معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۶/۲۹- ۰۹:۰۵ - مشاهده: ۶۳۶

معرفی مرکز ملی تحقیقات و نوآوری کشاورزی مجارستان ( NAIK )

مرکز ملی تحقیقات و نوآوری کشاورزی مجارستان (National Agricultural Research and Innovation Center) در اول ژانویه سال 2014 میلادی به دستور دولت شکل گرفت که طی آن 13 موسسه تحقیقاتی در حوزه کشاورزی و علوم غذایی ( که قبلا مستقل بوده اند) تحت نظارت این مرکز درآمدند.

وظایف اصلی این مرکز، تحقیق و توسعه در حوزه  بیوتکنولوژی و ژنتیک گیاهی و دامی، پرورش دام، بازتولید و تغذیه، شیلات و آبزیان، علوم غذایی و گوشت، تولیدات گیاهی و سبزیجات، تحقیقات در مورد جنگداری، تغییرات آب و هوا و تنوع گیاهی و جانوری، مهندسی کشاورزی و.. می‌باشد. یکی از برنامه‌های این مرکز ایجاد ارتباط و تماس با موسسات بین المللی و خارجی برای همکاری و تبادل تجربیات علمی است.

بر اساس تصمیم دولت مجارستان، قرار است از ژانویه سال 2021 میلادی، این مرکز با دانشگاه سنت اشتفان ادغام شده و چند دانشکده کشاورزی دیگر مجارستان نیز تحت مدیریت این دانشگاه قرار گیرند. درحال حاضر مراکز علمی و دانشگاهی زیر نظر وزارت فناوری و تکنولوژی مجارستان قرار دارند و طبعاً از سال آینده میلادی همه این مراکز تحت پوشش این وزارت قرار خواهند گرفت. این مرکز تاکنون تحت نظارت وزارت کشاورزی مجارستان بوده است و درحال حاضر حدود 200 نفر کارمند دارد. هرچند جزئیات این تغییر ساختار به این مراکز اعلام نشده ولی براساس اظهارات اساتید این مرکز، صرفا بخش دانشجویان شامل بورسیه یا داوطلبان آزاد خارجی از سوی وزارت کشاورزی و بقیه امورات آن، به وزارت فناوری و نوآوری واگذار خواهد شد.

در این خصوص لازم به ذکر است که دانشگاه سنت اشتفان با داشتن حدود 15 هزار دانشجو در مقاطع مختلف تحصلی از بیش از 80 کشور از جمله ایران، و بیش از 2500 کارمند و متخصص، یکی از بزرگترین دانشگاه‌های کشاورزی در اروپا محسوب می‌گردد. بیش از 70 از درصد دانشجویان این دانشگاه خارجی و عمدتا از کشورهای ترکیه، چین، هندوستان و.. هستند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما