معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۶/۱۷- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۵۸

اخبار اقتصادی دانمارک (هفته دوم شهریور ماه 1399)

مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی کشور دانمارک در هفته دوم شهریور ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته است، به شرح ذیل می‌باشد:

 انتشار پیش نویس بودجه،  اختصاص 1.3 میلیارد یورو به صندوق کرونا

پیش نویس بودجه سال 2021 دیروز توسط نیکولای وامن، وزیر دارائی، در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام شد. هدف این بودجه گذر از بحران کرونا با کمترین آسیب و عواقب اقتصادی عنوان شده است. آقای وامن گفت دولت در نظر دارد به اقتصاد رونق بخشد در عین حال هم اطمینان حاصل شود که بخش بهداشت و درمان در مبارزه علیه این ویروس از امکانات کافی برخوردار می‌باشد. وی افزود: این یک بودجه کاملا متفاوت از آنچه ما به آن عادت داشته ایم می‌باشد، و در آن منابع کمتری برای برنامه‌های پیشنهادی از جانب احزاب در نظر گرفته شده است. مقابله با بیکاری و حمایت از شرکت های دانمارکی و مشاغل در اولویت اول قرار دارند.

دولت مبلغ 750 میلیون کرون (100 میلیون یورو) به تحقیقات سبز و 200 میلیون کرون (30 میلیون دلار) به طبیعت و تنوع زیستی اختصاص داده اما به اعتقاد احزاب سوسیال لیبرال و مردم سوسیالیست این اقدامات دولت در ارتباط با محیط زیست ناکافی است. صوفی کارستن نیلسون، سخنگوی سیاست حزب سوسیال لیبرال، ضمن استقبال از اختصاص میلیاردها کرون برای مبارزه علیه کرونا، گفت می‌توان با سرمایه گذاری در بخش انتقال سبز همزمان به دو هدف ایجاد اشتغال و مراقبت از محیط زیست نائل آمد. پیا اولسون دوهر، رئیس حزب مردم سوسیالیست، نیز از دولت خواست تمرکز بیشتری بر محیط زیست داده شود اما نیکولای وامن، وزیر دارائی، ضمن رد انتقادها گفت: ما 9.2 میلیارد کرون برای مبارزه علیه کرونا اختصاص داده ایم که رقم قابل ملاحظه ای است اما در عین ما بر مسائل محیط زیستی هم متمرکز هستیم. اکثر سرمایه گذاری‌ها جنبه سبز دارند.

دیگر نکات مهم در بودجه سال مالی آینده دانمارک به شرح ذیل می‌باشد :

70 میلیون کرون برای تجهیزات حفاظت شخصی موسوم به PPE

لغو کاهش 20 درصدی شبکه تلویزیونی دولتی دی آر

افزایش بودجه سالمندان در سالهای 2021 و 2022 به میزان 200 میلیون کرون

900 میلیون کرون درطول سالهای 2021 – 2024 برای کودکان و جوانان آسیب پذیر

2.1 میلیارد کرون برای اصلاحات پلیس، و افزایش آن به 2.6 میلیارد کرون در سال 2024

کسری بودجه دولت در سال آینده به میزان 0.05% تولید ناخالص داخلی خواهد بود. 

 صورتحساب کرونا بر دوش نسل های آینده

دولت دانمارک بودجه پیشنهادی خود برای سال 2021 را ارائه داد که در آن کسری 12 میلیارد کرونی در نظر گرفته شده است. این کسری معادل 0.05% تولید ناخالص داخلی، حداکثر میزان کسری بودجه است که اتحادیه اروپا در بسته ثبات و رشد خود اجازه آن را به کشورهای عضو داده است. بدنبال اعلام این بودجه هلگه پدرسن، اقتصاددان ارشد بانک نوردیا، گفت مالیات دهندگان دانمارکی در طول سالیان آینده هزینه بحران کرونا را بر دوش خواهند کشید. به اعتقاد این اقتصاددان دولت بخاطر ویروس کرونا در طول چهار سال آینده با کاهش تولید ناخالص داخلی روبرو شده و مجبور خواهد بود به استقراض روی آورد. از طرف دیگر گفته می‌شود هزینه‌های دولت باید از طریق افزایش مالیات یا عوارض و یا کاهش هزینه‌ها در بخش هائی مانند رفاه، تامین گردد. از آنجا که وام ها طولانی مدت خواهند بود فرزندان و یا حتی نوه‌های نسل کنونی باید این وام را بازپرداخت نمایند.

  کاهش هزینه‌ها اما افزایش مستمری ملکه

علی رغم کاهش در بخش های مختلف مقدار مستمری که در اختیار ملکه قرار می‌گیرد افزایش خواهد یافت. ملکه دانمارک در سال 2021 شخصا 89.3 میلیون کرون (12.5 میلیون یورو) دریافت خواهد کرد که 1.7 میلیون کرون بیشتر از سال جاری است. با این حال در مجموع خانواده سلطنتی کمتر از میزان کنونی دریافت خواهند کرد. میزان دریافتی آنها در سال جاری 29.8 میلیون کرون می‌باشد که در سال آینده به 27.8 میلیون کرون تقلیل خواهد یافت. گفته می‌شود دلیل عمده این کاهش صرف نظر کردن دوشس الکساندرا از میزان مقرری است که قبلا دریافت می‌کرد. وی همسر سابق شاهزاده یوآخیم می‌باشد که اعلام کرده مایل نیست پولی را از خرانه ملی دریافت دارد. شاهزاده فردریک، ولیعهد، با 21.6 میلیون کرون بزرگترین دریافت کننده خواهد بود و همسر وی، شاهزاده مری باید به 2.2 میلیون کرون بسنده کند. شاهزاده یوآخیم، برادر کوچکتر ولیعهد، که قرار است از امسال بعنوان وابسته نظامی در سفارت دانمارک در پاریس مشغول کار شود، 3.9 میلیون کرون دریافت خواهد کرد. 

 یارانه دولت برای طرح تقسیم کار

طی توافقی بین دولت، اتحادیه‌های کارگری و کارفرمایان شرکت ها مجاز خواهند بود به جای اخراج افراد، حجم کار خود را تقسیم کنند و افرادی که به طور موقت خانه نشین می‌شوند بیمه بیکاری دریافت می دارند. در همین حال میزان بیمه بیکاری با افزایش 20 درصدی 23 هزار کرون در ماه تعیین شده است. گفته می‌شود در حدود 30 هزار نفر از این طرح بهره مند خواهند شد. 

کرونا مانع سفر ولیعهد در راس هیئت تجاری

شاهزاده فردریک، ولیعهد، و همسرش شاهزاده مری، قرار بود در راس یک هئیت تجاری در ماه نوامبر به هلند سفر کنند اما بدلیل بحران کرونا این سفر لغو شده است. قرار بود زوج سلطنتی در راس یک هیئت تجاری دانمارکی در کنفرانس "مشارکت برای انتقال سبز" شرکت کنند اما این سفر لغو شده است. وارث تاج و تخت اکنون سخنرانی افتتاحیه را در یک کنفرانس مجازی جایگزین انجام خواهد داد. هدف از این سفر تقویت رابطه بین دانمارک و هلند و حمایت از رشد و موقعیت شرکت های دانمارکی بود.

 رسوائی جدید دنسکه بانک

در گزارش ها آمده که دنسکه بانک، بزرگترین بانک دانمارکی، در طول 28 سال گذشته پول زیادی را از مشتریان آسیب پذیر خود در ارتباط با وام های مستهلک دریافت کرده است. گفته می‌شود علت این امر اشکال در سیستم کامپیوتری این بانک بوده و شامل 106000 مشتری می‌شده است. این در حالی است که دنسکه بانک هنوز از سایه اتهامات پولشوئی از طریق شعبه خود در کشور استونی بیرون نیامده است. در سالهای 2007 – 2015 تراکنش هائی در حد 200 میلیارد دلار توسط شعبه استونی دنسکه بانک انجام گرفته بود که منبع بخش عمده این پولها مشکوک بوده و پولشوئی از آن به مشام می رسد.  در بررسی بانک از 17000 مورد درباره دریافت های اضافی مشخص شده که 900 نفر حق دریافت غرامت بین 1000 -2000 کرون و یا حتی بیشتر را دارند. 

 کاهش تعداد بیکاران

در آخرین گزارش مرکز آمار برای ماه ژوئیه تعداد بیکاران با کاهش 5500 نفری نسبت به ماه ژوئن به 148100 نفر کاهش یافته است. نرخ بیکاری در این دو ماه به ترتیب 5.4 و 5.2 درصد گزارش شده است. نرخ بیکاری در میان گروه سنی 16 – 24 از 2.7 در ماه ژوئن به 2.5 در ماه ژوئیه کاهش یافت. اما نرخ مشارکت نیروی کار، (labour participation rate (LFS، حاصل نیروی کار تقسیم بر کل جمعیت کاری، نشان از بیکاری 181000 نفر در ماه ژوئیه دارد. 

افتتاح کارخانه تولید انسولین قلمی نوونوردیسک در ایران

رسانه‌های ایران گزارش می دهند که سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران، در سخنرانی برای مراسم افتتاحیه کارخانه نوونوردیسک در ایران برای تولید انسولین، این پروژه را یکی از مهترین پروژه‌های بعد از انقلاب اسلامی‌توصیف کرده و اظهار امیدواری کرده که ایران بتواند به زودی به یک مرکز تولید و پخش دارو در خاورمیانه تبدیل گردد. نوونوردیسک، غول داروسازی دانمارک، از سال 2005 از طریق شرکت تابعه خود، نوونوردیسک پارس، محصولات خود را در ایران به فروش می رساند. از نظر فنی دارو و تجهیزات پزشکی از تحریم های آمریکا معاف هستند اما بخاطر اکراه بانک ها در ارائه خدمات بدلیل ترس از جرائم سنگین آمریکا اکثر معاملات بلوکه می‌شدند.

 در دوران کرونا مدارس تعطیل نکنید

مطالعات جدید اتحادیه اروپا و مقامات اسکاندیناوی به این نتیجه رسیده اند که کودکان عامل عمده انتقال ویروس کرونا نیستند و تعطیلی مدارس هیچ تأثیر قابل توجهی بر تعداد دانش آموزان آلوده یا میزان انتقال در بین عموم مردم ندارد. گفته می‌شود بستن مدارس در دانمارک تاثیر منفی قابل توجه ای بر اقتصاد کشور داشته است. هزینه این اقدام برای جامعه در حدود 210 میلیون کرون (24 میلیون دلار) در روز تخمین زده شده است. 

 افزایش دو برابری کمک های دانمارک به سازمان بهداشت جهانی

در پیش نویس بودجه سال 2021 دولت که اوایل این هفته منتشر شد یک کمک 70 میلیون کرونی (11.1 میلیون دلار) برای سازمان بهداشت جهانی اختصاص داده شده است. این رقم در سال جاری بالغ بر 5.7 میلیون دلار بود که نشان از دوبرابر شدن این کمک دارد. راسموسن پرهن، وزیر توسعه، در یک بیانیه مطبوعاتی نوشت، این کمک می‌تواند در جبران کسری بودجه این سازمان بخاطر خروج آمریکا موثر واقع گردد.

علاوه بر بودجه اختصاصی سازمان بهداشت جهانی در بودجه امسال، دانمارک در سال جاری مبلغ 100 میلیون کرون بعنوان کمک های اضطراری در اختیار این سازمان قرار داده است. بخشی از این پول برای کمک به مهار پاندمی‌کرونا و بخشی نیز برای کمک به بخش بهداشت کشورهای فقیر اختصاص داده شده است. 

خوشبینی دانمارکی‌ها درباره وضعیت اقتصاد

علی رغم ویرانی حاصل از بحران کرونا، دانمارکی‌ها نسبت به آینده اقتصاد کشور خوشبین هستند. در یک نظرسنجی اندیشکده تحقیقات پیو، Pew Research، از 14 کشور اروپائی، آمریکای شمالی و منطقه آسیا- پاسیفیک، 74 درصد رای دهندگان دانمارکی وضعیت اقتصادی کشور را مثبت ارزیابی کرده و در این مورد از دیگر کشورهای خوشبین تر هستند. در حالی که سوئدی‌ها و هلندی‌ها نیز دیدگاه مثبتی داشتند آلمان‌ها با 51 درصد مثبت و 47 درصد منفی بینابین قرار داشتند. در سایر کشورهای اروپائی مورد تحقیق – بلژیک، بریتانیا، فرانسه، اسپانیا و ایتالیا – شرائط اقتصادی کشورها منفی ارزیابی می‌شد.

اکثریت مردم در ده کشور از 14 کشور تحت مطالعه از جمله کشورهای شمال آمریکا و آسیا پاسیفیک اوضاع اقتصادی را بد توصیف می‌کردند. نسبت کانادائی‌هائی که اوضاع اقتصادی را بد می‌پنداشتند از 27 درصد در سال 2019 به 61 درصد حال حاضر افزایش یافته بود. ارزیابی منفی در بریتانیا، آمریکا و استرالیا نیز 30 درصد بیشتر شده است. 

 تاثیر احتمالی مسمومیت رهبر مخالف روسیه بر خط لوله گاز روسیه

نوربرت روتگن، سیاستمدار آلمانی و رئیس کمیته سیاست خارجی پارلمان آلمان، گفت سوءقصد به جان الکسی ناوالنی، رهبر مخالف روسیه باید تاثیر جدی بر پروژه خط لوله نورداستریم 2 بگذارد. این خط لوله که از بستر دریای بالتیک می‌گذرد گاز روسیه را به مرز آلمان می رساند. آقای روتگن یکی از گزینه‌های جانشینی انگلا مرکل، صدر اعظم آلمان بشمار می رود. پروژه خط لوله نوردستریم در حال حاضر در محدوده آبهای سرزمینی دانمارک در حال اجراست.

سایر احزاب بوندزتگ (پارلمان آلمان) از جمله حزب سبز از این موضعگیری آقای روتگن حمایت کرده اند. نماینده حزب سبز از صدراعظم آلمان خواست با استفاده از این پروژه نزدیک به اتمام کرملین را تحت فشار قرار دهد تا پاسخگوی  اتهامات مسمومیت الکسی ناوالنی باشد. 

 پرداخت پول بیشتر به اتحادیه اروپا

نیکولای وامن، وزیر دارائی دانمارک، که پیش نویس بودجه سال آینده را ارائه داد گفت بخاطر بحران کرونا منابع لازم برای اختصاص به ابتکارات رفاهی و محیط زیستی وجود ندارد اما با قدری موشکافی به آمار و ارقام ارائه شده در بودجه می‌توان پی برد که دانمارک در سال 2021 باید 2.2 میلیارد کرون (295 میلیون یورو) بیشتر از سال جاری به اتحادیه اروپا پرداخت نماید. این بالاترین رقمی است که تا کنون دانمارک به بودجه کمیسیون اروپا پرداخت کرده و بخشی از بودجه اتحادیه اروپاست که مته فردریکسن، نخست وزیر در ماه ژوئیه در مذاکرات نهائی شدن آن شرکت کرده بود.

در آن مذاکرات مته فردریکسن به همراه کشورهای اتریش، سوئد و هلند اتحادیه اروپا  را برای ایجاد سقف در بودجه تحت فشار قرار داد ولی در نهایت پذیرفت بعد از دریافت یک بازپرداخت 2.7 میلیارد کرونی کمک سالانه دانمارک به بودجه کمیسیون اروپا را به 4.5 میلیارد کرون افزایش دهد. دولت در آن زمان از منبع این بودجه سخنی به میان نیاورد اما حالا آشکار شده که این پول از طریق افزایش 12 میلیارد کرونی (1.6 میلیارد یورو) کسری بودجه تامین خواهد شد. این مسئله خشم سایر احزاب از هر دو جناح را برانگیخته است. نیکولای وامن در پاسخ به انتقادات گفت نخست وزیر توانست بازپرداخت اتحادیه اروپا به دانمارک را سالانه 200 میلیون کرون افزایش دهد. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما