شده است.

قابل ملاحظه است که با وجود اینکه ترکیه یکی از کشورهای تولید کننده هندوانه می‌باشد ولی به دلیل تفاوت در زمان برداشت این محصول، در فاصله زمانی ژانویه تا آوریل هر سال، مبادرت به واردات هندوانه مورد نیاز خود از ایران می نماید که سال جاری به دلیل شیوع پاندمی ‌کرونا و بسته شدن مرزها در زمان مقرر، آغاز فصل برداشت این محصول در ترکیه و کاهش قیمت هندوانه در این کشور، دولت ترکیه تعرفه واردات را دویست درصد افزایش داد و محصول هندوانه کشورمان در مبادی مرزی بازگشت خورده و خسارات فراوانی به کشاورزان و صادرکنندگان این محصول وارد آمد. 

همچنین حسب اطلاعات موجود، صادرات بخش کشاورزی کشورمان به ترکیه شامل خرما، خشکبار، برخی از میوه‌های خشک و هندوانه می‌باشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما