معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۶/۰۶- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۳۷

اخبار اقتصادی ازبکستان( هفته چهارم مرداد ماه 1399)

مهم ترین تحولات اقتصادی داخلی و خارجی ازبکستان در ( هفته چهارم مرداد ماه 1399) که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته به شرح ذیل است:

آمار و تحولات اقتصادی داخلی

افزایش 10 درصدی قیمت خودروهای داخلی و اعتراضات نسبت به آن

کمیته مقابله با انحصار ازبکستان اعلام کرده که شرکت UzAuto Motors بطور متوسط قیمت خودرو های سواری را 10 درصد افزایش داده که این عمل نادرست و غیر قانونی است. طبق تصمیم کمیته مقابله با انحصار، علیه شرکت مذکور بعلت بالا بردن بی اساس قیمت خودرو سواری اقامه دعوی می‌شود. طبق تصمیم کمیته مقابله با انحصار، شرکت اوزاوتو صناعت باید به مشتریان مبلغ 10 درصد اضافی دریافتی را بازگرداند و در بازار داخلی و خارجی برای افراد واسطه شرایط برابری را فراهم آورند. در این راستا نمایندگان مجلس نیز خواستار بررسی انحصارگری و فساد اداری در صنعت خودروسازی کشور شدند، گروهی از نمایندگان مجلس قانونگذاری ازبکستان از دادستانی کل و آژانس مبارزه با فساد اداری خواستند تا موارد متعدد نقض قوانین در فعالیت شرکت خودروسازی UzAuto Motors از قبیل انحصارگری (افزایش بی دلیل قیمت خودرو) و فساد اداری (ارتشاء در خرید خودرو) را بررسی کنند. از سوی دیگر رئیس مرکز کمک به توسعة اقتصادی ازبکستان بر لزوم کاهش تعرفه‌های گمرکی خودروهای وارداتی به منظور رقابتی شدن خودروسازی و کاهش قیمت خودرو تأکید کردند. رئیس جمهور ازبکستان نیز در جلسة دولت برای گسترش تعاونی صنعتی و بومی سازی بر ضرورت گسترش بومی سازی قطعات خودرو و کاهش قیمت تمام شدة ساخت خودرو در کشور که باعث کاهش قیمت فروشی آن به مصرف کنندگان نهایی خواهد گردید تأکید نموده است.

مساعدت دولت ازبکستان به مهاجران کاری این کشور

هیات دولت ازبکستان به منظور ایجاد شرایط مناسب برای شهروندان شاغل در خارج از کشور، حمایت حقوقی و تامین کار منظم آنها، مصوبه اعطای وام های کم بهره تا 10 میلیون صوم برای هزینه‌های مسافرتی، هزینههای اخذ پروانه کار، بیمه را تصویب نمودند. سالانه 600-700 هزار نفر وارد بازار کار ازبکستان می‌شوند. در نتیجه اقدامات صورت گرفته برای توسعه بخش های اقتصادی و مناطق این کشور، سالانه 500 هزار فرصت کاری ایجاد می‌شود. در نتیجه، اشتغال تقریبا 200 هزار نفر باید از طریق مهاجرت خارجی نیروی کارگر تأمین شود. به وزارت کار، وزارت حمایت محله و خانواده، استانداری‌ها، شهرداری‌ها، فرمانداری‌ها دستور داده شده است که به شهروندان در ایجاد اشتغال کمک کنند، در جهت ایجاد شرایط مناسب برای مهاجرین کاری ازبکستان در کشورهای خارجی با کشورهای خارجی وارد مذاکره شوند، در صورت لزوم برای کمک به خانواده‌های مهاجرین کار یاری رسانند. در شهرهای خارجی که تعداد زیاد مهاجرین کاری ازبک مشغول به کار هستند، آژانس های مهاجرت کاری خارجی تاسیس می‌شود.

حجم خرید و فروش ارزهای معتبر خارجی طی 7 ماه گذشته

در بازۀ زمانی ژانویه تا ژوئیه سال 2020 میلادی مردم  ازبکستان  به میزان 2.5 میلیارد دلار ارز به بانک ها فروخته اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 50٪ بیشتر است و همچنین 2 میلیارد دلار از بانک ها خریداری کرده اند.

افزایش حجم حواله‌های پولی به ازبکستان

میزان حجم حواله و نقل و انتقال پول به ازبکستان که طی چند ماه اخیر بعلت شیوع ویروس کرونا دچار رکود شده بود، مجددا روند صعودی گرفته و اکنون به میزان 3 میلیارد دلار  رسیده است. این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته  217 میلیون دلار یا 7٪ کاهش یافته است.

کاهش حجم 4.6 میلیارد دلاری تجارت خارجی ازبکستان

حجم تجارت خارجی ازبکستان تا پایان ماه جولای 2020 به 19.5 میلیارد دلار رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 6 میلیارد دلار یا 19.3 درصد کاهش یافته است.

لغو پروازهای بین المللی ازبکستان تا پایان ماه آگوست

شرکت هواپیمایی Uzbekistan Airways از لغو پروازهای بین المللی و بخشی از پروازهای محلی تا پایان ماه آگوست خبر داد. پروازهای چارتر طبق برنامه اعلام شده انجام می‌شود.

افزایش سهم طلا در صادرات ازبکستان

تا پایان ماه جولای 2020 سهم صادرات طلا در کل صادرات این کشور به 39.8 درصد رسیده است. در مدت مذکورازبکستان 3/3 میلیارد دلار طلا صادر کرده است. این توسط داده‌های کمیته آمار دولتی مشهود است. لازم به ذکر است که در سال های اخیر ازبکستان صادرات طلا را افزایش داده است به طوری که صادرات 823.9 میلیون دلاری در سال 2015 به صادرات بیش از 4.9 میلیارد دلار در سال 2019 رسیده است.

ارائه لایحه سلب اختیار استانداران، شهرداران و فرمانداران نسبت مصادره زمین‌ها

در پارلمان ازبکستان لایحه قانونی در خصوص تقویت حقوق و ضمانت های حقوق مالکین بررسی شد. بر اساس این لایحه مصادره زمین‌ها توسط حاکمان محلی ممنوع می‌شود. در نظر است در قوانین، در مورد حمایت از مالکیت خصوصی و ضمانت حقوق مالکین، همچنین در قانون زمین ازبکستان نیز تغییراتی ایجاد شود. در برابر تخلفات حکام در مرحله اول پیگرد اداری و در صورت تکرار پیگرد قانونی کیفری می‌شوند.

راه اندازی مرکز واحد سیستم خودکار ثبت و کنترل مصرف برق

پروژه مذکور توسط شرکت سهامی «شبکه‌های منطقه ای برق» با همکاری شرکت « KT Corporation»  کره جنوبی و بانک توسعه آسیا راه اندازی شده است. بر این اساس کنترهای الکترونیکی مدرن در سراسر ازبکستان نصب خواهند شد. در این کشور بیش از 3.6 میلیون مصرف کننده به دستگاه‌های اندازه گیری برق مدرن متصل هستند. تا ژوئیه سال 2021 ، برنامه ریزی شده است که تمام 7.4 میلیون مصرف کننده را به طور کامل تحت پوشش قرار بگیرد.

 اخبار و تحولات اقتصادی خارجی

حضور متخصصان پزشکی از کشورهای مختلف به ازبکستان جهت کمک به این کشور برای مقابله با کرونا

تاکنون متخصصانی از کشورهای روسیه(40 نفر)، چین(10 نفر)، آلمان (10) و کره جنوبی جهت مساعدت و آموزش کادر پزشکی این کشور جهت مبارزه با ویروس کرونا به این کشور اعزام شده اند.

سفر معاون نخست وزیر ازبکستان به روسیه و دیدار با مقامات این کشور

بررسی اجرای توافقات فیمابین، تاکید بر برگزاری جلسه کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ازبکستان و روسیه در ماه سپتامبر، تکمیل موافقت نامه‌های همکاری در زمینه‌های سرمایه گذاری، صنعت، کشاورزی، تجارت، حمل و نقل، همکاری‌های مالی و بین منطقه ای، علمی و فنی، آموزش و پرورش و فرهنگ، برداشت گام های عملیاتی حمل و نقلی و همچنین ایجاد مکانیزم های نویدبخش تنظیم تعرفه ای و غیر تعرفه ای، امضای تفاهم نامه تجاری و همکاری‌های اقتصادی و صنعتی بین وزارت سرمایه گذاری و تجارت خارجی جمهوری ازبکستان و وزارت صنعت و تجارت روسیه از اهم مسائل مطرح شده در سفر مذکور می‌باشند.

اختصاص وام 100 میلیون دلاری بانک سرمایه گذاری زیربنایی آسیا به ازبکستان

بانک سرمایه گذاری زیربنایی آسیا در نظر دارد 100 میلیون دلار برای مبارزه با ویروس کرونا از طریق بهبود بخشیدن به توانایی ازبکستان در نظارت، تشخیص، آزمایش و درمان کوید-19 و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در آینده به ازبکستان اختصاص دهد.

ایجاد سرکنسولگری ترکیه در شهر سمرقند

بر اساس مصوبه هیات دولت ازبکستان سرکنسولگری ترکیه در شهر سمرقند تا پایان سال جاری میلادی راه اندازی می‌شود.

برنامه ریزی جهت جذب 200 میلیون دلار از بانک توسعه آسیایی جهت اجرای اصلاحات در حوزه برق

هیات دولت ازبکستان پیش نویس مصوبه جذب 200 میلیون دلار ار منابع بانک توسعه آسیایی جهت اجرای اصلاحات در حوزه برق را تهیه نموده است بر این اساس در تاریخ  28 جولای سال 2020 ، وزارت دارایی، وزارت سرمایه گذاری و تجارت خارجی، وزارت نیرو و ADB تفاهم نامه جذب وام به مبلغ 200 میلیون دلار با مدت بازپرداخت 15 سال را امضا نمودند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما