معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۶/۲۳- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۱۰۸

اخبار اقتصادی نیوزلند (هفته سوم شهریور 1399)

مهمترین اخبار و عناوین اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های نیوزلند در هفته سوم شهریور ماه 1399 به شرح زیر اعلام می‌گردد.

پیشنهاد  رهبر حزب نیوزلند نخست: دولت می‌بایست تمامی سهام هواپیمایی ایرنیوزلند را خریداری کند. 

 به گزارش تارنمای خبری TVNZ، آقای وینستون پیترز، رهبر حزب نیوزیلند نخست، اعلام کرده است که دولت می‌بایست حمایت خود را از هواپیمایی ایر نیوزیلند نشان داده و تمامی سهام آن را خریداری کند.

آقای پیترز در این زمینه گفت: به هواپیمایی ایر نیوزلند می‌گوییم که از آن‌ها بعنوان دولت حمایت خواهیم کرد اما این را بدانید که با گفتن چنین حرفی می‌بایست ظرفیت های هوایی سراسر کشور را تامین کنید. نمی‌توان فقط آنچه که علاقه داریم انتخاب کرده و حمایت کنیم. اگر واقعا قصد حمایت داریم، می‌بایست این گام را عادلانه برای تمامی نقاط کشور برداریم. آقای پیترز همچنین گفت که دولت در صورت لزوم می‌بایست تمامی سهام هواپیمایی ایر نیوزیلند را خریداری کند. 

این شرکت هواپیمایی در سال ۱۹۸۹ خصوصی شده اما در سال ۲۰۰۱ دولت بخش عظیمی از سهام آن را مجدد خریداری کرد. همچنین در ماه مارس سال جاری، آقای گرنت رابرتسون، وزیر اقتصاد نیوزیلند، اعلام کرد که بودجه ۹۰۰ میلیون دلاری قرار است درپی آسیب اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کووید-۱۹ به این هواپیمایی تعلق بگیرد. 

 وعده انتخاباتی حزب کارگر: تولید ۱۰۰ درصد برق مصرفی از از منابع تجدیدپذیر تا سال ۲۰۳۰

به گزارش رادیو نیوزلند، حزب کارگر اعلام کرده است که قصد دارد تا سال ۲۰۳۰، ۱۰۰% برق کشور را از منابع تجدیدپذیر تولید کند. خانم جاسیندا آردرن، رهبر حزب کارگر، در این باره اعلام کرد: با این کار می‌توانیم این اطمینان را کسب کنیم که نیوزلند ضمن حفاظت از مشاغل، دارای انرژی پایدار و مقرون به صرفه است. همچنین، سرمایه گذاری در انرژی‌های تجدید پذیر باعث ایجاد شغل می‌شود. برنامه اشتغال زایی جدید ما موجب شده نیروی انسانی ماهر خود را توسعه دهیم. اقتصاد آینده ما به پیشرفت نیاز دارد. وی همچنین افزود: "طرح انرژی پاک" حزب کارگر بخش مهمی از طرح بهبود اقتصادی این حزب است که ضمن ایجاد شغل و تقویت اقتصاد، ما را برای آینده آماده تر می‌کند. 

در همین راستا، خانم مگان وودز، وزیر انرژی و منابع نیوزیلند، اعلام کرد که کشور این موقعیت را دارد که بعنوان یکی از معدود کشورهایی باشد که توانایی تولید ۱۰۰% برق مصرفی خود تجدیدپذیر را دارد. خانم وودز خاطرنشان کرد: هم اکنون نیوزلند ۸۴% برق خود را از منابع تجدید پذیر تولید می‌کند، اما می‌توانیم عملکرد بهتری داشته و فعالیت هایی را که برای تولید برق، تولید گازهای گلخانه ای خود را افزایش می دهند را متوقف کنیم.

 رهبر حزب ملی: تعطیلی رسمی جدید کسب و کارها را در لبه پرتگاه قرار خواهد داد.

خانم جودیث کالینز، رهبر حزب ملی، در واکنش به برنامه انتخاباتی حزب کارگر در خصوص ثبت روز سال نو مائوری (ماتاریکی) بعنوان تعطیلی رسمی‌کشور گفت که این تصمیم باعث خواهد شد شرایط سخت تری برای کسب و کارها ایجاد شده و آن‌ها را در "لبه پرتگاه" قرار دهد. پیش تر، خانم جاسیندا آردرن، رهبر حزب کارگر اعلام کرده بود که در صورت پیروزی در انتخابات آتی کشور، روز سال نو مائوری (ماتاریکی) را در سال ۲۰۲۲ بعنوان یکی از تعطیلات رسمی‌کشور ثبت خواهد کرد. 

خانم کالینز همچنین افزود: اگر قرار باشد این تصمیم اجرایی شود، می‌بایست روز سال نو مائوری را جایگزین یکی از تعطیلات رسمی فعلی کشور کنیم. می‌تواند گزینه مورد نظر یا روز کارگر باشد یا یکی از تعطیلات آیینی. در شرایط فعلی، کسب و کارها شرایط سختی دارند. این افراد هستند که در نهایت قربانی چنین تصمیمی می‌شوند چراکه آن‌ها شغل خود را از دست خواهند داد و من هم نمی خواهم آن روز را ببینم. پیش از این، آقای وینستون پیترز، رهبر حزب نیوزیلند نخست، و آقای دیوید سیمور، رهبر حزب اَکت، مخالفت خود را با این طرح انتخاباتی حزب کارگر اعلام کرده بودند.

مشاهده روند مثبت در حرکت اقتصادی نیوزلند

در کنار تحلیل ها و پیش بینی‌هایی که وضعیت اقتصادی نیوزلند را در اثر عوارض بحران کرونا وخیم و نا پایدار قلمداد می‌کنند، برخی از تحلیل گران مبتنی بر برخی داده‌ها، روند بهبودی اقتصاد نیوزیلند را فراتر از انتظار بر می‌شمارند.

بانک معتبر ANZ بر اساس گزارشی که از اقتصاد نیوزلند منتشر کرد، عنوان داشت بر اساس بررسی کارشناسان اقتصادی، میزان بدبینی شرکت های معتبر اقتصادی این کشور از 41.8 درصد در ماه اوت، به 26 درصد در ماه سپتامبر کاهش پیدا کرده است. این بانک اعلام کرد در بررسی‌های به عمل آمده توسط این بانک، فقط 10 درصد از شرکت ها وضعیت سال آینده خود را خیلی بد پیش بینی کردند و بقیه وضعیت روشن تری را متصور بودند. یکی از مشاوران اقتصادی این بانک در ارتباط با همین موضع گفت برای ما بسیار حیرت آور بود که در طول یک ماه گذشته چنین حجم امیدواری به اقتصاد در شرکت های مورد بررسی ایجاد شده است این در حالی بود که شروع موج دوم بحران کرونا وضعیت را بسیار مبهم کرده بود. بر اساس این مطالعه، وضعیت صادرات، اشتغال و سرمایه گذاری نیز در مقایسه با ماه اوت به طور قابل توجهی بهبود یافته است.

بر اساس این گزارش، کاهش میزان حمل و نقل به واسطه کاهش سفر در کشور یکی از شاخص هایی عنوان می‌شود که اقتصاد در حال رکود است اما این شاخص کاملا دقیق نیست چرا که رشد اقتصادی شکل جدیدی به خود گرفته است. در این میان میزان فروش سوخت کاهش پیدا کرده است اما میزان فروش مواد غذایی نه تنها کاهش نداشته بلکه در مواردی چون لبنیات و گوشت، تولید افزایش یافته است. همچنین استقبال مردم از تجارت الکترونیکی سبب شده است برخی از کسب و کارهای مرتبط با پیشرفت قابل توجهی رو به رو گردند.

اقتصاد دانان این بانک اعلام کردند که این وضعیت بسیار دلگرم کننده است و نشان از بازیابی اقتصاد نیوزلند و تطبیق با شرایط جدید است. از همین رو، این بانک پیش بینی گذشته خود مربوط به کاهش تولید ناخالص داخلی نیوزلند از رقم 13 درصد را به رقم 11 درصد تغییر داد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما