معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۶/۰۴- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۳۷

اخبار اقتصادی عربستان( هفته چهارم مرداد ماه 1399)

مهمترین اخبار اقتصادی عربستان در هفته چهارم مرداد ماه 1399 که توسط رسانه‌ها و نشریات این کشور منتشر شده است به شرح ذیل می‌باشد:

فسخ قرارداد ساخت پالایشگاه نفت و مجتمع پتروشیمی در چین توسط آرامکو

به گزارش اسپوتنیک به نقل از بلومبرگ، شرکت نفتی دولتی آرامکو عربستان ، قرارداد اصلی ساخت پالایشگاه نفت و مجتمع پتروشیمی در چین را به عنوان بخشی از یک سرمایه گذاری مشترک فسخ کرد. این پروژه در استان لیائونینگ، واقع در شمال شرق چین، قرار بود 10 میلیارد دلار هزینه داشته باشد، اما این شرکت سعودی هزینه‌های آن را بسیار زیاد و چشم انداز بازار این پالایشگاه را نامشخص دانست. چین قصد دارد این پروژه را بدون در نظر گرفتن این موضوع که آرامکو ممکن است تغییر نظر دهد، ادامه دهد. دلیل تجدیدنظر در برنامه‌های سرمایه گذاری این شرکت، تمایل به حفظ سود سهام 57 میلیارد دلاری بود که در این راستا مدیریت آرامکو به دنبال راهی برای کاهش هزینه‌ها در پی قیمت های پایین نفت و افزایش بدهی‌ها بود.

هنگامی‌که این توافقنامه در فوریه گذشته به امضا رسید، به عنوان یک معامله مهم با یک شریک کلیدی به آن نگاه می‌شد، زیرا عربستان می خواست سهم خود در بازار را افزایش داده و سرمایه گذارهای چینی را به خود جلب کند عربستان سعودی در نظر داشت حداکثر 51 درصد از نفت مورد نیاز پالایشگاه جدید با ظرفیت  300  هزار بشکه در روز  را تامین کند.

تماس تلفنی پادشاه عربستان با رئیس‌جمهور نیجریه

پادشاه عربستان در گفتگوی تلفنی با محمد بخاری رئیس‌جمهور جمهوری فدرال نیجریه تلاش‌های انجام شده جهت تثبیت بازارهای جهانی نفت و بازگرداندن تعادل آن‌ها را مورد بررسی قرار داد. همچنین طرفین بر پایبندی کامل خود نسبت به توافقنامه اوپک پلاس تأکید کردند. از سوی دیگر، سران دو کشور روابط دوجانبه میان سعودی و نیجریه را مورد بررسی قرار دادند.

افزایش 9 درصدی صادرات خرمای عربستان سعودی در نیمه اول سال 2020

مرکز ملی نخل و خرما سعودی، از افزایش 7.5 ٪ ارزش صادرات خرمای سعودی در نیمه نخست امسال خبرداد، ارزش پولی این صادرات به حدود 549 میلیون ریال سعودی می رسد درحالی که در مدت زمان مشابه سال گذشته ارزش صادرات خرما به 506 میلیون ریال، رسیده بود. طبق آمار مرکز ملی نخل و خرمای سعودی، در نیمه نخست سال 2019 میزان صادرات خرما با 121 هزار تُن، 9 درصد افزایش یافته است، درحالیکه میزان صادرات خرما در مدت زمان مشابه سال 2019 به 111 هزار تُن رسیده بود. این دستاورد حاصلِ تلاش های وزارت محیط زیست، آب و کشاورزی و مرکز ملی نخل و خرما بوده که در همسویی با تحقق اهداف چشم انداز 2019 سعودی برای افزایش صادرات غیرنفتی، انجام می‌پذیرد. گفتنی است که بیش از 31 میلیون درخت نخل با تولید 1.539.799تُن خرما جایگاه اقتصادی عربستان سعودی تحکیم بخشیده و این کشور را با تولید 17% خرمای جهان در مقام دوم قرار داده است.

فروش بخشی از سهام متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان

بنا به گزارش کمیسیون تجارت و امنیت آمریکا، صندوق سرمایه‌گذاری سعودی که تا پایان سه‌ماهه دوم سال 2020 در حدود 1.10 میلیارد دلار سهام خریده بود و تعدادی از سهام‌های خود را در کمپانی‌های آمریکایی همانند بوئینگ، BP، استارباکس، فیسبوک، Marriott International Inc.، Broadcom، Qualcomm، Pfizer، والت دیزنی، بانک آمریکا، توتال و IBM را کاهش داده است و از سوی دیگر سهام خود در شرکت «پردازش خودکار داده‌ها» و Suncore Energy  را افزایش داده است. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما