معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۶/۱۳- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۴۳۰

گسترش طرح های تولید برق در ماداگاسکار و نقش آن در کاهش تعرفه‌ها

کشور ماداگاسکار پنجمین کشور فقیر جهان محسوب می‌شود و برق تولیدی این کشور در شرایط کنونی به دلیل قیمت بالا و ظرفیت پایین فقط 13درصد از خانوارهای این کشور را پوشش می دهد و در دسترس نبودن آن شرایط اسفناکی را به لحاظ معیارهای اقتصادی و اجتماعی برای مردم این کشور رقم زده است.طرح نیروگاه جدید آبی برقی وولوبه آمونت با قدرت تولید 120 مگاوات برق و تولید سالیانه 750 GWH برابر با نیمی از میزان برق تولیدی کشور ماداگاسکار در حال حاضر است و قرار است 40 درصد از تقاضای فعلی این کشور را در بخش های مختلف پوشش دهد.

طرح نیروگاه جدید آبی برقی وولوبه آمونت (VolobeAmont) در ماداگاسکار نقش بسیار مهمی در کاهش بیش از پنجاه درصدی تعرفه‌های مصرفی شرکت آب و برق این کشور (موسوم به Jirama) ایفا خواهد کرد. این نیروگاه با قدرت 120 مگاواتی قرار است نیازهای دو میلیون نفر و تقریباً 3602 هزار خانوار را تامین نماید.

به گفته سازندگان این نیروگاه، ساخت یک سد به ارتفاع 25 متر، مخزن 660 هکتاری و طول 6.5 کیلومتری مهمترین بخش این طرح خواهد بود و مسئولیت توسعه، ساخت و بهره برداری آن به کنسرسیوم CGHV سپرده می‌شود. این کنسرسیوم متشکل از چندین شرکت از جمله شرکت ژوونا ماداگاسکار متعلق به هولدینگ Axian ، SN Power نروژ، Africa  50 متعلق به بانک توسعه آفریقا و شرکت ساخت و ساز کولاس خواهد بود.

این طرح بزرگ با ساخت پل ها و جاده‌های متعدد و مهمتر از همه اشتغالزایی در خلال سنوات آتی و به تدریج آثا مثبت اقتصادی گسترده ای را به دنبال خواهد داشت. بنابر اظهارات آقای رمی هوبر، مدیر کل کنسرسیوم مذکور، شیوع ویروس کرونا در ماداگاسکار و جهان سرعت انجام آن را با کندی مواجه ساخته است ولی دولت ماداگاسکار و شرکای کلیدی این طرح مانند بانک جهانی و بانک توسعه آفریقا به تعهدات خود پایبند هستند، قراردادهای اولیه آن در کوتاهترین زمان ممکن منعقد خواهد شد و مطالعه آثار زیست محیطی و اجتماعی، طرح های مدیریتی، اسناد فنی، آماده سازی مناقصه اولیه تامین مصالح ساخت و امضا قراردادهای واگذاری و فروش با دولت مراحل پایانی خود را می‌گذراند و به الگوی بسیار خوبی برای مشارکت دولتی و خصوصی در ماداگاسکار تبدیل خواهد شد.

شایان ذکر است، ظرفیت این طرح با قدرت تولید 120 مگاوات برق و تولید سالیانه 750 GWH برابر با نیمی از میزان برق تولیدی کشور ماداگاسکار در حال حاضر است و قرار است 40 درصد از تقاضای فعلی این کشور را در بخش های مختلف پوشش دهد. تعرفه فعلی مصرف برق در ماداگاسکار 17 الی 18 سنت یورو(4580 تومان) به ازای هر کیلو وات ساعت مصرف است و پیش بینی شده است که راه اندازی این طرح تعرفه مصرفی را به 5.75 سنت یورو (1580) کاهش دهد که قطعاً در صورت عملی شدن، علاوه بر نقش مهمی‌که در توسعه این کشور فقیر جنوب اقیانوس هند خواهد داشت، در کاهش مصرف برق حاصل از سوخت های فسیلی نیز موثر واقع می‌شود. پیش بینی‌های اولیه حاکی از سرمایه گذاری 300 میلیون یورویی در این طرح می‌باشد که قرار است از اول سال 2021 در استان تواماسینا، شرق ماداگاسکار (بندر اصلی ماداگاسکار در آن واقع شده است) رسماً کلید بخورد و کار ساخت آن چهار سال به طول خواهد انجامید.

گروه Axian با گردش مالی 750 میلیون دلاری در سال 2018، سرمایه گذاری 900 میلیون دلاری در خلال ده سال گذشته و 4 هزار کارمند و کارگر یکی از فعالان مهم اقتصادی در ماداگاسکار (دومین هولدینگ اقتصادی ماداگاسکار) و قاره آفریقا محسوب می‌شود. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما